Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 8294
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal de neteja de l'espai públic i la gestió dels residus de Ciutadella de Menorca (exp. 2018/003545)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Una vegada transcorregut el termini d'exposició pública de l’Ordenança municipal de neteja de l’espai públic i la gestió dels residus de Ciutadella de Menorca, aprovada inicialment pel Ple, en sessió ordinària de dia 19 d’abril de 2018, en el punt número 5 de l’ordre del dia (BOIB número 69 del 5 de juny de 2018), i en no haver-se presentat cap reclamació en contra, aquesta ordenança queda elevada a definitiva, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.

A continuació —i una vegada vist l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona—, es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança:

ORDENANÇA MUNICIPAL DE NETEJA DE L’ESPAI PÚBLIC I LA GESTIÓ DELS RESIDUS

ÍNDEX

Títol I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte, règim jurídic i àmbit d’aplicació.

Article 2. Competències locals.

Article 3. Definicions.

Article 4. Règim fiscal.

Article 5. Responsabilitat pels danys causats.

Article 6. Foment de conductes cíviques i col·laboració ciutadana.

Article 7. Difusió i obligació de compliment.

Títol II. NETEJA VIÀRIA I D’ESPAIS PÚBLICS

Capítol I. Aspectes generals i actuacions no permeses

Article 8. Disposicions generals.

Article 9. Servei de neteja.

Article 10. Foment de les conductes cíviques.

Article 11. Actuacions no permeses en els espais d’ús públic.

Article 12. Neteja i manteniment d’immobles, solars i zones particulars.

Capítol II. Mesures respecte a determinades actuacions a l’espai públic

Article 13. Activitats privades.

Article 14. Actuacions relacionades amb la publicitat.

Article 15. Pintades.

Article 16. Afecció a l’espai públic per obres.

Article 17. Transport, càrrega i descàrrega de vehicles.

Article 18. Transport de residus i materials.

Article 19. Animals.

Article 20. Actes públics.

Capítol III. Neteja de platges.

Article 21. Servei de neteja de platges.

Títol III. RECOLLIDA I GESTIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS

Capítol I. Disposicions generals

Article 22. El servei de recollida.

Article 23. Classificació de serveis de recollida.

Article 24. Deures

Article 25. Prohibicions.

Article 26. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus.

Article 27. Informació sobre separació i recollida de residus.

Article 28. Sensibilització i educació sobre separació i recollida de residus.

Capítol II. Servei de recollida ordinària

Article 29. Disposició de residus.

Article 30. Recollida selectiva.

Article 31. Contenidors.

Article 32. Recollida de la fracció resta.

Article 33. Recollida de la fracció FORM (orgànica).

Article 34. Recollida de la fracció vidre.

Article 35. Recollida d’envasos lleugers.

Article 36. Recollida de paper i cartó.

Article 37. Olis vegetals emprats.

Article 38. Roba i sabates emprades.

Article 39. Residus de medicaments i els seus envasos.

Article 40. Piles i acumuladors.

Article 41. Residus de construcció i demolició procedents d’obres menors.

Article 42. Recollida a les deixalleries.

Capítol III. Servei de recollida especial

Article 43. Residus comercials no perillosos.

Article 44. Voluminosos: mobles i estris.

Article 45. Residus d’aparells elèctrics i electrònics.

Article 46. Podes i altres residus de jardineria.

Article 47. Recollides de plàstics agrícoles.

Article 48. Animals morts.

Article 49. Vehicles abandonats i embarcacions.

Article 50. Vehicles al final de la seva vida útil.

Article 51. Residus de construcció i demolició procedents d’obres menors (RCD).

Article 52. Sol·licitud del servei municipal especial de recollida.

Títol IV. INSPECCIÓ I SANCIÓ

Capítol I. Inspecció i control

Article 53. Servei d’inspecció.

Article 54. Control de l’activitat.

Article 55. Eines TIC per al control de l’activitat.

Article 56. Deure de col·laboració.

Capítol II. Infraccions i sancions

Secció 1a. Infraccions

Article 57. Responsables.

Article 58. Infraccions.

Article 59. Infraccions lleus.

Article 60. Infraccions greus.

Article 61. Infraccions molt greus.

Article 62. Prescripció.

Secció 2a. Sancions

Article 63. Sancions lleus.

Article 64. Sancions greus.

Article 65. Sancions molt greus.

Article 66. Graduacions de les sancions.

Article 67. Obligació de reposar.

Article 68. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals.

Article 69. Col·laboració en l’execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus.

Article 70. Commutació de les sancions per treballs en benefici de la comunitat i d’altres.

Article 71. Competència i procediment sancionador.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Disposició derogatòria única. Normes derogades.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor.

ANNEX

Taula d'infraccions

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Són objectius prioritaris de l'Ajuntament de Ciutadella la gestió correcta dels residus generats al seu municipi, basada en criteris de sostenibilitat, així com el fet de poder disposar d'un entorn net i saludable per a tots els ciutadans i ciutadanes, i per a les persones visitants.

La Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases del règim local, en l’article 25.2.I), atribueix als ajuntaments competències en matèria de neteja viària i de recollida i tractament de residus i, així mateix, en els articles 26.1.a) i b) estableix l’obligació de prestar aquests serveis. De la mateixa manera, la Llei 20/2006, de 15 de setembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, recull que correspon als municipis la prestació del servei de recollida, transport i eliminació de residus urbans.

Aquesta competència genèrica es completa amb el que disposa l’article 12.5 de la Llei 22 /2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que estableix, per una part, les competències de les entitats locals en matèria de residus segons l'article 12.5, i concreta, així, el disposat als articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; i, per l'altra part, a la seva disposició transitòria segona, l'obligació de les entitats locals d'aprovar ordenances que s'adaptin a la llei esmentada, del 31 de juliol de 2013.

El Pla director sectorial per a la gestió de residus no perillosos de Menorca, aprovat en sessió ordinària del 26 de juny de 2006 i publicat en el BOIB 109 del 3 d’agost de 2006, recull, en l’article 6.1.c), que es traslladaran a les respectives ordenances les mesures necessàries per al compliment de les obligacions derivades del present pla.

En aquest sentit, la Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos, estableix els principis d’actuació que han de fixar les administracions públiques per fomentar la prevenció i la reutilització dels envasos, alhora que estableix uns objectius de reducció, reciclatge i valorització, de conformitat amb la Directiva europea 94/62/CE, modificats pel Reial decret 252/2006.

D’altra banda, el Reial decret 105/2008, d’1 de febrer, pel qual es regula la producció i la gestió dels residus de construcció i demolició, estableix la possibilitat d’establir, en els termes prevists en la legislació de les comunitats autònomes, un mecanisme de control vinculat a l’obtenció de la llicència d’obres, mitjançant la constitució per part del productor d’una fiança o garantia financera equivalent que respongui en particular a la gestió dels residus de construcció i demolició que es produiran a l’obra.

Igualment, el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

El text de la present ordenança s'ha dividit en tres grans blocs: neteja viària i dels espais públics, gestió de residus i règim sancionador.

Respecte a la neteja viària i dels espais públics, els objectius que regeixen aquesta ordenança són els següents: primer, disposar d’un entorn net com a dret del ciutadà i delimitar els seus deures en aquest aspecte, per respecte al conjunt de la ciutadania; segon, delimitar les competències de neteja viària i d’espais públics que pertoca als serveis municipals de neteja; tercer, regular la neteja dels espais públics i diferenciar:

- Els aspectes generals de la neteja dels vials, de les voreres i les zones pavimentades.

- Aspectes puntuals de neteja d’espais concrets.

- Situacions i activitats concretes, com excrements d’animals de companyia, pintades, distribució de propaganda...

Pel que respecta als residus, els objectius són els següents: en primer lloc, minimitzar els residus a generar; en segon, reutilitzar els residus generats; i, en tercer, reciclar els no reutilitzables. I, en darrer terme, tractar adequadament els residus no reciclables segons la seva naturalesa, i qui els generi en suportaria el cost derivat de la seva gestió.

I, pel que respecta al règim sancionador, els objectius són els següents: primer, ser un instrument que propicia una gestió dels residus basada en criteris de sostenibilitat; segon, dotar l’Administració dels instruments sancionadors i coercitius adequats i proporcionals per poder garantir el compliment de les prescripcions legals i la correcció de les infraccions, les quals s’han diferenciat per matèries i intensitat de la infracció; i, tercer, adaptar el règim sancionador als ordenaments comunitari, estatal i autonòmic vigent.

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte, règim jurídic i àmbit d'aplicació

1. La present ordenança té per objecte, en el marc de les competències municipals, regular les conductes i activitats relatives a la neteja, al dipòsit, a la recollida, a la gestió de rebuig i als residus municipals, respectant els principis de prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, altres formes de valorització, i control d'espais públics i privats; a fi d'aconseguir el millor resultat ambiental global, i de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

D’aquesta manera, són objectius de la present ordenança els següents:

  • Aconseguir un municipi amb unes òptimes condicions de salubritat, higiene i salut públiques a l’àmbit urbà, al del medi ambient i a l'entorn urbanístic.
  • Optimitzar la separació i disposició dels residus per tal de maximitzar-ne la reutilització, el reciclatge i la valorització.
  • Minimitzar els residus que no es poden aprofitar i que han de ser dipositats en un abocador per a eliminar-los.
  • Responsabilitzar i sensibilitzar la ciutadania en els hàbits i les actituds que facilitin la consecució dels objectius de la present ordenança.
  • Assolir un nivell de gestió de residus, de qualitat tècnica, social i econòmica.
  • Regenerar els espais degradats per les descàrregues incontrolades.

