Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 8770
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, de 21 d’agost de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que realitzen programes de l'àmbit social
Identificador BDNS: 412605
L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d’atenció a les persones dependents.
L’article 2 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, estableix que el sistema de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública i privada destinats a la consecució dels objectius de les polítiques de serveis socials.
L’article 3 de la Llei 4/2009, estableix, entre els objectius de les polítiques de serveis socials, la promoció de la participació de la comunitat en la resolució de les necessitats socials i en particular de les entitats representatives dels col·lectius desafavorits.
L’article 4 de la Llei 4/2009, esmenta, entre els principis rectors dels serveis socials, la participació cívica, i indica que els poders públics han de promoure i garantir la participació de les persones, els grups i les entitats en el funcionament del sistema.
En la mateixa línia argumental, el títol VII de la Llei 4/2009 es dedica a la iniciativa privada, i diferencia entre les entitats d’iniciativa social (sense ànim de lucre) i les d’iniciativa mercantil, a més de regular-ne la participació en el conjunt del sistema.
En definitiva, la participació és una activitat destacada, a la qual la Llei 4/2009 dedica el títol IV, perquè els objectius són la implicació de tota la societat en els assumptes socials, la prevenció de la fragmentació social, la innovació en la prestació dels serveis i el reforçament de les xarxes socials de suport, com també la consecució de l’enfortiment dels grups socials en termes econòmics, polítics o socials.
L’article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d’iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment a la creació, el manteniment, la millora i la modernització dels centres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, i a la promoció d’accions formatives i d’activitats d’investigació i desenvolupament relacionades amb els serveis socials; amb el benentès que aquestes accions evitaran discriminar o empitjorar la igualtat d’oportunitats de totes les entitats privades que prestin serveis concertats amb l’Administració.
La Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, estableix que els poders públics, en l’àmbit de les competències respectives, han de fomentar la constitució i el desenvolupament de les associacions que duguin a terme activitats d’interès general.
Igualment, l’article 31, que fa referència a les mesures de foment, estableix que les administracions públiques han de promoure el desenvolupament de les associacions que tenguin finalitats d’interès general, així com l’establiment de mecanismes d’assistència i subvencions perquè duguin a terme les seves activitats.
El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen. Així mateix, d’acord amb l’article 12 d’aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de les subvencions fins que l’òrgan competent no n’hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.
L’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm.76, de 29 de maig). Concretament, les actuacions objecte d’aquesta convocatòria es corresponen amb les establertes a l’apartat b de l’article 2, que són: el suport a la participació social mitjançant el finançament del funcionament ordinari de federacions, confederacions i altres unions d’entitats sense ànim de lucre i de caire privat que duguin a terme actuacions en matèria de serveis socials.
El Decret 6/2017, de 7 d'abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s’inclou la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, de la qual depèn la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), atribueix, dins la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, entre d’altres, les competències de la planificació de la política de serveis socials, el pla de serveis socials comunitaris bàsics i altres programes socials, i també la tramitació i concessió de les ajudes i dels convenis que se’n deriven.
Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d’aquesta convocatòria s’engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació a través de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, i que, per tant, és l’òrgan competent per tramitar aquest expedient.
D’acord amb el que disposa l’article 14.1 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Aquesta convocatòria està prevista dins del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2018 a 2020, aprovat per l’Acord de Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, a proposta del director general de Planificació i Serveis Socials; d’acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que realitzen programes de l'àmbit social, d’acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d’aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de 700.000,00 € (set-cents mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 262.500,00 € (dos-cents seixanta dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313I01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018, una despesa de 262.500,00 € (dos-cents seixanta dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313I01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2019 i una despesa de 175.000,00 € (cent setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313I01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2020.
4. Designar com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria, el director general de Planificació i Serveis Socials.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.
Palma, 21 d’agost de 2018
La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria de subvencions és fomentar la participació social i potenciar el teixit associatiu mitjançant el finançament de les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que duen a terme, exclusivament, actuacions a favor de persones dins l'àmbit social.
1.2. L’àmbit d’actuació de les entitats sol·licitats s’ha de circumscriure als sectors de població següents:
1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).
2. Pressupost i àmbit temporal
2.1. L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 700.000,00 € (set-cents mil euros), d’acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:
2.2. Són subvencionables les activitats pròpies de les federacions d’entitats que compleixin amb els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l’1 de gener de 2018 i el 31 de desembre de 2019.
