Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 8224
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança general de subvencions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 14 de juny de 2018, va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança general de subvencions.

L’expedient es va sotmetre a informació pública, mitjançant la inserció de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 74, de 16.06.2018 i en el tauler d’edictes de la Corporació pel termini de trenta dies, perquè totes les persones que hi estiguessin interessades el poguessin examinar i formular-hi les reclamacions i els suggeriments pertinents.

Durant aquest termini no se’n va presentar cap, per la qual cosa i, d’acord amb el que va acordar el Ple, l’acord ha esdevingut definitiu i s’ha ordenat que se’n publiqui íntegrament el text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que s’incorpora com a annex.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, es pot exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

  

Palma, 1 d’agost de 2018

Per delegació del president, el secretari general per substitució

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol)

Antoni Benlloch Ramada

 

Annex

MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA GENERAL DE SUBVENCIONS

PREÀMBUL

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió extraordinària de 23 de desembre de 2016, va aprovar inicialment l’Ordenança general de subvencions. Una vegada finalitzat el termini d’informació pública, no s’hi varen presentar al·legacions, per la qual cosa i, d’acord amb el que va acordar el Ple, l’acord va esdevenir definitiu i es va publicar íntegrament el text en el BOIB núm. 21, de 18.02.2017 i en la seu electrònica de la Corporació.

El Consell Executiu, en sessió de 7 de març de 2018, va aprovar el Pla Normatiu del Consell de Mallorca per a l’any 2018, de conformitat amb l’article 132 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquest Pla, publicat en el Portal de Transparència, preveu, entre d’altres iniciatives, la revisió, actualització i correcció d’errades del text vigent d’aquesta Ordenança i la inclusió de la perspectiva de gènere, d’acord amb les recomanacions de l’Institut Balear de la Dona amb relació a la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article primer. Modificació de l’articulat de l’Ordenança general de subvencions, aprovada per acord del Ple de 23 de desembre de 2016.

Els articles de l’Ordenança general de subvencions, aprovada pel Ple per acord de 23 de desembre de 2016, que a continuació es relacionen, queden redactats en aquests termes:

U. En l’article 4. Supòsits exclosos, es modifica la lletra b) de l’apartat 1 i s’hi introdueix una lletra k), que es redacten en els termes següents:

“b) Les aportacions dineràries a favor d’unitats institucionals públiques dependents del Consell de Mallorca destinades a finançar l’activitat d’aquests ens dins l’àmbit de les seves funcions, ja sigui destinada al finançament global de la seva activitat, com a la realització d’actuacions concretes en el marc de les funcions que tenen atribuïdes, sempre que no resultin d’una convocatòria pública.

“k) Els premis que s’atorguin sense la sol·licitud prèvia de la persona beneficiària.”

Dos. En l’article 8. Requisits per obtenir la condició de persona beneficiària, es modifica la lletra d) de l’apartat 2, i s’introdueix un apartat 5, que es redacten en els termes següents:

“d) Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o els que tinguin la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern de les Illes Balears i dels alts càrrecs, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que estableixin aquesta normativa o la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.”

“5. L'apreciació i l’abast de les prohibicions contingudes en els paràgrafs anteriors es realitzarà d’acord amb l’establert en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en la normativa específica que en preceptuï la prohibició.”

Tres. En l’article 10. Forma d’acreditar els requisits, s’introdueix un paràgraf segon en l’apartat 2, que queda redactat en els termes següents:

“La justificació per part de les persones o entitats de no estar incurses en les prohibicions per obtenir la condició de beneficiària o entitat col·laboradora, assenyalades en l’article 8 d’aquesta Ordenança, es pot fer mitjançant testimoni judicial, certificats telemàtics o transmissions de dades, d’acord amb el que estableix la normativa que reguli la utilització de tècniques electròniques, informàtiques i telemàtiques per les administracions públiques, o certificació administrativa, segons els casos, i quan aquest document no pugui ser expedit per l’autoritat competent pot ser substituït per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa o notari públic.”

