Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 8026
Aprovació definitiva de la delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització d'estades turístiques en habitatges d'ús residencial a Mallorca (Exclosa Palma)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 27 de juliol de 2018, ha adoptat els següents:

«ACORDS

1r.- Resoldre les al·legacions presentades dins el tràmit anunciat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número Núm. 13 de 27 de gener de 2018 amb relació a l’ «Acord del Ple del Consell Insular de Mallorca d'aprovació inicial de la Delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització de les estades turístiques a habitatges d’ús residencial a Mallorca, prevista en l’article 75 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears» en el sentit recollit als informes de resposta individualitzada que hi consten a l’expedient i que es resumeixen succintament a continuació:

Núm

Registre al·legació

Entrada Registre general Consell de Mallorca

Interessat

Al·legació

Sentit de l'al·legació

(art. 16 de la Llei 39/2015)

                  

Núm.

Data

Núm.

Data

1

8592

05/03/2018

8592

05/03/2018

S.C.B

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit perquè suposen un ingrés al manteniment de les finques

Desestimar

2

9024

07/03/2018

9024

07/03/2018

J.M.A.A.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

3

8896

07/03/2018

8896

07/03/2018

APTUR BALEARS

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

9778

13/03/2018

9778

13/03/2018

Annex

Annex al·legació 3. Rectificar arrodoniment a l’alça sumatori indicadors per tal que les ponderacions siguin més justes i representatives de la realitat de cada nucli de població.

Estimar parcialment

4

9186

08/03/2018

9186

08/03/2018

L.A.C.P.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

8

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

5

9185

08/03/2018

9185

08/03/2018

L.C.S.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

8

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

6

9184

08/03/2018

9184

08/03/2018

I.S.C

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

8

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

7

9183

08/03/2018

9183

08/03/2018

B.C.S.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

8

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

8

9110

08/03/2018

9110

08/03/2018

D.A.P.

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

9

9154

08/03/2018

9154

08/03/2018

J.L.L.J.M.

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

10

9155

08/03/2018

9155

08/03/2018

A.E.C.H

1

Permetre les ETH en sòl rústic. protegit

Desestimar

11

9177

08/03/2018

9177

08/03/2018

L.R.S.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

12

9272

09/03/2018

9272

09/03/2018

R.C.W.M

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

13

9309

09/03/2018

9309

09/03/2018

FEVITUR

1

Arbitrària zonificació de les zones litoral: absència de motivació

Desestimar

2

Els indicadors utilitzats per a la zonificació de les zones d’interior són subjectius no s’ajusten a la Llei 8/2012 del Turisme de les Illes Balears

Desestimar

3

Desfasament de les dades utilitzades

Desestimar

4

Qüestionabilitat de la metodologia utilitzada

Desestimar

5

Accentuació de l’estacionalitat

Desestimar

14

9292

09/03/2018

9292

09/03/2018

R.G.Z.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

8

 La prohibició que suposa la zonificació generarà una segmentación del mercat

Desestimar

9

 Que la zonificació sigui preferent enlloc de prohibitiva.

Desestimar

15

9389

09/03/2018

9389

09/03/2018

ZICKNER 5000, SL

1

Suprimir la prohibició d’ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

16

9388

09/03/2018

9388

09/03/2018

Son Bunyola, SL

1

Suprimir la prohibició d’ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

17

9501

12/03/2018

9501

12/03/2018

E.G.V.

1

Excepcionalitats per als habitatges catalogats. Exoneració limitació de places o creació noves places per aquests casos

Desestimar

18

9577

12/03/2018

9577

12/03/2018

C.B.T.

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

19

9578

12/03/2018

9578

12/03/2018

C.S.B.

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

20

9581

12/03/2018

9581

12/03/2018

P.P.S.

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

21

9584

12/03/2018

9584

12/03/2018

Grup consellers Ciudadanos

1

Inseguretat jurídica i manca d’objectivitat de criteris

Desestimar

2

Incompliment del marc normatiu vigent

Desestimar

3

Zonificació prohibicionista vs. Zonificació preferent

Desestimar

22

9469

12/03/2018

9469

12/03/2018

E.C.F.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

23

9514

12/03/2018

9514

12/03/2018

Grup consellers El Pi

1

Esmena a la totalitat

Desestimar

2

Manca d’objectivitat i de fonaments jurídics i/o científics dels indicadors triats per determinar si un nucli interior està saturat.

