Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSORCI DE TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LES COMUNICACIONS DE MALLORCA (TIC MALLORCA)

Núm. 7974
Aprovació de nous estatuts del Consorci de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta General del Consorci de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca, en sessió de dia 23 de juliol de 2018, va aprovar els nous estatuts que substitueixen als fins a les hores vigents que es varen publicar en el BOIB núm. 115, de data 09/08/2012.

De conformitat amb el que preveu l’article 45.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publica el text dels nous estatuts aprovats.

 

Palma, 24 de juliol de 2018

El secretari delegat del Consorci TIC Mallorca,

Nicolau Conti Fuster

 

ESTATUTS  DEL CONSORCI TIC MALLORCA

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Denominació i naturalesa

1. El Consorci de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (TIC Mallorca), d’ara endavant el Consorci, és un consorci local, ens públic instrumental de caràcter supramunicipal, de base voluntària i associativa, amb personalitat pública i de naturalesa administrativa, de conformitat amb els articles 118 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, l’article 57 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i l’article 45 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

2. El Consorci queda adscrit al Consell Insular de Mallorca, d’acord amb l’article 120.2.a) de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic i roman classificat en el Grup III de las entitat vinculades o depenents, d’acord amb el previst a la disposició addicional dotzena, apartat segon, de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, així com l’acord del ple del Consell Insular de Mallorca, de data 9 de novembre de 2017.

Article 2. Personalitat jurídica

1. El Consorci té personalitat jurídica pròpia i independent, i plena capacitat per dur a terme el compliment de les seves finalitats i, per tant, pot adquirir i posseir tota classe de béns i drets, permutar, donar i acceptar donacions, i també pot contreure tot tipus d'obligacions i exercitar qualsevol tipus d'accions civils, administratives, penals i laborals i, en general, de qualsevol jurisdicció.

2. Exerceixen la representació del Consorci les persones i els òrgans que determinen aquests Estatuts.

Article 3. Seu social i domicili legal

1. El Consorci té el domicili legal al carrer del General Riera, 113, del municipi de Palma (07010), a l'Edifici Llar de la Infància del Consell Insular de Mallorca. Aquest domicili pot ser modificat mitjançant un acord de la Junta General.

TÍTOL II ÀMBIT D'ACTUACIÓ

Article 4. Finalitats

Les finalitats del Consorci són:

a. Assessorar a les corporacions locals per a l’adequada gestió de les implantacions d’informàtica local i de telecomunicacions, la seva actualització i la seva millora.

b. Oferir suport en l’adquisició i actualització dels equipaments i programaris informàtics dels ens consorciats, així com realitzar l’anàlisi, el desenvolupament i el manteniment d’aquelles aplicacions informàtiques que es consideri convenient, ja sigui a través de mitjans propis com externs.

c. Gestionar, controlar o dirigir activitats locals, informatitzades prèviament o simultàniament o a informatitzar.

d. Dur a terme accions formatives en matèria informàtica i telemàtica adreçades al personal dels ens consorciats.

e. Facilitar, com a ens supramunicipal, la prestació de serveis informàtics i telemàtics que els ens consorciats per ells sols no poden o els seria molt costós prestar.

f. Promoure i desenvolupar actuacions per garantir la protecció i la seguretat en l’àmbit de la telemàtica i en el de les dades informatitzades dels ens consorciats.

g. Impulsar mesures en matèria telemàtica que possibilitin una millor coordinació i connexió en l’àmbit de l’administració local de l’illa.

h. Qualsevol altra activitat que redundi en benefici de les corporacions locals de Mallorca.

En cap cas la interpretació o l’exercici d’aquestes finalitats podrà minvar les competències dels ens associats, establertes en la legislació de règim local.

Article 5. Àmbit territorial

L'àmbit territorial que defineix l'actuació del Consorci és l’illa de Mallorca.