Quatre. En l’article 12. Conveni de col·laboració i selecció de les entitats col·laboradores, es modifica l’apartat 2, que queda redactat en els termes següents:

“2. Quan les entitats col·laboradores siguin persones subjectes al dret privat s’han de seleccionar prèviament mitjançant un procediment sotmès als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació, i la col·laboració s’ha de formalitzar per mitjà d’un conveni, llevat que, atesos l’objecte de la col·laboració i el caràcter estrictament onerós de la contraprestació, hi sigui del tot aplicable la legislació de contractes del sector públic, cas en el qual la selecció d’aquestes entitats s’ha de fer de conformitat amb els preceptes establerts en la legislació esmentada.

En aquest cas, el contracte, que ha d’incloure necessàriament el contingut mínim que preveu l’apartat 1 d’aquest article, i també el que sigui preceptiu d’acord amb la normativa reguladora dels contractes públics, ha de fer menció expressa a la submissió del contractista a la resta d’obligacions que aquesta llei imposa a les entitats col·laboradores.”

Cinc. En l’article 17. Procediments de concessió, s’introdueix un apartat 2 nou i es torna a enumerar l’apartat 2 actual que passa a ser l’apartat 3, amb la redacció següent:

 “2. Quan no sigui necessària la comparació de sol·licituds i la prelació, la selecció dels beneficiaris es podrà dur a terme per procediment de concurrència no competitiva. En tal cas, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l’òrgan competent. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d’acabar el termini de presentació, s’ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”

“3. Es poden concedir de manera directa les subvencions següents:

a) Les previstes nominativament en el pressupost general de l’entitat, en els termes recollits en els convenis i en la normativa reguladora de la subvenció. No poden tenir caràcter nominatiu els crèdits creats mitjançant modificacions creditícies eventuals, excepte les aprovades pel Ple.

b) Les subvencions l’atorgament o la quantia de les quals s’imposa per una norma de rang legal. Aquestes subvencions segueixen el procediment de concessió aplicable d’acord amb la normativa pròpia.

c) Amb caràcter excepcional, les altres subvencions en les quals s’acrediten raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la convocatòria pública, en els termes que es regulen en l’art. 31.”

Sis. En l’article 23. Quantia màxima o estimada de les subvencions convocades, es modifica el paràgraf segon de l’apartat 3, que queda redactat en els termes següents:

“La convocatòria i la concessió es poden aprovar en un exercici pressupostari anterior a aquell en què hagi de tenir lloc l’execució de la despesa i es compleixi alguna de les circumstàncies següents: ”

Set. En l’article 24. Quantia individualitzada de la subvenció o criteris per a la determinació, es modifica l’apartat 2, que queda redactat en els termes següents:

“2. Si la normativa específica de la subvenció o la convocatòria fixa l'aportació pública com un import cert i sense referència a un percentatge o fracció del cost total, s’entén que és de compte del beneficiari la diferència de finançament necessari per a la total execució de l'activitat subvencionada, havent de ser reintegrat en tal cas el finançament públic únicament per l'import que excedeixi el cost total d’aquesta activitat.”

Vuit. En l’article 29. Subvencions previstes nominativament en el pressupost, es modifica el paràgraf primer de l’apartat 1, que queda redactat en els termes següents:

“1. D’acord amb el que es disposa en l’art. 17.3 a) d’aquesta Ordenança, són subvencions previstes nominativament en el pressupost general del Consell les que tenen l’objecte, la dotació pressupostària i la persona beneficiària expressament determinats en l’estat de despeses del pressupost.”

Nou. En l’article 31. Subvencions de concessió directa en les quals s’acrediten raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, o d’altres justificades degudament que dificulten la convocatòria pública, es modifica el paràgraf primer, que queda redactat en els termes següents:

“1. Es poden concedir directament, amb caràcter excepcional, les subvencions a què es fa referència en l’art. 17.3 c) d’aquesta Ordenança.”

