Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE TERRITORI I INFRAESTRUCTURES
Núm. 8172
Resolució sobre la convocatòria del programa de cooperació tècnica en la redacció dels diferents instruments de planejament urbanístic pels municipis de l’illa de Mallorca
Fets
1. Dia 12 d’abril de 2018 es va aprovar la modificació del Reglament de Cooperació Municipal, publicada al BOIB núm. 56 de data 5 de maig de 2018, amb la finalitat de proporcionar cooperació tècnica per redactar el planejament urbanístic d’iniciativa pública quan la formulació sigui de competència municipal, amb referència a les figures de planejament urbanístic general o de desplegament que regula la legislació urbanística aplicable.
2. La majoria dels municipis de l’illa de Mallorca tenen el planejament urbanístic antiquat i no està adaptat a la normativa urbanística vigent. Alguns no tenen cap tipus de planejament urbanístic o estan regulats per un projecte de delimitació de sòl urbà.
3. L’activitat edificatòria i urbanística creixent i la gran quantitat de legislació urbanística, fa necessari que tots els municipis tinguin un planejament actualitzat i adequat a seus recursos.
Fonaments de dret
1. L’article 15 de la Llei 12/2017 d’urbanisme de les Illes Balears, assenyala que l’exercici de les competències urbanístiques correspon a les illes i als municipis, sens perjudici de les competències que es puguin atribuir en aquesta matèria a altres ens locals o a les entitats urbanístiques especials que es constitueixin.
Els ajuntaments i els altres organismes locals que preveu la legislació autonòmica de règim local, amb subjecció als principis d’autonomia per a la gestió dels interessos respectius, de proporcionalitat i de subsidiarietat en el marc dels instruments d’ordenació territorial, han d’exercir les competències urbanístiques pròpies en els termes que determinen la legislació de règim local i la legislació urbanística.
2. L’article 17 de la mateixa llei, regula els principis de cooperació i col·laboració, i subrogació per incompliment de la competència urbanística municipal, i assenyala que els consells insulars han de fomentar l’acció urbanística dels municipis i, en el cas que aquests no puguin exercir plenament les competències que els corresponen, per la seva dimensió o per manca de recursos, els han de prestar assistència tècnica i jurídica suficient.
3. El títol cinquè del Reglament de cooperació municipal permet aprovar un programa de cooperació per proporcionar cooperació tècnica per redactar el planejament urbanístic d’iniciativa pública quan la formulació sigui de competència municipal, amb referència a les figures de planejament urbanístic general o de desplegament que regula la legislació urbanística aplicable.
Per tot això, dicto la següent
Resolució
1- Aprovar les bases de la convocatòria respecte del programa de cooperació tècnica per la redacció del planejament urbanístic d’iniciativa pública quan la formulació sigui de competència municipal, amb referència a les figures de planejament urbanístic general o de desplegament que regula la legislació urbanística aplicable.
2- Convocar públicament l’assenyalada ajuda de conformitat amb el contingut i requisits exigits a les bases de la convocatòria i obrir un termini de 30 dies, comptadors des del dia següent a la publicació de la present convocatòria al BOIB, per a la presentació de les sol·licituds davant el Registre General del Consell de Mallorca.
La sol·licitud, d’acord amb el model oficial que s’adjunta en aquesta resolució, haurà d’indicar l’instrument de planejament urbanístic pel qual es sol·licita la cooperació, i anirà acompanyada d’una memòria descriptiva de la situació del planejament urbanístic municipal i un certificat del secretari de l’Ajuntament acreditatiu del compliment dels requisits de l’article 44 del Reglament de Cooperació Municipal (municipis amb població de dret inferior a 5.000 habitants i manca de personal tècnic i jurídic qualificat suficient per la redacció del planejament)
3- Aprovar el model de conveni de cooperació que estableix els compromisos que s’assumeixen el conseller o consellera titular del departament competent i el batle o la batlessa de l’ajuntament corresponent.
4- Publicar al BOIB la present convocatòria juntament amb el model de sol·licitud (annex I) i el model de conveni de cooperació (annex II)
5- Donar trasllat d’aquest acord a la Intervenció delegada.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució – que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera executiva de Territori i Infraestructures, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998 , de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 30 de juliol de 2018
La consellera
Mercedes Garrido Rodríguez
CONVOCATÒRIA PEL PROGRAMA DE COOPERACIÓ TÈCNICA PER A LA REDACCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC PELS MUNICIPIS DE MALLORCA
El Consell Insular de Mallorca acorda aquesta convocatòria pública, d’acord amb el Reglament de cooperació municipal, l’ultima modificació del qual va ser aprovada definitivament pel Ple del consell en sessió celebrada dia 12 d’abril de 2018 i publicat al BOIB núm.56 de 5 de maig de 2018.
