Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 8432
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del sector del transport regular de viatgers per carretera de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000845011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Antecedents

1. El 22 de juny de 2018, la representació de les empreses del sector del transport regular de viatgers per carretera de les Illes Balears i la del seu personal acordà i subscriví el text del Conveni col·lectiu de treball.

2. El 25 de juny de 2018, José Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació del Conveni esmentat.

Fonaments de dret

1. L’article 90.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu del sector del transport regular de viatgers per carretera de les Illes Balears en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Negociadora.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l’original signada pels membres de la Comissió Negociadora i que la versió catalana n’és una traducció.

4. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 7 d’agost de 2018

La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral

Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria (BOIB 105/2015)

Isabel Castro Fernández

 

TEXT ARTICULAT DEL CONVENI COL·LECTIU PER AL SECTOR DEL TRANSPORT REGULAR DE VIATGERS PER CARRETERA

DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS PER ALS ANYS 2018 A 2020

(CODI CONVENI 07000845011982)

ÍNDEX

Articles, disposicions i annexos

MATÈRIA

1r

PARTS CONCERTANTS

2n

ÀMBIT TERRITORIAL

3r

ÀMBIT FUNCIONAL

4t

ÀMBIT PERSONAL

VIGÈNCIA I DURACIÓ

DENÚNCIA I PRÒRROGA

VINCULACIÓ A LA TOTALITAT

COMPENSACIÓ, ABSORCIÓ I GARANTIA PERSONAL

NORMATIVA SUPLETÒRIA

10è

SALARI BASE

11è

CONDUCTOR/A-COBRADOR/A AMB MENYS DE DOS ANYS D’EXPERIÈNCIA

12è

COMPLEMENT PER ANTIGUITAT

13è

GRATIFICACIONS EXTRAORDINÀRIES

14è

DIETES

15è

PLUS CONDUCTOR/A-COBRADOR/A

16è

CESSAMENTS INCENTIVATS

17è

MENYSCAPTE DE MONEDA

18è

PLUS DE TRANSPORT

19è

FESTA PATRONAL

20è

JUBILACIÓ DEL TREBALLADOR

21è

DEFENSA DEL PERSONAL, SUSPENSIÓ TEMPORAL I LIMITACIÓ DE LA VIGÈNCIA DEL PERMÍS O LLICÈNCIA DE CONDUCCIÓ PER PÈRDUA DE LA TOTALITAT DEL CRÈDIT DELS PUNTS ASSIGNATS

22è

ROBA DE TREBALL

23è

INCAPACITAT TEMPORAL

24è

REVISIONS MÈDIQUES PERIÒDIQUES

25è

JORNADA LABORAL

26è

HORES DE PRESÈNCIA I EXTRAORDINÀRIES

27è

DESCANS SETMANAL

28è

DIES FESTIUS

29è

TREBALL EN DIUMENGES

30è

VACACIONS

31è

LLIBRETA DE PERSONAL

32è

COBERTURA PROFESSIONAL

33è

FOMENT D’OCUPACIÓ I CONTRACTACIÓ

34è

REGISTRE DE LA CONTRACTACIÓ

35è

FORMACIÓ

36è

DRETS SINDICALS

37è

COMISSIÓ PARITÀRIA

38è

PROCEDIMENT PER RESOLDRE DE MANERA EFECTIVA LES DISCREPÀNCIES QUE PUGUIN SORGIR PER A LA NO APLICACIÓ DE LES CONDICIONS DE TREBALL A QUÈ ES REFEREIX L’ARTICLE 82.3 DE L’ESTATUT DELS TREBALLADORS

39è

RÈGIM DISCIPLINARI

40è

MOBILITAT FUNCIONAL

41è

LLICÈNCIES AMB SOU

Disposició addicional primera

TRIBUNAL D’ARBITRATGE I MEDIACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Disposició addicional segona

DELEGATS DE PREVENCIÓ

Disposició addicional tercera

DECLARACIÓ DE PRINCIPIS EN MATÈRIA D’IGUALTAT

Disposició transitòria

COMISSIÓ DE SEGUIMENT EN MATÈRIA DE TEMPS DE TREBALL

Disposició final

CLÀUSULA DEROGATÒRIA

ANNEX I

TAULES DE SALARIS (article 10è)

ANNEX II

COMPLEMENTS PER ANTIGUITAT (article 12è)

QUANTIA MENSUAL DELS BIENNIS, QUADRIENNIS I QUINQUENNI DE DIA 1 DE JUNY DE 2018 A DIA 31 DE DESEMBRE DE 2020

ANNEX III

CRIDA DE TREBALLADORS FIXOS DISCONTINUS I COMUNICACIÓ A L’OFICINA D’OCUPACIÓ

ANNEX IV

COMUNICAT D’INTERRUPCIÓ DE L’EXECUCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL DELS TREBALLADORS FIXOS DISCONTINUS

  

TEXT ARTICULAT DEL CONVENI COL·LECTIU PER AL SECTOR DEL TRANSPORT REGULAR DE VIATGERS PER CARRETERA

DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS PER ALS ANYS 2018 A 2020

(CODI CONVENI 07000845011982)

Article 1r. PARTS CONCERTANTS. Són parts concertants d’aquest Conveni col·lectiu, per la representació empresarial: l’AGRUPACIÓ EMPRESARIAL DEL SERVEI REGULAR DE VIATGERS DE BALEARS, integrada a la Federación Empresarial Balear de Transportes (FEBT); l’ASOCIACIÓN PITIUSA DE EMPRESARIOS DE TRANSPORTE REGULAR DE VIAJEROS POR CARRETERA EN AUTOBÚS (APEBUS), adscrita també a la FEBT, i partícip als òrgans rectors de l’agrupació empresarial precitada, i l’associació TRANSPORTES DE LAS ISLAS BALEARES EN BUS (TIBBUS); i per la representació sindical: la FEDERACIÓ DE SERVEIS A LA CIUTADANIA DE LES ILLES BALEARS DE COMISSIONS OBRERES (FSC-CCOO) i la FEDERACIÓ DE SERVEIS PER A LA MOBILITAT I EL CONSUM D’UGT BALEARS (FeSMC-UGT).

Article 2n. ÀMBIT TERRITORIAL. Aquest Conveni col·lectiu és d’aplicació obligatòria en la totalitat del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears. En cas de concurrència d’alguna matèria establerta amb un conveni col·lectiu d’àmbit superior tindrà prioritat i preferència aplicadora el regulat en aquest text articulat.

Article 3r. ÀMBIT FUNCIONAL. Aquest Conveni, a partir de la seva entrada en vigor, regularà les condicions de treball de les empreses i del seu personal que prestin les seves activitats en el sector del transport per carretera en el servei regular de viatgers de les Illes Balears.

Article 4t. ÀMBIT PERSONAL. Aquest Conveni inclou la totalitat del personal de les empreses afectades, tant de caràcter fix ordinari, fix discontinu com a temps determinat que es trobi donant servei en l’actualitat, així com el que ingressi en aquelles durant la seva vigència.

Article 5è. VIGÈNCIA I DURADA. L’entrada en vigor del Conveni serà a partir de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (d’ara endavant, BOIB), amb acabament inicial el dia 31 de desembre de 2020.

Article 6è. DENÚNCIA I PRÒRROGA. En extingir-se el seu període d’aplicació es considerarà prorrogat novament i tàcitament en els seus propis termes d’any en any, sempre que no sigui denunciat en temps i forma per alguna de les parts legitimades. La denúncia s’haurà de fer per escrit a totes les parts i a l’autoritat laboral durant el mes d’octubre de 2020, o en qualsevol dels següents mesos d’octubre dels anys ulteriors en cas de pròrroga tàcita d’aquest.

Article 7è. VINCULACIÓ A LA TOTALITAT. El Conveni forma part d’un tot orgànic i indivisible a l’efecte de la seva aplicació pràctica; per tant, la modificació d’alguna de les seves clàusules per la jurisdicció social durà a la seva reconsideració global.

Si l’autoritat laboral requerís a la Comissió negociadora del Conveni que rectifiqués la redacció del seu text articulat en presumir que no s’ajusta a la legalitat, les parts es reuniran en el termini màxim de set dies hàbils i adoptaran la decisió pertinent. La Comissió quedarà facultada, al seu torn, per modificar qualsevol altre article del Conveni.

