Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 8351
Consell Executiu. Aprovació del Pla de Foment de les arts escèniques de Menorca 2018 -2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 2 de juliol de 2018, va adoptar el següent acord:

Aprovar el Pla de Foment de les Arts Escèniques de Menorca 2018-2020 que es transcriu en l'annex.

ANNEX

PLA DE FOMENT DE LES ARTS ESCÈNIQUES DE MENORCA 2018-2020

ÍNDEX

1. PREÀMBUL

2. JUTIFICACIÓ

2.1. Marc bàsic d'intervenció

2.2. Marc bàsic d'intervenció

2.2.1. Municipalisme

2.2.2 Professionalitat

2.2.3. Cohesió

3. OBJECTIUS

3.1. Objectius generals

3.2. Objectius instrumentals

3.3 Marc temporal

4. ACCIONS I DESENVOLUPAMENT

ÀMBIT 1: Coordinació, planificació I gestió

ÀMBIT 2: Formació

ÀMBIT 3: Suport a la programació

ÀMBIT 4: Suport a la professionalització

ÀMBIT 5: Dinamització

5. CRONOGRAMA D'APLICACIÓ I DOTACIÓ ECONÒMICA

6. IMPACTE SOBRE EL PRESSUPOST DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

1. PREÀMBUL

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears atribueix les competències en cultura com a pròpies dels consells insulars. L’article 70.18 assigna als consells, entre altres responsabilitats, el foment i la difusió de la creació i la producció teatrals.

Així mateix, la Llei 6/1994, de 13 de desembre, atribueix als consells insulars les competències en matèria de cultura que, en el seu moment, l’Estat havia transferit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L’article 3 d’aquesta llei determina que els consells insulars han d’assumir totes les competències que havia assumit la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció sociocultural, especialment les derivades del Reial decret 3040/1983, de 5 d’octubre, sobre traspàs de funcions i serveis de l’Estat en matèria de cultura.

L’annex 1 d’aquest decret, en el qual es desplega amb detall l’abast d’aquests serveis i funcions, en l’apartat B.2.b assenyala els següents: «el foment del teatre i la promoció de companyies i grups teatrals, així com el desenvolupament i la promoció de tota mena d’activitats teatrals, festivals, certàmens, teatre infantil i juvenil i vocacional, el suport a la creativitat escènica i la seva difusió, i l’ajuda a entitats teatrals i associacions d’espectadors».

En compliment d’aquestes responsabilitats, el Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca duu a terme diverses iniciatives de suport a les arts escèniques:

a) El Consell Insular és el titular de l’Escola d’Art Dramàtic de Menorca (EADM), reconeguda mitjançant la Resolució del conseller d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears de 26 d’abril de 2010 (BOIB núm. 73, de 15 de maig de 2010). Des de fa quatre anys, les activitats de l’EADM es duen a terme a la Sala Albert Camus de Sant Lluís, a través d’un conveni de col·laboració entre el Consell Insular i l’Ajuntament de Sant Lluís.

b) El programa Menorca Música i Teatre promou l’activitat musical i teatral d’artistes i grups menorquins als vuit municipis de l’illa, mitjançant la subvenció de les entitats interessades a contractar qualsevol dels grups integrants del programa. Qualsevol grup musical o teatral hi pot participar, després que s’hagi acceptat la seva sol·licitud per integrar-se en el catàleg del programa.

c) La convocatòria anual d’ajuts a les entitats culturalsde Menorca dona suport a la realització dels projectes culturals que les entitats culturals de l’illa desenvolupen en l’àmbit de Menorca, amb la finalitat d’assegurar durant tot l’any una oferta d’activitats culturals arreu de l'illa i de potenciar els projectes de les entitats sense ànim de lucre. Açò no obstant, queden excloses d’aquesta convocatòria les activitats consistents en l’ensenyament de les diferents arts plàstiques i escèniques.

d) La programació cultural pròpia del Departament de Cultura, centrada sobretot en el marc de la Diada del Poble de Menorca (17 de Gener), del Dia de les Illes Balears (1 de Març) i de la Fira del Llibre en Català (novembre), junt amb altres moments puntuals al llarg de l’any, permet la producció, la contractació o el suport específic a la realització de projectes teatrals.

Tot i la continuïtat i la consolidació d’aquestes actuacions, el Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca té la intenció de donar impuls a un sistema ordenat i global, que inclogui tot el sector, els equipaments i les institucions que intervenen en l’àmbit de les arts escèniques, per tal de fomentar les creacions artístiques i la seva difusió, donar estabilitat a les programacions i assolir un bon nivell de reconeixement, gaudi i aprofitament per al màxim nombre de ciutadans possible.

Amb aquesta intenció, l’any 2016 es va encarregar i es va realitzar un primer treball de prospecció i diagnòstic, que va donar com a resultat l’Informe sobre el foment de les arts escèniques a Menorca: fase de diagnòstic i propostes d’acció per al període 2017-2019, que es va presentar públicament i va servir de punt de partida per encarregar, l’any 2017, l’elaboració d'un pla de foment de les arts escèniques.

El document resultant d’aquest encàrrec és la base del Pla de Foment de les Arts Escèniques de Menorca. Es tracta d'un pla d'actuació (no d'un pla normatiu), el desenvolupament del qual s'haurà de fer conforme al marc legal, a les disposicions internes del Consell Insular de Menorca que li siguin d'aplicació, i a les possibilitats econòmiques de la corporació, d'acord amb la disponibilitat que determini cada pressupost anual i sense que quedi compromés i equilibri financer del Consell Insular de Menorca.

2. JUSTIFICACIÓ

2.1. Marc bàsic d'intervenció

El desenvolupament del sector de les arts escèniques (1) menorquines ha de comptar amb els professionals del sector i ha d’anar dirigit a la seva professionalització.

Prenent com a punt de partida les dades que aporta l’Informe sobre el foment de les arts escèniques a Menorca (IFAEM, 2016), es constata que Menorca compta amb un conjunt de professionals individuals de solvència més que contrastada i amb d’infraestructures d’exhibició a la majoria de municipis: des de l’emblemàtic Teatre Principal de Maó o el Teatre des Born, en procés de reforma, fins als més recents de Sant Lluís o Ferreries, que han suposat una inversió econòmica importantíssima. A més, es compta amb l’Escola d’Art Dramàtic, vinculada a l’ESADIB (centre universitari de formació en arts escèniques de referència a les Illes Balears) i amb el Premi Born, vaixell insígnia a escala internacional.

Aquest és el punt de partida, que, malgrat les aportacions positives que fa cadascun d’aquests elements a l’àmbit de les arts escèniques, pateix fins ara de falta de connexió entre ells, descoordinació i manca de lideratge. És per açò que el Consell Insular de Menorca impulsa aquest pla, amb la finalitat d’aprofitar les potencialitats que presenta l’illa i que han de ser suficients per generar una dinàmica de producció artística que, amb una correcta difusió, suposi un creixement en forma de salut cultural del poble de Menorca.

(1) En aquest pla s'entén per arts escèniques tot el conjunt d'activitats relacionades amb el teatre i la dansa que es dirigeixen als ciutadans per tal d'augmentar el seu nivell cultural, la seva formació artística i la seva sensibiltat cap a l'ésser humà i la seva vida en societat .

2.2. Identificació dels agents

Els destinataris i beneficiaris d’aquest pla són els ciutadans i les ciutadanes de Menorca. El que s’exposa en aquest document és un conjunt de mesures per tal de garantir que les accions i les mesures que els agents implicats proposin i duguin a terme, tenguin els seus efectes positius sobre els ciutadans.

