Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 8647
Convocatòria de concert social del servei residencial d'acció educativa especial per a menors d'edat en situació de guarda o tutela

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 30 de juliol de 2018, va adoptar el següent acord:

Primer.- Convocar pel procediment d’urgència previst en la disposició transitòria primera del Decret balear 48/2017, de 27 d’octubre, el concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per al servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela, segons l’annex 1 i amb les característiques següents:

- Nre. de places: 1

- Vigència: 1 any, computable des de la data de formalització i signatura del document administratiu del concert social

- Import màxim anual: 70.612,90 € (setanta mil sis-cents dotze euros amb noranta cèntims d’euro), IVA exclòs

Segon.- Fixar el termini per a la presentació de sol·licituds en 10 dies hàbils des de l’endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tercer.- Declarar, conformement amb la disposició transitòria primera del Decret 48/2017, la urgència del concert social del servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela, d’acord amb l’informe justificatiu del Servei Insular de Família del Consell Insular de Menorca d’abril de 2018 i, consegüentment, declarar la possibilitat de concertar el servei amb entitats autoritzades i amb sol·licitud d’acreditació, encara que no estigui resolta.

Quart.- Declarar, conformement amb l’article 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, la urgència del procediment i, consegüentment, reduir a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, excepte el de presentació de sol·licituds i el de presentació de recursos.

Cinquè.- Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de places del servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela (annex 2), que es pot consultar a la pàgina web del Consell Insular de Menorca (www.cime.es).

Sisè.- Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

ANNEX 1: Convocatòria del concert social del servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert social del servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela amb una durada màxima d’un any i sotmès al procediment que per a la concessió del primer concert social estableix el Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials (en endavant, Decret balear 48/2017).

1.2. Se subjecten a aquest procediment de concert les places per prestar el servei residencial especialitzat d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela a càrrec del Consell Insular de Menorca, entitat pública de protecció competent, a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

2. Òrgan instructor

L’òrgan instructor del procediment és el Departament competent del Consell Insular de Menorca, que haurà de designar el funcionari encarregat de dur a terme les funcions pròpies de la instrucció del procediment.

3. Lloc i termini de presentació

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i haurà de quedar resolt en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de l’endemà que tenguin entrada les sol·licituds.

3.2. Les sol·licituds degudament emplenades s’han de presentar a través de la plataforma digital carpeta ciutadana (https://www.carpetaciutadana.org/web), en compliment de l’article 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Requisits de les entitats

4.1. En tractar-se d'una convocatòria per procediment d’urgència en el sentit de la disposició transitòria primera del Decret balear 48/2017, les entitats que sol·licitin la prestació d’aquest servei han de complir els requisits següents:

a) Estar autoritzats de conformitat amb el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d’actuació.

b) Haver sol·licitat l’acreditació dels serveis a l’administració competent.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 4 del Decret balear 48/2017.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 3, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web www.cime.es.

5.2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a) Certificat d’acreditació del servei per concertar o, si no n’hi ha, sol·licitud d’acreditació degudament registrada.

b) Declaració responsable de no estar sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

c) Acreditació de solvència financera (annex 4), disponible al web www.cime.es.

d) Acreditació de solvència tècnica (annex 5), disponible al web www.cime.es.

e) Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f) Acreditació de la titularitat de l’equipament o centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a l’any de durada del concert.

g) Declaració del nombre total de places autoritzades, signada per la direcció del servei, amb l’especificació de les subvencionades, contractades i/o concertades actualment amb diferents administracions públiques competents durant l’any 2017 i vigents el 2018.

5.3. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza l’òrgan instructor perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

6. Tramitació del concert

6.1. L’òrgan instructor ha d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’adjunta per determinar si compleix els requisits establerts en la convocatòria.

6.2. L’entitat pot sol·licitar, com a màxim, el concert d’1 plaça relativa al servei a concertar amb el Consell Insular de Menorca.

6.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els què exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà a l’entitat interessada perquè en el termini de cinc dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

6.4. Els criteris de preferència per a la selecció de l’entitat amb la qual concertar el servei, seran els següents:

- El criteri d’arrelament, a través del qual s’han de finançar les places ocupades per persones designades per l’Administració que concerta el servei.

