Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 8768
Bases reguladores i convocatòria per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges al terme municipal de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local, en sessió celebrada el dia 20 d'agost de 2018 va aprovar les bases reguladores i la convocatòria de subvencions per a ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal de Calvià, i es procedeix a publicar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acord adoptat, les bases reguladores i la convocatòria de subvencions, per a la seva difusió i el seu coneixement públic.

ACORD

PRIMER. APROVAR les Bases reguladores per a la concessió de subvencions per a ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal de Calvià, d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.

SEGON. APROVAR la Convocatòria de subvencions per a ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal de Calvià, d'acord amb el text que s'adjunta i que forma part integrant de la present proposta.

TERCER. DESTINAR un total de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €) de l'aplicació pressupostària 205-15200-4800002 per a la present convocatòria de subvencions, corresponent 25.000,00 € a l'anualitat 2018 i 50.000,00 € a l'anualitat 2019.

QUART. INSERIR el present acord, així com el text de les Bases i el text de la Convocatòria en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, així com en la Base de dades Nacional de Subvencions a l'efecte de la seva difusió i públic coneixement.

CINQUÈ. DELEGAR en la tinent de batle de Cohesió Social i Igualtat la facultat per aprovar els models normalitzats de les sol·licituds, així com qualsevol altra actuació que es precisi.

 

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitages al terme municipal de Calvià

Capítol I
Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges en el terme municipal de Calvià.

Article 2

Actuació subvencionable

L’ajuda al lloguer d’habitatges té per objecte facilitar l’accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb recursos econòmics escassos, i consisteix en el finançament de part de la renda que han de satisfer els arrendataris dels habitatges llogats, sempre que es compleixin els requisits que exigeixen aquestes Bases.

Article 3

Normativa aplicable

La sol·licitud, tramitació i resolució de les ajudes que preveuen aquestes bases es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de Subvencions.

Article 4

Òrgan competent per a la concessió d'ajudes

L'Òrgan competent per a la concessió de les ajudes al lloguer d'habitatges serà la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Calvià, a proposta del Departament d'Habitatge, que actuarà com instructor del procediment.

Article 5

Requisits Beneficiaris

Poden sol·licitar les ajudes que preveuen aquestes bases les persones físiques majors d’edat residents al municipi de Calvià, si es compleixen els requisits següents:

a) Que el sol·licitant sigui titular, en qualitat d’arrendatari, d’un contracte de lloguer d’habitatge d’una durada mínima d’un any o estigui en condicions de subscriure’l. El contracte ha d’indicar expressament la referència cadastral de l’habitatge i estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans.

La condició d’arrendatari s’ha d’acreditar:

En cas de ser titular del contracte de lloguer d’habitatge, mitjançant la seva aportació.

En el cas de persones que vulguin accedir a un lloguer d’habitatge, el contracte s’ha de presentar en el termini de trenta dies desde la resolució definitiva de la concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a la presentació d’aquest document.

b) Que l’habitatge objecte de lloguer estigui situat dins l’àmbit territorial del municipi de Calvià.

c) Que l’habitatge llogat o per llogar constitueixi la residència habitual i permanent de l’arrendatari. Aquesta circumstància s’ha d’acreditar:

En cas de ser titular del contracte de lloguer d’habitatge, amb un certificat de convivència que acrediti, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual a l’habitatge objecte del contracte de lloguer.

En el cas de persones que vulguin accedir a un lloguer d’habitatge, aquest certificat de convivència s’ha de presentar en el termini de trenta dies des de la resolució definitiva de la concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a la presentació d’aquest document.

d) Que la renda de l’habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 900 euros mensuals.

e) Que totes les persones que tenguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l’habitatge arrendat tenguin la nacionalitat espanyola o la d’algun dels estats membres de la Unió Europea, l’Espai Econòmic Europeu o Suïssa; o, en el cas d’estrangers no comunitaris, que tenguin la residència legal a Espanya.

