Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 8128
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 5 de juliol de 2018 per la qual es modifica la Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 13 de maig de 2015, per la qual s’estableixen amb caràcter provisional els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i a les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris
Versió PDF
Fets
1. L’article 74 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació estableix que l’escolarització dels alumnes que presenten necessitats educatives especials s’ha de regir pels principis de normalització i inclusió, i assegurar-ne la no-discriminació i la igualtat efectiva en l’accés i la permanència al sistema educatiu.
L’article 73 de la Llei esmentada defineix els alumnes que presenta necessitats educatives especials com aquells alumnes que requereixen, per un període d’escolarització o al llarg de tot aquest període, determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials, de discapacitat física, psíquica o sensorial o perquè manifesta trastorns greus de conducta.
2. L’article 19, del Reial decret 334/1985, de 6 de març, de l’ordenació de l’educació especial senyala que l’estructura orgànica dels centres d’educació especial s’ha d’ajustar a l’establert per les lleis amb caràcter general per als centres ordinaris, sense més modificacions que les imposades per les característiques del seu personal i dels seus alumnes.
3. L’apartat quart de l’Ordre de 12 de desembre de 2000 de la Conselleria d’Educació i Cultura per la qual es regulen els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres d’educació especial i s’estableixen els models de certificats per a l’alumnat que finalitzi un d’aquests programes, estableix l’organització, la durada i els àmbits d’experiència dels programes TVA.
4. Així mateix, l’apartat sisè (professorat) de l’Ordre de 12 de desembre de 2000 estableix el següent:
1. Els programes seran impartits per mestres en l’especialitat d’educació especial o llicenciats en l’especialitat de pedagogia terapèutica o psicopedagogia i per professors tècnics de formació professional o professionals amb titulació equivalent a efectes de docència. Quan els programes vagin dirigits a alumnes amb discapacitat auditiva, els mestres hauran de tenir l’especialitat d’audició i llenguatge.
2. L’àmbit d’autonomia personal en la vida diària i l’àmbit d’integració social i comunitària seran impartits, preferentment, pels mestres amb l’especialitat d’educació especial o llicenciats en l’especialitat de pedagogia terapèutica o psicopedagogia; de l’àmbit d’orientació i formació laboral, si escau, es farà càrrec, preferentment, un professor tècnic de formació professional o un professional amb titulació equivalent a efectes de docència. [...]
5. La disposició addicional segona del Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació secundària assenyala que les administracions educatives adoptaran el disposat en aquest reial decret als centres d’educació especial que ofereixen ensenyaments dirigits als alumnes amb necessitats educatives especials, i que no poden ser atesos en el marc de les mesures d’atenció a la diversitat als centres ordinaris.
6. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, assenyala a l’article 40 del capítol X que la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat ha d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes.
7. Atès que l’atenció a la diversitat és una competència atribuïda a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, i la regulació de l’autorització de les noves infraestructures, de nous estudis i dels serveis educatius —dels centres públics, privats i privats concertats— és una competència de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i constatada la regulació autonòmica insuficient quant als requisits mínims dels centres d’educació especial, es considera convenient i d’interès establir els requisits mínims d’espais als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades en centres ordinaris.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm.106, de 4 de maig).
3. El Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial (BOE núm. 65, de 16 de març).
4. L’Ordre de 28 de setembre de 1990 per la qual s’estableixen les proporcions de professionals/alumnes en l’atenció educativa dels alumnes amb necessitats educatives especials, derogada per l’Ordre EDU/849/2010, de 18 de març, per la qual es regula l’ordenació de l’educació de l’alumnat amb necessitat de suport educatiu i es regulen els serveis d’orientació educativa en l’àmbit de gestió del Ministeri d’Educació a les ciutats de Ceuta i Melilla (BOE núm. 83, de 2 d’octubre).
5. L’Ordre de 22 de març de 1999 que regula els Programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritats en centres d’educació especial (BOE núm. 86, de 10 d’abril).
6. L’Ordre de 12 de desembre de 2000 de la Conselleria d’Educació i Cultura per la qual es regulen els programes de formació per a la transició a la vida adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres d’educació especial i s’estableixen els models de certificats per a l’alumnat que finalitzi un d’aquests programes (BOIB núm. 8, de 10 de gener de 2001).
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, del 5 de maig).
8. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 13 de maig de 2015 per la qual s’estableixen amb caràcter provisional els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris (BOIB núm. 77 de 23 de maig de 2015).
9. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 19 d’octubre de 2017 per la qual s’estableixen els tipus d’unitats de cada una de les etapes de l’educació especial per als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics al nivell de l’educació especial.
10. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 2 de maig de 2018 per la qual es modifica la Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de març de 2015 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial i s’estableixen les ràtios dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA) per als alumnes escolaritzats als centres específics d’educació especial (CEE) i a les aules ASCE (aules substitutòries de centre especial) ( BOIB núm. 61, de 17 de maig de 2018).
11. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, suplement en català núm. 9, de 16 de març), el qual estableix a l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
12. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), en la redacció donada pel Decret 18/2017, de 2 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015 (BOIB núm. 135, de 4 de novembre).
Per tot això, i d’acord amb la proposta formulada per la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa i la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres en data 29 de juny de 2018, dict la següent
Resolució
1. Modificar i establir els requisits mínims dels centres específics d’educació especial que figuren a l’annex 1 d’aquesta Resolució, adreçats a alumnes amb necessitats educatives especials i que no poden ser atesos dins el marc de les mesures d’atenció a la diversitat en els centres ordinaris.
