Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'INNOVACIÓ, RECERCA I TURISME

Núm. 7872
Resolució de la vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme d’11 de juliol de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a la realització de projectes en l'àmbit del programa d'extensió de banda ampla de nova generació a les Illes Balears amb el cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional, en el marc del Programa Operatiu 2014-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme, per mitjà de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic, considera que les actuacions disposades en aquesta convocatòria constitueixen un element bàsic de l'estratègia de desenvolupament de les xarxes ultraràpides establerta en l'Agenda digital europea per a Espanya, aprovada pel Consell de Ministres de 15 de febrer de 2013 i desenvolupada posteriorment en el Pla de Telecomunicacions i Xarxes Ultraràpides del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. Si bé les mesures d'aquest Pla tenen un abast temporal a 2015, el Pla es va dissenyar per a un horitzó fins a l'exercici 2020 per donar compliment als objectius de banda ampla fixats per l'Agenda digital per a Europa. Els esmentats objectius per a l'exercici 2020 són:

·  Banda ampla ràpida: cobertura de banda ampla de 30 Mbps o més per al 100 % dels ciutadans de la Unió.

· Banda ampla ultraràpida: almenys el 50 % de les llars europees haurien de tenir possibilitat de contractar connexions per sobre dels 100 Mbps.

· En l'informe de cobertura, amb les dades particularitzades a mitjans de 2016, publicades per la Secretaria d'Estat per a la Societat de la Informació i l'Agenda Digital, apareixen, per al territori de les Illes Balears, les  dades següents:

·  Cobertura de xarxes fixes a velocitats majors o iguals a 30 Mbps:       

o  Núm. de llars totals: 430.776

o  Llars cobertes ≥ 30 Mbps: 329.276

· Cobertura de xarxes fixes a velocitats majors o iguals a 100 Mbps:

o  Núm. de llars totals: 430.776

o  Llars cobertes ≥ 100 Mbps: 317.749

Per la qual cosa els percentatges de cobertura per a les Illes Balears són del 76,73 % dels habitatges per a una velocitat igual o superior als 30 Mbps i del 73,76 % per a velocitats iguals o superiors als 100 Mbps, per sota dels objectius fixats per l'Agenda digital per a Europa.

En els ajuts que es poden atorgar, hi ha diferents modalitats, però en aquesta convocatòria l'única modalitat és la d'ajuda mitjançant una subvenció a fons perdut. D'aquesta forma, els ajuts que s'atorguen a l'empara de la present convocatòria consistiran en una subvenció FEDER, de caràcter anual o pluriennal de l'execució de l'objecte subvencionat, i que haurà de justificar-se plenament abans de l'acabament del període indicat. En el cas que no es puguin justificar, es procedirà als corresponents procediments de reintegrament, d'acord amb l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, publicat en el BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005.

La intensitat màxima dels ajuts variarà entre el 40 % i el 50 %, i aquestes estaran  cofinançades en un 50% per el Pla Operatiu FEDER 2014-2020, d'acord amb la següent classificació, que es basa en la menor rendibilitat econòmica i comercial que ofereixen per a les operadores disposades al desplegament de les instal·lacions possible objecte de subvenció, a causa de ser nuclis de població petits o zones territorialment disperses:

a) Zona 1. Les entitats singulars de població (ESP) de les Illes Balears amb una població de més de 2.000 habitants i inferior a 4.000.

b) Zona 2. Les entitats singulars de població (ESP) de les Illes Balears amb una població menor de 2.000 habitants.

La intensitat màxima dels ajuts que es concedeixen en aquesta convocatòria es fixa amb caràcter general en el 50 % a les zones classificades com a 2, i en el 40 % a les zones classificades com a 1.

En aquesta convocatòria les línies pressupostàries per a la concessió de subvenció FEDER estan destinades al sector privat, per la qual cosa els beneficiaris dels ajuts només poden ser entitats que siguin, a més, operadors de telecomunicació.

Per a l'adjudicació dels ajuts s'ha establert una classificació de les zones on actualment no hi ha cobertura NGA ni hi ha previst d'instal·lar-la en un futur proper. Aquesta classificació s'ha fet per la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic i ha estat creuada amb la informació aportada pel Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital, que és aquell que té constitucionalment les competències exclusives en telecomunicacions, a fi d'aconseguir-ne un llistat real i exhaustiu.

D'altra banda, el pressupost màxim total per projecte, incloent el finançament públic i el finançament provinent de la iniciativa privada serà de CINC-CENTS MIL euros (500.000,00 €). Com sigui que la intensitat màxima de l'ajuda varia entre el 50 % i el 40 % en funció de les zones, el pressupost màxim de la subvenció, per projecte, variarà entre DOS-CENTS CINQUANTA MIL (250.000,00 €) i DOS-CENTS MIL (200.000,00 €) euros respectivament.

L'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions (BOIB núm. 81, de 31 de maig de 2007), en l'article 2.1 apartat a disposa que són susceptibles de subvenció les activitats d'interès públic de creació o millora de xarxes d'accés de banda ampla.

El 13 d’abril  de 2018,  en compliment de l’article 3 del Real Decret 462/2015, de 5 de juny, la Direcció General de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació del Ministeri de Industria, Energia i Turisme va emetre informe favorable sobre el projecte de subvencions promogut per la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic del Governo de les Illes Balears per la qual es convoquen ajudes per a la realització de projectes a l’àmbit del programa  de extensió de la banda ampla de nova generació a les Illes Balears.

Per tot això, atès l’informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, dict la següent:

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per a la concessió de subvencions per a la realització de projectes en l'àmbit del programa d'extensió de la banda ampla de nova generació a les Illes Balears amb el cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el marc del Programa Operatiu FEDER 2014/2020 de les Illes Balears.

2. Aprovar els termes de la convocatòria, que consten en l'annex 1, d'acord amb les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007 per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions (BOIB núm. 81, de 31 de maig de 2007), que en l'article 2.1 apartat a disposa que són susceptibles de subvenció les activitats d'interès públic de creació o millora de xarxes d'accés de banda ampla.

3. Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, al costat de l'extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i té efecte l'endemà d'haver-se publicat l'extracte.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el vicepresident i conseller d'Innovació, Recerca i Turisme, en el termini d'un mes a partir de l'endemà al de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 11 de juliol  de 2018

La vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme

Isabel M. Busquets i Hidalgo

 

 

ANNEX 1

Convocatòria d'ajuts

1. Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per al període 2018, 2019 i 2020 d'ajuts per a la realització de projectes d'extensió de banda ampla de nova generació per accelerar l'extensió de la cobertura de les xarxes públiques de comunicacions electròniques capaces de proporcionar serveis de banda ampla de molt alta velocitat a les zones actualment sense cobertura ni prevista en els propers tres anys.

2. Crèdit assignat a la convocatòria

1. La quantia màxima disponible per a la concessió d'ajuts amb càrrec a la present convocatòria és de SIS MILIONS NOUCENTS SETANTA  CINC MIL euros (6.975.000,00 €), corresponents a la partida pressupostària no territorialitzada 12601/G/551A01/77000/00/31110  dels pressupostos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears distribuïts de la manera següent:

· Any 2018: un import de 2.000.000,00€ amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al any 2018.

· Any 2019: un import d’1.605.000,00€ sempre que hagi  crèdit adequat i suficient.

· Any 2020: un import de 3.370.000,00€ sempre que hagi crèdit adequat i suficient.

2. La quantia anterior s'assigna a les zones d'actuació establertes en l'annex 6 d'aquesta Resolució, en concordança amb el finançament previst en el Programa Operatiu FEDER 2014-2020:

El fons de finançament s'ha de carregar a la partida 12601-551A01, capítol VII FF 31110. Aquesta subvenció està recollida en l'Acord del Consell de Govern de 9 de març  de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).

3. Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries les entitats que tenguin la condició d'operador degudament habilitat, d'acord amb l'establert en els articles 6 i 7 de la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, i segons es defineix en l'article 2.10 del Reglament UE 1.303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

4. Conceptes susceptibles d'ajuda

Els conceptes susceptibles d'ajuda tenen l'àmbit material de la cobertura de xarxes públiques de banda ampla de nova generació de molt alta velocitat. No són elegibles les partides de despesa associades a infraestructures no relacionades amb l'accés a l'engròs, destinades a l'ús exclusiu per l'operador beneficiari de l'ajuda.

En l'annex 3 d'aquesta Resolució es recullen instruccions sobre els conceptes susceptibles d'ajuda: despeses subvencionables i despeses no subvencionables, que seran aplicades per a la determinació del pressupost finançable de cada projecte per al qual se sol·liciti ajuda.

5. Característiques dels ajuts

1. Els ajuts que es convoquen mitjançant la present Resolució es poden sol·licitar per a projectes, sempre que el termini d'execució finalitzi abans d’1 de juny de 2020.

2. El procediment de concessió és el de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, igualtat i no discriminació.

3. Els ajuts que s'atorguin a l'empara de la present Resolució han de ser cofinançats amb un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) 2014-2020 de les Illes Balears. Sobre això, cal indicar:

a) El pagament de l'ajuda queda condicionat que hi hagi constància que la persona beneficiària compleix els requisits establerts en la present Resolució, així com l'assenyalat en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, entre els quals: estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, no ser deutora per resolució de procedència de reintegrament i estar al corrent de reembors de qualssevol altres préstecs o avançaments concedits anteriorment amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.

b) En cas que no consti la situació de la persona beneficiària respecte a les obligacions assenyalades en els apartats anteriors, se la requerirà perquè en el termini màxim de deu dies, des de l'endemà al de la notificació del requeriment, aporti els oportuns certificats, declaracions responsables o informació requerida. La no aportació o aportació fora de termini d'aquests, comporta la pèrdua del dret al cobrament de l'ajuda.