Deu. En l’article 34. Prohibicions, es modifiquen la lletra d) de l’apartat 1 i la lletra e) de l’apartat 2, que queden redactats en els termes següents:

“d) Persones o entitats vinculades amb la persona beneficiària, llevat que s’hi esdevinguin les circumstàncies següents:

1. Que s’obtingui l’autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeixi la subvenció.

2. Que l'import subvencionable no excedeixi del cost en què ha incorregut l'entitat vinculada. L'acreditació d’aquest cost es realitzarà en la justificació en els mateixos termes establerts per acreditar les despeses del beneficiari.”

“e) Societats que, d’acord amb l’art. 42 del  Reial decret, de 22 d’agost de 1885, pel qual es publica el Codi de Comerç, reuneixin les circumstàncies requerides per a formar part del mateix grup.”

Onze. En l’article 40. Compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditoria, es modifica el paràgraf primer que queda redactat en els termes següents:

“Les bases reguladores específiques o la convocatòria corresponent poden preveure una reducció de la informació que cal incorporar a la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, aportant informe d’auditoria.

La designació i nomenament  de l’auditor a qui s’encarregui l’elaboració de l’informe d’auditoria podrà, en qualsevol cas, dur-se a terme per l’administració que concedeix la subvenció, sempre que així es prevegi en la convocatòria o en la normativa específica.”

Dotze. En l’article 41. Compte justificatiu simplificat, es modifica el paràgraf primer que queda redactat en els termes següents:

“Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 €, pot tenir caràcter de document amb validesa jurídica per a justificar la subvenció el compte justificatiu simplificat, que ha de contenir la informació següent:”

Tretze. En l’article 44. Despeses subvencionables, es modifica el paràgraf primer de l’apartat 1 que queda redactat en els termes següent:

“1. Es consideren subvencionables les despeses que, de manera indubtable, responen a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i s’efectuen en el termini establert en les convocatòries respectives de les subvencions. Quan no s’hagi establert un termini concret, les despeses s’han de realitzar abans que finalitzi l’any natural en què s’hagi concedit la subvenció. “

Catorze. En l’article 48. Pagament de la subvenció, es modifiquen les lletres a), b), d) i f) de l’apartat 2, que queden redactats en els termes següents:

“a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

- Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l’ingrés, la data del document, l’ import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l’emissora de la factura, respectivament, i 

- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior “

“b) Pagament mitjançant xec nominatiu:

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i

- Extracte del compte corrent del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré, o

- Certificat de l’entitat bancària en què consti el número de xec, l’import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l’extracte del compte corrent si el certificat de l’entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s’ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l’ajuda).”

“d) Pagament mitjançant targeta de crèdit:

- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s’indiqui en la factura i

- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L’extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l’entitat bancària, en què, com a mínim, consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa la transferència i l’import i data de l’operació.”

“f) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s’ha d’especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l’expressió «rebut en metàl·lic». Sota la signatura ha de figurar el nom, els llinatges i el número de DNI de la persona que signa. Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250 €, incloent-hi l’IVA, amb un màxim de 1.000 € per subvenció concedida.

No obstant això, en l’àmbit dels serveis socials, quan les subvencions s’atorguin a favor de persones físiques, es podran admetre justificacions de pagaments en efectiu per imports superiors als límits establerts en el paràgraf anterior, sempre que no superin l’import màxim establert legalment en la normativa reguladora d’aquesta modalitat de pagament.”

Quinze. En l’article 50. Pagaments anticipats, es modifiquen els apartats 1 i 2, que queden redactats en els termes següents:

“1. En funció de la disponibilitat pressupostària i quan la naturalesa de la subvenció així ho justifiqui, es poden fer pagaments anticipats que suposin lliuraments de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per a poder dur a terme les actuacions inherents a la subvenció, quan es tracti d’entitats públiques, entitats sense fins lucratius o federacions, confederacions o agrupacions de confederacions, i altres entitats beneficiàries sempre que aquestes no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l’execució de l’activitat subvencionada.

