Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 8619
Correcció d’errors de l’anunci d’aprovació definitiva de modificació de l’Ordenança municipal que regula la tinença d’animals a l’entorn humà, siguin domèstics, domesticats o salvatges en captivitat al terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, en el sentit d’expressar correctament la data d’aprovació definitiva
En sessió ordinària de data 17 de maig de 2018 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança municipal que regula la tinença d’animals a l’entorn humà, siguin domèstics, domesticats o salvatges en captivitat al terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 67 de data 31 de maig de 2018), i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se’n publica íntegrament el seu text a continuació
ORDENANÇA MUNICIPAL QUE REGULA LA TINENÇA D’ANIMALS A L’ENTORN HUMÀ, SIGUIN DOMÈSTICS, DOMESTICATS O SALVATGES EN CAPTIVITAT AL TERME MUNICIPAL DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Preàmbul
La tinença d’animals exigeix una responsabilitat especial, tant pel que fa als seus drets com als deures de les persones propietàries o poseïdores d’aquests. Els animals de companyia ajuden a millorar la qualitat de vida de les persones i a fomentar el respecte envers la natura, aportant també molts beneficis tant personals com socials. Cal ser conscients, però, que els hem de facilitar tot el benestar que necessiten i vetllar per evitar molèsties per a la convivència ciutadana. El fet d’integrar un animal de companyia en una llar significa que es compte amb el comportament responsable i racional de la persona que se’n responsabilitza, i que aquesta persona compleix les obligacions que això comporta.
L’existència d’animals que conviuen en l’entorn humà al municipi de Sant Llorenç des Cardassar ha de trobar-se degudament regulada vetllant per la convivència de la ciutadania i els interessos generals d’aquesta.
La present ordenança preten regular les interrelacions entre les persones i els animals domèstics, tant els de convivència humana com els utilitzats amb fins esportius i lucratius. Per altra banda, es pretén actualitzar part de l’ordenança que es centra en l’ús de la via pública dels mateixos animals.
Amb aquesta intenció, la disposició té en compte tant les molèsties i els perills que puguin ocasionar els animals com el gran valor que la seva companyia té per a un gran nombre de persones, l’ajuda que poden prestar, d’acord amb el seu entrenament i la seva dedicació, com a guies d’invidents, en treballs de salvament, i tot el que l’animal domèstic i de guarda proporciona als humans en satisfaccions esportives o d’esbarjo.
La modificada normativa canvia respecte a l’anterior existent, donant més coherència al redactat per tal de que aquest consti de més seguretat jurídica. A la vegada regula l’accés dels cans a les platges segons l’afluència de gent i per tant la temporada en la que ens trobem. Es centra també en l’accés d’animals en segons quines zones i modifica alguns apartats per tal de dotar de més transparència la present ordenança, tot amb la finalitat de tenir en compte no només els animals anomenats de companyia sinó, en general, tots els animals domèstics, salvatges i salvatges en captivitat que viuen al nostre entorn urbà y rural i que mereixen un tracte i una vida digna.
Es contempla, amb la present ordenança, la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència redactats en l’art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Es prenen com a referència, amb la present disposició, la Llei 1/1992 de 8 d’abril de Protecció d’Animals que viuen a l’entorn humà de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret 56/1994 de 13 de maig que la desenvolupa, el Decret 98/2006 de 24 de novembre de modificació del Decret 56/1994, la Declaració Universal dels Drets de l’Animal, proclamada el 15 d’octubre de 1978 per la Lliga Internacional dels Drets de l’Animal i aprovada per l’UNESCO i, posteriorment per l’ONU, i el Conveni Europeu de Protecció Animal aprovat el 1987 i ratificat per Espanya el 13 d’octubre de 2017.
Article 1
Amb caràcter general, s’autoritza la tinença d’animals domèstics als domicilis particulars sempre que les circumstàncies de l’allotjament en l’aspecte higiènic ho permetin i que no es produesqui cap situació de perill o incomoditat per al veïnat o altres persones en general, o per al propi animal, que no siguin les derivades de la seva mateixa naturalesa.
Article 2
No podran retenir-se com a animals domèstics els que pertanyen a espècies protegides o en risc d’extinció ni aquells que no puguin adaptar-se a la captivitat, bé per les seves condicions naturals, bé per representar un perill per a la salut i la seguretat de les persones o d’altres animals que convisquin amb ells.
