Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 8640
Aprovació definitiva del projecte d'adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Felanitx, en sessió ordinària celebrada el dia 24 de juliol de 2018 ha adoptat, entre altres, el següent ACORD:

«Vist l’expedient electrònic 1916/2017 resulta que:

ANTECEDENTS DE FET

1. Projecte d'adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1).

En data 26 de juliol de 2017 NREG 4267 el Departament de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca va presentar a l'Ajuntament de Felanitx el projecte d'adaptació de la carretera del Far de Portocolom, redactat per l'arquitecte Francisco A. Sevilla Sancho, en cooperació tècnica municipal per resolució del conseller de Cooperació Municipal de data 16 de novembre de 2015.

El promotor de les obres és l'Ajuntament de Felanitx.

Les obres consisteixen en la creació d'un passeig al llarg de la carretera del Far de Portocolom, seguint un traçat més o menys paral·lel a la carretera del Far, des d'es Riuetó fins a l'accés als arenals gran i petit.

L'objectiu és millorar la mobilitat a Portocolom, concretament en aquesta zona, en els mesos de major afluència de població, així com la creació d'un itinerari amb valors ambientals i paisatgístics per posar en valor l’entorn natural al qual es troba.

En data 27 d'octubre de 2017 NREG 5860 el Consell de Mallorca va remetre a l'Ajuntament de Felanitx l'annex de la Fase 1 de l’esmentat projecte.

La Fase 1 contempla el tram que surt des d'es Riuetó fins al Pont d'es Babo amb tot el recorregut per la finca pública d'es Tancat de sa Torre que és propietat del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (finques registrals números 46.546, 46.822 i 46.556 del Registre de la Propietat de Felanitx). La longitud total de la Fase 1 és de 750 ml.

2. Informe tècnic municipal de dia 12 d'abril de 2018

L'informe tècnic municipal de dia 12 d'abril de 2018 ha informat favorablement l'esmentat projecte, amb subjecció al compliment de les condicions imposades a:

- L'informe consultiu al Servei d’assessorament ambiental de data 13 de setembre de 2017.

- L'informe de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat de data 26 de gener de 2018.

- La resolució de la Direcció General de Recursos Hídrics de data 14 de març de 2018.

El pressupost d’execució material de les obres de la Fase 1 es fixa en la quantitat de 213.037,23 € i el pressupost de contracta en 253.514,30 € + IVA. El termini d’execució de les obres serà de 10 mesos.

3. Certificat d'Intervenció 32/2018 de dia 12 d'abril

D’acord amb el certificat d’Intervenció 32/2018, de dia 12 d'abril:

- A l’aplicació pressupostària 2018/0/1532/619003 del vigent pressupost municipal de despeses hi ha crèdit adequat i suficient per a assumir les despeses de 253.514,30 € + IVA, suposant un total de 306.752,30 €, per a l’execució de les obres del projecte d’adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1).

- Que l’import anterior no supera el 10% dels recursos ordinaris del pressupost municipal 2018.

4. Informe jurídic municipal de dia 13 d'abril de 2018

L'informe jurídic municipal de dia 13 d'abril de 2018 ha informat favorablement que la Junta de Govern Local aprovi el projecte d'adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1), amb subjecció al compliment de les condicions especificades a l'informe tècnic municipal de dia 12 d'abril de 2018.

5. Aprovació inicial

La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Felanitx, en sessió ordinària celebrada el dia 17/04/2018 va aprovar inicialment el projecte de les obres d'adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1), redactat per l'arquitecte Francisco A. Sevilla Sancho, amb un pressupost d’execució material de les obres de la Fase 1 de 213.037,23 € i el pressupost de contracta de 253.514,30 € més IVA. El termini d’execució de les obres serà de 10 mesos.

6. Informació pública

De conformitat amb l’article 149 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears l’esmentat projecte s’ha sotmès a informació pública, pel termini de 15 dies hàbils, comptat des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 56 de dia 5 de maig de 2018. El termini d’informació pública s’ha de computar des del dia 7 de maig de 2018 fins al dia 25 de maig de 2018, ambdós inclosos.

I, a partir del dia 14 de juny de 2018, en la seu electrònica de l'Ajuntament de Felanitx (ajfelanitx.eadministracio.cat) a la qual es pot accedir a través de la pàgina web de l'Ajuntament de Felanitx (www.felanitx.org). El termini d'informació pública s'ha de computar des del dia 15 de juny de 2018 fins al dia 5 de juliol de 2018, ambdós inclosos.

Durant el període d’informació pública de 15 dies hàbils s’ha presentat l’escrit d‘al·legacions del Sr. Orestes Pérez Jaume de dia 24 de maig de 2018 NREG 2990, les quals, de manera resumida exposen i proposen el següent:

1. La substitució de la major quantitat possible de passera de fusta projectada per camí rural, per tal de minimitzar l’impacte ecològic i visual, la despesa econòmica i el manteniment.

