Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 8844
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes, corresponents als anys 2018-2022, per a projectes a l'empara de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera, en el marc de la mesura 4.1.3. del Fons Europeu Marítim i de Pesca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, el Fons Social Europeu, el Fons de Cohesió, el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i el Fons Europeu Marítim i de la Pesca, estableix les bases del desenvolupament local participatiu i configura els grups d’acció local com els instruments bàsics a través dels quals s’implementa aquest desenvolupament, mitjançant l’elaboració i la posada en pràctica de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu (d’ara endavant EDLP).

L’article 58 i següents del Reglament (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de la Pesca (d’ara endavant FEMP), preveu el desenvolupament sostenible de les zones pesqueres i aqüícoles seguint el plantejament respecte al desenvolupament local participatiu que conté l’article 32 del Reglament (UE) 1303/2013, en virtut del qual es preveuen de manera expressa els grups d’acció local del sector pesquer (d’ara endavant GALP), així com els instruments responsables de l’elaboració i la posada en marxa del desenvolupament local participatiu. Aquest desenvolupament es durà a terme a través d’estratègies de desenvolupament local integrades, multisectorials i basades en zones, i els criteris de selecció de les estratègies els definiran els estats membres.

El Programa Operatiu d’Espanya del FEMP 2014-2020 va ser aprovat per la Comissió Europea el 15 de novembre de 2015. En aquest Programa es preveu la possibilitat de dur a terme el procediment d’una convocatòria pública per seleccionar les EDLP 2014-2020 i els territoris coberts. Aquest Programa Operatiu estableix que correspon fer aquesta convocatòria a l’organisme intermedi de gestió (OIG) de la comunitat autònoma.

El 4 de juny del 2016 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 70 l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa Operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca 2014-2020.

Mitjançant Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 de setembre de 2016 es va aprovar la convocatòria per a la selecció dels Grups d’Acció Local del sector pesquer per a l’elaboració d’estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca per al període 2014-2020 a les Illes Balears. El dia 8 de març del 2017 es va signar la Resolució per la qual es va seleccionar com a Grup d’Acció Local del sector pesquer (GALP), per a la zona d'Eivissa i Formentera, el Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera.

Mitjançant Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) d’11 de maig de 2017 es convoca la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears, publicada en el BOIB núm. 59, de 16 de maig de 2017.

El PO atribueix als GALP funcions d’entitat col·laboradora, en els termes previstos en el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb unes particularitats de requisits i capacitat de gestió previstes en els reglaments i regulades en l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, així com la facultat de proposar els termes de la convocatòria de les ajudes de la mesura 4.1.3.

Mitjançant la Resolució del director general de Pesca i Medi Marí de selecció de les EDLP en el marc del FEMP, per al període 2014-2020, referent a l’expedient EDLP 002/2017 presentat pel Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera, de 14 de setembre de 2017, s’aprova l’EDLP al territori d'Eivissa i Formentera, es determina l’assignació pressupostària i es designa el Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera com a entitat col·laboradora.

L’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEMP de les illes d'Eivissa i Formentera 2014-2020 pretén fomentar el creixement econòmic, la inclusió social, la creació d'ocupació i el suport a l'ocupabilitat i la mobilitat laboral, així com la diversificació de les activitats realitzades en el marc de la pesca i respecte d'altres sectors de l'economia marítima, tot des d’una visió territorial i ascendent. Els actors públics i privats del territori han definit les accions estratègiques que s'executaran mitjançant un procés participatiu.

El 28 de desembre del 2017 es va subscriure un conveni de col·laboració entre el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i el Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera per a l'establiment del marc jurídic regulador del règim d'obligacions i drets aplicable tant als tercers beneficiaris de les ajudes com al Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera com a entitat col·laboradora en la seva gestió i supervisió, i també com a beneficiària pel que es refereix a les despeses de funcionament i animació de l'EDLP.

Mitjançant la Resolució de l’organisme intermedi de gestió de les Illes Balears d’1 de setembre de 2016 (BOIB núm. 120, de 22 de setembre de 2016), es deleguen en el president del FOGAIBA les competències, entre d’altres, d’aprovació i publicació de les convocatòries d’ajudes per als projectes previstos en les estratègies esmentades.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut de les competències que m’han estat delegades, i a proposta del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes corresponent al període 2018-2022 per a diferents projectes que fomentin la consecució dels objectius estratègics continguts en l'EDLP de les illes d'Eivissa i Formentera, mesura 4.1.3., relativa a l'aplicació d'estratègies de desenvolupament local participatiu, d’acord amb el que es preveu en l'article 2.1 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Fons Europeu Marítim i de Pesca (BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016).

2. Les convocatòries seran un total de nou, de conformitat amb el que estableix el punt 1 de l’apartat sisè.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la zona elegible de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de les illes d'Eivissa i Formentera FEMP 2014-2020.