2. Comunicar aquesta Resolució als centres específics d’educació especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 de juliol de 2018
El conseller,
Martí X. March Cerdà
Annex 1
1. Autorització d’obertura i funcionament
L’obertura i el funcionament dels centres privats d’educació especial es concedirà prèvia constatació del compliment dels requisits mínims de les instal·lacions, els requisits mínims de la titulació acadèmica del professorat i el compliment de les ràtios establertes a la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 2 de maig de 2018 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial i s’estableixen les ràtios dels Programes de Formació per a la Transició de la Vida Adulta (TVA) per als alumnes escolaritzats als centres específics d’educació especial (CEE) i a les aules ASCE (aules substitutòries de centre especial).
2. Unitats dels centres docents d’educació especial
Els centres docents d’educació especial han de comptar amb un mínim de dues unitats. Una d’aquestes dues ha de ser una unitat d’educació bàsica especial :
· Educació infantil especial i educació bàsica especial
· Educació bàsica especial i transició a la vida adulta (TVA)
Es poden autoritzar centres docents d’educació especial incomplets, sempre que no existeixi a la mateixa localitat o municipi un altre centre públic o privat concertat amb places vacants que imparteixi els mateixos ensenyaments.
3. Requisits de les instal·lacions i condicions materials dels centres que imparteixen educació infantil especial i educació bàsica especial
1. Ubicació en locals d’ús exclusiu escolar i amb accés independent des de l’exterior.
2. Una aula per a cada unitat, amb una superfície mínima de 18 m2, que ha de disposar d’una presa d’aigua i d’un bany adaptat, o bé d’accés fàcil i ràpid a un bany extern adaptat.
3. Banys per als alumnes adequats al nombre de llocs escolars.
4. Una aula o espai d’usos múltiples de 30 m2 per cada tres unitats o fracció superior.
5. Un espai cobert per a l’educació física i psicomotricitat, que ha de tenir una superfície de dos metres quadrats per lloc escolar i incloure espais per a vestidors, dutxes i magatzem. Aquest espai ha de tenir una superfície mínima de 60m2(sense incloure-hi els vestidors, les dutxes i el magatzem).
6. Un pati de jocs, d’ús exclusiu del centre, que en cap cas pot ser inferior a 150m2. En el cas que el centre tengui un nombre d’unitats superior sis, la superfície del pati s’ha d’incrementar en 50m2 per unitat.
7. Un bany per al professorat, separat de les unitats i dels banys dels alumnes.
8. Un despatx de direcció, una secretaria i una sala de professors de mida adequat al nombre de llocs escolars.
Els espais prevists als punts 5 i 6 poden estar ubicats fora del recinte escolar, sempre que en el desplaçament dels alumnes se’n garanteixi la seguretat, no sigui necessari el transport escolar i estiguin ubicats a la mateixa localitat que el centre.
4. Requisits de les instal·lacions i condicions materials dels centres que imparteixen Programes de Transició a la Vida Adulta (TVA)
1. Ubicació en locals, que pot ser compartida amb els tallers ocupacionals duits per la Conselleria d’Afers Socials i per la Conselleria de Treball, amb accés independent des de l’exterior.
2. Dues aules per a cada unitat, amb una superfície mínima de 20 m2, una que s’utilitzarà com a taller i que ha de tenir un punt d’aigua dins l’aula i l’altra com a aula ordinària.
3. Un bany adaptat, o bé accés fàcil i ràpid a un bany extern adaptat, per a cada unitat TVA.
5. Espais comuns que es poden compartir amb els alumnes d’educació bàsica especial i educació infantil especial
1. Banys per als alumnes, adequats al nombre de llocs escolars.
2. Aula o espai d’usos múltiples de 30 m2 per cada tres unitats o fracció superior.
3. Espai cobert per a l’educació física i psicomotricitat, que ha de tenir una superfície de dos metres quadrats per lloc escolar i incloure espais per a vestidors, dutxes i magatzem. Aquest espai ha de tenir una superfície mínima de 60m2 (sense incloure-hi els vestidors, les dutxes i el magatzem).
4. Bany per als professors, separat de les unitats i dels banys dels alumnes.
5. Un despatx de direcció, una secretaria i una sala de professors de mida adequada al nombre de llocs escolars.
6. Condicions d’habitabilitat i de seguretat dels centres
Els centres docents han de reunir les condicions que exigeix la legislació vigent, Reial decret 314/2006, de 17 de març, pel que s’aprova el Codi Tècnic d’edificació (BOE núm. 74, de 24 de març)
a. Que l’edifici o local compleixi la seguretat en cas d’incendi (DB SI), seguretat estructural (DB SE), protecció enfront el renou (DB HR) i la resta de DB d’acord amb el CTE.
b. Que l’edifici o local compleixi la normativa d’higiene i habitabilitat (Decret 145/1997, de 21 de novembre) i modificació (Decret 20/2007).
7. Condicions arquitectòniques dels centres
Els centres docents han de disposar de les condicions arquitectòniques que possibilitin l’accés, la circulació i la comunicació dels alumnes d’acord amb el que disposa la legislació aplicable en matèria d’accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques, Llei 8/2017, de 3 d’agost d’accessibilitat universal de les Illes Balears (BOIB núm. 96, de 5 d’agost)
8. Requisits de titulació acadèmica del professorat que imparteix educació especial
Mestres amb l’especialitat d’educació especial o llicenciats en l’especialitat de pedagogia terapèutica o psicopedagogia.