2. En l'exercici de les competències municipals, la present ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, i el planejament i la reglamentació del Consell de Menorca. En tot moment s'ha d'interpretar i aplicar d'acord amb la legislació vigent.

3. Totes les persones físiques i jurídiques que resideixin o dipositin residus en el terme municipal de Ciutadella estan obligades a complir la present ordenança, així com les disposicions que, en desenvolupament d'aquesta, dictin l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable.

4. Les normes d'aquesta ordenança s'aplicaran per analogia en els supòsits que, tot i no estar expressament recollits, per la seva naturalesa, estiguin en el seu àmbit d'aplicació.

Article 2. Competències locals

1. L’Ajuntament és competent per a la neteja de vies i d'espais públics, i per a la recollida, la gestió i el tractament de residus municipals generats i dipositats al terme municipal, en la forma que estableix la present ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal, autonòmica i de règim local.

2. Part d’aquestes competències municipals podran ser encomanades al Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca, entitat local constituïda pel Consell Insular de Menorca i els vuit ajuntaments de l’illa de Menorca, sempre que els seus estatuts ho permetin. A dia d'avui el Consorci assumeix la recollida i el transport de les fraccions de paper i cartó, vidre, envasos lleugers, plàstics agrícoles i olis vegetals i minerals, la gestió de les deixalleries municipals, així com el tractament dels residus a l'Àrea de Gestió de Residus de Milà.

Article 3. Definicions

A l'efecte del que es disposa en la següent ordenança s'entendrà per:

a) Residu: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o que tengui la intenció o l'obligació de rebutjar.

b) Residus domèstics: residus generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques. Tindran també la consideració de residus domèstics:

I. Els similars als anteriors, generats en comerços, serveis i indústries.

II. Els que es generin en les llars a partir d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris; així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.

III. Els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

c) Residus comercials: Els generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall; dels serveis de restauració i bars; de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis, quan el volum generat superi els 200 litres diaris.

d) Residus industrials: Els resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial; excloent-ne les emissions a l'atmosfera regulades en la Llei 34/2007, de 15 de novembre.

e) Residus perillosos: Aquells que presenten una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l'Annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats; així com aquells que pugui aprovar el govern, de conformitat amb l'establert en la normativa europea o en els convenis internacionals, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.

f) Residus d'envasos: Tot envàs o material d'envàs del qual se'n desprengui el seu posseïdor o tengui l'obligació de desprendre-se'n en virtut de les disposicions en vigor.

g) Olis vegetals usats: Els residus d'olis vegetals propis de les activitats de fregir, les domèstiques o dels bars, restaurants, hotels i altres serveis de restauració, així com els olis de conserves. No s'hi inclouen aquí altres greixos alimentaris.

h) Pila: La font d'energia elèctrica obtinguda per transformació directa d'energia química i constituïda per un o diversos elements primaris (no recarregables), segons el Reial decret 106/2008, d'1 de febrer, sobre piles i acumuladors i la gestió ambiental dels seus residus.

i) Voluminosos: Aquells residus que es generin en les llars que presentin característiques especials de volum, pes o grandària que en dificultin la recollida a través del sistema de recollida ordinària.

j) Residus d'aparells elèctrics o electrònics (RAEE): Aparells elèctrics i electrònics, i els seus materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, a partir del moment en què passen a ser residus.

k) Residus de la construcció i demolició d'obra menor: Qualsevol residu que es generi en una obra de construcció o demolició en un domicili particular, comerç, oficina o immoble del sector de serveis, de senzilla tècnica i escassa entitat constructiva i econòmica, que no suposi alteració del volum, de l'ús, de les instal·lacions d'ús comú o del nombre d'habitatges i locals, i que no requereixi projecte signat per professionals titulats.

l) Residus sanitaris assimilables a domèstics: Són els generats com a conseqüència de les activitats sanitàries que no tenen la qualificació de perillosos i que, d'acord amb la normativa, no exigeixin requisits especials de gestió

m) Compost: Esmena orgànica obtinguda a partir del tractament biològic aerobi i termòfil de residus biodegradables recollits separadament. No es considerarà compost el material orgànic obtingut de les plantes de tractament mecànic biològic de residus barrejats, que es denominarà material bioestabilitzat.

n) Bioresidu: Residu biodegradable de jardins i parcs, residus alimentaris i de cuina procedents de llars, restaurants, serveis de restauració col·lectiva i establiments de venda al detall, així com residus comparables procedents de plantes de processament d'aliments.

o) Productor de residus: Qualsevol persona física o jurídica l'activitat de la qual produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions i tractament previ, de barreja o d'un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d'aquests residus.

p) Posseïdor de residus: El productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.

q) Negociant: Tota persona física o jurídica que actuï per compte propi en la compra i la venda posterior de residus, inclosos els negociants que no prenguin possessió física dels residus.

r) Agent: Tota persona física o jurídica que organitza la valorització o l'eliminació de residus per encàrrec de tercers, inclosos els agents que no prenguin possessió física dels residus.

s) Gestió de residus: La recollida, el transport i el tractament dels residus, inclosa la vigilància d'aquestes operacions; així com el manteniment posterior al tancament dels abocadors, i incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent.

t) Gestor de residus: La persona o l'entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació, que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no la productora.

u) Recollida ordinària: Operació consistent en l'apilament de residus, inclosos la classificació i l'emmagatzematge inicials per al seu transport a una instal·lació de tractament.

v) Recollida separada: La recollida en la qual un flux de residus es manté per separat, segons el tipus de naturalesa, per facilitar-ne el tractament específic.

w) Recollida especial: Aquella recollida separada d'utilització optativa per part de la persona usuària.

x) Reutilització: Qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus s'utilitzen de nou amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.

y) Tractament: Les operacions de valorització o d'eliminació, amb la preparació anterior a la valorització o l'eliminació inclusivament.

z) Valorització: Qualsevol operació el resultat principal de la qual sigui que el residu serveixi per a una finalitat útil en substituir altres materials, que, d'una altra manera, s'haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció en la instal·lació o en l'economia en general.

aa) Preparació per a la reutilització: L'operació de valorització consistent en la comprovació, la neteja o la reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia.

bb) Reciclatge: Tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus són transformats de nou en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s’hagin d’utilitzar com a combustibles o per a operacions de farciment.

cc) Eliminació: Qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l'operació tengui com a conseqüència secundària l'aprofitament de substàncies o d'energia.

dd) Subproducte: Una substància o objecte, resultant d'un procés de producció, la finalitat primària de la qual no sigui la producció d'aquesta substància o objecte.

ee) Fracció resta o rebuig: Fracció de residus de gestió municipal corresponent als residus que queden un cop feta la recollida selectiva de la resta de fraccions. Inclou per exemple: llosques, excrements d’animals, compreses, bolquers, pols de granar, bolígrafs i llapis usats, fregalls, tovalloles humides, preservatius, maquinetes d’afaitar, raspalls de dents, plats i tasses de ceràmica, cendra, fotografies...

Article 4. Règim fiscal

Per a la prestació dels serveis municipals prevists en la present ordenança, en els casos que estigui establert, haurà d’abonar-se la corresponent taxa o el preu públic, en els termes regulats en les respectives ordenances fiscals o de preus públics, que incentivaran la reducció i el reciclatge.

Article 5. Responsabilitat dels danys causats

1. Amb independència de la sanció econòmica que es pugui imposar, mitjançant el procediment sancionador oportú, contra les persones que incompleixin aquesta ordenança, l’autoritat municipal, si escau, exigirà al causant d’un deteriorament la reparació del dany causat.

2. L’Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de neteja i gestió dels residus que, segons l’Ordenança, hagi d’efectuar el responsable, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i imputar-los els costos dels serveis prestats, degudament justificats, i sense perjudici de les sancions que li corresponguin. En casos de justificada urgència l'actuació municipal pot ser immediata, sense que aquest fet exoneri del pagament del servei a qui correspongui.

Article 6. Foment de conductes cíviques i col·laboració ciutadana

1. Totes les persones físiques o jurídiques a Ciutadella han d'observar una conducta encaminada a evitar i a prevenir que s’embruti la ciutat, el seu deslluïment i deteriorament, i en favor de fomentar la salubritat i de preservar el medi ambient en general.

2. Així mateix, tots els ciutadans tenen el dret de denunciar les infraccions de les quals tenguin coneixement en matèria de neteja pública i de gestió dels residus.

3. Serà responsabilitat de l'Ajuntament atendre les reclamacions, les queixes i els suggeriments de la ciutadania i exercir les accions que corresponguin en cada cas.

4. L’Ajuntament podrà establir un règim d’ajuts a fi de fomentar, quant a la neteja viària de Ciutadella, el comportament preventiu dels seus habitants.

Article 7. Difusió i obligació de compliment

L’Ajuntament donarà a conèixer la present ordenança mitjançant diferents alternatives de comunicació per tal que arribi a la major part de la població. Anualment els serveis municipals faran pública la programació d’horaris, la forma i la prestació dels serveis, i hauran d’ajustar-se els horaris i les formes en què els ciutadans i les empreses els dipositarem per a la recollida. De la mateixa manera, es difondrà amb antelació suficient qualsevol canvi en els serveis, excepte en les disposicions que dicti l’Alcaldia en situació d’emergència. Així i tot, el desconeixement de l’Ordenança no eximeix el fet d’haver de complir-la.