Així mateix, si alguna disposició legal posterior a l’entrada en vigor del Conveni modifiqués alguna de les seves estipulacions, la Comissió Paritària del Conveni es reunirà en el termini de deu dies hàbils amb la finalitat d’adoptar les decisions pertinents per adaptar el seu articulat a la normativa sobrevinguda.

Article 8è. COMPENSACIÓ, ABSORCIÓ I GARANTIA PERSONAL. Les millores que, per disposició legal o reglamentària, es poguessin establir a partir de la data de publicació d’aquest Conveni en el BOIB podran absorbir en còmput anual les que es fixen en aquest. Les millores concedides en aquest Conveni absorbiran les millores voluntàries concedides per les empreses i es respectaran, en tot cas, les diferències que puguin existir de ser més grans, comparades amb aquest Conveni en la seva totalitat.

No obstant això, les consideracions econòmiques i de qualsevol índole contingudes en aquest Conveni, estimades en el seu conjunt, tindran la consideració de mínimes, per la qual cosa els pactes, clàusules i condicions implantades en les diferents empreses, de forma individual i expressa que impliquin condició més beneficiosa per al personal en còmput anual, en relació amb les contingudes en aquest Conveni, subsistiran com a garantia personal per als que les estiguin percebent.

Article 9. NORMATIVA SUPLETÒRIA. Com a normativa subsidiària regirà l’Acord marc estatal sobre matèries del transport de viatgers per carretera, mitjançant vehicles de tracció mecànica de més de nou places, inclòs el conductor, de 22 de desembre de 2014, publicat en el Butlletí Oficial de l’Estat (d’ara endavant, BOE) de 26 de febrer de 2015, en els termes previstos en els seus articles 5, 6 i 7.

L’Acord marc del sector de transport de viatgers per carretera serà de preceptiva i obligatòria aplicació en les matèries següents a mesura que siguin regulades, i que es consideren pròpies i exclusives del seu àmbit de conformitat amb el disposat en l’article 84.4 de l’Estatut dels treballadors (d’ara endavant, ET), estant doncs reservades en tot cas a aquesta unitat de negociació, concretament:

a. Contractació: modalitats contractuals, excepte en els aspectes d’adaptació a l’àmbit de l’empresa.

b. Successió d’empreses i subrogació, en relació amb els serveis de transport regular permanent d’ús general, urbà i interurbà, de viatgers per carretera.

c. Períodes de prova.

d. Classificació professional.

e. Règim disciplinari.

f.  Normes mínimes en matèria de seguretat i salut en el treball.

g. Mobilitat geogràfica.

En tant l’Acord marc no reguli les matèries enumerades anteriorment serà d’aplicació el disposat en el laude arbitral substitutori de l’Ordenança laboral de 19 de gener de 2001, BOE de 24 de febrer de 2001.

Article 10è. SALARI BASE. Els salaris base són el que s’estableixen per a cada lloc de treball a les taules salarials de l’annex I d’aquest Conveni i per a cada un dels períodes que s’indiquen.

Els increments que s’han pactat són els següents:

1. Any 2018: des de l’1 de juny a 31 de desembre, un 3 % sobre els salaris base vigents el maig de 2018.

2. Any 2019: des de l’1 de gener a 31 de desembre, un 3 % sobre els salaris base vigents el maig de 2018, més la quantia incrementada mensualment a l’exercici 2018.

3. Any 2020: des de l’1 de gener a 31 de desembre, un 4 % sobre els salaris base vigents el maig de 2018, més la quantia incrementada mensualment a l’exercici 2019.

La resta de retribucions salarials d’aquest Conveni col·lectiu, tret del complement per antiguitat, també s’han revisat en les mateixes quanties abans referides per a cada un dels tres períodes indicats.

Article 11è. CONDUCTOR/A–COBRADOR/A AMB MENYS DE DOS ANYS D’EXPERIÈNCIA. Es manté el lloc de treball de conductor/a–cobrador/a amb menys de dos anys d’experiència, que percebrà durant el període en què es trobi en el lloc de treball esmentat el salari base següent:

PERÍODE

SALARI MENSUAL

SALARI ANUAL

Des de l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

899,28 €

13.489,25 €

Des de l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

925,48 €

13.882,14 €

Des de l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

960,40 €

14.406,00 €

Cap treballador/a no podrà romandre classificat en aquest lloc de treball més de sis mesos. Haurà de promocionar al lloc de conductor/a–cobrador/a enquadrat en el lloc de treball corresponent a la llicència per a la qual va ser contractat en el moment que acrediti la durada de sis mesos prestant els seus serveis en el lloc de treball esmentat abans.

Article 12è. COMPLEMENT PER ANTIGUITAT. Els treballadors/es tindran dret a percebre com a complement personal d’antiguitat un augment periòdic pel temps de servei prestat a la mateixa empresa consistent com a màxim en dos biennis, quatre quadriennis i un quinquenni en les quanties que s’estableixen en l’annex II d’aquest Conveni, que no experimenta cap revisió retributiva.

La data inicial del còmput d’antiguitat serà la de l’ingrés del treballador/a en l’empresa. Per al còmput de l’antiguitat es tindrà en compte tot el temps de prestació efectiva de serveis en una mateixa empresa, qualsevol que sigui la funció professional en la qual estigui enquadrat.

L’augment per anys de serveis es començarà a meritar i a percebre a partir del dia primer del mes següent que es compleixi el bienni, quadrienni o quinquenni.

Article 13è. GRATIFICACIONS EXTRAORDINÀRIES. Les gratificacions extraordinàries de juliol i Nadal s’estableixen en trenta dies de salari base del Conveni més, en el seu cas, el complement per antiguitat corresponent, que s’abonaran respectivament en la primera quinzena de juliol i desembre de cada any.

La gratificació extraordinària de març s’abonarà a raó de trenta dies de salari base d’aquest Conveni més el complement per antiguitat, en el seu cas, o la part proporcional en funció del temps treballat durant l’any anterior, que serà prorratejada en les dotze mensualitats que percep el treballador. No obstant això, per acord de l’empresari amb els seus treballadors/es, les podran abonar una sola vegada que es farà efectiva, en aquest cas, en la primera quinzena del mes de març.

Article 14è. DIETES. Els treballadors/es tindran dret a percebre una compensació en concepte de dieta, sempre que es trobin desplaçats per raons del servei fora de la seva localitat de residència i del domicili del centre de treball, i per tal motiu no puguin realitzar els menjars corresponents al seu domicili, entre les 12.00 i les 15.00 hores per al dinar i les 20.00 i les 23.00 hores per al sopar.

L’empresari tindrà la facultat de facilitar tals dietes en espècie en establiments d’hostaleria. En cas contrari podrà sol·licitar del treballador que acrediti mitjançant la factura corresponent la despesa ocasionada de la dieta corresponent.

L’import de les dietes per al personal afectat per aquest Conveni queda fixat en les quanties següents:

PERÍODE

Dinar

Sopar

Des de l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

10,58 €/dieta

8,22 €/dieta

Des de l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

10,89 €/dieta

8,46 €/dieta

Des de l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

11,30 €/dieta

8,78 €/dieta

Article 15è. PLUS CONDUCTOR/A–COBRADOR/A. El conductor/a, quan exerceixi simultàniament i habitualment les funcions de conductor/a i cobrador/a en empreses concessionàries de serveis urbans i interurbans, meritarà i percebrà un complement salarial per lloc de treball, durant els dotze mesos de l’any, de les quanties següents:

PERÍODE

PLUS MENSUAL

PLUS ANUAL

Des de l’1 de juny a 31 de desembre de 2018

281,74 €

3.380,88 €

Des de l’1 de gener a 31 de desembre de 2019

Des de l’1 de gener a 31 de desembre de 2020

289,95 €

300,89 €

3.479,40 €

3.610,68 €

Article 16è. CESSAMENTS INCENTIVATS. Els treballadors/es que hagin prestat el temps de serveis a la mateixa empresa que més a baix s’esmenta i tenguin 57 anys d’edat complerts es podran acollir al règim de cessaments incentivats que es regula en aquest article, i percebre en conseqüència la indemnització a tant alçat que s’estableix. D’aquesta manera es donarà per extingit a tots els efectes el contracte de treball, de conformitat al disposat en l’article 49.1 d) de l’Estatut dels treballadors, per a la qual cosa hauran de preavisar l’empresari per escrit amb almenys un mes d’antelació.