3. Requisits de les entitats beneficiàries
3.1 Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les federacions, les confederacions i les unions d’entitats que compleixin els requisits següents:
a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.
b. Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials d’àmbit suprainsular en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.
c. Tenir com a objecte en els estatuts, exclusivament, actuacions o activitats en matèria de l’àmbit social. El caràcter social de les entitats, haurà de quedar degudament acreditat als seus estatuts.
d. Tenir, d’acord amb les entitats que integren la federació, confederació o unió d’entitats, un àmbit d’actuació material que afecti als sectors de població següents:
e. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.
f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
g. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
h. No incórrer en cap de les prohibicions per a ser beneficiari de subvencions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; la disposició final primera de la Llei 2/2018, de 13 d’abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears, que modifica l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions quant a la prohibició per ser beneficiari de la subvencions per haver estat sancionada per resolució administrativa ferma per atemptar, encoratjar o tolerar pràctiques en contra de la Memòria Democràtica de les Illes Balears, i lal’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes
j. Tenir un àmbit d’actuació suprainsular.
3.2. Queden excloses d’aquesta convocatòria aquelles Federacions, confederacions i unions d’entitats que aborden els aspectes socials de forma secundària en les seves activitats.
4. Obligacions de les entitats beneficiàries
4.1. D’acord amb l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a. Comunicar a l’òrgan competent que s’accepta la proposta de resolució o que s’hi renuncia en els el termini de cinc dies naturals. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si l’entitat beneficiària no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l’endemà que li hagi notificat.
b. Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.
c. Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d. Comunicar a l’òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.
e. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
f. Comunicar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació l’obtenció d’altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.
g. Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.
h. Aportar una memòria justificativa de l’aplicació dels ajuts atorgats i que n’expliqui la realització.
i. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
j. Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.
4.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.
5. Despeses subvencionables
5.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament ordinari de l’entitat que es detallen tot seguit:
a. Les despeses corrents necessàries per al manteniment de l’entitat: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet; material fungible; material de tallers; correspondència; difusió de l’entitat; protecció de dades; certificats de qualitat; auditories i prevenció de riscs laborals.
b. Les despeses corrents necessaris per al manteniment del local o dels locals de l’entitat: lloguer; subministrament d’aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; impostos de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; material de neteja i higiene; manteniment de sistemes d’alarma i seguretat; manteniment d’ascensor i detecció i extinció d’incendis.
c. Les despeses del personal contractat per l’entitat.
d. Les despeses derivades d'assessoria jurídica o de la gestió fiscal, laboral, comptable i informàtica de l’entitat directament relacionades amb l'activitat subvencionada.
e. Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no podran justificar despeses corresponents a l’apartat c.
f. Les despeses destinades a la formació del personal no poden ser superiors al 5 % de l’import aprovat.
g. Les despeses de viatge del personal contractat i de direcció adscrit al pla d’actuació aprovat.
h. La despesa dels serveis externs d’auditoria derivada de la revisió del compte justificatiu es considera despesa subvencionable, fins a un màxim del 3 % de l’import concedit.
6. Documentació que cal presentar
6.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 3 d’aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d’acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat.
6.2. A la sol·licitud s’hi ha d’adjuntar, sempre que no estigui en poder de l’Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:
a. Una fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat sol·licitant i del DNI, NIE o NIF de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal.
b. Una còpia compulsada dels estatuts vigents de l’entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts ha de constar expressament la realització d’activitats, serveis o programes de l'àmbit social.
c. L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l’assemblea general, apoderament, certificat d’habilitació, etc).
d. L’acreditació de la inscripció de l’entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.
e. Una declaració responsable del fet que l’entitat sol·licitant té com a activitat principal programes de l'àmbit social.
f. Una declaració responsable del fet que l’entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció (imprès 2).
g. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).
h. Una declaració responsable en relació al compliment de les obligacions que estableix l’article 20 del TRLS , l’article 10 de les bases, les que estableix aquesta convocatòria així com l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (imprès 4).
i. Una autorització expressa de la persona representant de l’entitat sol·licitant perquè l’òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic justificatiu del fet que l’entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (imprès 5). En cas que l’entitat no ho autoritzi, s’ha d’aportar aquest certificat.
j. Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, d'acord amb el model. En el cas que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou amb indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l’entitat o la persona sol·licitant de la subvenció. (imprès 6).
k. Un certificat signat per la persona representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels que disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.