És per açò que els eixos sobre els quals se centra el disseny d’intervenció que proposa aquest pla són, d’una banda, les institucions públiques de l’illa —Consell Insular i ajuntaments—, i d’una altra els creadors —grups aficionats, i artistes i companyies professionals—, en qualitat d’agents estructurals que intervenen, sostenen i impulsen el sector.

El grup de persones que ha de conformar el nucli i liderar el Pla de Foment de les Arts Escèniques de Menorca ha de venir definit per tres requisits essencials: municipalisme, professionalitat i cohesió.

2.1.1. Municipalisme

Aquest eix estructural ve definit per la titularitat de les infraestructures públiques, per l’orientació general de les programacions al públic local i, sobretot, perquè la realitat geogràfica i sociocultural menorquina mostren que resultaria d’una gran complexitat i de dubtosa viabilitat orientar l’activitat a públics més enllà dels locals —tret dels mesos d’estiu.

El sentit de les inversions dutes a terme pels municipis va dirigida al creixement educatiu i cultural dels seus habitants; les programacions van principalment dirigides al públic local, amb accions esporàdiques per al públic supralocal, i és als municipis —particularment als espais escènics municipals— on es genera un impuls significatiu a l’activitat escènica.

2.2.2 Profesionalitat

Els darrers anys Menorca ha experimentat un augment importantíssim d’espais escènics de nova planta o reformats a la majoria de municipis, la qual cosa ha suposat una inversió econòmica ingent i una gran expectativa social sobre els resultats de la seva entrada en funcionament.

Amb la reforma en marxa del Pati de sa Lluna i el Convent de Sant Diego, en un curt termini de temps Maó, Sant Lluís, Alaior, es Mercadal, Ferreries i Ciutadella comptaran amb unes infraestructures d’alt valor econòmic, amb un equipament escenotècnic de qualitat, tot i que sempre millorable (en adequació i proporció a les necessitats, en mesures de seguretat i altres) i amb una teòrica capacitat de programació i generació d’activitat que suposen un canvi en les dinàmiques socioculturals no només de cada municipi, sinó també de tota l’illa.

El fet de comptar amb aquestes infraestructures comporta assumir-ne la gestió, i la de les arts escèniques suposa una sèrie de singularitats que generen la necessitat de comptar amb personal tècnic —programador, d’atenció al públic, etc.—, i amb una formació i especialització molt importants.

Així mateix, la CAIB compta amb l’Escola Superior d’Art Dramàtic, centre d’estudis superiors d’interpretació, que genera professionals que esdevindran proveïdors d’espectacles, qualitativament de nivell. Un fet que, sumat a la circumstància que els nous escenaris també programen espectacles forans d’alta qualitat, ha de provocar una reacció positiva dels grups d’aficionats locals, que han de trobar també el seu espai.

És per aquest conjunt de motius que aquest pla es dirigeix a la creació d’un teixit professional que estructuri el sector, i que la seva coordinació li doni força, dinamisme i durada en el temps.

Entendre que les infraestructures teatrals es poden gestionar sense tècnics d’escenari qualificats, sense programadors especialitzats, fent la difusió de les activitats sense planificació, obviant els artistes professionals i sense oferir eines de creixement als grups aficionats, tot plegat només conduiria a una deixadesa generalitzada que, si bé no faria tancar els teatres, no en trauria el rendiment que la seva potencialitat deixa entreveure.

2.2.3. Cohesió

La dinàmica sociocultural existent, amb dos pols principals d’activitat —Maó i Ciutadella, liderada principalment per Maó— es veu ara sobrepassada per unes noves infraestructures que indefectiblement entren en funcionament i suposen un canvi d’hàbits, una nova realitat.

La gestió d’aquesta realitat obviant tal circumstància significaria no aprofitar les inversions i no generar públic nou. Identificar aquesta nova realitat com una amenaça a un statu quo existent podria esdevenir una font de conflicte i negativat. En canvi, si les diferents poblacions i realitats de cada municipi actuen de forma conjunta, açò ha de suposar un creixement de cadascun dels centres, així com l’oportunitat de teixir una illa amb programacions atractives, enriquidores i útils per a la societat.

Així, aquest eix estructural de municipalitat, professionalització i cohesió vindrà determinat per les característiques següents:

a) Ha de ser integrador de les dinàmiques actuals i element de consolidació d’aquestes.

b) Ha de ser aglutinador de les diferents realitats de cada municipi.

c) Ha de ser corresponsable en la presa de decisions.

d) Ha de ser clar i definit.

Aquestes característiques han de ser les que marquin la definició del lideratge organitzatiu i de les línies d’intervenció en matèria d’arts escèniques a l’illa de Menorca.

Es defineix, per tant, la base per al desplegament d’aquest pla a partir dos binomis: d’una banda, el Consell Insular i els ajuntaments, i de l’altra, els artistes i creadors. Tots ells són els agents que proveeixen la societat de serveis educatius i de programacions culturals, els uns dels del punt de vista d'organització i de gestió i els altres des de la creació artística.

Des d’un punt de vista pràctic, el nexe d’unió entre uns i altres ha de ser el tècnic municipal de cultura. Per la seva singularitat, és el coneixedor de l’estructura administrativa i de gestió, la representa i n’assumeix la responsabilitat; coneix la societat, sap quins espectacles demana el públic local i quins rebutja, sap el que agrada i el que no, i també el que fa falta i el que sobra en el debat i el fonament sociològic. D’altra banda, coneix el sector cultural i els artistes, els avalua, i els impulsa i prioritza o els relega. Açò, evidentment, és així quan aquesta figura existeix i té la preparació i l’experiència adequades. En els municipis que no disposen d’aquest tècnic, o quan la seva preparació no és òptima, cal avançar en aquesta direcció.

Aquesta responsabilitat, independentment del marge de confiança que rep de la direcció política i del marc normatiu, té a veure sobretot amb el fet que aplica el criteri tècnic a una matèria intangible com és l’activitat artística, açò és: un compendi d’economia —el cost d’un espectacle, quin és el preu òptim d’una entrada—, el criteri artístic —qualitatiu i sempre subjectiu—, el coneixement de la realitat social —agradarà o no? vindrà gent?—, el criteri educatiu —emplenam el teatre a costa de xou, o el buidam a costa d’art i assaig críptic?— i un criteri de política de gestió —el preu de l’entrada marca el respecte a la funció? a quin grup social faig una promoció?

En el cas de les arts escèniques, el tècnic de cultura de l’Administració pública és un perfil professional que, des del punt de vista administratiu, resulta d’una alta complexitat: els horaris de gestió i els de programació són incompatibles, les categories professionals són indefinides, i la gestió de pressupostos públics aplicats a gestió cultural són complicats.

Aquest nexe necessita ser reforçat, i és per açò que s’estableix el tècnic de cultura municipal, treballant en xarxa i cooperació, com es veurà, com l’agent prioritari de la posada en pràctica d’aquest pla. La legitimació, la valoració, el suport i la formació, així com l’exigència i la regulació dels tècnics municipals, seran elements bàsics del desenvolupament d’aquest pla de gestió.

Així mateix, la diversitat demogràfica, de dimensió i de tradició en gestió cultural dels municipis presenta, d’una banda, tècnics especialitzats i dedicats en exclusiva a la gestió d’equipaments i activitats escèniques, i en altres casos la inexistència d’un tècnic municipal destinat en exclusiva a cultura. També trobam casos de gestió externalitzada o directament en mans de la iniciativa privada.

El punt d’equilibri que cal trobar dintre d’aquesta realitat tan diversa també forma part de l’eix que aquest pla defineix com a cohesió.

3. OBJECTIUS

Una política pública marca un camí, defineix allò que es pretén aconseguir i marca els termes econòmics i els terminis temporals en què cada agent que hi participa ha d’executar les seves responsabilitats.

