Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA

Núm. 8743
Resolució del president de l’Associació Leader Illa de Menorca per la qual es modifiquen les bases de la convocatòria d’ajudes Leader illa de Menorca 2018-2019 publicades al BOIB núm. 18, del dia 8 de febrer de 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L’Associació Leader illa de Menorca va publicar les Bases de la convocatòria d’ajudes per al desenvolupament rural de l’illa de Menorca, relacionats directament o indirectament amb els àmbits agrari i/o ambiental, dins l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de Menorca pels anys 2018 i 2019 al BOIB núm. 18 de dia 8 de febrer de 2018

2. El president de l’Associació Leader illa de Menorca va  resoldre, en data 3 de juliol de 2018, modificar les esmentades bases per tal de facilitar la presentació de projectes

3. L’Autoritat de Gestió va resoldre en data 19 de juliol de 2018,  l’aprovació de la modificació de les esmentades bases.

Per tot això dicto la següent,

Resolució

1. Modificar les Bases de la convocatòria d’ajudes per al desenvolupament rural de l’illa de Menorca publicades al BOIB núm. 18  de 8 de febrer de 2018.

2. En conseqüència tornar a publicar, en el BOIB, el nou document de les Bases de la Convocatòria d’ajudes Leader a Menorca 2018-2019

BASES DE LA CONVOCATÒRIA D’AJUDES LEADER A MENORCA. 

0. Introducció

1. Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

2. Import màxim de la convocatòria i finançament

3. Requisits de les  persones beneficiàries

4. Actuacions subvencionables

5. Intensitat i límit de les subvencions

6. Sol·licituds

7. Selecció de les persones beneficiàries i determinació de la intensitat d’ajuda

8. Comissió avaluadora

9. Instrucció del procediment

10. Obligacions de les persones beneficiaries

11. Justificació i pagament de les ajudes

12. Incompatibilitat de les ajudes

13. Control

14. Règim jurídic aplicable

15. Publicació

Introducció

L’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu Rural FEADER de Menorca 2014-2020 pretén fomentar el desenvolupament rural de Menorca des d’una visió territorial i ascendent. Els actors públics i privats del territori han definit les accions estratègiques a executar mitjançant un procés participatiu. Les línies estratègiques definides són:  l’impuls a les energies sostenibles;  la millora del balanç hídric i la qualitat de l’aigua;  l’impuls a les indústries agroalimentàries;  la sensibilització envers els espais naturals;  el recolzament a la comercialització dels productes locals sostenibles;  el foment de la diversificació econòmica de les explotacions dins el turisme temàtic i la cultura i el patrimoni...  Aquestes estratègies centren els seus objectius en l’equilibri entre l’activitat econòmica i la sostenibilitat i la protecció mediambiental, la diversificació,  la integració social i la generació d’ocupació.  El present acord de convocatòries va dirigit a tota la societat menorquina, a les organitzacions i entitats socials que pretenen crear ocupació, combatre el canvi climàtic, millorar la qualitat de l’aigua, cercar l’equilibri de l’acció humana amb el medi, la viabilitat de les explotacions i dels productes locals de proximitat, etc.

Aquestes Bases de convocatòries estan incloses en la programació comunitària de desenvolupament rural, per la qual cosa la normativa d'aplicació és extensa i complexa. Com que aquest document és el darrer esglaó d’aquesta normativa, s’hi han inclòs aquells punts que el marc jurídic aplicable estableix que han de figurar obligatòriament en la convocatòria, i aquells que han de concretar-se en aquesta. La resta d’aspectes pertinents poden haver-se inclòs a títol aclaridor, però s’ha de recórrer al marc jurídic aplicable per veure’n la totalitat de les implicacions. En els diversos punts de les Bases es remet a aquest marc aplicable, la relació del qual figura en el seu punt 14.

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

1. S’aproven  les convocatòries de subvencions sota la clàusula de minimis, corresponents al període 2018-2019, per diferents projectes d’inversions, d’acord amb el que preveu l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les convocatòries seran un total de quatre i es realitzaran dues convocatòries cada un dels exercicis 2018 i 2019.

3. Els projectes objecte de subvenció es localitzaran a la zona elegible de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de l’illa de Menorca FEADER 2014-2020. Aquest àmbit d’aplicació està integrat pels següents municipis:

a. Alaior

b. Ciutadella

c. Es Castell

d. Es Mercadal

e. Es Migjorn Gran

f. Ferreries

g. Maó  *

h. Sant Lluís

(*) Els projectes localitzats a la zona no elegible del municipi de Maó podran ser objecte de subvenció si estan relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament.