TÍTOL II. NETEJA VIÀRIA I DELS ESPAIS PÚBLICS

CAPÍTOL I. ASPECTES GENERALS I ACTUACIONS NO PERMESES

Article 8. Disposicions generals

És competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de neteja viària, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.

El servei de neteja viària es prestarà amb caràcter obligatori en els espais públics, i als llocs on, a l'efecte de la present ordenança, es consideren espais públics:

- Vies i camins públics municipals, voravies i calçades inclusivament.

- Parcs, jardins, zones verdes i la resta d'espais lliures públics municipals.

- Qualsevol altre espai i bé de domini i d’ús públic municipal.

- Espais privats d'ús públic.

Article. 9. Servei de neteja

1. S'entén per neteja pública l'eliminació de la brutícia en l'àmbit descrit a l'article anterior, el buidatge de les papereres, i la recollida i el transport dels residus procedents d'aquesta neteja, mitjançant l'aplicació dels mitjans, les tècniques i el pla de treball que, en cada moment i amb relació al tipus de residus i l'espai de què es tracti, es consideri més adequat i convenient.

2. No tindrà la consideració de brutícia a efecte de la prestació del servei de neteja pública viària la produïda com a conseqüència de les activitats següents, atès que són supòsits extraordinaris o bé lligats a la responsabilitat de la persona titular de l’espai o de l’ocupació en què es produeix:

- Accidents o altres circumstàncies imprevisibles o inevitables, de força major.

- Activitats mercantils, d'espectacles o recreatives, socials i similars que, realitzades mitjançant l'ocupació o utilització de vies o d'espais de domini i ús públic, ocasionin una brutor superior o diferent de l'habitual, a excepció d'activitats d'espectacles o recreatives, socials o similars organitzades per l'Ajuntament.

Article 10. Foment de les conductes cíviques

1. L’Ajuntament donarà suport a les iniciatives particulars que en matèria de neteja pública es promoguin amb la intenció de millorar la qualitat de vida.

2. L'Ajuntament, a petició de les persones interessades i tenint en compte la conveniència del servei, podrà concertar, amb les condicions que s'estableixin, la neteja de les vies i dels espais privats de concurrència pública i/o subjectes a servitud pública de pas, i es podrà generar la contraprestació econòmica corresponent per a aquesta neteja.

3. L'Ajuntament exigirà el compliment d'aquesta ordenança i obligarà els infractors o les infractores a la restauració dels béns danyats, sens perjudici de les sancions que corresponguin.

Article 11. Actuacions no permeses en els espais d'ús públic

1.Tirar a l'espai públic tot tipus de deixalles, material de rebuig o residus, que són causa d'embrutiment de la ciutat, especialment, entre d'altres: llosques, xiclets, closques, embolcalls, llaunes, envasos, botelles i deixalles similars.

2. Dipositar a les papereres residus que no hi estan destinats, com bosses de fems, residus que no siguin de petit volum o residus que tenguin un altre lloc de dipòsit específic.

3. Tirar a l’espai públic (portes, finestres o terrasses) qualsevol tipus de residus, o qualsevol objecte que pugui causar danys o molèsties a les persones o coses. S’inclou també la neteja i sacsejada d’estores o d’altres.

4. El vessament o degoteig de líquids i d’aigües damunt la via pública, la calçada o en immobles de propietat privada, que causin molèsties a tercers, quan procedeixin d'immobles: reg de plantes, neteja de terrasses i balcons o els desguassos d'aparells de refrigeració, climatització o d'extracció d'aire viciat.

5. Es prohibeix depositar aliments per als animals a les vies i als espais públics, i també als portals, a les finestres, a les terrasses i als balcons, sense autorització de l’Ajuntament.

6. Introduir qualsevol material encès o inflamable en papereres, contenidors o un altre tipus de mobiliari urbà destinat a la recollida de residus.

7. Satisfer les necessitats fisiològiques o escopir a qualsevol espai públic, façanes i entrades d'edificis.

8. Tirar a l’espai públic qualsevol residu des dels vehicles.

9. Netejar qualsevol vehicle o embarcació als espais públics, així com realitzar-ne canvis d’oli o altres líquids o qualsevol reparació que pugui embrutar l’espai públic.

10. Abandonar mobles, estris, electrodomèstics o similars als espais públics.

11. Dipositar als espais públics qualsevol tipus d’enderroc o de residus procedents de la construcció, remodelació o demolició.

12. Emmagatzemar material de construcció fora dels contenidors destinats a aquest fi, tant si es troben dintre com fora de la tanca protectora de les obres.

13. Dipositar residus fora dels contenidors destinats a aquest efecte.

14. Buidar i evacuar aigües brutes a les les vies o als espais públics, així com les aigües de les piscines.

15. Utilitzar els contenidors per a fins diferents dels que preveu la present ordenança.

16. Banyar-se o rentar animals, roba o altres objectes a les fonts i als estanys públics. Així mateix, es prohibeix rentar animals a les dutxes i als rentapeus de les platges i de les zones de bany.

17. Es prohibeix la manipulació de papereres, contenidors o altres elements de contenció de residus per part de persones alienes al servei de gestió corresponent i, concretament, qualsevol actuació que ocasioni brutícia a l’espai públic o qualsevol acte que produeixi el deteriorament d’aquests elements, així com el seu desplaçament.

18. Es prohibeix fer foc a l’espai públic, excepte en els casos en els quals es disposi d’una autorització expressa.

Article 12. Neteja i manteniment d'immobles, solars i zones particulars

1. La neteja dels solars, dels carrers, de les voravies, dels passatges, dels patis interiors, de les superfícies enjardinades, dels immobles, de les façanes, de les entrades, de les escales d’accés i d'altres zones comunes de domini particular, i, en general, totes les parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, l’haurà de dur a terme la propietat, i haurà de mantenir aquests espais en adequades condicions de neteja, salubritat i ornament públic.

2. Específicament, la propietat de qualsevol classe de terreny, de solar i/o d'immoble tenen l'obligació de mantenir-los lliures de deixalles i residus, en les degudes condicions d'higiene i salubritat, seguretat i ornament públic, i adoptar les mesures que siguin necessàries; i, en particular, aquelles que evitin la proliferació de rates, plagues i vegetació seca. Aquesta prescripció inclou en cas de petició justificada, l'exigència de desratització, desinfecció i desinsectació dels solars, i serà extensible als locals tancats o abandonats.

3. Les persones o entitats propietàries d'immobles i de solars han d'evitar-hi també l'acumulació d'aigua, per impedir la proliferació de plagues i d'insectes; i se n'ha de tenir prevista, en tot cas, l'evacuació.

4. Per raons de seguretat, salubritat i ornament públic, les persones propietàries d'immobles o de terrenys en sòl urbà o de finques amb edificis en construcció amb les obres aturades, han de mantenir-los tancats respecte de l'espai públic, de conformitat amb el que estableix el planejament municipal. En els casos de paisatge obert, no es permetrà que els tancaments limitin el camp visual, ni que trenquin l'harmonia del paisatge o desfigurin la perspectiva d'aquest.

5. L’Ajuntament podrà exonerar les persones propietàries de l’obligació establerta en aquest article en el cas que els solars siguin cedits temporalment com a zona d’aparcament públic, o per altres usos d’esbarjo o lligats al benestar social i altres funcions d’interès social.

6. Es prohibeix llençar escombraries, voluminosos i/o deixalles de tot tipus en els solars i en els espais públics (ja siguin de propietat pública o privada), no previstos, ni equipats o específicament autoritzats per a aquesta finalitat.

7. Les persones propietàries o inquilines de finques que tenguin arbres, arbusts o altres espècies ornamentals que sobresurtin de la propietat han d'adoptar les mesures necessàries per evitar envair la voravia i la zona de pas públic, de manera que no hi dificultin ni molestin el pas de vianants; així com també hauran d'evitar (o l’hauran de netejar) la brutícia per caiguda de fruits, fulles o branques.

8. El servei municipal competent podrà requerir la propietat perquè en realitzi la neteja i el manteniment, en el supòsit que no tengui les condicions d’higiene i d'ornament públic necessaris. Si aquesta ordre no fos atesa, l’Ajuntament podria realitzar la neteja d’aquestes zones per execució substitutòria. Els costos que es derivassin d’aquestes actuacions de neteja i manteniment, així com els referents a la càrrega, al transport i al tractament dels residus acumulats, i, en general, tots els costos derivats de la reposició al seu estat original serien repercutits a la propietat, independentment de les sancions que escaiguin.

9. Transcorregut el termini de 24 hores des que es detectin, per part dels serveis municipals, materials abandonats a la via pública, assoliran el caràcter de residuals i adquiriran el caràcter de propietat municipal, sense que l'afectat pugui reclamar a l'Ajuntament per les pèrdues ocasionades per l'eliminació d'aquests materials, i sense perjudici del pagament del cost que suposi la realització pels serveis de neteja dels treballs esmentats, ni de les sancions que corresponguin.