El Pla de Foment de les Arts Escèniques de Menorca ha de tenir present les potencialitats amb què compta l’illa, valoritzar-les i ser prou estimulant i fiable per aconseguir l’acomodació de cada agent —amb les importants diferències i realitats que hi ha a cada municipi—, per tal que les accions que proposa condueixin a l’assoliment dels valors i els beneficis que s’han objectivat.

3.1. Objectius generals

OBJECTIU GENERAL 1

Dotar la població de Menorca d'una programació d'arts escèniques de qualitat que generri un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d'aquestes arts.

OBJECTIU GENERAL 2

Coordinar l'acció dels diferents espais escènics públics de l'illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los a una millor difusió de la creació artística i a la seva acció positiva cap als ciutadans.

OBJECTIU GENERAL 3

Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d'aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

 

3.2. Objectius instrumentals

Objectiu instrumental 1

Donar suport a la consolidació dels professionals públics responsables de la gestió dels espais escènics.

Objectiu instrumental 2

Crear un marc normatiu, econòmic i de funcionament per estructurar la relació entre els diferents agents que intervenen en l'administració i la gestió dels recursos públics que afecten les arts escèniques

Objectiu instrumental 3

Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

3.3. Marc temporal

Aquest pla preveu el seu desenvolupament al llarg de tres anys: 2018, 2019 i 2020.

Abans de conclure el tercer any caldrà avaluar-ne els resultats, a partir dels quals el pla serà revisat, actualitzat i projectat, si escau, per a un nou període pluriennal.

4. ACCIONS I DESENVOLUPAMENT

El desenvolupament d'aquest Pla de foment de les arts escèniques de Menorca s'estructura en 5 àmbits d'acció:

ÀMBIT 1: Coordinació, planificació i gestió

- ACCIÓ 1.1. Marc de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments

- ACCIÓ 1.2. Taula d'arts escèniques de Menorca (TAEM)

- ACCIÓ 1.3. Estratègia de programació

- ACCIÓ 1.4. Estratègia de públics

ÀMBIT 2: Formació

- ACCIÓ 2.1. Escola d'Art Dramàtic de Menorca

ÀMBIT 3: Suport a la programació

- ACCIÓ 3.1. Menorca, Música i Teatre

- ACCIÓ 3.2. Suport a la programació local

- ACCIÓ 3.3. Festival de Teatre d'Hivern

ÀMBIT 4: Suport a la professionalització

- ACCIÓ 4.1. Professionalització dels gestors

- ACCIÓ 4.2. Producció professional institucional

- ACCIÓ 4.3. Suport a produccions professionals menorquines

- ACCIÓ 4.4. Suport a la professió artística menorquina

ÀMBIT 5: Dinamització

- ACCIÓ 5.1. Teatre escolar, jove i amateur

- ACCIÓ 5.2. Projecció exterior

- ACCIÓ 5.3. Companyia resident dels teatres públics de Menorca

ÀMBIT 1: COORDINACIÓ, PLANIFICACIÓ I GESTIÓ

ACCIÓ 1.1 MARC DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MENORCA I ELS AJUNTAMENTS

- Signatura d'un conveni bilateral entre el Consell Insular de Menorca i cadascun dels ajuntaments, que doni coherència i defineixi les responsabilitas i els compromisos de cada institució en matèria d'arts escèniques i estableixi les exigències per al compliment dels objectius acordats.

Amb la signatura d'aquests convenis entre el Consell Insular de Menorca i cadascun dels vuit ajuntaments de Menorca es pretén assolir tres objectius

1. Establir un marc estable i eficaç per a la col·laboració pública en el foment de les arts escèniques.

2. Coordinar la gestió i la programació dels distints espais escènics publics de Menorca.

3. Implicar els ajuntaments en la gestió de la Taula d'Arts Escèniques de Menorca (vegeu ACCIÖ 1.2.).

Aquests convenis podran incorporar accions d'altres àmbits d'aquest pla.

ACCIÓ 1.1: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capitol press.

Cost anual màx.

1.1.A. Estudis i treballs tècnics

2018

2

1.000€

1.1.B. Elaboració i aprovació dels convenis

2018

-

-

ACCIÓ 1.2 TAULA D'ARTS ESCÈNIQUES DE MENORCA

- Creació de la Taula d'Arts Escèniques de Menorca (TAEM) com a òrgan consultiu del Consell Insular de Menorca i com a ens gestor de les polítiques públiques d'arts escèniques a Menorca

La Taula d’Arts Escèniques de Menorca (TAEM) ha de constituir-se com a òrgan consultiu del Consell Insular de Menorca, sense personalitat jurídica pròpia, amb la participació com a membres permanents de representants del Consell i dels vuit ajuntaments de Menorca, i la participació rotatòria de representants dels espais escènics privats, dels grups de teatre amateur, del sector artístic professional (actors i companyies), de l’Escola d’Art Dramàtic de Menorca i del Consell Escolar de Menorca.

El Consell Insular ha de crear aquest òrgan i aprovar-ne el reglament. Els convenis entre el Consell i els ajuntaments han de reconèixer aquest òrgan com l’ens responsable de definir, coordinar, planificar i organitzar les accions d’aquest pla i, en general, de desenvolupar iniciatives de foment de les arts escèniques a Menorca.

Mentre no estigui aprovat el reglament de la TAEM, el Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca n’assumirà les funcions per tal de començar a desenvolupar les accions d’aquest pla. Durant aquesta etapa transitòria, i per tal de garantir la transparència i la participació en les decisions que es prenguin, aquestes es tractaran i es consensuaran amb els municipis.

Els objectius de la Taula d’Arts Escèniques de Menorca (TAEM) són:

1. Vehicular les iniciatives, les accions i l’organització de qualsevol intervenció pública en arts escèniques a Menorca, per tal de coordinar, donar suport i aconseguir el creixement sociocultural i els valors positius intrínsecs a les arts escèniques.

2. Donar continuïtat temporal i creixement qualitatiu a les accions i inversions que es duguin a terme.

3. Actuar com a grup de treball al servei del públic, que detecti les necessitats, els interessos i els requeriments de la societat, així com les oportunitats, el valor i les capacitats dels artistes i els creadors menorquins.

4. Esdevenir una finestra única oberta a les demandes de públic, creadors i institucions per a l’assessorament, la informació, la recepció de demandes i la traducció d’aquestes en accions institucionals o privades, normatives, pressupostos públics, etc., segons correspongui.

5. Prendre les decisions del sector cultural públic de Menorca a través d’un òrgan dotat de legitimació i autoritat per desenvolupar la seva tasca, i alhora de flexibilitat organitzativa.

6. Actuar com a comissió avaluadora de les propostes que es presentin a les convocatòries de foment de les arts escèniques del Consell o dels ajuntaments, en la forma que ho possibiliti la normativa jurídica.

ACCIÓ 1.2: Desenvolupamenti pressupost

Concepte

Temporització

Capitol press.

Cost anual màx.

1.2.A. Elaboració, aprovació del reglament, i constitució de la TAEM

2018

-

-

ACCIÓ 1.3 ESTRATÈGIA DE PROGRAMACIÓ

- Disseny d'una estratègia de programació pròpia de cada municipi, com a element de dinamització local, i d'una estratègia compartida de programació d'àmbit insular, d'interès per a tota l'illa

La programació teatral dels diferents espais s’ha de definir a dos nivells. Un primer nivell que faci referència a l’activitat habitual del municipi, que ha d’incloure els esdeveniments i espectacles d’interès per al públic local. I un segon nivell orientat a l’interès insular, capaç d’atreure públic de la resta de municipis de l’illa i fins i tot, especialment en època estival, públic turístic.