Article 6. Àmbit temporal

1. El Consorci té una durada indefinida.

2. No obstant el que disposa el punt anterior, el Consorci es pot transformar en una altra entitat reconeguda en dret o ser dissolt en els termes que estableix el títol V d'aquests Estatuts.

TÍTOL III. MEMBRES DEL CONSORCI

Article 7. Membres del Consorci

1. Son membres del Consorci, juntament amb el Consell Insular de Mallorca, les entitats locals de l’illa de Mallorca, així com altres institucions públiques o privades sense ànim de lucre en els termes que estableix la legislació de règim local que ho hagin sol·licitat d’acord als estatuts.

2. Es podran admetre nous membres d’acord amb el procediment establert en aquests Estatuts i mitjançant la subscripció del conveni de col·laboració corresponent.

3. Amb independència de l’adhesió plena al Consorci, la Junta de Govern podrà determinar d’acord amb les necessitats dels ens consorciats, nivells d’adhesió per serveis a prestar, de manera que en cada cas es determinarà la forma de participació.

4. La incorporació dels membres del Consorci l’aprovarà la Junta de Govern i la ratificarà la Junta General, després de la recepció de l’acord plenari de la corporació interessada.

5. L’acord de la Junta de Govern es farà constar a l’acta corresponent i al llibre de registre del Consorci.

6. En el cas que la Junta de Govern no accepti l’alta, la corporació afectada podrà recórrer contra aquesta decisió davant la Junta General.

Article 8. La representació dels membres

1. La representació de cada municipi o del Consell Insular correspondrà al seu president o presidenta, o al membre de la corporació que aquest hi delegui de manera permanent. La de les altres institucions la regularan els estatuts propis.

2. No obstant el que disposa l’apartat anterior, i de manera excepcional, si per causa de malaltia, compromisos no ajornables, prèviament adquirits a la data de recepció de la convocatòria dels òrgans de govern del Consorci, o causes justificades de força major inherents a les obligacions del representant  acreditat aquest no hi pugui assistir personalment, es podrà delegar puntualment la seva representació en el tinent de batle o regidor que designi. Aquesta delegació, que tan sols serà vàlida per a la sessió específica que es justifiqui, haurà d’efectuar-se mitjançant Decret de la Batlia, que haurà d’indicar el motiu de la delegació, i notificar-se a la Secretaria del Consorci.

 

Article 9. Drets i obligacions dels membres

Els membres del Consorci tindran els drets següents:

1. Participar en totes les activitats que organitzi el Consorci.

2. Exercir el dret de veu i vot en la Junta General.

3. Ésser elector i elegible en qualsevol òrgan d’aquest Consorci, en el qual participi com a membre, d’acord amb el que s’estableix en els Estatuts.

4. Disposar d’un exemplar d’aquests Estatuts i tenir coneixement dels acords presos pels òrgans directius.

5. Tenir coneixement directe de l’execució dels pressuposts del Consorci.

6.  Tenir accés als arxius i registres de documents del Consorci.

7. Recórrer al president, la Junta de Govern o la Junta General, segons els casos, quan considerin que els seus drets hagin estat vulnerats, sense perjudici de la impugnació d’acords que puguin formular legalment davant la Junta General.

Perquè un membre pugui exercir els drets en una Junta General haurà de tenir aquesta condició amb anterioritat a la data de la convocatòria de l’esmentada Junta. Si no la compleix hi podrà participar amb veu i sense vot.

Són obligacions de tots els membres:

1. Acatar les prescripcions contingudes en aquests estatuts i els acords vàlids presos per la Junta General, per la Junta de Govern i pel president.

2. Abonar les quotes ordinàries i les aportacions extraordinàries que acordin la Junta de Govern o la Junta General, segons els casos.

Article 10. Pèrdua de la condició de membre

1. La condició de membre es perdrà:

a. Per decisió voluntària adoptada mitjançant acord plenari i notificada al Consorci, sempre que es compleixin amb els requisits prevists en aquests Estatuts.

b. Quan degui més d’un any de cotització.

c. Per acord qualificat de la Junta General, a causa del greu incompliment de la seva obligació com a membre.