- El criteri de la proximitat, tot tenint en compte que la necessària ubicació de les places que es concertin fora de l’illa (per inexistència de centres que prestin el servei a l’illa) fa que hagin de ser prioritzades les places en centres als quals sigui menys onerós arribar-hi, tant per raons de temps com econòmiques.

7. Comitè tècnic d’assessorament

No es preveu inicialment, sens perjudici de la potestat de l’òrgan instructor que estableix l’article 15 del Decret balear 48/2018.

8. Formalització del concert

8.1. Els concerts que s’estableixin a l’empara d’aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu en el qual es faran constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.

8.2. El concert se subscriurà pel període d’un any.

8.3. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.

9. Places i criteris de preferència

9.1. La previsió del nombre total màxim de places per concertar és d’1.

9.2. S’aplicaran els criteris de prelació als què fa referència l’apartat 6.4 d’aquesta convocatòria.

10. Durada del concert

En tractar-se d’un concert tramitat conformement amb el procediment d’urgència previst en la disposició transitòria primera del Decret 48/2017, la seva durada serà d’un any i es podrà ampliar i renovar si durant aquest període els serveis obtenen l’acreditació o si subsisteixen les necessitats que motivaren la seva formalització.

11. Pressupost i preu màxim del servei

11.1. Els preus de referència màxims per plaça i persona usuària són els següents:

a) Cost diari per plaça ocupada: 193,46 €/dia.

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 96,73 €/dia.

11.2. La despesa real quedarà limitada per l'ocupació efectiva de places o reserva.

12. Condicions tècniques d’execució

12.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d’actuació.

12.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.

13. Seguiment

13.1. L’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció del Consell Insular de Menorca, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

13.2. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar la feina de supervisió dels tècnics del Servei Insular de Família del Consell Insular de Menorca responsables dels usuaris atesos, garantint les visites necessàries de comprovació del funcionament del servei i l’accés a la documentació que sigui necessària per aquesta tasca, amb la finalitat de donar compliment a les prescripcions tècniques del concert.

14. Obligacions de les entitats concertades

El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades, sens perjudici del què estableix l’article 9 del Decret balear 48/2017.

15. Penalitats

L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei podrà donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.

16. Criteris d’accés de les persones usuàries i llista d’espera

El CIM gestionarà directament l’accés i la llista d’espera, si escau, i comunicarà l’ingrés i la delegació de guarda per resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Família, amb l'informe tècnic previ que en justifiqui la necessitat.

17. Publicitat

Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat concertada amb el Consell Insular de Menorca, i amb el seu vistiplau.

18. Prerrogatives de l’Administració

18.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la rescissió i determinar-ne els efectes.

18.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

19. Causes d’extinció

Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 28 del Decret balear 48/2017.

20. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.

 

ANNEX 2: Plec general de condicions tècniques

1. Objecte

La finalitat d’aquest concert és l’atenció integral de menors amb problemàtica específica que requereixin atenció residencial per raó de guarda o tutela administrativa conformement amb la resolució administrativa emesa per l’autoritat competent de l’entitat pública de protecció; que necessitin una atenció especialitzada d’acció educativa especial i que no puguin ser atesos al Centre d’Atenció a la Infància i Família dependent del Consell Insular de Menorca.

Tipologia dels usuaris: menors d’edat, d’ambdós sexes, amb mesura de protecció de guarda o tutela administrativa. Excepcionalment i de manera motivada, l’atenció podria perllongar-se més enllà de la majoria d’edat en els termes i amb els límits que estableix la Llei 7/2015, de 10 d’abril, que estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a mesura de protecció.

L’objecte el constitueix una plaça d’atenció residencial integral i acció educativa especial per a menors en situació jurídica de guarda o tutela administrativa, amb problemàtica específica valorada adequadament pels tècnics de l’entitat pública de protecció.

2. Definició del servei

2.1 Acolliment residencial

A efectes del plec s'entén per acolliment residencial la modalitat d’atenció a menors amb mesura de protecció de guarda o tutela acordada per l’entitat competent, de caràcter temporal i mentre es promou la seva integració sociofamiliar o, en el seu defecte, com a alternativa en aquells supòsits en què resulta inviable el seu retorn al medi familiar en els termes de l’article 172 del Codi civil.