4. La intensitat màxima de l'ajuda, entesa com l'import brut d'aquesta expressat en percentatge dels costs subvencionables del projecte, és la mínima necessària i, en tots els casos, no pot superar les previsions de dèficit comercial del projecte a llarg termini en absència d'ajuda.

La intensitat màxima dels ajuts variarà entre el 40% i el 50% i aquestes estaran  cofinançades en un 50% per el Pla Operatiu FEDER 2014-2020, d'acord amb la següent classificació, que es basa en la menor rendibilitat econòmica i comercial que ofereixen les operadores disposades al desplegament de les instal·lacions possible objecte de subvenció, a causa de ser nuclis de població petits o zones territorialment disperses:

a) Zona 1. Les entitats singulars de població (ESP) de les Illes Balears amb una població de més de 2.000 habitants i inferior a 4.000.

b) Zona 2. Les entitats singulars de població (ESP) de les Illes Balears amb una població menor de 2.000 habitants.

En aquesta Resolució, la intensitat màxima dels ajuts que es concedeixen en aquesta convocatòria es fixa en el 50 %, a les zones classificades com 2, i en el 40, % a les zones classificades com 1.

5. El pressupost màxim total per projecte, incloent el finançament públic i el provinent de la iniciativa privada és de CINC-CENTS MIL euros (500.000,00 €). Com sigui que la intensitat màxima de l'ajuda varia entre el 50 % i el 40 % en funció de les zones, el pressupost màxim de la subvenció, per projecte, variarà entre DOS-CENTS-CINQUANTA MIL (250.000,00 €) i DOS-CENTS MIL (200.000,00 €) euros, respectivament. Per a aquesta convocatòria no es fixa un pressupost mínim.

6. Tipus de projectes objecte d'ajuts

1. Els projectes que es presentin a la convocatòria a les Illes Balears han d'estar en la línia d'extensió de la cobertura de les xarxes d'accés de nova generació de molt alta (100 Mbps) velocitat.

Les zones elegibles per al desenvolupament de projectes susceptibles d'acollir-se a aquesta actuació es correspondran amb la totalitat o parts clarament delimitades de les ESP (entitats singulars de població) que no disposin de cobertura de xarxes d'accés de nova generació, ni previsions per dotar-les en els propers tres anys i que es detallen en l'annex 6 d'aquesta Resolució i en la pàgina de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic (http://dgtic.caib.es/bandaampla).

2. D'acord amb la classificació indicada en l'annex 6 i amb el paràgraf 1 d'aquest article, les velocitats mínimes de què han de disposar les diferents zones és de 100 Mbps (molt alta velocitat). Les zones elegibles per al desenvolupament de projectes susceptibles d'acollir-se a aquesta línia es correspondran amb les entitats de població que no disposin de cobertura de xarxes d'accés de nova generació de molt alta velocitat ni plans per al seu desplegament per cap operador en els propers tres anys.

L'objectiu dels projectes ha de ser el desplegament de xarxes d'accés de molt alta velocitat i poden incloure, per tant, els enllaços entre les centrals de commutació i punts de concentració intermedis anteriors al domicili de l'usuari (backhaul) amb prou capacitat per proporcionar accés a l'engròs a altres operadors que ho sol·licitin en igualtat de condicions, i queda inclòs fins i tot l'accés a la fibra fosca, amb desagregació total i efectiva i en tota la infraestructura que la suporti que permeti la rèplica dels serveis detallistes oferts per l'operador beneficiari. En els criteris de valoració que es troben en l'annex, es valora l'existència per la persona beneficiària o algun altre operador de plans de prestació de serveis de molt alta velocitat sobre aqueixes xarxes, una vegada desplegades.

3. Els ajuts s'han de destinar a cofinançar inversions i despeses que estiguin directament relacionades i siguin necessàries per realitzar els projectes que resultin seleccionats i que es materialitzin en el període que va des de la presentació de la sol·licitud fins a la data d'acabament del projecte. En cap cas no són elegibles les inversions i despeses que s'hagin compromès o fet anteriorment a haver presentat la sol·licitud d'ajut.

Es consideren inversions i despeses elegibles, en els termes que estableixen l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; l'article 52.2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i a l’Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre per la qual s’aproven les normes sobre despeses subvencionables del PO FEDER per al període 2014-2020, els següents conceptes associats al projecte:

a) Infraestructures i obra civil.

b) Equipament i altres materials.

c) Despeses de personal.

d) Altres costs generals o indirectes imputables al projecte.

4. La justificació dels ajuts, l'ha de fer la persona beneficiària, d'acord amb els articles 36 i 39 del Decret legislatiu 2/2005 i amb la normativa aplicable del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea.

5. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. La persona beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, tret que per les seves especials característiques no hi hagi en el mercat prou entitats que els realitzin, deixin o subministrin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la fase de justificació de les inversions, s'ha de realitzar conforme a criteris d'eficiència i economia, havent de justificar-se expressament en la memòria econòmica del compte justificatiu, si l'elecció no recau en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. Els ajuts no estan condicionats al desenvolupament d'una solució tecnològica concreta, i són els sol·licitants els que hauran d'expressar i motivar en els projectes la solució tecnològica més adequada per a cada àmbit territorial.

7. En el context d'aquesta convocatòria, s'entenen per xarxes de banda ampla de nova generació de molt alta velocitat aquelles que compleixen tots i cadascun dels requisits:

a) Utilitzar-se, íntegrament o principal, per a la prestació de serveis de comunicacions electròniques disponibles per al públic en les entitats objectiu. Queden, per tant, descartades les xarxes privades destinades a la prestació de serveis a un conjunt restringit d'usuaris i les xarxes purament troncals que no estan destinades directament a la prestació de serveis a usuaris finals en les entitats objectiu.

b) En el cas de projectes de desplegament de xarxes d'accés amb tecnologies radioelèctriques per proporcionar velocitats de baixada de 100 Mbps o superiors, les esmentades xarxes han de ser capaces de proporcionar una velocitat de pic d'almenys 100 Mpbs als domicilis dels habitants coberts, han de disposar de prou capacitat per atendre la demanda previsible de l'ESP en un horitzó pròxim sense que els usuaris experimentin una caiguda important de la velocitat en qualsevol hora del dia, per a la qual cosa es considera necessari que es compleixin simultàniament els dos requisits següents:

· Que el balanç de l'enllaç des de cada ubicació coberta sigui suficient, segons la tecnologia i freqüència utilitzada.

· Que la capacitat instal·lada permeti atendre la demanda previsible d'almenys els propers tres anys, estimada en un 60 % dels usuaris potencials, amb un volum de trànsit per usuari de 800Mb en hora carregada i amb un factor de càrrega de la xarxa no superior al 50 %.

c) Permetre una taxa de transferència nominal per a usuari final en el sentit de l'usuari cap a la xarxa d'almenys 20 Mbps mitjans a la sortida de l'equip de la xarxa de l'operador més proper a l'usuari final (canal ascendent), amb una garantia de cabal del 80 % (el 95 % del temps) per a la molt alta velocitat.

d) Permetre, mantenint totes les característiques del servei inalterades, la transferència il·limitada de dades en ambdós sentits (de la xarxa a l'usuari i de l'usuari a la xarxa).

 e) Assegurar una disponibilitat del servei, en els termes de qualitat de servei assenyalada d'almenys el 98 % mesurada en intervals de mesos naturals per a l'usuari final.

 f) Assegurar que els paràmetres de qualitat de servei (QoS) de transmissió de dades proporcionat (jitter, retard i taxa de pèrdua de paquets) són compatibles amb la realització de comunicacions de veu i vídeo en temps real. Com a referència d'això es requereix el compliment dels paràmetres de qualitat de servei:

· Jitter màxim de 30 ms.

· Retard inferior a 50 ms.

· Taxa de pèrdua de paquets màxima del 0,8 %.

7. Obligacions de les persones beneficiàries

 1. D’acord amb l’article 15 de l’Ordre del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007, i l’article 11 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, els beneficiaris d’aquest tipus d’ajuts estan obligats a:

a) Justificar la realització correcta de l’activitat en el termini fixat per la resolució que atorga la subvenció.

b) Informar a la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic sobre qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció.

c) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de contractació, subvencions, ajudes d’Estat [Reglament (UE) 651/2014, i Reglament (UE) 1407/2013, de minimis], normes sobre les despeses subvencionables del FEDER [Ordre HFP/1979/2016 (BOE núm. 315, de 30 de desembre de 2016)], comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.

d) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l’operació cofinançada, o bé un codi comptable separat [article 125.4 b del Reglament (UE) 1303/2013].

e) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per a disposar d’una pista d’auditoria apropiada [article 125.4d del Reglament (UE) 1303/2013]

f) Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l’operació cofinançada durant un termini de 3 anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els que estiguin inclosos  les despeses de l’operació [article 140 del Reglament (UE) 1303/2013].

g)Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària. [article 71 del Reglament (UE) 1303/2013]

h) Assegurar les mesures d’informació i publicitat [article 115 i annex XII del Reglament (UE) 1303/2013; Reglament (UE) 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat; i Estratègia de Comunicació del Programa Operatiu FEDER/FSE]. A totes les mesures d’informació i publicitat s’ha de reconèixer l’emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d’aprovació de l’operació cofinançada i les publicacions realitzades al DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: “Aquest projecte està cofinançat en un 50% amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears).

i) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.

j) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa Operatiu FEDER 2014-2020,  a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altre autoritat de control. Si del resultat d’aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es deriva l’obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

k) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació realitzades pels òrgans de control competents i segons l’establert a l’article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.

l) Trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma.