6.3. El Servei de Planificació Social de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials ha de comprovar que les sol·licituds i la documentació adjunta s’adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.
6.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l’advertiment que, una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi esmenat, s’entendrà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que disposa l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6.5. El Servei de Planificació Social de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
6.6. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
6.7. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza expressament a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l’expedient.
7. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds
7.1. Les entitats interessades poden presentar una única sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d’una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera d’acord amb l’ordre fixat pel registre d’entrada.
7.2. Les sol·licituds, emplenades degudament, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, o als llocs que determinen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà per data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, s’ha d’enviar per fax (al 971 17 70 68) el full de la sol·licitud, amb el segell d’entrada dins el termini, a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, en el termini màxim de les 24 hores següents a l’acabament del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s’han d’emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials. Quan en la sol·licitud s’inclogui un número de fax, s’entendrà que aquest número s’aporta a l’efecte de notificar els actes de tràmit, d’acord amb els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.
7.3. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
7.4. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta per tal de determinar si el projecte s’adequa al que estableix aquesta Resolució.
7.5. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els exigits en aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, s’ha de requerir l’entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
8. Instrucció del procediment, resolució i notificació
8.1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Planificació i Serveis Socials, que ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d’acord amb el que estableix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l’aplicació efectiva de la subvenció concedida, d’acord amb l’article 42 del mateix text legal.
8.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se’n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar l’arxivament de les actuacions a l’òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
8.3. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l’entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
8.4. D’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora, el director general de Planificació i Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà, si escau, el tràmit d’audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en un termini màxim de deu dies hàbils, els interessats puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Una vegada finalitzat el tràmit d’audiència, l’òrgan instructor del procediment procedirà a formular, d’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució definitiva. Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s’han de notificar individualment a les persones interessades o mitjançant la publicació.
8.5. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi notificat.
8.6. L’òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Serveis Socials i Cooperació.
8.7. Les resolucions dictades en aquest procediment s’han de notificar individualment a cada persona beneficiària i exhaureixen la via administrativa. En relació amb l’article 43 de la Llei 39/2015, són vàlides les notificacions a través de mitjans electrònics, que s’entendran practicades en el moment en què s’accedeixi al contingut corresponent.
8.8. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
8.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.
8.10. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
9. Criteris objectius i de preferència que han de regir en la concessió de la subvenció
9.1. D’acord amb la naturalesa de l’activitat subvencionada, i d’acord amb els motius exposats en l’informe justificatiu de data 31 de maig de 2018, el sistema de selecció previst en aquesta convocatòria no és el concurs, atès que no resulta necessària la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons article 10 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social, de 24 de maig de 2012.
9.2. Les sol·licituds d’ajuts es resoldran després de finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds i una vegada verificat que les entitats compleixen els requisits prevists en el punt 3 i adjunten els documents prevists en el punt 6 d’aquesta convocatòria.
10. Determinació de l’import de la subvenció
10.1. L'import de la subvenció a concedir a cada entitat serà el resultat d’aplicar la fórmula següent:
Import concedit = 700.000,00 € (crèdit disponible)/nombre de sol·licituds
10.2. L’import màxim de les subvenció concedida a cada entitat no podrà superar l’import de 40.000,00 euros.
10.3. En els casos que l’import proposat a una entitat superi la quantia sol·licitada, o una entitat renunciï a la subvenció proposada, la quantia sobrant es repartirà entre totes les entitats admeses d’acord amb la fórmula prevista en el punt 10.1. d’aquesta convocatòria, tenint en compte els límits prevists en els punts 10.2, 10.4 i 10.5.
