Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 8636
Correcció d’errades de l’anunci d’aprovació definitiva de modificació del Reglament de règim intern del servei de centre de dia en el sentit d’expressar correctament la data d’aprovació definitiva

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de data 15 de març de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment la modificació del Reglament de règim intern del servei de centre de dia.

Dit acord fou sotmès al tràmit d’informació pública (BOIB núm. 37 de data 24 de març de 2018) i, atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se’n publica íntegrament el seu text a continuació. 

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DEL SERVEI DE CENTRE DE DIA

Article 1. Objecte del servei

L'objecte del present reglament és regular les normes de funcionament del servei de centres de dia de titularitat de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Es defineix com un servei d'acolliment diürn que dóna suport a les persones majors de 65 anys o majors de 55 anys amb problemes d'autonomia que necessiten organització, supervisió i assistència en la realització de les activitats de la vida diària, i complementa l'atenció pròpia de l'entorn familiar.

Article 2. Normes de funcionament del servei

1.El centre de dia és un centre obert, per la qual cosa les persones usuàries són lliures per entrar i sortir, no obstant això, quan hagin de sortir, hauran d'anar acompanyades del o la familiar responsable/representant legal o amb l’autorització per escrit d’aquest. Quan la persona usuària s’absenti de l’establiment haurà de comunicar tant la seva sortida com la tornada al personal del centre. En el supòsit d’absència en alguna de les menjades s’haurà de comunicar expressament.

2.En cas d’absències voluntàries d’un dia o més s’hauran de comunicar a l’establiment amb una antelació de 24 hores. En cas d’absències voluntàries superiors a una setmana s’hauran de comunicar amb una antelació de 5 dies.

3.En el supòsit d’absència forçosa per malaltia o altra causa es comunicarà al centre d’estades diürnes el mateix dia a primera hora.

4.Tant el personal del servei, les persones usuàries, com visites tindran cura de les instal·lacions del centre  procurant que estigui net en tot moment.

5.Queda totalment prohibit el lliurament de regals o almoines de les persones usuàries al personal del centre de dia, així com la donació de qualsevol tipus de bé.

6.Es seguiran unes normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat i higiene, tractant en tot moment amb el màxim respecte tant a les altres persones usuàries com el personal del servei, evitant els crits i les baralles.

7.Està prohibit introduir o treure aliments i vaixella del menjador.

8.El personal del servei estarà sempre a disposició de les persones usuàries, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible, per la qual cosa s'hauran de seguir les indicacions del personal que en tot moment vetllaran pel seu benestar.

9.Les diverses dependències del centre de dia, es destinaran als fins i usos concrets que tenen assignats, per la qual cosa s’evitarà realitzar fora dels llocs adequats activitats que no corresponguin.

10.La persona usuària aportarà la seva vestimenta i medicació.

11.Les persones usuàries atendran les indicacions del personal sanitari relatives a la medicació que han de prendre i seguiran les pautes del tractament que se’ls ha prescrit.

12.No es permeten els animals domèstics al centre de dia, excepte en supòsits especials i amb prèvia autorització de la direcció.

13.No està permès fumar dins el recinte del centre.

Article 3. Horaris de l’establiment

1.El centre de dia de Son Carrió romandrà obert de dilluns a divendres, i el centre de dia de Sant Llorenç de dilluns a dissabte, excepte els festius legalment establerts. Les persones usuàries del centre de dia de Son Carrió podran anar al centre de dia de Sant Llorenç els dissabtes, si així es firma al contracte assistencial.

2.Les hores d’entrada i sortida del centre, tant per les persones usuàries regulars com per les ocasionals, seran les següents, en funció de la modalitat d’estada elegida:

a.Tot el dia: entrada entre les 8 i les 9h; sortida a les 18h.

b.Matí: entrada entre les 8 i les 9h; sortida a les 13h.

c.Matí amb dinar: entrada entre les 8 i les 9h; sortida a les 14h, després del dinar.

d.Capvespre amb dinar: entrada amb dinar a les 13h; sortida a les 18h.

e.Capvespre: entrada a les 14h; sortida a les 18h.