2.2 Objectius:

a) Acollir, tenir cura, atendre i educar els menors, proporcionant els mitjans adequats per satisfer les seves necessitats bàsiques d’alimentació, salut, higiene, afecte i educació, entre d’altres.

b) Garantir el desenvolupament social dels menors mitjançant la interiorització de valors bàsics de convivència, com la tolerància, el respecte, la solidaritat i la igualtat.

c) Desenvolupar una acció educativa individualitzada en funció de les característiques del menor que, per raó d’haver estat derivat (greus problemes emocionals o de conducta) requereix d’una acció educativa especialitzada i terapèutica.

d) Aconseguir la normalització de la vida quotidiana dels menors, proporcionant experiències similars i pròpies de qualsevol menor de la seva edat.

e) Proporcionar els menors habilitats i contexts de convivència que facilitin la seva integració sociolaboral i la incorporació a la vida adulta en funció de la seva edat.

f) Intervenir, si escau i d’acord amb el projecte individualitzat, per recuperar la convivència familiar en el termini de temps més breu possible, potenciant les relacions del menor amb la família i la implicació d’aquesta en el projecte d’intervenció.

g) Incentivar la participació del menor i la seva corresponsabilitat en el seu propi procés educatiu, en funció de la seva edat i grau de discerniment.

h) Orientar el menor cap als recursos comunitaris que es considerin favorables.

i) Dispensar una atenció multiprofessional i coordinada amb els tècnics del Servei Insular de Família del Consell Insular de Menorca.

3. Perfil de les persones usuàries del servei

Els menors atesos s’ajustaran al perfil següent:

3.1. Requisits de les persones usuàries

- Persones menors de edat fins al dia que compleixin 18 anys, llevat que excepcionalment i motivadament es pogués fer ús de la possibilitat prevista en l’article 6 de la Llei 7/2015, de 10 d’abril, que estableix el marc regulador dels processos d’autonomia de menors que han estat sotmesos a mesura de protecció.

- D'ambdós sexes.

- Que es troben sota una mesura de protecció que dugui aparellada la tutela o la guarda ostentada pel Consell Insular de Menorca.

- Que necessiten d'atenció especialitzada i reparadora per dany emocional, problemes conductuals, amb problemàtica de salut mental o dificultats en el desenvolupament de la personalitat, per a les quals cal una atenció residencial, per motius de guarda o tutela, d'acord amb resolució de l'autoritat competent del Consell Insular de Menorca.

3.2. Designació i accés de les persones usuàries

El Consell Insular de Menorca gestionarà directament l’accés i la llista d’espera, si escau, i comunicarà l’ingrés i la delegació de guarda mitjançant una resolució de la consellera del Departament de Benestar Social i Família, amb l'informe tècnic previ que en justifiqui la necessitat.

3.3. Incidències

Qualsevol incidència serà comunicada al més aviat possible als tècnics referents del cas del Servei d’Infància i Família.

4. Descripció del servei

L'atenció serà de 24 hores, 365 dies a l'any, en tractar-se d'un recurs residencial, i durarà el temps mínim necessari per l'abordatge dels objectius terapèutics.

4.1. Principis d’intervenció

a) Interès superior del menor, conformement exigeix l’article 2 de la Llei orgànica 1/1996, de 13 de juny, de protecció jurídica del menor.

b) Integració del menor en els recursos del seu entorn (escolars, culturals, d’oci, associatius, de salut...) i promoció de la seva participació en grups socials, llevat que sigui contrari al seu interès.

c) Normalització del menor en la vida quotidiana, entesa com l’organització del centre de manera que proporcioni al menor experiències similars a altres menors de la seva edat.

d) Individualització de l’atenció en funció de les peculiaritats del menor.

e) No discriminació i respecte a l’ètnia, religió, cultura, ideologia, orientació sexual o qualsevol altra circumstància.

f) Coeducació, entesa com un intent per educar per a la igualtat sense cap discriminació per raó de sexe, amb respecte i tracte igualitari d’ambdós sexes.

g) Estabilitat i coherència en el marc de les relacions del menor, tant amb iguals com amb adults.

h) Participació del menor, en funció de la seva edat i del grau de maduresa, en el propi procés educatiu, en la presa de decisions i en la consideració raonada d’alternatives.

i) Atenció pluridisciplinar i coordinada amb l’equip tècnic referent de l’entitat pública de protecció, dirigida a evitar la cronificació de la situació d’institucionalització del menor i promoció la reincorporació al context familiar o recerca d’alternatives.