Desestimar

3

Concordances i incongruències PIAT-Document zonificació

Estimar parcialment

4

Manca d’indicadors socioeconòmics

Desestimar

5

Declaració de saturació injustificada legalment

Desestimar

6

Manca d’interès general en la determinació dels indicadors

Desestimar

7

Proposta d’inclusió de factors de correcció de la delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització d’ETH

Desestimar

24

9518

12/03/2018

9518

12/03/2018

Terraferida

1

Al·legació a la totalitat

Estimar parcialment

25

9538

12/03/2018

9538

12/03/2018

Alternativa per Artà

1

Limitar la possibilitat de nova oferta ETH, amb excepció dels habitatges unifamiliars principals durant 60 dies l’any, a les urbanitzacions de Betlem, Montferrutx, Sant Pere , S’Estanyol i a la primera línia del nucli urbà de la Colònia de Sant Pere

Desestimar

2

Permetre només la comercialització d’habitatges unifamiliars principals durant seixanta dies l’any

Desestimar

3

Suprimir la possibilitat de noves inscripcions als registre d’ETH a habitatges en sòl rústic comú

Desestimar

26

9553

12/03/2018

9553

12/03/2018

Grup consellers Partit Popular

1

Els nuclis de litoral Zona 1 i Zona 2:  realitzar la delimitació tenint en compte un estudi objectiu de la situació real de l’activitat turística a cada un d’ells

Desestimar

2

Càlcul dels indicadors. Els nuclis d’interior : Zona 3 i Zona 4 comprovar les xifres utilitzades, corregir els errors, justificar els coeficients correctors utilitzats i modificar en general o al manco explicar l’objectivitat i correcció dels criteris utilitzats per a calcular els indicadors

Estimar parcialment

3

Permetre qualsevol modalitat d’ETH en qualsevol tipus de sòl rústic.

Desestimar

4

Modalitats d’ETH proposades i el seu efecte sobre la temporada turística. ETH60 no contribueix a la desestacionalització

Desestimar

5

En relació als objectius generals de la Delimitació provisional

Desestimar

27

9582

12/03/2018

9582

12/03/2018

Promociones Es Puixet, SL

1

Rectificar la proposta i considerar el carrer Nunyo Sanç de Santa Ponça com a zona no inclusa a la zona Z1, i que s’inclogui a la zona Z2

Desestimar

28

Correus

12/03/2018

9.855

14/03/2018

FEHM

1

Invasió de competències municipals

Desestimar

2

Sobre la justificació de la suposa urgència. No justifica alteració competència municipal

Desestimar

3

Sobre la possible contradicció entre drets adquirits durant la zonificació provisional en relació al que resulti de la delimitació definitiva. Conseqüències

 

4

La regulació que es conté a la zonificació deixa sense efecte la regulació que es pot incloure als instruments d’ordenació territorial i les limitacions per raons ambientals que es preveuen a l’article 50.21 de la LT

 

5

Anàlisi insuficient de les places turístiques hoteleres pendent de desenvolupar. Conseqüències indemnitzatòries

Desestimar

6

L’autorització  per a dur a terme l’activitat econòmica consistent en la comercialització d’estades turístiques en habitatges no resulta possible a la vista de la regulació vigent dels usos en sòl rústic

Desestimar

7

Usos residencials i urbanístics. L’ús turístic dels habitatges no està emparat per la llicència de primera ocupació, i es requereix llicència de canvi d’ús urbanístic

Desestimar

8

Sobre la proposta de zonificació: manca mecanismos de control sobre les ETH60; manca previsió increment de recursos  i incidència sobre l’accés a l’habitatge. Z2: règim molt permissiu sense previsió efectes  desfavorables sobre el medi ambient. SRC: manca previsió en relació a l’increment de consum de recursos, dificultat gestió residus i necessitat de fer altres dotacions de serveis com canalització d’aigua o clavegueram.

Estimar parcialment

9

Sobre la memòria anàlisi. No s’aporten dades que permetin concloure que els efectes de la delimitació són d’escassa magnitud

Desestimar

 

 

 

 

 

 

1

Considerar la zona de Santa Catalina del Port de Sóller com a Z3

Estimar

29

FV71

08/03/2018

9733

13/03/2018

J.M.M.

