Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 7884
Aprobació definitiva de l'Ordenança Municipal de Regulació de l'Alcohol a la Ciutat d'Eivissa
En data 30 de novembre de 2017, el Ple del Ajuntament de d’Eivissa, va acordar aprovar inicialment l’Ordenança Municipal de Regulació de l’Alcohol a la ciutat d’Eivissa.
Durant el termini d'informació pública de la citada ordenança es varen presentar al·legacions, les quals varen ser informades, conforme l'establert a l'article 102 d) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
El Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de data 19 de juliol de 2018, va aprovar definitivament l’Ordenança Municipal de Regulació de l’Alcohol a la ciutat d’Eivissa, desestimant-se totes les al·legacions presentades.
Mitjançant el present, es publica el text íntegre, en compliment del que es disposa a l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, en relació amb l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Contra el referit acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el terme de dos mesos, a contar des de l'endemà a la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
ANNEX
ORDENANÇA MUNICIPAL DE REGULACIÓ DE L'ALCOHOL A LA CIUTAT D'EIVISSA
Índice
EXPOSICIÓ DE MOTIUS................................................................................................................................................... |
4 |
CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS......................................................................................................................... |
5 |
Article 1. Objecte.................................................................................................................................................................. |
5 |
Article 2. Marc legal.............................................................................................................................................................. |
6 |
Article 3. Àmbit de l’ordenança............................................................................................................................................ |
7 |
CAPÍTOL 2. MESURES PREVENTIVES........................................................................................................................... |
8 |
Article. 4. De la informació, l’orientació i l’educació.............................................................................................................. |
8 |
Article 5. La publicitat de les begudes alcohóliques............................................................................................................... |
8 |
Apartat 1. Limitacions de la publicitat.................................................................................................................................... |
9 |
Apartat 2. Prohibicions de la publicitat de begudes alcohòliques............................................................................................ |
10 |
Article 6. La promoció de begudes alcohòliques................................................................................................................... |
11 |
Apartat 1. Limitacions de la promoció de begudes alcohòliques............................................................................................ |
11 |
Apartat 2. Prohibicions de la promoció de begudes alcohòliques........................................................................................... |
11 |
Apartat 3. Compromisos del Ajuntament d’Eivissa............................................................................................................... |
11 |
Article 7. El subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques................................................................................. |
12 |
Apartat 1. Limitacions del subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques…........................................................ |
12 |
Apartat 2. Prohibicions del subministrament, venda, introducció i consum de begudes alcohòliques........................................ |
13 |
CAPÍTOL 3. MESURES D’INTERVENCIÓ....................................................................................................................... |
14 |
Article 8. De les llicències i/o autoritzacions.......................................................................................................................... |
14 |
Article 9. Prohibició de mostradors a la via pública............................................................................................................... |
14 |
Article 10. Festes Populars.................................................................................................................................................. |
14 |
Article 11. Vigilància i control.............................................................................................................................................. |
14 |
CAPITULO 4. INFRACCIONS I SANCIONS................................................................................................................... |
15 |
Article 12. Principis generals............................................................................................................................................... |
15 |
Article 13. Mesures provisionals.......................................................................................................................................... |
15 |
Article 14. Responsabilitats................................................................................................................................................. |
16 |
Article 15. Procediment sancionador.................................................................................................................................... |
17 |
Article 16. Elements probatoris dels agents de l’autoritat....................................................................................................... |
17 |
Article 17. Classificació de les sancions............................................................................................................................... |
17 |
Article 18. Graduació de les sancions.................................................................................................................................. |