TÍTOL III. GOVERN I ADMINISTRACIÓ

Article 11. Organització del Consorci

1. Els òrgans de representació, govern, i administració del Consorci són: la Presidència, la Vicepresidència, la Direcció gerència, la Junta General  i la Junta de Govern.

2. Els òrgans consultius i de participació que la Junta General creï per l’assessorament respecte els fins determinats en aquest Estatuts.

3. Els òrgans de govern estaran en funcions des del moment en què es realitzin les eleccions locals o als consells insulars fins que es produeixi la renovació dels seus integrants d’acord amb els resultats electorals. Durant aquest període els òrgans de govern només podran prendre acords de gestió ordinària.

Article 12. La Presidència

1. La Presidència recau en la persona que ocupa la Presidència del Consell Insular de Mallorca o conseller o consellera en qui delegui, que, al seu torn, exerceix la representació superior del Consorci i pot assistir a les sessions dels òrgans col·legiats amb veu i vot.

2. L'exercici de la representació superior ha de tenir lloc en tots els casos de compareixença davant tota classe d'autoritats, tribunals i jutjats de qualsevol ordre o jurisdicció, com també davant tot tipus de persones públiques, privades, físiques o jurídiques, a efectes judicials, administratius i representatius i pel que fa a la signatura de protocols i convenis amb altres administracions públiques o entitats i persones privades físiques o jurídiques.

Article 13. Funcions de la Presidència

1. Correspon a la Presidència del Consorci:

a. Convocar, presidir i aixecar les sessions de la Junta General i de la Junta de Govern, dirigir-ne les deliberacions i, si és el cas, dirimir els empats quan li correspongui el vot de qualitat.

b. Publicar, executar i fer complir els acords del òrgans col·legiats.

c. Representar el Consorci, judicialment i extrajudicialment i conferir mandats per exercir la dita representació, i també l’exercici d’accions judicials i administratives, la interposició de recursos i la defensa en els procediments incoats contra el Consorci.

d. Exercir la direcció superior de tot el personal.

e. Acordar el nomenament, sancions, acomiadaments i contractacions del personal.

f. Autoritzar l’inici de tota classe de contractes i la contractació quan l’import no superi el 10 per 100 dels recursos ordinaris del pressupost; incloses les de caràcter pluriennal quan la seva durada no sigui superior a quatre anys, sempre que l’import acumulat de totes les seves anualitats no superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici.

g. Aprovar els projectes d’obres i de serveis quan sigui competent per a la seva contractació o concessió i estiguin prevists en el pressupost.

h. Autoritzar l’adquisició de béns i drets quan el seu valor no superi el 10 per 100 dels recursos ordinaris del pressupost, així com l’alienació de patrimoni que no superi el percentatge indicat.

i. Autoritzar, disposar i reconèixer obligacions segons disposin les bases d’execució dels pressuposts.

j. Acceptar subvencions, donacions i cessions de tota mena.

k. Formular propostes d’acord a la Junta General i a la Junta de Govern; en particular, les de proposar a la Junta de Govern l’aprovació del pressupost i modificacions de crèdit i la liquidació del pressupost.

l. Exercir les funcions que no estiguin atribuïdes expressament als altres òrgans del Consorci.

2. Les funcions de la Presidència podrà delegar-les a les Vicepresidències o a la Direcció gerència excepte les enunciades al paràgrafs a) i d).

Article 14. La Vicepresidència

1. La Vicepresidència del Consorci serà també la de les dues Juntes, i serà exercit per aquell membre que designi la Junta General.

2. Ha de substituir el president o presidenta en totes les seves atribucions en els casos de vacant, absència malaltia o una altra causa legal; a més exerciran totes aquelles funcions i comeses específiques que la Presidència li delegui.