A dit horari s’han de sotmetre totes les persones usuàries, tant si fan ús del servei de transport com si són acompanyades pels i les familiars i només excepcionalment i amb una causa justificada es podran variar d’horari.

A l’entrada i a la sortida del centre sempre hi haurà personal professional responsable per si hi ha algun assumpte o comentari a tractar per la família o el personal professional en relació a la persona usuària.

3.L’horari de les visites que reben les persones usuàries serà des de les 10:00h fins les 17:00h respectant els horaris dels menjars. Les visites fora de l’horari indicat hauran de justificar aquesta necessitat.

4.Referent a les menjades al centre, el servei tindrà els horaris següents:

  • Berenar: de les 10:30 a les 11:00 hores.
  • Dinar: de les 13:00 a les 13:30 hores.
  • Berenar: de les 17:00 a les 17:30 hores.

Article 4. Prestacions del servei

1.Al servei es disposa d'una planificació de menús, que està supervisada   per un metge/metgessa especialista en dietètica o nutrició on s'estableixen els nutrients i els valors calòrics necessaris. A més, hi ha una planificació específica per a aquelles patologies que ho requereixin i en especial per les persones que han de menjar tot triturat. Els menús seran de coneixement públic de les persones usuàries amb una antelació mínima d'una setmana.

2.Les pròtesis, cadires de rodes i ajudes tècniques d'ús personal seran a càrrec de la persona usuària.

3.El servei de transport és un servei complementari que inclou dos trajectes al dia per persona. Les hores d'aquest servei es determinaran en funció de l'horari i funcionament global del centre. En cas de fer-ho servir esporàdicament s’haurà d’avisar el dia abans i comprovar si hi ha disponibilitat de places.

Article 5. Sistema de cobrament del preu

1.Els preus actualitzats de la quota mensual i dels serveis complementaris estaran exposats en el tauler d’anuncis del servei.

2.La quota mensual inclourà les prestacions següents:

a.Manutenció.

b.Atenció personalitzada en les activitats de la vida diària

c.Atenció sanitària

3.La persona usuària que faci ús del servei de transport haurà d'abonar el preu públic aprovat per l'Ajuntament.

4.El pagament del preu es realitzarà de la forma següent:

a.En el servei de caràcter regular es pagarà mitjançant domiciliació bancària.

b.En el servei de caràcter eventual, es pagarà la prestació del servei una vegada finalitzat, mitjançant transferència bancària al compte bancari designat per l'Ajuntament.

5.En cas que la família o la persona usuària no disposin de prou ingressos per satisfer el preu públic la persona usuària podrà sol·licitar una subvenció a l’Ajuntament a tal efecte, que serà avaluada per la Comissió de Govern, previ informe emès per el/la treballador/a social, acompanyada de documents que acreditin la insuficiència de recursos econòmics.

6.En el supòsit d’absències forçoses transitòries de la persona usuària, el centre li reservarà la plaça durant un màxim de 3 mesos, però li cobrarà el preu de l’estada i deduirà el cost de l’alimentació.

7.El preu del servei es revisarà anualment i es contemplarà la pujada anual del IPC.

Article 6. Admissions i baixes

1.Requisits per accedir al servei:

a.Requisits d’edat: poden accedir a una plaça al centre de dia les persones majors de 65 anys; o bé majors de 55 amb algun problema de salut física, de deteriorament cognitiu o de demència.

b.No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda que requereixi permanència a casa o atenció en un centre hospitalari.

c.No patir malalties o trastorns que suposin una greu alteració per a la convivència amb les altres persones.

d.No necessitar una assistència sanitària intensiva o presentar una dependència extrema, que no pugui ser atesa adequadament al servei.