4.2. Àrees d’activitat

En tant que el recurs té per objecte l’atenció integral del menor i es tracta d’un recurs residencial pel qual s’assumeix temporalment la cura i educació del menor que no disposa d’un entorn que satisfaci les seves necessitats biològiques, afectives i socials, ha de desenvolupar la seva acció en tres àrees generals diferenciades:

a) Educació del menor

b) Integració sociofamiliar

c) Cura i promoció de la salut

a) Àrea educativa: Comprèn totes les actuacions encaminades a afavorir el ple desenvolupament de la identitat personal del menor, de la seva sociabilitat i de la seva integració en la societat, considerant la promoció de l’autonomia i la responsabilitat com la base del creixement personal i la millor manera de protecció del menor. Aquesta àrea comprèn, entre altres, les accions següents:

- Programar i desenvolupar la vida quotidiana del centre de manera que proporcioni als menors experiències educatives necessàries per al seu desenvolupament integral en cadascuna de les etapes evolutives.

- Dissenyar, realitzar i avaluar periòdicament dins del projecte individual les actuacions encaminades a facilitar a cada menor l’adquisició d’hàbits, el desenvolupament d’actituds, la construcció del pensament i l’adopció de valors.

- Donar a la cura i atenció de les necessitats bàsiques dels menors el seu profund sentit educatiu i afectiu.

- Afavorir la seva integració en els recursos normalitzats i promoure la seva participació en ells.

- Donar suport a la incorporació i aprenentatge del menor en els recursos escolars normalitzats i coordinar-se amb tutors i centres escolars corresponents. En cas que es tractés d'un menor estranger o pertanyent a minories culturals, s’haurà de posar especial atenció a les dificultats en l’idioma, cultura i usos socials.

- Detectar les especials necessitats d’atenció pedagògica o psicològica i garantir una resposta adequada a elles en el marc de la pròpia residència o en altres recursos externs.

b) Àrea d’integració sociofamiliar: Comprèn totes les actuacions adreçades a facilitar la reincorporació del menor al seu nucli familiar si l’entitat pública treballa en aquest sentit o, si aquest objectiu resulta impossible, promoure l’alternativa més adequada. Aquesta àrea comprèn, entre altres, les accions següents:

- Ajudar el menor, en funció de la seva edat i grau de discerniment, a comprendre la situació sociofamiliar que ha motivat la seva institucionalització i conèixer les seves possibles alternatives de futur.

- Donar a conèixer la situació de la família a través de la relació amb ell; facilitar la relació entre el menor i la seva família i la responsabilitat d’aquesta en la seva educació amb la finalitat de promoure la recuperació de la convivència familiar si això resulta factible, lal qual cosa implica mantenir la família informada respecte a l’evolució i situació del menor; i mantenir els vincles i relacions del menor amb persones i entitats del lloc de procedència que afavoreixin el seu procés socialitzador. Tot tenint en compte que el menor residirà fora de Menorca i la feina s’haurà de realitzar amb les limitacions que aquesta realitat imposa.

- Estudiar, valorar i proposar per al seu estudi per part de l’equip tècnic referent del menor a l’entitat pública de protecció aquelles alternatives que es considerin més adequades per al menor i el seu interès en cada moment.

c) Àrea de salut: Comprèn totes les actuacions relacionades amb la promoció i protecció de la salut del menor i l’adequada atenció de les seves necessitats biològiques i emocionals bàsiques, de manera que s’afavoreixi el seu procés de desenvolupament i creixement, la qual cosa, entre altres, implicarà dur a terme les accions següents:

- Oferir al menor unes condicions saludables per al seu desenvolupament en allò que es refereix a la seva alimentació, higiene, activitat física i mental, horaris i ritmes, espais i medi ambient.

- Incorporar l’aprenentatge d’actituds i hàbits saludables com a element fonamental de prevenció i educació per a la salut, en els projectes individuals i en el treball de grup.