A) Quan el treballador/a hagi prestat serveis per un temps no inferior a deu anys tindrà dret a percebre alguna de les indemnitzacions següents:

a.   Si té entre 57 i 60 anys: dos mil quatre-cents cinc euros (2.405 €).

b.   Entre 60 i 61 anys: dos mil quaranta-cinc euros (2.045 €).

c.   Entre 61 i 62 anys: mil set-cents quaranta-cinc euros (1.745 €).

d.   Entre 62 i 63 anys: mil quatre-cents quaranta-cinc euros (1.445 €).

e.   Entre 63 i 64 anys: nou-cents seixanta-cinc euros (965 €).

B) Quan el treballador/a hagi prestat serveis per un temps no inferior a quinze anys tindrà dret a percebre alguna de les indemnitzacions següents:

a.   Si té entre 57 i 60 anys: dos mil set-cents cinc euros (2.705 €).

b.   Entre 60 i 61 anys: dos mil setanta-cinc euros (2.075 €).

c.   Entre 61 i 62 anys: mil vuit-cents cinc (1.805 €).

d.   Entre 62 i 63 anys: mil cinc-cents trenta-cinc (1.535 €).

e.   Entre 63 i 64 anys: mil dos-cents cinc (1.205 €).

En cap cas el treballador/a no tindrà dret a acollir-se al règim de cessaments incentivats recollits en aquest article una vegada complerts els 64 anys d’edat.

Article 17è. MENYSCAPTE DE MONEDA. Els treballadors/es que desenvolupin les funcions pròpies de conductor/a–cobrador/a, així com els taquillers/es, percebran en concepte de menyscapte de moneda una indemnització per mes de servei de les quanties següents:

PERÍODE

QUANTIA PER MES DE SERVEI

De l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Seixanta i vuit euros amb tretze cèntims (68,13 €/mes)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Setanta euros amb dotze cèntims (70,12 €/mes)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Setanta i dos euros amb setanta-sis cèntims (72,76 €/mes)

Article 18è. PLUS DE TRANSPORT. Els treballadors/es percebran en concepte de plus de distància i transport, per compensar les despeses de desplaçament des del seu domicili al lloc de treball i viceversa, les quanties per mes de servei següents:

PERÍODE

QUANTIA PER MES DE SERVEI

De l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Seixanta i dos euros amb setanta-dos cèntims (62,72 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Seixanta i quatre euros amb cinquanta-quatre cèntims (64,54 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Seixanta i sis euros amb noranta-vuit cèntims (66,98 €)

L’empresari podrà pactar amb el treballador en determinats supòsits una millora d’aquest plus si resultés insuficient per a les finalitats establertes, dins dels límits legalment establerts.

Article 19è. FESTA PATRONAL. Per celebrar la festivitat del patró del sector San Cristòfol, dia 10 de juliol, serà considerat com a dia festiu abonable i no recuperable.

Article 20è. JUBILACIÓ DEL TREBALLADOR. Les diferents modalitats de jubilació que tinguin incidència en la relació laboral es regiran per la normativa vigent en cada moment per a cada una d’elles.

Article 21è. DEFENSA DEL PERSONAL, SUSPENSIÓ TEMPORAL I LIMITACIÓ DE LA VIGÈNCIA DEL PERMÍS O LLICÈNCIA DE CONDUIR PER PÈRDUA DE LA TOTALITAT DEL CRÈDIT DELS PUNTS ASSIGNATS.

1. DEFENSA LEGAL DEL PERSONAL. Els conductors/res i qualsevol treballador/a de l’empresa que, durant la seva activitat professional amb un vehicle de l’empresa patís un accident de circulació o se li imputés una infracció de les regles circulatòries, tindrà dret a la defensa legal per part de l’empresari fins a la resolució administrativa favorable o, en cas contrari, sentència i apel·lació, fins i tot en el supòsit d’indicis raonables de culpabilitat, en els termes i condicions que s’estableixen en el present article.

2. SUSPENSIÓ TEMPORAL DEL PERMÍS DE CONDUCCIÓ.

a. Si com a conseqüència de l’accident o de la infracció circulatòria abans mencionada el treballador/a fos privat o suspès del permís de conduir, i tal privació o suspensió no tingués la seva causa en estar sota la influència de drogues tòxiques, estupefaents, substàncies psicotròpiques o altres d’anàlogues o de begudes alcohòliques, de no sotmetre’s a les proves d’intoxicació o alcoholèmia, o es cometés la conducció amb temeritat manifesta posant en concret perill la vida o la integritat de les persones, s’ometés el socors en cas d’urgent necessitat, o participés en competències o carreres entre vehicles no autoritzades o altres causes anàlogues, l’empresari l’haurà de destinar a altres funcions, encara que siguin de diferent o inferior categoria professional, durant el temps de la sanció o condemna, per un període màxim total de sis mesos durant la seva relació laboral. L’empresari estarà obligat, mentrestant, a respectar-li els ingressos salarials íntegres.

En tot cas, i en els supòsits abans contemplats, el treballador/a haurà de sol·licitar que la suspensió de l’autorització per conduir es faci fraccionadament i coincidint amb els dies de descans setmanal, períodes de vacances, temps de descans compensatori de dies festius i hores extraordinàries treballades; quan es tracti de treballadors/es fixos discontinus, a més dels dies citats, la suspensió podrà coincidir amb els períodes de no crida i interrupció del contracte de treball; i quan es tracti de treballadors/es fixos ordinaris, a més dels dies citats de fraccionament, la suspensió restant haurà de coincidir amb els períodes de menor activitat productiva estacional. Si es donessin aquestes circumstàncies, el treballador/a mantindria íntegres els seus drets de treball i retributius durant els dies que prestés els seus serveis.

En el supòsit que la sol·licitud del treballador/a no fos atesa favorablement o es produís una suspensió cautelar per decisió judicial de l’autorització per conduir serà d’aplicació el previst en la lletra a) d’aquest apartat.

b. Si el treballador/a, en les mateixes circumstàncies mencionades en el paràgraf anterior, fos privat temporalment del dret a conduir per resolució administrativa o judicial, per temps superior a sis mesos, i la necessitat de conduir fóra consubstancial amb la prestació de treball, i tal privació no tingués origen en les causes citades en la lletra a) anterior, el contracte es considerarà suspès pel temps que duri la privació del dret esmentat, de conformitat al disposat en l’article 45.1 ET. La suspensió esmentada exonerarà de les obligacions recíproques de treballar i remunerar el treball i no es computarà el temps de suspensió com de serveis ni d’antiguitat a l’empresa. Una vegada finalitzada la suspensió, el reingrés al treball haurà de ser immediat i en el lloc de treball anterior.

3. LIMITACIÓ DE LA VIGÈNCIA DEL PERMÍS O LLICÈNCIA DE CONDUCCIÓ PER PÈRDUA DE LA TOTALITAT DEL CRÈDIT DELS PUNTS ASSIGNATS. Quan el treballador/a es vegi privat del permís o llicència de conduir per la pèrdua total del crèdit dels punts assignats, de conformitat al disposat en la Llei 17/2005, de 19 de juliol, per la qual es regula el permís i la llicència de conducció per punts, passarà a una situació especial d’excedència, amb reserva de lloc de treball, d’una durada màxima d’un any a comptar des de la data de pèrdua de l’autorització administrativa que habilita per conduir. Transcorregut el termini esmentat sense haver obtingut una nova autorització cessarà la situació d’excedència citada, s’extingirà a tots els efectes i sense cap indemnització el de treball i la relació laboral amb l’empresari.

Si el treballador/a obtingués una nova llicència en el termini esmentat es reincorporarà immediatament al seu lloc de treball en les mateixes condicions laborals vigents anteriorment a l’inici de l’excedència.

El temps d’excedència no computarà a efectes de temps de serveis ni antiguitat en l’empresa.