2. Addicionalment , estan les següents obligacions prèvies a l'abonament de la subvenció:

Atès que no seran objecte d'ajuda en aquest programa les zones incloses en projectes per als quals s'hagi sol·licitat ajuda amb càrrec al Programa d'extensió de banda ampla de nova generació (PEBA-NGA) de la Secretaria d'Estat per a la Societat de la Informació i l'Agenda Digital del Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital, els beneficiaris deuran:

a) O bé, presentar la declaració sobre la no sol·licitud i no recepció d'altres ingressos i ajuts atorgats per a la mateixa finalitat anteriorment a la justificació de la subvenció concedida,

b) O bé comunicar a l'òrgan concedent en el moment que es conegui i, en tot cas, anteriorment a la justificació de la subvenció concedida, l'obtenció de qualsevol altra subvenció, ajuda, ingressos o recursos que financin la mateixa actuació subvencionada, així com la modificació de les circumstàncies que hagin fonamentat la concessió de la subvenció.

Si bé l'Ordre reguladora de les bases d'aquesta Comunitat permet que hi hagi compatibilitat de subvencions entre diverses administracions, no obliga a això, per la qual cosa en aquest cas, si durant la tramitació dels ajuts regulats per la present Resolució la persona beneficiària hagués rebut ajuts de caràcter equivalent per algun organisme o convocatòria d'índole estatal, quedarà automàticament exclosa d'aquesta convocatòria, passant la seva assignació al següent concursant que compleixi les condicions en aquesta marcades.

No són objecte d'ajuda en aquest programa les zones que fins i tot essent elegibles per a la present convocatòria estiguin incloses en projectes per als quals s'hagi proposat concessió d'ajuda en la convocatòria corresponent al mateix any del Programa d'extensió de banda ampla de nova generació (PEBA-NGA) de la Secretaria d'Estat per a la Societat de la Informació i l'Agenda Digital del Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital.

3. Amb caràcter específic, les persones beneficiàries han de complir les següents obligacions d'explotació de la xarxa, comercialització i seguiment dels serveis:

a) Disposar d'una finestreta única d'atenció al client i proporcionar als clients un telèfon gratuït d'atenció en horari laboral, en el qual s'ha de fer referència a la naturalesa del projecte amb un missatge consensuat amb la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic en l'àmbit d'actuació d'aquest.

b) Operar la xarxa durant un període mínim de deu anys, comptat des de la data en què les tasques empreses siguin aprovades íntegrament conformes per l'òrgan competent, essent responsables de la correcta explotació i manteniment de tota la infraestructura i l'equipament instal·lat. A mesura que es vagi desenvolupant i activant la xarxa i, com a mínim, fins a l'acabament del període d'explotació, els clients de les àrees amb cobertura poden sol·licitar els serveis oferts.

c) Oferir la possibilitat d'atendre l'usuari, tant de forma oral com escrita, en idioma català o castellà, com a mínim.

d) Ser responsables de la comercialització del servei en les entitats incloses en el pla de desenvolupament presentat. Igualment, la persona beneficiària és responsable de la realització de campanyes de comercialització i difusió dels serveis prestats, supervisada per la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic.

e) Facilitar als altres operadors un accés complet i no discriminatori a la informació sobre la xarxa subvencionada i els serveis a l'engròs oferts sobre aquesta xarxa, així com a tots els serveis per aquesta suportats.

f) S'ha de facilitar a altres operadors la possibilitat d'un servei de desagregació virtual pel qual s'ofereix un accés actiu però amb una interconnexió de les xarxes a la mateixa central capçalera de la xarxa d'accés NGA.

g) Expressar en les seves referències al projecte, qualsevol que en sigui la naturalesa i tipologia, que va ser impulsat pel Govern de les Illes Balears i cofinançat amb fons FEDER.

4. L'incompliment de qualsevol de les obligacions assenyalades en els apartats anteriors pot ser causa de la pèrdua del dret al cobrament o del reintegrament de la subvenció concedida segons la fase procedimental en què es trobi la tramitació de l'expedient.

 8. Serveis a l'engròs

1. Les persones beneficiàries de les subvencions poden estar sotmeses al dictamen de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) respecte de la prestació a altres operadors de serveis a l'engròs destinats a assegurar una competència efectiva en els àmbits d'actuació dels projectes subvencionats per la present convocatòria.

2. Tret que la CNMC dictamini altres condicions, les persones beneficiàries de les subvencions estan obligades a oferir a altres operadors que ho sol·licitin, en condicions equitatives i no discriminatòries, accés a l'engròs efectiu, del tipus de flux binari (bitstream), a les infraestructures subvencionades durant un període mínim de set anys. Aquesta exigència d'oferir serveis a l'engròs s'estén a tots els serveis inclosos en el projecte que rebi l'ajuda.

En cas que el projecte prevegi desplegaments de fibra òptica, aquest accés inclourà també la possibilitat d'accedir a la fibra fosca, amb una desagregació total i efectiva, així com els conductes, pals, armaris, cofres i altres elements d'obra civil en condicions equitatives i no discriminatòries. L'accés a aquests últims no ha de ser limitat en el temps. En el cas de xarxes de retorn (backhaul), també s'ha d'incloure el servei a l'engròs de línies llogades o circuits punt a punt, o fins i tot el lloguer de fibra fosca, en funció de la tecnologia utilitzada per a la implementació d'aquesta xarxa.

A més de la desagregació i l'accés a la línia física, en funció de l'opció tecnològica seleccionada per al desplegament de la xarxa NGA, si hi ha una demanda real, s'haurà de prestar un servei a l'engròs de desagregació virtual, que consistirà en un accés actiu amb una interconnexió de les xarxes en la mateixa central capçalera de la xarxa d'accés, en poder ser una opció preferida per tercers operadors diferents del receptor de l'ajuda.

La velocitat d'accés oferta  serà, com a mínim, l'establerta en el punt sisè d'aquest annex i, en tot cas, haurà de permetre la rèplica dels serveis minoristes oferts per l'operador beneficiari.

Els preus d'aquest accés a l'engròs efectiu han de tenir com a referència els preus a l'engròs fixats per la CNMC amb l'operador amb poder significatiu al mercat (PSM) per a serveis similars, els quals es consideren preus màxims. En cas que no hi hagi una oferta de referència equivalent, aquesta ha de ser la dels preus mitjans existents a Espanya i, en cas de no existir tampoc aquesta referència, s'ha d'aplicar el criteri d'orientació a costs. En qualsevol cas, si es tracta d'un operador integrat verticalment, els preus definits han de permetre replicar les ofertes minoristes sense discriminar la branca minorista de l'operador beneficiari.

3. La CNMC ha de resoldre els conflictes entre operadors sol·licitants d'accés i operadors beneficiaris de les subvencions, dictant instruccions per al compliment efectiu de l'obligació d'accés a l'engròs a què es refereix aquest article.

El detall de l'oferta a l'engròs ha d'estar disponible a la resta dels operadors interessats amb un temps d'antelació de sis mesos a l'inici de l'explotació de la xarxa NGA finançada amb càrrec a fons públics, a fi d'evitar l'existència d'un tracte discriminatori entre la branca minorista de l'operador beneficiari de l'ajuda —en el supòsit de ser un operador integrat verticalment— i els operadors sol·licitadors de l'accés a l'engròs. 

9. Termini i requisits de la subvenció

1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució i del seu extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si l'últim dia del termini és inhàbil, s'entén prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

2. Les entitats interessades que compleixin els requisits prevists poden presentar les sol·licituds, d'acord amb el model que figura a la pàgina web (http://dgtic.caib.es/bandaampla), dirigides a l'òrgan competent per resoldre, en el registre electrònic o el general de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic de la Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme o en qualsevol dels llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre), i en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les sol·licituds poden incloure un nombre indeterminat de projectes independents entre si. Un projecte pot incloure com a màxim totes les entitats singulars de població de la mateixa zona d'un municipi.

3. Els sol·licitants no estan obligats a presentar els documents que ja obrin en poder de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, d'acord al previst en l'article 53 d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i han d'indicar en la sol·licitud el número de l'expedient que li va ser comunicat en aquella ocasió, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des del seu acabament. En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació d'aquest o, si de cas  hi manca, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereixi el document.

4. Les sol·licituds que no s'ajustin als termes de la convocatòria, així com l'ocultació de dades, l'alteració d'aquestes o qualsevol altra tipus de manipulació de la informació, dóna lloc que es doni per desestimada la sol·licitud.

5. La sol·licitud consta de dos elements indissociables: la sol·licitud pròpiament dita i la memòria dels projectes. La memòria de cada projecte s'ha d'ajustar al contingut mínim que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

La sol·licitud inclou les dades de l'entitat sol·licitadora, un qüestionari sobre cada projecte, declaracions responsables sobre el compliment dels requisits per ser persona beneficiària dels ajuts i l'autorització a la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic per sol·licitar de forma directa dels òrgans competents els certificats electrònics relatius al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

6. El signant de la sol·licitud d'ajuda ha d'acreditar que en el moment de la presentació té prou representació per a l'acte. El no compliment d'aquesta obligació, si no s'esmena, dóna lloc que es doni per desestimada la sol·licitud.