f) Que els ingressos en conjunt de les persones que tenguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l’habitatge arrendat, constin o no com a titulars del contracte de lloguer, determinats d’acord amb el que disposa l’article 8, siguin inferiors a 3 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) corresponent a l'any 2018. Aquests ingressos s’han d’acreditar amb les dades que consten a l’Agència Estatal de l’Administració Tributària. Si el sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència no ha presentat la declaració, l'Ajuntament de Calvià pot sol·licitar altres informacions, fins i tot una declaració responsable sobre els ingressos o altres documents acreditatius oficials de l’Agència Tributària, a l’efecte de determinar els ingressos reals del sol·licitant o de la unitat de convivència.

g) Que s’hagi dipositat la fiança del contracte de lloguer davant l’organisme corresponent.

 

Article 6

Incompatibilitats

1. No pot ser beneficiari d’aquestes ajudes qui incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. No es pot concedir l’ajuda quan el sol·licitant o algun dels qui tenen la residència habitual i permanent a l’habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s’indiquen a continuació:

a) Sigui propietari o usufructuari d’algun habitatge a Espanya. S’exceptua d’aquest requisit qui sigui titular d’un habitatge i acrediti que no en disposa per les causes següents:

Separació o divorci.

Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.

Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, degudament acreditada.

b) Tengui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d’afinitat amb l’arrendador.

c) Sigui soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador.

Article 7

Finançament de les actuacions

1. Els ajuts regulats en aquestes bases s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima que s'indica a continuació:

2018 205-15200-4800002 25.000,00 €

2019 205-15200-4800002 50.000,00 €

2. La concessió dels ajuts regulats en aquestes bases queda condicionada a la disponibilitat pressupostària i està limitada al crèdit pressupostari esmentat. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant acord de la Junta de Govern Local.

Article 8

Regles per a la determinació dels ingressos

Per a l’obtenció de l’ajuda, a l’efecte de determinar els ingressos de la persona física o la unitat de convivència que tengui o hagi de tenir el domicili habitual i permanent a l’habitatge llogat, se segueixen els criteris següents:

S’ha de partir de les quanties de la base imposable general i de l’estalvi, regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, corresponents a la declaració o les declaracions presentades pel sol·licitant i per cada un dels membres de la unitat de convivència relatives al darrer període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la sol·licitud de l’ajuda. Si el sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat no ha presentat la declaració, l'Ajuntament de Calvià pot sol·licitar altres informacions, fins i tot una declaració responsable sobre els ingressos, a l’efecte de determinar els ingressos reals del sol·licitant o de la unitat.

La quantia resultant s’ha de convertir en un número de vegades l’IPREM en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.

Article 9

Criteris de valoració

1. Les sol·licituds s’han de valorar d’acord amb els ingressos de la unitat de convivència d’acord amb els criteris i prioritat de valoració que s’indiquen a continuació:

La prioritat dels sol·licitants s’ha de determinar amb el major resultat d’aplicar la fórmula següent, amb quatre decimals:

1-LMI/IUC

On:

LMI = límit màxim d’ingressos

IUC = ingressos de la unitat de convivència.

2. A aquesta puntuació se li ha d'afegir la puntuació que correspongui en aplicació dels següents criteris:

  • Per fills menors de 18 anys: 3 punts pel primer i 1 per cada un dels restants.
  • Persones amb discapacitat:

o Grau de discapacitat entre 33 y 64: 1 punt

o Grau de discapacitat entre 65 y 74: 2 punts

o Grau de discapacitat entre 75 y 100: 3 punts

  • Dones víctimes de violència de gènere: 2 punts

3. En cas d’empat, té prioritat la unitat de convivència amb major número de membres. Si persisteix l’empat, la preferència s’ha de determinar per ordre d’entrada de la sol·licitud.

Article 10

Quantia de l’ajuda

1. La quantia de l’ajuda és de fins a un 40 % de la renda anual que s’hagi de satisfer pel lloguer de l’habitatge habitual i permanent, amb un límit màxim de 3.960,00 euros anuals per habitatge (330 € mensuals).

2. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos arrendataris i no s’especifiqui la part de la renda que satisfà cada un d’ells, s’ha d’entendre que es paga a parts iguals. No obstant això, els arrendataris poden manifestar la seva voluntat que la totalitat de l’ajuda sigui satisfeta a un d’ells, segons el model que figura a l’annex 4.

3. L’ajuda s’ha de calcular prenent com a referència l’import del rebut del lloguer corresponent a la darrera mensualitat vençuda en la data de la publicació d’aquesta convocatòria, i és invariable durant el període de dotze mesos concedit, llevat que es produeixi una disminució de la renda de lloguer. Si bé en el supòsit de que la renda en els mesos anteriors a la convocatòria fos inferior (desde 1 de setembre de 2018), es prendran com a referència les quanties dels rebuts mensuals.

Article 11

Compatibilitat amb altres subvencions

Les ajudes que regulen aquestes bases són incompatibles amb altres ajudes al lloguer per a arrendataris amb recursos econòmics escassos que concedeixi qualsevol altra Administració o entitat pública. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de l'Ajuntament de Calvià aportin un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions de vulnerabilitat especial.

Article 12

Àmbit temporal

1. L’ajuda de lloguer es pot atorgar a partir de l’1 de setembre de 2018. En cas de contractes de durada superior a un any subscrits amb anterioritat a aquesta data, i que continuïn vigents a n'aquesta data, l’ajuda es reconeix a partir de l’1 de setembre de 2018, sempre que es compleixin els altres requisits exigits.

2. Els beneficiaris que tenguin contracte de lloguer amb data de finalització anterior al 31 d'agost de 2019 hauran d’aportar la pròrroga del contracte, i si no ho fan s’ha d’obrir l’expedient de revocació de la part concedida i no acreditada.

3. Aquesta ajuda es concedeix per un termini màxim a justificar de dotze mesos i, en tot cas, fins al 31 d'agost de 2019.

Article 13

Obligacions de la persona beneficiària

1. Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l’article 14 de la Llei 38/2003, el beneficiari ha de complir els requisits següents:

a) Domiciliar el pagament de l’ajuda en alguna entitat financera o de crèdit.

b) Tenir domiciliat el pagament de la renda de lloguer de l’habitatge en una entitat financera o de crèdit des de l’1 de setembre de 2018, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir de la mateixa.

A l’expedient s’ha de fer constar el número de compte bancari de l’arrendador i de l’arrendatari. A l’efecte d’aquesta ajuda, únicament s’admeten aquelles mensualitats de lloguer degudament domiciliades en una entitat financera o de crèdit. No s’admeten rebuts en mà o que no es corresponguin amb la mensualitat corresponent.

c) Estar al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer. No presentar els justificants en el termini establert o el pagament parcial de la renda comporta la pèrdua de l’ajuda de la mensualitat no justificada, sense perjudici que es pugui percebre l’import de la resta de mensualitats pendents si es compleixen els requisits establerts.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià. A la sol·licitud d’ajuda s’ha d’incloure expressament l’autorització dels sol·licitants perquè l'Ajuntament de Calvià pugui obtenir, de manera directa, l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb l'Ajuntament de Calvià, i obtenir les dades d’identitat i cadastrals. En cas que el sol·licitant no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació que acredita aquesta informació, a més d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de pagament amb la Seguretat Social.

e) Justificar, en el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

f) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat.

g) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que li sigui requerida.

h) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció.

i) Quan l’agrupació de beneficiaris deixi de complir els requisits exigits, la responsabilitat ha de ser en proporció al benefici de l’ajuda i té l’obligació de comunicar-ho a l’Administració.

2. En el cas que es produeixi alguna modificació, el beneficiari ho ha de comunicar al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià en el termini màxim de deu dies naturals comptadors a partir de l’endemà de la modificació, llevat dels terminis específics que estableixi aquesta convocatòria. No comunicar qualsevol modificació comporta l’inici d’un procediment de reintegrament de les quanties que s’hagin cobrat indegudament.