Article 15. Direcció gerència

1. La persona responsable de la Direcció gerència és nomenat per la Junta de Govern, que l'ha de designar de conformitat amb el que estableix la legislació de funció pública o, eventualment, ha de ser contractat d'acord amb la legislació laboral.

2. El seu nomenament, que té caràcter de lliure designació, ha de recaure en una persona especialment capacitada per al càrrec. Pot accedir a aquest lloc de treball qualsevol funcionari de carrera o laboral de les administracions públiques o un professional del sector privat, titulats superiors en ambdós casos, i amb més de cinc anys d’exercici professional en el segon. Tindrà la consideració d’alt càrrec i les seves retribucions no poden superar la destinada al càrrec de director insular del Consell Insular de Mallorca.

3. Corresponen a la Direcció gerència les atribucions i funcions següents:

a. Exercir la direcció tècnica superior del Consorci i respondre davant la presidència i la Junta de Govern per les decisions preses en l'exercici de les funcions que té atribuïdes.

b. Elaborar l’avantprojecte de pressuposts d'ingressos i despeses del Consorci i dels programes d'actuació, i de les corresponents bases d'execució del pressupost i plantilla.

c. Redactar la memòria anual perquè l'aprovin els òrgans col·legiats del Consorci.

d. Formalitzar els contractes administratius o privats de conformitat amb el que prevegi en cada cas la legislació de contractes del sector públic i amb els límits que disposin anualment les bases d'execució dels pressuposts del Consorci.

e. Dur a terme els actes de tràmit i impulsar els procediments.

f. Dirigir el desenvolupament de la gestió econòmica i administrativa del Consorci, i autoritzar, disposar i reconèixer despeses en els termes que assenyalin les bases d'execució del pressupost del Consorci.

g. Fer totes les funcions que li deleguin o ordenin els altres òrgans del Consorci.

Article 16. La Junta General

1. La Junta General és l’òrgan col·legiat superior del Consorci.

2. Estarà integrada per un representant de cada una de les entitats locals i institucions que siguin membres de Consorci.

3. Assistiran a les reunions de la Junta General, amb veu i sense vot, les persones que ocupin els càrrecs de secretari, de interventor, així com la que ocupi la gerència.

4. Igualment, podran assistir a les reunions de la Junta General, si així ho disposa la Presidència, els tècnics o personal especialitzat que per raó de l’assumpte a tractar hagin de ser consultats.

5. A cada membre del Consorci li correspondrà un vot.

Article 17. Funcions de la Junta General

1. Son funcions de la Junta General:

a. Designar el vicepresident i els seus representants en la Junta de Govern elegits per votació.

b. Modificar els Estatuts.

c. Dissoldre el Consorci. 

d. Acceptar nous membres al Consorci.

e. Separar els membres del Consorci.

f. Aprovar el projecte de  pressuposts i  dels  comptes  generals  del  Consorci per elevar-los al Consell Insular de Mallorca per la seva aprovació.

g. Aprovar el projecte de liquidació dels pressuposts per elevar-lo a aprovació del Consell Insular de Mallorca.

h. Aprovar els projectes de modificacions de crèdit, llevat d’aquelles que, segons s’estableixi en les bases d’execució dels pressuposts del Consorci, correspongui a un altre òrgan.

i. Determinar les aportacions econòmiques extraordinàries i fixar el volum anual de les quotes ordinàries.

j. Proposar al Consell Insular de Mallorca l’aprovació dels expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit

k. Determinar les línies generals d’actuació del Consorci.

l. Aprovar les ordenances en desplegament dels Estatuts. 

2. Les funcions de la Junta General podrà delegar-les en la Junta de Govern excepte les enunciades als paràgrafs a), b) c), d), e), f), h), k) i l).