CAPÍTOL II. MESURES RESPECTE A DETERMINADES ACTUACIONS A L’ESPAI PÚBLIC

Article 13. Activitats privades

1. Totes les activitats que puguin ocasionar brutícia a la via pública, qualsevol que sigui el lloc en què es desenvolupin i sense perjudici de les llicències o autoritzacions que en cada cas siguin procedents, exigeixen dels seus titulars l’obligació d’adoptar les mesures necessàries per evitar embrutar la via pública, així com la de netejar amb la freqüència necessària la part afectada d'aquesta i retirar els materials residuals resultants.

2. Les persones titulars d'establiments comercials de venda de productes amb embolcall, alimentaris i anàlegs, de consum o d’ús immediat, ja siguin fixos o ambulants, i quioscs de begudes, menjars ràpids, gelats, caramels, i derivats, podran posar les papereres adients i suficients o acordar amb l’Ajuntament qualsevol altra mesura a fi de garantir la reducció de l’impacte de la brutícia generada a la via pública.

3. En el supòsit d’incompliment d’aquesta obligació, els serveis municipals competents faran net la zona afectada i seran a compte de la propietat els costos que es derivin dels serveis municipals prestats per les operacions de neteja, sense perjudici de les sancions que poguessin correspondre.

Article 14. Actuacions relacionades amb la publicitat

1. Amb relació a les actuacions vinculades amb la publicitat, sense perjudici del que estableix la normativa municipal aplicable en matèria d'ordenació de les activitats publicitàries, s’haurà de tenir en compte el següent:

a) Queda prohibit arrabassar o tirar cartells, pancartes, adhesius o qualsevol altre element similar que embruti l’espai públic.

b) Queda prohibit deixar publicitat fora dels llocs habilitats per fer-ho o deixar als espais públics fulletons, revistes o qualsevol altre material publicitari.

c) El repartiment de publicitat s’haurà de realitzar de manera que no generi brutícia als espais públics. La publicitat s’haurà de dipositar a l’interior de les bústies particulars o en els espais que els veïns o la comunitat de propietaris de l’edifici hagin destinat a aquest efecte. No es podrà dipositar publicitat als edificis on s'indiqui que no s'accepta aquesta publicitat. L'empresa anunciant en serà la responsable.

d) Queda prohibida la col·locació de cartells i d'adhesius fora dels llocs establerts amb caràcter general per l'Ajuntament o sense l'autorització administrativa o del propietari o de l'inquilí de l'immoble.

2. En aquest sentit, a l’efecte de sancions, tindrà consideració d’acte independent cada actuació separada en el temps o en l’espai contrari al que es disposa en aquest article.

Article 15. Pintades

1. Es prohibeix, quan no estigui autoritzada, qualsevol classe de pintades, grafits i inscripcions, tant en espais públics com sobre mobiliari urbà, murs, parets d’edificis, façanes, senyals de trànsit, instal·lacions, equipaments, patrimoni històric i natural, estàtues, monuments, arbrat públic i, en general, en qualsevol element integrant del municipi.

2. El cost del servei per netejar-les s’imputarà a les persones que realitzin aquestes actuacions i, subsidiàriament, en el cas de persones menors d’edat, a aquelles que en tenguin la pàtria potestat o tutela, sense perjudici de les sancions que puguin escaure.

3. El Servei Municipal de Neteja haurà de disposar de l’equipament necessari per a la neteja de pintades i grafits a l’espai públic. Les persones particulars que hagin patit aquestes infraccions podran sol·licitar a l’Ajuntament el servei específic per eliminar les pintades. Les persones propietàries d’immobles que hagin patit pintades o grafits que el servei municipal no hagi pogut netejar amb els productes convencionals per a aquesta finalitat, ni cobrir amb pintura blanca, amb la finalitat de garantir la bona feina del servei hauran de facilitar la informació del producte específic per al tipus de superfície a tractar.

Article 16. Afecció a l’espai públic per obres

1. Les afeccions a l’espai públic per obres que s’hi realitzin o que l’ocupin provisionalment, així com els accessos a edificacions o solars en els quals es desenvolupin obres o activitats que puguin ocasionar brutícia, sense perjudici de les llicències o autoritzacions que en cada cas escaiguin i d’altres obligacions que s’hagin de complir, generen l’obligació d’adoptar les mesures necessàries per evitar l’esmentada brutícia, així com la de netejar tota la zona que s’hagués vist afectada.

2. El compliment d’aquesta obligació serà diària i una vegada finalitzada qualsevol operació de càrrega, descàrrega, sortida o d'entrada de vehicles al lloc de l’obra. L’òrgan municipal competent podrà exigir en tot moment les accions corresponents a la neteja i, en cas necessari, els serveis municipals, amb caràcter substitutori, hauran de fer net la zona afectada i imputar els costos del servei a les persones responsables, sense perjudici de la imposició de les sancions que els poguessin correspondre.

3. Serà responsable solidària del compliment d’aquesta obligació la persona física o jurídica titular de la llicència d’obra, el constructor o contractista, el promotor i la propietat de l’obra.

4. Per prevenir la brutor, les persones que realitzin les obres en els espais públics hauran d’acotar el perímetre de la zona afectada mitjançant un tancament que impedeixi la visió interior del recinte per part de qui transiti per l’esmentat espai. Igualment, hauran d’emmagatzemar-se correctament tots els materials de construcció i col·locar recipients homologats per apilar aquests materials (graves, arenes o similars), així com enderrocs i residus procedents de demolicions.

5. Hauran d’adoptar-se les mesures necessàries perquè els vehicles que accedeixin a la via pública des del perímetre interior de la zona d’obres no l’embrutin.

6. Es prohibeix el trasllat de contenidors o d'altres elements de mobiliari urbà sense la l'autorització municipal preceptiva.

7. Una vegada acabades les obres, l’espai públic ha de quedar lliure de materials i restes d’obra en un termini màxim de 24 hores. Transcorregut aquest termini, els serveis municipals retiraran aquests materials, que adquiriran el caràcter de residu conforme a la normativa vigent en matèria de residus i passaran a propietat municipal, sense que el titular afectat pugui reclamar la pèrdua d’aquests materials i sense perjudici d’imputar el càrrec del cost del servei i de les sancions que corresponguin.

8. Les operacions complementàries d'obres i instal·lacions, com ara pastar, serrar, soldar..., s'han d'efectuar en tot cas a l'interior de l'immoble, del solar o de la zona acotada de les vies o dels espais públics, determinada en la corresponent autorització administrativa, i minimitzant les possibles molèsties.

9. Es prohibeix l'abandó, l'abocament o el dipòsit de qualsevol material de rebuig o residual procedent d'obres o d'instal·lacions a les vies i als espais públics, als solars, descampats, públics o privats. Els responsables d'aquestes actuacions han de procedir, al seu compte i càrrec, a retirar-los i dipositar-los en abocadors autoritzats.

Article 17. Transport, càrrega i descàrrega de vehicles

1. Les operacions de càrrega i descàrrega de distribuïdors, repartidors o subministradors que s’efectuïn a l’espai públic hauran de realitzar-se sense embrutar-lo. En cas contrari, els que condueixin els vehicles que desenvolupin aquesta activitat i, subsidiàriament, per aquest ordre, les persones o entitats titulars de l’activitat de transport, o dels establiments o finques per als quals s’efectuï la càrrega i descàrrega, estan obligats a fer net les voravies i calçades que haguessin estat embrutades durant l’operació i a retirar de l’espai públic els residus abocats.

2. En el supòsit d’incompliment d’aquesta obligació, els serveis municipals competents realitzaran subsidiàriament la neteja de la zona afectada i imputaran a les persones o entitats responsables els costos de l’operació esmentada, sense perjudici de les sancions que puguin escaure.

3. Queden obligats a netejar els espais ocupats per vehicles de tracció mecànica els responsables dels establiments i de les indústries que els utilitzin per al seu servei habitual, en especial pel que fa referència als vessaments d’olis, de greixos o de productes semblants.

4. Aquesta obligació afecta també els espais reservats per a l’estacionament de camions, camionetes, autocars i similars, i són responsables de la neteja dels espais ocupats les persones propietàries o titulars.

Article 18. Transport de residus i materials

1. Les persones que condueixin vehicles que transportin qualsevol material que pogués embrutar l’espai públic, i subsidiàriament les persones o entitats propietàries dels vehicles, hauran de prendre les mesures necessàries per cobrir aquests materials i evitar que embrutin o caiguin a l’espai públic.

2. En el supòsit d’incompliment d’aquesta obligació, els serveis municipals competents hauran de realitzar subsidiàriament la neteja de la zona afectada i imputar a les persones o entitats responsables els costos de l’operació esmentada, sense perjudici de les sancions que puguin escaure.

Article 19. Animals

1. Les persones que duguin animals de qualsevol espècie seran responsables de qualsevol acció d’aquests que ocasioni brutícia a l’espai públic. Serà responsable subsidiari aquell que sigui titular de l’animal.

2. Les persones que duguin animals de qualsevol espècie que deixin les deposicions fecals i/o els orins a les vies públiques i als espais lliures públics o privats de concurrència pública estan obligades a fer-ne la recollida i neteja immediata, així com a dipositar-les en els llocs destinats a aquest efecte. Queden eximits del compliment d’aquesta obligació les persones invidents que siguin titulars de cans guies.

3. Queda prohibit que els animals portats per persones orinin en espais no permeables i en zones de trànsit dels vianants, especialment a les voravies, les façanes i els fanals, entre d’altres. Serà responsabilitat de la persona que porti l’animal i subsidiàriament del propietari impedir que orini en els llocs no permesos i, si no es pot evitar, haurà de netejar la brutícia fins a eliminar les restes d’orina.