1. bjecte de la convocatòria
Cooperar tècnicament en la redacció dels planejaments urbanístic d’iniciativa pública dels municipis de l’illa de Mallorca, per adaptar-se a la normativa urbanística actual.
2.Beneficiaris
Municipis amb una població de dret igual o inferior a 5.000 habitants, sempre que acreditin la manca de personal tècnic i jurídic qualificat suficient per desenvolupar aquesta tasca.
3. Actuacions subvencionades
3.1 La primera redacció o formulació de l’instrument de planejament urbanístic general.
3.2 La adaptació de l’instrument de planejament urbanístic als instruments d’ordenació territorial.
3.3 La revisió de l’instrument de planejament.
3.4 La redacció de modificacions de l’instrument de planejament quan no en comportin la seva revisió.
3.5 La formulació d’instruments de planejament urbanístic de desenvolupament d’iniciativa pública municipal.
4. Criteris de priorització. Els criteris d’adjudicació seguiran el següent ordre:
4.1 Que la cooperació que es sol·licita sigui la primera redacció o formulació de l’instrument de planejament urbanístic general, en el cas que el municipi no disposi de cap instrument equivalent d’acord amb la legislació urbanística, amb una població de menys de 3.000 habitants.
4.2 Que la cooperació que es sol·licita sigui la primera redacció o formulació de l’instrument de planejament urbanístic general, en el cas que el municipi no disposi de cap instrument equivalent d’acord amb la legislació urbanística, amb una població de més de 3.000 habitants i fins a 5.000 habitants.
4.3 Que la cooperació que es sol·licita tingui com a objecte adaptar l’instrument de planejament urbanístic general als instruments d’ordenació territorial, amb una població de menys de 3.000 habitants.
4.4 Que la cooperació que es sol·licita tingui com a objecte adaptar l’instrument de planejament urbanístic general als instruments d’ordenació territorial, amb una població de més de 3.000 habitants i fins a 5.000 habitants.
4.5 Que la cooperació que es sol·licita sigui una revisió de l’instrument de planejament urbanístic general, amb una població de menys de 3.000 habitants.
4.6 Que la cooperació que es sol·licita sigui una revisió de l’instrument de planejament urbanístic general, amb una població de més de 3.000 habitants i fins a 5.000 habitants.
4.7 Que la cooperació que es sol·licita tingui per objecte la redacció de modificacions de l’instrument de planejament general que no en comportin la seva revisió, amb una població de menys 3.000 habitants.
4.8 Que la cooperació que es sol·licita tingui per objecte la redacció de modificacions de l’instrument de planejament general que no en comportin la seva revisió, amb una població de més de 3.000 habitants i fins a 5.000 habitants.
4.9 Que la cooperació que es sol·licita sigui una formulació d’instruments de planejament urbanístic de desenvolupament d’iniciativa pública municipal, amb una població de menys de 3.000 habitants.
4.10 ue la cooperació que es sol·licita sigui una formulació d’instruments de planejament urbanístic de desenvolupament d’iniciativa pública municipal, amb una població de més de 3.000 habitants i fins a 5.000 habitants.
En cas d’empat el primer beneficiat serà el municipi amb menor població.
5.Formalització de les sol·licituds i acreditació dels requisits
La documentació que s’ha de presentar és la següent:
5.1 Instància de sol·licitud de l’annex I.
5.2 Memòria descriptiva de la situació del planejament urbanístic municipal.
5.3 Certificació del secretari de l’Ajuntament acreditativa del compliment dels requisits per ser beneficiari del programa de cooperació.
5.4 En el moment de la signatura del conveni, es presentarà una declaració responsable acreditativa que l’ajuntament està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
6. Termini i lloc de presentació de la sol·licitud
6.1 El termini per presentar les sol·licituds i tota la documentació requerida és de trenta (30) dies hàbils, comptador a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
6.2 Les sol·licituds s’han de dirigir al Servei Oficina d’informació i suport territorial, Departament de Territori i Infraestructures (Llar d’infància. Carrer General Riera, 113. Palma) i s’han de presentar en el termini establer en el punt anterior, en qualsevol Registre General del Consell insular de Mallorca. Així mateix es poden presentar als llocs establerts en l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. Esmena de documentació
Si la sol·licitud o la documentació presentada és incompleta o incorrecta, es requerirà als sol·licitants per a la seva esmena. Si en un termini de 10 dies comptadors des del dia següent a la recepció del requeriment l’ajuntament interessat no ha rectificat o presentat la documentació requerida, s’entén que desisteix de la seva petició.