Segon

Import màxim de les convocatòries i finançament

1. Per a la convocatòria de 2018 es destina un import màxim de 166.673,11€ amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA, d’acord amb la següent distribució anual:

ANY               UE                        AGE                       CAIB                       TOTAL

                   80,00%                     6,00%                     14,00%

2018          46.017,18                   3.451,29                   8.053,01                  57.521,48

2019          87.321,30                   6.549,10                 15.281,23                109.151,63

TOTAL   133.338,48                 10.000,39                 23.334,24                166.673,11

2. La resta de convocatòries d’ajudes establertes al present Acord queden sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per cadascun d’ells, la quantitat no aplicada s’ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel FEADER en un 80,00 %, per l’Administració General de l’Estat en un 6,00% i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en un 14,00%.

Tercer

Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen les convocatòries les persones jurídiques que duguin a terme les actuacions que s’esmenten a l’apartat quart d’aquest Acord i que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

-  No estiguin en crisi, d’acord amb la definició establerta per la Unió Europea a l’apartat 2.2 de les directrius sobre les ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses no financeres en crisi.

2. Els requisits esmentats al punt anterior s’hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos comptats a partir de la sol·licitud d’ajuda, i s’han de mantenir, com a mínim,  fins al moment de la concessió de la subvenció.

3. A més del requisit anterior, hauran de complir els requisits prevists a l’article 10 de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat  mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

4. D’acord amb el que disposa l’article 10.1.e  del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l’ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en el present acord les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.

Quart

Actuacions subvencionables i mesures

1. Poden ser subvencionables les inversions materials o immaterials que es realitzin a l’illa de Menorca en sectors relacionats directa o indirectament amb el sector primari i/o el medi ambient. Aquesta relació pot ser per tractar-se d’empreses pertanyents a aquests sectors, o bé per ser empreses que utilitzen  o subministren béns i/o serveis vinculats a aquests sectors. Només seran subvencionables les inversions que s’enquadrin en les mesures següents:

MESURES AUXILIABLES

1.1) Millora del grau de coneixement tècnic i la sensibilització ciutadana respecte als espais naturals.  Promoure intervencions de sensibilització social i de formació professional en l’àmbit de la conservació d’espais naturals i la protecció del medi natural.  Reforçar la sostenibilitat del sector primari a través d’experiències innovadores.

Pressupost:  26.700€

1.2) Impuls en la utilització d’energies sostenibles i mitigar les conseqüències del canvi climàtic.  Promoure la millora de l’eficiència energètica i la implantació d’energies renovables, prioritàriament amb biomassa, especialment a les explotacions agràries, ramaderes, forestals i a les indústries agroalimentàries.

Pressupost:  40.000€

1.3) Ajudes a la comercialització de productes locals.  Recolzament a programes de promoció per productes locals i sostenibles.

Pressupost:  10.850€

1.4) Ajudes a la comercialització de productes locals.  Foment d’accions que facilitin la comercialització de productes agraris, ramaders i forestals, a través de cadenes curtes.

Pressupost= 10.850€

1.5) Impuls a la industria agroalimentària.  Promoure accions encaminades a la transferència de coneixements en matèria d’accions innovadores en l’àmbit de la transformació agroalimentària per les petites i mitjanes empreses.  Millora dels formats dels productes pel sector turístic.

Pressupost:  39.521,48€

1.6) Recolzament a la producció ecològica.  Estalonar experiències innovadores capaces de ser “transferibles” i amb valor afegit, a les explotacions agràries ecològiques,  excepte les inversions auxiliables a altres mesures del PDR14-20.

Pressupost:  10.000€

1.7) Foment de la diversificació econòmica.  Incentivar la creació i consolidació d’empreses en l’àmbit del turisme temàtic i de la naturalesa, especialment les empreses lligades a espais rurals i/o a explotacions agràries.

Pressupost:  14.375,81€

1.8) Foment de la diversificació econòmica.  Incentivar la creació d’empreses en l’àmbit de la cultura, el patrimoni i l’arqueologia, especialment les lligades a explotacions agràries.