Article 18. Junta de Govern

1. La Junta de Govern és l’òrgan executiu del Consorci.

2. La compondran el president, el vicepresident i set vocals a designar per la Junta General.

3. El director o directora gerent amb veu i sense vot.

Article 19. Funcions de la Junta de Govern

1. Són funcions de la Junta de Govern:

a. Formular propostes de tota classe a la Junta General i, en especial, les de modificació d’Estatuts i dissolució del Consorci. 

b. Desenvolupar les línies generals d’actuació aprovades per la Junta General.

c. Aprovar la relació de llocs de feina i  les bases de selecció i proveïment del personal del Consorci.

d. Nomenar el director o directora gerent.

e. Administrar el patrimoni del Consorci.

f. Aprovar les bases de convocatòries de subvencions i la seva resolució.

g. Resoldre les contractacions i concessions de tota classe quan el seu import superi el 10 per 100 dels recursos ordinaris del pressupost, així com els contractes i concessions pluriennals quan la seva durada sigui superior a quatre anys i, en tot cas, els pluriennals de durada inferior que el seu import acumulat superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici.

h. Autoritzar i disposar despeses segons les bases d’execució.

 2. Les funcions de la Junta de Govern podrà delegar-les en els altres òrgans excepte la enunciada al paràgraf a), c) i d).

Article 20. Secretaria, intervenció i tresoreria

1. Exerceixen les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria del Consorci el secretari o secretària, l'interventor o interventora i el tresorer o tresorera del Consell Insular de Mallorca o els funcionaris en qui deleguin.

2. El secretari o secretària assisteix amb veu però sense vot a les reunions de les Juntes, n'estén les actes corresponents i, a més, fa les funcions d'assistència jurídica d'aquests òrgans col·legiats quan li ho requereixen.

3. L'interventor o interventora assisteix a les sessions de les Juntes amb veu però sense vot i fa les funcions de control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària i de comptabilitat.

4. El tresorer o tresorera exerceix les funcions de tresoreria que determina la legislació de règim local.

Article 21. Règim de sessions i acords dels òrgans col·legiats

1. El règim de sessions i l'adopció d'acords dels diversos òrgans del Consorci s'ha d'ajustar al que disposa els articles 15 y següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La Junta General s’ha de reunir en sessió ordinària almenys una vegada a l’any. També es pot reunir amb caràcter extraordinari, a iniciativa del president o presidenta o a petició de, com a mínim, la meitat dels seus membres amb dret a vot.

3. La Junta de Govern s'ha de reunir en sessió ordinària dues vegades l'any. També es pot reunir amb caràcter extraordinari, a iniciativa del president o presidenta o a petició de, com a mínim, la meitat dels seus membres amb dret a vot.

4. L'alteració d'aquests Estatuts que impliqui una modificació substancial de les finalitats previstes a l'article 4, així com l’adopció de l'acord de dissolució regulat a l'article 34, requereix, en tot cas, l’aprovació prèvia per part dels òrgans competents dels ens consorciats.

5. Els acords del òrgans de govern col·legiats del Consorci es prendran ordinàriament per majoria simple dels membres assistents.

6. Per a l'aprovació dels acords de la Junta General relatius a la dissolució i la liquidació del Consorci, com també per a la dels que fan referència a la seva transformació en una altra entitat, és necessària la unanimitat de tots els membres del Consorci amb dret a vot en aquesta Junta General, com també que ratifiquin els acords les entitats membres del Consorci.

7. El dret de vots dels membres dels òrgans col·legiats quedarà suspès de forma automàtica quan no compleixin els compromisos de finançament del consorci i mentre que duri la situació d’incompliment.

8. Perquè la sessió de la Junta de Govern sigui vàlida, serà necessària en primera convocatòria, l’assistència de la meitat més un dels membres. Si no hi havia quòrum es constituirà en una segona convocatòria deu minuts després de l’assignada per a la primera i només hi serà necessària l’assistència de tres membres.

9. Els membres de la Junta de Govern podran designar un substitut/a que assisteixi a les sessions amb veu i vot.

10. Per a la constitució vàlida de la Junta General es requereix l’assistència de la majoria dels membres en primera convocatòria. Si no s’assolís aquest quòrum es podrà dur a terme una segona convocatòria, deu minuts després, en la qual només es requerirà l’assistència del president i d’un mínim de cinc vocals més.