El treballador/a contractat com a conductor/a està obligat a facilitar a l’empresari còpia degudament acarada del seu permís de conduir en vigor i a notificar en el termini màxim de 48 hores els canvis que es produeixin en el seu permís o llicencia de conducció, així com qualsevol notificació de pèrdua total de punts. L’incompliment d’aquestes obligacions podrà ser considerat per l’empresari com a falta molt greu i sancionable de conformitat al règim disciplinari laboral aplicable.

4. PÒLISSA D’ASSEGURANÇA DE PÈRDUA DEL PERMÍS DE CONDUIR. A aquells treballadors/es que la conducció fos consubstancial amb la prestació del seu treball en l’empresa, a fi de pal·liar les conseqüències legals de la pèrdua de punts derivada de l’aplicació de la Llei 17/2005, de 19 de juliol, per la qual es regula el permís i la llicència de conducció per punts, sempre que contractin directament una pòlissa d’assegurança que cobreixi les contingències esmentades i en els termes previstos per aquesta, l’empresari abonarà un ajut econòmic per sufragar el cost de la prima de la pòlissa per un import de cinquanta (50) euros anuals, sempre que la prima superi l’import esmentat o la part proporcional quan es tracti de treballadors/es fixos discontinus amb un període de crida anual inferior a nou mesos, o treballadors/es contractats a temps determinat per temps inferior a l’any, durant tota la vigència del Conveni col·lectiu, i sempre que s’acrediti fefaentment haver contractat la pòlissa en qüestió i contra presentació d’una còpia degudament acarada del rebut de pagament anual de la prima corresponent.

L’abonament del cost de l’ajut esmentat el farà l’empresari al treballador als trenta dies següents a la data de justificació d’haver fet el pagament a la companyia asseguradora.

5. MULTES O SANCIONS PER INFRACCIONS EN MATÈRIA DE CIRCULACIÓ. Les multes o sancions que s’imposin per infraccions comeses amb ocasió de l’exercici de l’activitat de l’empresari, en matèria de trànsit, seran satisfetes per aquest o pel treballador/a segons quina sigui la imputabilitat i responsabilitat d’aquestes.

Article 22è. ROBA DE TREBALL. Els empresaris tindran l’obligació de lliurar als seus treballadors/es els uniformes assenyalats a continuació, i aquests el d’utilitzar-los durant la jornada laboral. Seran distribuïts durant els mesos d’abril a octubre. Al personal administratiu se li lliurarà la roba adequada per al seu treball; els uniformes mencionats tindran una durada de dos anys.

El lliurament de les peces de roba es farà de mutu acord entre l’empresari i els representants legals dels treballadors.

Als treballadors/es fixos discontinus se’ls lliuraran els uniformes que els corresponguin de conformitat amb aquest article i es computarà la durada de dos anys pel temps efectivament treballat al servei de l’empresa.

La roba de treball es distribuirà de la manera següent:

a. Conductors/res: dos calçons, dues camises, dos calçons d’estiu, dues camises i jaqueta o peça de roba d’abric adequada a l’hivern. Als treballadors d’aquesta categoria professional l’empresa els hi serà lliurat calçat d’uniforme, consistent en un parell de sabates o sabatilles cada dos anys, d’ús únic i exclusiu durant les hores de servei.

b. Personal de mecànica i peons: tindran dret a una granota, així com els conductors/es en cas d’avaries o d’ajuda al personal de mecànica en tasques de reparació quan estiguin de servei.

Les peces de roba de treball d’estiu seran renovades anualment.

En cada centre de treball es podran assolir pactes entre l’empresari i el treballador/a per substituir alguna de les peces de roba establertes per altres acordades entre les parts en l’àmbit esmentat.

Article 23è. INCAPACITAT TEMPORAL. En els supòsits d’incapacitat temporal derivada d’accident de treball o malaltia comuna o professional, els empresaris abonaran la diferència entre la prestació que aboni la Seguretat Social al treballador/a i el 100 % del salari que percebi des de la data de la baixa i per una durada màxima d’onze mesos.

Els empresaris queden capacitats per conèixer la veracitat de la malaltia del treballador/a fent-ne ús de totes les prerrogatives exposades en la llei, i pot exigir al treballador/a els justificants mèdics de la incapacitat esmentada. Si el treballador/a no compareix al reconeixement mèdic per al qual fos citat per verificar la situació d’incapacitat al·legada per no comparèixer al treball, i sempre de conformitat amb el que estableix l’article 20.4 ET, l’empresari podrà suspendre immediatament i automàticament el pagament de les diferències econòmiques que a càrrec seu s’estableixen en aquest article.

Article 24è. REVISIONS MÈDIQUES PERIÒDIQUES. L’empresari garantirà als treballadors/es al seu servei la vigilància periòdica del seu estat de salut en funció dels riscos inherents al treball.

En compliment del disposat en l’article 22 de la Llei de prevenció de riscos laborals, els empresaris coordinaran amb les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social, amb els òrgans públics competents en matèria de salut laboral o a través dels serveis concertats, els reconeixements mèdics idonis per al tipus de riscos en les activitats relacionades amb aquest sector. La Comissió Paritària tindrà competències d’intervenció en aquesta matèria. Les parts signants del Conveni subscriuran els acords pertinents en aquesta matèria vinculats als plans de l’Administració autonòmica.

Article 25è. JORNADA LABORAL.

1. La jornada laboral ordinària per a les empreses afectades per aquest Conveni tindrà una referència anual de mil set-centes noranta-quatre (1.794) hores en còmput anual, amb una jornada setmanal de treball efectiu de quaranta (40) hores.

La jornada màxima serà de nou hores i la mínima de cinc hores. Tot això sense perjudici que els empresaris i els treballadors/es acordin un altre sistema de descans que, en el seu cas, sempre s’haurà de notificar a la Comissió Paritària del Conveni.

En el supòsit de realitzar-se més de nou hores de jornada efectiva diària l’excés es retribuirà com a hores extraordinàries al valor estipulat en l’article 27è del Conveni.

2. El còmput de jornada i horari del personal de conducció es verificarà per períodes de quatre setmanes, sense que es puguin realitzar més de cent seixanta hores ordinàries de treball efectiu en el lapse temporal esmentat. No obstant això, seran d’aplicació altres sistemes o règims de còmput diferents que estiguessin establerts en les empreses, en virtut de pacte subscrit a l’efecte o que s’establissin en un futur, entre la representació legal dels treballadors i l’empresari.

3. Es considerarà temps efectiu de treball per al personal de conducció tot aquell en el qual el conductor o la conductora estigui efectivament conduint l’autobús, fins i tot sense viatgers, per raó del seu treball.

4. En aquelles empreses que el seu volum de treball ho permeti les jornades es faran en règim de torns rotatius; així mateix s’efectuarà la rotació en els serveis.

5. La realització de l’horari diari continuat, que es fa de forma única i permanent, es considera una condició del contracte de treball, per la qual cosa la seva modificació per passar a un horari diari partit o fraccionat tindrà consideració de modificació substancial de les condicions de treball, i només es podrà fer de mutu acord entre l’empresari i el treballador/a o, en el seu defecte, per aplicació del que s’estableix en l’article 41 ET.

6. En les hores treballades del període comprès entre les 22.00 hores i les 6.00 hores del matí següent hi haurà un increment en la retribució del 25 % sobre el salari base més antiguitat.

7. El temps destinat a «presa i deixi», es considerarà temps de presència i la seva estimació en temps i retribució global, es fixarà en cada empresa, atenent les circumstàncies concurrents en cada cas.

S’entén com a temps d’inici i final del servei el destinat en la jornada de treball pel conductor/a a fer les tasques complementàries per iniciar i deixar el servei, com proveir-se del vehicle, revisar nivells d’aigua, combustible, olis i altres líquids, pressió dels neumàtics i similars, instal·lació de cartells de ruta, preparació de taquillatge i liquidació de recaptació, així com totes aquelles tasques auxiliars per a l’adequat desenvolupament del servei, tant al seu inici com al seu acabament.

8. El treballador/a haurà d’iniciar i finalitzar la seva jornada diària de treball en el centre de treball de l’empresa, tret d’acord exprés en contrari i per escrit de les parts.