2. En aquests casos, prèvia sol·licitud motivada de la persona beneficiària o en els termes de les bases específiques, el conseller o la consellera responsable en matèria d’Hisenda pot atorgar el pagament anticipat sol·licitat, atès l’informe justificatiu del centre gestor i l’informe de fiscalització favorable de la Intervenció General o Delegada.”

Setze. En l’article 52. Garanties en pagaments a compte i pagaments anticipats, es modifica l’apartat 3 i s’introdueixen els apartats 4 i 5, que queden redactats en els termes següents:

“3. Quan les persones beneficiàries són entitats no lucratives, federacions, confederacions o agrupacions de confederacions, el conseller o la consellera responsable d’Hisenda, prèvia sol·licitud de la persona beneficiària i amb l’informe previ del centre gestor de la despesa, pot atorgar bestretes de fins al 50 % de l’import de la subvenció, sense la necessitat que el beneficiari constitueixi garantia. Si l’import de la bestreta supera els 5.000 €, la persona interessada està obligada a acreditar la seva solvència econòmica i financera, mitjançant un informe positiu d’una entitat bancària.”

“4. Queden exonerats de la constitució de garantia, excepte previsió expressa en contrari a les bases específiques:

a) Les Administracions Públiques, els seus organismes vinculats o dependents i les societats mercantils estatals i les fundacions del sector públic estatal, i les entitats anàlogues de les comunitats autònomes i de les entitats locals.

b) Els beneficiaris de subvencions concedides per import inferior a 3.000 euros, excepte en els supòsits establerts a l'apartat 5 d'aquest article.

c) Les entitats que per llei estiguin exemptes de la presentació de caucions, fiances o dipòsits davant les administracions públiques o els seus organismes i entitats vinculades o dependents.

d) Les entitats no lucratives i les federacions, confederacions o agrupacions d’aquestes, que desenvolupin projectes o programes d'acció social i cooperació internacional.”

“5. Restaran obligades a constituir garantia les persones o entitats el domicili de les quals es trobi radicat fora del territori nacional i no tenguin establiment permanent en aquest territori i no tinguin el caràcter d'òrgans consultius de l'Administració espanyola, sense perjudici de les especialitats que es puguin establir a l'empara de la disposició addicional divuitena de la LGS.”

Disset. En l’article 56. Causes de reintegrament, es modifica el paràgraf segon de l’apartat 1 que queda redactat en els termes següents:

“També escauen el reintegrament de les quantitats percebudes i l’exigència de l’interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s’acorda la procedència de reintegrament, o la data en què el deutor ingressi el reintegrament, si fos anterior, en els casos següents:”

Divuit. En l’article 57. Competència i procediment de reintegrament, es corregeix l’errada material continguda en l’apartat 5 i es modifica l’apartat 7, que queden redactats en els termes següents:

“5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment de reintegrament és de 12 mesos des de la data de l’acord d’iniciació. Aquest termini es pot suspendre i ampliar d’acord amb el que es preveu en els articles 22 i 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.”

“7. Eventualment, en el supòsit de no fer-se el reintegrament, els serveis de tresoreria han de remetre la resolució de declaració de fallida al centre gestor corresponent perquè identifiqui les persones responsables subsidiàriament.”

Article segon. Modificacions de les disposicions de la part final de l’Ordenança general de subvencions.

Es modifiquen les disposicions de la part final de l’Ordenança general de subvencions en els termes següents:

U. Disposició addiciona primera. Premis, es modifica l’apartat 4 i s’afegeix un paràgraf en l’apartat 5, que queden redactats en els termes següents:

“4. No poden obtenir la condició de beneficiàries dels premis les persones o les entitats en les quals s’esdevinguin algunes de les circumstàncies assenyalades en l’article 8.2 d’aquesta Ordenança, llevat que, per la naturalesa del premi en siguin una excepció, ni tampoc les previstes en els apartats 3 i 4 d’aquest precepte, la qual cosa s’acreditarà en els termes establerts en l’article 10.

Pel que fa als premis del punt 4.1.k), en defecte de normativa específica, s’aplicarà supletòriament el que estableix aquesta disposició addicional primera, llevat en aquells aspectes en els quals, per la seva naturalesa especial, no resulti aplicable.”