Article 14

Modificacions en l’import de la renda

Quan les parts que hagin subscrit el contracte de lloguer acordin una disminució de l’import de la renda, el beneficiari no perd el dret a la subvenció. Aquesta modificació s’ha de comunicar al Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià el mes anterior a la vigència de la nova renda. En aquest cas, la quantia de l’ajuda s’ha d’ajustar a la del nou lloguer. Un increment de l’import de la renda no comporta, en cap cas, una modificació de l’ajuda concedida.

Article 15

Canvi de domicili de la persona beneficiària

Quan el beneficiari subscrigui un nou contracte de lloguer i canviï el seu domicili per un altre ubicat dins el municipi de Calvià, està obligat a comunicar el canvi en el termini màxim de cinc dies des de la signatura del nou contracte de lloguer. El beneficiari no perd el dret a la subvenció si el nou contracte de lloguer no suposa la interrupció temporal amb l’anterior contracte i compleix els requisits, límits i condicions que estableixen aquestes Bases. En aquest cas, la quantia de l’ajuda s’ha d’ajustar a la del nou lloguer, que ha de ser igual o inferior a l’anterior.

 

Capítol II
Procediment de concessió

Article 16

Procediment

El procediment de concessió d’aquestes subvencions es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant la comparació, en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir una prelació d’acord amb els criteris establerts.

Article 17

Sol·licituds i lloc de presentació

1. Les sol·licituds d’ajuda al lloguer es poden presentar de forma presencial, segons el model que figura en l’annex 1, en qualsevol registre de l'Ajuntament de Calvià o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds han d’adjuntar la documentació complementària que s’indica a l’article 19.

2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen aquestes Bases i la resta de normativa aplicable.

Article 18

Termini de presentació

1. El termini per presentar les sol·licituds d’ajuda al lloguer d’habitatges és de quaranta dies (40 dies), a comptar de l’endemà d’haver-se publicat la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Per a les sol·licituds que es presentin fora de termini s’ha de dictar una resolució d’inadmissió i notificar-la a la persona interessada, d’acord amb el que disposa l’article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 19

Documentació necessària per a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud d’ajuda de lloguer s’ha de presentar la documentació següent:

a) Documents d’identitat de cada un dels titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE, o document equivalent).

b) Documentació acreditativa de estar al corrent de les obligacions tributàries, de les obligacions amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià o autorització expressa del beneficiari de l’ajuda perquè l’òrgan instructor pugui obtenir la informació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb l'Ajuntament de Calvià, segons el model que figura en l’annex 2. Aquesta comprovació es fa abans de dictar la resolució de concessió i, en el cas que hagi vençut el termini de validesa dels certificats expedits, en el moment en què es dicti la resolució per la qual s’ordena el pagament. Si de la comprovació resulta l’incompliment de les obligacions esmentades, sense més tràmits d’esmena, no es concedirà ni s’abonarà l’ajuda per incompliment dels requisits exigits.

c) Certificat del Registre de la Propietat, de cada un dels arrendataris que figuren en el contracte de lloguer, de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol. En cas de ser propietari o titular de qualsevol dret que permeti l’ús, la utilització o el gaudi d’algun habitatge a Espanya, cal acreditar-ne la no disponibilitat per alguna de les causes que estableix l’article 6.2 a. La resta de membres de la unitat de convivència han de signar una declaració responsable que no són titulars de cap immoble ubicat en territori espanyol, segons el model que figura en l’annex 3.

d) Declaracions responsables de l’arrendatari del contracte de lloguer, segons el model que figura a l’annex 3, que no incorre en cap de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que ha de justificar en el termini establert i en la forma que pertoqui; del compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció; que ha de destinar l’import íntegre de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual l’ha sol·licitat; que ha de comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció; que s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que ha d’aportar tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap de les ajudes que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d’habitatge per causes imputables al sol·licitant.

e) Declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el seu domicili habitual i permanent en l’habitatge llogat, segons el model que figura en l’annex 3, que no tenen relació de parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d’afinitat amb l’arrendador; que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament; i que saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d’ocultació d’informació, de les quals es pugui deduir intenció d’engany en benefici propi o aliè, se’ls pot excloure d’aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si pertoca, els fets s’han de posar en coneixement del Ministeri Fiscal per si poden ser constitutius d’il·lícit penal.

f) Contracte de lloguer de l’habitatge:

En cas de contracte de lloguer en vigor, s’ha d’aportar el contracte d’arrendament on figuri expressament la referència cadastral.