Pressupost:  14.375,82€

Pressupost  total  (2018-2019) :    166.673,11€

Punt 2. Únicament seran subvencionables les despeses següents:

a) La construcció, adquisició (inclòs l’arrendament financer) o millora de béns immobles.

b) La compra o l’arrendament amb opció de compra de maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte.

c) Els honoraris de personal propi del promotor: 1) nòmines de personal contractat expressament per l’execució del projecte;  2) Fins a un màxim del 15% de les nòmines de la persona involucrada de forma directa en la coordinació i/o l’administració del projecte.

d) serveis realitzats per altres empreses de les assistències tècniques degudament raonades i directament relacionades amb l’execució del projecte

e) Les següents inversions intangibles: adquisició o desenvolupament de programes  informàtics i adquisicions de patents, llicències, drets d’autor i marques registrades

f) Els costos generals vinculats a les despeses contemplades a les lletres a, b, c, d i e   vinculats directament amb l’execució del projecte, com els següents: honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l’assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.

3. L’adquisició d’immobles, maquinària i equips a través d’operacions d’arrendament financer només serà subvencionable si inclou un compromís de compra en el qual es prevegi que el beneficiari arribi a ser propietari del bé del qual es tracti. La compra efectiva haurà de realitzar-se abans de la sol·licitud de pagament. L’import màxim del contracte no sobrepassarà el valor net de mercat de l’actiu arrendat.

4. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda, i en el cas d’obra civil i instal·lacions fixes, a més  de la visita prèvia d’inspecció per part del Grup d’Acció Local, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses previstes en el punt 2.c “costos generals”, que podran realitzar-se abans de la presentació de la sol·licitud),  de conformitat amb el que disposa l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

L’actuació subvencionada haurà d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquest acord. En tot cas, aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2023.

5. No seran subvencionables les actuacions i despeses següents:

a. Les inversions de reposició o simple substitució d’equipament i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents als anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

b. La compra d’equipaments o maquinària de segona mà.

c. Qualsevol tipus d’interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

d. L’adquisició de terrenys per un import superior al 10 % de la despesa total subvencionable de l’operació.

e. L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l’IVA.

f. Les despeses de procediments judicials.

g. Material fungible o que sigui venut amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys.

h. Nòmines i despeses de personal pagades pel beneficiari, excepte els següents casos que contempla l’apartat 4.2.c:  1) nòmines de personal contractat expressament per l’execució del projecte;  2) Fins a un màxim del 15% de les nòmines de la persona involucrada de forma directa en la coordinació i/o l’administració del projecte.

i. Els vehicles, amb excepció dels de transport intern i de les carrosseries específiques per a vehicles que siguin necessàries per a l’activitat productiva de l’empresa.

j. Reparacions, jardineria, obres d’embelliment, compra d’edificis que s’hagin de enderrocar, projectes d’investigació.

k. Altres costos lligats al contracte d’arrendament financer, tals com imposts, marges de l’arrendador, costs de refinançament dels interessos, despeses generals o les despeses d’assegurances.

l. Totes les que no se’n derivin de les actuacions o inversions previstes en els punts 1 i 2 d’aquest apartat.

m. Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

6. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

S’entendrà que les despeses previstes al punt 2 f d’aquest apartat s’ajusten als valors de mercat fins a un màxim del 8 % del cost de les despeses detallades als punts 2 a, b, c, d, e, f,  si hi ha obra civil, i del 4 % en la resta d’inversions. La quantitat que excedeixi dels percentatges anteriors no serà auxiliables.

7. En tot cas, per poder ser considerada subvencionable, serà necessari que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A tals efectes, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment de tals aspectes, adjuntant la documentació que s’esmenta a l’apartat onzè.4.d del present Acord.

8. Les activitats que pretenguin acollir-se a les subvencions previstes en aquest acord han de ser tècnicament viables.

9. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 50.000 € en cas de cost per execució d’obra o de 18.000 € en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistències tècniques, la persona beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l’ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que hauran d’aportar-se a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

10. En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà de fer constar a l’escriptura que la persona beneficiària haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, així com l’import de la subvenció concedida, i hauran de ser objecte aquestos aspectes d’inscripció en el registre públic corresponent. A tals efectes serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment de tals aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta a l’apartat onzè.4.c del present Acord.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La intensitat màxima de l’ajuda serà del 50 % dels costos elegibles, en el cas dels projectes productius i del 90% pels projectes no productius.

2. La intensitat de l’ajuda s’establirà sobre la base dels criteris definits a l’annex II del present Acord.

3. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliables ha de tenir un pressupost mínim de 7.000€, excepte els projectes formatius que hauran de tenir un pressupost mínim de 5.000€.

4. Els projectes productius que contribueixin al manteniment de l'activitat agrària al territori podran rebre fins a un 5% addicional d'intensitat d'ajuda, a criteri raonat del Comitè de Desenvolupament Rural i sempre que es respecti la intensitat màxima permesa per la legislació vigent. En tot cas s'aplicaran les limitacions establertes per la legislació de minimis.