18 |
Article 19. Venda d’alcohol en les activitats d’espectacles públics i recreatius, i establiments públics…................................ |
18 |
Article 20. Infraccions........................................................................................................................................................ |
18 |
Apartat I. Infraccions lleus.................................................................................................................................................. |
18 |
Apartat II. Infraccions greus............................................................................................................................................... |
18 |
Apartat III. Infraccions molt greus...................................................................................................................................... |
20 |
Article 21. Sancions........................................................................................................................................................... |
20 |
Article 22. De les mesures alternatives a l'incompliment de la sanció..................................................................................... |
20 |
Apartat I. Les mesures alternatives:..................................................................................................................................... |
20 |
Apartat II. Requisits de les mesures alternatives:.................................................................................................................. |
21 |
Apartat III. Criteris per adoptar i oferir les mesures alternatives:........................................................................................... |
21 |
Apartat IV. Procediment de substitució:.............................................................................................................................. |
22 |
Apartat V. Compliment de la mesura alternativa:................................................................................................................. |
24 |
Article 23. Prescripció d’infraccions i sancions i caducitat de l’expedient........................................................................... |
24 |
DISPOSICIONS.............................................................................................................................................................. |
25 |
Disposició Addicional Primera.......................................................................................................................................... |
25 |
Disposició Addicional Segona.......................................................................................................................................... |
25 |
Disposició Final Primera................................................................................................................................................... |
25 |
Disposició Final Segona.................................................................................................................................................... |
25 |
Disposició Final Tercera.................................................................................................................................................... |
25 |
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Segons l'Organització Mundial de la Salut, el consum abusiu d'alcohol és un important problema de salut pública a tot el món. Està directament relacionat amb el desenvolupament de més de seixanta malalties, de fet, s'estima que als països desenvolupats és el tercer factor de risc per a la salut dels ciutadans.
L'Administració Pública ha de treballar en el desenvolupament de les seves competències i una d'elles és el principi de salut pública. D'aquesta manera, ha d'unificar esforços en la promoció de la salut comunitària i en la no difusió de productes i actituds reconeguts com no saludables.
Segons l'informe CORDIS, Servei d'Informació Comunitària sobre Investigació i Desenvolupament, de l'Oficina de Publicacions de la Unió Europea que representa a la Direcció General de Recerca de la Comissió Europea i les seves agències, concretament segons l'estudi sobre la influència de les campanyes de publicitat entre els i les joves, en campanyes d'Internet i patrocini d'esdeveniments esportius que realitzen les empreses dedicades a l'alcohol, a major exposició de la població de 13 a 16 anys d'edat en aquestes activitats, major és la probabilitat de consumir alcohol en els següents mesos.
Un altre document de referència és el manifest AMPHORA sobre alcohol (European debat on Evidence-based Alcohol Policy), elaborat per 71 científics de 33 organitzacions de 14 països europeus, que es va presentar al simposi Berzelius 87, i en la cinquena European Alcohol Policy Conference, celebrada a l'octubre de 2012 a Estocolm. Aquest document conclou que dins de les mesures a prendre per reduir els problemes relacionats amb l'alcohol a la Unió Europea 'hi ha prou evidència a favor de prohibir totes les formes de comunicació comercial sobre alcohol'. Aquesta va ser la tercera de les mesures plantejades pel Fòrum Econòmic Mundial i l'Organització Mundial de la Salut ja l'any 2011. Els estudis demostren que, a major exposició de publicitat sobre alcohol, més probable és que els no-bevedors iniciïn el consum i més gran és la quantitat consumida per les persones que són bevedores.
Segons les dades recopilades en l'Estudi sobre el consum de drogues en la població escolar d'Eivissa 2012, elaborat pel CEPCA, Consell d'Eivissa, l'edat mitjana d'inici al consum d'alcohol a les Pitiüses està en els 13,3 anys. El 40% dels menors de 14 anys ha consumit alcohol en alguna ocasió. Els menors de 14 anys consumeixen alcohol en un 31.1% ocasionalment i en un 8.7% els caps de setmana. Els menors de 16 anys consumeixen alcohol en un 46.9% ocasionalment i en un 28.1% els caps de setmana. El 70.4% dels estudiants de secundària ha consumit alcohol en el darrer mes. Tot això malgrat que el consum d'alcohol al nostre país està prohibit a menors de 18 anys.
En matèria preventiva, per a ser eficaç, s'ha d'apostar decididament per l'adopció de mesures reguladores de la promoció, accessibilitat i disponibilitat de les begudes alcohòliques.