En el cas de persones que vulguin accedir a un arrendament d’habitatge, a la sol·licitud ha de constar l’import mensual del lloguer previst i el contracte s’ha d’aportar en el termini de 30 dies des de la resolució de definitiva de concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a la seva aportació. En el cas que no ho facin, s’entén que desisteixen de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d’acord amb l’article article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

g) Certificat de convivència, a l’efecte de determinar que aquest n’és el domicili habitual. Si el contracte de lloguer se subscriu amb posterioritat a la resolució definitiva de concessió, el sol·licitant ha de presentar el certificat en el termini màxim de 30 dies hàbils des de la resolució definitiva de la concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a l’aportació d’aquest document. En el cas que no ho faci, s’entén que desisteix de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d’acord amb l’article article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

h) Rebuts domiciliats de pagament del lloguer en una entitat financera o de crèdit des de l’1 de setembre de 2018, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir de la mateixa i fins a la darrera mensualitat vençuda en la data de la publicació de la convocatòria.

i) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l’annex 5. Aquest document s’ha de signar per ambdues cares.

j) Fotocòpia del llibre de família.

k) Fotocòpia de la Resolució de reconeixement del grau de discapacitat emès per la Direcció General de Dependència del Govern de les Illes Balears, en el cas de persones amb discapacitat.

l) Documentació judicial o administrativa que justifiqui ser víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere.

m)Còpia de l'IRPF de l'últim exercici de tots els membres de la unitat de convivència. Les persones que que no estiguin obligats a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF, certificat de retencions i ingressos de l'empresa o empreses, i/o certificat de retencions i ingressos de l'INEM.

n) Document acreditatiu depòsit de fiança de lloguer a IBAVI.

2. La presentació de la sol·licitud implica l’autorització a l’Ajuntament de Calvià per obtenir informació d’altres administracions respecte a les dades d’identitat, tributàries, cadastrals i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per a la resolució del procediment.

Article 20

Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, l’Ajuntament de Calvià ha de requerir a la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, i se li ha d’indicar que, en el cas que no ho faci, s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent, d’acord amb l’article article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquest requeriment d’esmena i els altres actes de tràmit seran objecte de publicació en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Calvià i en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.

Article 21

Protecció de dades

La sol·licitud d’ajuda de lloguer implica que la persona interessada autoritza l’Administració per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre,de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.

Article 22

Instrucció del procediment

1. El Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià és òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveuen aquestes Bases.

2. Correspon a Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que disposa l’article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’Ajuntament de Calvià pot:

a) Requerir la persona interessada perquè aporti la documentació complementària que permeti acreditar el compliment dels requisits;

b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.

3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, el Departament d'Habitatge de l’Ajuntament de Calvià valorara les sol·licituds presentades d’acord amb els criteris i el procediment establert, i emetra un informe sobre les qüestions que se deriven de les bases reguladores i de la convocatòria, on s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit, o tenir per desistides.

4. Aquest informe dels serveis competents del Departament d'Habitatge de l'Ajuntament de Calvià, que incorporarà una proposta de resolució de concessió de subvencions que ha d’incloure la llista de les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l’import de l’ajuda, es traslladarà a la Junta de Govern Local, a l’efecte de que aquesta resolgui el que estimi pertinent.

5. La proposta de resolució de concessió de la subvenció no crea cap dret a favor de la persona interessada que s’hi proposi enfront de l’Ajuntament de Calvià, mentre no es dicti i notifiqui la resolució de concessió de l’ajuda corresponent.