Sisè

Sol·licituds

1. Per als anys 2018 i 2019, els terminis de presentació de sol·licituds seran:

Per l’any 2018: de l’endemà de la publicació al BOIB fins al 15 de desembre de 2018

Per a l’any 2019:

- Primera convocatòria: de l’1 de gener del 2019 fins al 30 de juny de 2019.

- Segona convocatòria: de l’1 de juliol fins al 15 de desembre de l’any 2019.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex III que figura a la pàgina web http://www.leadermenorca.org/, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s’hauran de presentar, correctament emplenades, en el registre d’entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader illa de Menorca (Tel.971 355 660), situat a Sa Granja, Cra. Maó- Es Grau km. 0,5 - 07700 de Maó, o a qualsevol dels llocs que preveu l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d’aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la següent documentació:

a) Fotocòpia del DNI, NIF, NIE o targeta d’identificació fiscal de la persona sol·licitant i dels seus representants legals.

b) Fotocòpia del document constitutiu de l’entitat i estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d’inscripció registral dels documents esmentats i acreditació de la representació amb la qual actua el/la signant de la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

c) Declaració expressa en que es facin constar totes les ajudes i subvencions sol·licitades a qualsevol institució pública o privada, relacionades amb la sol·licitud presentada o concedides per aquestes institucions per les despeses objecte de la sol·licitud.

d) Memòria descriptiva que detalli:

d.1) Descripció general del promotor y del projecte (antecedents, context, solvència tècnica i econòmica, estudi de mercat, qualitat tècnica, RSE i justificació)

d.2) Funcionament del projecte i perfil de la població beneficiària.

d.3) Objectius

d.4) Implicacions agràries, ambientals i socials, si n’és el cas.

d.5) Necessitats que justifiquin les inversions.

d.6) Inversions a realitzar

d.7) Viabilitat tècnica del projecte, especificant capacitats productives i/o de prestació de serveis en el mercat i sortides comercials.

d.8) Viabilitat econòmica,  Ocupació (creació i/o consolidació de llocs de treball)

e) Còpia del projecte bàsic, en cas de realitzar obra major.

f)  Documentació acreditativa que l’empresa no està en crisi, d’acord amb el punt 2.2 de les Directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).

g) Plànols o croquis en els quals figuri l’emplaçament de les inversions.

h) Si n’és el cas, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats. S’han de presentar els tres pressupostos en el cas del que estableix l’apartat 4.9 d’aquest Acord.

i) En cas de compra d’edificis, certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial, i declaració jurada del venedor per si l’edifici ha obtingut una altra subvenció nacional o comunitària els darrers deu anys.

j) Sol·licitud de llicència d’obres, si n’és el cas.

k) Si n’és el cas, documentació justificativa del compliment d’algun dels criteris de puntuació establerts a l’apartat 7.2 del present Acord.

l) Declaració d’haver/de no haver rebut ajudes de minimis i els imports de les mateixes en els darrers 3 anys. 

m) Autorització per a la comprovació per part del FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

n) Pressupost de les actuacions i activitats a desenvolupar amb l’IVA desglossat.

En el cas de contractació de personal o imputació de nòmines, es detallarà la forma de justificar, de les previstes a l’apartat h) del punt 4 b) de el capítol onzè de la Convocatòria: Justificació i pagament de l’ajuda.

o) Factures proforma: Quan la inversió suposi l'adquisició de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica per un import superior a 12.000 €, i per inversions superiors a 30.000 €/proveïdor, es presentaran com a mínim tres factures proforma o pressupostos.

L'elecció entre els ofertes presentades, que s'hauran d'aportar amb la justificació econòmica, o, en el seu cas, amb la sol·licitud de subvenció, es realitzarà segons criteris d'eficiència i economia, justificant expressament en la memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

p) Quan l'activitat sigui de formació, la memòria explicativa haurà d’incloure els objectius, els continguts pedagògics, la durada i dates, els mitjans que s'empraran per realitzar-la, un calendari de l'activitat, descripció del personal encarregat de la seva realització i el pressupost detallat segons els diferents conceptes de despesa.

5. La comprovació del DNI del representant del beneficiari es farà d’ofici per part del FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI dels representants del sol·licitant o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

6. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requeriran les persones sol·licitants mitjançant una publicació en la pàgina web http://www.leadermenorca.org o en el seu cas del FOGAIBA, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció de les persones beneficiàries i determinació de la intensitat d’ajuda

1. La selecció  de les persones beneficiàries de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades durant cada període establert a l’apartat sisè.

2. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l’òrgan competent per seleccionar els projectes beneficiaris. Per a la selecció dels projectes es tindrà en compte la seva adequació a l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEADER de Menorca 2014-2020, i els criteris de baremació inclosos a l’annex II.

3. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca estarà assistit per una Comissió Avaluadora.

4. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l’òrgan  competent per analitzar les sol·licituds presentades i decidir quines poden optar a subvenció de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu LEADER de Menorca 2014-2020, i està integrat per nou membres:

-President: El president de l’Associació Leader illa de Menorca

-Secretari: Un representant de les Cooperatives de Menorca (Sa Cooperativa del Camp)

-Vocals:

Un representant del Fons de Garantia Agrària de les Illes Balears (FOGAIBA)

Un representant de les Corporacions Municipals de Menorca         (Ajuntament de Maó)

Un representants d’altres entitats públiques (Institut Menorquí d’Estudis)

Tres representants de les Org. Professionals Agràries (Agrame, Fagme, Unió de Pagesos M.)

Un representant d’altres sectors (GOB Menorca)  

Vuitè

Comissió avaluadora

1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:

- President: un persona tècnica del departament de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Consell Insular de Menorca

- Secretari: el tècnic o l’auxiliar adm. del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, sense veu ni vot

- tres vocals:  

a) una persona tècnica d’alguna entitat pública local o insular o bé del Consell Insular de Menorca  

b) un tècnic independent nomenat pel Consell Rector de l’Ass.Leader

c) el gerent o un tècnic del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i aplicar els criteris de valoració previstos a l’Annex II; finalment emetrà un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.

3.  Perquè la Comissió avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de les persones que n’exerceixin la presidència i la gerència del grup o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta  de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en la pàgina web http://www.caib.es, cada dilluns o dia hàbil següent si aquest és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni s’hagin tingut en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que ja han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la sol·licitud tengui per objecte el finançament d’activitats a desenvolupar per la persona sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si n’és el cas, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si n’és el cas.

El Grup d’Acció Local té la condició d’entitat col·laboradora del FOGAIBA, encarregada de rebre les sol·licituds d’ajuda, revisió i esmena d’aquestes, visita prèvia, dictamen d’elegibilitat referent a l’adequació del projecte a l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, informe de viabilitat econòmica del projecte, i finalment enviarà tota la documentació a l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA.

L’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA emetrà informe de subvencionalidad del projecte, referent al compliment de la normativa i al resultat dels controls administratius pertinents, prèviament a la selecció de persones beneficiàries i determinació de la intensitat d’ajuda per part del Grup d’Acció Local.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, que haurà d’estar basada en l’acord del Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca. A la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, les anualitats de pagament de l’ajuda que es determinin d’acord amb els crèdits disponibles, així com la millor execució del PDR,  i la mesura del  programa de què es tracti.

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a la web http://www.caib.es, la llista de persones beneficiàries de les subvencions que siguin concedides en el marc del que preveu el present Acord, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i les finalitats de la subvenció.

5. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l’ajuda concedida, com també la forma i els terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d’estar prou motivades i s’han de formular amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, en un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles i sempre amb anterioritat al moment en què acabi el termini d’execució de les activitats subvencionades.

En aquest cas, si les despeses objecte de modificació superen el límits prevists al punt 9 de l’apartat quart, la persona beneficiària ha de presentar en el moment de la justificació, les tres ofertes de proveïdors previstes a l’apartat esmentat.

L’òrgan que va dictar la primera resolució haurà de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d’un mes, comptador a partir de la data de la seva presentació en el registre. Els canvis s’aprovaran sempre que s’acostin de manera significativa al compliment dels objectius previstos a la memòria. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense que se n’hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

Desè

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

- Realitzar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats al present Acord.

- Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l’ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i en especial les relatives a la durabilitat de les operacions previstes a l’article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

-Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment de compromisos.

-Atendre els requeriments del Grup d’Acció Local As. Leader illa de Menorca relacionats amb el seguiment i l’avaluació del projecte i de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l’ajuda.

- Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l’apartat tercer d’aquest Acord.

2. A més, s’hauran de complir les normes d’informació i publicitat previstes a l’annex III del Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir-ne la resta que es preveu a l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l’article 11 de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l’incompliment  d’aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableix l’apartat onzè del present Acord i la normativa específica estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions aprovades és de vint-i-quatre mesos a comptar des de l’endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda. En tot cas aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2023.