Article 22. Nomenament de membres dels òrgans col·legiats

1. El nomenament de membres de la Junta General i de les persones que els supleixin, com també la renovació quan sigui escaient, l'han de fer les entitats que representen, de conformitat amb les pròpies normes.

2. En tot cas, per poder assistir a les sessions dels òrgans col·legiats, els membres designats s'han d'acreditar amb la presentació del certificat corresponent que justifiqui el nomenament per part de l'ens que representen.

Article 23. Personal

1. El personal al servei dels consorcis pot ser funcionari o laboral i ha de procedir exclusivament de les administracions participants. El seu règim jurídic és l’aplicable al personal del Consell Insular de Mallorca i les seves retribucions en cap cas no poden superar les establertes per a llocs de treball equivalents en aquell.

2. Excepcionalment, quan no sigui possible disposar de personal procedent de les administracions participants en el consorci tenint en compte la singularitat de les funcions que s’han d’exercir, l’òrgan competent del Consell Insular de Mallorca pot autoritzar la contractació directa de personal per part del consorci per a l’exercici de les funcions esmentades, a través dels procediments legals de selecció de personal.

Article 24. Règim dels actes administratius dels òrgans del Consorci

1. Els actes administratius que emanin del director o directora gerent són susceptibles de recurs administratiu d'alçada davant la presidència. La resolució del recurs d'alçada que adopti aquest òrgan posa fi a la via administrativa.

2. Els actes administratius que emanin de la Presidència, i de les Vicepresidències quan la substitueixi, posen fi a la via administrativa.

3. Els actes administratius que emanin dels òrgans col·legiats posen fi, en tot cas, a la via administrativa.

4. En tot allò que no preveuen els apartats anteriors regeixen, en tot cas, les previsions sobre recursos administratius preceptius o potestatius que prevegi la legislació de procediment administratiu comú, com també les previsions de règim local o la normativa de procediment administratiu específic per raó de la matèria.

TÍTOL IV. RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER

Article 25. Règim econòmic

El règim econòmic i financer del Consorci s'ha d'ajustar a la normativa vigent en cada moment per als ens locals en matèria pressupostària i de gestió dels recursos econòmics.

Article 26. Patrimoni del Consorci

1. Constitueixen el patrimoni del Consorci:

a. Els béns i drets que li adscriguin els ens consorciats de conformitat amb allò que preveu la legislació de patrimoni corresponent. Aquests béns conserven la seva qualificació jurídica originària i únicament es poden utilitzar per complir les seves finalitats.

b. Els que el mateix Consorci adquireixi mitjançant qualsevol títol legítim.

2. El director o directora gerent ha d'elaborar un inventari de tots els béns i drets que integren el patrimoni del Consorci, que anualment s'ha de revisar i s'ha de trametre a la Junta General.

Article 27. Recursos materials del Consorci

Per a la realització dels seus objectius i la seva finalitat institucional, el Consorci disposa dels recursos següents:

1. Aportacions dels ens consorciats.

2. Subvencions, aportacions, ajuts i donacions de qualsevol tipus que organismes, entitats, empreses o persones físiques o jurídiques, públiques o privades, concedeixin a favor seu.

3. Productes, vendes o increments derivats de la seva gestió patrimonial.

4. Taxes, contribucions especials i preus públics d’acord a la normativa vigent.

5. Participacions o ingressos que procedeixin dels convenis o concerts que estableixin amb qualsevol organisme, entitat, empresa persona física o jurídica, pública o privada.

6. Productes procedents de les operacions financeres que efectuï en l'exercici de les seves funcions, com també de les operacions econòmiques i financeres de qualsevol tipus en les quals intervingui, incloent-hi els crèdits i préstecs.