Si bé el primer nivell permet una major autonomia del programador, per al segon és imprescindible la coordinació dels programadors i els espais. No només per evitar la competència en un mercat limitat, tenint en compte que la població censada a Menorca és de 94.000 habitants (INE 2017), sinó també, i sobretot, per millorar la rendibilitat dels espectacles programats, ja que pensar una part de les programacions en una dimensió insular ens permet assolir un major nombre de públic.

També pot servir per abaratir costos, ja que diferents municipis poden col·laborar i programar en els seus espais un mateix espectacle el mateix cap de setmana i compartir els costos de desplaçament, o aconseguir un millor catxet per part de la companyia.

Aquesta fórmula és utilitzada ja en l’àmbit de la programació musical i ha donat bons resultats, com és el cas, per exemple, del cicle «Llevant/Ponent», cicle de concerts organitzat per Es Claustre (Maó) i Jazzbah (Ciutadella).

Pel que fa a les arts escèniques, correspondrà a la TAEM la coordinació de la programació considerada d’interès insular, i molt especialment la que s’inclogui dins el Festival de Teatre d’Hivern (vegeu ACCIÓ 3.3). La TAEM ha de fer reunions específicament dedicades a la programació, preferentment els mesos de febrer, abril i setembre, per tal de preparar les temporades de primavera, tardor i hivern. Cadascun dels membres de la TAEM ha de poder exposar els espectacles que té en previsió, tant els que siguin de producció menorquina com els que es vulguin dur de fora. També han d’aportar propostes i ofertes rebudes per sotmetre-les a la valoració conjunta i a la selecció consensuada. I tots junts han de coordinar el calendari, per evitar el solapament d’espectacles, i també han de coordinar la comunicació a fi d'ampliar-ne l’abast.

La programació insular o supramunicipal s’ha de concretar amb un mínim de sis mesos d’antelació, per tal d'aconseguir uns resultats òptims de no competència entre programacions, millorar la comunicació i obtenir la màxima promoció.

La TAEM també ha de ser un pont amb l’exterior. Els seus membres, programadors dels diferents espais municipals, han de millorar el coneixement i tenir un contacte freqüent amb el mercat exterior de les arts escèniques, per la qual cosa el Consell Insular posarà a l’abast de la TAEM una partida pressupostària destinada a l’encàrrec d’estudis tècnics i d’assessorament, a la realització a Menorca de trobades amb experts exteriors en programació, i a la realització de viatges a fires o certàmens i per conèixer altres models territorials de coordinació de programacions. La TAEM acordarà i farà propostes en aquest sentit al Departament de Cultura del Consell Insular, que n’autoritzarà la despesa.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat, que generi un coneixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament de les arts escèniques.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic i creadors, i entre creadors i espais, per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Millorar la formació dels gestors dels espais d’arts escèniques a Menorca, i posar-los en relació amb els gestors d’altres territoris per tal de compartir experiències i millorar la gestió.

ACCIÓ 1.3: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

1.3.A. Estudi tècnic i assessorament a la TAEM per a la definició d'una estratègia de programació

2019

2

2.000€

1.3.B. Jornades tècniques a Menorca, assistència de membres de la TAEM a fires, cetàmens i trobades per conèixer altrs models de programació

2019 +

2

4.000e

ACCIÓ 1.4 ESTRATÈGIA DE PÚBLICS

- Disseny d'una estratègia compartida de creació, dinamització i fidelització de públics d'arts escèniques.

La creació, dinamització i fidelització de públics és una de les claus de l’èxit de qualsevol programació cultural. El Pla de Cultura que impulsa la Conselleria de Cultura, Participació i Esports del Govern de les Illes Balears fixa aquesta necessitat com un punt d’atenció prioritària.

La definició d’una estratègia de públics d’abast insular a Menorca s’ha de coordinar amb les línies de treball d’aquest pla autonòmic de cultura, per crear sinergies, aprofitar recursos i multiplicar els efectes d’una feina feta en la mateixa direcció, tot adaptant les mesures que s’hi proposin a la realitat menorquina en general i a la particular de cada municipi.

D’entrada, doncs, és necessari conèixer quin és l’estat de la qüestió actual, a fi de poder dissenyar una estratègia de públics realista i, llavors, decidir qui han de ser els agents impulsors d’aquesta estratègia.

Per açò, és imprescindible que el primer any de vigència d’aquest pla de foment de les arts escèniques s’encarregui un estudi, que ha d’incloure un diagnòstic actualitzat i un sistema d’indicadors per fer-ne el seguiment, ha d'establir uns objectius de millora i ha de proposar unes línies d’actuació. A partir d'aquest estudi la TAEM podrà definir una estratègia pròpia de creació, dinamització i fidelització de públics de les arts escèniques a Menorca.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

ACCIÓ 1.4: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

1.4.A. Estudi tècnic i assessorament a la TAEM per a la definició d'una estratègia de públics

2019

2

3.000€

ÀMBIT 2: FORMACIÓ

ACCIÓ 2.1 ESCOLA D'ART DRAMÀTIC DE MENORCA

- Manteniment i foment de l'Escola d'Art Dramàtic de Menorca (EADM) com a centre de formació de referència i centre de recursos per a la creació

L’Escola d’Art Dramàtic de Menorca (EADM) és una iniciativa del Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca nascuda d’un conveni entre el Consell i la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB). L’EADM va començar a funcionar el curs 2009-2010.

Mitjançant la Resolució del conseller d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears de 26 d’abril de 2010 (BOIB núm. 73, de 15 de maig de 2011), es va atorgar a l’EADM l’estatut d’escola de teatre reconeguda per la CAIB, amb titularitat del Consell Insular de Menorca.

Des d’aleshores, l’EADM ofereix cada any un programa d’estudis en dos cursos destinats a majors de setze anys interessats en la pràctica i la coneixença del teatre. Des del curs 2014-2015, l’EADM té la seu a la Sala Albert Camus, de Sant Lluís, gràcies a un conveni entre el Consell Insular i l’Ajuntament de Sant Lluís.

Els estudis estan regulats, pel que fa a la dotació d’hores, per la Conselleria d’Educació i Cultura, i compten a més amb un currículum i una dotació de professorat avalats per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB), a la qual l’EADM està vinculada.

Es tracta d’uns estudis que pot seguir tothom que vulgui evolucionar dins el camp de la interpretació, però que també afavoreixen la formació integral de la persona. No estan, per tant, només enfocats a qui vulgui preparar l’accés als corresponents estudis superiors, sinó també a les persones que vulguin millorar la seva capacitat de comunicació i les relacions interpersonals en tots els àmbits.

Malgrat la continuïtat assolida i la bona acceptació per part de la societat menorquina, ja que cada any es manté un nivell estable i adequat de matriculació d’alumnat, cal reconèixer la precarietat estructural de l’EADM i la insuficiència dels estudis que ofereix per donar resposta a altres necessitats. Els estudis, tot i ser reconeguts per l’ESADIB, no atorguen cap crèdit oficial, ni s’inscriuen en cap sistema reglat d’ensenyament de les arts escèniques.

Aquesta precarietat exigeix un replantejament de l’ensenyament de les arts escèniques, que s’hauria de resoldre en el marc del Pla d’Ensenyaments Artístics del Govern de les Illes Balears, la qual cosa ultrapassa els objectius i les competències d’aquest pla de foment de les arts escèniques del Consell Insular de Menorca.