Article 23

Resolució de concessió

1. La Junta de Govern Local ha de dictar la resolució de concessió, basant-se en la proposta de resolució.

2. La resolució de concessió ha d’incloure tots els sol·licitants als quals s’ha concedit l’ajuda; la puntuació obtinguda en aplicació dels criteris de valoració i l’import que se’ls concedeix; els sol·licitants que es considera que desisteixen de la sol·licitud, i els sol·licitants als quals, tot i que compleixen les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona beneficiària, se’ls ha desestimat la sol·licitud perquè s’ha excedit la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria.

3. Si la persona interessada ha sol·licitat l’ajuda abans de signar el contracte de lloguer, s’ha de dictar una resolució condicionada a la signatura i notificar-la a la persona interessada, alhora que se li ha de requerir perquè presenti el contracte de lloguer i el certificat de convivència corresponent en el termini improrrogable de trenta dies. En el cas que no ho faci s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La resolució de concessió, d’acord amb el que disposen els articles 42, 43 i 45 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el tauler d’anuncis de l'Ajuntament de Calvià i a la pàgina web de l'ajuntament de Calvià.

Article 24

Termini i notificació

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió és de sis mesos, a comptar de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds. Si transcorre aquest termini sense que se n’hagi publicat la resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució de concessió s’ha de comunicar a la persona interessada mitjançant la seva publicació en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Calvià i en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.

3. S’entén que el beneficiari accepta la concessió de l’ajuda si no manifesta expressament que hi renuncia en el termini de deu dies comptadors a partir de la publicació.

4. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictada, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat la resolució, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant els Jutjats del Contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 25

Justificació i abonament de l’ajuda

1. En el supòsit de contractes de lloguer que l'1 de setembre de 2018 estiguin vigents, el beneficiari ha d'aportar els justificants bancaris de pagament de totes les mensualitats de lloguer vençudes. En el document bancari ha de constar la identificació completa de la persona que efectua el pagament (arrendatari) i de qui el rep (arrendador), l'import i el concepte, que ha d'incloure el mes a què correspon i l'habitatge objecte del lloguer.

2. Entre els dies 1 i 10 de cada mes natural el beneficiari ha de presentar el justificant bancari de pagament de la darrera mensualitat de lloguer vençuda. En el document bancari ha de constar la identificació completa de la persona que efectua el pagament (arrendatari) i de qui el rep (arrendador), l’import i el concepte, que ha d’incloure el mes a què correspon i l’habitatge objecte del lloguer.

3. El justificant bancari de pagament de la darrera mensualitat de lloguer vençuda s’ha de presentar de manera presencial entregant aquest document bancari a qualssevol dels registres de l'Ajuntament de Calvià.

4. Si el document bancari no es presenta en el termini assenyalat a l’apartat primer, el beneficiari perd el dret a cobrar l’ajuda de la mensualitat no justificada, sense perjudici de percebre l’import corresponent a les mensualitats pendents que li hagin estat concedides, si compleix els requisits per al seu abonament.

5. La justificació parcial de la mensualitat de renda no dóna dret a cobrar l’import proporcional de la subvenció.

Article 26

Proposta i resolució de pagament

1. Una vegada que s’ha comprovat que el beneficiari compleix tots els requisits establerts, la tinent de batle delegada de Cohesió Social i Igualtat previ informe tècnic emès pel Departament d'Habitatge, ha de dictar, periòdicament, la resolució de reconeixement de l’obligació i proposta de pagament, que ha d’incloure la relació dels beneficiaris de l’ajuda i l’import reconegut.

2. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant els Jutjats del Contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es notifiqui la resolució.

Article 27

Revocació i reintegrament

L’incompliment de les obligacions que estableixen aquestes Bases o l’article 36 i 37 de la Llei 38/2003 dóna lloc a la revocació de l’ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pel beneficiari.

Article 28

Règim d’infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003.

Article 29

Impugnació

Contra aquestes bases es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant els Jutjats del Contenciós-administratiu de Palma en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es publiquin.

CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA CONCESSIÓ D'AJUDES AL LLOGUER D'HABITATGES AL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀ

1. Marc normatiu

– Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del TR de la llei de subvencions.

– Reglaments i altra normativa de desenvolupament de la llei i el decret legislatiu.