2. L’actuació subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada per la persona física o jurídica beneficiària en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst a l’apartat quart del present Acord i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no podrà superar l’1 de desembre de 2023.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments o d’altres administracions, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l’ampliació del termini de realització i justificació establert a la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s’haurà de presentar durant el termini d’execució.

El FOGAIBA pot acordar l’ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l’execució del PDR. L’acord d’ampliació s’ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries hauran de presentar la corresponent sol·licitud de pagament d’acord amb el model de l’annex III, que figura a la pàgina web http://www.leadermenorca.org, degudament emplenada, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s’han de presentar en el registre d’entrada del Grup d’Acció Local Associació Leader Illa de Menorca o a qualsevol dels llocs previstos a l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex III s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Factures originals que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que contenguin desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.

En el cas de pagament de taxes, bastarà aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu del pagament, si d’aquest es derivés l’acreditació de tal extrem.

b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres:

1r. Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb la persona beneficiària i amb l’emissora de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda, en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

En cas de no coincidir l’import de la inversió auxiliables amb l’import del xec, a aquest document s’haurà d’adjuntar un certificat de l’emissor de la factura en el qual hi hagi constància que l’esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té la persona sotasignada.

3r. Extracte en el qual quedi acreditat el pagament realitzat, mitjançant l’import i la identificació de la persona pagadora i de la persona destinatària.

No s’admetran pagaments en efectiu. Són auxiliables els pagamentes amb targes de crèdit o dèbit sempre que estiguin a nom del beneficiari.

c) En el cas d’adquisició de béns immobles, s’haurà d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no serà necessari aportar el justificant de pagament sempre que se’n derivi el pagament efectuat.

d) En el cas de la construcció d’edificis nous o de la renovació general d’un edifici, s’haurà d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’obra nova. La renovació d’un edifici es considera general quan el seu cost suposi com mínim el 50 % del valor de l’edifici nou.

Les escriptures públiques previstes en els apartats c i d anteriors, han de fer constar que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l’import de la subvenció concedida, i han de ser objecte d’inscripció aquests extrems en el registre públic corresponent.

e) En el cas de realització d’obra civil, haurà d’aportar-se la llicència d’obres, i si n’és el cas, el certificat parcial o final d’obra del tècnic facultatiu director del projecte, en el supòsit que hi hagi projecte.

f) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).

g) En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

h) Per a la justificació de les nòmines imputades i de la contractació laboral de personal s’hauran de presentar:

- Contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.

- Nòmines dels treballadors.

- Documents TC1 i TC2 de tot el període del qual se sol·licita el pagament juntament amb una llista en què figurin de forma detallada, desglossat per mes i per treballador, els imports corresponents al total de la nòmina i del TC.

- Documentació justificativa del pagament dels salaris efectuats als treballadors com també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social.  Aquest pagament quedarà acreditat de les següents maneres:

- Amb fotocòpia  compulsada del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, on figuri la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l'objecte de que quedi identificat el pagament de la nòmina, així com les dades de l'ordenant i el destinatari hauran de coincidir amb el promotor i amb el treballador respectivament. A aquest document s'haurà d'adjuntar l'extracte bancari del perceptor final de l'ajuda on figuri el càrrec de la transferència. O amb la còpia del txec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda on figuri el càrrec del txec o pagaré.

- Justificats de l'ingrés efectuat a la tresoreria General de la Seguretat Social.

- Models 111 i 190 pagats a l'Agència Estatal de l'Administració Tributaria.

5. Es podrà presentar dues sol·licituds de pagaments parcials de l’actuació subvencionable sempre que s’hagin concedit tots els permisos i les autoritzacions exigibles en el punt en que es troba la inversió. El pagament s’efectuarà quan s’hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents.

6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA i s’abonarà en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l’apartat desè del present Acord.

8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i la aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que s’assoleixi de manera significativa el compliment dels objectius previstos.

9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat i a l’annex IV  del present acord.

Dotze

Incompatibilitats de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes cofinançades amb fons de la Unió Europea per a les mateixes actuacions concretes.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades al present Acord queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació la següent normativa:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament Delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

-Reglament delegat (UE) núm. 640/2014, de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis

-Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

-Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Quinzè

Eficàcia

L’efectivitat d’aquesta resolució queda condicionada a la existencia i aprovació del crèdit suficient als pressupostos del FOGAIBA.