Aquest àmbit d’aplicació està integrat per totes les illes d'Eivissa i Formentera més els seus medis marins.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents cinquanta mil euros (450.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2018.

2. La resta de convocatòries d’ajudes establertes en aquesta Resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada hagi acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun d’aquests, la quantitat no aplicada s’haurà de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. El pressupost disponible per a cada convocatòria s’ha de repartir entre les línies estratègiques (LE) de la manera següent:

LE- Foment de la pesca sostenible, eficient i competitiva: 225.000,00 euros

LE- Diversificació, comercialització i promoció de l'activitat pesquera: 225.000,00 euros

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació d’una línia, el pressupost restant incrementarà la línia deficitària.

4. Les ajudes convocades en virtut d'aquest acord estan cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Els percentatges de cofinançament d’aquestes ajudes són del 85% amb fons FEMP i del 15% amb fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, en funció de l’acció estratègica de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu que correspongui i que figuren en l’annex IV, les persones físiques, jurídiques, associacions, agrupacions o qualsevol altre tipus d'entitat sense personalitat jurídica que s’indiquen a continuació:

a) Acció estratègica 1.1.1:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de Pescadors

b) Acció estratègica 1.1.2:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de pescadors
  • Pescadors professionals

c) Acció estratègica 1.1.3:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de Pescadors

d) Acció estratègica 1.1.4:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera

e) Acció estratègica 1.2.1:

  • Confraries de pescadors
  • Agrupacions de Confraries de Pescadors sense personalitat jurídica

f) Acció estratègica 2.1.1:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de pescadors
  • Agrupacions de Confraries de Pescadors sense personalitat jurídica

g) Acció estratègica 2.1.2:

  •  Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de pescadors
  • Pescadors professionals
  • Agrupacions de Confraries de Pescadors o de Pescadors professionals sense personalitat jurídica

h) Acció estratègica 2.2.1:

  • Grup d’Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera
  • Confraries de pescadors
  • Entitats associatives amb domicili social en el territori d'Eivissa i Formentera
  • Agrupacions de Confraries de Pescadors sense personalitat jurídica

2. Pel que fa a l'aplicació de les EDLP, s'entendrà per «familiar» aquella persona física que tingui dins la seva unitat familiar un membre, de fins a segon grau, que sigui pescador/mariscador/aqüicultor o treballador en actiu relacionat amb l'activitat pesquera o que hagi treballat en aquests sectors de manera significativa. Per acreditar aquest fet, caldrà presentar l'informe de vida laboral. Aquests familiars rebran l'ajuda en els termes previstos en l'EDLP establerta pel GALP, segons els criteris aplicables determinats a aquest efecte.

3. Els requisits generals i específics continguts en aquest article s’hauran de mantenir durant tota la tramitació, concessió, justificació i pagament de l’ajuda i durant els 5 anys següents a comptar de la data del pagament de l'ajuda, excepte els requisits de no incórrer en les circumstàncies de l’article 13 de la Llei general de subvencions, cas en el qual s'hauran de respectar els terminis especificats en aquest article.

4. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits previstos en l’article 10 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

7. No poden ser persones beneficiàries d’ajudes del FEMP durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l’apartat 4 de l’article 10 del Reglament 508/2014, si l’organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, o l’article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009, o la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l’explotació, la gestió o la propietat del vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió prevista en l’article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableixen l’article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de PPC definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o en la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes establerts en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II, d'aquest Reglament o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les inversions i altres despeses materials o immaterials que es realitzin a les illes d’Eivissa i Formentera i/o en els seus medis marins en execució de les accions estratègiques de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d’Eivissa i Formentera FEMP 2014-2020, que es detallen en l'annex IV d'aquesta Resolució.

2. Amb caràcter general, els projectes hauran de complir els requisits següents:

a) Contribuir als objectius de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP) aprovada per a les illes d'Eivissa i Formentera.

b) Ser consistents i coherents amb l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu (EDLP).

c) Estar localitzats geogràficament i materialment en l'àmbit territorial de les illes d'Eivissa i Formentera i/o en els seus medis marins.

d) Ser viables tècnicament, financerament i econòmicament.

e) Ajustar-se a la normativa sectorial (comunitària, estatal i autonòmica) que resulti d'aplicació per a cada tipus de projecte.

3. Els projectes objecte de subvenció podran ser de tres tipus —productius, no productius i d’interès col·lectiu—, segons es defineix a continuació. En cap cas un mateix projecte no podrà ser productiu i no productiu.

a) Es defineixen com a projecte productiu: aquelles activitats que suposen la realització d'una activitat econòmica, tendents a la producció de béns o serveis i que suposen una creació i/o manteniment d'ocupació.

b) Es defineixen com a projecte no productiu: projectes d'interès públic que, tot i constituir una activitat econòmica o estar afectats a una activitat econòmica, no incideixin en el règim de competència al territori en qüestió.

c ) Es defineixen com a projecte d’interès col·lectiu: els projectes que són d’interès col·lectiu, tenen un beneficiari col·lectiu, presenten característiques innovadores a escala local i ofereixen accés públic als seus resultats.