Article 3
Les persones propietàries o posseïdores d’animals de companyia estan obligades a identificar-los amb un xip i comunicar els canvis de titularitat i a proveïr-se de la tarjeta sanitària quan l’animal compleixi els tres mesos d’edat.
Les baixes per mort o desaparició dels animals seran comunicades per les persones propietàries o posseïdores al col·legi de veterinaris.
Cada persona només podrà posseir un màxim de sis cans. Tanmateix, i per evitar molèsties al veïnat, a cada habitatge, finca o establiment situat a l’interior dels nuclis urbans o a menys de 500 metres dels mateixos no es permetrà tenir més de tres cans.
Article 4
Resta prohibida la circulació per les vies públiques d’aquells cans que no vagin acompanyats i conduïts mitjançant cadena, corretja o cordó resistent. Aniran provists de morrió quan el temperament de l’animal ho aconselli, i sota la responsabilitat de la persona propietària o poseïdora.
Article 5
Queda prohibit deixar deposicions fecals dels cans a les vies públiques, a les voravies, als passejos, als jardins i, en general, a qualsevol lloc destinat al trànsit de vianants. Les persones propietàries o poseïdores dels animals són responsables de l’eliminació d’aquestes deposicions.
Article 6
Resta expressament prohibida l’entrada d’animals a tota classe de locals destinats a la distribució, fabricació, venda, emmagatzematge, transport o manipulació d’aliments, amb les excepcions que pugui marcar la normativa vigent.
Les persones propietàries d’hotels, pensions, bars, restaurants, cafeteries i similars, podran prohibir, al seu criteri, l’entrada i permanència d’animals als seus establiments, assenyalant visiblement a l’entrada tal prohibició.
Article 7
Resta expressament prohibida l’entrada d’animals a locals d’espectacles públics, esportius i culturals, així com a les piscines públiques. L’accés dels animals a les platges està prohibit des del dia 1 d’abril fins el 15 de novembre, ambdós inclosos.
Article 8
Resta prohibit l’abandonament d’animals. Les persones propietàries o poseïdores dels animals que no vulguin continuar tenint-los, estan obligats a entregar-los al servei municipal encarregat de la seva recollida o a una societat protectora, pagant les corresponents taxes.
Article 9
Es considerarà que un animal es troba abandonat quan no dugui cap identificació del seu origen o de la persona propietària o no vagi acompanyat de cap persona. En aquest supòsit l’Ajuntament podrà imposar la sanció pertinent, i se’n farà càrrec de l’animal retenint-lo fins a la seva recuperació, cessió o sacrifici.
El termini per a la recuperació d’un animals serà de 15 dies si no està identificat.
Si l’animal du identificació, es comunicarà a la persona propietària i aquesta tindrà un termini de 10 dies per recuperar-lo mitjançant l’abonament de les despeses que hagi originat i presentant passaport sanitari. Transcorregut aquest temps o si no s’abonen les despeses, es publicarà l’anunci a la web institucional corresponent de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
L’Ajuntament podrà dur a terme la gestió de les colònies felines, a partir de diferents iniciatives, amb la finalitat d’aconseguir una major protecció i control d’aquestes colònies.
Les persones interessades a tenir cura d’una colònia urbana de moixos han d’adreçar-se al personal tècnic municipal i complir o acordar les condicions enumerades.
Els requisits són:
1. Establir un mínim de persones identificades com a responsables de cada colònia. S’elabora una targeta identificativa per a aquestes persones.
2. Disposar d’un solar tancat i net o àrea predeterminada.
3. Establir un màxim de moixos per colònia.
Les autoritzacions tenen una vigència de dos anys i després s’han de renovar les sol·licituds.
Article 10
Els centres de recollida, una vegada transcorregut el termini legal per a la recuperació de l’animal, el donaran en adopció o procediran al seu sacrifici eutanàsic.
Article 11
Si es sacrifiqués l’animal s’utilitzaran mitjans que provoquin pèrdua de consciència i mort immediata, amb el mínim de sofriment i evitant l’agonia de l’animal o dels altres que convisquin amb aquest.
D’acord amb això s’habilitarà un lloc adequat a aquest fi i el sacrifici es realitzarà sota el control, la responsabilitat i la presència d’un manescal/a.