 2.   Ingrés:

a. A l’hora d’entrar al centre de dia tindran preferència aquelles persones que resideixin al municipi, i que no tenguin familiars de primer grau que els puguin atendre.

b. L’entrada al centre vindrà establerta per ordre d’inscripció. Només els casos excepcionals, que determinarà la Comissió de Govern, a proposta del/de la treballador/a social, podran alterar aquest ordre i passar davant.

c. Per poder accedir al servei s'haurà de signar el pertinent contracte    assistencial.

d. La persona usuària haurà d’aportar:

  • Sol·licitud específica del servei.
  • Còpia del document d'identitat.
  • Targeta de la seguretat social.
  • Prescripció mèdica farmacèutica.
  • Certificat metge del seu estat físic i psíquic.

3.  La condició de persona usuària es perdrà per una de les causes següents:

  • Baixa voluntària: Per renúncia voluntària que s’expressarà per escrit de forma expressa i inequívoca.
  • Defunció.

Article 7. Causes de cessament de la prestació del servei

1.Podran ser causes de cessament en la prestació del servei  les següents:

a.L’alteració continuada de l’ordre i la manca de respecte cap a les altres persones usuàries i el personal del servei.

b.No respectar les normes contingudes en aquest reglament.

c.El robatori de béns o objectes de qualsevol classe propietat del servei, del personal o de qualsevol persona usuària.

d.L’agressió física o els maltractaments greus a altres persones usuàries o personal del servei.

e.L' incompliment en el pagament de tres o més mensualitats.

f.Per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre.

g.Variació de les condicions personals, físiques i/o psíquiques que l'impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al servei. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.

h.El tancament degudament autoritzat del servei de centre de dia.

2.La suspensió de la prestació del servei serà comunicada per escrit pel director/a del servei a la persona usuària/familiar responsable/representant legal amb una antelació mínima d’1 setmana. En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquesta es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats.

3.Les causes que comportin la suspensió del servei enumerades en l'article 7.1 del present reglament hauran d'estar ben documentades i acreditades.

Article 8. Suggeriments, queixes i reclamacions

1.Les persones usuàries que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o de les prestacions del centre de dia, les faran arribar a la direcció mitjançant els fulls de reclamació que tindran  a la seva disposició al mateix centre.

2.Les persones usuàries podran realitzar qualsevol tipus de suggeriment, que comporti una millora de la qualitat del servei, mitjançant la bústia col·locada en la zona de recepció.

Article 9. Carta de drets i deures

Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els drets següents:

a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

e) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.

f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment de les persones incapacitades s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de persones incapacitades o presumptament incapaces.

h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que conegui el centre de dia i els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

j) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

k) Dret a la participació regulada en el títol IV de la Llei 4/2009, d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.

l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.

n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes

o convingudes.

p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

q) Dret a la reserva de plaça, únicament per les persones usuàries a jornada completa.

r) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els deures següents:

a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.

b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

c) Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.

d) Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels serveis socials.

e) Contribuir al finançament del cost del servei quan es tengui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.

f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.

g) Complir el present reglament de règim intern.

h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.

i) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

Article 10. Mecanismes d’informació i participació democràtica de les persones usuàries

Es crearà una comissió formada per: Regidor/a de Serveis Socials, 2 tècnics o tècniques del servei, 2 persones usuàries o familiars responsables on s’informarà de les decisions que afectin al servei.

La comissió es reunirà trimestralment i sempre que el convoqui el regidor/a o ho sol·liciti un terç dels seus membres.

De cada reunió que es dugui a terme, es redactarà una acta que s’exposarà al tauler d’anuncis durant 3 setmanes i es farà arribar una còpia de la mateixa als familiars responsables que ho demanin.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

El present reglament deroga de manera íntegra el Reglament del Centre de Dia de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar el qual fou aprovat per acord del Ple adoptat en sessió de data 18 de setembre de 2009 i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 188 de data 26 de desembre de 2009.

DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

El present reglament fou aprovat definitivament en data 15 de març de 2018 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.”

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Sant Llorenç des Cardassar, 13 d’agost de 2018

El batle,
Mateu Puigròs Sureda