Article 26è. HORES DE PRESÈNCIA I EXTRAORDINÀRIES. Respecte a les hores de presència s’estarà al disposat en l’article 8 i concordants del Reial decret 1561/1995, de 21 de setembre (BOE núm. 230, del 26 de setembre de 1995), que considera temps de presència: «aquell en què el treballador i la treballadora es trobin a disposició de l’empresari sense prestar treball efectiu, per raons d’espera, expectatives, serveis de guàrdia, viatges sense servei, avaries, menjades en ruta o altres de similars».

Les hores extraordinàries i les hores de presència s’abonaran a raó d’un valor cert cada una d’elles, i correspon al treballador/a elegir entre la compensació econòmica en aquesta quantia o el descans compensatori corresponent.

Durant la vigència d’aquest Conveni el valor esmentat serà el següent:

·     

VALOR HORA UNITÀRIA

De l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Onze euros amb vuitanta-sis cèntims (11,86 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Dotze euros amb vint-i-un cèntims (12,21 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Dotze euros amb seixanta-set cèntims (12,67 €)

Article 27è. DESCANS SETMANAL. El descans setmanal de dos dies es podrà computar quinzenalment. Tot això sense perjudici que els empresaris acordin amb els seus treballadors/es altres sistemes de descans.

El descans setmanal podrà ser rotatiu o fix. Si per raons productives o organitzatives, i de comú acord amb el treballador/a, calgués treballar-ne un dia de descans setmanal, s’abonaran les hores treballades en la jornada esmentada d’acord amb l’estipulat en l’article 26è del Conveni col·lectiu.

Si un dia de descans setmanal coincideix amb un dia festiu tindrà dret a un altre dia de descans o les següents quanties, a elecció del treballador/a:

PERÍODE

QUANTIA DIA DESCANS SETMANAL

De l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Noranta-quatre euros amb trenta-set cèntims (94,37 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Noranta-set euros amb onze cèntims (97,11 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Cent euros amb setanta-vuit cèntims (100,78 €)

Article 28. DIES FESTIUS.

1. El treballador/a que exerceixi funcions professionals de conductor/a–cobrador/a contractat a jornada diària completa que presti els seus serveis en dia festiu tindrà dret a elegir a que se li compensi aquest dia amb un altre de descans equivalent en una altra data o en diners, a raó de les quanties següents per dia festiu treballat:

·     

QUANTIA DIA FESTIU

De l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Cent tretze euros amb noranta-tres cèntims (113,93€)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Cent disset euros amb vint-i-cinc cèntims (117,25 €)

De l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Cent vint-i-un euros amb seixanta-set cèntims (121,67 €)

El treballador haurà d’exercir l’opció del descans compensatori o del cobrament en diners en el moment que se li assigni el servei coincident amb un dia festiu. Si l’opció escollida és en diners i elegida abans del dia 25 de mes ho percebrà en la nòmina del mes en curs, i si ho és després en la nòmina mensual següent. Si l’opció escollida és en descans, aquest es fixarà dins dels quatre mesos següents o acumulat a les vacances i de comú acord entre l’empresari i el treballador/a. En cas de desacord, es compensarà amb descans dins dels quatre mesos següents.

2. Si en el o els períodes anuals de vacances coincideixen un o més dies festius, màxim un a l’any, es considerarà com a no gaudit a efectes de la seva posterior compensació. En cas que així sigui es prolongaran les vacances un dia més, tret d’acord contrari entre l’empresari i el treballador/a afectat. En el supòsit que l’acord sigui de compensació econòmica es retribuirà en la mateixa forma i quantia fixada en l’article 27è.

Article 29è. TREBALL EN DIUMENGES. Als treballadors/es que els correspongui fer com a normal la jornada de treball en diumenge, en el cas de qualsevol acord entre l’autoritat administrativa competent i l’associació empresarial en el sentit que l’autoritat esmentada autoritzés un augment de tarifes en diumenges i dies festius, s’aplicarà un increment econòmic als treballadors/es una vegada constatat l’acord esmentat. Aquest ho determinarà la Comissió Negociadora d’aquest Conveni col·lectiu i prendrà com a base el percentatge que suposadament autoritzés l’autoritat mencionada.

Article 30è. VACANCES.

1. Tot el personal al servei de les empreses compreses en aquest Conveni tindrà dret al gaudi d’un període anual de vacances de trenta-un dies naturals, dels quals quinze seran a elecció del treballador/a salvant plantilles, retribuïdes d’acord amb el salari base del Conveni més l’antiguitat corresponent.

El calendari de vacances es fixarà d'acord amb el sistema que tengui establert cada empresa. L'empresari haurà de comunicar al treballador/a les dates de les vacances amb una antelació de dos mesos al començament del seu gaudi (art. 38, ET). Les vacances no podran començar en dia de descans setmanal, ni en dia festiu.

Al personal que no dugui un any de servei se li concedirà un nombre de dies de vacances proporcional al temps treballat en l’empresa. L’elaboració del quadre de vacances es farà de comú acord entre l’empresari i el comitè o delegats de personal el mes de desembre de l’any anterior al seu gaudi.

2. S’estableix una borsa anual de vacances per a aquells treballadors/es que per circumstàncies de temporada alta, o sigui, a l’estiu, hagin acordat de mutu acord amb l’empresari no gaudir vacances durant el període esmentat. Aquesta borsa de vacances serà de quatre dies i es podrà gaudir en temps diferent al de les vacances anuals, sempre dins de l’any corresponent.

3. Quan el període de vacances fixat al calendari corresponent coincideixi amb una incapacitat temporal derivada d’embaràs, part o amb el període de suspensió del contracte de treball previst a l’article 38.3 ET, es tindrà dret a gaudir les vacances en data diferent al de la incapacitat temporal o a la del gaudi del permís per aplicació del precepte esmentat que li correspongués en finalitzar el període de suspensió, encara que hagi acabat l’any natural a què corresponguin, en les dates que de comú acord es convinguin entre el treballador/a i l’empresari. També s’aplicarà aquesta regulació a les situacions d’incapacitat temporal derivades d’accidents o malalties greus o molt greus que impedeixin que el treballador/a pugui gaudir en bones condicions de salut les vacances esmentades, bé per trobar-se ingressat en un establiment sanitari, bé per trobar-se al seu domicili convalescent per alguna intervenció quirúrgica derivada d’aquell accident o malaltia. El treballador/a haurà d’acreditar amb la documentació i certificació mèdica corresponents l’estat d’impediment del gaudi de vacances esmentat.

Article 31è. LLIBRETA DE PERSONAL. A tot el personal que realitzi funcions de conducció, faci o no hores extraordinàries, se li proveirà d’una llibreta individual o fitxa de control en la qual anirà anotant la realització de la jornada de treball.

Article 32è. COBERTURA PROFESSIONAL.

1. Els empresaris abonaran, per si mateixos o a través d’una entitat d’assegurances, en els supòsits de mort per accident laboral la quantitat de quinze mil euros als beneficiaris del finat. A tal efecte els empresaris podran concertar una pòlissa col·lectiva d’accident amb companyies asseguradores.

2. Els conductors/es que no superin les proves corresponents per a la renovació del permís de conduir que els habilita per a la prestació de les seves funcions professionals i que com a conseqüència d’això perdin la seva ocupació podran optar per aquesta situació de pèrdua d’ocupació, per l’extinció contractual en els termes legals previstos, o per ocupar un altre lloc de treball en l’empresa, sempre que existeixi la plaça, s’adapti aquesta a les condicions del treballador/a i reuneixi les aptituds professionals adequades per a aquest nou treball. En aquest últim cas, les condicions econòmiques i professionals seran les del nou lloc de treball assignat.

En cas de no existir aquesta nova plaça de treball, el treballador/a cessat tindrà preferència per accedir en el futur als llocs que es poguessin crear, sempre que el treballador/a reunís els requisits i aptituds exigibles per ocupar el lloc de feina esmentat.

Article 33è. FOMENT D’OCUPACIÓ I CONTRACTACIÓ. En aquesta matèria regirà el següent:

1. En funció que les empreses afectades per aquest Conveni donen servei regular de viatgers durant tot l’any, aquestes estaran obligades amb participació dels representants dels sindicats en l’empresa, delegats de personal i/o comitès d’empresa a determinar els llocs de treball de caràcter permanent i convertir en fixos els treballadors/es fixos discontinus o eventuals que ocupessin els llocs esmentats.

