Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 8034
Reglament de la Comissió General de Consells Insulars

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que el Ple de la Comissió General de Consells Insulars, creada en virtut de l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, en sessió de dia 20 de juny de 2018, aprovà el Reglament de la Comissió General de Consells Insulars, la disposició final del qual prescriu que s’ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, es procedeix a la dita publicació, amb el text que es transcriu a continuació.

 

A la seu del Parlament, 27 de juliol de 2018

El president del Parlament de les Illes Balears,

Baltasar Picornell i Lladó

 

Susana I. Mora Humbert, que actuà com a secretària a la sessió del ple de la Comissió General de Consells Insulars de dia 20 de juny de 2018,

CERTIFIC

Que el ple de la Comissió General de Consells Insulars, aprovà, d’acord amb l’establert a l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears i a l’article únic de la Llei 10/2015, d’1 de desembre, de la Comissió General de Consells Insulars, el Reglament de l’esmentada Comissió, amb el tenor literal següent:

REGLAMENT DE LA COMISSIÓ GENERAL DE CONSELLS INSULARS

Exposició de motius

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Naturalesa

Article 2. Composició

Article 3. Cessament dels membres de la Comissió

Article 4. Seu

Article 5. Organització

Article 6. Funcions de la Mesa

Article 7. Funcions de la presidència, vicepresidència i secretaria

Capítol II. Funcions de la comissió

Article 8. Informació i emissió d’acords de posicionament

Article 9. Debat general sobre els consells insulars

Capítol III. Potestats i regles de funcionament

Article 10. Potestats

 Article 11. Recursos humans i materials

 Article 12. Procediment

 Article 13. Règim de sessions

Disposició addicional

Disposició final. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears estableix que els consells insulars són institucions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (art. 61.3) i governs de cada una de les illes, que exerceixen el govern, l’administració i la representació de les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa, Formentera (art. 61.1).

Així mateix, s'ha de tenir en compte que els consells insulars participen del poder executiu originari de la comunitat autònoma en aquelles competències que els han estat directament reconegudes com a pròpies a través del mateix Estatut d'Autonomia (art. 70) i d’aquelles que poden assumir per transferència o delegació, dins el seu àmbit territorial, com determina l’article 71.

L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, a la seva disposició transitòria cinquena, crea la Comissió Mixta de Transferències Govern-consells insulars, per al traspàs de les funcions i els serveis inherents a les competències atribuïdes com a pròpies als consells insulars a què fa referència l’article 69 del present Estatut.

A la disposició transitòria sisena, es crea la Comissió Tècnica Interinsular, encarregada de distribuir les competències a què fa referència l’article 71 d’aquest Estatut. Aquesta ostenta iniciativa legislativa a través de propostes que es tramitaran com a proposicions de llei, segons la disposició transitòria del Reglament del Parlament de les Illes Balears.

Així mateix, l’Estatut d’Autonomia, a l’article 47, dóna capacitat d’iniciativa legislativa als consells insulars.

Com a tals institucions autonòmiques l’Estatut preveu dues figures de relació i participació dels consells insulars amb el Parlament de les Illes Balears i amb el Govern de les Illes Balears: per una banda, la Comissió General de Consells Insulars, en el si del Parlament (art. 53.), per una altra, la Conferència de Presidents, en l’àmbit de les relacions entre executius autonòmic i insulars (art. 74).

L’article 53 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears “crea en el si del Parlament la Comissió General de Consells Insulars, de composició paritària Parlament-consells insulars. Dita comissió elaborarà el seu propi reglament que ha de ser aprovat per les dues terceres parts dels seus membres, i que en regularà la composició, l’organització i les funcions”.

Per altra banda, la Llei 10/2015, de 10 de desembre, de la Comissió General de Consells Insulars preveu una composició inicial de l’esmentada comissió paritària perquè aquesta es pugui constituir i reglamentar. A l’article 2 estableix que aquest òrgan “estarà integrat per 24 vocals, 12 nomenats pels grups parlamentaris d’acord amb les proporcions acordades per la Mesa i la Junta de Portaveus en la present legislatura”. A la disposició final de l’esmentada llei s’estableix que aquesta composició quedarà sense efectes una vegada aprovada en el Reglament la composició definitiva “per dues terceres parts dels seus membres”.

D’acord amb l’Estatut d’Autonomia i la Llei 10/2015, es proposa el següent reglament de la Comissió General de Consells Insulars, dividit en: disposicions generals, funcions i potestats i regles de funcionament.