“En la designació del jurat es garantirà una representació equilibrada de dones i homes amb capacitació, competència i preparació adequades.”

Dos. Disposició addicional segona. Justificació en virtut de convenis de col·laboració amb altres administracions públiques i organismes o entitats públiques vinculades o que en depenen, queda redactada en els termes següents:

“En els convenis de col·laboració que regulin els ajuts que el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms i consorcis que en depenen atorguin a altres administracions públiques, la subvenció es pot justificar a través d’un certificat emès pel titular de l’òrgan que l’ha percebuda, pel qual s’acrediti la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, juntament amb l’informe emès per la Intervenció, o òrgan de control financer equivalent, de l’entitat beneficiària pel qual acredita la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.”

Tres. Disposició addicional quarta. Subvencions que atorguen les fundacions del sector públic insular, queda redactada en els termes següents:

“1. Les fundacions del sector públic insular han d’ajustar l’activitat de foment als principis de gestió i als d’informació continguts en la LGS, i als articles 3, 4, 5.4, 7, 8, 9, 14, 15, 17.3, 29.4, com també, si pertoca, el títol VI, amb l’excepció de l’article 62.3, d’aquesta Ordenança.

Per al desenvolupament d’aquesta activitat ha de quedar acreditada la disposició de mitjans personals i econòmics, adequats i suficients, que garanteixin la tramitació adient dels procediments.

2. La concessió de subvencions requereix l’autorització expressa prèvia del departament d’adscripció. L’aprovació de les bases reguladores, l’autorització prèvia de la concessió, les funcions derivades de l’exigència de reintegrament i de la imposició de sancions, i les funcions de control i la resta d’actuacions que impliquin l’exercici de potestats administratives, seran exercides pels òrgans que corresponguin del Consell Insular.

En tot cas, els lliuraments dineraris que realitzin a favor de tercers sense contraprestació les fundacions del sector públic insular, que es regeixin pel dret privat, quan no actuïn en l’exercici de potestats administratives, han de tenir relació directa amb l’objecte de l’activitat contingut en la norma de creació o en els seus estatuts.

La concessió d'aquests lliuraments s'ajustarà al procediment elaborat per l'entitat, d'acord amb les regles i principis establerts en la normativa bàsica estatal i en aquesta Ordenança, el qual haurà de preveure els aspectes següents:

a) Òrgan competent per dictar l'acord.

b) Contingut de l'acord que, en tot cas, haurà de contenir:

- Objecte, finalitat i condicions del lliurament dinerari.

- Requisits que han de reunir els perceptors.

- Criteris de selecció.

- Quantia màxima del lliurament.

c) Publicitat en els termes que determinin la normativa bàsica estatal i l’article 14 d’aquesta Ordenança. 

d) Tramitació de les sol·licituds.

e) Justificació per part del perceptor de l'ocupació de l'ajuda.

Aquestes entitats només podran realitzar lliuraments dineraris sense contraprestació de forma directa en els supòsits a què que es refereix l'article 17.3 d’aquesta Ordenança.

3. A l’efecte d’aquesta Ordenança es consideren fundacions del sector públic insular les fundacions en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:

a) Que es constitueixin amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Mallorca o de les entitats que en depenen.

b) Que el seu patrimoni fundacional, amb un caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50% per béns o drets aportats o cedits per les entitats esmentades.”

Quatre. S’inclou una disposició addicional cinquena. Incorporació de les previsions de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, amb aquesta redacció:

“A les bases específiques reguladores de les subvencions, i també a les convocatòries corresponents, s’ha d’incorporar la valoració d’actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-la-hi.”

Cinc. Disposició transitòria única. Règim transitori de procediments, s’afegeix un paràgraf quart que queda redactat en els termes següents:

“4. En tot cas, tendrà caràcter retroactiu quan la seva aplicació sigui favorable a les persones beneficiàries i sempre que no es perjudiquin drets de tercers."