7. Juntament amb la sol·licitud s'ha d'aportar l'acreditació que el sol·licitant té la condició d'operador degudament habilitat, així com la relativa a la solvència econòmica i a la solvència tècnica o professional, segons els criteris següents:

a) Acreditació que el sol·licitant compleix la condició d'operador degudament habilitat. Aquesta acreditació s'ha de realitzar aportant certificat d'estar inscrit en el corresponent Registre d'Operadors (actualment en la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència) o bé indicant el nom, servei i data de la resolució que figura en l'esmentat Registre, perquè pugui ser comprovat per l'òrgan instructor.

b) Així mateix, s'ha d'adjuntar amb la sol·licitud la informació o els documents que permetin acreditar la solvència econòmica i la solvència tècnica o professional del sol·licitant, en particular:

· Declaració de l'import de les inversions anuals realitzades en els tres últims exercicis. S'entén per inversions de cada exercici aquelles realitzades pel sol·licitant en actius tangibles i intangibles des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de l'any en qüestió.

· Relació de projectes de similars o superiors característiques realitzats en els últims cinc anys i aportació d'una breu descripció i l'import de la inversió feta, les dates i el lloc d'execució, així com declaració sobre la plantilla mitjana anual de l'empresa i sobre les titulacions acadèmiques i professionals de l'empresari i del personal directiu de l'empresa i, en particular, del personal responsable de l'execució del projecte.

10. Procediment de concessió de subvencions

1. La persona titular de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que s'estableixen en l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 9 de les bases reguladores, com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb l'article 42 de l'esmentat Text.

2. La persona titular de la Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si procedeix, de no admissió de la sol·licitud, així com, si procedeix, les resolucions de modificació a què es refereixen els articles 23 i 24 de les bases.

3. Per a la valoració de les sol·licituds es constitueix la Comissió d'Avaluació formada per:

a) President: el director general de Desenvolupament Tecnològic.

b) Secretari: el cap del Servei Administratiu de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic, amb veu però sense vot.

c) Vocals: el cap del Servei de Telecomunicacions i dos representants del Servei de Telecomunicacions de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic.

Els suplents seran designats, si procedeix, pel president de la Comissió d'Avaluació.

4. La Comissió d'Avaluació s'ha de pronunciar sobre la valoració prèvia de les sol·licituds i els projectes de cada sol·licitud feta per l'òrgan gestor. Aquesta valoració es divideix en dues fases. En la primera es valora el compliment dels següents paràmetres de selecció prèvia:

a) El sol·licitant acredita complir la condició d'operador degudament habilitat.

b) El projecte s'adequa als objectius de la convocatòria.

c) El sol·licitant acredita la solvència tècnica i econòmica necessària per al desenvolupament del projecte.

Per a cada projecte es considera acreditada la solvència econòmica del sol·licitant si el pressupost finançable del projecte per al qual se sol·licita l'ajuda és menor que el volum mitjà de les inversions anuals dels últims tres exercicis. Si, en una determinada convocatòria, un mateix operador presenta sol·licituds per a diversos projectes, la solvència econòmica del sol·licitant amb relació a cada projecte es considera acreditada si la suma dels pressupostos finançables de tots els seus projectes no supera el volum mitjà de les inversions anuals dels últims tres exercicis. En cas que se superi aquesta quantitat, es pot considerar no acreditada la solvència econòmica del sol·licitant amb relació a cada un dels projectes presentats, sense perjudici que, en l'oportú tràmit d'audiència, aquest pugui renunciar a una part de les sol·licituds a fi de complir amb aquesta condició.

Es considera acreditada la solvència tècnica si s'han realitzat prèviament projectes de similars o superiors característiques en els últims cinc anys o es disposa de prou personal, en capacitació i nombre, per a la realització del projecte.

La causa de no superació d'aquesta primera fase ha de ser notificada als interessats i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per formular al·legacions. La notificació es pot realitzar durant la valoració prèvia per l'òrgan gestor. En aquest cas, la valoració prèvia que es presenti a la Comissió d'Avaluació ha d'incloure la valoració de les al·legacions que, si n'hi ha, es varen formular.

5. Una vegada adoptada una decisió sobre el compliment dels paràmetres de selecció prèvia, la Comissió d'Avaluació entrarà en la segona fase, en la qual s'han de valorar els projectes que hagin superat la primera fase, d'acord amb els criteris que es recullen en l'annex 5 juntament amb la seva ponderació associada i valor llindar, si procedeix.

6. S'ha d'assignar una puntuació a cada criteri d'avaluació que ha d'assolir almenys el llindar establert. L'incompliment d'algun dels llindars comporta una puntuació total de zero punts i suposa la desestimació de la sol·licitud presentada.

La puntuació assignada a cada criteri d'avaluació contribuirà, segons la ponderació establerta en l'annex 5, a la nota total del projecte, que estarà normalitzada entre 0 i 120 punts.

La puntuació total obtinguda per cada projecte ha d'aconseguir almenys un valor de 60 punts. Tota puntuació inferior a aquest mínim suposa la desestimació de la sol·licitud presentada.

S'ha de fer una prelació segons la puntuació total i s'han d'assignar els fons a partir d'aquesta prelació. No es poden assignar fons a projectes que actuïn sobre una mateixa entitat singular de població, de manera que, en el cas que dos o més projectes actuïn sobre la mateixa entitat singular de població, els fons han d'anar al projecte més ben valorat.

7. L'avaluació s'ha de realitzar exclusivament sobre la informació aportada en el qüestionari i la memòria del projecte. Per tractar-se de procediments de concessió en concurrència competitiva no s'admeten millores voluntàries de la sol·licitud.

8. En els casos de sol·licituds amb igualtat de puntuació, s'ha de tenir en compte, a efectes de resoldre l'empat, la puntuació obtinguda criteri a criteri, seguint l'ordre en què figuren en l'annex 5, començant pel primer fins que es produeixi el desempat. En cas d'haver esgotat els criteris i mantenir-se l'empat, té preferència la sol·licitud que s'hagi presentat abans.

9. La Comissió d'Avaluació ha de realitzar un informe per a l'elaboració de la proposta de resolució que ha de contenir, almenys, el següent:

a) Relació de sol·licituds estimades, especificant per a cada una d'aquestes la puntuació assolida, el pressupost finançable, la quantia de l'ajuda i, si procedeix, les condicions tècniques i econòmiques associades.

b) Relació de sol·licituds desestimades, especificant per a cada una d'aquestes la puntuació assolida i els motius de desestimació.

10. L'òrgan instructor, en vista de l'informe de la Comissió d'Avaluació, ha d'elevar la proposta de resolució a la vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme, que la farà pública. Aquesta proposta serà publicada en el portal d'ajuts allotjat en la seu electrònica de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic (http://dgtic.caib.es/ bandaampla), i ha de constar de:

a) Relació de projectes estimats, especificant per a cada un d'aquests: el pressupost finançable, la quantia de l'ajuda i, si procedeix, les condicions tècniques i econòmiques particulars associades.

 b) Relació de projectes desestimats, especificant per a cada un d'aquests els motius de desestimació.

El director general de Desenvolupament Tecnològic  formularà proposta de resolució que  es notificarà a les persones interessades perquè en el termini de 10 dies formulin les al·legacions que considerin convenients. Una vegada examinades les al·legacions presentades, si procedeix, per les persones interessades, i vista la proposta de resolució, la consellera d’innovació, Recerca i Turisme formularà resolució de concessió que serà notificada a les persones interessades. La resolució de concessió ha de fixar el beneficiari, descripció i import de l’activitat que es subvenciona, partida pressupostària, forma de pagament, terminis d’execució i justificació de l’activitat objecte de l’ajuda i terminis per a presentar els justificants.

11. La resolució del procediment de concessió i la notificació d'aquesta s'han de fer en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El venciment de l'esmentat termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, legitima les persones interessades per entendre desestimada la sol·licitud d'ajuda.

12. La resolució del procediment de concessió d'ajuts posa fi a la via administrativa i pot ser impugnada mitjançant presentació del recurs en els registres habilitats en aquesta Resolució.

11. Subcontractació

1.  S'entén que una persona beneficiària subcontracta si concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en què hagi d'incórrer la persona beneficiària per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.

2. La persona beneficiària pot subcontractar amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de l'ajuda, sempre que es compleixin els requisits de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. En cap cas no es poden subcontractar activitats que augmentin el cost de l'activitat subvencionada ni aportin valor afegit al contingut d'aquesta i, si l'activitat concertada amb tercers excedeix del 20 % de l'import de la subvenció i aquest import és superior a 60.000,00 €, la subcontractació ha de complir els següents requisits:

a) Que el contracte es realitzi per escrit.

b) Que la formalització d’aquest l’autoritzi prèviament l’òrgan competent per a la concessió de la subvenció.

4. No es pot fraccionar un contracte amb l'objectiu de disminuir la quantia màxima i eludir el compliment dels requisits exigits en l'apartat anterior.

5. Els contractistes estan obligats davant la persona beneficiària, la qual ha d'assumir davant l'Administració tota la responsabilitat de l'execució de l'activitat subvencionada.

6. D'acord amb l'apartat anterior, les persones beneficiàries són responsables que en l'execució de l'activitat subvencionada concertada amb tercers es respectin els límits que estableix la normativa reguladora de la subvenció quant a la naturalesa i la quantia de les despeses subvencionables, mentre que els contractistes estan subjectes al deure de col·laboració previst en l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions perquè es pugui verificar que aquests límits es compleixen.

7. Juntament amb les factures o els documents equivalents el sotscontractista ha de subscriure i lliurar a l'entitat beneficiària un estat detallat dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents de comprovació de l'aplicació de la subvenció.

