Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 8321
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i la Fundació de Foment de Turisme de Menorca per el desenvolupament d’activitats derivades de l’assumpció per el Consell Insular de Menorca de les competències de promoció turística publicada al Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 16 de juliol de 2018, adoptà, entre d’altres, l’acord següent:

Aprovar el conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i la Fundació de Foment de Turisme de Menorca, que es transcriu més avall en annex, per a l’assumpció de les competències de promoció turística publicada al Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

Maó, 6 d’agost de 2018

LA SECRETÀRIA INTERINA

Rosa Salord Olèo

ANNEX

Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i la Fundació de Foment de Turisme de Menorca per el desenvolupament d’activitats derivades de l’assumpció per el Consell Insular de Menorca de les competències de promoció turística publicada al Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig

Parts

Susana I. Mora Humbert, presidenta del Consell Insular de Menorca, per l'acord del Ple del Consell Insular de Menorca reunit en sessió extraordinària de 7 de juliol de 2017, en virtut de les atribucions que li confereixen l'art. 9.2.q de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local.

Maite Salord Ripoll, vicepresidenta de la Fundació Foment de Turisme de Menorca, d’acord amb l’establert a l’article 18 dels Estatuts d’aquella entitat en funció dels quals la vicepresidència de la Fundació correspon a la consellera executiva que té atribuïdes les potestats en matèria de turisme.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest conveni.

Antecedents/Fonaments

Dia 1 d'abril és fa efectiu el traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015 de 22 de maig, en Decret 7/2018, de 23 de març, que es publica el 24 de març de 2018 (BOIB núm. 37).

El Decret 7/2018 publicava l’Acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que es transcriu com a annex a aquest Decret, adoptat pel Ple d’aquest òrgan col·legiat estatutari en la sessió del dia 20 de març de 2018, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig.

En conseqüència, queda traspassat al consell insular de Menorca, les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes i les condicions que resulten del mateix Acord de la Comissió Mixta i de les relacions que es detallen a l'Acord.

El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 17 de novembre de 2014, acordà d'aprovar definitivament la modificació dels Estatuts de la Fundació Destí Menorca, que passa a denominar-se Fundació Foment del Turisme Menorca.

Sota la denominació del Foment del Turisme de Menorca es constituí una entitat sense ànim de lucre, a iniciativa del Consell Insular de Menorca, que té afectat de manera permanent el seu patrimoni a la realització de les finalitats d'interès general que es detallen en l'article 3 dels estatuts.

La fundació té personalitat jurídica pròpia i independent dels seus fundadors i plena capacitat jurídica i d'obrar, sense altra limitació que les que s'estableixen els estatuts i en la legislació vigent.

La Fundació té el caràcter de mitjà propi del Consell Insular de Menorca. En tot cas, el caràcter de medi propi de la Fundació exigeix que aquesta compleixi en tot moment els requisits per ser considerada així, d'acord amb l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23 / UE i 2014/24 / UE, de 26 de febrer de al 2014.

Les finalitats i activitats fundacionals, es detallen a l'article 3 dels estatuts. Les finalitats són: la promoció i el desenvolupament del turisme a Menorca a l'exterior., el desenvolupament del nous productes turístics, el foment i l'impuls de negocis i instal·lacions turístics a l'exterior amb el fi de captar inversions i qualsevol altra de congruent amb les anteriors i que el Patronat consideri oportuna.

El fet de que el Govern Balear hagi traspassat les competències de promoció turística al Consell Insular de Menorca determina la necessitat de comptar amb els mitjans necessaris per desenvolupar les activitats pròpies de dites noves competències.

La FFTM compte amb estructura organitzativa i mitjans personals dedicats a les esmentades finalitats i activitats fundacionals, per la qual cosa esdevé idònia per realitzar activitats relacionades amb el nou àmbit competencial. No obstant, la concreció de les activitats lligades a les noves competències de promoció turística que recauen sobre el Consell Insular de Menorca, que hagi de desenvolupar la FFTM haurà de ser clara i en cap cas pot suposar l’exercici de potestats administratives.