2. L’ús de tècniques tradicionals i de materials de la zona. Pedra en sec i arrambador d’ullastre enlloc de fusta d’avet importada.

3. L’ús de restes de producció de calç per consolidar el terreny, enlloc dels 120 kg/m3 de ciment blanc projectats.

4. Senyalització i catalogació de les petites alzines existents.

5. Prohibició de circulació de bicicletes pel passeig i senyalització vertical a la carretera amb limitació de velocitat, prioritat a bicicletes i delimitació d’un carril bici.

6. Marcació dels límits del camí de terra amb estaques d’ullastre i corda, o filera de pedres per tal d’evitar el pas fora del passeig.

7. Connexions entre el passeig i la carretera.

8. Que es facin les obres amb un camp de treball mitjançant conveni amb la conselleria de Medi Ambient.

9. Finançament amb l’ecotaxa.

7. Informe del tècnic municipal

Mitjançant l’informe tècnic de dia 02 de juliol de 2018 l’arquitecte tècnic municipal ha informat respecte a les al·legacions presentades per part del Sr. Orestes Pérez Jaume, arribant a les següents conclusions:

"AL·LEGACIONS 1,2,3,6 i 7

Respecte de l’exposat als punts 1, 2, 3, 6 i 7, s’haurà de decidir entre:

1. Mantenir el projecte tal com s’ha aprovat inicialment.

2. Encarregar a la Direcció Facultativa de les obres que, prèviament a l’aprovació definitiva del projecte, informi sobre les modificacions plantejades, per tal de poder determinar les repercussions tècniques i econòmiques d’aquestes modificacions, i poder decidir en conseqüència.

3. Modificar el projecte.

AL·LEGACIONS 4,8 i 9

Els apartats 4, 8 i 9 no són objecte del projecte, ni són qüestions tècniques objecte d’aquest informe, no obstant són consideracions a tenir en compte i a decidir per part de l’òrgan competent.

AL·LEGACIÓ 5

El punt 5 s’haurà de decidir de la següent manera:

- Sobre la prohibició de circulació de bicicletes pel passeig, a criteri de la Junta de Govern Local.

- Sobre les modificacions a la carretera, es pot desestimar la petició, o bé estimar-la de conformitat amb el que disposi sobre la circulació, la Policia Local.

Aquest és el parer del tècnic municipal que subscriu, no obstant la Junta de Govern Local, amb superior criteri, decidirà el que consideri més convenient."

8. Informe de la Policia Local de Felanitx

L’informe elaborat per la policia local de dia 17 de juliol de 2018, respecte a l’al·legació 5, estableix que:

"Conclusions.

Per tot això, és opinió del que subscriu en relació a les al·legacions formulades, no és possible el que es demana donat que les característiques del Camí d’es Far, no permeten realitzar amb seguretat i dins els paràmetres que la normativa estableix per la creació d’un carril per cicles, vist que l’ ample de la calçada no permet la creació d’un carril destinat exclusivament per cicles i que al mateix temps circulen tot tipus de vehicles dins una via de doble direcció. No obstant, es considera necessari que el traçat previst al projecte per al trànsit de vianants i bicicletes es limiti a una velocitat de 10 km/h pels cicles que circulin per ell (senyal R-301) i que a l’inici també s’instal·li un altre de “Senda Ciclable” (S-33) , el que garantirà la seguretat de la resta d’usuaris".

FONAMENTS DE DRET

I.- Aprovació del projecte.

L'article 146.4 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, sobre els actes subjectes a llicència urbanística municipal, indica que:

«4. Als efectes d’aquesta llei, quan els actes de construcció o edificació, instal·lació i ús del sòl siguin promoguts pels ajuntaments en el seu terme municipal, l’acord municipal que els autoritzi o aprovi ha d’estar subjecte als mateixos requisits i produeix els mateixos efectes que la llicència urbanística, sens perjudici del que disposa la legislació de règim local».

II.- Requisits per executar les obres públiques locals.

L'article 149 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, sobre els requisits per executar les obres públiques locals, disposa que:

«1. L’execució de les obres públiques locals requereix l’elaboració, l’aprovació i el replantejament previs del projecte tècnic corresponent, llevat dels casos en què no sigui exigible per la naturalesa de l’obra i la legislació aplicable. Aquests projectes, quan siguin obres de primer establiment o reforma estructural, s’han d’exposar al públic per un termini no inferior a 15 dies.

El contingut dels projectes tècnics s’ha d’ajustar als requisits mínims que estableix la legislació general de contractes de les administracions públiques, així com als que complementàriament puguin establir-se reglamentàriament en desplegament d’aquesta llei i de les especialitats que pugui establir la legislació sectorial urbanística, la de protecció mediambiental, la de patrimoni històric o d’altres.

2. Les obres s’han d’executar de conformitat amb el projecte tècnic i la dotació pressupostària corresponent. La competència per aprovar el projecte correspon, llevat de previsió contrària de la llei, a l’òrgan que sigui competent per contractar, sense perjudici de les autoritzacions d’altres administracions públiques quan així ho estableixin expressament les lleis reguladores dels distints sectors de l'acció pública».