8. Procediment
La instrucció correspon al Servei Oficina d’informació i suport territorial, que durà a terme totes les actuacions o actes de tràmit necessaris per assegurar el compliment dels requisits de la present convocatòria prèvia fiscalització de la Intervenció Delegada. El termini màxim de resolució serà de dos mesos comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
9. Obligacions dels beneficiaris del programa de cooperació.
9.1 Col·laborar i cooperar amb els tècnics del Consell en la elaboració del planejament objecte del programa de cooperació, contestant per escrit les peticions del Consell i facilitant documentació de l’arxiu municipal necessària per a la redacció del planejament sol·licitat.
9.2 Presentar el document d’avanç del planejament al Ple de l’Ajuntament per a la seva aprovació, publicació i exposició pública d’acord amb la legislació urbanística, en un termini de 30 dies comptadors des del lliurament de la documentació del Consell a l’Ajuntament.
9.3 Col·laborar amb els tècnics del Consell en l’anàlisi dels suggeriments i alternatives presentades en el termini d’informació pública.
9.4 Presentar el document de planejament al Ple de l’Ajuntament per a la seva aprovació inicial, posterior publicació al BOIB, diaris i seu electrònica, i sotmetre tota la documentació a informació pública, en un termini de 30 dies comptadors des de l’entrega de la documentació del Consell a l’Ajuntament.
9.5 Col·laborar amb els tècnics del Consell en la contestació a les al·legacions presentades en el termini d’informació pública.
9.6 gislació aplicable.
9.7 Acceptar les modificacions que puguin ser introduïdes arran els possibles informes i al·legacions presentades, comprometent-se a presentar-les per a la serva aprovació provisional davant el Ple en un termini no superior a 30 dies comptadors des de l’entrega de la documentació corregida del Consell a l’Ajuntament.
9.8 Dur a terme la publicació oficial i comunicació al Consell Insular de Mallorca i a l’Arxiu d’Urbanisme de les illes Balears, només en el cas que l’aprovació definitiva correspongui a l’Ajuntament.
10. Nombre de projectes a desenvolupar i durada de l’ajuda
Vists els mitjans tècnics i personals amb els que compta el Servei encarregat de la redacció del planejament, només es realitzaran un màxim de cinc projectes. Així, els cinc projectes primers, segons els criteris de priorització, seran els beneficiaris del programa d’ajuda de cooperació tècnica per a la redacció del planejament urbanístic.
Cadascun dels beneficiaris ha de signar un conveni (annex II) amb el Departament de Territori i Infraestructures, sent el conseller executiu d’aquest departament el firmant de dit conveni d’acord amb l’article 1 del Decret de Presidència del Consell, de dia 9 de juny de 2017, pel qual es determina l’organització del Consell Insular de Mallorca.
El programa de cooperació té una durada de tres (3) anys. Atès que la redacció d’un planejament pot ser superior a aquest termini, es podrà prorrogar el programa de cooperació pels planejaments ja en tramitació.
11. Despeses.
L’ajuda del Consell Insular de Mallorca, a través d’aquest programa, no és econòmica si no de mitjans tècnics i personals. La manca de compliment de les obligacions dels beneficiaris recollides en el punt 9 d’aquesta convocatòria permet al Consell Insular de Mallorca, d’acord amb el Reglament de Cooperació Municipal, exigir l’abonament del cost efectiu del servei prestat a l’ajuntament beneficiari.
12. Publicació de la convocatòria
La convocatòria es publicarà en el BOIB i a la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca.
13. Normativa d’aplicació
El programa de cooperació tècnica per a la redacció de planejament urbanístic pels municipis de Mallorca, objecte d’aquesta convocatòria es regeix pel que aquí s’exposa; Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, Reial Decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril que aprova el Text Refós de les Disposicions Legals vigents en matèria de règim local, Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears, Reglament de cooperació municipal (BOIB núm. 56 de 5 de maig de 2018), Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre pel qual s’aprova el test refós de la llei de subvencions, Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques, Llei 40/2015 d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic i altra normativa que sigui d’aplicació.