Quant a la forma jurídica de recollir las noves activitats i funcions de la FFTM per al desenvolupament de les activitats lligades al nou àmbit competencial del Consell de Menorca, s’ha de considerar que la FFTM té personalitat jurídica pròpia i és mitjà propi del Consell Insular de Menorca. La personalitat jurídica pròpia i diferenciada de la FFTM admet un instrument d’acord de voluntats per col·laborar en la consecució d’una finalitat comú, instrument que ha de complir amb el que preveuen els artss. 47 a 53 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic (LRJSP).

Ateses les actuals circumstàncies i d'acord amb els interessos concurrents de les entitats que hi participam, manifestam la voluntat de signar aquest conveni d'acord amb els següents

Pactes

Primer. Objecte del conveni

Aquest conveni té per objecte articular la col·laboració entre les entitats que el subscriuen amb l’objectiu de gestionar d’una forma conjunta i integrada d’actuacions en matèria de promoció turística.

Amb aquesta finalitat el Consell Insular de Menorca atribueix una part de les funcions que li corresponen en matèria de promoció turística a la Fundació Foment del Turisme de Menorca la qual passarà a gestionar-les com a una part més de les finalitats i actuacions que ja li foren assignades mitjançant l’acord de constitució de l’any 2006 i la posterior modificació estatutària de l’any 2014.

Segon. Aportació i obligacions de la FFTM

La FFTM realitzarà les següents activitats i funcions:

a) La promoció interna i externa i la protecció de la imatge turística de l’illa l’execució de les línies públiques d’ajuda i promoció del turisme.

b) La potenciació de les mesures i les actuacions que possibilitin el desenvolupament i la implantació de polítiques de qualitat turística en les destinacions,

c) L’assessorament i el suport tècnic als municipis del seu àmbit territorial en qualsevol aspecte que millori la seva competitivitat turística.

d) L’impuls i la coordinació de la informació turística.

D'altra banda, també realitzarà en coordinació amb el Consell Insular de Menorca, les següents activitats:

- Assistència a la Direcció Insular que ostenti la cartera de Promoció Turística a la Comissió Interinsular de Coordinació de les Accions Promocionals en Matèria Turística, que es constitueix com a plataforma permanent de col·laboració i cooperació multilateral entre l’Administració autonòmica i les insulars.

- Investigació dels factors que incideixen sobre el turisme, així com de l’elaboració, la recopilació i la valoració d’estadístiques, informació i dades relatives a aquest que, en la mesura que es pugui, es desglossaran per illes. Així mateix, han d’abordar la creació i la difusió del coneixement i la intel·ligència turística i la coordinació de la informació sobre el sector turístic.

- Creació, l’administració i la posada en valor del producte turístic. D’aquesta manera, la Fundació de Foment de Turisme de Menorca, assumeix la política de patrocinis a esdeveniments que cerquin el posicionament i millora de la marca Menorca, entre d’altres, per a la millora de la competitivitat turística, que fins ara estava encomanada al Govern.

Tercer Aportació del Consell Insular de Menorca (Obligacions de caràcter econòmic)

Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, i d’ampliació, adaptació i compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, determina a l’apartat F), la valoració del cost efectiu anual de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística.

Els crèdits pressupostaris determinats a la relació número 1 de l’annex del Decret 7/2018, s’han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques en els conceptes habilitats en la Secció 32 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme trameti a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de donar compliment a la normativa econòmica pressupostària vigent.

La valoració que recull l’apartat F) del Decret, es correspon al cost efectiu global anual associat tant al traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis en matèria de promoció turística, com a l’ampliació, l’adaptació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, ascendeix a 5.638.182,00euros (cinc milions sis-cents trenta-vuit mil cent vuitanta-dos euros), quantia que atén tant els costs directes com els indirectes, com també les despeses d’inversió.

La distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual global de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística, es recull a l’apartat G del Decret de referència: Mallorca 61,12 %, Menorca 20,68 %, Formentera 13,29 % i Eivissa 4,92 %.

D’altra banda es preveu un finançament addicional durant el període 2018-2022 (lletra H, del Decret 7/2018, de 23 de març), per tal de facilitar la prestació de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inherents a les competències pròpies en matèria de promoció turística que es traspassen als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera, o de les ja traspassades al Consell Insular d’Eivissa mitjançant el Decret 45/2015, de 22 de maig, que s’amplien, adapten o completen i es determina una dotació addicional de 7.000.000 d’€ (set milions d’euros). La quantia esmentada no s’integra en el cost efectiu del traspàs, atès que s’entén no acumulable i, per tant, no consolidable, en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars.