4. De conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, només seran subvencionables les despeses realitzades després de la visita prèvia in situ de comprovació per part del GALP (o del FOGAIBA si el beneficiari és el GALP) de no inici de les inversions en el cas d'inversions immobles (excepte les despeses previstes en el punt 4 c) «costos generals», que podran fer-se abans de la presentació de la sol·licitud), i, en el cas d'inversions mobles, les iniciades després de la data d'aprovació del PO del FEMP 2014-2020 (15 de novembre del 2015), les quals no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

L’actuació subvencionada haurà d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en el paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquest resolució. En tot cas, aquest termini no podrà superar el 30 de juny del 2023.

5. Les despeses objecte d’ajuda s’inclouran en algun dels conceptes de despesa següents:

a) Projectes sense inversions.

a.1) Personal i assistències tècniques.

a.2) Equipament i material no didàctic.

a.3) Formació, sensibilització, promoció i difusió.

a.4) Despeses corrents.

a.5.) Altres despeses, que no podran superar el 10% del pressupost total del projecte.

b) Projectes d’ inversió.

b.1) Obra civil i instal·lacions associades.

b.2) Equipament i maquinària.

b.3) Costos generals (honoraris professionals)

b.4) Intangibles.

En cas de projectes mixtos (inversió i altres activitats), es consideraran els conceptes de despesa dels dos apartats anteriors en un mateix expedient.

6. Seran subvencionables, entre altres, les despeses següents:

a) La construcció, adquisició (inclòs l’arrendament financer) o millora de béns immobles.

b) La compra o l’arrendament amb opció de compra de maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte.

c) Els costos generals vinculats a les despeses previstes en les lletres a i b, com ara honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors o honoraris relatius a l’assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.

d) Les inversions intangibles següents: adquisició o desenvolupament de programes informàtics i adquisicions de patents, llicències, drets d’autor i marques registrades.

e) Altres despeses necessàries per dur a terme el projecte: despeses de personal, consultoria, despeses de professorat, viatges, despeses d’assessoria jurídica o financera, despeses notarials i registrals, despeses d’administració i altres degudament justificades.

7. L'adquisició d'immobles, maquinària i equips a través d'operacions d'arrendament financer només serà subvencionable si inclou un compromís de compra en el qual es prevegi que el beneficiari arribi a ser propietari del bé en qüestió. La compra efectiva haurà de realitzar-se abans de la sol·licitud de pagament. L'import màxim del contracte no sobrepassarà el valor net de mercat de l'actiu arrendat.

8. Son subvencionables les despeses dels projectes tècnics, estudis tècnics de validació dels projectes i direcció d’obra fins a un límit del 12% del cost subvencionable del pressupost d’execució material de l’obra o actuació.

9. Per a aquelles despeses relacionades amb l'execució material de les obres, l'import corresponent a les despeses generals i benefici industrial no podrà superar el 18% del total del pressupost d'execució material de l'obra (12% despeses generals + 6% benefici industrial).

10. Per tal que es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució.

11. En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’hauran de fer constar en l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests punts hauran de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució. La inscripció en el registre s'acreditarà abans del pagament, però el compromís de mantenir la destinació i el de fer constar el cofinançament d'aquesta ajuda per tal d'executar la inversió de cinc anys a comptar de la data del pagament s'haurà de fer constar en l'escriptura després del pagament.

12. En tot cas, s'han d’aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que s'estableixen en els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i en l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

13. En qualsevol cas, no es podran subvencionar les despeses següents:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c) Les despeses del procediment judicial.

d) Les despeses de manteniment bàsic del vaixell.

e) Les despeses de manteniment programat o preventiu de qualsevol part de l'equip.

f) L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l’IVA.

g) La compra de material o equips de segona mà o les despeses originades per la incorporació d'aquests elements. La reparació dels equips existents.

h) La mera reposició d'equip existent, llevat que la nova adquisició suposi una millora tecnològica respecte a l'equip existent. Les inversions que es limitin a substituir un edifici o una màquina existents, o part d'aquests, per un edifici o una màquina nous i moderns, sense ampliar la capacitat de producció en més d’un 25% o sense introduir canvis fonamentals en la naturalesa de la producció o la tecnologia corresponent. No se consideraran inversions substitutives la demolició d’un edifici de 30 anys o més i la seva substitució per un altre de modern ni la renovació general d’un edifici. Una renovació es considerarà general quan el seu cost suposi com a mínim el 50% del valor de l’edifici nou.

i) L’adquisició de terrenys no edificats i terrenys edificats per un import superior al 10% del cost total subvencionable de l’operació.

j) El cost dels elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l'operació.