8. En cap cas podrà concertar el beneficiari l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell. El model  de declaració figura a la pàgina web (http://dgtic.caib.es/bandaampla),

A efectes del que disposa l'article 38.7.d) del Text refós de la Llei de subvencions es considera que existeix vinculació amb aquelles persones físiques o jurídiques quan es presenti alguna de les circumstàncies enumerades a continuació, d’acord amb l'article 68.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions:

a) Persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat, parentiu de consanguinitat fins a quart grau o d'afinitat fins a segon grau.

b) Les persones físiques i jurídiques que tinguin una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.

c) Ser membres associats del beneficiari segons es refereix l'apartat 2 i membres o partícips de les entitats sense personalitat jurídica segons es refereix l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei General de Subvencions.

d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins a quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins a segon grau.

e) Les societats que, d'acord amb l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, reguladora del Mercat de Valors, reuneixin les circumstàncies requerides per formar part del mateix grup.

f) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o els qui exerceixin la seva administració, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

g) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i les persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat, en base a les normes legals, estatutàries o acords contractuals tinguin dret a participar en més d'un 50 per cent en el benefici de les primeres.

12. Justificació del projecte i actuacions de comprovació

1. La persona beneficiària ha de justificar els ajuts d'acord amb els articles 39 i successius, del Decret legislatiu 2/2005 i amb el que estableix la normativa aplicable del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea.

2. La modalitat de justificació per a l'acreditació de la realització del projecte, el compliment de les condicions imposades i la consecució dels objectius prevists en la resolució de concessió, és la del compte justificatiu amb aportació dels justificants de despesa i de pagament. El contingut del compte justificatiu està detallat en l'annex 4. Els justificants de despeses s'han de presentar en original i còpia i s'han de marcar amb una estampilla FEDER en la qual s'indiqui la subvenció per a la qual es presenta la justificació, si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció i en aquest últim cas el percentatge de l'import.

3. La justificació es durà a terme en dues fases:

a) Una primera justificació parcial de les despeses realitzades entre la concessió de la subvenció i el 31 de juliol de 2019 que s’ha de presentar abans de 16 d’agost de 2019.

b) Una justificació final en el termini màxim d'un mes des de l'acabament del projecte i que no pot excedir d´1 de juliol de 2020.

Es considera despesa realitzada aquella que s'ha facturat durant el període d'execució i que ha estat efectivament pagada anteriorment a l'acabament del període de justificació.

4. Posteriorment a la presentació de la documentació anterior i una vegada executat el projecte, l'òrgan instructor encarregat del seguiment dels ajuts ha de dur a terme les actuacions de comprovació que han d'incloure:

a) Verificació administrativa de l’acreditació de totes les despeses imputades a cada projecte per la persona beneficiària  a la memòria econòmica i també la justificació del compliment dels objectius i altres condicions imposades en la resolució de concessió, realitzada per la persona beneficiària en la memòria d'actuació.

b) La verificació física sobre el terreny dels aspectes materials d'una mostra dels projectes que hagin obtingut ajuda, d'acord amb un pla anual de verificacions sobre el terreny. Per a la determinació de la mida de la mostra, la seva composició i el tipus de verificacions, s'ha de tenir en compte el nivell de risc identificat.

c) La verificació comercial, amb la revisió de les operatives d'alta i provisió de serveis particulars i empreses, la informació publicada per l'adjudicatari en el seu web públic, així com la revisió de la utilització per altres operadors de les infraestructures subvencionades per donar servei a particulars o empreses.

Si es dedueix que la inversió acreditada ha estat inferior a la finançable o que s'han incomplert, totalment o parcialment, les condicions d'atorgament de l'ajuda, s'ha de comunicar aquesta circumstància a la persona interessada juntament amb els resultats de la verificació efectuada a l'efecte d'evacuació del tràmit d'audiència. Realitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan encarregat del seguiment de l'ajuda concedida, ha d'emetre un certificat acreditatiu del grau de compliment de les obligacions establertes en la resolució de concessió de l'ajuda, amb les modificacions de la resolució que, si escau, s'hagi aprovat. Aquest certificat s'ha de notificar a la persona interessada.

Transcorregut el termini establert de justificació, s'ha de requerir per escrit la persona beneficiària que en el termini improrrogable de quinze dies es presenti la justificació. La falta de presentació de la justificació suposa la revocació de la subvenció concedida, l'exigència de reintegrament, si procedeix, i altres responsabilitats establertes en el Decret legislatiu 2/2005.

13. Pagament

1. D’acord amb l’article 37.2 del Decret Legislatiu 2/2005, modificat per la disposició final novena de la Llei 18/2016, el Consell de Govern de dia 6 de juliol de 2018, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció de l’anualitat 2018.

2. D’acord amb l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de Finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la possibilitat de rebre el pagament d’obligacions de forma anticipada s’ha de preveure en l’acord o resolució d’aprovació de la despesa, el qual també ha de fixar la garantia que hagi de constituir el creditor. Amb caràcter general, només es podrà entendre garantida la seva obligació quan el creditor hagi constituït prèviament un aval bancari suficient, per un import mínim del 125% de les quantitats anticipades, davant la direcció general competent en matèria de tresoreria de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual s’haurà d’assegurar de la seva suficiència formal. L’aval serà de durada indefinida, i romandrà vigent fins que l’òrgan competent n’autoritzi la cancel·lació o devolució.

3. S’ha de tramitar el pagament de l’import de la subvenció a la entitat beneficiària de la forma següent:

a) Pagament anticipat: un 28.67% de l’import de la subvenció en concepte de bestreta, que es tramitarà d’ofici una vegada s’hagi concedit  la subvenció amb càrrec als pressuposts del 2018 quan s’hagi constituït prèviament una aval bancari suficient, per un import mínim del 125% de les quanties anticipades.

b) Pagament prèvia justificació: fins 23.01% de  l’import de la subvenció concedida una vegada l’entitat hagi justificat adequadament al menys el 51.68% de l’import del projecte i l’Administració hagi revisat el compliment dels objectius de la subvenció amb càrrec als pressuposts de 2019.

c) Fins a un 48,32% de l’import de la subvenció concedida una vegada l’entitat hagi justificat la totalitat del projecte l’Administració hagi revisat el compliment dels objectius de la subvenció amb càrrec al pressupost de 2020.

4. El pagament de l'ajuda queda condicionat que el centre gestor de la despesa tengui constància que la persona beneficiària compleix els requisits assenyalats en l'article 36 del Decret legislatiu 2/2005, entre els quals, d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social o de reembors de qualssevol altres préstecs o avançaments concedits anteriorment amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma i de no ser deutor per resolució de procedència de reintegrament de subvenció o de préstec o com a conseqüència d'impagaments de reemborsos de préstecs.

5. La declaració responsable de no ser deutor per resolució de procedència de reintegrament i la de trobar-se al corrent de pagament en concepte de reembors de préstecs formen part del document d'acceptació de l'ajuda.

14. Incompliment de les obligacions de l'adjudicatari posterior a la data de pagament

En els casos en què es detecti qualsevol incompliment de les obligacions de l'adjudicatari del projecte, posterior a la data de pagament, entre les que hi pot haver les obligacions d'informació referides en l'apartat 3.4 k de les Directrius de la Unió Europea per a l'aplicació de les normes sobre ajuts estatals al desplegament ràpid de xarxes de banda ampla (2013/C25/01), s'ha de procedir al procediment de reintegrament. La quantitat que s'ha de reintegrar ve determinada per:

1. L'incompliment dels requisits establerts en la present resolució i altres normes aplicables, així com de les condicions que, si procedeix, s'hagin establert en la corresponent resolució de concessió, que dóna lloc, després de l'oportú procediment de reintegrament, a l'obligació de tornar els ajuts percebuts i els interessos de demora corresponents, d'acord amb els articles 43 i següents del Decret legislatiu 2/2005.

2. És d'aplicació el títol V del Decret legislatiu 2/2005.

3. Les infraccions poden ser qualificades com a lleus, greus o molt greus, d'acord amb els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005. La potestat sancionadora per incompliment s'estableix en l'article 62 del mateix Decret legislatiu. Els criteris de graduació dels possibles incompliments són:

a) Si el compliment per la persona beneficiària s'aproxima de manera significativa al compliment total i aquesta acredita una acció inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos i de les condicions d'atorgament de l'ajuda, la quantitat que s'ha de reintegrar ve determinada per l'aplicació dels següents criteris:

i) L'incompliment parcial de les finalitats per a les quals es va concedir l'ajuda, de la realització de la inversió finançable o de l'obligació de justificació, dóna lloc al reintegrament parcial de l'ajuda en el percentatge corresponent a la inversió no efectuada o no justificada.

 ii) Si essent preceptiva la sol·licitud de diverses ofertes, es verifica que l'adjudicació ha recaigut, sense adequada justificació, en una que no és la més favorable econòmicament, l'òrgan encarregat del seguiment dels ajuts, d'acord amb l'article 41 del Decret legislatiu 2/2005, pot demanar una taxació pericial del bé o servei, i són per compte de la persona beneficiària les despeses que s'ocasionin. En aquest cas, l'ajuda s'ha de calcular prenent com a referència el menor dels dos valors: el declarat per la persona beneficiària o el resultant de la taxació.

b) L'incompliment total de les finalitats per a les quals es va concedir l'ajuda, de la realització de la inversió finançable o de l'obligació de justificació, dóna lloc al reintegrament de la totalitat de l'ajuda concedida. 

c) Si per causa imputable a la persona beneficiària es perd en tot o en part la condició de despesa elegible a efectes FEDER, aquesta pèrdua comporta la revocació, per la quantia de l'ajuda associada, de l'avançament reemborsable amb fons comunitaris concedit pel projecte.