La Constitució Espanyola consagra en el seu article 43 el dret de la ciutadania a la protecció de la salut, establint al mateix temps la responsabilitat dels poders públics en l'organització de serveis i tutela de la salut, com a garantia fonamental d'aquest dret. Igualment, en el seu article 45, reconeix el dret a gaudir d'un medi ambient adequat, així com el deure de conservar-lo, i els poders públics vetllar per la utilització racional de tots els recursos naturals, per protegir i millorar la qualitat de vida. Així mateix, d'acord amb l'article 43.3 de la Constitució els poders públics han de facilitar l'adequada utilització de l'oci. Correspon a l'ajuntament, en l'àmbit del seu terme municipal, protegir aquests béns, com són la salut pública, sobretot la dels menors, així com la utilització racional dels espais públics municipals, facilitant el seu ús en condicions adequades que evitin la seva degradació i que permetin el gaudi dels mateixos per tots els ciutadans en condicions de salubritat i sense restriccions no justificades en l'interès públic.
En aquest marc constitucional i dins de les competències atribuïdes per la legislació vigent, l'Ajuntament d'Eivissa dicta la present ordenança, la qual prioritza la política preventiva en relació amb els més joves, introdueix mesures per regular els mecanismes de control, així com les prohibicions i limitacions de les activitats de promoció, publicitat, de subministraments, venda i consum d'aquestes substàncies. També pretén dotar d'un marc estratègic amb capacitat per detectar i intervenir sobre els adolescents i joves consumidors d'alcohol amb l'objectiu de reduir els riscos i danys secundaris al consum, permetent un desenvolupament complet de la persona.
L'Ajuntament d'Eivissa mostra així la seva sensibilitat cap a aquest problema, i fruit d'això s'articula aquesta ordenança, que es complementa i s'enquadra dins del Pla Municipal sobre Drogues, sent ambdós instruments aquells amb els quals es pretén intervenir davant els consums de tota mena de drogues i els seus efectes per a l'individu i per a la societat en general. En aquest sentit, es realitzarà un esforç en el desenvolupament de mesures de prevenció, així com d'alternatives d'oci.
CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
La present ordenança té per objecte, dins el marc de competències atribuïdes als ajuntaments de més de 20.000 habitants, establir i regular les mesures i actuacions que permetin a l'Administració municipal la prevenció del consum de drogues, la reducció dels danys, la protecció de la salut i integritat física de les persones, evitar pertorbacions a la convivència ciutadana, establir els mecanismes per harmonitzar els drets a l'oci i al descans, així com la integració social de drogodependents en l'àmbit territorial del municipi d'Eivissa.
Article 2. Marc legal
El marc normatiu dins del que es desenvolupa aquesta Ordenança ve establert per:
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
- Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i altres disposicions reglamentàries.
- Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
- Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
- Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
- Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat.
- Llei 34/1988, d’11 de novembre, general de publicitat.
- Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries.
- Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la Seguretat Ciutadana
- Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'Esport a les Illes Balears.
- Llei 19/2007, d’11 de juliol, contra la Violència, el Racisme, la Xenofòbia i la Intolerància en l'Esport.
- Decret 41/2011, de 19 d'abril, regulador dels serveis d'admissió i control d'ambient intern en les activitats d'espectacles públics i recreatives de les Illes Balears.
- Decret 55/2009, d’11 de setembre, sobre règim Jurídic de les sales de joc de les Illes Balears.
- Llei 4/2005, de 29 d'abril, sobre drogodependències i altres conductes addictives a les Illes Balears.
- Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears.
- Article 43 de la Constitució Espanyola de 1978.
- Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.
- La resta de normativa específica que resulti d’aplicació.
Article 3. Àmbit de l’ordenança
1. Aquesta Ordenança s'aplica a tot el terme municipal d'Eivissa amb els següents objectius:
a. La regulació de les mesures i accions municipals per a l'aplicació d'una política eficaç contra el consum abusiu d'alcohol, a través de mesures de control.
b. La sensibilització ciutadana sobre els riscos derivats del consum d'alcohol, promovent un nou model de societat que ressalti hàbits saludables de vida.
c. La consolidació del Pla Municipal de Drogues com a instrument estratègic per a la planificació de la política municipal en aquesta àrea.
d. Vetllar pel descans i gaudi d'un medi ambient saludable per als ciutadans. La regulació de les mesures i accions municipals per a l’aplicació d’una política eficaç contra el consum abusiu d’alcohol a través de mesures de control.