- Detectar precoçment i proporcionar tractament dels problemes de salut i assegurar la correcta immunització del menor, ja sigui per mitjans propis o per recursos externs de salut infantil.

5. Objectius i metodologia de feina

El centre ha de tenir capacitat per atendre l’educació i formació integral dels infants i adolescents assignats en totes les seves àrees d’interès (salut, alimentació, convivència, relació familiar, activitat escolar i formativa, activitat lúdica, descans, activitat laboral, i preparació a l’emancipació, si escau). S'ha d'encarregar de l'atenció als problemes emocionals derivats de la seva història personal d'abandó, abús, negligència o maltractament, amb el desenvolupament de programes específics, així com de l'atenció a les necessitats emocionals derivades del dol de la separació, amb programes d'intervenció socioeducativa dissenyats per l'equip tecnicoeducatiu del centre i a implementar en la vida quotidiana.

Per al compliment dels objectius requerits s’exigeix una metodologia basada en els principis següents:

a) Relació educativa en l’acció tutorial, convertint-se l’educador en la figura de referència i en el millor coneixedor del menor; establint una relació propera i continuada. L’acció tutorial a exercir per l’educador haurà de ser, per definició, l’element individualitzador de l’educació.

b) Pedagogia de la vida quotidiana, essent aquesta l’eix fonamental a partir del qual es desenvolupa la intervenció educativa i es construeix el procés d’adaptació. És l’espai fonamental en què es desenvolupa l’acció social i educativa i constitueix un valuós instrument per a la intervenció. L’estructuració de la vida quotidiana permet al menor desenvolupar l’aprenentatge de la seva pròpia organització, dels límits i les normes associades a la convivència comunitària.

c) Programació i planificació dels objectius i les estratègies necessàries per aconseguir tant el desenvolupament del projecte individual del menor com els grupals i els generals de l’equip tècnic. Dins aquesta planificació s’ha de comptar amb un projecte de centre en el qual es defineixin les seves notes d’identitat, els objectius generals que persegueix i l’estructura organitzativa per aconseguir-los. De la mateixa manera ha de comptar amb un pla anual que concreti els objectius i les actuacions a desenvolupar en un any concret, i amb una Memòria d’avaluació en la qual s’analitzin les actuacions educatives realitzades i es faciliti la presa de decisions per a l’any següent.

d) Coordinació interna: consisteix en el treball sistematitzat i conjunt de tots els professionals dins del context del pla anual i del projecte de centre.

e) Coordinació externa: es fonamenta en les actuacions de l’equip tècnic amb l’equip tècnic de referència del menor a l’entitat pública de protecció, desenvolupant una feina multiprofessional i corresponsable.

f) Participació del menor en el seu procés socioeducatiu conformement amb la seva edat i grau de maduresa, garantint en tot moment el dret a ser oït i escoltat, ja que el menor ha de ser el protagonista actiu en la planificació i desenvolupament del seu projecte individual, participant en l’establiment d’estratègies i actuacions que incideixin favorablement en la consecució de les seves metes.

g) Coordinació amb la família per aconseguir els objectius plantejats en el projecte. A aquest efecte s’ha d’establir una intervenció socioeducativa que promogui la implicació i la participació de la família en les qüestions que afectin el menor, si resulta factible.

No es preveu la creació de dispositius específics de privació o de limitació de la llibertat. La forma d'abordar els comportaments negatius s’ha de realitzar mitjançant tècniques i estratègies que afavoreixin la modificació de la conducta principalment des del treball del vincle. El projecte i la pràctica educativa quotidiana han d’establir els mitjans més adients per reduir al mínim els riscs davant comportaments agressius o de pèrdua de control. Han d’incloure procediments específics d’actuació i d’informació davant les sortides no autoritzades, així com la manera més correcte de prevenir-les.