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Naturalesa

La Comissió General de Consells Insulars és un òrgan col·legiat, de rellevància estatutària, de composició mixta, que s’insereix en el marc de relació, col·laboració i coordinació entre el Parlament de les Illes Balears i els consells insulars, amb funcions de caràcter deliberatiu i informatiu.

La Comissió General de Consells Insulars es denominarà en aquest Reglament com Comissió.

Article 2

Composició

1. La Comissió té una composició mixta i paritària, i està integrada per vint-i-quatre membres. Els dotze membres del Parlament de les Illes Balears són escollits d’acord amb el que estableixi el Reglament i la Mesa del Parlament, oïda la Junta de Portaveus, i en proporció a la representativitat dels grups parlamentaris a la cambra per determinar la composició de les comissions parlamentàries. Els dotze membres insulars són escollits pels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera d’entre els seus consellers electes, i designats pel Ple del consell respectiu a proposta de la presidència garantint en tot cas la participació de tots els grups polítics als consells insulars.

2. Tant el Parlament com els consells insulars podran elegir, juntament amb cada membre titular, un membre suplent que el podrà substituir en els casos previstos en el present reglament.

3. En l’elecció dels membres de la Comissió s’haurà de preveure l’aplicació del criteri de paritat previst a la Llei 11/2016, de 28 de  juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article 3

Cessament dels membres de la Comissió

Els membres de la Comissió cessaran en la seva condició en qualsevol dels supòsits següents:

a) Per pèrdua de la seva condició de diputat, d’acord amb el Reglament del Parlament, o de conseller de consell insular que hagi determinat la seva condició de membre d'aquesta Comissió.

b) Quan els diputats deixin de pertànyer al seu grup parlamentari o els consellers al seu grup polític.

c) Per renúncia expressa manifestada mitjançant escrit adreçat a la Presidència de la Comissió.

Quan un membre de la Comissió presenti la seva renúncia, el nou membre serà elegit segons l’article anterior i la proposta l’ha de fer el grup parlamentari o grup de consellers que ja l’havia proposat.

Article 4

Seu

La seu de la Comissió radica en el Parlament de les Illes Balears, sense perjudici que també pugui celebrar sessions en les seus dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.

Les despeses i dietes derivades de la tasca dels membres de la Comissió aniran a càrrec del Parlament, en el cas dels diputats, i dels consells insulars, en el cas dels consellers.

Article 5

Organització

1. La Comissió està formada pel ple de la Comissió, la Mesa, la presidència, la vicepresidència i la secretaria.

2. El Ple de la Comissió elegirà i designarà d’entre els seus membres una Mesa formada per la presidència, la vicepresidència i una secretaria. La presidència serà ocupada per un diputat o una diputada i la vicepresidència per un conseller o una consellera dels consells insulars. La secretaria estarà ocupada per un membre d’un grup polític diferent al de la presidència i al de la vicepresidència.

3. L'elecció del president o la presidenta i del vicepresident o la vicepresidenta es realitzarà simultàniament. Cada membre de la Comissió escriurà un sol nom a la papereta. En resultaran elegides president o presidenta i vicepresident o vicepresidenta les dues persones que obtenguin major nombre de vots.

4. Per a l'elecció de secretari o secretària, cada membre de la Comissió escriurà un nom a la papereta. En resultarà elegida la persona que obtengui major nombre de vots.

5. Si en alguna votació es produïa empat es repetirà l’elecció entre les persones que hagin aconseguit les dues votacions majors i en resultarà elegida la que n’obtengui més vots.

6. Els membres de la Mesa cessaran com a tals per una de les causes següents:

a) Pèrdua de la condició de diputat o diputa o conseller o consellera.

b) Renúncia expressa a la condició de membre de la Mesa.

c) Deixar de pertànyer al seu grup parlamentari o al seu grup polític del consell insular.

7. Es podran suplir els membres de la Comissió en cas d’absència, malaltia o impossibilitat d’assistència per un membre del mateix grup parlamentari o del mateix grup de consellers del consell insular. La substitució s’haurà de comunicar per escrit a la Mesa abans de l’iniciï de la sessió plenària de la Comissió.

 

Article 6

Funcions de la Mesa de la Comissió

Són funcions de la Mesa de la Comissió:

1. L’adopció de totes les decisions i mesures que requereixin l’organització del treball i el govern de la Comissió.

2. La coordinació amb la Mesa i/o la presidència del Parlament i amb els diferents consells insulars.

3. L’ordre del dia queda fixat per la Presidència, d’acord amb la Mesa. Un consell insular o un grup parlamentari podrà demanar que s’inclogui un assumpte a l’ordre del dia, de cada reunió.