k) No serà subvencionable l’adquisició de vehicles en el sector del transport. A aquest efecte, s’entendrà que operen en el sector del transport les empreses que realitzin operacions de transport per compte d’altri.

l) Les despeses de constitució i primer establiment d’una societat.

m) Les obres no vinculades amb el projecte, d'inversió en habitatges, menjadors, obres d’embelliment, equips d'esbarjo i similars.

n) La urbanització que no estigui relacionada amb l'activitat del projecte que es pretén finançar.

o) Les contribucions en espècie.

p) La transferència de la propietat d'una empresa.

q) Adquisició d'elements i tot tipus de béns pagats en efectiu.

r) S'exclouen les inversions promogudes per entitats locals que es refereixin a infraestructures associades a serveis de prestació obligatòria o serveis essencials declarats de reserva a favor de les entitats locals.

s) La repoblació directa.

t) L’adquisició de bens mobles amb una vida útil inferior a cinc anys, així com el material fungible de qualsevol tipus.

u) Qualsevol despesa que, d'acord amb la normativa aplicable, resulti ser no subvencionable.

14. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d’aportar a la justificació de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

15. En cas que les actuacions previstes en aquest apartat les facin empreses que no pertanyin al sector de la pesca i l'aqüicultura, entenent com a tals les que no es dediquen a la producció, transformació i comercialització de productes de la pesca i l'aqüicultura, estaran sotmeses al règim d'ajudes establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. El percentatge màxim de l’ajuda serà:

  1. Grup d’Acció Local: 100% dels costos elegibles en projectes no productius o d’interès col·lectiu.
  2. Confraries de pescadors: 90% dels costos elegibles en projectes no productius o d’interès col·lectiu; 50% en projectes productius no col·lectius.
  3. Entitats associatives amb domicili social al territori d’Eivissa i Formentera: 90% dels costos elegibles en projectes no productius o d’interès col·lectiu.
  4. Pescadors professionals: 50% dels costos elegibles.

2. El percentatge d'ajuda definitiva es calcularà tal com s’indica a continuació, en funció de la puntuació obtinguda pel projecte en aplicació dels criteris establerts en l'apartat setè:

2.a) Projectes d’inversió productiva:

Interval de puntuació (punts)                      Percentatge màxim de subvenció (%)

(PER DETERMINAR EN FUNCIÓ DE LA CONTRIBUCIÓ A L’ESTRATÈGIA)

50-59 ................................................................................................ entre el 25 i el 32

60-79 .................................................................................................entre el 33 i el 39

més de 80......................................................................................... entre el 40 i el 50

Els projectes productius que contribueixin al manteniment de l'activitat pesquera al territori podran rebre fins a un 5% addicional d'intensitat d'ajuda, a criteri motivat de la Comissió Avaluadora i sempre que es respecti la intensitat màxima permesa per la legislació vigent.

2.b) Projectes d'inversió no productiva:

Interval de puntuació (punts)                      Percentatge màxim de subvenció (%)

(PER DETERMINAR EN FUNCIÓ DE LA CONTRIBUCIÓ A L’ESTRATÈGIA)

50-59 ................................................................................................ entre el 51 i el 60

60-79 .................................................................................................entre el 61 i el 80

més de 80......................................................................................... entre el 81 i el 100

Els projectes promoguts pel GALP d'Eivissa i Formentera podran tenir una subvenció del 100%, sempre que la seva inserció en l'EDLP obtingui la puntuació màxima i es motivi la contribució singular de l'execució a l'EDLP.

3. Per poder sol·licitar les ajudes, el projecte objecte de l'ajuda ha de tenir un import mínim d'inversió de 5.000,00 € i una puntuació mínima de 50 punts en aplicació dels criteris establerts en l'apartat setè i, en tot cas, haurà d’obtenir puntuació en el criteri 5.

4. En cas d’aplicació, també s’hauran de tenir en compte el límits establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

5. En cap cas l’import de l’ajuda pot superar el cost de l’activitat que es realitzarà.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB fins al dia 31 d'octubre de 2018. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

- 2a convocatòria, entre l'1 de novembre del 2018 i el 30 d'abril del 2019.

- 3a convocatòria, entre l'1 de maig del 2019 i el 31 d'octubre del 2019.

- 4a convocatòria, entre l'1 de novembre del 2019 i el 30 d'abril del 2020.

- 5a convocatòria, entre l' 1 de maig del 2020 i el 31 d'octubre del 2020.

- 6a convocatòria, entre l'1 de novembre del 2020 i el 30 d'abril del 2021.

- 7a convocatòria, entre l'1 de maig del 2021 i el 31 d'octubre del 2021.

- 8a convocatòria, entre l'1 de novembre del 2021 i el 30 d'abril del 2022.

- 9a convocatòria, entre l'1 de maig del 2022 i el 31 d'octubre del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web http:www.leadereivissaiformentera.com, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s'hauran de presentar, correctament emplenades, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o en qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i en la resta de normativa d’aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona física.