Setzè

Publicació

Aquesta convocatòria s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Menorca, 10 d'agost de 2018

El president

Javier Ares Garcia


ANNEX I

Criteris de selecció de projectes i d’establiment de la intensitat d’ajuda:

                     Criteri

Intèrval puntuació

1.

    Territori

0-25

1.1

Dades demogràfiques de l’àrea d’aplicació

Tota l’ illa de Menorca                                                15 p

a) municipi amb densitat entre 0-50 hab/km2      10 p  (Es Mercadal, Es Migjorn)

b) municipi amb densitat entre 50-100 hab/km2   8 p  (Alaior, Ferreries)

c) municipi amb densitat més de 100 hab/km2      6 p  (Ciutadella, Es Castell, Maó, St. Lluís)      

0-15

1.2

1.2 Localització territorial del projecte

      Municipis ruralitat alta    100-95%            10 p    (Ferreries. Mercadal, Alaior, Maó)

      Municipis ruralitat mitjana  95-90%              8 p    ( Es Migjorn, Ciutadella)

      Municipis ruralitat baixa :   < 90%                 5 p    (Es Castell, St. Lluís)

0-10

1.3

1.3. Situació del projecte a espais naturals protegits

ANEI                                              3 p

Xarxa Natura 2000 LIC o Zepa     4 p

Parc natural                                    5 p                                                           

0-5

2.

    Característiques del promotor

0-25

2.1

Es una entitat associativa o cooperativa

0-10

2.2

Es dona

0-10

2.3

Es jove (entre 18 i 40 anys)

0-10

2.4

Solvència tècnica, econòmica del promotor

0-15

2.5

Prima l’economia social (RSE) o l’economia verda  (caràcter del promotor)

0-10

3.

   Impacte socioeconòmic del projecte

0-50    

3.1

INNOVACIÓ.    Efecte demostratiu, dinamitzador i valor afegit

Us de noves tecnologies de comunicació, producció o comercialització

0-10

3.2

FORMACIÓ.    Característiques del projecte: diversificació, formació, disseny, implantació de noves tecnologies, millora del teixit productiu.

0-10

3.3

OCUPACIÓ.  Incidència sobre l’ocupació  (creació i/o consolidació)

Grups prioritaris (aturats, persones en risc d’exclusió social, discapacitats…)

0-15

3.4

QUALITAT TÈCNICA, solvència del projecte, diferenciació i sinergia amb altres projectes                                                                            Puntuació mínima = 8

0-15      0-10

3.5

VIABILITAT  ECONÒMICA i financera del projecte.  Estudi de mercat. Pla d’empresa: taxa interna de retorn; pressupost d’inversions / resultat projectat;  risc financer;   taula de amortització.      Puntuació mínima = 8

0-15

3.6

COOPERATIVO.   Millora de l’organització  de comunitats rurals, capacitació dels productors locals. Involucra a diferents sectors, sinèrgia amb altres projectes, inclusió, igualtat oportunitats

0-15

3.7

TRANSFERIBILITAT DE RENDES:   Contribució a l’augment de las rendes i la difusió del món rural que permeti estabilització e increment de la població en el sector primari i artesà. Ajuda a la desestacionalizació productiva

0-10

3.8

TRANSFERIBILITAT DE CONEIXEMENTS:  el resultat del projecte es fa públic i està a disposició de la col·lectivitat, de tot el territori

0-10

3.9

PRODUCTE LOCAL.  Millora de comercialització dels productes locals sostenibles i de qualitat.  Millora la producció i promoció

0-10

3.10

PATRIMONI. Aportació a la difusió dels valors del patrimoni rural, medi ambiental, cultural i gastronòmic de Menorca.

0-10

4.

   Impacte medi ambiental

0-25

4.1

SILVICULTURA. Contribució al manteniment de la silvicultura,  la protecció contra incendis i/o  contra l’erosió

0-10

4.2

RECURSOS NATURALS.   Contribució a la millor gestió dels recursos hídrics. Foment  de l’estalvi de l’aigua

0-10

4.3

RESIDUS.  Conversió de residus en un subproductes.  Afavorir la gestió dels residus i purins. 

0-10

4.4

BIODIVERSITAT.  Contribució a la biodiversitat i conservació dels hàbitats.

0-10

4.5

ENERGIA. Mesures de transició energètica.  Foment de l’estalvi, us de les energies renovables i/o de la eficiència energètica, etc…

0-10

4.6

PATRIMONI.   Preservació i valoració del patrimoni rural, natural i cultural

0-10

4.7

SOSTENIBILITAT.  Coherència amb el concepte de desenvolupament sostenible i la imatge de Menorca Reserva de Biosfera.