14. Recursos
De conformitat amb l’article 44 en relació amb l’article 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra aquesta resolució no es podrà interposar recurs en via administrativa, si bé es podrà formular potestativament requeriment per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des del dia que rebi la present notificació amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.
El requeriment s’entendrà desestimat si en el termini d’un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des del dia següent a aquell en el qual es rebi comunicació d ela resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s’entengui desestimat de forma presumpta.
Si no formula requeriment previ, podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des del dia següent al de la recepció de la present notificació.
ANNEX I
Sol·licitud de cooperació tècnica per redactar el planejament urbanístic
Sol·licitant:
Sr/Sra ............................................................................................................, batle/batlessa de l’Ajuntament de ................................................................................................................. adreça i telèfon ...................................................................................................
Expos:
1. Que ha tingut coneixement de la convocatòria del Consell Insular de Mallorca adreçada a les Corporacions Locals per a la concessió de cooperació tècnica per a la redacció de planejament urbanístic d’iniciativa pública i competència municipal, amb referència a les figures de planejament urbanístic general o de desplegament que regula la legislació urbanística aplicable.
2. Que la Corporació que presideix es vol acollir a aquesta convocatòria i per això acompanya la documentació prevista al punt 2 de la Resolució de la consellera de Territori i infraestructures de data 30 de juliol de 2018.
Que per tot això,
Sol.licit:
La cooperació tècnica per redactar el (indicar instrument de planejament urbanístic a redactar) ........................................................................................................................................................................ del Terme Municipal de ...................................................................................................................................
Adjunt:
1.Memòria descriptiva de la situació del planejament municipal
2.Certificació del secretari de l’Ajuntament acreditativa del compliment dels requisit assenyalats a l’article 44.
Present aquesta sol·licitud amb el compromís que en el moment de la signatura del corresponent conveni de cooperació, es presentarà una declaració responsable acreditativa que l’Ajuntament esta al corrent del pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
(Lloc, data i firma)
DEPARTAMENT DE TERRITORI I INFRAESTRUCTURES
ANNEX II
(Logo Consell) (Logo Ajuntament)
Esborrany de conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Mallorca i l’Ajuntament de ............................. per la redacció de ....................................... (indicar instrument de planejament urbanístic a redactar)
Parts
Mercedes Garrido Rodríguez, consellera executiva del Departament de Territori i Infraestructures, que actua en nom i representació del Consell Insular de Mallorca, en virtut de la delegació de signatura de la presidència del Consell de Mallorca feta per Decret d’organització del Consell Insular de Mallorca de 10 de juliol de 2015 ( BOIB núm. 109 de dia 18 de juliol de 2015)
(nom del Batle)______________________________ Batle/Batlessa- President/a de l´Ajuntament de _______________(amb CIF _________________), com a representant d’aquest consistori municipal, en virtut de l’acord del ple de l’Ajuntament de _____________________ adoptat en sessió de _____/_____/____ (DATA DE LA SESSIÓ)
Antecedents
1. L’article 15.1 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears, assenyala que l’exercici de les competències urbanístiques definides en la mateixa llei corresponen a les illes i als municipis, sense perjudici de les competències que es puguin atribuir en aquesta matèria a altres ens locals o entitats esencials que es constitueixin.
2. L’article 70.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix competències en matèria d’urbanisme als consells insulars. La Llei 12/2017 de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears en l’article 17.2 determina que els consells insulars han de fomentar l’acció urbanística dels municipis i en el cas que aquests no puguin exercir plenament les competències que els corresponen els consells prestaran l’assistència tècnica i jurídica necessària.
3. El Consell Insular de Mallorca va crear el servei Oficina d’informació i Suport Territorial amb la finalitat de col·laborar amb els municipis en matèria de planejament urbanístic mitjançant una cooperació tècnica i jurídica que es recull al Reglament de Cooperació Municipal de data 12 d’abril de 2018 (BOIB núm. 56 de 5 de maig de 2018)
4. L’Ajuntament de ________________ té competències en matèria urbanística d’acord amb l’article 29.2.c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l’article 25.2 a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i l’article 15.3 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre d’urbanisme de les Illes Balears.
Per altra banda la Llei 7/1985 de 2 d’abril en el seu article 10.1 determina que l’Administració local i les restants Administracions públiques ajustaran les seves relacions recíproques als deures d’informació mútua, col·laboració, coordinació i respecte als àmbits competencials respectius.