Article 12
El municipi tindrà caneres amb condicions sanitàries adequades per a l’allotjament dels cans recollits mentre no siguin reclamats per les persones propietàries o mantinguts en període d’observació, i se’n tindrà cura i responsabilitat.
Article 13
Els mitjans utilitzats en la captura i el transport de cans abandonats tindran les condicions higienicosanitàries i seran adequadament atesos per personal degudament capacitat.
Article 14
Els cans pigalls podran circular lliurement en els transports públics urbans, sempre que vagin acompanyats del seu amo i complesquin les condicions higienicosanitàries i de seguretat que preveuen les ordenances. Aquests cans viatjaran amb tots els mitjans de transport urbà sense pagar suplement quan acompanyin l’invident al qual serveixen de pigall.
Article 15
Les persones propietàries d’animals de companyia estan obligats a netejar els seus habitacles i els espais oberts que utilitzin, i a desinfectar-los.
Article 16
Els cans que hagin de romandre la major part del temps fora dels habitatges, comptaran amb un habitacle prou ample perquè puguin albergar-se de les temperatures extremes. La subjecció d’aquests animals mitjançant cadena haurà de permetre’ls llibertat de moviments i la seva longitud mínima serà la suficient i necessària per permetre a l’animal un desplaçament mínim de tres metres.
Article 17
Les persones propietàries o posseïdores d’animals de companyia assumiran la responsabilitat d’assegurar el seu accés permanent a l’aigua de beguda, una alimentació adequada i suficient i les atencions higièniques necessàries per al seu manteniment en perfecte estat de salut. Incorreran en responsabilitat els qui mantenguin animals assedegats, manifestament desnutrits per causes no patològiques, o en estat de brutesa imputable a l’abandonament o a la descurança a què estan sotmesos.
Article 18
En els casos de declaració d’epizoòties les persones propietàries dels cans compliran les disposicions sanitàries preventives que dictin les autoritats competents i les prescripcions reglamentàries que acordi la Batlia.
Anualment s’hauran de vacunar els cans en les dates fixades a l’efecte i es farà constar el compliment d’aquesta obligació en la seva targeta de control sanitari. Els cans no vacunats hauran de ser capturats, i els persones propietàries d’aquests sancionats.
Article 19
Els animals que hagin causat lesions a una persona o a un altre animal, així com els sospitosos de patir ràbia, hauran de ser sotmesos a control veterinari oficial durant catorze dies. El període d’observació tindrà lloc a la canera municipal.
A petició de la persona propietària i amb l’informe favorable dels serveis veterinaris municipals, l’observació del ca agressor es podrà fer al domicili de l’amo, sempre que l’animal estigui degudament documentat (vacunació i matrícula de l’any en curs).
Les despeses derivades de la detenció i el control d’animals seran abonades pels seus
propietaris mitjançant un preu públic municipal.
Article 20
Quan s’interni un animal a la canera municipal per manament d’autoritat competent, l’ordre d’ingrés haurà de precisar el temps d’observació a què hagi de ser sotmès, la causa, i a càrrec de qui es satisfaran les despeses que s’originin. Excepte ordre contrària, si 21 dies després d’internar l’animal no ha estat recollit, es publicarà l’anunci a la web institucional corresponent de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Article 21
Les persones que ocultin casos de ràbia en els animals o deixin en llibertat el que la pateix seran posats a disposició de les autoritats judicials corresponents.
Article 22
Les persones que hagin estat ferides per un animal, hauran de comunicar-ho immediatament als serveis sanitaris (PAC, Hospital de Manacor) perquè puguin ser sotmeses a tractament si ho aconsellava el resultat de l’observació d’aquell. També se’n donarà trasllat a les autoritats judicials.
Article 23
Resta prohibit:
-L’abandonament d’animals en habitatges tancats o desllogats, a la via pública, solars i
jardins o causar-los mort, excepte en els casos d’hidrofòbia o de necessitat ineludible.
-Copejar els animals amb vares o altres objectes durs, infringir-los qualsevol altre tipus de dany o cometre amb ells actes de crueltat.
-Dur cans fermats als vehicles motoritzats en marxa.
-Mantenir-los en instal⋅lacions indegudes des del punt de vista higienicosanitari.
-No facilitar-los l’alimentació necessària.