2. S’entén per llocs de treball de caràcter permanent aquells que es mantenen inalterables durant tot l’any, és a dir, viatges regulars d’autocars entre pobles i el seu manteniment.

3. Els viatges o línies que siguin augmentades en temporada alta i no tenguin caràcter permanent es cobriran per treballadors/es fixos discontinus i es salvaguardaran les contractacions per cobrir llocs per malaltia, vacances, permisos o altres contingències de temporalitat.

La crida dels treballadors/es fixos discontinus s’haurà d’efectuar per rigorosa antiguitat dins de cada lloc de treball i el seu acabament a la inversa per garantir la mitjana d’ocupació de sis mesos com a mínim. Per a la crida i acabament dels treballadors/es fixos discontinus s’estarà al disposat en els annexos III i IV del Conveni.

Per cobrir aquelles línies o reforços de línia, la durada dels quals sigui inferior a sis mesos, es podrà contractar pel seu temps de durada sempre que sigui constatada la circumstància mencionada per l’autoritat laboral, amb participació dels sindicats signants d’aquest Conveni i l’empresa afectada. Cap empresa no podrà, en aquest cas, contractar un altre treballador/a que no sigui el mateix una vegada finalitzat un contracte menor de sis mesos, d’un treballador/a fix discontinu, o mentre existeixi algun fix discontinu que no estigui contractat.

4. De conformitat amb el disposat en l’article 15.1 b) ET, i tenint en compte les circumstàncies en les quals es desenvolupa l’economia balear, basada en una forta oferta turística que es concentra en l’estacionalitat, i que aquesta abasta més de sis mesos a l’any, és necessari adequar l’article mencionat a les circumstàncies esmentades.

A tal efecte, les parts acorden que la durada dels contractes eventuals per circumstàncies de la producció pugui tenir una durada de fins a nou mesos, dins un període de dotze mesos.

5. EXTINCIÓ DE CONTRACTES TEMPORALS. De conformitat amb el que s’estableix en l’article 49.1 c) ET, a l’acabament del contracte de treball eventual o del contracte per obra o servei determinat per expiració del temps convingut o realització de l’obra o servei objecte del contracte, el treballador/a tindrà dret a rebre una indemnització econòmica equivalent a la part proporcional de la quantitat que resultaria d’abonar dotze dies de salari per cada any de servei. Aquesta indemnització es calcularà a raó dels conceptes fixos del salari (salari base, gratificacions extraordinàries i complements fixos si n’hi hagués, amb excepció en tot cas d’hores extres i dels conceptes extrasalarials de plus de transport i menyscapte de moneda).

6. La contractació prevista en els apartats 3 i 4 d’aquest article es realitzarà sens perjudici dels drets establerts per als fixos discontinus en aquest Conveni.

Article 34. REGISTRE DE LA CONTRACTACIÓ. Els empresaris lliuraran còpies dels contractes de treball i pròrrogues que realitzin als representants legals dels treballadors en cada centre de treball. Una altra còpia idèntica serà signada per les representacions legals esmentades a efecte de registre de l’oficina d’ocupació corresponent.

Del contracte de treball o pròrroga, una vegada registrat a l’oficina d’ocupació es lliurarà còpia al treballador/a.

Quan un treballador/a causi baixa en l’empresa, aquesta facilitarà una proposta detallada de liquidació a les representacions legals dels treballadors i a l’interessat amb l’antelació més gran possible a la seva signatura, a l’efecte de fer les comprovacions oportunes.

En el moment de la signatura de la liquidació hi podrà assistir un representant legal dels treballadors si aquest ho requereix, qui estamparà la seva signatura en el document de la liquidació.

En qualsevol cas, el document de liquidació serà un rebut per l’abonament de les quantitats especificades i no impedeix al treballador/a la reclamació de qualsevol dret o quantitat derivada de la prestació laboral.

Article 35è. FORMACIÓ. Per a la realització de cursos o estudis de formació relacionats amb l’activitat de l’empresa el treballador/a, justificant la matriculació i assistència, continuarà percebent la retribució salarial que li correspongui sempre que es tracti de formació contínua d’acord amb les accions formatives de la Fundació Tripartida per a la Formació.

Article 36è. DRETS SINDICALS. Els empresaris i els treballadors/es afectats per aquest Conveni reconeixen i es comprometen a exercir els drets i responsabilitats sindicals regulades per la legislació vigent i concretament per l’ET.

A continuació es recullen amb caràcter exprés els drets següents:

a. DRET DE REUNIÓ. Els representants legals dels treballadors d’una empresa es podran reunir en els seus locals i disposen dels drets i garanties que la llei els hi atorgui en cada moment.

b. DRET D’ASSEMBLEA. Els treballadors/es podran celebrar assemblees en els centres de treball preavisant l’empresari amb quaranta-vuit hores d’antelació a la data prevista per a la seva celebració, sempre fora de la jornada de treball i no podent superar la durada de dues hores. El comitè d’empresa, o en el seu defecte, els delegats de personal, es responsabilitzen del compliment dels requisits anteriors, així com del que pugui succeir en el transcurs de l’assemblea.

c. DRET D’INFORMACIÓ. En tots els centres de treball els empresaris disposaran de la col·locació d’un tauler d’anuncis a disposició del comitè o delegats de personal, que es responsabilitzaran de tot el que en ells es col·loqui. Els empresaris facilitaran als representants del seu personal totes les modificacions de plantilla en l’empresa, així com de totes les anomalies que puguin ocórrer entre els treballadors/es i els caps de personal. Les empreses estaran obligades a exposar al seu tauler d’anuncis els butlletins de cotització a la Seguretat Social dels treballadors/es del mes anterior.

d. DRET DE VAGA. Els empresaris afectats per aquest Conveni reconeixen el dret de vaga dels seus treballadors/es, sempre que aquesta reuneixi els requisits legals que en cada moment fixa la normativa vigent.

e. DRET D’AFILIACIÓ I PROPAGANDA. Els empresaris facilitaran als treballadors/es i afiliats a les diferents centrals sindicals les tasques d’afiliació i propaganda entre els companys/es de feina, sempre que no entorpeixin el funcionament normal de l’empresa i dels serveis que la mateixa presti.

f. QUOTA SINDICAL. A requeriment dels treballadors/es afiliats a les centrals sindicals que posseeixen la representació a què es refereix aquest apartat, els empresaris descomptaran en la nòmina mensual dels treballadors/es l’import de la quota sindical corresponent.

El treballador/a interessat en la realització de tal operació remetrà a l’empresari un escrit en el qual expressarà amb claredat l’ordre de descompte, la central o sindicat a què pertany, la quantia de la quota, així com el número del compte o llibreta de caixa d’estalvis a la qual hagi de ser transferida la quantitat corresponent. Els empresaris efectuaran les detraccions susdites, tret d’indicació en sentit contrari, durant períodes d’un any. Igualment l’empresari lliurarà còpia de la transferència a la presentació sindical en l’empresa, si n’hi hagués.

g. CRÈDIT D’HORES SINDICALS. Els membres del Comitè d’Empresa i els delegats de personal, com a representants legals dels treballadors, disposaran d’un crèdit d’hores mensuals retribuïdes a cada centre de treball per a l’exercici de les seves funcions de representació, d’acord amb el que estableix l’apartat i) de l’article 68 ET. El nombre d’hores serà de vint mensuals, que es podran acumular per períodes trimestrals i que en cas de negociació del Conveni es podran, a més, acumular en un o diversos membres del Comitè o delegats de personal.

h. DELEGAT SINDICAL. Les seccions sindicals podran elegir un delegat sindical amb les garanties que estableix la Llei orgànica de llibertat sindical en aquelles empreses de menys de dos-cents cinquanta treballadors/es i amb un mínim de vint, i amb cinc hores sindicals mensuals per a activitats del seu càrrec, sense que això suposi cap descompte dels seus havers.