4. Queden excloses dels apartats anteriors les persones responsables dels cavalls durant les festes de Sant Joan, a més de durant les festivitats que siguin organitzades oficialment per l’Ajuntament on hi tinguin participació els cavalls, com per exemple el dia de Sant Antoni, cavalgada de Reis o per carnaval.

5. Queda prohibida la neteja i el condicionament d’animals als espais públics.

Article 20. Actes públics

1. Es considera acte públic a l'efecte de la present ordenança aquell que, per les seves especials característiques (nombre d’assistents, naturalesa de l’acte, lloc de celebració), requereixi una preparació prèvia i repercuteixi de forma excepcional en la neteja viària.

2. Aquells que organitzin actes públics que es duguin a terme en espais públics o privats hauran d’adoptar les mesures necessàries per garantir que abans, durant i després dels actes esmentats no s’embrutin els espais públics. A aquest efecte, l’organització serà considerada responsable de la brutícia que pogués derivar-se d’aquests actes.

3. L’Ajuntament articularà en el procediment d’autorització d’actes públics la valoració que la seva incidència en la neteja urbana superi la capacitat del servei rutinari de neteja urbana, i, en cas afirmatiu, l’Ajuntament demanarà a l'organització fer-se responsable de retirar i netejar la brutícia generada.

4. Les persones promotores i organitzadores dels actes públics seran responsables dels desperfectes o del deteriorament de l’espai públic i/o del mobiliari urbà com a conseqüència directa de la celebració. Les persones responsables hauran de fer-se càrrec de les despeses de reparació i/o reposició, amb independència de les sancions que es puguin imposar.

5. L'Ajuntament podrà exigir a les persones organitzadores una fiança pels costs estimats de les operacions derivades de la celebració de l'acte esmentat. Si l'espai es troba en les degudes condicions, se’n retornarà la fiança; en cas contrari, es descomptarà de la fiança l'import dels treballs realitzats.

6. Queden exclosos de l’establert en els apartats anteriors aquells actes derivats de l’exercici dels drets fonamentals recollits en els articles 21 i 28.2 de la Constitució.

CAPÍTOL III. NETEJA DE PLATGES

Article 21. Servei de neteja de platges

1. És competència municipal la gestió, directa o indirecta, de la neteja del litoral del municipi.

2. La neteja de platges es podrà realitzar segons el conveni amb el Consell Insular de Menorca, que gestiona el servei integral de neteja de platges de Menorca.

TÍTOL III. RECOLLIDA I GESTIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS

CAPÍTOL I. Disposicions generals

Article 22. El servei de recollida

El servei de recollida comprèn les actuacions següents:

a) Buidat dels contenidors de residus en els vehicles de recollida i devolució d'aquells als seus punts originaris.

b) Trasllat dels residus dels punts de recollida i buidatge d’aquells als vehicles de recollida.

c) Transport i descàrrega dels residus en les instal·lacions de gestió adequades.

d) Retirada de les restes abocades a conseqüència de les operacions anteriors.

e) Manteniment, rentat i reposició dels contenidors i d'altres punts de recollida municipal, amb excepció d'aquells contenidors que siguin d'ús exclusiu.

f) Manteniment, rentat i reposició dels vehicles de recollida.

Article 23. Classificació de serveis de recollida

1. A l'efecte del que es disposa en la present ordenança, el servei de recollida de residus es classifica en ordinari i especial.

2. La recollida ordinària és un servei de prestació obligatòria que es durà a terme per l'Ajuntament de Ciutadella, d'acord amb el que es disposa en la present ordenança.

3. La recollida especial es durà a terme per part l'Ajuntament o gestor autoritzat únicament quan la persona usuària així ho sol·liciti.

4. Seran objecte de recollida ordinària les categories de residus següents:

a) Els residus domèstics procedents de llars particulars.

b) Els residus comercials, industrial i de serveis: les persones usuàries d’aquest servei que generin un volum de residus sòlids superior a 200 litres diaris estan obligats a emprar com a recipient exclusiu els seus contenidors normalitzats que permetin la descàrrega automàtica en els camions del servei.

No obstant açò, no formen part del servei de recollida ordinari els residus següents, quan es generin en comerços, serveis i indústries:

- Residus d'aparells elèctrics i electrònics

- La roba i el calçat.

- Les piles i els acumuladors.

- Voluminosos

c) Els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges.

d) Els recollits a través de la deixalleria.

5. Podran ser objecte del servei de recollida especial les categories de residus següents:

a) Els residus domèstics d'origen comercial, industrial i de serveis.

b) Els residus comercials no perillosos.

c) Els animals domèstics morts.

d) Residus voluminosos, com mobles i estris.

e) Residus d'aparells elèctrics i electrònics.

f) Vehicles abandonats i embarcacions al final de la seva vida útil.

g) Residus de podes i altres residus de jardineria.

h) Els residus no perillosos, fracció vidre, fracció paper i cartó.

i) Els residus de construcció i demolició d’obres menors.

Article 24. Deures

Els ciutadans tenen els deures següents:

a) Mantenir en adequades condicions d'higiene i de seguretat els residus mentre romanguin en el seu poder i fins al moment del seu dipòsit en la forma reglamentada.

b) Reduir el volum dels residus compactant-los de tal forma que s'aprofiti al màxim la capacitat de les bosses i dels contenidors.

c) Separar els residus i depositar-los en els contenidors, bujols o punts de recollida establerts a aquest efecte, d'acord amb la present ordenança.

d) Si escau, treure els contenidors a la via pública per a la seva recollida pel servei públic en les hores i els llocs establerts per l'Ajuntament.

e) Complir els horaris de dipòsit i lliurament de residus.

f) Comunicar a l'Ajuntament o als agents de l'autoritat l'existència de residus abandonats a la via o als espais públics, com ara vehicles i embarcacions abandonades, mobles, animals morts, residus de construcció i demolició, etc. quan puguin suposar perill greu per a la salud de la ciutadania, per a la salubritat en els espais públics o un perill d’impacte en el medi ambient.

Article 25. Prohibicions

Queda prohibit:

a) Llençar o abandonar residus a la via pública o en llocs diferents dels especificats per l'Ajuntament.

b) Abocar residus líquids o susceptibles de liquar-se.

c) Dipositar residus en els contenidors quan, per la seva mida, se n'obstrueixi la boca de recepció.

d) Depositar residus en contenidors diferents dels específics de cada classe, així com la barreja amb un altre tipus de fraccions de residus, i qualsevol acte o omissió que dificulti o impedeixi la finalitat pròpia de la recollida selectiva.

e) El dipòsit d'objectes metàl·lics o substàncies d'una altra classe que puguin obstaculitzar o alterar el funcionament normal del sistema mecànic dels vehicles de recollida.

f) Manipular contenidors o el seu contingut així com abocar o moure les papereres o un altre tipus de contenidors i desplaçar-los fora de les seves ubicacions.

g) Col·locar vehicles o altres elements davant dels contenidors situats a la via pública o de manera que se n'impedeixi la recollida per part dels operaris municipals.

Article 26. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus

1. Els productors i posseïdors inicials dels residus comercials de competència municipal són responsables de lliurar-los perquè es gestionin correctament. Estan obligats a disposar dels propis contenidors normalitzats, quan superi la seva producció els 200 litres diaris, que hauran de tenir dins la seva propietat i només es col·locaran a la via pública quan hagi de passar el servei de recollida; així mateix, el contenidor ha d’estar degudament identificat amb el nom de la persona física o jurídica a la qual pertanyen. La seva responsabilitat conclourà quan els hagin lliurat en els termes prevists en l’Ordenança i en la resta de normativa aplicable.

2. Els productors i posseïdors de residus comercials no perillosos, la recollida dels quals no sigui realitzada pel servei de recollida de residus municipals, són igualment responsables de la seva correcta gestió. A aquest fi hauran de:

a) Mantenir els residus en condicions adequades d'higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder.

b) Lliurar els residus en condicions adequades de separació per fraccions als gestors de residus, d'acord amb el que disposi la normativa aplicable.

c) Disposar del document acreditatiu de la correcta recollida i gestió de residus.

3. En cas d'incompliment per la persona productora o posseïdora de les obligacions de gestió de residus comercials no perillosos, l'Ajuntament en podrà assumir subsidiàriament la gestió i repercutir a la persona obligada el cost real d'aquesta.

Article 27. Informació sobre separació i recollida de residus

1. L'Ajuntament farà públiques les condicions de prestació del servei i, especialment, les relatives als dies i horaris de dipòsit i recollida de les diferents fraccions de residus, condicions i punts de lliurament, així com qualsevol altra que estimi convenient per al correcte ús del servei.

2. Als webs de l'Ajuntament de Ciutadella (www.ajciutadella.org) i del Consorci de Residus i Energia de Menorca (www.riemenorca.org) es troba un llistat actualitzat de tots els residus i de les condicions i dels punts de lliurament.

Article 28. Sensibilització i educació sobre separació i recollida de residus

1. L'Ajuntament de Ciutadella i el Consorci de Residus i Energia de Menorca promouran la realització de campanyes i jornades de sensibilització i educació en matèria de recollida separada de residus.

2. Amb aquest objectiu podran, entre d'altres, signar convenis i acords de col·laboració amb subjectes públics i privats, com universitats, organitzacions sense ànim de lucre que tenguin per objecte la protecció ambiental, sistemes col·lectius de gestió de residus i associacions de productors.