4. La programació de les línies generals d’actuació, fixar el calendari d’activitats del ple de la Comissió i de les seves comissions de treball, i coordinar el treball d’elaboració dels acords de posicionament.

5. Qualsevol altra que sigui competència de la Comissió i que no hagi estat atribuïda a cap dels seus òrgans expressament.

Article 7

Funcions de la presidència, la vicepresidència i la secretaria

1. La presidència ostenta la representació de la Comissió, n’assegura el bon funcionament i en dirigeix els debats.

2. Correspon a la presidència complir i fer complir aquest reglament, interpretar-lo en casos de dubte i suplir-lo en cas d’omissió.

3. La persona que ocupi la vicepresidència substitueix la presidència en l’exercici de les seves funcions en els casos de vacant, absència o malaltia. També exercirà qualsevol altra funció que li sigui encomanda per la presidència.

4. La persona que ocupi la secretaria supervisa i autoritza les actes de les sessions plenàries i de la Mesa, així com les certificacions que hagin d’expedir-se; assisteix el president per assegurar la correcció de les votacions; i exerceix, a més, qualssevol altres funcions que li encomani la presidència o la Mesa.

5. La Mesa es reunirà a convocatòria de la presidència i serà assessorada per un lletrat del Parlament. De totes les seves sessions s’aixecarà acta.

CAPÍTOL II

FUNCIONS DE LA COMISSIÓ

Article 8

Informació i emissió d’acords de posicionament

1. La Comissió haurà de participar i ser informada, amb caràcter previ, per la institució corresponent, sobre qualsevol assumpte que afecti la gestió dels consells insulars, i podrà posicionar-se, mitjançant un acord, de caràcter no vinculant, sobre les matèries següents:

a) Les propostes de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears en els supòsits que preveu l’article 139 de la norma institucional autonòmica.

b) Les proposicions de llei presentades pels consells insulars en exercici de la iniciativa legislativa que els atribueix l’article 47.2 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears.

c) Les iniciatives legislatives de la Comissió Tècnica Interinsular que, en forma de proposta, es tramiten com a proposicions de llei per a la transferència o delegació de competències als consells insulars en les matèries a què fa referència l’article 71 de l’Estatut d’Autonomia.

d) Els projectes i les proposicions de llei que es tramitin en el Parlament de les Illes Balears, siguin de desplegament estatutari o no, quan afectin els consells insulars, en qualssevol dels aspectes següents:

- Les propostes de reforma de la Llei de consells insulars.

- El règim de finançament dels consells insulars.

- Les que incideixen en l’organització territorial de la comunitat autònoma.

- Les competències pròpies dels consells insulars, d’acord amb de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears.

- L’exercici de les funcions executives i de gestió de les competències transferides o delegades als consells insulars en el marc del que disposen els articles 70 i 71 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears.

- Qualsevol altre assumpte que pugui implicar un augment d’obligacions, una disminució d’ingressos o un augment de despeses directes o indirectes als consells insulars.

2. La Comissió podrà ser informada sobre els assumptes següents:

a) La dotació, la distribució i la regulació dels recursos lligats al sistema de finançament dels consells insulars.

b) La despesa i la inversió territorialitzada dels pressupostos de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

c) La dinàmica, l’evolució i els instruments de les polítiques inversores del Govern de les Illes Balears en cadascun dels territoris insulars.

d) Els convenis i els acords subscrits pel Govern de les Illes Balears amb l’Estat i amb qualsevol institució o entitat, pública o privada, nacional o internacional, en matèries que afectin els interessos propis dels consells insulars.

e) Els convenis i els acords subscrits pel Govern de les Illes Balears amb els consells insulars. Així mateix aquells convenis que puguin subscriure els consells entre ells mateixos.

f) L’execució de polítiques comunes de dos o més consells insulars o d’algun o alguns d’aquests amb altres illes, amb altres comunitats o amb l’Estat.

g) Qualsevol altre assumpte que s’hagi de debatre en el si de la Comissió.

Article 9

Debat general sobre els consells insulars

1. La Comissió celebrarà anualment un debat general sobre la situació dels consells insulars i sobre la seva inserció en el sistema institucional autonòmic.

2. El debat general pot finalitzar amb l’elaboració d’un dictamen amb propostes d’actuació, que es trametrà a les presidències del Govern, del Parlament i dels consells insulars.