Article 37è. COMISSIÓ PARITÀRIA. Es designa una Comissió Paritària formada per tres membres de cada una de les parts signants d’aquest Conveni col·lectiu per entendre de totes aquelles qüestions establertes en la llei i d’altres que li siguin atribuïdes, en especial la seva interpretació, i en totes aquelles que el text articulat del conveni hagi previst la seva intervenció. Les parts signants habilitaran en el seu moment les persones que formen la comissió esmentada, així com el seu funcionament.

Igualment, s’acorda que les controvèrsies sorgides al si de la Comissió Paritària que limitin o impedeixin la resolució de les funcions que legal o convencionalment té atribuïdes o comportin el bloqueig en l’adopció d’acords se sotmetin al disposat en aquesta matèria d’acord amb els procediments regulats en l’Acord interprofessional pel qual es crea el Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), aplicant el reglament de funcionament de l’organisme esmentat.

El domicili de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu queda fixat en la seu del TAMIB, av. del Comte de Sallent núm. 11, 2a, 07003 Palma, Illes Balears.

Article 38è. PROCEDIMENT PER RESOLDRE DE MANERA EFECTIVA LES DISCREPÀNCIES QUE PUGUIN SORGIR PER A LA NO APLICACIÓ DE LES CONDICIONS DE TREBALL A QUÈ ES REFEREIX L’ARTICLE 82.3 DE L’ESTATUT DELS TREBALLADORS. En virtut del previst en l’article 85.3 c) ET i, per al supòsit que es produeixi una discrepància en el marc del procediment establert en l’article 82.3 del mateix text legal es pacta que, en cas de desacord durant el període de consultes, qualsevol de les parts intervinents en aquell període podrà sotmetre la discrepància a la Comissió Paritària del Conveni, que disposarà d’un termini màxim de set dies per pronunciar-se, a comptar des que la discrepància li fos plantejada. Quan no s’hagués sol·licitat la intervenció de la Comissió o aquesta no hagués assolit un acord les parts hauran de recórrer al que estableix el Decret 5/2013, de 29 de novembre, pel qual es crea i regula la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

Article 39è. RÈGIM DISCIPLINARI. Els treballadors/es que incorrin en alguna de les faltes que es tipifiquen en el Laude arbitral per al transport de viatgers per carretera, de 24 de novembre de 2000 (BOE de 24 de febrer de 2001), o en qualsevol altre incompliment establert amb caràcter general, podran ser sancionats per l’empresari, amb independència del dret del treballador/a a acudir a la via jurisdiccional en cas de desacord. Per a això es tindrà en compte, atenent la gravetat intrínseca de la falta, la importància de les seves conseqüències i la intenció de l’acte. La graduació de les faltes serà la continguda en el Laude arbitral mencionat.

Quan s’acomiadi o sancioni el treballador/a per falta greu o molt s’haurà de notificar el contingut de la carta esmentada, a més de a l’afectat, a la representació legal dels treballadors en l’empresa i, en el seu cas, al delegat sindical, en el termini de quaranta i vuit hores posteriors a l’acomiadament o sanció, amb la finalitat d’informar-los de la causa o motiu en virtut del qual s’ha decidit l’acomiadament, i perquè aquests coneguin i puguin emetre informes sobre la concurrència o no de la causa esmentada.

El compliment d’aquest requeriment és de necessària observança per a l’acomiadament, i en cas d’incompliment de l’empresari els efectes de l’acomiadament quedaran en suspens fins que es produeixi la comunicació esmentada.

Si l’acomiadament està basat en una causa aliena a la conducta del treballador/a l’empresari, tant en la comunicació prèvia a la representació legal dels treballadors com en el contingut de la carta d’acomiadament, ha de raonar i justificar quines són les concretes i singulars circumstàncies concurrents que determinen aquesta decisió.

Quan es produeixi un acomiadament amb infracció dels requisits formals que s’estableixen en l’article 55.1 ET, o es trobi el contracte de treball suspès a causa d’incapacitat temporal amb hospitalització o en situació de maternitat o paternitat i l’acomiadament sigui declarat improcedent, l’opció entre la readmissió i indemnització la tindrà el treballador/a.

En tot allò no establert en aquest article regirà el disposat en el Laude arbitral per al transport de viatgers per carretera, de 24 de novembre de 2000 (BOE de 24 de febrer de 2001).

Article 40è. MOBILITAT FUNCIONAL. El treballador/a que realitzi funcions superiors a les del seu grup professional per un període superior a sis mesos durant un any o vuit mesos durant dos anys podrà reclamar l’ascens.

Contra la negativa de l’empresari i previ informe del Comitè d’Empresa o, en el seu cas, dels delegats de personal, el treballador/a podrà reclamar davant de la jurisdicció competent.

Quan s’exerceixin funcions superiors a les del seu grup professional però no sigui procedent legalment o reglamentàriament l’ascens, el treballador/a tindrà dret a la diferència retributiva corresponent.

Si per necessitats peremptòries o imprevisibles de l’activitat productiva l’empresari necessités destinar un treballador/a per a l’encomanda de funcions inferiors a les que efectivament realitzi només ho podrà fer pel temps imprescindible, mantenint la retribució d’origen i altres drets derivats del seu lloc de treball i, en el seu cas, comunicant-ho als representants legals dels treballadors.

Article 41è. LLICÈNCIES AMB SOU. El treballador/a tindrà dret a les llicències retribuïdes següents:

a.   Matrimoni, vint dies.

b.   Mort cònjuge, deu dies.

c.   Mort de pares o fills, cinc dies.

d.   Naixement de fills, quatre dies.

e.   Casaments, batejos, comunions de fills o germans, un dia coincidint amb la data assenyalada.

f.    Malaltia greu o hospitalització de cònjuge, pares, fills i germans, cinc dies.

Per als permisos no contemplats serà d’aplicació el previst en aquesta matèria en l’article 37.3 ET.

En cas que la causa que motiva la llicència necessiti que el treballador/a hagi de desplaçar-se fora de l’illa es veurà incrementat en dos dies més.

L’empresari i el treballador/a podran acordar llicències sense sou, amb l’abast i condicions que les parts convenguin.

DISPOSICIONS ADDICIONALS, TRANSITÒRIA I FINAL

Disposició addicional primera. TRIBUNAL D’ARBITRATGE Y MEDIACIÓ DE LES ILLES BALEARS. Les parts acorden sotmetre’s a la normativa vigent en matèria de mediació i arbitratge del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB).

Disposició addicional segona. DELEGATS DE PREVENCIÓ. Durant la vigència d’aquest Conveni, una vegada constituïda la seva comissió paritària, les parts que la formen estudiaran la possibilitat que les competències reconegudes als delegats de prevenció puguin ser exercides per òrgans específics creats en virtut de la negociació col·lectiva, podent assumir, en els termes i conforme a les modalitats que es puguin acordar, competències generals respecte del conjunt dels empresaris i centres de treball inclosos en l’àmbit del Conveni o de l’acord, per fomentar el millor compliment de la normativa sobre prevenció de riscos laborals.

Disposició addicional tercera. DECLARACIÓ DE PRINCIPIS EN MATÈRIA D’IGUALTAT. Les parts concertants del Conveni col·lectiu, de forma assenyada i ferma, acaten els motius i el text autèntic de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, en especial el títol IV que s’ocupa del dret al treball en igualtat d’oportunitats, declarant que aquest text articulat està negociat per a la seva aplicació sense absolutament cap tipus de vacil·lació o indecisió tant per a dones com per a homes, per la qual cosa qualsevol cita en aquest referit a persones (treballadors, classificació professional, llocs de treball, familiars de treballadors, etcètera), fugen a tota hora i en qualsevol cas d’afavorir un llenguatge sexista, utilitzant de la forma més racional els vocables en el gènere neutre, amb aplicació indiferent tant al gènere femení com al masculí, sense cap indici de discriminació i assumint d’aquesta manera el que estableix la Llei referida en l’article 14, apartat 11, en aquesta matèria.