6. Requisits funcionals i particularitats tècniques del servei

Tenint en compte l’objecte del concert s’han de complir els requisits funcionals i les particularitats tècniques següents:

a) La guarda dels menors, consistent a vetllar per ells, tenir-los en la seva companyia, alimentar-los, educar-los i procurar per a ells una formació integral, en el sentit que estableix l’article 154 del Codi civil, exigeix assegurar la cobertura de les necessitats del menor i la plena satisfacció moral i material en un context que garanteixi els seus drets, afavoreixi l’assumpció de les seves obligacions i les condicions adequades per al seu desenvolupament i socialització.

b) La cura personal, el control i la vigilància del menor.

c) L’allotjament adequat del menor, que haurà d'incloure la neteja diària, sempre que les circumstàncies ho requereixin, de les habitacions, els lavabos i les zones comunes.

d) La manutenció dels menors, tenint en compte que s’han de garantir cinc ingestes diàries; que l’alimentació i el menú s’han de supervisar per un metge o dietista per tal que l’aportació calòrica i dietètica sigui l’adequada; i que els menús han de ser variats en la seva composició diària i rotatius en el temps (no repetitius) i amb presentació cuidada. S’ha de garantir que el menor subjecte a qualque especialitat o restricció alimentícia compleix aquestes necessitats, independentment que quedin cobertes pel menú diari o hagi de preparar-se'n un altre d'específic per a ell.

e) Respecte a la higiene de roba i vestimenta personal, s’ha de garantir el rentat, planxat i repassat de la roba amb una freqüència que garanteixi les mínimes condicions d’higiene del menor.

f) La roba de llit, taula i neteja personal ha de ser facilitada per l’entitat concertada, garantint la seva correcte higiene.

g) S'han de programar les activitats lúdiques, ocupacionals o d’esbarjo adequades a l’edat del menor, disposant també de llibres, jocs o materials útils i adequats perquè ocupin el seu temps lliure.

h) S'ha de garantir la cura del menor si ha d’ésser hospitalitzat.

i) S'ha d'assegurar l’escolarització i educació que correspongui a la seva edat (inclòs el material escolar).

j) S'ha d'assegurar l’acompanyament al menor per a la tramitació de prestacions educatives, socials, assistencials, econòmiques o de qualsevol altre tipus que pugui necessitar o li sigui beneficiosa mentre s’hi troba.

k) S'ha de procurar el desenvolupament d’actuacions dirigides a fomentar l’autonomia personal dels menors i, en el seu cas, afavorir el procés d’inserció social en assolir la majoria d’edat, mitjançant l’acompanyament educatiu en la recerca de recursos residencials i/o formatius i/o laborals.

l) S'han de prestar totes les atencions i els suports que hagi de rebre el menor per aconseguir el màxim desenvolupament de les seves capacitats i una integració en el seu medi familiar (si correspon) i social.

m) S'ha de donar una atenció individualitzada a cada menor, aplicant el corresponent projecte educatiu individual i, si escau, el projecte de suport familiar, la qual cosa durà a terme de manera coordinada amb l’entitat pública o la resta de serveis que intervenguin en el cas, amb la finalitat de procurar al menor un medi socialitzador que permeti el seu adequat desenvolupament.

n) Cal facilitar suport i assessorament, si escau, a les famílies del menor sota la seva guarda, en coordinació amb l’equip tècnic de l’entitat pública que sigui referent del menor.

o) S'han de facilitar les relacions del menor amb la seva família o persones del seu entorn sempre en coordinació i sota les directrius que estableixi l’entitat pública en benefici del menor i, en cas d’autoritzar sortides, sempre ha de comptar amb l’autorització prèvia de l’entitat de protecció.

Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, han de garantir en tot moment la disponibilitat dels recursos materials i humans necessaris per prestar un servei eficient i de qualitat.

La disponibilitat necessària dels recursos pertinents serà la que estableix el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d’actuació. Així com, en la resolució d’autorització i, si escau, acreditació requerida en el seu àmbit territorial.

Es permet la subcontractació dels serveis que no siguin d’atenció directa.

El servei s’ha de comprometre a efectuar la substitució per baixa a partir dels trenta dies d’absència del professional afectat.

7. Assegurances

L’entitat titular del servei està obligada a contractar una pòlissa d’assegurances que cobreixi la seva responsabilitat civil i la del personal al seu servei.

8. Ocupació de places. Règim econòmic

8.1. A efectes d’aquest plec:

- S’entén per «plaça ocupada» l’assignada a un menor i ocupada per ell, des del moment en què es produeix l’ingrés efectiu en el centre fins a la seva baixa definitiva.

Es considera també «plaça ocupada» aquella en què el menor amb plaça adjudicada es troba absent per causes justificades i períodes no superiors a 15 dies.