2

Revisar la catalogació de la zona de Sta. Catalina del Port de Sóller perquè passi a  ser considerada zona residencial

Desestimar

30

L18E6978

08/03/2018

9637

13/03/2018

G.S.S.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

 Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

 Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

 La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

 Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

 Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

31

Correus

12/03/2018

9905

14/03/2018

Grup municipal PP- Manacor

1

Permetre les ETH en sòl rústic protegit

Desestimar

32

L95E5745/2018

06/03/2018

9925

14/03/2018

C.E.B.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulación.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

33

1589

09/03/2018

10622

19/03/2018

J.A.A

1

Revocar, anular i deixar sense efecte la proposta de zonificació turística  i desistir de la tramitació del PIAT considerant que l’ordenació turística és part integrant de l’ordenació territorial del PTIM

Desestimar

34

L18E7350

12/03/2018

10077

16/03/2018

GOB

1

Consideracions generals

Atesa la consideració de consideracions general no s’ha entrat a valorar el seu contingut

2

Mallorca s’ha d’avaluar de manera global. La zonificació no hi té cabuda ni justificació

Desestimar

3

Alerta especial sobre el sòl rústic

Desestimar

4

Els efectes de l’ocupació del sòl rústic per estades turístiques en habitatges  no han estat considerats

Estimar parcialment

5

Proposta prohibició plurifamiliars i congelació de les places a les actuals

Desestimar

35

7302

12/03/2018

10464

16/03/2018

B.H.A.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

36

000070022018E000547

12/03/2018

10047

15/03/2018

I.G.G.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

 No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

37

L95E6431/2018

12/03/2018

11028

21/03/2018

J.I.A.S.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies  als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

38

L95E6398/2018

12/03/2018

11023

21/03/2018

A.P.V.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies  als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

39

L95E6443/2018

12/03/2018

11026

21/03/2018

A.P.V.

1

Permetre les ETH a la zona ocupada pels antics horts a Campos.

Desestimar

40

L95E6372/2018

12/03/2018

11030

21/03/2018

Tots per Pollença

1

Declarar Pollença com a zona no saturada amb la possibilitat de l’obtenció de places tants plurifamiliars com per a unifamiliars

Desestimar

41

3141

12/03/2018

11246

22/03/2018

G.V.P.

1

Normativa reguladora

Recull normativa aplicable. No es valora

2

No es justifica perquè a les zones saturades es permet la modalitat de lloguer de 60 dies als habitatges principals i no es permet les altres modalitats

Desestimar

3

Els criteris per determinar si una zona es troba saturada. Incompliment de la Llei 8/2012

Desestimar

4

Les dades: antiguitat i poca fiabilitat.

Desestimar

5

La modalitat de 60 dies i l’estacionalitat.

Desestimar

6

Motivació i incompliment del deure de bona regulació.

Desestimar

7

Incoherència  amb les previsions del PIAT.

Estimar

42

1958

12/03/2018

11366

23/03/2018

Alternativa per Pollença

1

Retirada de la proposta i fer una nova zonificació d’acord amb el que marca la llei ( el PIAT o el PTI), en base a criteris ambientals, a una estimació seriosa  de la pressió turística sobre l’habitatge i aplicant els mateixos criteris a totes les zones

Desestimar

43

6748

12/03/2018

11509

26/03/2018

Comunitat de propietaris Costa d'en Blanes

1

Prohibició del lloguer vacacional  a la zona extensiva de la urbanització Costa d’en Blanes

Desestimar

2n.- Aprovar definitivament la proposta de Delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització de les estades turístiques a habitatges d’ús residencial a Mallorca (tret del TM de Palma), prevista en l’article 75 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, amb l’objecte i abast que defineix la documentació tècnica que s’adjunta i forma part d’aquest acord, i que s’integra per la documentació següent:

-   Memòria justificativa

-   Valoració del tràmit d’exposició pública i consultes a administracions. Actualització de la Memòria- Anàlisi Ambiental

-   Tractament de les al·legacions i dels informes de les Administracions consultades rebuts en fase d’exposició pública

-   Tractament de la declaració ambiental estratègica

-   Proposta de delimitació. Règim d’aplicació

-   Plànol de delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització d’estades turístiques en habitatges d’ús residencial (Escala 1: 100.000)

3r.- Ordenar la publicació d’aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes oportuns

4t.- Ordenar la publicació d’aquest acord, juntament amb tota la documentació de la Delimitació de les zones aptes per a la comercialització de les estades turístiques a habitatges d’ús residencial a Mallorca, prevista en l’article 75 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, al portal web del Consell de Mallorca per a la seva consulta pública.

5è.- Notificar als interessats la resposta individualitzada a les al·legacions que hi han presentat.»

  

Palma, 27 de juliol de 2018

El secretari general

Jeroni Miquel Mas Rigo

Annex

Règim d’aplicació de la delimitació provisional de les zones aptes per a la comercialització d’estades turístiques en habitatges d’ús residencial a Mallorca (Exclosa Palma)

DELIMITACIÓ PROVISIONAL DE LES ZONES APTES PER A LA COMERCIALITZACIÓ D’ESTADES TURÍSTIQUES A HABITATGES D’ÚS RESIDENCIAL A MALLORCA (EXCLOSA PALMA).