3. L’Ajuntament i el Consorci, a fi de promoure la recollida separada de residus, hauran d’informar, a través dels seus webs, dels serveis, tractaments i resultats de gestió per a cada fracció de residu.

CAPÍTOL II. Servei de recollida ordinària

Article 29. Disposició de residus

1. Les persones ciutadanes estan obligades a la separació de residus domèstics als domicilis, a les indústries i als comerços en tantes fraccions com a recollides separades s'estableixen en l’Ordenança, i a depositar-los en els contenidors, llocs i horaris establerts a aquest efecte.

2. L'Ajuntament de Ciutadella i el Consorci duran a terme la recollida ordinària de les diferents fraccions de residus municipals a través de les modalitats següents:

a) Porta a porta (PaP, entenent com a tal el dipòsit del residu en bossa tancada o en poals o feixines (en el cas de paper i cartó), depositats a la via pública en els llocs i horaris establerts per l'Ajuntament.

b) Contenidors per a cada fracció de residus degudament identificats, amb horaris específics establerts per l’Ajuntament.

c) Deixalleries.

d) Altres sistemes que, si escau, es puguin establir.

3. L’Ajuntament, mitjançant decret, establirà la freqüència i els horaris per a dipositar els residus, atenent els tipus de residus, les modalitats de recollida i l'horari de la recollida, per tal d’ajustar al màxim la coordinació de serveis i provocar les mínimes molèsties al veïnat i a la imatge de la ciutat.

Article 30. Recollida selectiva

Les persones ciutadanes hauran de segregar, per a la recollida separada, les fraccions de residus següents:

- FORM (fracció orgànica de residus municipals).

- Vidre.

- Envasos lleugers (envasos de plàstic, de metall o de cartó per a begudes tipus bric).

- Paper i cartó (envasos de paper i cartó i paper no envàs).

- Olis vegetals usats.

- Roba i sabates utilitzades.

- Residus de medicaments i els seus envasos.

- Piles.

- Fracció resta.

- Animals morts.

- Voluminosos: mobles i estris.

- Residus d'aparells elèctrics i electrònics i, si escau, segons les categories.

- Vehicles abandonats i vehicles al final de la seva vida útil.

- Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors.

- Residus sanitaris assimilables a urbans.

- Podes i altres residus de jardineria.

Article 31. Contenidors

1. Per al compliment de la seva obligació de recollida de residus, l'Ajuntament i el Consorci hauran d’aportar, amb relació a les diferents fraccions de residus, els contenidors; i els correspondrà, així mateix, respondre del seu manteniment, del rentat i de la reposició, quan sigui necessari.

2. En el cas dels poals utilitzats en el sistema de recollida de matèria orgànica porta a porta seran les persones usuàries les responsables del manteniment i del bon ús dels bujols.

3. En aquells casos en què el servei de recollida de residus es presti per qualsevol de les formes de gestió indirecta, en serà responsabilitat de la persona concessionària el manteniment, el rentat i la correcta reposició.

4. En les recollides de matèria orgànica porta a porta, les persones usuàries disposaran de poals específics per al servei.

5. Serà obligatòria la utilització de contenidors privats per a la recollida de les fraccions resta, FORM, els envasos lleugers, el paper i cartó i el vidre en les activitats ubicades en el polígon industrial, quan la producció sigui superior en cada cas als 200 litres diaris.

6. En qualsevol dels supòsits anteriors, l'Ajuntament haurà de determinar la ubicació dels diferents contenidors a la via pública, atenent a criteris d'eficiència econòmics, organitzatius, de proximitat i d'accessibilitat per a les persones usuàries, i de salut i seguretat pública.

7. A l'efecte d’aquesta ordenança els contenidors es classifiquen en:

Contenidors de color verd o gris, específics per a la fracció resta.

Contenidors de color marró o beix, específics per a la fracció de matèria orgànica.

Contenidors de color verd, específics per a la fracció de vidre.

Contenidors de color blau, específics per a la fracció de paper i cartó.

Contenidors de color groc, específics per a la fracció d’envasos lleugers.

Contenidors de color taronja, específics per a olis vegetals.

Els contenidors específics de les fraccions resta, matèria orgànica, vidre, paper i cartó, i envasos lleugers poden ser de la tipologia de contenidors soterrats, encara que els codis de color són els mateixos.

8. L’òrgan que tengui la competència en matèria de residus podrà modificar el color identificatiu de cada tipus de recipient, així com, de manera justificada, el tipus de contenidor.

9. Els contenidors de recollida de residus que s’ubiquin a l’espai públic sense autorització municipal seran retirats pels serveis municipals, després de donar audiència a la persona interessada i en el supòsit d’incompliment de la seva retirada en un termini no superior a 24 h.

Article 32. Recollida de la fracció resta

1. Els residus de resta hauran de dipositar-se en els contenidors identificats a aquest fi.

2. En el cas del PaP la fracció resta s’haurà de treure amb bosses impermeables suficientment resistents i que impedeixin els vessaments.

Article 33. Recollida de la fracció FORM (orgànica)

1. Els residus de la fracció orgànica hauran de dipositar-se en els contenidors identificats a aquest fi.

2. En el cas del PaP, la fracció orgànica s'haurà de treure en el cubell corresponent amb bossa compostable, que s’haurà de retirar l’endemà del servei.

Article 34. Recollida de la fracció vidre

1. Els residus de vidre hauran de dipositar-se en els contenidors identificats a aquest fi.

2. En el cas de botelles, pots i altres recipients, les persones ciutadanes hauran de buidar aquests recipients, a fi d'eliminar les restes de substàncies que hi poguessin quedar, i hauran de separar-ne tapadores metàl·liques, els taps de plàstic o altres residus que inicialment fossin part de l'envàs i dipositar-los en el contenidor d'envasos.

3. En el cas del PaP de recollida de vidre comercial, la fracció de vidre s'haurà de treure en el cubell corresponent, que s'haurà de retirar després del servei.

Article 35. Recollida d'envasos lleugers

1. Els residus d'envasos lleugers hauran de dipositar-se en els contenidors identificats a aquest fi.

2. En el cas de botelles, pots, llaunes i altres recipients que continguessin restes de matèria orgànica, com restes d’aliments, les persones ciutadanes hauran de buidar completament amb caràcter previ aquests recipients, a fi d'eliminar qualsevol resta d'aquestes substàncies.

3. En el cas del porta a porta, la fracció d'envasos lleugers s'haurà de treure en el cubell corresponent, que s’haurà de retirar l’endemà del servei.

Article 36. Recollida de paper i cartó

1. Els residus de paper i cartó nets hauran de depositar-se, com més plegats millor, en el contenidor identificat a aquest fi. En particular, les capses de cartó s'hauran de tallar i doblegar de forma adequada per a introduir-les i depositar-les en els contenidors.

2. Amb caràcter previ al seu dipòsit, les persones ciutadanes n'hauran d'eliminar els residus, tota resta metàl·lica i de plàstic, així com de paper i cartó brut. Aquestes restes s'han de depositar prèviament d'acord amb el que es disposa en la present ordenança per a la fracció resta.

3. Els comerços i les indústries del nucli urbà, el port i el polígon que utilitzin el servei de recollida comercial porta a porta de paper i cartó establert per l'Ajuntament i el Consorci de Residus Sòlids, han de complir les condicions de prestació del servei establertes conjuntament per l’Ajuntament i el Consorci; especialment, les relatives a horaris, freqüències i punts de lliurament de paper i cartó separat de la resta de residus, i que seran explícitament comunicades a cadascun dels establiments i de manera permanent anunciades al web municipal.

4. Els residus de paper i cartó procedents dels diferents serveis de recollida separada es lliuraran a un gestor de residus per classificar-los i condicionar-los, i, posteriorment, enviar-los a una fàbrica paperera per a reciclar-los.

5. En el cas del porta a porta, la fracció de paper i cartó s'haurà de treure o bé en el cubell corresponent, que s'haurà de retirar després del servei, o en capses de cartó que contenguin el material de manera ben plegada.

Article 37. Olis vegetals emprats

1. Es prohibeix abocar olis emprats per la pica o pel clavegueram.

2. Les persones ciutadanes hauran d'abocar els olis vegetals emprats en envasos de plàstic tancats i els hauran de depositar o bé en el contenidor identificat a aquest efecte o a la deixalleria.

3. Les persones titulars de restaurants, bars, hotels i d'altres serveis de restauració estan obligats a disposar de contenidors adequats per a l'abocament d'olis vegetals emprats i lliurar-los al gestor autoritzat.

Article 38. Roba i sabates emprades

Les persones ciutadanes hauran de depositar la roba i les sabates emprats en bosses de plàstic tancades:

a) En el contenidor senyalitzat a aquest efecte.

b) A la deixalleria.

c) Als locals d'entitats o de les associacions sense ànim de lucre o en els contenidors d'aquestes per a la seva reutilització, sempre que aquestes entitats hagin estat prèviament autoritzades per l'Ajuntament per a la recollida de roba i sabates usats.

Article 39. Residus de medicaments i els seus envasos

Els medicaments caducats, els medicaments en desús, les restes de medicaments i els seus envasos hauran de ser lliurats per part de la ciutadania als punts de recollida SIGRE, en aquelles farmàcies on n'hi hagués.