III.- Competències en matèria de contractació en les Entitats Locals.

La disposició addicional segona de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, determina que correspon al batle la competència com a òrgan de contractació respecte dels contractes d'obra quan el seu valor estimat no superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost ni, en qualsevol cas, la quantia de 6 milions d'euros. Conforme al Decret de la Batlia 485/2015, de dia 29 de juny, el batle de l'Ajuntament de Felanitx ha delegat a la Junta de Govern Local les seves competències en matèria de contractació.

En base als fets i fonaments de dret exposats, la Junta de Govern Local acorda per unanimitat:

Primer.- Desestimar l’al·legació 1 de l’escrit d’al·legacions de dia 24 de maig de 2018 NREG 2990, ja que la Junta de Govern Local, considera que és més adient la utilització d’una passera de fusta d’avet. No obstant això, es podran substituir certs trams de passera de fusta per camí rural si durant l’execució de les obres s’entén més adient i no suposa una modificació del projecte.

Segon.- Desestimar les al·legacions 2, 3, 6 i 7 del mateix escrit, ja que la Junta de Govern, considera que és més adient executar el projecte elaborat per l’arquitecte Francisco A. Sevilla Sancho, tal com està contemplat al projecte inicial. No obstant això, es podran realitzar canvis d’entitat menor si durant l’execució de les obres es considera més adient, sempre que no suposin una modificació del projecte.

Tercer.- Desestimar l’al·legació 4 de l’esmentat escrit, ja que l’Ajuntament de Felanitx no és el propietari de la finca. No obstant això, l’ajuntament es compromet a realitzar aquesta petició a Demarcació de Costes de les Illes Balears, que és la propietària de la finca.

Quart.- Desestimar l’al·legació 5 del dit escrit. Es permetrà la circulació de bicicletes pel passeig del far de Portocolom (Fase 1) amb la limitació en la velocitat de circulació a 10 km/h pels cicles que circulin per ell (senyal R-301). A l’inici també s’instal·larà un altre senyal de “Senda Ciclable” (S-33), el que garantirà la seguretat de la resta d’usuaris tal com indica l’informe elaborat per la Policia Local amb data 17/07/2018. Per una altra banda, no es procedirà a l’establiment d’un carril bici vermell a la carretera perquè l’amplada de la carretera és insuficient, tot això en concordança a l’establert a l’informe de la Policia Local anteriorment referenciat, si bé s’adoptaran les mesures oportunes perquè convisquin tots els vehicles a la carretera.

Cinquè.- Desestimar l’al·legació 8 del ja reiterat escrit d’al·legacions, pel fet que es tracta d’un projecte en el qual el promotor és l’Ajuntament de Felanitx i per tant és el responsable de l’execució d’aquest. A més, la formalització d’un conveni amb la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, no només és innecessari, sinó que suposaria un considerable retard en l’execució del projecte.

Sisè.- Desestimar l’al·legació 9 del mateix escrit, tota vegada que aquest projecte compta amb recursos financers propis, ja que l’ajuntament ha assignat una partida pressupostaria per a l’execució del projecte. A més, l’Ajuntament de Felanitx té previst l’execució d’un altre projecte municipal, el qual s’ha sol·licitat finançar amb l’ecotaxa, a través de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports

Setè.- Aprovar definitivament el projecte d’adaptació de la carretera del Far de Portocolom (Fase 1) amb subjecció al compliment de les condicions especificades a l’informe tècnic municipal de dia 12 d’abril de 2018, això és:

- S’ha de complir amb les condicions imposades a l'informe consultiu del servei d’assessorament ambiental de data 13 de setembre de 2017.

- S’han de complir amb les condicions imposades a l’informe de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat de data 26 de maig de 2018.

- S’han de complir amb les condicions imposades a la resolució de la Direcció General de Recursos Hídrics de data 14 de març de 2018.

Vuitè.- El pressupost d’execució material de les obres de la Fase 1 es fixa en la quantitat de 213.037,23€ i el pressupost de contracta en 253.514,30€ + IVA. El termini d’execució serà de 10 mesos.

Novè.- Publicar el present acord mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en la seu electrònica de l’Ajuntament de Felanitx (ajfelanitx.eadministracio.cat) a la qual es pot accedir a través de la pàgina web de l'Ajuntament de Felanitx (www.felanitx.org).»

Recursos

Contra l'anterior acord, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant la Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Felanitx, en el termini d’un mes comptat des de la data de la darrera publicació, o es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptats des de la data de la darrera publicació, sense perjudici que es pugui exercitar qualsevol altre que s’estimi procedent.

Consulta i informació de l'expedient

L'expedient es pot consultar en el Departament d'Urbanisme de l’Ajuntament de Felanitx, de dilluns a divendres, de les 9:00h fins a les 14:00h, excepte festius. Per obtenir informació es podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s’indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271.

 

Felanitx, 14 d'agost de 2018

El batle
Jaume Monserrat Vaquer