La delimitació provisional de zones aptes per a la comercialització d’estades turístiques a habitatges d’ús residencial (ETH) a Mallorca (exclosa Palma) es configura a l’empara del procediment establert a l’article 75.3 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears a partir de l’anàlisi i la diagnosi realitzats sobre la manifestació del fenomen de les ETH a l’illa de Mallorca; dels objectius i criteris per a la delimitació de les zones aptes per a la comercialització que s’han considerat oportuns; de les limitacions legalment vigents i, del resultat dels tràmits d’exposició pública, consultes i declaració ambiental estratègica corresponents .

Aquesta delimitació provisional ha de regir en tant no es vegi alterada o se’n determini una de definitiva a través dels instruments de rang reglamentari corresponents, és a dir, en cada un dels àmbits delimitats regirà fins que els ajuntaments n’estableixin la respectiva delimitació al planejament urbanístic municipal sobre la base dels criteris que estableixi el PIAT i, si escau, el PTI, sense perjudici de les condicions establertes en el Règim d’aplicació. 

Es proposa dividir el territori insular en diferents zones atenent a les característiques i funció territorial de cada àmbit, distingint a priori entre els nuclis urbans litorals, els nuclis urbans d’interior i el sòl rústic; subdividint al seu torn cada un d’aquests grups de referència en altres zones segons el seu grau d’aptitud per a l’acolliment de comercialització d’ETH en alguna de les modalitats establertes.

Així mateix s’han identificat un seguit de zones no aptes, en considerar la comercialització d’ETH com una activitat incompatible amb l’ús dominant de l’àmbit i per altres motius ambientals o de salut pública.

En darrer lloc, s’ha exclòs de la delimitació el terme municipal de Palma en quedar fora de l’abast d’aquest procediment atès allò que determina l’article 75 de la Llei 8/2012.

S’adjunta a aquesta proposta una delimitació gràfica amb caràcter indicatiu. Per a l’aplicació del règim associat preval la delimitació física més precisa de cada un dels àmbits establerts  continguda als instruments d’ordenació territorial i/o urbanística vigents en cada moment. 

Així les coses, es proposa la delimitació següent:

1. NUCLIS LITORALS

S’inclouen en aquest grup aquells nuclis litorals que es troben destinats eminentment a l’ús turístic. Es distingeixen les zones següents:

1.1. Zona 1 (Z1). Nuclis litorals turístics madurs o saturats

Inclou els sòls urbans, urbanitzables o aptes per a la urbanització dels àmbits que hagin estat declarats com a zones turístiques saturades o madures, o així en resultin declarats a través dels instruments d’ordenació territorial corresponents (PIAT o PTI).

Dos són els factors principals que s’han pres en consideració en la delimitació d’aquesta zona: el grau de saturació de l’activitat turística enfront als recursos disponibles i les possibles dificultats d’accés a l’habitatge per part dels treballadors del sector turístic.

Nuclis Z1:

  • Palmanova-Magaluf,

  • Santa Ponça

  • Peguera

  • Àmbit del PRI de la Platja de Palma que queda fora del municipi de Palma (Bellavista, Cala Blava, Son Verí, Son Verí Nou i s'Arenal)

  • Zones turístiques saturades o madures que es declarin a l’empara de l’article 77 de la Llei 8/2012.

  • Zones turístiques saturades o madures que es declarin mitjançant el PIAT o PTI a l’empara de l’article 5 de la Llei 8/2012.

1.2. Zona 2 (Z2). Resta de nuclis litorals turístics.

Inclou els sòls urbans, urbanitzables i aptes per a urbanitzar de la resta de zones litorals turístiques de l’illa.

Es tracta de zones que pel seu origen, la seva estructura urbana i la configuració d’infraestructures i serveis de que disposen, des de fa temps es troben vinculades eminentment a l’activitat turística, sovint amb importants percentatges de residències secundàries, però sense que s’hagi declarat la seva maduresa o saturació degut a que s’hagin detectat problemes de sobrecàrrega mediambiental, turística o urbanística, de sobreexplotació de recursos o d’obsolescència dels equipaments turístics.

Aquesta delimitació de Zona 2 es fa independentment de la delimitació d’un àmbit com a zona turística a través del PIAT o PTI corresponent.

La comercialització d’ETH en aquestes zones es considera compatible amb la funció territorial dominant dels nuclis ja que les tipologies d’habitatge existents s’orienten principalment a residència de temporada. D’altra banda no s’ha apreciat una pressió excessiva sobre els recursos que impliqui saturació.

La consideració dels àmbits com a Zona 2 es fa sense perjudici de que adquireixin, si escau, la condició de Zona 1 a causa de la declaració de zones turístiques saturades i/o madures mitjançant el PIAT, el PTI o a l’empara de l’article 77 de la Llei 8/2012.