Article 40. Piles i acumuladors

Les piles usades hauran de ser dipositades per part de la ciutadania als llocs següents:

a) Els contenidors degudament senyalitzats, que es podran localitzar en la via pública; els distribuïdors, els centres comercials, etc.

b) Les deixalleries.

Article 41. Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors

La ciutadania haurà de depositar els residus de construcció i demolició procedents d'obres menors segregats per materials en bosses resistents, i els podran lliurar per a la seva correcta gestió als llocs següents:

a) Gestor autoritzat.

b) Deixalleria.

Article 42. Recollida a les deixalleries

1. El veïnat podrà dipositar a les deixalleries les categories de residus següents:

a) Residus urbans amb característiques de perillositat: fluorescents i llums de vapor de mercuri, bateries, piles, neveres i electrodomèstics amb CFC, olis minerals d’origen particular, esprais, pots de pintura i vernissos, altres residus urbans amb característiques de perillositat: radiografies, tòners d'impressora i fotocopiadora.

b) Residus no perillosos: olis minerals usats, equips elèctrics i electrònics, residus de la construcció i demolició d’obres menors, altres residus voluminosos, pneumàtics, restes vegetals, metalls i ferralla.

c) Residus urbans: paper, vidre, envasos, tèxtil.

2. Cada deixalleria haurà de disposar, d'acord amb l'establert en la present ordenança i la naturalesa de les seves instal·lacions, d'una llista de residus municipals admissibles.

CAPÍTOL III. Servei de recollida especial

Article 43. Residus comercials no perillosos

Els grans generadors podran tractar els seus residus no perillosos de la manera següent:

a) Amb un gestor autoritzat.

b) Amb l’adhesió al servei de recollida especial de residus municipals de la fracció orgànica, vidre o paper i cartó.

c) Amb contenidors per a dur a terme la recollida de les fraccions corresponents. És responsabilitat de l’activitat el manteniment i el bon ús del contenidor.

d) Els grans generadors han d’adaptar-se a l’horari i al calendari de la recollida.

e) Hauran d’adaptar-se al sistema de recollida implantat al municipi (PaP o contenidors) per lliurar els residus d’envasos i la resta.

Article 44. Voluminosos: mobles i estris

La ciutadania que desitgi desprendre's de mobles o estris tenen les opcions següents:

a) Lliurar-los en una deixalleria.

b) Utilitzar el servei especial de recollida domiciliària establert per l'Ajuntament.

c) Lliurar-los a un gestor autoritzat.

1. La sol·licitud del servei municipal especial de recollida de residus “voluminosos” haurà de fer-se telefònicament o telemàticament.

2. Correspon a la persona usuària del servei dipositar els residus de què es tracti en el lloc que el servei li hagi indicat, i respectar les dates, els horaris i les altres condicions que s'hagin establert.

Article 45. Residus d'aparells elèctrics i electrònics

La ciutadania que desitgi desprendre's de residus d'aparells elèctrics i electrònics tindran les opcions següents per fer-ho:

b) Lliurar-los a la deixalleria.

c) Sol·licitar el servei especial de recollida domiciliària de residus elèctrics i electrònics.

d) Entregar-los a un gestor autoritzat.

Article 46. Podes i altres residus de jardineria

1. La ciutadania que desitgi desprendre's de restes de podes i residus de jardineria tindran les opcions següents per fer-ho:

a) Lliurar-los a un gestor autoritzat.

b) Lliurar-los a la deixalleria.

c) Sol·licitar el servei municipal especial de recollida domiciliària.

2. No obstant el disposat a l'apartat anterior, podran dur a terme el compostatge dels residus esmentats als seus domicilis particulars, sempre que no ocasionin molèsties ni olors als veïns.

Article 47. Recollida de plàstics agrícoles

1. El Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca prestarà periòdicament el servei de recollida de plàstics agrícoles.

2. Les persones usuàries d’aquest servei, en telefonar al número habilitat per a aquest fi, podran sol·licitar la recollida de plàstics agrícoles si s'ajusten als horaris i a la forma de dipòsit que des del servei se’ls indiqui.

3. Els plàstics agrícoles no han d’estar mesclats amb fustes, ferros, herbes, cartons o altra tipologia de material. S'hauran d’arreplegar en un munt ubicat en un punt de fàcil accés per al camió de recollida.

Article 48. Animals morts

1. Les persones propietàries d'animals morts així com les titulars de clíniques veterinàries els hauran de lliurar a un gestor autoritzat.

2. Tot i el disposat en l'apartat anterior, quan es tracti d'animals domèstics les persones que en siguin propietàries o les persones titulars de les clíniques podran sol·licitar el servei especial municipal de recollida, tret que existeixi una normativa específica per a la seva eliminació o que, per les seves característiques, pel grau de descomposició, per la grandària o per altres peculiaritats, no en sigui possible la gestió municipal; en aquest darrer cas, s'indicarà a la persona interessada la forma de gestionar-ho.

3. Queda prohibit abandonar animals morts a la via pública o a qualsevol classe de terrenys, així com el seu depòsit en contenidors de residus urbans.

Article 49. Vehicles abandonats i embarcacions

1. Es presumirà que un vehicle o embarcació està abandonat, i adquirirà la condició de residu municipal, en els casos següents:

a) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que en facin impossible el desplaçament pels propis mitjans, o li faltin les plaques de matriculació o siguin il·legibles.

b) Quan es trobi en situació de baixa administrativa i estigui situat en la via pública.

c) Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle o embarcació hagi estat dipositat en el dipòsit municipal després de la seva retirada de la via pública per l'autoritat competent.

En els supòsits previstos en la lletra c) i en aquells vehicles o embarcacions que, fins i tot tenint signes d'abandonament, mantenguin la placa de matriculació o qualsevol signe o marca visible que en permeti la identificació de la persona titular, es requerirà aquesta perquè, una vegada transcorreguts els corresponents terminis, en el termini de 15 dies retiri el vehicle o embarcació, amb l'advertiment que, transcorregut aquest termini, es procedirà a la seva gestió com a vehicle o embarcació al final de la seva vida útil.

2. En els casos previstos a l'apartat anterior i amb independència de les sancions que, si escau, es poguessin imposar, l'Ajuntament lliurarà el vehicle o embarcació abandonada en un centre de tractament per a la seva gestió. Les persones propietàries de vehicles o embarcacions abandonats hauran d’abonar els costos de recollida i, si escau, de gestió, conformement al que es disposa en l'ordenança corresponent i en la normativa aplicable.

3. Queda prohibit l'abandonament de vehicles o embarcacions, i serà responsabilitat dels seus titulars l'adequada gestió d'aquests d'acord amb el que es disposa a la normativa aplicable.

Article 50. Vehicles i embarcacions al final de la seva vida útil

Tots els vehicles i embarcacions hauran de descontaminar-se al final de la seva vida útil, abans de ser sotmesos a qualsevol altre tractament.

Les persones ciutadanes que desitgin desprendre's d'un vehicle o embarcació al final de la seva vida útil tenen dues opcions:

a) Lliurar-lo a un centre de tractament, d'acord amb l'establert a la normativa aplicable. En donarà compte de la informació l’Ajuntament al seu web.

b) Sol·licitar, una vegada se n'obtengui la baixa administrativa, el servei municipal especial de recollida de vehicles al final de la seva vida útil.

Article 51. Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors (RCD)

1. La ciutadania haurà de dipositar els residus de construcció i demolició procedents d'obres menors a la deixalleria.

Article 52. Sol·licitud del servei municipal especial de recollida

1. La sol·licitud de qualsevol dels serveis municipals especials de recollida haurà de fer-se telefònicament o per qualsevol altre mitjà de comunicació que l'Ajuntament implementi o, si escau, amb el prestador del servei.

2. Correspon a la persona usuària del servei dipositar els residus en el lloc que el servei li hagi indicat, i respectar-ne les dates, els horaris i altres condicions que s'hagin establert.

TÍTOL IV. INSPECCIÓ I SANCIÓ

CAPÍTOL I. Inspecció i control

Article 53. Servei d'inspecció

1. L'exercici de les funcions d'inspecció i de vigilància del compliment del qual es disposa en la present ordenança correspondrà al personal que tengui atribuïdes aquestes funcions, així com als agents de la Policia Local.

2. El personal al qual fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores, tindrà la condició d'agent de l'autoritat.

Article 54. Control de l’activitat

L’empresa de recollida, a instància de l'Ajuntament o del Consorci i d’acord amb les condicions establertes en el contracte i els plecs que regulen la prestació de serveis, es reserva el dret de no recollir l’interior del cubell en el cas d'incompliment de les condicions fixades.

En aquests casos, l’entitat responsable del servei tindrà l’obligació d’informar la persona usuària del motiu de no recollir el contenidor o poal.

Article 55. Eines TIC per al control de l’activitat

S’establiran mecanismes de seguiment per tal d’optimitzar el servei, poder dur a terme un exhaustiu control i seguiment d’aquest, i a la vegada implicar-hi les persones usuàries.

Les eines TIC en el servei de gestió de la recollida de residus permeten dur a terme un control i un seguiment del servei tant en l'àmbit intern com en l'àmbit extern per part de les persones usuàries del servei.

Article 56. Deure de col·laboració

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables d'establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança, d'acord amb la normativa aplicable, hauran de prestar col·laboració i facilitar la documentació necessària per a l'exercici d'aquestes tasques d'inspecció.