El que sí que es pot i cal fer, mentrestant i en paral·lel, és consolidar l’EADM com el centre de formació de referència en arts escèniques a Menorca, sense perjudici que es puguin desenvolupar altres iniciatives públiques, privades i socials, amb les quals l’EADM pot col·laborar, i al mateix temps obrir l’EADM a l’organització de noves activitats, o a la col·laboració amb altres entitats que les organitzin, orientades a la provisió de recursos de formació permanent i a la capacitació del sector escènic de Menorca, incloent-hi artistes professionals i aficionats, directors, tècnics, gestors d’espais, programadors públics i privats, etc.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

2. Estructurar legalment, econòmicament i funcionalment la relació entre els diferents agents que intervenen en l’administració i la gestió dels recursos que afecten les arts escèniques.

3. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-los estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 2.1: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

2.1.A. Sosteniment ordinari de l'EADM

- Professorat

- Coordinació

- Activitats (inauguració, cloenda)

- Lloguer Sala Albert Camus

- Publicitat

2018 +

2

30.000€

2.1.B. Noves activitats complementàries

- Curos monogràfics

- Seminaris i jornades

- Col·laboracions externes

2018 +

2

6.000€

ÀMBIT 3: SUPORT A LA PROGRAMACIÓ

ACCIÓ 3.1 MENORCA, MÚSICA I TEATRE

- Manteniment i actualització, anualment, del programa Menorca, Música i Teatre

El programa Menorca Música i Teatre, destinat a la promoció de l’activitat musical i teatral dels grups menorquins a l’illa de Menorca, constitueix un circuit insular que, per un costat, subvenciona econòmicament les entitats interessades a contractar qualsevol dels grups integrants del programa i, per l’altre, ofereix a qualsevol grup musical o teatral l'oportunitat de participar i integrar-se en el catàleg del circuit.

Aquest pla de foment preveu la diferenciació de línies específiques de suport econòmic a l’activitat professional, per la qual cosa es considera adequat mantenir el circuït de Menorca Música i Teatre, i actualitzar-lo anualment, ja que gaudeix d’una gran demanda entre les entitats i els grups culturals menorquins.

El programa, dotat actualment amb 60.000 € anuals, no diferencia fins ara entre l’activitat amateur i la professional. La despesa en arts escèniques (teatre i dansa) l’any 2017 va ser de 13.900 €.

Es proposa distingir, en les bases de la convocatòria d’aquest programa, la dotació destinada a arts escèniques (teatre i dansa) de la resta (música i circ), creant així dues línies diferenciades, i incrementar de manera progressiva la dotació destinada a arts escèniques.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

3. Estructurar legalment, econòmicament i funcionalment la relació entre els diferents agents que intervenen en l’administració i la gestió dels recursos que afecten les arts escèniques.

4. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 3.1: Desenvolupament i presssupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

3.1.A. Convocatòria anual del Programa Menorca, Música i Teatre (part destinanda a arts escèniques)

2018 +

2

20.000€

3.1.B. Distingir, a les bases del programa, les dotacions del programa destinades a arts escèniques (teatre/dansa) i a la resta (música i circ), i actualitzar el circuït anualment

2019 +

-

-

ACCIÓ 3.2 SUPORT A LA PROGRAMACIÓ LOCAL

- Suport econòmic a la programació pròpia dels espais escènics

En l’actualitat, els municipis de Menorca ja disposen d’una sèrie de recursos i suports públics per a la programació d’arts escèniques:

1. Consell Insular. Els municipis compten amb el programa Menorca Música i Teatre, amb ajudes o acords puntuals de col·laboració per a esdeveniments especials i, en el cas d’alguns municipis, amb aportacions anuals estables, a saber:

a) Maó: El Consell és patró de la Fundació Teatre Principal, a la qual fa una aportació econòmica anual, i participa com a membre de ple dret en el seu Patronat. L’any 2018, aquesta aportació és de 51.000 €.

b) Ciutadella: El Consell col·labora amb l’Ajuntament de Ciutadella en la reforma del Teatre des Born. D’una banda, cofinança les inversions per a la rehabilitació i la posada en funcionament del teatre, amb una aportació de 200.000 €. De l’altra, el Departament de Cultura garanteix una aportació de 40.000 € anuals per al sosteniment de les activitats i la programació d’aquest teatre que, mentre no es conclogui la reforma, es destinen també a inversió.

Amb els altres municipis de Menorca, fins ara no hi ha un marc estable de col·laboració i suport a la programació.

2. Govern de les Illes Balears. Els municipis tenen accés al Programa TALENTIB, a determinades convocatòries de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports o del seu organisme dependent IEB/ILLENC, i a acords de col·laboració per a esdeveniments especials.

3. Govern de l’Estat. Els municipis tenen accés a PLATEA, el programa estatal de circulació d’espectacles d’arts escèniques en espais de les entitats locals, organitzat per l’INAEM en col·laboració amb la FEMP.

Aquest pla de foment de les arts escèniques considera necessari articular un suport econòmic a tots i cadascun dels vuit ajuntaments de Menorca, atenent les seves particularitats, a fi d’igualar les seves oportunitats de complementar i millorar la seva programació d’arts escèniques, d’acord amb la proposta de distribució següent:

a) Manteniment de la dotació que ja es fa al Teatre Principal de Maó i increment de l’aportació al Teatre des Born de Ciutadella (fins igualar-la amb la del Teatre Principal de Maó) un cop hagi reobert i tengui consolidada la seva programació.

b) Dotació de 3.000 € anuals als altres municipis que ja tenen espais escènics disponibles i equipats.

c) Dotació de 1.500 € anuals als municipis que no tenen espais escènics, per tal que puguin programar teatre de carrer o activitats teatrals que no requereixin un equipament escènic significatiu.

Les aportacions a Maó i Ciutadella ja es vehiculen a través de mecanismes establerts. Les noves aportacions als altres municipis s’atorgaran a través del conveni bilateral entre el Consell i cada ajuntament que es descriu en l’ACCIÓ 1.1.

Aquestes ajudes hauran d’anar destinades a ampliar o millorar la programació professional dels municipis. En cap cas es poden emprar per a altres finalitats.

A partir de 2019, els ajuntaments hauran d’aportar, a través del conveni amb el Consell Insular, com a mínim la mateixa quantitat que el Consell per a la programació en el seu espai escènic.

La TAEM, on seran representats el Consell i els vuit ajuntaments, vetllarà per la correcta coordinació d’aquestes programacions entre els distints espais per tal d’evitar solapaments i, sense menystenir l’autonomia de cada espai escènic, bastir en conjunt una programació diversa, d’interès insular, capaç de promoure la mobilitat del públic entre municipis.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat, que generi un coneixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament de les arts escèniques.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic i creadors, i entre creadors i espais, per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Estructurar legalment, econòmicament i funcionalment la relació entre els diferents agents que intervenen en l'administració i la gestió dels recursos que afecten les arts escèniques.

5. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 3.2: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

3.2.A. Aportació al municipi de Maó (Teatre Principal)

2018 +

4

51.000€

3.2.B. Aportació al municipi de Ciutadella (Teatre des Born)

2018 +

7/4 (*)

51.000€

3.2.C. Aportació al municipi d'Alaior (Convent de Sant Diego)

2018 +

4

3.000€

3.2.D. Aportació al municipi de Sant Lluís (Sala Albert Camus)

2018 +

4

3.000€

3.2.E. Aportació al municipi des Mercadal (Sala Multifuncional i Teatre de Fornells)

2018 +

4

3.000€

3.2.F. Aportació al municipi de Ferreries

(Auditori de Ferreries)

2018 +

4

3.000€

3.2.G. Aportació al municipi des Castell

2018 +

4

1.500€

3.2.H. Aportació al municipi des Migjorn Gran

2018 +

4

1.500€

(*) L'any 2018, l'aportació es destina a inversió, i per tant correspon al capítol 7. A partir de 2019, amb la reobertura del teatre reformat, aquesta aportació es destinarà a activitat i passarà al capítol 4.