Nuclis Z2:

1. Calvià: Ses Illetes i Cas Català Nou

2. Calvià: Portals Nous i Costa d'en Blanes

3. Calvià: Portals Vells

4. Calvià: El Toro i Costa de sa Calma

5. Calvià: Cala Fornells

6. Andratx: Es Camp de Mar

7. Andratx: Port i Urbanitzacions Adjacents

8. Andratx: Sant Elm

9. Sóller: Port de Sóller

10. Pollença: Cala Sant Vicenç

11. Pollença: Formentor

12. Pollença: Port de Pollença

13. Alcúdia: Badia de Pollença, Es Barcarès, Es Mal Pas i Bonaire

14. Alcúdia/Muro: Badia d'Alcúdia i Platja de Muro

14.1 Subzona Badia d'Alcúdia

14.2 Subzona Platja de Muro

15. Santa Margalida: Can Picafort

16. Santa Margalida: Son Serra de Marina

17. Artà: Colònia de Sant Pere i Betlem

18. Capdepera: Cala Mesquida

19. Capdepera: Font de Sa Cala, Es Carregador, Sa Pedruscada, Platja de Son Moll, Cala Rajada i Cala Agulla

19.1 Subzona Cala Rajada Cala Agulla

19.2 Subzona Font de sa Cala Es Carregador, Sa Pedruscada i Son Moll

20. Capdepera: Platja i Costa de Canyamel

21. Son Servera/ Sant Llorenç: Costa dels Pins, Cala Bona i Cala Millor

21.1 Subzona Son Servera

21.2 Subzona Sant Llorenç

22. Sant Llorenç/Manacor: Sa Coma, S'illot i Cala Moreia

22.1 Subzona Sant Llorenç

22.2 Subzona Manacor

23. Manacor: Cala Estany, Portocristo, Portocristo Novo, Platja Romàntica, Cala Anguila, Cala Mendia i Cala Magrana

24. Manacor: Cales de Mallorca, Es Domingos i Cala Murada

25. Felanitx: Portocolom i Cala Marçal

26. Felanitx/Santanyí: Cala Ferrera, Cala Serena, Cala Esmaragda, Cala D'or, Cala Llonga i Cala Gran

26.1 Subzona Felanitx

26.2 Subzona Santanyí

27. Santanyí: Portopetro

28.Santanyí: Cala Llombards, Cala Santanyí, Cala Figuera i Cala Mondragó

29. Ses Salines: Colònia de Sant Jordi

30. Campos: Ses Covetes, Sa Ràpita

31. Llucmajor: Cala Pi, Cala Vallgornera, Sa Torre, Bahía Azul, Bahía Grande, el Dorado, s’Estanyol.

2. NUCLIS D’INTERIOR

Formen part d’aquest grup aquells nuclis urbans que no han quedat inclosos al grup de nuclis litorals amb caràcter eminentment turístic. Es tracta de nuclis que tradicionalment s’han destinat principalment a usos residencials i que només recentment s’hi ha introduït de forma clara l’activitat turística, especialment en la modalitat de comercialització d’estades turístiques a habitatges. Així mateix, i com ja s’ha apuntat, disposen d’unes infraestructures i uns entorns ambientals, urbanístics i socials més fràgils enfront a les noves dinàmiques produïdes com a conseqüència de l’increment d’aquesta activitat turística.

S’ha realitzat una anàlisi multicriteri prenent en consideració quatre indicadors referits a cada un dels aspectes en què s’ha considerat que l’activitat d’ETH té major incidència: les infraestructures i recursos de l’entorn; el caràcter i l’estructura urbana i territorial dels nuclis; la dificultat de la població en l’accés a l’habitatge i, l’equilibri en la distribució territorial d’aquesta activitat a l’illa, tal com es desprèn de l’apartat 2.1 “Anàlisi de nuclis d’interior” de la memòria justificativa que s’acompanya.

Així les coses es diferencien dos tipus de nuclis: aquells que són vulnerables a una major pressió d’activitat turística que pot devirtuar el seu caràcter territorial, i la resta de nuclis d’interior, establint les zones següents:

2.1. Zona 3 (Z3): Nuclis d’interior vulnerables

Formen part d’aquesta categoria els sòls urbans, urbanitzables o aptes per a urbanitzar d’ús eminentment residencial o turístic, dels nuclis d’interior, en els quals s’ha detectat una major pressió turística que posa en risc l’equilibri territorial.