0-10

4.8

R.S.E.  Prima dels criteris d’Economia Verda, Economia Social i de Responsabilitat Social Empresarial en la implantació del projecte.

0-10

5.1

COHERÉNCIA I CONSISTÈNCIA  amb els objectius de l’Estratègia de Desenvolupament Participatiu Leader a Menorca 2014-2020     Puntuació mínima=8

0-15

T O T A L

100

Els projectes hauran d'obtenir almenys 50 punts per poder ser aprovats; en el cas de no arribar a la citada puntuació seran exclosos. Així mateix, aquells projectes que no obtinguin una puntuació mínima de 8 punts en cada un dels criteris següents: 3.4 (Qualitat tècnica),  3.5 (Viabilitat econòmica) i 5.1 (Coherència amb l'EDLP), quedaran directament exclosos independentment de la puntuació obtinguda en la resta de criteris.

El percentatge de subvenció aplicable sobre la inversió total s'establirà a partir de la puntuació obtinguda pel projecte, sense sobrepassar el percentatge màxim establert per la legislació vigent per a cada tipus d'ajuda o promotor. El percentatge de subvenció aplicable serà el següent:  

Productius   % Ajuda = P x50/100  A on:  P=puntuació total; 50=límit màxim %   Exemple: 75 punts= 75x50/100=37,5%

P.No Product.  % Ajuda = P x90/100  A on:   P=puntuació total;   90=límit màxim %     Exemple: 75 punts=75x90/100=67,5%

El Comité Desenvol Rural podrà arrodonir tots els decimals:  per defecte (0,01--0,49=0);  per excés (0,50--0,99=1)

Els projectes productius que contribueixin al manteniment de l'activitat agrària al territori podran rebre fins a un 5% addicional d'intensitat d'ajuda, a criteri raonat del Comitè de Desenvolupament Rural i sempre que es respecti la intensitat màxima permesa per la legislació vigent. En tot cas s'aplicaran les limitacions establertes per la legislació de minimis.

 

ANNEX II

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.- Reduccions en motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses.

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius. 

El Grup d’Acció Local examinarà la sol·licitud de pagament presentada per el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més fixarà: 

a. L’import a pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas de què el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.

b. L’import a pagar al beneficiari desprès de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament. 

Si l’import fixat d’acord amb la lletra a) supera l’import fixat d’acord a la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat. 

La reducció definida al paràgraf anterior s’aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny. En tal cas, les despeses examinades seran les despeses acumulades derivades de la operació de que es tracti. Tot això sense perjudici dels resultats dels anteriors controls sobre el terreny de les operacions de què es tracti. 

2.-Reduccions en el cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat així com de les obligacions.

2.1.- Aspectes generals.

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es realitzi a l’operació. 

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos se’n poden diferenciar els següents tipus:  

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i en el seu cas, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda i la seva exclusió. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i del següent. 

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.

  • Compromís principal (CP): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.

  • Compromís secundari (CS): aquell que no s’ajusta a les definicions anteriors. 

2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat.

S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda, i es tipifiquen com excloents. 

2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos.

S’entenen per compromisos les obligacions definides a l’apartat desè de l’Acord. 

Els compromisos de les ajudes a inversions físiques a la seu dels projectes estan tipificats en el quadre següent:  

Tipificació

Compromisos

CB

Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.

Aquest compromís es considerarà acomplert amb la realització, al manco del 50% de les inversions.

CB

Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la Resolució. Aquest compromís es considerarà acomplert amb la justificació, al manco del 50% de les inversions.

CB

Mantenir les inversions realitzades durant al menys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l’ajuda

CS

Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de la qual es tracti.

CS

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.

CB

Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

CS

Aportar a l’Associació Leader illa de Menorca aquella informació que sol·liciti i sigui pertinent per fer un seguiment i avaluació adequats de l’Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les previstes en el següent quadre resum:

 

Any d’incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Sanció

Exclusió

COMPROMISOS BÀSICS

1r

1 o més

100% de l’ajuda

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en el que s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.

COMPROMISOS PRINCIPALS

1r

1

25% de l’ajuda

2 ó més

50% de l’ajuda

2n o més

1 o més

50% de l’ajuda

Any d’incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Reducció

Exclusió

COMPROMISOS SECUNDARIS

1r

1

2% de l’ajuda

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en el que s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.

2 o més

10% de l’ajuda

2n o més

1 o més

10% de l’ajuda

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos, per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas serà d’aplicació el que disposen les circulars de coordinació que es dictin per part de l’autoritat de coordinació.