2. La normativa continguda en aquesta ordenança té per objecte, dins el marc de competències atribuïdes als ajuntaments, la prevenció de l'abús en el consum d'alcohol en l'àmbit territorial del municipi.
3. A efectes d'aquesta ordenança s'entén com a publicitat directa aquella que utilitza un conjunt de tècniques i de mitjans, per entrar individual i directament (sense intermediaris) en contacte amb el consumidor potencial per tal de vendre-li un producte o servei. A més, s'entén com a publicitat indirecta aquella que consisteix en la inserció d'un producte o marca dins d'un context general o particular associat a través de patrocinis, col·laboracions, donacions, etc.
4. S'entén com a lloc habilitat aquell que compleix amb la respectiva autorització / llicència per poder vendre, subministrar i dispensar begudes alcohòliques.
CAPÍTOL 2. MESURES PREVENTIVES
Article. 4. De la informació, l’orientació i l’educació
1. L'Administració municipal facilitarà als residents al municipi d'Eivissa assessorament i orientació sobre la prevenció del consum abusiu d'alcohol, i si escau la derivació del tractament de les situacions d'addicció i dels problemes derivats del consum de begudes alcohòliques.
2. Amb aquesta finalitat de promoure i impulsar campanyes informatives que conscienciïn sobre els efectes del consum abusiu d'alcohol, a fi de modificar hàbits i actituds en relació amb el seu consum.
3. Es dispensarà una protecció especial en aquesta camp als menors de 18 anys, per a això es dissenyaran accions en l'àmbit de la informació, la formació, l'educació i el control per poder aconseguir els fins preventius.
4. L'Ajuntament d'Eivissa, des del Pla Municipal sobre Drogues, promourà actuacions de sensibilització, educatives, preventives i formatives que potenciïn entre els infants i joves, i la població en general el valor de la salut en l'àmbit individual i social.
5. La institució municipal vetllarà perquè les activitats d'oci que es duguin a terme, en espais expressament habilitats per aquest Ajuntament, es desenvolupin en adequades condicions de seguretat i salubritat.
Article 5. La publicitat de les begudes alcohóliques
La publicitat, tant directa com indirecta, de begudes alcohòliques, ha de respectar les limitacions i prohibicions establertes en la Llei 34/1988, de 11 de novembre, general de publicitat, la promoció i publicitat, el RD Leg. 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, en la Llei 4/2005, de 20 d'abril, sobre drogodependències i altres conductes additives en les Illes Balears, a la Llei 7/2013 de 26 de novembre de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes de Balears, a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de Comerç a les Illes Balears, la publicitat, tant directa com indirecta, de begudes alcohòliques.
Sense perjudici del que estableixen les normes anteriors, ni a la resta de normes reguladores de la publicitat i de garanties dels drets dels menors, la publicitat tant directa com indirecta, de begudes alcohòliques haurà de respectar, en tot cas, les següents limitacions:
Apartat 1. Limitacions de la publicitat
1. No està permesa la publicitat de begudes alcohòliques dirigida a menors de 18 anys, que utilitzi arguments dirigits als mateixos, o que utilitzi missatges, conceptes, llenguatge, escenes, imatges, dibuixos, icones o personatges de ficció o de rellevància pública vinculada directament i indirectament als menors d'edat.
2. Queda prohibida qualsevol campanya, sigui com a activitat publicitària o no publicitària dirigida a menors de divuit anys que indueixi directament o indirectament al consum de begudes alcohòliques.
3. Així mateix, queda prohibida la utilització de la imatge i / o la veu de menors de 18 anys, o de joves que puguin suscitar dubtes sobre la seva majoria d'edat, en la confecció de la publicitat de begudes alcohòliques.