7. Qualsevol altres recursos no prevists en els apartats anteriors i que es puguin obtenir de conformitat amb la llei.

Article 28. Règim de les aportacions econòmiques dels ens consorciats

Les aportacions econòmiques dels ens consorciats es distribueixen en quotes ordinàries i preus públics per serveis prestats.

1. Aportacions ordinàries dels ens consorciats

a. Les aportacions ordinàries es destinaran al finançament dels serveis imprescindibles per al compliment de les finalitats del Consorci establertes a l’Article 4.

b. Tots els ens consorciats han de participar en el finançament del consorci mitjançant aportacions econòmiques anuals que seran objecte de determinació individual per a cada exercici pressupostari i que estan obligades a consignar en els respectius pressupostos de despeses.

c. La determinació de les aportacions econòmiques dels municipis consorciats a les despeses del consorci, per a cada exercici pressupostari, les determinarà la Junta General abans de l’aprovació del pressupost per al següent exercici i es calcularan en base a l’índex de població en els següents trams:

- Població inferior a 3.000 habitants

- Població entre 3.000 i 5.000 habitants

- Població entre  5.000 i 10.000 habitants

- Població entre 10.000 i 20.000 habitants

- Població superior als 20.000 habitants

d. Les aportacions econòmiques d’altres entitats consorciades, esmentades a l’Article 7.1, les determinarà la Junta General d’acord a les prestacions efectives i segons la següent classificació:

- Organismes Autònom del Consell de Mallorca

- Mancomunitats

- Federacions i Entitats privades

2. Preus públics pels serveis que presti el Consorci.

a. La Junta General establirà, fixarà i gestionarà els preus públics d’aquells serveis públics que presti el Consorci, d’acord amb la proposta i estudi econòmic realitzats.

b. El Consell de Mallorca conserva la facultat d’acordar l’establiment de preus públics i la fixació dels que pugui percebre el Consorci, quan aquests no cobreixin el cost dels serveis.

Article 29. Elaboració i gestió dels pressuposts

1. El Consorci elabora i aprova uns pressuposts anuals, que s'han d'ajustar a la normativa vigent sobre les hisendes locals i que s'han d'elevar al Consell Insular de Mallorca perquè els aprovi.

2. La gestió pressupostària s'ha de fer de conformitat amb les previsions de la legislació corresponent per a l'Administració local i ha d'incorporar el pla comptable i les eines informàtiques que s'utilitzin en cada moment en el Consell Insular de Mallorca.

Article 30. Comptabilitat del Consorci i règim de contractació i subvencions

1. El règim de la comptabilitat i de rendició de comptes del Consorci és del model normal de comptabilitat pública local

2. Els contractes que subscrigui el consorci s'han d'adequar a la legislació de contractes del sector públic. La prestació de serveis públics i l'execució d'obres per part del Consorci s'ha de fer de conformitat amb les disposicions de la normativa reguladora d'obres i serveis públics.

3. Les subvencions que atorgui el Consorci s'han d'adequar a la normativa reguladora de les subvencions que sigui aplicable en cada moment als ens locals.

Article 31. Règim dels béns del Consorci

1. Els béns adquirits pel Consorci mitjançant qualsevol títol legítim s'integren en el seu patrimoni, al qual és aplicable la normativa reguladora del patrimoni dels ens locals o, si escau, de les administracions públiques i el règim corresponent a la qualificació jurídica d'aquests béns.

2. Els béns del Consorci aportats pels diferents ens consorciats poden conservar la seva qualificació i titularitat originària; en aquest cas, s'ha d'utilitzar el mecanisme de la cessió subjecta a termini, que pot ser renovada successivament. Les facultats de disposició limitades que es puguin reconèixer al Consorci sobre els béns esmentats seran les que constin en els acords de cessió corresponents i s'han de limitar sempre a les finalitats estatutàries.

3. No obstant el que disposa el punt anterior, els ens consorciats poden fer aportacions de béns al Consorci amb plena transmissió de la titularitat d'aquests béns, els quals passen a tenir la condició de béns propis del Consorci.