ACCIÓ 3.3 FESTIVAL DE TEATRE D'HIVERN

- Impuls a la creació d'un festival de teatre d'hivern amb presència a tots els municipis.

Si l’acció anterior pretén millorar el suport del Consell Insular a la programació pròpia de cada espai, amb voluntat de dinamització local, amb aquesta acció se cerca posar a l’abast de la societat menorquina un esdeveniment singular, de caràcter anual, capaç d’aglutinar una part de la programació de tots els espais escènics públics de l’illa, fidelitzar el públic, i crear i consolidar públics nous.

La TAEM serà l’ens encarregat de seleccionar i distribuir els espectacles que integraran el Festival de Teatre d’Hivern, tot respectant una quota mínima de 2 espectacles produïts a Menorca o dirigits/interpretats per una majoria d’artistes menorquins.

Correspondrà al coordinador/a de la TAEM organitzar i coordinar aquest festival, inclosa la gestió d’un sistema centralitzat de venda d’entrades amb bonificacions si s'assisteix a més d’un espectacle. Eventualment, el Departament de Cultura i Educació del Consell Insular podrà fer un encàrrec d’assistència tècnica a un gestor teatral, a proposta de la TAEM, per ajudar en la seva organització.

Aquest festival tindrà un finançament específic del Consell Insular de Menorca, que assumirà els catxets, viatges i allotjaments per a cada espectacle, així com el disseny, la coordinació i la publicitat. Els ajuntaments, al seu torn, proporcionaran els espais sense cost afegit i podran cofinançar amb fons propis l’espectacle que es programi al seu municipi. En qualsevol cas, els ingressos de taquilla s'hauran de reutilitzar en la programació de cada espai.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat, que generi un coneixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament de les arts escèniques.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic i creadors, i entre creadors i espais, per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Estructurar legalment, econòmicament i funcionalment la relació entre els diferents agents que intervenen en l'administració i la gestió dels recursos que afecten les arts escèniques.

5. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 3.3: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

3.3.A. Programació i producció del Festival de Teatre d'Hivern

2019 +

2

28.000€

3.3.B. Comunicació

2019 +

2

4.000€

3.3.C. Gestió i assis

2019

2

2.000€

ÀMBIT 4: SUPORT A LA PROFESSIONALITZACIÓ

ACCIÓ 4.1. PROFESSIONALITZACIÓ DELS GESTORS

- Finançament de la dedicació parcial d'un dels membres de la TAEM a la coordinació d'aquest òrgan i de les activitats que dugui a terme.

La Taula d’Arts Escèniques de Menorca, com s’ha definit en l’ACCIÓ 1.2, té la vocació d’esdevenir l’òrgan consultiu del Consell Insular en matèria d’arts escèniques i, al mateix temps, l’ens coordinador i gestor de les polítiques públiques en arts escèniques que es duguin a terme a Menorca.

La situació actual és deficitària pel que fa a la preparació tècnica dels gestors dels espais i les programacions públics. Excepte el Teatre Principal de Maó, cap altre espai públic de l’illa té una dotació de personal amb la diversitat de rols i funcions i la preparació necessàries per funcionar com un equip de gestió autònom i autosuficient.

Per raons òbvies, no es pot pretendre equiparar els altres municipis a la situació de Maó, que per raons històriques, per la importància objectiva del teatre, per les dinàmiques culturals consolidades i per raons demogràfiques, ocupa un lloc preeminent i diferenciat respecte a la resta d’espais teatrals de l’illa i està cridat a continuar sent el referent en la programació i la gestió de les arts escèniques a Menorca.

Açò no obstant, la creació de la TAEM és una oportunitat per millorar la capacitació i la professionalitat dels responsables tècnics i administratius del conjunt dels espais escènics públics de Menorca, i per incrementar, de manera progressiva, el seu nombre i la seva dedicació a la programació, la dinamització i la gestió dels excel·lents equipaments municipals que s’han construït i s'han posat en funcionament al llarg dels darrers anys.

Per assolir aquestes finalitats, el Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca assumirà el cost de contractar una persona que, amb una dedicació aproximada de mitja jornada, dugui a terme la coordinació de la TAEM i promogui un treball cooperatiu amb els responsables tècnics i administratius municipals a fi de desenvolupar les accions conjuntes d’aquest pla.

Es preveuen dues possibles formes per proveir aquesta figura de coordinació:

Contractació directa d’un servei d’assistència tècnica per part del Departament de Cultura del Consell Insular de Menorca, amb la forma de contracte que correspongui en aplicació de la legislació vigent en contractació pública.

Suport econòmic rotatori als ajuntaments, de caràcter temporal i limitat, per ampliar/complementar la jornada laboral d’un tècnic de gestió teatral. En aquest cas, el tècnic de gestió teatral que en sigui beneficiari assumirà la responsabilitat de la coordinació de la TAEM, amb una dedicació laboral de mitja jornada.

Els ajuntaments interessats hauran de sol·licitar directament aquest suport econòmic al Departament de Cultura del Consell, i la col·laboració es vehicularà a través del conveni bilateral que es descriu en l’ACCIÓ 1.1.

Les condicions per accedir a aquesta línia d’ajuda del Consell, sense perjudici de l’aplicació dels requisits obligats per qualsevol normativa que hi sigui d’aplicació, seran les següents:

a) Només hi podrà accedir un ajuntament cada vegada. Al cap de dos anys de vigència del primer conveni, si un altre ajuntament hi està interessat, el Consell finalitzarà la col·laboració amb el primer i iniciarà la col·laboració amb el nou sol·licitant.

b) L’import que es transfereixi a l’ajuntament només es podrà fer servir per complementar la jornada i el salari d’un tècnic del qual ja disposi, o bé perquè l’ajuntament en contracti un de nou en el cas que no en tengui cap. Si el tècnic té un contracte de jornada parcial, se li ampliarà el contracte amb mitja jornada, que dedicarà a la coordinació de la TAEM. Si l’ajuntament opta per contractar un tècnic nou, li farà un contracte mínim de mitja jornada, que, en aquest cas, dedicaria íntegrament a la coordinació de la TAEM.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Consolidar i incrementar els professionals responsables de la gestió dels espais escènics.

ACCIÓ 4.1: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capitol press.

Cost anual màx.

4.1.A. Contractació directa o aportació

2018 +

4

15.000€

ACCIÓ 4.2 PRODUCCIÓ PROFESSIONAL INSTITUCIONAL

- Promoció, selecció i finançament d'una producció escènica professional anual per estrenar-la en el Festival de Teatre d'Hivern

Es tracta d’una primera línia de suport a les arts escèniques de Menorca, per a projectes professionals, a fi de garantir una producció íntegrament finançada per les institucions públiques, capaç de ser exportada i de millorar la projecció exterior de les arts escèniques produïdes a Menorca.

Per aconseguir que la dotació sigui suficient per poder produir a Menorca espectacles de qualitat i d’una certa envergadura, així com per afavorir el coneixement i la circulació d’aquesta producció per les altres illes Balears, és recomanable que el Consell Insular de Menorca i el Govern de les Illes Balears estableixin un marc de col·laboració que els permeti finançar al 50 % el cost d’aquesta producció.

A fi de garantir la transparència i la lliure concurrència, aquesta línia s’inclourà dins una convocatòria de foment de les arts escèniques que traurà anualment el Consell Insular de Menorca a partir de 2019. És imprescindible que aquesta convocatòria es publiqui al principi de cada exercici econòmic, per tal que sigui compatible amb els calendaris de programació.

Es podran presentar a aquesta línia d’ajuts els projectes artístics de Menorca (a nom d’una companyia, un director, un dramaturg o un equip professional) que duguin associada una productora (persona física o jurídica amb l’IAE corresponent) que garanteixi la solvència necessària per a la realització del projecte i el compliment de la normativa en matèria laboral i de contractació.