Ambdues parts ens reconeixem la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, per la qual cosa, i atesos tots els anteriors antecedents, convenen les següents
Clàusules
1. L’objecte d’aquest conveni és articular la col·laboració entre el Consell Insular de Mallorca i l’Ajuntament de ___________ en matèria de planejament urbanístic.
2. Aquest conveni entrarà en vigor a l’endemà de la seva publicació al BOIB i obliga a les parts des d’aquest moment i fins la aprovació definitiva de l’instrument de planejament urbanístic que s’acordi redactat, fins que sobrevingui una de les causes d’extinció a la clàusula cinquena o per compliment del termini fixat de tres anys prorrogables en el cas que el planejament redactat ja estigui en tramitació.
3. El desenvolupament dels objectius comporta el compliment de les següents obligacions:
A) El Consell Insular de Mallorca es compromet a:
a. Redactar _________________________________.
El Consell Insular de Mallorca lliurarà a l’Ajuntament tota la documentació necessària per a l’aprovació de l’instrument de planejament a redactar en cada una de les fases: avanç, aprovació inicial i aprovació provisional.
Els anàlisis i estudis complementaris a l’instrument de planejament a redactar seran assumits pel Consell Insular de Mallorca.
b. Lliurar la documentació a través del Registre General de l’Ajuntament.
c. Analitzar, valorar els suggeriments, les possibles alternatives o les al·legacions que es presentin durant el tràmit d’informació pública de cada una de les fases.
d. Elaborar un nou document si arran dels informes de les administracions afectades i al·legacions presentades fos necessari. Aquest document es lliurarà a l’Ajuntament a través del seu Registre General.
B) L’Ajuntament de ________________ es compromet a:
a. Col·laborar i cooperar amb els tècnics del Consell en la elaboració el ______________________ amb el qual es coopera, contestant per escrit les peticions del Consell i facilitant documentació de l’arxiu municipal necessària per a la redacció del planejament.
b. Presentar el document d’avanç de ______________________________ al Ple de l’Ajuntament per a la seva aprovació, publicació i exposició pública d’acord amb la legislació urbanística, en un termini de 30 dies comptadors des del lliurament de la documentació del Consell a l’Ajuntament.
c. Col·laborar amb els tècnics del Consell en l’anàlisi dels suggeriments i alternatives presentades en el termini d’informació pública.
d. Presentar el document de ______________________________ al Ple de l’Ajuntament per a la seva aprovació inicial, posterior publicació al BOIB, diaris i seu electrònica, i sotmetre tota la documentació a informació pública, en un termini de 30 dies comptadors des de l’entrega de la documentació del Consell a l’Ajuntament.
e. Col·laborar amb els tècnics del Consell en la contestació a les al·legacions presentades en el termini d’informació pública.
f. Sol·licitar els informes necessaris a les administracions o ens estatals, autonòmic o insular, d’acord amb la legislació aplicable.
g. Acceptar les modificacions que puguin ser introduïdes arran els possibles informes i al·legacions presentades, comprometent-se a presentar-les per a la seva aprovació provisional davant el Ple en un termini no superior a 30 dies comptadors des de l’entrega de la documentació corregida del Consell a l’Ajuntament.
h. Dur a terme la publicació oficial i comunicació al Consell Insular de Mallorca i a l’Arxiu d’Urbanisme de les illes Balears, només en el cas que l’aprovació definitiva correspongui a l’Ajuntament.
4. L’ajuntament no ha d’abonar cap aportació econòmica al Consell Insular de Mallorca pel cost de la funció d’assessorament i d’assistència tècnica i jurídica sempre que es compleixin el següents requisits:
a- L’ajuntament ha de complir amb les obligacions assenyalades a la clàusula Tercera.
b- El Ple de l’Ajuntament aprovi el document d’avanç, el document en el tràmit d’aprovació inicial i el document en el tràmit d’aprovació definitiva del projecte de delimitació del sòl urbà, dins els terminis fixats a aquest efecte a la clàusula tercera.
En cas d’incompliment d’aquests requisits, s’aplicarà l’article 49 del Reglament de cooperació municipal (BOIB núm. 56 de 5 de maig de 2018)
5. El conveni quedarà extingit una vegada s’aprovi definitivament l’instrument de planejament urbanístic redactat, per compliment del termini acordat o bé per mutu acord de les parts.
Com a prova de conformitat amb el contingut d’aquest conveni, les parts el signen per duplicat i a un sol efecte, en el lloc i data indicats a l’encapçalament.
Palma, XX de XXXXXX de 2018
Pel Consell Insular de Mallorca Per l’Ajuntament de _________