CAPÍTOL II. Infraccions i sancions

Secció 1a. Infraccions

Article 57. Responsables

Sense perjudici dels supòsits concrets d'atribució de responsabilitat considerats en algun dels preceptes d'aquesta ordenança, regiran, amb caràcter general, les normes sobre responsabilitat següents:

1. Seran responsables directes de les infraccions a aquesta ordenança les persones que en són autores materials, excepte en els casos en què siguin menors d'edat o concorri en aquestes alguna causa legal d’inimputabilitat; en aquest cas, hauran de respondre per elles els seus pares, tutors o els que en tenguin la custòdia legal.

2. En aquells casos d'abandonament o dipòsit indegut de residus en què el fet tipificat com a infracció no fos presenciat per un agent de l'autoritat, se'n consideraria autora material, a priori, la persona física o jurídica que figuri com a destinatària del residu o el nom de la qual o la raó social de la qual hi aparegui en el contingut.

3. La responsabilitat serà solidària quan en siguin diverses les persones responsables i no en sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna d'elles. Igualment, seran responsables solidàries dels danys causats les persones físiques o jurídiques sobre les quals recaigui el deure legal de prevenir les infraccions administratives que unes altres puguin cometre.

4. Quan els danys causats es produeixin per acumulació d'activitats causades per diferents persones, podrà imputar-se'n individualment aquesta responsabilitat i els seus efectes econòmics, sempre que fos possible conèixer el grau d'implicació de cadascuna.

5. Quan es tracti d'obligacions de caràcter col·lectiu, com la neteja, el manteniment i la conservació de zones comunes dels immobles, la responsabilitat s'exigirà a la corresponent comunitat de propietaris, o al conjunt d'habitants de l'immoble si aquella no estigués constituïda.

Article 58. Infraccions

1. Es consideren infraccions les accions o omissions que contravenguin l'establert en la present ordenança, així com aquelles altres que estiguin tipificades en la legislació estatal o autonòmica, reguladora de les matèries que s'inclouen sense perjudici que els preceptes d'aquesta ordenança puguin contribuir a la seva identificació més precisa.

2. Les infraccions tipificades en la present ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 59 Infraccions lleus

Es consideraran infraccions lleus:

a) Es considera infracció lleu qualsevol incompliment de les disposicions de la present ordenança que no es trobi tipificada com a greu o molt greu.

b) La comissió d’alguna de les infraccions greus quan, per l’escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

Article 60. Infraccions greus

Es consideraran infraccions greus:

a) L'abandonament o l’abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus sense que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o sense que s'hagi produït dany o deterioració greu al medi ambient.

b) L’incompliment de l’adopció de mesures correctores ordenades per l’òrgan municipal corresponent.

c) L'obstrucció de l'activitat de vigilància, inspecció i control de l’Ajuntament i del Consorci, així com l'incompliment de les obligacions de col·laboració previstes en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

d) El lliurament, la venda o la cessió de residus municipals no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i en la present ordenança, així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents de les previstes en aquestes normes.

e) Cometre infraccions assenyalades com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació de molt greu.

f) Les infraccions lleus quan hi hagi l’agreujant de reincidència per comissió, en el termini d’un any, de més de dues infraccions de la mateixa naturalesa en haver-hi resolució ferma.

Article 61. Infraccions molt greus

a) Es considerarà infracció molt greu l'abandonament o l'abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus municipals quan s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o una deterioració greu per al medi ambient.

b) Les infraccions greus quan hi hagi l’agreujant de reincidència per comissió, en el termini d’un any, de més de dues infraccions de la mateixa naturalesa en haver-hi resolució ferma.

Article 62. Prescripció

Les infraccions descrites prescriuran pel transcurs dels següents terminis, d'acord amb l'establert en l’article 30 de la Llei 40/2015, de l’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

- Les infraccions lleus prescriuen als sis (6) mesos.

- Les infraccions greus prescriuen als dos (2) anys.

- Les infraccions molt greus prescriuen als tres (3) anys.

1. El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se des del dia en què la infracció s'hagués comès.

2. En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb el qual la infracció es consuma. En el cas que els fets o les activitats constitutius d'infracció fossin desconeguts per manca de signes externs, aquest termini es computaria des que aquests es manifestin.

3. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la persona presumptament responsable.

Secció 2a Sancions

Article 63. Sancions lleus

Les infraccions tipificades com a lleus se sancionen amb una multa de fins a 750 euros.

Article 64. Sancions greus

Les infraccions tipificades com a greus se sancionaran amb multa des de 751 fins a 1.500 euros.

Article 65. Sancions molt greus

Les infraccions tipificades com a molt greus se sancionaran amb multa des de 1.501 fins a 3.000 euros.

Article 66. Graduació de les sancions

Per a la graduació de les sancions es tenen en compte, a més dels criteris establerts amb aquesta finalitat al Reglament, el següent:

a) Importància o categoria de l’activitat econòmica de la persona infractora o la capacitat econòmica de la persona infractora.

b) Incidència respecte dels drets de les persones en matèria de protecció de la salut, seguretat, medi ambient, entorn urbanístic i interessos econòmics.

c) Benefici il·lícit obtingut, i altres circumstàncies de la persona infractora, el seu grau d’intencionalitat i la participació.

d) Reparació voluntària dels perjudicis causats per la persona infractora i la seva col·laboració amb l’administració municipal i/o l’empresa gestora del servei.

A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’ha de justificar expressament la concurrència i l’aplicació dels criteris esmentats motivades per a la denuncia.

Article 67. Obligació de restablir

1. Sense perjudici de la sanció que en cada cas sigui procedent, la persona infractora haurà de reparar el dany causat amb la reposició de la situació alterada a l’estat original.

2. Si la persona infractora no reparàs el dany causat en el termini assenyalat, l'òrgan competent podria acordar la imposició de multes coercitives.

3. Així mateix, en cas d'incompliment, aquesta reposició podrà ser realitzada mitjançant execució subsidiària per l’Ajuntament. Els costos originats per les actuacions a realitzar seran amb càrrec al subjecte responsable de la infracció; i se li exigirà, si escau, la indemnització del que pertocàs pels danys i perjudicis causats.

Article 68. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals.

1. Sense perjudici de la sanció que es pogués imposar, l'òrgan competent podrà acordar la imposició de multes coercitives conformement a l'article 103 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el requeriment haurà d'indicar-se el termini del qual es disposa per al compliment de l'obligació i la quantia de la multa que pot ser imposada. En cas de mantenir-se l'incompliment, podrà reiterar-se la multa coercitiva per períodes de temps que siguin suficients per complir el manat.

2. En el cas que no es realitzin les operacions pertinents, podrà procedir-se a l'execució subsidiària per compte de la persona infractora i al seu càrrec.

3. A més de les sancions indicades als articles 63, 64 i 65, quan s’hagi iniciat el procediment sancionador, l’Ajuntament podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que estimi necessàries per assegurar l’eficàcia de la resolució que pogués recaure, i evitar el manteniment del risc o dels danys per a la salut, el patrimoni i el medi ambient. Aquestes mesures han de ser proporcionades a la naturalesa i a la gravetat de les presumptes infraccions, i poden consistir en el següent:

a) Clausura temporal, total o parcial de l’activitat o de l’establiment.

b) Precintament d’aparells, d’equips o de vehicles.

c) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.

Article 69. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus

1. L’Ajuntament haurà de promoure la signatura d'acords de col·laboració amb les entitats públiques competents en matèria de menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els acords de col·laboració amb el fet que fa referència l'apartat anterior tindran per objecte facilitar l'execució de les mesures judicials de reforma imposades pels jutjats de menors, per facilitar que aquests puguin realitzar, com a prestacions en benefici de la comunitat, tasques de neteja i de recollida de residus, sempre que estiguin relacionades amb la naturalesa del bé jurídic lesionat pel fet comès.

Article 70. Commutació de les sancions per treballs en benefici de la comunitat i d’altres

1. Les sancions econòmiques imposades a persones físiques per infraccions lleus i fins a un límit de 300 euros podran commutar-se per decret, amb caràcter voluntari, per cursos de formació o qualsevol altra activitat que determini l’òrgan municipal corresponent.

2. L’Ajuntament pot substituir la sanció per mesures correctores, com l’assistència a sessions formatives, la participació en activitats cíviques i altres tipus de treballs per la comunitat.

3. Aquestes mesures han d’adoptar-se de manera motivada en funció del tipus d’infracció, han de ser proporcionades a la sanció que rep la conducta infractora i han de comptar amb el consentiment previ de la persona interessada com a alternativa a les sancions d’ordre pecuniari.

Article 71. Competència i procediment sancionador

1. Correspon a l’Alcaldia la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li és atribuïda a tal fi per l'article 21.1.n) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

2. La imposició de sancions i l'exigència de responsabilitats conformement a aquesta ordenança es duran a terme de conformitat amb el previst en la Llei 49/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Disposició derogatòria única. Normes derogades

Queda derogada l'Ordenança de neteja viària, aprovada definitivament el 27 d’agost del 2005, BOIB número 126, així com totes les disposicions d'aquest o d'inferior rang que regulin matèries contingudes en la present ordenança quan s'oposin al contingut d'aquesta o la contradiguin.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta ordenança entrarà en vigor després de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i una vegada transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

Ciutadella de Menorca, 2 d'agost de 2018

L'alcaldessa,

Joana Maria Gomila Lluch

Documents adjunts