També serà requisit que una proporció dels actors i les actrius del projecte, que determinarà la convocatòria, siguin nascuts o residents a Menorca.

Es considerarà com un mèrit puntuable, en la baremació dels projectes, l’aportació de recursos propis per part de la productora o el compromís de cofinançament de tercers.

Així mateix, es valorarà com a mèrit puntuable que el projecte estigui produït per una productora amb el domicili social a Menorca, o bé que es presenti en coproducció entre una productora de Menorca i una altra d'altres àmbits geogràfics, de les Illes Balears o de l’exterior, a fi de millorar la capacitat econòmica i la difusió del projecte.

Com amb la resta de línies d’ajuts que incorporarà l’esmentada convocatòria de foment de les arts escèniques, la TAEM actuarà com a comissió avaluadora. Durant el procés d’avaluació, la TAEM haurà de mantenir com a mínim una reunió bilateral amb cadascuna de les productores que hagin presentat projectes, per tal de valorar conjuntament la qualitat tècnica i la viabilitat del projecte. Així mateix, serà competència de la TAEM seleccionar els espais escènics on s’estrenarà i es representarà aquesta producció.

De manera transitòria, i mentre no estigui formalment constituïda la TAEM, el Departament de Cultura del Consell Insular de Menorca podrà promoure i dotar almenys una producció professional al llarg de 2018, com a producció pròpia exclusiva o amb la col·laboració de tercers.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 4.2: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

4.2.A Producció professional menorquina

2018

2

35.000€

4.2.B. Producció professional menorquina, dotada a través de la convocatòria de foment de les arts escèniques

2019 +

4

20.000€ (*)

(*) Dotació amb recursos porpis del Consell Insular de Menorca, que es pot doblar amb l'aportació del Govern de les Illes Balears

ACCIÓ 4.3 SUPORT A PRODUCCIONS PROFESSIONALS MENORQUINES

- Suport a projectes escènics professionals de Menorca amb ajudes a la producció

Segona línia de suport a la professionalització del sector escènic de Menorca, en aquest cas finançant parcialment la realització de produccions menorquines a través de la convocatòria de foment de les arts escèniques. Es concediran tres ajudes de quantia fixa, de 6.000 € cadascuna.

Es podran presentar a aquesta línia d’ajuts els projectes artístics de teatre i de dansa (a nom d’una companyia, un director, un dramaturg, una entitat cultural o un equip professional) de Menorca, associats a una persona física o jurídica, amb l’IAE corresponent, que garanteixi la solvència necessària per a la realització del projecte i el compliment de la normativa en matèria laboral i de contractació.

Es valorarà com a mèrit puntuable que el projecte estigui produït per una productora amb el domicili social a Menorca, o bé que es presenti en coproducció entre una productora de Menorca i una altra d'altres àmbits geogràfics, de les Illes Balears o de l’exterior, a fi de millorar la capacitat econòmica i la difusió del projecte.

Les activitats escèniques s’hauran de dur a terme dins l’exercici econòmic anual, per la qual cosa és necessari que la convocatòria es publiqui dintre dels dos primers mesos de l’any.

Com amb la resta de línies d’ajuts que incorporarà l’esmentada convocatòria, la TAEM actuarà com a comissió avaluadora.

De manera excepcional i transitòria, mentre no estigui constituïda la TAEM, el Departament de Cultura del Consell Insular de Menorca podrà coorganitzar i finançar parcialment, en coproducció amb tercers, públics o privats, les produccions professionals que es considerin adequades i que se seleccionaran d’acord amb els municipis.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 4.3: DESENVOLUPAMENT I PRESSUPOST

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

4.3.A. Suport a produccions professionals menorquines, amb coproducció del Consell Insular de Menorca i altres entitats públiques o privades

2018

2

6.000€

4.3.B. Suport a produccións professionals menorquines, a través de la convocatòria de foment de les arts escèniques

2019 +

4

18.000€

ACCIÓ 4.4 SUPORT A LA PROFESSIÓ ARTÍSTICA MENORQUINA

- Convocatòria de beques per a projectes individuals d'artistes escènics menorquins, titulats o amb experiència

Si l’Escola d’Art Dramàtic de Menorca s’ha de consolidar com el centre de formació de referència en arts escèniques a Menorca, com es descriu en l’ACCIÓ 2.1, també és necessari que aquest pla prevegi el suport a la formació permanent dels artistes menorquins.

Per açò, i en el marc de la convocatòria de foment de les arts escèniques, el Consell Insular de Menorca traurà cada any una línia de beques a la professió artística a fi d'atorgar tres ajudes de quantia fixa, de 2.000 € cadascuna, per al finançament d’estades a l’exterior per a l'ampliació d’estudis; la participació, a Menorca o fora, en la creació de nous projectes escènics, o la realització a Menorca de projectes de formació, experimentació o recerca en arts escèniques.

Els beneficiaris d’aquestes beques podran ser els artistes escènics titulats, o amb un mínim de cinc anys d’experiència professional acreditada, nascuts a Menorca o residents a l’illa.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Promoure des de Menorca la realització de projectes d’arts escèniques de qualitat donin oportunitats, formació i projecció als artistes professionals de l’illa.

2. Afavorir l’intercanvi entre els artistes titulats de Menorca i altres experiències foranes de creació, formació i investigació en arts escèniques.

3. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 4.4: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

4.4.A. Beques per a artistes escènics de Menorca, a través de la convocatòria de foment de les arts escèniques

2019 +

4

6.000€

ÀMBIT 5: DINAMITZACIÓ

ACCIÓ 5.1 TEATRE ESCOLAR, JOVE I AMATEUR

- Impuls a iniciatives de dinamització del teatre escolar, teatre jove, teatre adult amateur, i a festivals i programacions en espais no convencionals.

Tot i que l’eix central d’aquest pla de foment de les arts escèniques s’orienta a la professionalització i dignificació de les arts escèniques i a la millora de la gestió dels espais escènics públics i la seva programació, no es pot menystenir la importància de l’àmbit educatiu, formal i no formal, del lleure juvenil i de les iniciatives de teatre amateur i d’arts escèniques no convencionals.

Tots aquests espais tenen un gran potencial per a la creació de públics i el foment de l’afició al teatre, i són un bé cultural i de socialització que les institucions públiques han de sostenir i promoure.

El plantejament del Pla de Foment de les Arts Escèniques en aquest aspecte s’orienta a vehicular i donar suport a les activitats que ara ja existeixen i a suscitar-ne de noves, recollint propostes i donant-los suport econòmic d'acord amb els criteris de prioritat, qualitat, interès i viabilitat tècnica que proposi la TAEM.

El suport econòmic es vehicularà a través d’una línia específica d’ajudes que s’incorporarà a la ja esmentada convocatòria de foment de les arts escèniques. Els beneficiaris d’aquestes ajudes podran ser els centres educatius i les AMIPA, els grups i les entitats de teatre amateur, les associacions culturals, els casals de joves i els promotors privats.

La TAEM promourà la realització d’una mostra de teatre escolar a cada municipi (amb la participació com a mínim d’un grup per cada centre escolar) a partir dels projectes que rebin el suport dintre d’aquesta línia d’ajudes. Les ajudes per a teatre jove i adult, i amateur, també es distribuiran de manera equitativa entre els vuit municipis, a raó d’un projecte per municipi.

Atès que el teatre escolar es considera un dels eixos vertebradors de la dinamització, el coordinador de la TAEM dedicarà una atenció especial a l’organització de les mostres de teatre escolar municipals, donant suport als centres escolars, identificant els directors i coordinant-los, proporcionant-los recursos (textos, exercicis) i planificant l’agenda de representacions.