Article 24
L’Ajuntament, a través dels jutjats, podrà sancionar les persones propietàries dels animals de companyia si hi ha indicis de maltractament o tortura, presenten símptomes d’agressió física o desnutrició, o es troben en instal·lacions indegudes.
Article 25
Les residències d’animals de companyia, les escoles d’entrenament i altres instal⋅lacions creades per mantenir-hi temporalment els animals domèstics de companyia, hauran de ser declarades nuclis zoològics i obtenir les llicències municipals com a requisit imprescindible per al seu funcionament, d’acord amb l’ordre del conseller d’Agricultura i Pesca de dia 14 de juny de 1989, per la qual es crea i es desplega la normativa del registre de nuclis zoològics de Balears i estableix els requisits per a l’autorització i els registres d’aquests centres.
Article 26
Escoles d’entrenament. Únicament podran dedicar-se a l’entrenament d’animals les persones que acreditin posseir els coneixements i títols corresponents.
Article 27
L’entrenament de l’animal es farà de forma lenta, sense perjudicar la seva salut ni el seu benestar, sense forçar-lo o traspassar les seves capacitats o les seves forces naturals, i sense utilitzar mitjans que provoquin dolors, sofriment o angoixa.
Article 28
Vendes. La persona venedora entregarà a la persona compradora un certificat veterinari acreditatiu de la raça de l’animal, de la seva edat i del seu estat de salut. Si escau, li lliurarà certificat d’origen de l’animal (pedigrí).
Article 29
Per poder recuperar qualsevol animal que estigui dintre la canera municipal, la persona propietària haurà de pagar el que determini el preu públic aprovat.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 30
Seran infraccions lleus:
a) La circulació per la via pública d’animals que no vagin acompanyats i conduïts mitjançant cadena, corretja o cordó resistent.
b) Dipositar les dejeccions dels animals a les voravies, passejos, jardins i en qualsevol lloc destinat al trànsit de vianants, d’acord amb l’article 5.
c) L’entrada d’animals a locals destinats a la fabricació, venda, emmagatzematge, transport o manipulació d’aliments, d’acord amb l’article 6.
d) L’entrada d’animals als locals d’espectacles públics, esportius i culturals, d’acord amb l’article 7.
e) L’entrada, circulació i permanència d’animals a les piscines públiques i a les platges, d’acord amb l’article 7.
f) La possessió d’un animal sense xip, d’acord amb l’article 3.
g) La venda d’animals als menors de 18 anys i als incapacitats sense l’autorització dels
qui en tenguin la patria potestat o la custòdia.
h) La possessió d’un animal sense que consti en el corresponent cens obligatori.
i) L’ús d’estris destinats a limitar o impedir la mobilitat dels animals en condicions prohibides.
j) L’incompliment de qualsevol norma o prescripció assenyalada en aquesta Ordenança que no estigui classificada com a greu o molt greu.
Article 31
Seran infraccions greus:
a) Obligar els animals a treballar o a produir en cas de malaltia o desnutrició; o sobreexplotar-los de manera que puguin posar en perill la seva salut.
b) El subministrament a un animal de substàncies no permeses, sempre que això no suposi perjudici a un tercer.
c) L’esterilització, la pràctica de mutilacions innecessàries, les agressions físiques greus i el sacrifici d’animals sense control facultatiu o en contra del que estableix la normativa vigent.
d) Les agressions físiques que produesquin lesions greus.
e) L’abandonament no reiterat d’un animal.
f) L’alienació d’animals amb malaltia no contagiosa, tret que aquest extrem fos desconegut per la persona venedora en el moment de la transacció.
g) La venda a laboratoris, clíniques o altres establiments per a experimentació, sense l’autorització de la Conselleria d’Agricultura i Pesca.
h) La venda ambulant d’animals fora dels mercats i les fires legalitzades.
i) La no vacunació o la no realització de tractaments sanitaris obligatoris.
j) La possessió, exhibició, compra-venda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d’animals l’espècie dels quals estigui inclosa en els apèndixs II i III de la CITES o C2 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els permisos d’importació que corresponguin.
