Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 8187
Resolució de l'expedient d'adjudicació del primer concert social del servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca
El 31 de juliol de 2018, la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials ha resolt:
“Resolució de l'expedient d'adjudicació del primer concert social del servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
Antecedents
1. El 10 de juliol de 2018, la presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) va aprovar l’expedient de convocatòria del primer concert social del servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
2. Amb aquesta resolució es va autoritzar la despesa dimanant d’aquest expedient per l’import total màxim de 1.903.070,40 € (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 402312822709.
3. La convocatòria es va publicar en el BOIB núm. 86, de 12 de juliol de 2018 i una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds només ha presentat sol·licitud per al primer concert social per al Servei d'Atenció Integral i Promoció de l'Autonomia la FUNDACIÓ ASPAS.
4. La Comissió Avaluadora es va reunir el 24 de juliol de 2018 i va donar conformitat a l'informe tècnic emès per la Responsable del Servei de Persones amb Discapacitat de 24 de juiol de 2018 relatiu al compliment dels requisits exigits als plecs tècnics amb les observacions següents:
«-Es comprovarà que els comptes anuals estant presentats per registre a l’òrgan competent.
-Es sol·licitarà al Servei d’autoritzacions, registre i inspecció de centres i serveis socials que comprovi que les autoritzacions de centres presentades per l’entitat són vigents.
-Es sol·licitarà al Servei d’autoritzacions, registre i inspecció de centres i serveis socials que el servei a concertar no ha rebut una resolució d’expedient sancionador en matèria de serveis socials durant els darrers 12 mesos anteriors als concerts.».
També s'acorda a aquesta comissió avaluadora que una vegada resolts els punts anteriors es proposi a l'organ competent la concessió del primer concert social del servei d'Atenció Integral i Promoció de l'Autonomia per a persones amb discapacitat auditiva a l'entitat FUNDACIÓ ASPAS.
5. Atesa la resposta del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials de data 25 de juliol de 2018 en virtut del qual s'informa dels centres i serveis que l'entitat ASPAS té autoritzats i de la vigència d'aquestes autoritzacions així com de que no han rebut cap resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 12 mesos.
6. La Comissió Avaluadora es va reunir el 27 de juliol de 2018 i va acordar que s'havien esmenat les deficiències observades a la sessió de la comissió avaluadora de dia 24 de juliol de 2018.
7. Atès que s'ha comprovat en data 24 de juliol de 2018 que la Fundació ASPAS no consta a la relació de prohibicions de contractar vigents i inscrites en el ROLECE.
8. Atesa la proposta de resolució del Director Insular de Persones amb Discapacitat de data 27 de juliol de 2018 segons la qual proposa que la Presidenta de l'IMAS resolgui l'adjudicació del concert de 190 places per al Servei d'Atenció Integral i Promoció de l'Autonomia a favor de la FUNDACIÓ ASPAS per un període de dos anys prorrogables dos anys més.
Consideracions jurídiques
1. Vist el Text consolidat dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016, en especial l'establert al seu article 2, punt 3, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte exercir qualsevol altra competència que li encomani el Consell directament, mitjançant delegació o comanda, o, indirectament, a través de conveni amb altres ens territorials o institucionals amb finalitats coincidents.
2. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l’hora d’aplicar aquesta norma s’han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.
Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poder públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.
3. En aquest sentit, l'article 11, apartat 6, de la Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, estableix que: «6. Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s’estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l’àmbit d’aplicació d’aquest Text refós».
4. L’article 89.1 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
L’article 89 bis d’aquesta norma disposa que les entitats d’iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.
5. Segons l’article 2 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits establerts en la Llei 4/2009. Es considera oportú aplicar el procediment previst al Títol III del Decret 48/2017, de 27 de octubre, relatiu als «Procediments de concertació», que comprèn dels articles 12 al 27, atesa la necessitat urgent d'assegurar la continuïtat del tractament de les persones amb discapacitat referides.
6. L’article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
7. L’Institut Mallorquí d’Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar i Drets Socials del Consell de Mallorca, és l’organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials.
8. Com s'estableix a l'article 27 i a la Disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
9. En el Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
10. El 8 de febrer de 2018 s’aprovà al Ple del Consell de Mallorca el reglament pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos a la Cartera Insular de serveis socials, i s’estableixen els requisits d’autorització i acreditació. Aquesta normativa estableix, entre d’altres, les condicions tècniques i materials i els requisits de qualitat dels serveis de serveis socials per poder optar al règim de concert social.
11. Atesa la resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de dia 5 de març de 2018, per la qual estableix els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018).
12. En virtut del punt 8.3 de la resolució d’aprovació de la convocatòria del concert social del servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca la Comissió avaluadora té les funcions següents:
- Emetre l’informe que ha de servir a l’òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
-Definir les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s’hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.
13. Atesa la proposta de resolució de data 27 de juliol de 2018 del director insular de Persones amb Discapacitat , Instructor del procediment en base a les actes de les comissions avaluadores de dates 24 i 27 de juliol de 2018.
14. En virtut del punt 9.3 de la resolució de concessió o denegació del concert social es notificarà a les entitats interessades i es publicarà en el BOIB.
15. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d’acord amb l’article 7.3 del Text Refós dels Estatuts de l’IMAS i amb el punt 9.1 de la resolució d’aprovació de la convocatòria del concert social del servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
16. El Servei Jurídicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès informes favorables a la concessió del present concert a favor de la FUNDACIÓ ASPAS.
Per tot això,
RESOLC
Primer. APROVAR l'adjudicació del primer concert social relatiu a 190 places del Servei d'Atenció Integral i Promoció de l'Autonomia per a Persones amb Discapacitat Auditiva a favor de FUNDACIÓN DE PADRES DE PERSONAS CON DISCAPACIDAD AUDITIVA (FUNDACIÓN ASPAS) amb CIF G07071921 per un període de 2 anys des de la formalització del concert, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques.
Segon. DISPOSAR en el seu favor una despesa dimanant d’aquest expedient per l’import total màxim d'un milió nou-cents tres mil setanta euros amb quaranta cèntims 1.903.070,40 € (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 402312822709, a raó de 417,34 € plaça/mes (IVA exempt) d'acord amb el següent detall:
- 396.473,00 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2018.(referència comptable 22018013357).
- 951.535,20 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2019.
- 555.062,20 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2020.
L'execució de la despesa corresponent dels exercicis 2019 i 2020 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.
Tercer. Ordenar la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i que es formalitzi el concert d'acord amb el punt 10 de la resolució de la presidenta de l'IMAS de dia 10 de juliol de 2018 que aprovà la convocatòria.
Quart. Notificar aquesta resolució a la FUNDACIÓ ASPAS, la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'IMAS aprovat pel Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques".
Palma, 31 de Juliol de 2018
La secretària delegada,
(BOIB núm. 109 de 05-09-2017)
Mª Àngels Vanrell Julià