- Fotocòpia del NIF del representant legal, en cas de persona jurídica.

- Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

- Si escau, documentació que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud.

- Memòria o projecte de les actuacions i inversions previstes, desenvolupats de manera suficient per tal de poder avaluar la seva conformitat amb la normativa i la seva viabilitat tècnica i econòmica.

- Plànols o croquis en els quals figuri l’emplaçament de les inversions.

- Pressupostos detallats o factures proforma de les actuacions i inversions previstes.

- Documentació justificativa de l'elecció del proveïdor segons el que preveu l’apartat quart d'aquesta Resolució, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en aquest, sense perjudici que a causa de la necessitat de valorar la moderació de costos de la inversió de tots els projectes s'hagin d'aportar també tres factures proforma de diferents proveïdors justificatives de la totalitat de la inversió que es farà, amb independència de la quantia de l'ajuda sol·licitada i del concepte de despesa subvencionable, per raons de comprovació de preus de mercat.

- Informe de vida laboral per tal d'acreditar, si escau, la condició de membre d'unitat familiar pescadora o aqüícola.

- En el cas de pescadors individuals, certificat de l'Institut Social de la Marina acreditatiu de l'afiliació del pescador al vaixell durant el termini indicat.

- En el supòsit que se sol·liciti la subvencionabilitat de l'IVA, s'haurà de presentar el certificat 036 o la resolució d'excepció.

- Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels criteris de puntuació establerts en l'apartat setè d'aquesta Resolució.

5. En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a part de la documentació exigida en el punt anterior, també s’ha d’aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Fotocòpia compulsada del NIF de les persones associades jurídiques i autorització de cada persona física per comprovar-lo, així com del NIF de l'agrupació, si en té.

- Documentació que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d’execució que assumeix cada un d'ells.

- Nomenament d’un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l’agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l’article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Autorització de cadascun dels membres de l'agrupació per obtenir el certificat d'absència d'antecedents penals.

- Autorització de cadascun dels membres de l'agrupació per obtenir els certificats de deutes.

- Full amb tots els compromisos i les declaracions que consten en la sol·licitud d'ajuda, signat per tots els socis o membres de l'entitat o agrupació.

- Declaració jurada de cadascun dels membres de l'agrupació de no haver rebut ni sol·licitat altres subvencions, ajudes, ingressos ni recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, inclosa la percepció d'ajudes en règim de mínimis.

- Declaració responsable de cadascun dels seus membres, d'acord amb el model de l'annex III que figura al web :

http:www.leadereivissaiformentera.com.

6. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. El FOGAIBA, si n’és el cas, comprovarà d’ofici el DNI dels sol·licitants, dels representants i els certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com les dades corresponents al port base del vaixell, la inscripció i l’alta al cens de la flota pesquera operativa i l'activitat pesquera durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda. En cas que la persona interessada vulgui denegar l'autorització per a l’obtenció d’aquestes dades, caldrà aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web http:www.leadereivissaiformentera.com, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris. Criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades dins de cada període establert en l’apartat sisè.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s’atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data de presentació de la sol·licitud:

CRITERI DE PUNTUACIÓ

1. Descripció i sol·licitants del projecte: 0-15 punts

1.1 Grau de definició i claredat del projecte: 5 punts

1.2 Pressupost i factures proforma presentades: 5 punts

1.3 Capacitat del promotor: 5 punts

1.4 Promotor col·lectiu: 5 punts

1.5 Promotor jove/dona: 10 punts

2. Aspectes innovadors: 0-25 punts

2.1 Grau de novetat del projecte: 15 punts

2.2 Col·laboració entre entitats: 15 punts

2.3 Participació d'universitats i/o centres d'investigació: 15 punts

2.4 Canvis esperats pel que fa a pràctiques/activitats pesqueres: 15 punts

3. Impacte socioeconòmic del projecte: 0-25 punts

3.1 Innovació, efecte demostrador i transferibilitat: 0-15 punts

3.2 Projecte de diversificació i/o increment del valor afegit: 0-15 punts

3.3 Incidència sobre l'ocupació a la zona: 0-15 punts

3.4 Promoció de la dinamització econòmica de la zona: 0-15 punts

3.5 Sinergia amb altres projectes: 0-15 punts

3.6 Participació, articulació i coordinació de diferents agents i sectors del territori: 0-15 punts

4. Sostenibilitat del projecte: 0-25 punts

4.1 Sostenibilitat econòmica del projecte: 0-10 punts

4.2 Sostenibilitat mediambiental: 0-10 punts

4.3 Sostenibilitat social del projecte (grau d'interès en la seva posterior aplicabilitat o continuïtat): 0-10 punts

4.4 Contribució a la biodiversitat i la conservació d'hàbitats: 0-10 punts

5. Pertinència i coherència amb l'EDLP 2014-2020 d'Eivissa i Formentera: 0-25 punts

5.1 Inserció en les accions prioritzades en l'EDLP 2014-2020: 0-25 punts

Puntuació màxima: 100 punts

3. En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: representant del Consell Insular d’Eivissa

- Vocals:

  • un representant del Consell Insular de Formentera
  • un representant de Foment del Turisme de l'illa d'Eivissa
  • un representant de les confraries de pescadors de les illes d’Eivissa i Formentera
  • un representant de la Cooperativa del Camp de Formentera
  • un representant de Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera (PIMEEF)

- Secretari: representant de la S. Coop. Agrícola de Santa Eulàlia

2. En aquesta Comissió Avaluadora s'hi integrarà un representant del FOGAIBA, com a vocal, en els supòsits en els quals el GALP sigui beneficiari.

3. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.

4. No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

5. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Novè

Instrucció del procediment

1. Els òrgans competents per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes són el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca del FOGAIBA juntament amb el GALP, com a entitat col·laboradora del FOGAIBA, en els termes i tràmits següents:

a) Una vegada rebuda la sol·licitud d'ajuda presentada, el GALP la registrarà d'entrada i atorgarà la numeració corresponent a l'expedient, d'acord amb les directrius del FOGAIBA en el manual de procediment.

b) El GALP revisarà la sol·licitud d'ajuda i la documentació adjunta i, si escau, instarà la seva esmena mitjançant notificació individual a l'interessat.

c) A continuació, el GALP durà a terme la visita prèvia corresponent de no inici de les inversions en els termes en què s'estableix en el manual de procediment.

En els casos en què sigui el GALP el beneficiari de l'ajuda, la visita prèvia la farà personal tècnic del FOGAIBA.

d) El GALP emetrà un dictamen d'elegibilitat per tal d'acreditar la comprovació de l'adequació del projecte amb l'EDLP, garantirà la coherència amb l'EDLP en la selecció de les operacions i les ordenarà per prioritats segons la seva contribució a la consecució dels objectius i les metes de l'EDLP.

e) El GALP també emetrà un informe de viabilitat, que consistirà a determinar la viabilitat econòmica del projecte.

f) Seguidament, el GALP remetrà l'expedient juntament amb el dictamen d'elegibilitat i l'informe de viabilitat, al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA perquè realitzi el control administratiu.

Aquest Servei també comprovarà d'ofici si el beneficiari es troba al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com el DNI i els antecedents penals dels interessats.

Un cop realitzat el control administratiu i fetes les comprovacions esmentades, si es detecta cap tipus de deficiència o d'incompliment, es remetrà l'expedient al GALP perquè realitzi l'esmena de deficiències o un tràmit d'audiència a l'interessat; si, en canvi, es considera que tot està conforme, el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sotmetrà el projecte a un informe de subvencionabilitat, en el qual es verificaran, en particular, el compliment de la normativa comunitària, nacional i de la comunitat autònoma aplicable i es faran els controls administratius pertinents. Aquest informe es remetrà dins el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud d'informe de subvencionabilitat emesa pel GALP. En el supòsit que sigui necessària informació complementària, se suspendrà el còmput del termini fins a la recepció d'aquesta.

g) La Comissió Avaluadora designada pel GALP en aquesta convocatòria procedirà a la valoració i la selecció dels projectes amb informes positius d'elegibilitat i subvencionabilitat, tenint en compte l'EDLP, la disponibilitat pressupostària i l'oportunitat del projecte. La selecció es durà a terme mitjançant el que estableix l'apartat setè d'aquesta resolució.

h) L'òrgan competent del GALP remetrà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA un informe sobre la proposta de resolució d'aprovació o denegació de cada projecte presentat tenint en compte la declaració d'elegibilitat, així com els resultats de la Comissió Avaluadora i les actuacions administratives efectuades.

i) La Secció de Pesca del FOGAIBA, una vegada realitzats els controls i les verificacions corresponents, emetrà un informe de resolució de les peticions presentades, que elevarà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, per tal que aquest formuli la corresponent proposta de resolució del procediment.

2. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, el beneficiari, en el tràmit d’audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o les peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, es formularà la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

3. La resolució dels expedients la dictarà, per delegació, el director general de Pesca i Medi Marí, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca del FOGAIBA. En la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant notificació individual, d’acord amb els termes que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en el paràgraf anterior i de la publicitat que se'n faci en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web http://www.caib.es, la llista de persones beneficiàries de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquest acord, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i les finalitats de la subvenció.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca dins el termini d’un mes, a partir de l'endemà de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l’ajuda concedida, així com la forma i els terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d’estar prou motivades i s’han de formular amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i, en qualsevol cas, dins un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles, i sempre abans que acabi el termini d’execució de les activitats subvencionades.