Nuclis Z3 (ordenats per municipi):

  • Alcúdia

  • Banyalbufar

  • Port des Canonge (Banyalbufar)

  • Orient (Bunyola)

  • Ullaró (Campanet)

  • Deià

  • Llucalcari (Deià)

  • Sa Cala (Deià)

  • S’Empeltada (Deià)

  • Estellencs

  • Fornalutx

  • Marratxinet (Marratxí)

  • Pollença

  • Es Vilà (Pollença)

  • La font (Pollença)

  • Santanyí

  • Ses Salines

  • Sóller

  • Biniaraix (Sóller)

  • L’Horta (Sóller)

  • Valldemossa

  • Es Port (Valldemossa)

  • S’Arxiduc (Valldemossa)

  • Son Ferrandell (Valldemossa)

2.2. Zona 4 (Z4): Resta de nuclis d’interior

Formen part d’aquesta categoria els sòls urbans, urbanitzables o aptes per a urbanitzar d’ús eminentment residencial o turístic, dels nuclis d’interior, que no s’han inclòs en la categoria anterior.

Nuclis Z4:

Tots els nuclis d’interior excepte els considerats a la Zona 3.

3. SÒL RÚSTIC

3.1. Sòl rústic protegit (SRP)

Atenent al que disposa l’article 9 de la Llei 6/1999, de 3 d’abril, de les Directrius d’ordenació territorial de les Illes Balears i mesures tributàries, El sòl rústic protegit és aquell comprès dins les àrees sostretes al desenvolupament urbà, per el qual, en raó dels seus valors excepcionals, la preservació de la fauna, la flora i el manteniment de la biodiversitat, s’estableix un règim especial de protecció distint del general. Aquestes àrees estan constituïdes per les categories següents:

  • Àrees naturals d’especial interès d’alt nivell de protecció (AANP)

  • Àrees naturals d’especial interès (ANEI)

  • Àrees rurals d’interès paisatgístic (ARIP)

  • Àrees de prevenció de riscs (APR)

  • Àrees de protecció territorial (APT)

  • Així mateix tendran la consideració de sòl rústic protegit les àrees que els instruments de planejament general considerin necessari preservar justificadament d’acord amb els criteris anteriors.

En qualsevol cas prevaldrà el major grau de protecció del sòl de qualsevol d’aquests instruments. Aquest sòl és molt sensible a pressions externes i cal prioritzar la preservació dels seus valors intrínsecs.

(Nota: la delimitació gràfica indicativa adjunta no ha incorporat necessàriament les àrees de sòl rústic protegit contingudes en els instruments de planejament general municipals, per al coneixement de les quals s’haurà d’acudir als respectius instruments de planejament esmentats) 

3.2. Sòl rústic comú (SRC)

Formarà part d’aquesta categoria el sòl rústic així qualificat en virtut de l’ordenació territorial i urbanística de l’illa per no estar sotmès a cap règim especial de protecció que figuri en la categoria anterior. Es tracta d’aquells terrenys rurals que no tenen valors ambientals, paisatgístics, o territorials especialment reconeguts pel planejament.

4. ZONES D’EXCLUSIÓ

En qualsevol cas, per motius ambientals, turístics, i de protecció de la salut pública es delimiten com a zones no aptes per a la comercialització d’ETH, els nuclis o sectors d’ús predominant o majoritari distint al residencial o el turístic (polígons industrials o de serveis, equipaments,  infraestructures, ...).

S’inclouen aquelles zones que, malgrat l’ús residencial predominant, els Ajuntaments han instat a la seva catalogació com a zones d’exclusió per les peculiaritats que presenten com és el cas del nucli de Casetes des Capellans (Muro).

Així mateix es preveu que a les Zones de petjada acústica aeroportuària, per motius ambientals i de salut pública, quedi prohibida l’autorització de noves estades turístiques en habitatges.

RÈGIM D’APLICACIÓ DE LA DELIMITACIÓ PROVISIONAL

Per tal de modular la possibilitat de comercialització d’ETH en les diferents zones delimitades es prenen en consideració les diferents modalitats d’exercici de l’activitat que contempla la Llei 8/12 atenent a la tipologia dels habitatges i a la durada màxima del període de comercialització. Aquests dos factors incideixen directament en els efectes sobre el consum de recursos, infraestructures i serveis així com en l’accés a l’habitatge per a la població resident.

El règim d’aplicació en cada cas s’ha d’entendre sense perjudici dels límits, condicions i requisits legalment establerts o d’aquells que es puguin establir mitjançant els instruments normatius corresponents, tals com els límits màxims de places per a àmbits territorials concrets, l’antiguitat de les edificacions, els períodes de comercialització, etc.