Per açò, és convenient que abans de treure aquesta convocatòria d’ajudes, la TAEM, i especialment la persona que s’encarregui de la seva coordinació, tengui un paper proactiu per impulsar i canalitzar les iniciatives, tot mantenint un contacte freqüent amb els centres educatius, els grups teatrals amateurs, els casals de joves, les entitats culturals i socials, i els programadors ocasionals d’activitats escèniques.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Dotar la població de Menorca d’una programació d’arts escèniques de qualitat que generi un creixement social i una dinàmica de valoració i aprofitament d’aquestes.

2. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

3. Crear un vincle estable entre públic-creadors i creadors-espais per tal d’aprofitar el talent i les potencialitats dels artistes menorquins.

4. Estructurar legalment, econòmicament i funcionalment la relació entre els diferents agents que intervenen en l’administració i la gestió dels recursos que afecten les arts escèniques.

5. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

ACCIÓ 5.1: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temportizació

Capítol press.

Cost anual màx.

5.1.A. Coordinació de la TAEM amb els agents de dinamització: centres educatius, grups amateurs, entitats culturals i social, programadors ocasionals

2018 +

-

-

5.1.B. Inclusió d'una línia d'ajudes per a la dinamització del teatre escolar, treatre jove, teatre adult amateur i altres programacions no convencionals, dintre de la convocatòria de foment de les arts escèniques del CIM

2019 +

4

18.000€

5.1.C. Despeses per a l'organització de les mostres de teatre escolar

2019 +

2

2.000€

ACCIÓ 5.2 PROJECCIÓ EXTERIOR

- Coordinació de les accions d'aquest pla amb el Govern de les Illes Balears i promoció d'iniciatives de col·laboració exterior amb altres agents

L’intercanvi cultural entre illes i la projecció exterior de la cultura són competències del Govern de les Illes Balears. Durant la legislatura 2015-2019, la Conselleria de Participació, Cultura i Esports ha multiplicat les iniciatives en aquest sentit, amb programes d'èxit com TalentIB, les línies de suport a la mobilitat d’artistes i agents culturals, la reincorporació a l’Institut Ramon Llull i l’establiment d’acords de col·laboració amb altres institucions de l’exterior.

El Pla de Cultura de les Illes Balears, que el 2018 està elaborant el Govern, té com un dels eixos centrals el reforç d’aquesta projecció exterior.

El Pla de Foment de les Arts Escèniques ha de crear sinergies amb les iniciatives del Govern, perquè un dels indicadors del seu impacte positiu sobre la realitat de les arts escèniques a Menorca serà, precisament, la capacitat d’incrementar el reconeixement i la mobilitat exterior de les produccions teatrals i de dansa de Menorca.

Un mercat cultural limitat, com el de Menorca, requereix l’establiment de canals de col·laboració i intercanvi estables amb fires, festivals, programadors i productors d’arts escèniques exteriors, especialment de l’àmbit lingüístic català, ja que per raons d’afinitat cultural i de proximitat geogràfica són aquests els territoris als quals les produccions menorquines poden tenir un accés més fàcil.

També és projecció exterior la capacitat d’atreure el públic visitant de Menorca a les produccions escèniques que es realitzin a l’illa. S’ha de tenir en compte, però, que el destinatari de les accions d’aquest pla no és ni ha de ser prioritàriament el turisme, sinó la població local, a partir de la concepció i l'aposta de les polítiques públiques de cultura en general, i del foment de les arts escèniques en particular, com un servei ciutadà, un motor per a la dinamització, el conreu de la llibertat d’expressió, el pensament crític, la participació i la transformació social.

Per tot açò, a més de desenvolupar iniciatives com les que es descriuen en l’ACCIÓ 1.3, la TAEM s’ha de convertir en l’agent públic interlocutor amb els agents culturals de l’exterior, públics i privats, i ha de fer de la projecció exterior un dels punts forts de la seva raó de ser.

Objectius que es pretenen assolir:

1. Coordinar l’acció dels diferents espais escènics públics de l’illa per tal de millorar la feina de cada un, optimitzar els recursos i canalitzar els seus esforços, focalitzant-los en una millor difusió de la creació artística i la seva acció positiva cap als ciutadans.

2. Vincular les iniciatives existents en un mateix recorregut i donar-li estabilitat actual i futura.

3. Donar resposta als reptes que les transformacions tecnològiques i de la societat de la informació suposen per als projectes culturals, en especial pel que fa al seu potencial de projecció, intercanvi i cooperació exteriors.

ACCIÓ 5.2: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

5.2.A. Encàrrec i disseny d'una estratègia de projecció exterior vinculada al desenvolupament del Pla de cultura del Govern de les Illes Balears

2019

2

3.000€

ACCIÓ 5.3 COMPANYIA RESIDENT DELS TEATRES PÚBLICS DE MENORCA

- Estudi de les possibilitats i elaboració d'un avantprojecte de creació d'una companyia resident dels teatres públics de Menorca, amb seu compartida entre el Teatre Principal de Maó i el Teatre des Born de Ciutadella

Històricament, el Teatre Principal de Maó ha estat el referent menorquí de les arts escèniques, i aquesta passa endavant respecte a la resta d’espais i iniciatives ha de mantenir-se. El Teatre Principal no ha de veure alentida la seva marxa amb l’argument del dinamisme i el posicionament social que puguin arribar a assolir els nous espais escènics menorquins.

Paral·lelament, la finalització de la reforma i posterior reobertura del Teatre des Born de Ciutadella farà que, en pocs anys, Menorca disposi de dos teatres de primer nivell, un a llevant i l’altre a ponent que, lluny de representar una competència amb el Teatre Principal, pot constituir, amb ell, el vaixell insígnia de les arts escèniques a Menorca i col·laborar activament en les produccions i les programacions més ambicioses.

Com a acció complementària del Pla, es proposa la realització d’un estudi de possibilitats i l’elaboració d’un avantprojecte per a la creació d’una companyia resident dels teatres públics de Menorca, amb seu compartida entre el Teatre Principal de Maó i el Teatre des Born de Ciutadella, capaç de dur a terme la producció d’un espectacle anual de caràcter professional que aprofiti el talent local i que, com les produccions professionals que es descriuen en l’ACCIÓ 4.2, tengui la capacitat de ser exportat i dur el nom de Menorca a altres territoris.

Aquesta iniciativa, en el cas que es dugui terme, haurà de ser liderada per la Fundació Teatre Principal de Maó i pel futur òrgan gestor del Teatre des Born de Ciutadella. Tanmateix, atès l’interès supramunicipal d’aquesta proposta, el Consell Insular de Menorca col·laborarà en la realització dels treballs previs d’estudi i anàlisi, imprescindibles per valorar-ne la viabilitat i per acordar, entre les parts que hi participin, el nom d’aquesta companyia.

ACCIÓ 5.3: Desenvolupament i pressupost

Concepte

Temporització

Capítol press.

Cost anual màx.

5.3.A. Avantprojecte de creació d'una companyia resident dels teatres públics de Menorca

2020

2

2.000e

5. CRONOGRAMA D'APLICACIÓ I DOTACIÓ ECONÒMICA

  Vegeu-ne al final del document

 

6. IMPACTE SOBRE EL PRESSUPOST DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

6.1. Pressupost de les accions del Pla per capítols

  Vegeu-ne al final del document

 

6.2. Evolució de la despesa del Consell Insular de Menorca en foment de les arts escèniques.

  Vegeu-ne al final del document

 

Abans del Pla de foment de les arts escèniques

Amb el Pla de foment de les arts escèniques

Interposició de recursos

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma

 

La secretaria interina
Rosa Salord Oleo

Documents adjunts