En aquest cas, si les despeses objecte de modificació superen el límits previstos en l’apartat quart, la persona beneficiària haurà de presentar, en el moment de la justificació, les tres ofertes de proveïdors previstes en l’apartat esmentat.

L’òrgan que va dictar la primera resolució haurà de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació dins el termini màxim d’un mes a comptar de la data de la seva presentació en el registre. Els canvis s’aprovaran sempre que s’acostin de manera significativa al compliment dels objectius previstos en la memòria. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs.

Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha dictat una resolució expressa, la sol·licitud s’haurà d’entendre desestimada.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades dins el termini establert en aquesta resolució.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis determinats en aquesta Resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que puguin assenyalar-se en funció del tipus d’inversió.

- Mantenir les condicions de beneficiari, de conformitat amb l’article 10.2 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014. El beneficiari haurà de mantenir les condicions de l'article 10.1 del Reglament (UE) 508/2014 a partir de la presentació de la sol·licitud, durant tot el període d’execució i durant un període de 5 anys a comptar de la data del pagament final. Les condicions són les següents:

 

a) No cometre una infracció greu, d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, o l’article 90, apartat 1 del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa estatal o autonòmica de transposició.

b) No haver estat involucrats en l’explotació, gestió o propietat de vaixells inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió prevista en l’article 40, apartat 3 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats tercers països no cooperants, segons estableix l’article 33 del Reglament esmentat o de la normativa estatal o autonòmica de transposició.

c) No cometre infraccions greus de la Política Pesquera Comuna definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o en la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) No cometre cap dels delictes establerts en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II d'aquest Reglament o de la normativa estatal o autonòmica de transposició.

- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.

- Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que hagi d’aportar el beneficiari, d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable. El beneficiari ha de dur un sistema de control separat o ha d’assignar un codi comptable adequat a totes les transaccions.

- Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.

- En el supòsit d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà de fer constar en l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de 5 anys, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests aspectes hauran de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar la inscripció de les inversions en el registre corresponent i, una vegada cobrada l'ajuda, acreditar la modificació de la nota registral corresponent amb el compromís de manteniment de cinc anys des de la data del pagament.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides. Especialment, en el seu cas, la formalització i actualització d’indicadors relatius al projecte davant la necessitat de remetre a la Comissió Europea la informació prevista en els reglaments 1242/2014, de 20 de novembre, i 1243/2014, de 20 de novembre.

- A més, s’hauran de complir les normes d’informació i publicitat previstes en l'annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Complir també el que estableix el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària, als quals fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys a comptar de la data del pagament final al beneficiari.

- Mantenir la durabilitat de les operacions relatives a inversions durant els cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària.

2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que es preveuen en l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l’article 11 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com la resta que es deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

4. L’incompliment de mantenir la inversió durant un període de 5 anys implicarà el reintegrament dels imports pagats indegudament de forma proporcional al període durant el qual s’hagin incomplert els requisits d’acord amb l’article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions detallades en la Resolució és fins al 30 de juny del 2023.

2. La persona beneficiària haurà de realitzar i pagar l’actuació subvencionada dins el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en l’apartat quart d'aquesta Resolució i el termini previst en el punt anterior, que també s'especificarà en la resolució de concessió.

3. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents d’acord amb el model de l’annex II, que figura al web http:www.leadereivissaiformentera.com, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s'hauran de presentar, correctament emplenades, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o en qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex II esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

4. Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d'execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d’incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Còpia de les factures que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou d'aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si se’n deriva l’acreditació d'aquest aspecte.

c) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document haurà d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s’admetran pagaments en efectiu.

d) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

e) Si escau, sol·licitud de les llicències o autoritzacions administratives necessàries. Per a la tramitació del darrer pagament, serà preceptiu adjuntar-les a la sol·licitud de pagament.

f) En cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar, si escau, a més de la sol·licitud de llicència d’obra, el certificat de final d’obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

g) En el cas d’adquisició de béns immobles, s’haurà d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no serà necessari aportar el justificant de pagament sempre que se’n derivi el pagament efectuat.

h) En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà d’aportar, amb l’acreditació d’inscripció, el compromís de mantenir la finalitat i s'haurà de fer constar en l'escriptura el cofinançament d'aquesta ajuda per tal d'executar la inversió de cinc anys a comptar de la data del pagament.

i) En el cas de la construcció d’edificis nous o de la renovació general d’un edifici, s’haurà d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’obra nova. La renovació d’un edifici es considera general quan el seu cost suposa com mínim el 50% del valor de l’edifici nou.

j) En cas de compra d’edificis, certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial i declaració jurada del venedor per si l’edifici ha obtingut una altra subvenció nacional o comunitària dins els darrers deu anys.

k) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona les factures pro forma amb les factures finals presentades).

l) En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

m) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari.

n) Per a la justificació de la contractació laboral de personal, s’haurà de presentar:

- El contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.