15. Actuacions de control i custòdia documental

1. El beneficiari s'ha d'atenir en tot cas a les obligacions establertes en aquest punt amb relació a les comprovacions de l'òrgan encarregat del seguiment dels ajuts, els controls financers i fiscalitzadors de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, i els controls que puguin realitzar la Comissió Europea i les autoritats de gestió, certificació i auditoria del Programa Operatiu FEDER 2014-2020, així com les realitzades per l’Organisme Intermedi (Direcció General de Fons Europeus) tal com estableix l’apartat 7.1j . Aquestes obligacions són, entre d'altres:

a) Posteriorment a la presentació de la documentació, l'òrgan encarregat del seguiment dels ajuts ha de dur a terme les actuacions de comprovació, entre les quals ha d'incloure les indicades en el punt 12.4 d'aquesta convocatòria.

b) La persona beneficiària ha d'assegurar-se que els originals dels documents justificatius presentats estiguin a disposició dels organismes encarregats del control durant un període d'almenys cinc anys a partir del certificat de la justificació presentada, tret que en la resolució de concessió s'especifiqui un termini major.

2. Així mateix, per donar compliment a les obligacions d'informació referides en l'apartat 3.4 k de les Directrius de la Unió Europea per a l'aplicació de les normes sobre ajuts estatals al desplegament ràpid de xarxes de banda ampla (2013/C25/01), les persones beneficiàries han de facilitar, a través dels mitjans assenyalats en aquesta Resolució, després de l'acabament del projecte i durant els tres anys següents, la següent informació referida al 31 de desembre de cada any:

a) La data d'entrada en servei.

b) Els productes d'accés a l'engròs oferts.

c) El nombre d'usuaris finals i de prestadors de serveis que utilitzen les infraestructures objecte de l'ajuda, així com el nombre de llars a què dóna cobertura.

d) Els índexs d'utilització.

Així mateix, les persones beneficiàries estan obligades a facilitar qualsevol informació addicional que requereixi la Comissió.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes u operacions finançats  total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria ho podrà posar en coneixement del Servicio Nacional de Coordinación Antifraude de la Intervención General de la Administración del Estado, per mitjans electrònics a través del canal habilitat al  efecte en la direcció web

http://www.igae.pap.minhafp.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/inicio.aspx

en els termes establerts a la Comunicació 1/2017, de 3 de abril, del meritat Servei.

16. Obligacions de publicitat

1. La publicitat dels ajuts concedits s'ha de dur a terme segons l'indicat a continuació:

a) La publicitat dels ajuts concedits s'ha de realitzar segons el que es disposa en l'article 11 i del Decret legislatiu 2/2005, de l’article 115 i, annex XII del Reglament (UE) 1303/2013 i del Reglament (UE) 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat tal com estableix l’apartat 7.1h).

b) Si els imports dels ajuts concedits són de quantia inferior a tres mil (3.000,00 €) euros no és necessària la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. En aquest supòsit, la publicació en la seu electrònica de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic assegura la publicitat de les persones beneficiàries i els seus ajuts, d'acord amb les seves especials característiques, quantia i nombre.

c) En les publicacions, equips, material inventariable, activitats de difusió, pàgines web i altres resultats a què pugui donar lloc el projecte s'ha d'esmentar el Govern de les Illes Balears com a entitat finançadora i el PO FEDER 2014-2020 de les Illes Balears i l’emblema de la UE.

d) La persona beneficiària de l'ajuda està obligada a facilitar a altres operadors un accés complet i no discriminatori a la informació sobre la infraestructura nova desplegada (incloses conduccions, distribuïdors al carrer, fibra, etc.), de manera que aquests puguin accedir fàcilment a aquesta infraestructura.

2. Així mateix, també és d'aplicació el que es disposa en la normativa associada a fons FEDER sobre les responsabilitats de les persones beneficiàries relatives a les mesures d'informació i publicitat destinades al públic i sobre les característiques tècniques de les mesures d'informació i publicitat de l'operació, referides per a aquest període 2014-2020 [art. 115 i l'annex XII del Reglament UE 1.303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En particular, en totes les mesures d'informació i comunicació que dugui a terme, la persona beneficiària ha de reconèixer el suport del FEDER al projecte i mostrar per a això l'emblema de la Unió, de conformitat amb les característiques tècniques establertes en l'acte d'execució adoptat per la Comissió d'acord amb l'article 115, apartat 4; una referència a la Unió Europea, i una referència al FEDER.

Durant la realització del projecte, la persona beneficiària ha d'informar el públic sobre el suport obtingut del FEDER, per a la qual cosa ha de fer una breu descripció del projecte en el seu lloc d'Internet, en cas que en disposi d'un, de forma proporcionada al grau de suport deixat, amb els seus objectius i resultats, i ha de destacar el suport financer de la Unió per a la qual cosa ha de col·locar, per als projectes de menys de cinc-cents mil euros (500.000, 00 €) d'ajuda, almenys un cartell d'una mida mínima A3 amb informació sobre el projecte en la qual s'esmenti l'ajuda financera de la Unió en un lloc visible per al públic, per exemple a l'entrada d'un edifici.

En cas de projectes de més de cinc-cents mil euros (500.000,00 €) d'ajuda, la persona beneficiària ha de col·locar durant la realització del projecte un cartell temporal de dimensions significatives en un lloc visible per al públic. Després de la conclusió del projecte, en el termini de tres mesos, ha de col·locar en un lloc visible per al públic un cartell o placa permanent de mida significativa. El cartell o placa ha d'indicar el nom i l'objectiu principal de l'operació.

17. Normativa

1. Aquests ajuts s'atorguen de conformitat amb el Reglament núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014 (article 52), pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de la Unió Europea.

2. Aquests ajuts poden ser cofinançats per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i de conformitat amb el Reglament núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre disposicions comunes relatives als fons estructurals i d'inversió europea, i el Reglament núm. 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que regula l'aplicació del Fons Europeu de Desenvolupament Regional.

3. L'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, estableix les normes sobre despeses subvencionables del Programa Operatiu del FEDER 2014-2020 (BOE núm. 315, de 30 de desembre). Les actuacions subvencionables previstes en aquesta convocatòria estan cofinançades en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) 2014-2020 de les Illes Balears.

4. A més, totes les actuacions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i per l'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions (BOIB núm. 81, de 31 de maig de 2007), que en l'article 2.1 apartat a estableix que són susceptibles de subvenció les activitats d'interès públic de creació o millora de xarxes d'accés de banda ampla. Supletòriament per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la CAIB; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

Annex 2

Contingut de la memòria del projecte

La memòria del projecte que s'ha d'incloure amb la sol·licitud ha de tenir l'estructura i el contingut mínims que es recullen en els apartats següents. El contingut pot ser ampliat, mitjançant annexos degudament referenciats, amb tota aquella informació que es consideri rellevant.

1. Descripció general del projecte (màxim dues pàgines)

En aquest apartat s'ha d'incloure una descripció detallada del projecte com a resum executiu. Les referències comercials s'han de resumir en un annex de només dues pàgines addicionals com a màxim.

En el cas que el projecte formi part d'una actuació més àmplia, que ha de dur a terme el sol·licitant o altres operadors, s'ha de descriure també el conjunt, així com els plans o previsions de realització de la part de l'esmentada actuació no prevista en el projecte per al qual se sol·licita l'ajuda.

2. Delimitació dels objectius i de la zona o les zones d'actuació

En l'annex 6 i en el portal d'ajuts de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic (http://dgtic.caib.es/bandaampla) es publica la relació de les entitats singulars de població que tenen la consideració de zones d'actuació per complir els corresponents criteris d'elegibilitat.

En conseqüència, la zona o les zones d'actuació s'han d'identificar amb els noms de les entitats singulars de població i el codi d'onze dígits (acabat en 00) associat, relatius a l'any 2014, que figura en el Nomenclàtor d'entitats de població de l'INE, accessible a través d'Internet en http://www.ine.es/nomen2/index.do i, sempre que s'inclogui en la delimitació de la zona o les zones d'actuació alguna de les exclusions, aquestes s'hauran d'identificar amb aquesta referència.

El projecte que s'ha de realitzar fixarà un objectiu mínim de cobertures del 90 % que s'ha de quantificar, tant en termes de població, com en unitats immobiliàries (habitatges i locals) cobertes. A efectes de càlcul, es considera que un habitatge o un local dóna acollida a tres persones.

S'entén que un domicili, un habitatge o un local queden coberts per una xarxa d'accés de portadors físics, si es poden connectar a aquesta xarxa sense necessitat de desplegar nova infraestructura, exceptuant l'escomesa mateixa. En el cas de xarxes d'accés radioelèctriques, es consideren coberts, si es localitzen dins de l'àrea de cobertura d'almenys una estació radioelèctrica per a un nivell de senyal rebut que possibiliti la prestació de serveis NGA.

Finalment, s'ha d'aportar informació sobre l'adequació dels objectius a les característiques socioeconòmiques de la zona o les zones d'actuació.

3. Descripció tècnica del projecte

La descripció tècnica inclou:

· La solució tecnològica adoptada, la descripció i la topologia de la nova xarxa i de la seva connexió amb el nucli de les xarxes de dades de gran capacitat (backbone). A tal efecte, s'han d'incloure diagrames de blocs degudament explicats que facilitin la seva comprensió així com la motivació de la seva adequació a la zona i la seva sostenibilitat a mitjà i llarg termini.

· La identificació i la quantificació de les unitats d'obra d'adaptació o de creació de xarxa, tant d'infraestructures d'obra civil, com d'equipaments de xarxa. A tal efecte s'ha d'incloure la informació cartogràfica necessària, a escala adequada, per necessitar la ubicació geogràfica.

· La identificació i la quantificació de les unitats d'obra de canalitzacions o serveis antics reutilitzats, suprimits o readaptats per al nou desenvolupament.