Per a establir el grau d’aptitud per a la comercialització d’ETH de cada una de les zones delimitades provisionalment o, si escau, la seva manca d’aptitud, s’han considerat les modalitats d’ETH següents: 

  • ETH365-Uni: Estades turístiques en habitatges unifamiliars, la inscripció de les quals no caduca i que poden ser comercialitzades durant tot l’any.

  • ETH365-Pluri: Estades turístiques en habitatges plurifamiliars, la inscripció de les quals caduca en 5 anys i que poden ser comercialitzades durant tot l’any.

  • ETH60-Uni: Estades turístiques en habitatges principals unifamiliars comercialitzats pel propietari, la inscripció de les quals caduca en 5 anys i que poden ser comercialitzades durant 60 dies l’any.

  • ETH60-Pluri: Estades turístiques en habitatges principals plurifamiliars comercialitzats pel propietari, la inscripció de les quals caduca en 5 anys i que poden ser comercialitzades durant 60 dies l’any.

En les diferents zones delimitades provisionalment es podrà exercir, sota els requisits corresponents,  l’activitat de comercialització de les estades turístiques  en habitatges en les modalitats següents:

-Zona 1 (Z1). Nuclis litorals turísticament madurs

♦ Zona Z1.1. Nuclis litorals turísticament madurs

Com a conseqüència del grau de saturació que tenen aquests àmbits, només es podrà exercir la comercialització d’estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant 60 dies l’any sempre que el PIAT, o el règim de suspensió de llicències corresponent a la seva aprovació inicial, introdueixi mesures de temporalització que evitin que aquesta activitat es doni majoritàriament en època estival.

♦ Zona Z1.2. S’Arenal de Llucmajor

Només es podrà exercir la comercialització d’estades turístiques en habitatges principals unifamiliars l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant 60 dies l’any sempre que el PIAT, o el règim de suspensió de llicències corresponent a la seva aprovació inicial, introdueixi mesures de temporalització que evitin que aquesta activitat es doni majoritàriament en època estival.

En cas de que no s’adopti l’acord de suspensió de llicències esmentat o que en el termini màxim de dos anys des d’aquest no entri en vigor el PIAT, o que qualsevol d’aquests acords no introdueixi les mesures de temporalització esmentades, a qualsevol zona 1 restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

-Zona 2 (Z2). Resta de nuclis litorals turístics

♦ Zona Z2.1. Resta de nuclis litorals turístics

En aquests àmbits es podrà exercir la comercialització d’ETH en tipologia d’habitatge unifamiliar i habitatge plurifamiliar, l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant tot l’any. Així mateix s’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) durant 60 dies l’any.

♦ Zona Z2.2. Platges de Muro

Es podrà exercir la comercialització d’ETH en tipologia d’habitatge unifamiliar, l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant tot l’any. S’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals unifamiliars durant 60 dies l’any.

♦ Zona Z2.3. Centre històric del Port de Sóller

Només s’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) durant 60 dies l’any.

Quan qualsevol dels àmbits delimitats com a Zona 2 passi a ser declarat com a zona turística saturada i/o madura mitjançant qualsevol dels mecanismes previstos legalment, automàticament passarà a tenir la condició de Zona 1 i li resultarà d’aplicació el règim corresponent.

En cas de que en el termini màxim de dos anys des de l’aprovació d’aquesta delimitació provisional no entri en vigor el PIAT o qualsevol dels instruments legalment previstos per a la delimitació de les zones turístiques saturades i/o madures, a qualsevol zona 2 restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

-Zona 3 (Z3): Nuclis d’interior vulnerables

Per la seva singularitat s’inclou aquesta zonificació diferenciada pel que fa a l’ordenació de les ETH. Només es podrà exercir la comercialització d’estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant 60 dies l’any.

-Zona 4 (Z4): Resta de nuclis d’interior

♦ Zona Z4.1. Resta de nuclis d’interior

Amb la finalitat de contribuir a un repartiment més equilibrat dels beneficis del turisme, i atès que no presenten encara problemes greus de saturació, en aquests àmbits es podrà exercir la comercialització d’ETH en tipologia d’habitatge unifamiliar i habitatge plurifamiliar, l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant tot l’any. Així mateix s’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) durant 60 dies l’any.

♦ Zona Z4.2: Marratxí

Es podrà exercir la comercialització d’ETH en tipologia d’habitatge unifamiliar, l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant tot l’any.

S’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals (unifamiliars i plurifamiliars) durant 60 dies l’any.

♦ Zona Z4.3: Muro

Es podrà exercir la comercialització d’ETH en tipologia d’habitatge unifamiliar, l’activitat dels quals es podrà dur a terme durant tot l’any. S’admet la modalitat de comercialització de les estades turístiques en habitatges principals unifamiliars durant 60 dies l’any.