4. No estaran permesos els missatges publicitaris de les begudes alcohòliques que incitin a un consum abusiu d'aquests productes o s'associïn a una millora del rendiment físic o psíquic; l'èxit social o sexual; a efectes terapèutics, sedants o estimulants; a contribuir a superar la timidesa o a resoldre conflictes; a la realització d'activitats educatives, sanitàries i esportives; a la conducció de vehicles i al maneig d'armes i, en general, a activitats que impliquin risc per als consumidors o responsabilitats sobre tercers.
5. No haurà d'estimular el consum immoderat de begudes alcohòliques o oferir una imatge negativa de l'abstinència o de la sobrietat, ni subratllar com a qualitat positiva de les begudes el seu alt contingut alcohòlic.
6. En els mitjans de comunicació social editats per l'Ajuntament d'Eivissa, es prohibeix la publicitat directa i indirecta de begudes alcohòliques en els programes, pàgines o seccions.
7. La publicitat que es realitzi en els establiments, instal·lacions o espais oberts que tinguin llicència de venda i consum d'alcohol als que tinguin accés els menors de divuit anys haurà de respectar els principis i normes contingudes tant en la normativa vigent en matèria de protecció a la infància, com en matèria de drogodependències i trastorns addictius. En particular, queda prohibida qualsevol forma de promoció o publicitat que inciti de manera directa o indirecta als menors de divuit anys al consum de begudes alcohòliques mitjançant la promesa de regals, descomptes i qualssevol altres avantatges d'anàloga naturalesa. Així mateix no es podrà distribuir a menors invitacions, cartells o objectes (bolígrafs, samarretes, etc.) al·lusius a begudes alcohòliques.
L'Ajuntament d'Eivissa realitzarà totes les actuacions que siguin necessàries per formalitzar acords amb empreses fabricants i distribuïdores de begudes alcohòliques, destinats a l'autocontrol i a l'autolimitació de la publicitat i a prevenir el consum i l'abús d'aquests productes, especialment entre els menors d'edat. Així també amb anunciants, agències i mitjans de publicitat a fi de restringir, per a tot el que aquesta Llei no reglamenti, l'activitat publicitària de les substàncies referides.
Apartat 2. Prohibicions de la publicitat de begudes alcohòliques
1. Es prohibeix expressament la publicitat directa i indirecta de begudes alcohòliques en:
a. Els centres i dependències de les administracions públiques, incloses instal·lacions i recintes esportius i sales d'exposicions i conferències, així com en altres ens públics, i especialment d'acció social i centres culturals.
b. Els centres hospitalaris, sanitaris, sociosanitaris i de serveis socials.
c. Els centres docents i formatius, independentment de l'edat de l'alumnat i del tipus d'ensenyament.
d. Els espectacles cinematogràfics recomanats per a tots els públics o per a menors de 18 anys.
e. Els espectacles teatrals, musicals, culturals, circs i d'un altre tipus en què es permeti l'entrada a menors de 18 anys.
f. L'interior i exterior dels mitjans de transport públic, incloses les estacions d'autobusos i les seves parades i els ports, així com els vehicles del servei de taxi amb llicència atorgada per l'Ajuntament d'Eivissa.
g. Les vies, zones i espais públics en els quals estigui prohibit el seu consum o en llocs que siguin ostensiblement visibles des dels mateixos. Es prohibeix en general, utilitzar tanques, cartells o qualsevol reproduccions gràfiques que facin publicitat de l'alcohol en llocs oberts, visibles des de la via pública o domini públic municipal o en àmbits d'utilització en general sempre que es tractin d'instal·lacions fixes. Quedaran exempts del compliment d'aquesta ordenança aquells espais que siguin llogats per a esdeveniments per entitats privades i la qual estigui restringida als convidats a l'esdeveniment.
h. En els llocs on és prohibit de venda i consum.
i. En instal·lacions mòbils.
j. En qualsevol tipus de publicitat en mobiliari urbà municipal.
2. L'Ajuntament d'Eivissa no utilitzarà com a suports informatius o publicitaris objectes relacionats amb begudes alcohòliques.