- Nòmines dels treballadors.

- Documents TC1 i TC2 de tot el període del qual se sol·licita el pagament juntament amb una llista en què figurin, de forma detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total reportat a la nòmina.

- Documentació justificativa del pagament dels sous efectuada als treballadors, així com de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat mitjançant la presentació de:

 

1r Qualsevol dels següents documents:

- O bé fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència per tal que quedi identificat el pagament de la nòmina i les dades de l’ordenant i del destinatari, que haurien de coincidir amb el promotor i el treballador, respectivament. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del perceptor final de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.

- O bé còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré.

2n Justificants de l’ingrés efectuat a la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3r Models 110 i 190 emplenats i presentats davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

5. A petició del beneficiari, es podran fer sol·licituds de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un import mínim d'ajuda superior a 15.000,00 euros, en els termes establerts en el punt 4 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

6. Una vegada rebudes les sol·licituds de pagament, el GALP haurà de comprovar in situ la inversió realitzada i comprovarà la procedència de la despesa duta a terme. Aquesta activitat de comprovació s'efectuarà en els termes que s'estableixin en el Manual de procediment i en el Pla de controls de l'ajuda elaborat pel Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, i s'haurà de garantir en tot cas l'aplicació dels sistemes adequats per al control i la supervisió de les subvencions.

En els supòsits en què el GALP sigui el beneficiari de l'ajudal la visita de comprovació in situ la farà el personal tècnic del FOGAIBA.

El GALP expedirà una proposta de certificació en què constin l'import que s'ha d'abonar al beneficiari i les possibles incidències detectades. Aquesta proposta es remetrà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, el qual, prèvia execució dels controls administratius i de qualitat, procedirà a l'emissió de l'informe-proposta de pagament de l'ajuda corresponent.

7. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

8. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda dins el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè d'aquesta Resolució.

9. De conformitat amb el que preveu l’article 68.1 b) de Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, de 17 de desembre, quan l’execució d’una operació generi costos indirectes, aquests es podran calcular a un tipus fix de fins a un 15% dels costos de personal subvencionable, sense que el FOGAIBA estigui obligat a efectuat cap càlcul per determinar el tipus aplicable.

10. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s’acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposi almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

11. Si l'activitat subvencionable es compon de diverses fases o actuacions i es poden identificar objectius vinculats a cadascuna d'elles, l'import de la subvenció ha de ser proporcional al volum de les fases o actuacions de l'activitat en què s'hagin aconseguit els objectius previstos. Això no obstant, es podrà admetre que, davant d'una execució parcial de la inversió, i a l'objecte de justificació, puguin compensar-se uns conceptes amb altres, fins a un 15%, sempre que també es prevegin en la resolució de concessió els desglossaments esmentats.

Dotzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria seran compatibles amb qualsevol altra ajuda, subvenció o recurs públic i privat, sempre que la mateixa despesa o inversió no tinguin finançament parcial o total procedent de fons de la Unió Europea, i a més, que l'import acumulat de les ajudes no superi el cost de l'activitat subvencionada.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web :

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, serà d’aplicació el següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, de 17 de desembre, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, pel qual s’estableix l’organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la Política Pesquera Comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

 

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

 Palma, 23 d’agost de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

  

 ANNEX IV

Línia 1: Foment d'una pesca sostenible, eficient i competitiva

O.E. 1.1 Impulsar la diferenciació i valorització del producte local d'Eivissa i Formentera:

A.E. 1.1.1. Desenvolupament de processos que generin canvis i millores en les modalitats de pesca dirigides a aquelles espècies objectiu de la pesca professional en les seves diferents modalitats.

A.E. 1.1.2. Implementació d'iniciatives de recuperació i diversificació de pràctiques pesqueres tradicionals i sostenibles.

A.E. 1.1.3. Suport a la gestió sostenible de la pesquera de llagosta.

A.E. 1.1.4. Desenvolupament de processos participatius per al foment de la gestió i implementació de figures de protecció marina.

O.E. 1.2. Enfortir les capacitats de comunicació i difusió de les confraries d'Eivissa i Formentera:

A.E. 1.2.1. Creació d'eines web i altres recursos de xarxes socials.

Línia 2: Diversificació, comercialització i promoció de l’activitat pesquera

O.E. 2.1. Impulsar la creació i la millora d'activitats econòmiques:

A.E. 2.1.1. Suport a la creació i millora d'iniciatives de transformació i comercialització del producte pesquer local.

A.E. 2.1.2. Implementació d'experiències pilot de pesca-turisme i/o turisme mariner.

O.E. 2.2.1. Promocionar i valoritzar el producte pesquer local:

A.E. 2.2.1. Desenvolupament d'activitats formatives i de sensibilització respecte al maneig i l'elaboració del producte pesquer local en l'àmbit de la restauració i de l'educació formal.