-Sòl Rústic Protegit (SRP)

Atesa la protecció especial que ha de tenir aquest tipus de sòl, en aquesta zona s’hi prohibeixen les noves inscripcions al registre turístic d’habitatges residencials en els quals s’hi comercialitzin estades turístiques, excepte quan així ho permeti de forma excepcional l’instrument d’ordenació territorial corresponent (PIAT o PTI).

-Sòl Rústic Comú (SRC)

Al Sòl Rústic Comú s’admet la comercialització d’estades turístiques en habitatges unifamiliars, la inscripció dels quals en els registre turístic no caduca, activitat que pot ser prestada durant tot l’any, i estades turístiques en habitatges principals, el registre oficial dels quals caduca en 5 anys i en els quals es pot desenvolupar l’activitat durant 60 dies l’any.

Fins que s’estableixin, mitjançant l’acord que escaigui, criteris i mesures  ambientals de sostenibilitat, paisatgístiques, de protecció del patrimoni, de suport de l’activitat agrària i al seu reconeixement a la contribució ambiental, i de preservació del paisatge a qualsevol àmbit de sòl rústic comú restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

-Zones d’exclusió

Per motius ambientals o de salut pública aquestes zones es considera que no són aptes per a la comercialització d’estades turístiques en habitatges residencials.

S’inclouen aquelles zones que, malgrat l’ús residencial predominant, per motius de protecció municipal s’han delimitat com a zones d’exclusió: Casetes des Capellans (Muro).

TAULA RESUM DE ZONIFICACIÓ PROVISIONAL ETH

A manera de resum s’inclou la següent taula que sintetitza el règim d’aptitud de cada zona delimitada provisionalment segons les modalitats admeses per a la comercialització d’estades turístiques a habitatges residencials.

Zona

ETH60_UNI

ETH60_PLURI

ETH365_UNI

ETH365_PLURI

Z1.1 – Nuclis litorals turístics madurs/saturats

SI (1)

SI (1)

NO

NO

Z1.2 – s’Arenal de Llucmajor

SI (1)

NO

NO

NO

Z2.1 – Resta de nuclis litorals turístics

SI (2)

SI (2)

SI (2)

SI (2)

Z2.2 – Platges de Muro

SI (2)

NO

SI (2)

NO

Z2.3 – Centre històric del Port de Sóller

SÍ (2)

SÍ (2)

NO

NO

Z3 – Nuclis d’interior vulnerables

SI

SI

NO

NO

Z4.1 – Resta de nuclis d’interior

SI

SI

SI

SI

Z4.2– Marratxí

SI

SI

SI

NO

Z4.3 – Muro

SI

NO

SI

NO

SRP – Sòl rústic protegit

NO (3)

NO

NO (3)

NO

SRC – Sòl rústic comú

SI (4)

NO

SI (4)

NO

ZE – Exclusió

NO

NO

NO

NO

 

(1) Sempre que el PIAT, o el règim de suspensió de llicències corresponent a la seva aprovació inicial, introdueixi mesures de temporalització que evitin que aquesta activitat es doni majoritàriament en època estival.

En cas de que no s’adopti l’acord de suspensió de llicències esmentat o que en el termini màxim de dos anys des d’aquest no entri en vigor el PIAT, o que qualsevol d’aquests acords no introdueixi les mesures de temporalització esmentades, a qualsevol zona 1 restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

(2) Quan qualsevol dels àmbits delimitats com a Zona 2 passi a ser declarat com a zona turística saturada i/o madura mitjançant qualsevol dels mecanismes previstos legalment, automàticament passarà a tenir la condició de Zona 1 i li resultarà d’aplicació el règim corresponent.

En cas de que en el termini màxim de dos anys des de l’aprovació d’aquesta delimitació provisional no entri en vigor el PIAT o qualsevol dels instruments legalment previstos per a la delimitació de les zones turístiques saturades i/o madures, a qualsevol zona 2 restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

(3) Excepte quan així ho permeti de forma excepcional l’instrument d’ordenació territorial corresponent (PIAT o PTI).

(4) Fins que s’estableixin, mitjançant l’acord que escaigui, criteris i mesures  ambientals de sostenibilitat, paisatgístiques, de protecció del patrimoni, de suport de l’activitat agrària i al seu reconeixement a la contribució ambiental, i de preservació del paisatge a qualsevol àmbit de sòl rústic comú restarà prohibida la inscripció en el registre turístic d’habitatges per a la comercialització d’estades turístiques en qualsevol de les modalitats legalment previstes.

Documents adjunts