Disposició transitòria. COMISSIÓ DE SEGUIMENT EN MATÈRIA DE TEMPS DE TREBALL. Les parts signants d’aquest Conveni col·lectiu acorden, amb relació a la matèria retolada, constituir en el si de la comissió paritària una comissió específica de seguiment en matèria de temps de treball, en el termini màxim d’un mes a comptar des de la publicació del Conveni en el BOIB, per tal de recollir informació, dur a terme estudis, analitzar denúncies, investigar i realitzar una tasca de seguiment sobre la correcta aplicació, tant d’aquest Conveni com de la legislació estatal i europea, en l’activitat sectorial pròpia de l’àmbit funcional i personal, dels temps de treball, jornada efectiva i jornada presencial, còmputs, fraccionaments de jornada i descans, tant setmanals com durant la jornada, entre jornades de treball, en dies festius i vacances. Una vegada causada l’adjudicació dels serveis del transport regular de viatgers per carretera en les Illes Balears prevista per al 2019 la Comissió esmentada donarà per conclosos els seus treballs i elaborarà un dictamen de les seves conclusions.

A partir del dictamen esmentat, les parts signants i afectades pel Conveni col·lectiu adquireixen el ferm compromís de constituir de nou la comissió negociadora del Conveni en el termini màxim d’un mes per dur a terme un procés de negociació sobre aquesta única i exclusiva matèria, a fi de modificar de comú acord el text convencional, negociació que haurà d’acabar en el termini màxim inicial de tres mesos, tret d’acord contrari, sense perjudici d’acudir als tràmits de mediació o arbitratge davant del TAMIB, en el supòsit de no assolir acord sobre la matèria susdita.

L’acordat per la Comissió negociadora sobre la present matèria tindrà la condició de norma mínima de dret necessari.

Disposició final. CLÀUSULA DEROGATÒRIA. Aquest Conveni deroga i deixa sense efecte el Conveni col·lectiu anterior i tots els anteriors.

            

ANNEX I

TAULES DE SALARIS (article 10è)

        

Salaris base per al període de l’1 de juny al 31 de desembre de 2018

Lloc de treball

Salari base mensual

Salari base anual

Cap de negociat

1.307,13

19.606,97

Oficial/a 1a administratiu

1.213,77

18.206,48

Oficial/a 2a administratiu

1.162,33

17.435,00

Auxiliar administratiu

1.088,73

16.330,91

Cap de trànsit

1.518,09

22.771,42

Inspector/a

1.193,94

17.909,03

Taquiller/a

1.109,59

16.643,91

Conductor/a–cobrador/a

1.198,98

17.984,67

Oficial/a 1a de mecànica

1.197,65

17.964,79

Oficial/a 2a de mecànica

1.149,00

17.235,03

Oficial/a 3a de mecànica

1.115,94

16.739,12

Peó especialista

1.094,14

16.412,11

Peó

1.092,02

16.380,31

         

Salaris base per al període de l’1 de gener al 31 de desembre de 2019

Lloc de treball

Salari base mensual

Salari base anual

Cap de negociat

1.345,20

20.178,05

Oficial/a 1a administratiu

1.249,12

18.736,76

Oficial/a 2a administratiu

1.196,19

17.942,81

Auxiliar administratiu

1.120,44

16.806,56

Cap de trànsit

1.562,31

23.434,67

Inspector/a

1.228,71

18.430,65

Taquiller/a

1.141,91

17.128,68

Conductor/a–cobrador/a

1.233,90

18.508,50

Oficial/a 1a de mecànica

1.232,54

18.488,03

Oficial/a 2a de mecànica

1.182,47

17.737,03

Oficial/a 3a de mecànica

1.148,44

17.226,67

Peó especialista

1.126,01

16.890,13

Peó

1.123,83

16.857,41

         

Salaris base per al període de l’1 de gener al 31 de desembre de 2020

Lloc de treball

Salari base mensual

Salari base anual

Cap de negociat

1.395,97

20.939,48

Oficial/a 1a administratiu

1.296,25

19.443,81

Oficial/a 2a administratiu

1.241,33

18.619,90

Auxiliar administratiu

1.162,72

17.440,77

Cap de trànsit

1.621,27

24.319,00

Inspector/a

1.275,08

19.126,15

Taquiller/a

1.185,00

17.775,04

Conductor/a–cobrador/a

1.280,46

19.206,93

Oficial/a 1a de mecànica

1.279,05

19.185,69

Oficial/a 2a de mecànica

1.227,09

18.406,35

Oficial/a 3a de mecànica

1.191,78

17.876,73

Peó especialista

1.168,50

17.527,49

Peó

1.166,24

17.493,54

          

 

ANNEX II

COMPLEMENTS PER ANTIGUITAT (article 12è)

QUANTIA MENSUAL DELS BIENNIS, QUADRIENNIS I QUINQUENNI DEL DIA 1 DE JUNY DE 2018 AL DIA 31 DE DESEMBRE DE 2020

        

Lloc de treball

2 anys

4 anys

8 anys

12 anys

16 anys

20 anys

25 anys

Cap de negociat

44,51

89,02

178,03

267,05

356,07

445,08

667,63

Oficial/a 1a administratiu

41,33

82,66

165,32

248,98

330,63

413,29

619,94

Oficial/a 2a administratiu

39,58

79,16

158,31

237,47

316,63

395,78

593,68

Auxiliar administratiu

37,07

74,14

148,29

222,43

296,58

370,72

556,08

Cap de trànsit

51,69

103,38

206,77

310,15

413,54

516,92

775,39

Inspector/a

40,65

81,31

162,62

243,93

325,24

406,54

609,82

Taquiller/a

37,78

75,57

151,13

226,70

302,26

377,83

566,74

Conductor/a–cobrador/a

40,83

81,65

163,30

244,96

326,61

408,26

612,39

Oficial/a 1a de mecànica

40,78

81,56

163,12

244,68

326,25

407,81

611,71

Oficial/a 2a de mecànica

39,12

78,25

156,50

234,75

313,00

391,25

586,87

Oficial/a 3a de mecànica

38,00

76,00

152,00

227,99

303,99

379,99

569,98

Peó especialista

37,26

74,51

149,02

223,54

298,05

372,56

558,84

Peó

37,18

74,37

148,74

223,10

297,47

371,84

557,76

           

ANNEX III

CRIDA DE TREBALLADORS FIXOS DISCONTINUS I COMUNICACIÓ A L’OFICINA D’OCUPACIÓ

Article 6.5 del Reial decret 625/1985, de 2 d’abril, i article 34.3 del Conveni col·lectiu

EMPRESARI:

Nom i llinatges:                                  DNI/NIE:                   com a              de l’empresa:

NIF:                            Activitat: transport regular de viatgers per carretera

Domicili social:

Núm. CCC Seguretat Social empresa:

Nom, en el seu cas, i domicili del centre de treball:

Núm. CCC Seguretat Social del centre de treball:

A l’efecte de realitzar la crida prevista en l’article 15.8 de l’Estatut dels treballadors, comunica al

TREBALLADOR:

Nom i llinatges cognoms:

Núm. d’afiliació Seguretat Social:                            Data de naixement:

DNI núm.:                                                                 Domicili:

Que, tenint vostè la condició de treballador fix discontinu d’aquesta empresa, haurà de començar a prestar els seus serveis

Des del dia __________________ fins el dia _________________; data, aquesta última, en què s’estima concloguin les activitats per a les quals està contractat.

OBSERVACIONS:

_________________________________________________________________________________________________________

A _____________, dia ____________ de _____________ de l’any _________.

L’empresa                                          El treballador (vaig rebre crida)

         

ANNEX IV

COMUNICAT D’INTERRUPCIÓ DE L’EXECUCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL DELS TREBALLADORS FIXOS DISCONTINUS

A ____________________, el ____ de __________ de l’any ___________.

Senyor (a),

Mitjançant aquest escrit, i a l’efecte del previst en el núm. 5 de l’article 1 del Reial decret 625/1985, de 2 d’abril, li comunicam que el proper dia ______________ quedarà interrompuda l’execució del seu contracte com a fix discontinu per haver conclòs el període d’activitat per al qual va ser ocupat, sense perjudici de la seva represa següent, d’acord amb el que s’estableix legalment i/o convencionalment.

Sense que calgui afegir-hi res més,

L’empresa                                                                              El treballador

                                                                                               Vaig rebre el duplicat:

                                                                                               (Data i signatura)

Signat a Palma (Mallorca, Illes Balears), 22 de juny de 2018.