3. Les prohibicions contingudes en aquest capítol s'estenen a tot tipus de publicitat, directa o indirecta, incloent la publicitat d'objectes o productes que, per la seva denominació, grafisme, manera de presentació o qualsevol altra causa, pugui suposar una publicitat encoberta de begudes alcohòliques.
Article 6. La promoció de begudes alcohòliques
Apartat 1. Limitacions de la promoció de begudes alcohòliques
1. Les activitats de promoció de begudes alcohòliques en fires, certàmens, exposicions i activitats similars, si tenen lloc dins d'altres manifestacions públiques, es situaran en espais diferenciats i amb un control d'accés que impedirà l'entrada a menors de 18 anys.
Apartat 2. Prohibicions de la promoció de begudes alcohòliques
1. Es prohibeix la promoció específica de begudes alcohòliques mitjançant la distribució d'informació per bústies, correu, telèfon i, en general, mitjançant qualsevol missatge que s'enviï a un domicili, llevat que vagi dirigit nominalment a majors de 18 anys.
2. Es prohibeix la promoció exterior de begudes alcohòliques realitzada per establiments i locals on es venguin, subministrin o consumeixin, que suposi una incitació directa a un consum abusiu d'aquestes, mitjançant ofertes promocionals, premis, bescanvis, sortejos, concursos, festes o rebaixes en els preus.
3. A aquests efectes s'entén per ofertes promocionals i rebaixes en els preus, pràctiques o fórmules que facin més atractives les begudes alcohòliques amb el següent risc d'estimular un consum abusiu de les mateixes.
a. No podran patrocinar ni finançar activitats esportives o espectacles públics, aquelles persones físiques i jurídiques l'activitat principal o coneguda sigui la fabricació, promoció o distribució de begudes alcohòliques, si això comporta la publicitat d'aquest patrocini o la difusió de marques, símbols, imatges o sons relacionats amb les begudes alcohòliques.
b. Es prohibeix la promoció pública del consum mitjançant ofertes especials com ara "barra lliure", concursos o degustacions gratuïtes, sigui quina sigui l'edat, sempre que estiguin situats a la via pública o visible des de l'exterior.
Apartat 3. Compromisos del Ajuntament d’Eivissa
1. L'Ajuntament d'Eivissa es defineix com a espai lliure d'alcohol.
2. L'Ajuntament d'Eivissa no utilitzarà com a suports informatius o publicitaris objectes relacionats amb el consum de begudes alcohòliques.
3. L'Ajuntament d'Eivissa no formalitzarà patrocini d'activitats amb aquelles persones físiques i jurídiques l'activitat principal o coneguda sigui la fabricació, promoció o distribució de begudes alcohòliques, si això comporta la publicitat o la difusió de marques, símbols, imatges o sons relacionats amb les begudes alcohòliques.
4. En les recepcions oficials i actes inaugurals no es subministraran begudes alcohòliques.
Article 7. El subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques
Apartat 1. Limitacions del subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques.
Queda prohibit el subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques en els següents espais:
1. Els salons recreatius, parcs temàtics i altres llocs d'entreteniment de caràcter públic, llevat dels espais diferenciats expressament habilitats a l'efecte.
2. En els esdeveniments culturals organitzats per les institucions públiques (concerts, esdeveniments artístics, etc.), excepte en els llocs expressament habilitats a l'efecte, en els quals es podrà subministrar, vendre i consumir quan estigui prohibida l'entrada a menors de 18 anys .
3. Els centres de treball públics, excepte en els llocs expressament habilitats a l'efecte.
4. En establiments comercials, licoreries, les gasolineres i estacions de servei es prohibeix la venda i subministrament en horari de 22h a 8h.
5. Està prohibida la venda, distribució, subministrament i consum de begudes alcohòliques des d'automòbils, caravanes, casetes, xiringuitos, carrets o parades, etc. a títol onerós o gratuït, llevat de les instal·lacions ambulants que tinguin llicència específica i s'instal·lin amb la pertinent autorització en recintes firals o zones habilitades per a això amb motiu, únicament, de festejos populars i tradicionals.