En cas d’hospitalització mèdica que impliqui un ingrés en un centre no hi haurà límit prèviament definit i s'haurà d'ajustar al temps que requereixi l’hospitalització.

- S’entén per «plaça no ocupada» o «en reserva» quan no hi hagi un menor a assignar al servei per part del Consell Insular de Menorca o quan el menor amb plaça adjudicada es trobi absent per causes justificades i períodes superiors a 15 dies, a partir del 16è dia.

8.2. El preu màxim d’una plaça concertada per al servei residencial d’acció educativa especial per a menors d’edat en situació de guarda o tutela és:

a) Cost diari per plaça ocupada: 193,46 €/dia

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 96,73 €/dia

L’import màxim anual del concert serà de 70.612,90 € (setanta mil sis-cents dotze euros amb noranta cèntims d’euro), IVA exclòs.

L’entitat titular del servei residencial no pot facturar a les persones usuàries ni als seus familiars cap quantitat addicional per la prestació dels serveis que preveu aquest Plec.

Si s’ofereixen serveis o prestacions diferents dels què preveu aquest plec, han de ser voluntaris i no poden tenir caràcter discriminatori ni afany de guany. En aquest cas, l’entitat gestora ho ha de comunicar per escrit al Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca, mitjançant un informe tècnic del servei complementari en què consti una descripció dels mitjans materials i humans que emprarà per prestar-lo i com es finançarà.

L’import del preu/plaça/dia fitxat s’ha d’abonar a l’entitat gestora del servei residencial per mensualitats vençudes, amb la presentació prèvia de les factures de les places ocupades i les places no ocupades o en reserva, i de les persones usuàries que les han ocupades mensualment. Només es poden facturar i cobrar les places que s’hagin ocupat durant el mes i les no ocupades o en reserva.

L’entitat gestora ha de presentar una memòria relativa a la prestació del servei de l’any natural anterior, amb el resum de places ocupades, no ocupades o en reserva i el nombre de persones usuàries ateses, així com els indicadors que determini el Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca, juntament amb un informe d’auditoria externa dels comptes del servei i de l’aplicació dels fons rebuts en concepte d’abonament del concert.

En tot cas, el servei concertat queda subjecte al règim de control financer exercit per la Intervenció del Consell Insular de Menorca o, si escau, altres organismes competents, autonòmics, estatals o europeus.

8.3. Facturació del servei

L’entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l’import de la liquidació de les places concertades corresponent al mes anterior, diferenciant les ocupades de les no ocupades o en reserva. A aquesta factura s’ha d’adjuntar, degudament signada pel representant legal de l’entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries.

8.4. Forma de pagament

a) El Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei de les places concertades, segons la seva ocupació o no. El pagament de la quantitat que correspongui s'efectuarà en el compte corrent que indiqui l’entitat concertada.

b) L’entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per places o per qualsevol altre servei o prestació que s’hagi d’atendre en virtut del concert subscrit.

c) La percepció indeguda de quantitats per part de l’entitat concertada suposa l’obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui i amb l’audiència de la persona interessada.

9. Cobertura del servei

9.1. El Consell Insular de Menorca gestionarà directament l’accés i la llista d’espera, si escau, i comunicarà l’ingrés i la delegació de guarda mitjançant una resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Família, amb l'informe tècnic previ que en justifiqui la necessitat.

9.2. Les places no ocupades o en reserva es finançaran amb e 50 % del cost de la plaça ocupada.

9.3. El Consell Insular de Menorca, si una plaça no fos ocupada durant un període superior a 3 mesos continuats, podrà modificar el concert, sense consentiment exprés de l’entitat concertada, i reduir aquesta plaça objecte de finançament.

9.4. El Consell Insular de Menorca podrà extingir el concert social si les places concertades no fossin ocupades durant un període de 3 mesos continuats, com estableix l’article 28 j del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

10. Nombre de places, finançament i justificació del Concert

10.1 La previsió del nombre total de places per concertar és d’una.

10.2. El finançament es farà d'acord amb el que estableix l’apartat 8 sobre règim econòmic del servei subjecte a concertació.