L’Acord preveu que la distribució assignada al Consell Insular de Menorca de la massa de finançament corresponent tant al traspàs als consells de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars, com a l’ampliació, l’adequació i la compleció de les funcions i els serveis en aquesta matèria traspassats al Consell Insular d’Eivissa pel Decret 45/2015, de 22 de maig, sigui de 1.165.976,04 euros anual (corresponent al 20,68 % del total). S’apliquen els coeficients de distribució entre els Consells Insulars de l’apartat G del Decret de referència.

Per a l’any 2018, el finançament que han de percebre el Consell Insular de Menorca en aplicació de l’Acord de traspàs, es determina en 375.075,00 euros al Consell Insular de Menorca.

A l’efecte del que preveu la lletra H) de l’annex del Decret, el finançament addicional a favor dels consells insulars, pel que fa a l’any 2018, l’aportació serà de 344.583,00 euros al Consell de Menorca.

La transferència d’aquests crèdits cap a la Fundació Foment de Turisme de Menorca, hauria de respectar el percentatge de la distribució del cost efectiu realitzat entre la valoració del cost directe i dels costos indirectes, el que banda, la distribució del cost efectiu, es divideix entre la valoració del cost Directe (que es correspon amb les funcions de promoció exercides pel Govern Balear, a través de l’Agència de Turisme de les Illes Balears) que es calcula en 5.272.629,00 euros i el Cost Indirecte (que es correspon amb les funcions de promoció exercides pel Govern Balear, a través de a Direcció General de Turisme), que es correspon en 365.553,00 euros.

El cost directe associat a l’activitat promocional Turística a Menorca, donat que la FFTM desenvoluparà les tasques de promoció turística dins del consell, s’hauria de transferir a la FFTM.

La taula final de la distribució del cost efectiu de la transferència serà la següent:

Costs

Cost directes Menorca

Costs indirectes Menorca

Cost efectiu Menorca

Cost efectiu transferit a CIMe

Cost efectiu a transferir a FFTM

Capítol 1

155.007,97

62.090,05

217.098,02

14.075,61

203.022,41 €

Capítol 2

9.665,00

3.871,30

13.536,30

877,63

12.658,67 €

Capítol 6

925.706,70

925.706,70

60.018,44

865.688,26 €

Costs perifèrics

851,81

851,81

55,23

796,58 €

Compensació lloguer

8.783,21

8.783,21

569,46

8.213,75 €

Total

1.090.379,68

75.596,36

1.165.976,04

75.596,36

1.090.379,68 €

Pel que fa a l’any 2018, on les transferències s’han acordat una vegada ja iniciat l’any, la quantitat que el Consell Insular ha de transferir a la FFTM, també ha de seguir el mateix principi de diferenciació entre el cost efectiu realitzat entre la valoració del cost directe i dels costos indirectes, i les assignacions que es distribuiran entre Consell Insular i la FFTM:

Cost efectiu Menorca

Cost efectiu romanent a CIMe

Cost efectiu transferit a FFTM

375.075,00 €

24.318,09 €

350.756,91 €

Pel que fa al finançament addicional durant el període 2018-2022 (lletra H, del Decret 7/2018, de 23 de març), la quantitat esmentada per als anys 2018 fins al 2022 -que no s’integra en el cost efectiu del traspàs-, es transferirà de forma íntegre a la FFTM.

Finançament addicional Menorca

Finançament addicional romanent a CIMe

Finançament addicional transferit a la FFTM

344.583,00 €

0,00 €

344.583,00 €

Quart. Conseqüències aplicables en el cas d'incompliment de les obligacions assumides

L’incompliment del conveni, serà causa de resolució del conveni i els efectes que es recullen en el punts setè i vuitè de l’acord.

Cinquè. Règim de modificació del conveni

La modificació del contingut del conveni requerirà acord unànime de les parts.

Sisè. Comissió mixta de seguiment, vigilància i control

A partir de la signatura del conveni es constituirà una comissió mixta de seguiment, vigilància i control amb representants designats pels subjectes signants en règim de paritat. La comissió esmentada s'ha de responsabilitzar del seguiment, vigilància i control de les accions derivades del conveni. La Comissió vendrà constituïda per dos membres del Consell Insular de Menorca i dues persones de la Fundació Foment de Turisme de Menorca.