Article 32
Seran infraccions molt greus:
a) L’abandonament d’animals de companyia, domesticats o salvatges en captivitat, i l’abandonament reiterat, encara que sigui individualitzat.
b) El subministrament de substàncies no permeses als animals excepte en el cas previst en el paràgraf c) de l’apartat anterior.
c) L’alienació d’animals amb malaltia contagiosa, tret que fos indetectable en el moment de la transacció.
d) La celebració d’espectacles de bregues de galls o d’altres animals, siguin o no de la mateixa espècie, o d’animals amb l’home.
e) L’ús d’animals en festes o espectacles en què aquests puguin esser objecte de danys, sofriments, tractaments antinaturals, maltractaments, burles o en els quals es pugui ferir la sensibilitat de l’espectador/a.
f) La possessió, exhibició, compra-venda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d’animals o de les seves parts o derivats, l’espècie dels quals estigui inclosa a l’apèndix I de la CITES o C1 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els permisos d’importació que corresponguin.
Article 33
1. Les infraccions comeses contra els preceptes d’aquesta Ordenança seran sancionades amb multes de 60 a 3000 euros.
2. La imposició d’una multa per falta molt greu podrà comportar la confiscació dels animals objecte de la infracció.
3. Els establiments on es cometin de forma reiterada infraccions molt greus, podran, així mateix, ser objecte de tancament temporal durant un periode màxim de 2 anys.
Article 34
1. Les infraccions lleus seran sancionades amb multa de 60 a 300 euros, d’acord amb la Llei 1/1992, de 8 d’abril, de Protecció dels Animals que viuen a l’entorn humà.
2. Les infraccions greus, amb multa de 300 a 1500 euros.
3. En les infranccions molt greus s’estarà al que es preveu a l’article 52 de la Llei 1/92.
Article 35
1. Les conductes susceptibles de sanció administrativa, una vegada tipificades d’acord
amb els articles 32, 33 i 34, i si són objecte de sanció visible o multa, es graduaran segons els criteris següents:
a) La transcendència social i el perjudici causat per la infracció comesa.
b) L’ànim de lucre il·lícit i la quantia del benefici obtingut en la comissió de la infracció.
c) La reiteració o reincidència.
2. Als efectes de la present Ordenança, hi haurà reincidència quan hi hagi dues resolucions fermes per fets de la mateixa naturalesa en el període de 2 anys, o tres per fets de distinta naturalesa en el mateix període.
Article 36
La imposició de qualsevol sanció prevista per la present Ordenança no exclou la responsabilitat civil i penal ni l’eventual indemnització de danys i perjudicis que puguin correspondre a la persona sancionada.
Article 37
1. Per imposar les sancions a les infraccions previstes per la present Ordenança caldrà seguir el procediment sancionador regulat per la Llei de procediment administratiu i pel decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament per l’Administració de la CAIB.
2. L’Ajuntament podrà instruir, en qualsevol cas, els expedients infractors i resoldre’ls o, si escau, elevar-los a l’autoritat administrativa competent perquè els resolgui.
3. L’administració pública local podrà retirar els animals objecte de protecció sempre que hi hagi indicis d’infracció de les disposicions de la present Ordenança amb caràcter preventiu, mentre no es resolgui l’expedient sancionador que correspongui.
Article 38
La imposició de les sancions correspondran:
a) A la batlia, en cas d’infraccions lleus.
b) Al Ple de l’Ajuntament, en cas d’infraccions greus.
c) A la Conselleria d’Agricultura, en cas d’infraccions molt greus.
Article 39
1. Les infraccions lleus a què es refereix aquesta Ordenança prescriuen als dos mesos d’haver-se comès, les greus a l’any, i les molt greus als dos anys.
2. El procediment sancionador caducarà als sis mesos de la seva paralització, i s’entendrà que així ha passat quan no s’hagi duit a terme en aquest temps cap notificació d’actuació o diligència, sense perjudici que la persona instructora de l’expedient pugui acordar un termini major en resolució motivada i notificada a la persona interessada quan la naturalesa o les circumstàncies de l’actuació o la diligència en curs ho requeresquin.
Article 40
Tot el que no es preveu a la present Ordenança s’ajustarà al que disposa la Llei 1/1992, de 3 d’abril, de protecció dels animals que viuen en l’entorn humà, en l’àmbit de les Illes Balears i al decret que la desenvolupa.
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
La modificació de dita ordenança fou aprovada definitivament en data 17 de maig de 2018 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Llorenç des Cardassar, 13 d’agost de 2018
El batle,
Mateu Puigròs Sureda