11. Coordinació i seguiment tècnic del servei

Els tècnics responsables del servei han de mantenir una coordinació continua amb els tècnics del Servei Insular de Família del Consell Insular de Menorca responsables de la mesura de protecció del menor derivat.

En referència al seguiment del menor, els tècnics responsables del servei han d'emetre un informe de seguiment trimestral dirigit als tècnics del Servei Insular de Família del Consell Insular de Menorca, a més de fer-los arribar les incidències que puguin aparèixer.

12. Obligacions de l’entitat concertada

L’entitat titular del servei concertat ha de respectar, a més de les obligacions contingudes en l’article 9 del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, les següents:

- Exercir la guarda del menor. La delegació de guarda no implica, en cap cas, la delegació de la presa de decisions respecte de les mesures de protecció que, si escau, s'hagin d’acordar en relació amb el menor. L’entitat tindrà la obligació de remetre la informació necessària per tal que aquestes mesures, si escau, siguin preses pel Consell Insular de Menorca.

- Fer l'abordatge terapèutic i l'atenció integral del menor.

- Informar trimestralment el Consell Insular de Menorca sobre l'evolució del menor.

13. Protecció de dades de caràcter personal

El personal que tengui una relació directa o indirecta amb la prestació de l’atenció prevista en aquest plec ha de guardar el secret professional sobre totes les informacions, els documents i els assumptes a què tengui accés o de què tengui coneixement durant la vigència del concert, i està obligat a no fer públiques ni alienar les dades que conegui com a conseqüència o en ocasió de l’execució, fins i tot després del termini contractual. L’entitat es compromet expressament a complir el què disposa la normativa vigent sobre protecció de menors i sobre protecció de dades de caràcter personal.

14. Incompliments i penalitats

Les entitats concertades s’han de fer responsables que els serveis objecte de concert es prestin dins el termini previst, en el lloc acordat i d’acord amb les característiques i els requisits establerts d’acord amb aquest plec.

Els incompliments de les entitats concertades que afectin la prestació del servei es qualificaran com a greus i lleus. Aquesta qualificació correspon a l’Administració concertant, amb l’audiència prèvia de l’entitat concertada.

Les entitats concertades queden exemptes de responsabilitat en els casos en què no hagi estat possible realitzar el servei per causes de força major que es puguin justificar.

14.1. Incompliments greus

Es considera incompliment greu la manca d’observança de les obligacions següents, previstes en el Plec:

a) Les obligacions d’execució de caràcter general previstes en l’article 9 del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, excepte la lletra d, i les altres contingudes en l’apartat 12 d’aquest plec.

b) Les que disposa l’apartat 13, sobre protecció de dades.

c) Les referides a l’incompliment de la legislació laboral, la qualificació i les ràtios professionals.

d) La que estableix l’apartat 7.

14.2. Incompliments lleus

Es considera incompliment lleu la manca d’observança de les obligacions següents, previstes en el Plec:

a) Les obligacions d’execució de caràcter general previstes a l’article 9.3 d del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

b) La no substitució de personal en els terminis que preveu l’apartat 6.

14.3. Penalitzacions

La realització de tres o més incompliments lleus durant la vigència del concert suposa una penalització que pot arribar fins al 2 % del pressupost total del concert.

L’acumulació de tres o més incompliments greus durant la vigència del concert suposa una penalització que pot arribar al 10 % del pressupost total del concert.

14.4. Aplicació de les penalitzacions

Cada vegada que es verifiqui la concurrència d’alguns incompliments dels detallats, es notificarà a l’entitat concertada, amb la indicació de la qualificació.

En els supòsits en què es verifiqui una acumulació d’incompliments susceptible de ser penalitzada, la notificació a l’entitat concertada ha d'incloure de manera expressa la penalització que pertoqui, la qual es farà efectiva mitjançant una retenció en el pagament mensual corresponent.

15. Vigència del concert

El termini de vigència d’aquest concert serà d’un any, computable des de la data de formalització i signatura del document administratiu del concert social.

ANNEX 3: Model de sol·licitud de concert social (consta en l'expedient)

ANNEX 4: Acreditació de la solvència financera (consta en l'expedient)

ANNEX 5: Acreditació de la solvència tècnica (consta en l'expedient)

 

Maó, (Data signatura: 14 d'agost de 2018)

La secretària interina

Rosa Salord Oleo