TÍTOL V. SEPARACIÓ I DISSOLUCIÓ DEL CONSORCI

Article 32. Separació de membres

1. Els membres del Consorci podran exercir el dret de separar-se d’aquest en qualsevol moment. No obstant això la separació efectiva es produirà una vegada que hagi estat determinada la quota que pertoqui segons la previsió establerta en l’apartat 5è d’aquest mateix precepte. 

2. La separació no podrà comportar pertorbació, perjudici o risc evident per a la realització immediata de qualsevol dels serveis o activitats del Consorci, ni perjudici per als interessos públics al mateix encomanats.

3. Manifestada la voluntat de separació per l'entitat consorciada, la Presidència convocarà la Junta General perquè la resta de membres manifestin la seva voluntat sobre el manteniment o dissolució del Consorci, sempre que la separació anunciada no impedeixi que segueixin romanent en el consorci, almenys, dues Administracions.

4. Amb l'acord de continuïtat la Junta General designarà una Comissió Liquidadora que aprovarà la quota de separació que li correspongui a qui exerciti el seu dret de separació, en proporció a l'import de les seves aportacions amb destinació a inversions segons el grau d’amortització.

5. L'acord de separació, que haurà d'incloure la liquidació aprovada per la Comissió liquidadora, assortirà efectes des de la determinació de la quota de separació en el supòsit en què aquesta resultés positiva, o, una vegada s'hagi pagat el deute si la quota fos negativa. En aquest cas la Junta General podrà determinar un calendari de pagaments.

6. Fins a tant l'ens consorciat no aboni íntegrament el seu deute amb el Consorci en l'exercici del seu dret de separació no es considera separat del mateix, podent assistir a les sessions dels òrgans col·legiats amb veu però sense vot.

Article 33. La separació forçosa

1. Per acord de la Junta General, el Consorci podrà decidir la separació forçosa d'un membre quan hagi incomplit greument les obligacions establertes en les lleis, en els estatuts, o derivades dels acords dels òrgans de govern del Consorci.

2. Amb tal finalitat s’haurà d'instruir un expedient, en el qual es donarà audiència d’un mes al membre afectat, i en que s’haurà de sentir, durant el mateix termini, al Consell Insular de Mallorca.

3. Per a l'acord de separació forçosa caldrà el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de vots assignats als membres de la Junta General.

Article 34. Dissolució

1. El Consorci es dissoldrà per alguna de les causes següents:

a. El compliment definitiu de les seves finalitats.

b. Per la transformació del Consorci en una altra entitat, per acord de la Junta General, aprovat per les Administracions públiques consorciades.

c. Per l'exercici del dret de separació d'un dels seus membres, quan la Junta General no acordi la seva continuïtat del propi consorci.

d. Per qualsevol altra causa i justificat interès públic, sempre que ho acordin les Administracions Públiques consorciades.

2. L'acord de dissolució haurà d'incloure el nomenament d'una comissió liquidadora. Aquesta calcularà la quota de liquidació que correspongui a cada membre del consorci i la reversió, en cas que fos possible, de les obres i instal·lacions existents a les entitats consorciades que les van aportar o van posar a disposició, havent de repartir-se l'haver resultant entre els membres del Consorci en proporció a l'import de les seves aportacions amb destinació a inversions  segons el grau d’amortització.

3. Les entitats consorciades podran acordar la cessió global d'actius i passius a una altra entitat jurídicament adequada amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i aconseguir els objectius del consorci.

Article 35. Liquidació

1. La Comissió liquidadora presentarà a la Junta General el compte de liquidació per a la seva aprovació.

2. La liquidació aprovada pel Consorci serà obligatòria per a totes les entitats consorciades, sense perjudici del seu dret a recórrer-les conforme a l'ordenament jurídic vigent.

Disposició final

Aquests Estatuts entraran en vigor al dia següent a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.