La comissió mixta de seguiment s'ha de reunir sempre que ho sol·liciti per escrit una de les parts. En la constitució de la comissió es designarà les persones que duran a terme les funcions de presidència i secretaria, que poden tenir un caràcter rotatori.

El règim de funcionament i adopció d'acords és l'establert en la Llei 40/2015, de 2 d'octubre, per al funcionament dels òrgans col·legiats.

Setè. Causes de resolució i denúncia

Aquest conveni s'extingirà per l'acompliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o perquè s'incorri en causa de resolució.

Són causes de resolució:

a) El transcurs del termini de vigència sense que se n'hagi acordat la pròrroga.

b) L'acord unànime de totes les parts.

c) L'incompliment greu de les obligacions i compromisos assumits per part d'algun dels signants.

En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s’ha de comunicar a la comissió de seguiment, vigilància i control de l’execució del conveni i a les altres parts signants. Si, un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l’incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i el conveni s’entén resolt. La resolució del conveni per aquesta causa pot comportar la indemnització dels perjudicis causats si així s’ha previst.

d) La decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

e) La impossibilitat sobrevinguda legal o material de poder dur a terme l'objecte del conveni.

f) Per denúncia expressa de qualsevol de les parts per a separar-se de forma unilateral del conveni. En aquest cas s'ha de comunicar per escrit a les altres parts amb una antelació mínima de tres mesos; en qualsevol cas, les parts es comprometen a finalitzar el desenvolupament de les accions ja iniciades en el moment de la notificació de la denúncia.

Vuitè. Efectes de la resolució del conveni

El compliment i la resolució del conveni dona lloc a la seva liquidació a fi de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.

Tenint en compte que d’aquest conveni deriven compromisos financers, s’entenen acomplerts quan el seu objecte s’hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes dues parts, d’acord amb les seves competències respectives, tenint en compte les regles següents:

Si de la liquidació resulta que l’import de les actuacions executades per alguna de les parts és inferior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l’execució esmentada, aquella ha de reintegrar a aquestes l’excés que correspongui a cada una, en el termini màxim d’un mes des que s’hagi aprovat la liquidació.

Si, un cop transcorregut el termini màxim d’un mes, esmentat en el paràgraf anterior, no s’ha produït el reintegrament, s’ha d’abonar a les parts esmentades, també en el termini d’un mes comptador d’aquest moment, l’interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l’activitat economicofinancera del sector públic.

Si és superior, la resta de parts del conveni, en el termini d’un mes des de l’aprovació de la liquidació, han d’abonar a la part de què es tracti la diferència que correspongui a cadascuna, amb el límit màxim de les quantitats que cadascuna s’hagi compromès a aportar en virtut del conveni. En cap cas les parts del conveni tenen dret a exigir a la resta cap quantia que superi els límits màxims esmentats.

No obstant això, si, quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni, hi ha actuacions en curs d’execució, les parts, a proposta de la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni o, si no n’hi ha, del responsable del mecanisme a què fa referència la lletra f) de l’article 49, poden acordar la continuació i acabament de les actuacions en curs que considerin oportunes, i establir un termini improrrogable per al seu final, un cop transcorregut el qual se n’ha d’efectuar la liquidació en els termes que estableix l’apartat anterior.

Novè. Qüestions litigioses i jurisdicció competent

Les controvèrsies que puguin sorgir en la interpretació i l'aplicació dels pactes d'aquest conveni les ha de resoldre l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu. No obstant això, les controvèrsies que es puguin plantejar sobre la interpretació i l'execució del conveni s'han de dirimir amb caràcter previ en el si de la comissió mixta de seguiment prevista en aquest conveni.

Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.

Desè. Vigència

El conveni té efectes a partir del moment de la seva formalització mitjançant la seva signatura per ambdues parts, i finalitza al cap de 4 anys, des de l’esmentat inici de la vigència del conveni.

El conveni es pot prorrogar per acord exprés de les parts signants acordat amb caràcter previ a l'acabament del termini inicial de vigència per un període màxim de 4 anys.

En prova de conformitat signam aquest conveni en el lloc i la data que s'indica en cada cas.