- Pla estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Calvià (Secció VII Bases d'execució del pressupost general de l'Ajuntament de Calvià en vigor en el moment de la convocatòria).

– Bases reguladores per a la concessió d'ajudes al lloguer en el terme municipal de Calvià.

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'han de regir pel que disposen les Bases reguladores per a la concessió d'ajudes al lloguer en el terme municipal de Calvià, aprovades per la Junta de Govern Local en sessió de data 20 d'agost de 2018.

2. Crèdit pressupostari

1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima que s'indica a continuació:

Partida pressupostària Import Anualitat

  • 205-15200-4800002 25.000,00 € 2018
  • 205-15200-4800002 50.000,00 € 2019

2. La concessió de les ajudes regulades en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries i a qualsevol altra limitació legal que pugui donar-se.

3. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds dels interessats, en models normalitzats, han de dur adjunts els documents i les informacions determinats a la convocatòria, d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, reguladora del procediment administratiu comú de les Administracions públiques. Els interessats hauran d'aportar al procediment administratiu les dades i els documents exigits per les Administracions públiques d'acord amb el que disposa la normativa aplicable. Així mateix, els interessats podran aportar qualsevol altre document que estimin convenient.

Els interessats podran presentar les sol·licituds, en models normalitzats, a més de la documentació i informació requerides, de forma presencial en qualsevol registre de l'Ajuntament de Calvià o en qualsevol dels llocs indicats a l'article 16 apartat 4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini de presentació de les sol·licituds és de quaranta (40) dies a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

En tot cas, l'Ajuntament ha de difondre la convocatòria, així com els altres acords i resolucions als quals s'hi fa referència, pels mitjans que consideri adequats.

Tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generin en la tramitació del mateix seran objecte de publicació, i la mateixa es durà a terme en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Calvià i en la pàgina web municipal.

4. Termini de resolució i notificació

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució no pot excedir de sis (6) mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima els interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de subvenció.

Les resolucions adoptades per l'òrgan concedent s'han de notificar i publicar segons el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i les disposicions concordants.

La resolució posa fi a la via administrativa i s'hi pot recórrer mitjançant recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la seva publicació, o bé directament mitjançant la interposició del pertinent recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu corresponent, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seva publicació.

En cas de presentar-se recurs de reposició, no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins a la resolució expressa del primer recurs o la seva desestimació presumpta.

5. Documents i informacions que han d'acompanyar la sol·licitud

  • La sol·licitud en model oficial degudament emplenada.
  • Documents d’identitat de cada un dels titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE, o document equivalent).
  • Documentació acreditativa de estar al corrent de les obligacions tributàries, de les obligacions amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament de Calvià o autorització expressa del sol·licitant de l’ajuda perquè l’òrgan instructor pugui obtenir la informació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb l'Ajuntament de Calvià, segons el model que figura en l’annex 2. Aquesta comprovació es fa abans de dictar la resolució de concessió i, en el cas que hagi vençut el termini de validesa dels certificats expedits, en el moment en què es dicti la resolució per la qual s’ordena el pagament. Si de la comprovació resulta l’incompliment de les obligacions esmentades, sense més tràmits d’esmena, no es concedirà ni s’abonarà l’ajuda per incompliment dels requisits exigits.
  • Certificat del Registre de la Propietat, de cada un dels arrendataris que figuren en el contracte de lloguer, de titularitats immobiliàries ubicades en territori espanyol. En cas de ser propietari o titular de qualsevol dret que permeti l’ús, la utilització o el gaudi d’algun habitatge a Espanya, cal acreditar-ne la no disponibilitat per alguna de les causes que estableix l’article 6.2 a. La resta de membres de la unitat de convivència han de signar una declaració responsable que no són titulars de cap immoble ubicat en territori espanyol, segons el model que figura en l’annex 3.
  • Declaracions responsables de l’arrendatari del contracte de lloguer, segons el model que figura a l’annex 3, que no incorre en cap de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; que ha de justificar en el termini establert i en la forma que pertoqui; del compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció; que ha de destinar l’import íntegre de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual l’ha sol·licitat; que ha de comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció; que s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents; que ha d’aportar tota la informació que es requereixi, i que no ha estat subjecte de revocació de cap de les ajudes que preveuen aquestes bases o altres plans estatals o autonòmics d’habitatge per causes imputables al sol·licitant.
  • Declaracions responsables de tots els membres de la unitat de convivència que tenen el seu domicili habitual i permanent en l’habitatge llogat, segons el model que figura en l’annex 3, que no tenen relació de parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d’afinitat amb l’arrendador; que no són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador; que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen les bases i la convocatòria, les quals coneixen i accepten íntegrament; i que saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d’ocultació d’informació, de les quals es pugui deduir intenció d’engany en benefici propi o aliè, se’ls pot excloure d’aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si pertoca, els fets s’han de posar en coneixement del Ministeri Fiscal per si poden ser constitutius d’il·lícit penal.
  • Contracte de lloguer de l’habitatge:

- En cas de contracte de lloguer en vigor, s’ha d’aportar el contracte d’arrendament on figuri expressament la referència cadastral.

- En el cas de persones que vulguin accedir a un arrendament d’habitatge, a la sol·licitud ha de constar l’import mensual del lloguer previst i el contracte s’ha d’aportar en el termini de 30 dies des de la resolució de definitiva de concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a la seva aportació. En el cas que no ho facin, s’entén que desisteixen de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d’acord amb l’article article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

  • Certificat de convivència, a l’efecte de determinar que aquest n’és el domicili habitual. Si el contracte de lloguer se subscriu amb posterioritat a la resolució definitiva de concessió, el sol·licitant ha de presentar el certificat en el termini màxim de 30 dies hàbils des de la resolució definitiva de la concessió de l’ajuda, que quedarà condicionada a l’aportació d’aquest document. En el cas que no ho faci, s’entén que desisteix de la sol·licitud i es dictarà la resolució corresponent d’acord amb l’article article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Rebuts domiciliats de pagament del lloguer en una entitat financera o de crèdit des de l’1 de setembre de 2018, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir de la mateixa i fins a la darrera mensualitat vençuda en la data de la publicació de la convocatòria.
  • Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l’annex 5. Aquest document s’ha de signar per ambdues cares.
  • Fotocòpia del llibre de família.
  • Fotocòpia de la Resolució de reconeixement del grau de discapacitat emès per la Direcció General de Dependència del Govern de les Illes Balears, en el cas de persones amb discapacitat.
  • Documentació judicial o administrativa que justifiqui ser víctima de violència de gènere, en el cas de dones víctimes de violència de gènere.
  • Còpia de l'IRPF de l'últim exercici de tots els membres de la unitat de convivència. Les persones que que no estiguin obligats a presentar la declaració hauran d'aportar un certificat d'imputacions de l'IRPF, certificat de retencions i ingressos de l'empresa o empreses, i/o certificat de retencions i ingressos de l'INEM.
  • Document acreditatiu dipòsit fiança de lloguer a IBAVI.

La presentació de la sol·licitud de subvenció implica acceptar les bases i obligacions establertes en aquesta norma, com també l'autorització per obtenir dades en poder de qualsevol administració pública que siguin necessàries per tramitar la sol·licitud.

6. Esmena de sol·licituds

D'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud presentada de l'ajut, no reunís els requisits prevists o la documentació aportada fos incompleta, s'hauria de requerir el sol·licitant perquè esmenàs les deficiències detectades o aportàs la documentació necessària en el termini de deu dies hàbils, i advertir-lo que, si no complia aquest requeriment en els termes prevists, s'entendria que desisteix de la seva sol·licitud, amb una resolució prèvia, que hauria de ser dictada en els termes prevists a l'article 21 de l'esmentada llei.

Aquest requeriment d’esmena i els altres actes de tràmit seran únicament objecte de publicació en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Calvià i en la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.

 

Calvià, 21 d'agost de 2018

La tinent de batle de Cohesió Social i Igualtat
Natividad Francés Gárate