· En el cas d'utilitzar tecnologia radioelèctrica en bandes llicenciades, s'ha de justificar que el sol·licitant és titular de les corresponents llicències o de si disposa d'acords de cessió d'ús d'espectre. En aquest últim cas ha de facilitar còpia dels acords en què s'han d'identificar els expedients de la Secretaria d'Estat per a la Societat de la Informació i l'Agenda Digital en els quals figurin.

·  En el cas que s'hagin d'implementar conduccions subterrànies per a l'estesa de fibres, aquestes s'han de dimensionar de manera que en un futur puguin duplicar, com a mínim, el nombre de fibres, bé augmentant el diàmetre efectiu de la canalització, bé incorporant diverses canalitzacions a la mateixa rasa.

· En aquest últim cas s'ha d'estar tant com sigui possible a l'indicat en el Reial decret 330/2016, de 9 de setembre, relatiu a mesures per reduir el cost del desplegament de les xarxes de comunicacions electròniques d'alta velocitat, quant a coordinació en l'execució d'obres civils.

4. Pressupost previ detallat

Ha de facilitar-se el pressupost detallat per conceptes subvencionables, d'acord amb el següent quadre. El període temporal de realització de les despeses que s'ha de reflectir en el pressupost és des de la data de presentació de la sol·licitud fins a la data final prevista per a l'execució del projecte, amb el límit del 15 de juliol de 2019.

Conceptes subvencionables

Descripció del concepte

Unitats

Cost unitari (€)

Previsió

nombre d'unitats

Import (€)

Infraestructures i obra civil

Total pressupostat en infraestructures i obra civil

Equipament i altres materials

Total pressupostat en equipament i altres materials

Despeses de personal

Nombre de treballadors

Mitjana d'hores de dedicació per treballador

Nombre total d'hores previstes

Cost mitjà per hora (€)

Import (€)

Total pressupostat en despeses de personal

Costs generals o indirectes

Total pressupostat en altres despeses generals o indirectes

Total pressupost finançables

Amb relació als costs generals o indirectes, han d'indicar-se les partides de despesa considerades i el criteri d'imputació al projecte de cada una d'aquestes.

A més, s'ha d'informar de les despeses addicionals que, si procedeix, estiguin previstes com els corresponents a conceptes no subvencionables. En cas que el projecte formi part d'una actuació més àmplia, s'ha d'indicar quina part de les inversions associades ja ha estat executada o compromesa i quina part directament relacionada amb el projecte per al qual se sol·licita ajuda es realitzarà a partir de la presentació de la sol·licitud.

5. Pla de desplegament

S'ha d'incloure la següent informació:

· Descripció i delimitació de les fases i principals activitats a realitzar,  com ara: obtenció de permisos i llicències, realització d'obra civil, adquisició de materials i la seva instal·lació. La delimitació de cada fase i activitat ha d'incloure la quantificació de les unitats d'obra associades i altres recursos necessaris.

· Cronograma de previsions sobre l'inici i l'acabament de les fases i principals activitats, així com la data prevista de posada en servei.

· Identificació de possibles riscs i pla de contingències. Convindria fer referència a riscs laborals o pla de prevenció, etc.

6. Organització de l'execució del projecte

S'ha de descriure l'organització prevista per a l'execució del projecte, incloent-hi:

·  Una descripció de l'equip de treball format per personal propi: nombre i perfils professionals dels membres i les seves funcions.

· Amb relació als aprovisionaments de béns i serveis, s'han d'exposar els mecanismes de selecció de proveïdors tenint en compte que en cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat.

· La previsió, si escau, de la realització de subcontractacions, entenent que la persona beneficiària subcontracta si concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de l'ajuda. Queda fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en què hagi d'incórrer la persona beneficiària per a la realització per si mateix de l'activitat finançada (l'extensió de la cobertura de banda ampla prevista). Al respecte d'aquest punt, s'ha de complir:

·  El cost de la (cada) subcontracta no pot superar el 50 % del cost total del projecte.

·  En cap cas no pot fraccionar-se un contracte amb l'objectiu de disminuir-ne la quantia i eludir el compliment de l'indicat en el paràgraf anterior.

7. Pla de finançament

S'han d'indicar les fonts de finançament previstes dels costs totals del projecte (independentment de si són o no susceptibles d'ajuda).

Finançament del projecte

Import (€)

Ajuda sol·licitada (varia en funció de la intensitat màxima de l'ajuda)

Recursos propis i aportacions dels socis o accionistes

Préstecs d'entitats financeres

Altres (amb especificació)

Total

8. Estratègia comercial

S'ha d'incloure una anàlisi de l'entorn comercial actual i del previst, en la qual s'ha d'indicar una estimació de la demanda, de les condicions de competència i de qualsevol altra característica destacable del mercat, com també una valoració de l'efecte que la realització del projecte tindrà sobre la capacitat d'elecció d'operador i de serveis per als usuaris de la zona.

Així mateix, s'han d'indicar els principals tipus de serveis de xarxa que es preveu comercialitzar, el nivell de preus, el canal de distribució o vendes, les promocions, la publicitat i qualsevol altre aspecte rellevant. Si es tracta d'operadors integrats verticalment i no es disposa de la informació anterior, s'ha de facilitar la corresponent als serveis de comunicacions electròniques que es pretén prestar a través de la xarxa per a la qual se sol·licita l'ajuda.

9. Previsió de comptes de pèrdues i guanys del projecte

S'ha de facilitar una previsió de pèrdues i guanys referits exclusivament al projecte per al qual se sol·licita ajuda. Si es tracta d'operadors integrats verticalment, es pot incloure en aquest compte la prestació de serveis de comunicacions electròniques a través de la xarxa per a la qual se sol·licita l'ajuda. En la part de despeses s'han d'incloure tots els conceptes, independentment de si són o no susceptibles d'ajuda. L'horitzó temporal ha d'incloure, com a mínim, el període que va des de l'any en què es rep l'ajuda, fins a l'amortització de la xarxa. En el següent quadre s'inclou el model per a la presentació de l'esmentat compte de pèrdues i guanys.

Ingressos

Any 1

Any 2

Any 3

Any 4

...

Ingressos per prestacions de serveis de xarxa

Altres ingressos d'explotació

Total d'ingressos

Despeses

Contractes d'execució d'obres

Compres d'equips

Sous i salaris

Seguretat Social dels treballadors

Subministraments (llum, aigua, telèfon, etc.)

Lloguers

Manteniment i reparacions

Serveis professionals

Primes d'assegurances

Tributs

Despeses diverses

Dotació d'amortitzacions

Total de despeses d'explotació

Resultat d'explotació

Ingressos financers

Despeses financeres

Resultat financer

Imposts

Resultat de l'exercici

10. Justificació de la necessitat de l'ajuda

S'ha de motivar la necessitat de l'ajuda per mitjà de l'anàlisi de sensibilitat dels resultats del projecte a llarg termini, en funció de previsions sobre l'evolució de les principals variables, observant diversos escenaris i la probabilitat que cada un d'aquests ocorri. Aquesta necessitat s'ha de reflectir en l'existència d'un dèficit comercial o baixa rendibilitat a llarg termini que impedeixi l'execució del projecte en aquest moment i ha d'expressar-se sobre la base dels costs d'oportunitat, la taxa interna de retorn, el valor actual net i el termini de recuperació de la inversió.

11. Característiques dels serveis d'accés a l'engròs

S'han de descriure els serveis d'accés a l'engròs que es compromet a oferir als altres operadors des de la posada en servei del projecte, juntament amb la seva composició, prestacions, qualitat, preu, termini de vigència (no inferior a set anys) i difusió. Tot això sense perjudici de l'obligació de la persona beneficiària d'oferir, als altres operadors que ho sol·licitin, en condicions equitatives i no discriminatòries, accés majorista efectiu, taxa de bit (bitstream) tipus, a les infraestructures subvencionades durant un període mínim de set anys i, en el cas que el projecte prevegi desplegaments de fibra òptica, s'ha d'incloure també com a accés a l'engròs la possibilitat d'accedir a la fibra fosca, amb una desagregació total i efectiva, així com els conductes, armaris, cofres i altres elements d'obra civil. L'accés a aquests últims no ha de ser limitat en el temps. En el cas de xarxes de retorn (backhaul) s'ha d'incloure també el servei a l'engròs de línies llogades o circuits punt a punt, en funció de la tecnologia utilitzada per a la implementació de la xarxa.

Quant als preus, s'ha d'explicar com s'ha tengut en compte la referència als preus a l'engròs fixats per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència a l'operador amb pes significatiu de mercat per a serveis similars i quins són aquests serveis.

12. Impacte social i econòmic

Han de descriure's i quantificar, en la mesura possible, tots els impactes socioeconòmics que s'esperen amb el desenvolupament del projecte, diferents dels d'ampliació de la cobertura que constitueix l'objectiu d'aquest desenvolupament i, en particular, els relatius al desenvolupament econòmic de la zona o les zones d'actuació i a la creació d'ocupació.

13. Aprofitament d'infraestructures

Han de facilitar-se l'abast i les principals conclusions de l'anàlisi de reutilització d'altres infraestructures que, si procedeix, s'hagin realitzat amb caràcter previ a la definició del projecte i també el grau d'aprofitament finalment inclòs en el projecte.

14. Sol·licitud de col·laboració per a la utilització d'altres infraestructures públiques existents

Si escau, s'ha d'incloure una sol·licitud de col·laboració dirigida a l'òrgan gestor per facilitar un acord d'ús d'altres infraestructures públiques existents l'ús de les quals suposi un important estalvi per al projecte. Per a això, s'ha d'adjuntar una breu memòria que inclogui un resum de les gestions realitzades i la documentació tècnica i econòmica que permeti, mitjançant comunicació, posar en antecedents al titular de la infraestructura.