CAPÍTOL III

POTESTATS I REGLES DE FUNCIONAMENT

Article 10

Potestats

Per a l’exercici de les seves funcions, la Comissió podrà sol·licitar, en el marc dels principis de col·laboració i coordinació, informació i documentació a la Mesa del Parlament i al Govern de les Illes Balears, d’acord amb la normativa vigent en l’àmbit de la transparència i el dret a la informació. Així mateix, en aquest mateix marc, la Comissió podrà sol·licitar la presència d’altres persones l’aportació de les quals pugui ser rellevant per a la deliberació i l’emissió d’acords de posicionament en les matèries previstes a l’article 8 anterior.

Article 11

Recursos humans i materials

1. El Parlament de les Illes Balears i els consells insulars posaran a disposició els recursos humans i materials per a l’adequat desenvolupament de les funcions de la Comissió i de les sessions plenàries. La Comissió podrà exercir les seves funcions tant de manera presencial com per videoconferència, si és possible.

L’assessorament tècnic i jurídic necessari per al compliment de les funcions que corresponen a la Comissió seran prestats pels funcionaris dels consells i del Parlament.

2. El Registre General del Parlament de les Illes Balears ho serà també de la Comissió.

Article 12

Procediment

1. En cas que la Comissió volgués emetre un acord de posicionament en relació amb les funcions definides a l’article 8 anterior, serà la Mesa del Parlament qui vetllarà perquè li siguin tramesos, abans de l’obertura del termini per a la presentació d’esmenes, els textos normatius que la Comissió necessita per poder emetre l’esmentat acord.

2. Els acords de posicionament emesos per la Comissió seran publicats al Butlletí Oficial de les Illes Balears i es comunicarà a tots els membres de la Comissió, a la Presidència del Parlament, al Govern i a cada consell insular.

Article 13

Règim de sessions

1. La Comissió es reunirà ordinàriament, com a mínim, una vegada cada quatre mesos dins els períodes ordinaris de sessions parlamentàries. Les seves sessions poden ser presencials i per videoconferència, si és possible.

2. La Comissió serà convocada per la seva presidència, a iniciativa pròpia, a petició d'un consell insular, d’un grup parlamentari o d'una cinquena part dels membres de la comissió. En els tres darrers supòsits, la sessió se celebrarà en el termini màxim de quinze dies des de la sol·licitud.

3. La Comissió s'entendrà vàlidament constituïda, sigui quin sigui el nombre de membres presents, sempre que hi assisteixin les persones que ocupen la presidència o la vicepresidència, la secretaria i almenys quatre vocals, dos en representació dels consells insulars i dos del Parlament.

4. Els membres del Govern de les Illes Balears i dels consells executius dels consells insulars podran assistir amb veu a les reunions de la Comissió, però únicament podran votar-hi si en són membres.

5 La Comissió serà assessorada per un lletrat del Parlament.

6. La Comissió podrà aprovar, si s’escau, un reglament de funcionament intern.

7. La Comissió podrà acordar la creació de comissions de treball per tal d’elaborar propostes que se sotmetran al debat i l’aprovació del plenari.

Article 14

Dels acords

1. Per adoptar acords, la Comissió haurà d’estar reunida reglamentàriament i amb l’assistència de la majoria dels seus membres.

Si arribat el moment de la votació resultava que no hi havia el quòrum a què es refereix el paràgraf anterior, es proposarà la votació pel termini màxim d’una hora. Si transcorregut aquest termini tampoc no es podia celebrar vàlidament aquella, l’assumpte serà sotmès a decisió de l’òrgan corresponent a la sessió següent.

2. Els acords, per ser vàlids, hauran de ser aprovats per la majoria simple dels membres presents a la Comissió segons el quòrum a què es refereix l’apartat anterior.

Si s’esdevenia un empat en alguna votació, se’n realitzarà una segona i, si l’empat persistia, la Presidència podrà suspendre la votació durant el termini que estimi raonable. Una vegada transcorregut el termini, es repetirà la votació i, si novament s’hi produïa empat, s’entendrà rebutjat l’acord de proposta o la iniciativa de què es tracti.

3. El vot dels diputats i consellers és personal i indelegable.

Disposició addicional

En tot allò no previst en el present reglament, s’aplicarà supletòriament el Reglament del Parlament de les Illes Balears.

Disposició final

Entrada en vigor

El present reglament entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial del Parlament de les Illes Balears. També es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de juny de 2018

La secretària,

Susana I. Mora Humbert

 

El president,

Nel Martí i Llufriu