6. Està prohibit el consum de begudes alcohòliques en els espais públics, fora dels llocs en s'autoritzi expressament.
La prohibició a la qual es refereix aquest Apartat estarà sense efecte en els supòsits en què el consum de begudes alcohòliques tingui lloc en establiments i altres espais reservats expressament per a aquella finalitat, com terrasses i carpes, i quan l'esmentat consum en els espais compti amb l'oportuna autorització que les autoritats competents puguin atorgar, en casos puntuals i expressament.
Apartat 2. Prohibicions del subministrament, venda, introducció i consum de begudes alcohòliques.
1. Es prohibeix el subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques a menors de 18 anys. No només en llocs de consum, sinó també en els de simple expedició, com ara supermercats, ultramarins i, en general, en el comerç minorista d'alimentació.
2. Es prohibeix el subministrament i venda de begudes alcohòliques a través de màquines automàtiques, llevat que es trobin en establiment tancat, i sota la responsabilitat del titular de l'activitat, en relació amb el compliment de les prohibicions assenyalades en l'Apartat anterior.
3. Es prohibeix el subministrament, venda, introducció i consum en els centres docents, de formació i centres escolars de titularitat municipal, així com en els centres d'acció social, centres culturals i juvenils.
4. Es prohibeix el subministrament, venda, introducció i consum en els centres d'assistència a menors.
5. Es prohibeix el subministrament, venda, introducció i consum en els centres d'esplai i oci destinats a menors de 18 anys, on en cap cas es pot habilitar lloc a l'efecte.
6. Resta especialment prohibit el consum de begudes alcohòliques quan pugui alterar greument la convivència ciutadana. A aquests efectes, la dita alteració es produeix quan concorrin alguna de les circumstàncies següents:
a. Quan per la morfologia o la naturalesa del lloc públic, el consum es pugui fer de forma massiva per grups de ciutadans o ciutadanes o convidi a l'aglomeració d'aquestes.
b. Quan, com a resultat de l'acció del consum, es pugui deteriorar la tranquil·litat de l'entorn o provocar situacions d'insalubritat.
c. Quan el consum s'exterioritzi en forma denigrant per als i les vianants o la resta de persones usuàries dels espais públics.
d. Quan els llocs on es consumeixi es caracteritzi per l'afluència de menors o la presència d'infants i adolescents.
CAPÍTOL 3. MESURES D’INTERVENCIÓ
Article 8. De les llicències i/o autoritzacions
1. La venda de begudes alcohòliques en els llocs de consum i en els de simple expedició requerirà l'obtenció prèvia de l'oportuna llicència i / o autorització municipal d'instal·lació o d'obertura sense la qual no podrà començar a exercir l'activitat. Les llicències d'obertura o instal·lació estaran condicionades al compliment de les limitacions i prohibicions establertes en la present Ordenança.
2. No es permetrà la venda, subministrament o distribució de begudes alcohòliques en els establiments que no tinguin llicència per a tal fi.
Article 9. Prohibició de mostradors a la via pública
1. Queda prohibida la venda o subministrament de begudes en els establiments d'hostaleria per a ser consumides a l'exterior de la via pública, excepte els serveis de terrassa o altres instal·lacions amb la deguda autorització municipal.
Article 10. Festes Populars
1. Les activitats relacionades amb la venda i consum d'alcohol a la via pública en dies de festa patronal o festes populars hauran de comptar amb la preceptiva llicència i / o autorització municipal. La seva concessió o denegació s'ajustarà als requisits i condicions establerts en la present Ordenança.
2. Per raons de seguretat, en aquells espectacles multitudinaris, com ara concerts o altres esdeveniments similars que se celebrin amb autorització i / o llicència municipal que inclogui la possibilitat de dispensar begudes alcohòliques, com begudes hauran de servir-se en gots d'un sol ús no permetent-se en cap cas envasos de vidre, així com llaunes o similars.