15. Adequació al Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears

Totes les actuacions necessàries per al desplegament de les xarxes s'han d'adequar al vigent Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears (Decret 22/2006, de 10 de març, publicat en el BOIB núm. 39, de 18 de març de 2006) i en la Resolució del director general d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic de 10 de juny de 2013 sobre la documentació tècnica addicional a la prevista en el PDST que han d'aportar els operadors per a l'aprovació del projecte d'implantació d'instal·lacions de telecomunicacions o xarxes radioelèctriques (BOIB núm. 85, de 15 de juny de 2013).

  

ANNEX 3

Conceptes susceptibles d'ajuda

1. Inversions i despeses elegibles

Com a norma general, es consideren inversions i despeses elegibles, en els termes que estableix l'article 52.2 del Reglament UE 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i, en cas de cofinançament FEDER, en les normes sobre les despeses subvencionables a efectes del FEDER, els següents conceptes associats al projecte:

a) Infraestructura i obra civil. S'inclouen en aquest concepte els costs de les obres d'enginyeria civil, conduccions, esteses, arquetes, torres i altres elements físics similars, necessaris per sustentar el desenvolupament dels cables, sistemes, aparells i equips de la xarxa de telecomunicacions objecte del projecte, amb les excepcions que es recullen en l'apartat 2 d'aquest annex.

b) Equipament i altres materials. S'inclou en aquest concepte el cost d'adquisició, instal·lació i integració dels sistemes, aparells i equips necessaris per a l'execució del projecte que passin a formar part del patrimoni de la persona beneficiària i siguin inventariats. Així mateix es consideren dins d'aquest concepte tots aquells béns i materials l'ús dels quals suposa el seu consum i que aquest sigui necessari per fer servir la correcta instal·lació i integració dels sistemes, aparells i equips adquirits (fungibles).

c) Planificació, enginyeria i direcció facultativa de les obres, incloent-hi les taxes i llicències urbanístiques i les despeses directes de personal propi assignat al projecte. Queda exclòs d'aquest concepte el cost del personal d'administració, comptabilitat, recursos humans, gestió, comercialització i direcció, que s'imputen, si escau, al concepte de costs generals o indirectes del projecte.

La fórmula de càlcul del cost per hora per a cada empleat participant en el projecte ha de ser la que s'indica a continuació:

     Cost                               X+ Y

_________ empleat = _____________

    hora                                   Z

Essent:

X = Retribucions satisfetes a l'empleat en l'exercici, d'acord amb el declarat en el model 190 de l'IRPF. En aquest concepte no s'inclouen els imports exempts i exceptuats de gravamen.

Y = Quota patronal anual satisfeta a la Seguretat Social per a aquest empleat, calculada atenent la base de cotització (expressada en els models TC2, degudament identificat) multiplicada per coeficient final resultant de l'aportació de la persona beneficiària a la Seguretat Social per aquest empleat.

Z = Nombre total d'hores treballades en l'exercici o la quantitat de 1.720 hores.

d) Altres costs generals o indirectes imputables al projecte. Si la creació o la renovació de la xarxa de banda ampla, objecte del projecte, genera costs indirectes, aquests s’han de calcular a un tipus fix màxim del 15% dels costos directes de personal subvencionable, d’acord amb l’article 68.1b del Reglament (UE) núm 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

Tots aquests s'han de realitzar sempre dins del període especificat de realització del projecte més, si és procedent, l'ampliació concedida.

2. Despeses no subvencionables

No són subvencionables els següents conceptes de despeses i inversions:

· Interessos deutors.

· Altres despeses financeres. No obstant això, en cas d'arrendament financer, són subvencionables les quotes meritades durant el període d'execució del projecte, sempre que consti el compromís en ferm d'exercir l'opció de compra del bé a l'acabament del contracte.

· Impost sobre el valor afegit.

·  Els imposts personals o sobre la renda.

·  Contribucions en espècie.

·  Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

·  Despeses de procediments judicials.

·  Despeses de garanties bancàries o d'un altre tipus.

·  Despeses d'amortització, manteniment i reparació d'equips, infraestructures i instrumentació.

·   Adquisició de terrenys o de locals.

·  Adquisició d'equips o instal·lacions de segona mà.

·  Assegurances.

·  Lloguer de locals, equips o infraestructures.

·  Material fungible d'oficina: papereria, fotocòpies, disquets, material de vidre i reactius, material cartogràfic, etc.

·  Equipament d'oficina: mobiliari (armaris, taules, cadires, arxius, etc.), aparells de comunicació (telèfon, fax, etc.), fotocopiadora, etcètera o informàtic (màquines i programes).

·  Les partides de despeses associades a infraestructures no relacionades amb l'accés a l'engròs, destinades al seu ús exclusiu per l'operador beneficiari de l'ajuda.

  

 

ANNEX 4

Contingut del compte justificatiu

 El compte justificatiu consta d'una memòria d'actuació i d'una memòria econòmica.

La memòria d'actuació ha de contenir tota la informació necessària per acreditar el compliment de les condicions imposades amb la concessió de l'ajuda i, en particular, els següents aspectes:

·  Descripció de les activitats realitzades i els resultats obtinguts en termes de cobertura assolida, expressada en població o en unitats immobiliàries cobertes (habitatges més locals), segons s'hagi establert en la resolució de concessió, així com el valor dels indicadors que sol·licitin els organismes de control.

· Descripció i motivació de les desviacions respecte al previst en la memòria de sol·licitud, amb indicació expressa de les modificacions realitzades.

· Activitats d'informació i publicitat realitzades per complir l'establert en l'apartat divuitè d'aquesta Resolució.

·  Documentació que justifiqui el compliment de les condicions tècniques i econòmiques que, si procedeix, s'establiran en la resolució de concessió de l'ajuda.

La memòria econòmica ha de contenir tota la informació necessària per acreditar l'adequació i l'import de les despeses produïdes per les activitats realitzades i el seu pagament. Ha d'estar formada pels següents elements:

· Fitxa de despeses per partida pressupostària: una relació classificada de les despeses i inversions amb identificació del creditor i del document justificatiu (nòmina, factura o document probatori de valor equivalent en el trànsit mercantil o amb eficàcia administrativa), el seu import, data d'emissió i data de pagament. Els models de les fitxes estan disponibles en el portal d'ajuts de la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic (http://dgtic.caib.es/BandaAmpla).

· Còpies dels documents de despesa i pagament identificats en les relacions anteriors. En particular, els següents:

Despeses de personal: amb relació a les persones imputades al projecte i el període de dedicació:

·  Model 190, de l'Agència Tributària: resum anual de retencions i ingressos a compte.

·  Model TC2 de la Tresoreria General de la Seguretat Social: relació nominal de treballadors amb les seves bases de cotització.

· Parts d'hores: han de reflectir les hores dedicades al projecte i ser signats per un responsable. Han de contenir prou informació per identificar el treballador, la seva categoria, la tasca que desenvolupa i la relació d'aquesta amb el projecte.

Dades d'adquisició de materials, equips o serveis: factura o document probatori de valor equivalent en el trànsit mercantil o amb eficàcia administrativa.

Pagaments: justificants bancaris del pagament de cada factura o document probatori de valor equivalent. Aquests justificants han de permetre la identificació indubtable de la factura o document probatori de valor equivalent que es paga. La tramitació de pagaments simples o agrupats no es considera justificada, si els justificants no van acompanyats del corresponent extracte de la tramesa que indiqui el desglossament dels pagaments.

S'admeten com a justificant de pagament els certificats emesos pel proveïdor en què declari que el deute ha estat saldat, si estan correctament segellats i signats i recullen una relació amb els números de factura, imports totals pagats i dades de pagament.

Si la persona beneficiària té contractat amb una entitat financera un servei de gestió de pagaments a proveïdors, el certificat pot ser emès per aquesta entitat i ha de recollir com a data de pagament la del venciment, independentment de si el proveïdor va rebre el pagament de manera anticipada.

En el cas de consums interns, s'ha d'adjuntar el pagament total i la sortida de magatzem del material imputable al projecte.

Altres documents que han d'acompanyar els justificants de despeses:

· Informació tècnica sobre els equips i sistemes: breu descripció de les seves característiques tècniques i possibilitats d'ús. En cas d'estar disponibles en Internet, només cal facilitar l'enllaç a la pàgina corresponent.

· Identificació de la ubicació física dels equips, sistemes i altres materials facturats i imputats al projecte: plans de replanteig, programació de les tasques, etc.

· Certificats d'obra de les despeses imputades en obra civil: documents que permetin conèixer les partides del pressupost consumides conformes a les tasques contractades i avenç d'aquestes.

Costs indirectes: s’han de justificar d’acord amb l’article 68.1b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

Justificació que el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no és superior al valor de mercat. Per a això i en els termes que estableix l'article 40 del Text refós 2/2005 s'han d'haver tingut en compte tres ofertes, com a mínim, de diferents proveïdors, que han d'incorporar una justificació expressa si l'elecció no recau en la proposta econòmica més avantatjosa. Això es pot excusar si per les seves especials característiques no hi ha en el mercat prou nombre d'entitats que els realitzin, deixin o subministrin.

Còpia dels contractes de les activitats subcontractades, si escau, amb una descripció breu d'aquestes.

Declaració responsable sobre la no recepció d'altres ingressos i ajuts atorgats per a la mateixa finalitat. El model està disponible en el portal d'ajuts de la Direcció General (http://dgtic.caib.es/bandaampla).

Els arxius que formen part del compte justificatiu s'han de presentar adequadament anomenats segons les indicacions recollides en el portal d'ajuts de la Direcció General (http://dgtic.caib.es/bandaampla).

Documents adjunts