10.4. En cap cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
10.5. L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l’activitat que l’entitat sol·licitant ha de dur a terme.
11. Pagament dels ajuts i justificació
11.1. El pagament dels ajuts es farà de la manera següent:
a. El primer pagament corresponent al 37,5 % de la subvenció concedida, s’ha de fer una vegada que l’entitat beneficiària justifiqui com a mínim el 37,5 % de la subvenció concedida, relatiu al període comprès entre l’1 de gener i el 30 de setembre de 2018. Aquesta justificació es podrà presentar fins el 15 de novembre de 2018. Si l’entitat beneficiària no justifica el 37,5 % de l’import del projecte aprovat, el primer pagament es reduirà de forma proporcional a l’import justificat.
b. El segon pagament corresponent al 37,5 % de la subvenció concedida, s’ha de fer una vegada que l’entitat beneficiària hagi justificat les despeses corresponents al període comprès entre l’ 1 d’octubre de 2018 i el 30 de juny de 2019, sempre que aquesta justificació suposi, com a mínim, el 37,5 % de la subvenció concedida. El termini màxim per presentar aquesta justificació serà fins el 30 de setembre de 2019. Si l’entitat beneficiària no justifica el 37,5% de l’import del projecte aprovat, el segon pagament es reduirà de forma proporcional a l’import justificat.
c. El tercer pagament corresponent al 25 % de la subvenció concedida, s’ha de fer una vegada que l’entitat beneficiària hagi justificat les despeses corresponents al període comprès entre l’ 1 de juliol de 2019 i el 31 de desembre de 2019, sempre que aquesta justificació suposi el 25% de la subvenció concedida. El termini màxim per presentar aquesta justificació serà fins el 31 de març de 2020. Si l’entitat beneficiària no justifica el 25% de l’import aprovat, el tercer pagament es reduirà de forma proporcional a l’import justificat.
11.2. La justificació de la subvenció es pot presentar mitjançant dues modalitats alternatives. D’una banda, mitjançant la documentació justificativa descrita al punt 11.3 o mitjançant informe d’auditoria, tal i com es preveu a l’article 25 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i benestar Socials de 24 de maig de 2012. En aquesta darrera modalitat serà d’aplicació el model de manual disponible a la web.
11.3. La documentació justificativa que s’ha de presentar, per a cada període de justificació, és la següent:
a. Una memòria tècnica justificativa que ha d’incloure:
b. Una memòria econòmica en la qual han de constar:
- Raó social i NIF del proveïdor.
- Raó social i NIF de l’associació.
- Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
- Data d’emissió.
- Data efectiva del pagament.
c. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals figuri la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
d. Una declaració responsable actualitzada en la data de presentació de la justificació final de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat subvenció per a la mateixa finalitat o de les que se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
11.4. No s’entendrà del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import de les activitats, amb independència de l’import de la subvenció concedida.
11.5. Les factures, nòmines i els altres documents acreditatius de les activitats pròpies de les federacions d’entitats han de tenir una data compresa entre dia 1 de gener de 2018 i dia 31 de desembre de 2019, d’acord amb la sol·licitud presentada, o bé dintre de la data d’execució de les activitats que consti en la resolució de concessió de la subvenció, d’acord amb la sol·licitud presentada.
11.6. Malgrat el que estableix el punt 11.5, i d’acord amb el que disposa l’article 24 c de les bases reguladores, s’han d’entendre justificades totes les despeses que, conforme a dret, s’hagin meritat en la data màxima de justificació les activitats, amb independència que s’hagin abonat o no als creditors corresponents.
11.7. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d’un termini màxim de quinze dies, a partir de l’endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
12. Ampliació del termini de justificació de la subvenció
D’acord amb l’article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d’aquest termini, que no pot excedir de la meitat del termini inicialment concedit.
I d’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d’ofici o a instància de part, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d’aplicació. Aquesta sol·licitud d’ampliació de termini s’haurà de presentar abans de dia 31 de març de 2020 i no podrà excedir de la meitat del termini inicialment concedit.
13. Subcontractació
La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l’import de l’activitat subvencionada, d’acord amb el que preveu l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l’article 29 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
14. Avaluació i control
14.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
14.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l’ajut atorgat.
15. Revocació dels ajuts concedits
15.1. Llevat del supòsit que es modifiqui la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
15.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si escau, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en el cas que, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no cal dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
16. Reintegrament dels ajuts concedits
16.1 L’entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l’interès de demora, en els casos establerts en l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
16.2. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
16.3. En cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
17. Compatibilitat
17.1. Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.
17.2. D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l’activitat objecte de subvenció.
18. Règim d’infraccions i sancions
Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de l’atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i d’acord amb el procediment que recull l’article 62 del mateix text legal.
19. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012