Article 11. Vigilància i control
1. La Policia Local i els Serveis Tècnics Municipals d'Inspecció competents per raó de la matèria objecte d'inspecció, estan facultats per investigar, inspeccionar, reconèixer, prendre mostres i controlar tot tipus d'establiments, instal·lacions i activitats per tal de verificar, d’ofici o a instància de part, el compliment de les disposicions establertes en aquesta ordenança i en la resta de la normativa aplicable. El personal que exerceixi les funcions d'inspecció anteriorment descrites, tindrà la consideració d'agents de l'autoritat.
2. Amb independència de la formulació de les denúncies corresponents i incoació dels oportuns procediments sancionadors, per fets presumptament constitutius d'infraccions al que disposa aquesta Ordenança, els Agents denunciants podran procedir immediatament a la recollida dels instruments utilitzats, ja siguin objectes, parades, paradetes o begudes alcohòliques, material de consum o exposades a la venda, havent de ser aquestes begudes objecte de destrucció immediata i poguent repercutir, en el seu moment, les despeses que es puguin ocasionar a qui resulti responsable.
3. Els titulars, gerents o responsables dels locals, establiments, serveis i activitats, així com els encarregats o empleats dels establiments i instal·lacions, estaran obligats a prestar l'ajuda i col·laboració necessària per a la realització de les funcions inspectores, incorrent en infracció greu o molt greu, segons el que estableix l'Article 104 Apartat 4, de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears i Articles 62 Apartat 1 i 63 Apartat 1, de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
CAPITULO 4. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 12. Principis generals
L’exercici de la potestat sancionadora, en l’àmbit de la present ordenança, es regeix per allò disposat en el Capítol III del Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 13. Mesures provisionals
1. De conformitat amb el que preveuen els articles 56 i 64.2.e) de la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'òrgan competent per resoldre pot adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que resultin necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure, el bon fi del procediment, evitar el manteniment dels efectes de la infracció i les exigències dels interessos generals. Quan així vingui exigit per raons d'urgència inajornable, l'òrgan competent per iniciar el procediment o l'òrgan instructor pot adoptar les mesures provisionals que siguin necessàries.
2. Les mesures de caràcter provisional podran consistir en la suspensió temporal d'activitats i la prestació de fiances, així com en la retirada de productes o suspensió temporal de serveis per raons de sanitat, higiene o seguretat, i en les altres previstes en les corresponents normes específiques.
3. Les mesures provisionals hauran d'estar expressament previstes i ajustar-se a la intensitat, proporcionalitat i necessitats dels objectius que es pretengui garantir en cada supòsit concret. I en concret, poden consistir en la:
a. Recollida dels instruments utilitzats, ja siguin objectes, llocs, parades o begudes alcohòliques, material de consum o exposades a la venda, havent de ser aquestes begudes objecte de destrucció immediata i pot repercutir, en el seu moment, les despeses que es puguin ocasionar a qui resulti responsable.
b. Paralització, prohibició, suspensió i clausura de l'activitat.
4. Aquestes mesures provisionals s'han d'acordar mitjançant resolució motivada, prèvia audiència a la persona interessada, per un termini de deu dies.
5. El titular pot aportar les pertinents proves i sol·licitar l'aixecament de les mesures provisionals. En aquest cas, si transcorregut un mes des de la sol·licitud no es dóna resolució expressa, s'entendrà alçada la mesura provisional.
a. Igualment, com a mesura cautelar, l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador podrà resoldre motivadament, en el mateix acte d'incoació, sobre la suspensió de les activitats que es realitzin sense llicència o autorització o incomplint els requisits establerts en les mateixes , per raons de sanitat, salubritat, higiene o seguretat. De la mateixa manera es pot acordar la clausura provisional del local on es desenvolupen els fets relacionats amb el procediment.
b. No tindran el caràcter de sanció, cap de les mesures previstes en els dos punts anteriors, i en tot cas compatibles amb la imposició de la sanció que correspongui.
Article 14. Responsabilitats
1. D'acord amb els principis que regeixen la potestat sancionadora, només podran ser sancionats per fets que constitueixin infraccions al que disposa aquesta ordenança, les persones físiques i jurídiques que resultin responsables dels mateixos, inclós a títol de simple inobservança.
2. El compliment de les limitacions i prohibicions seran responsabilitat dels titulars, de les entitats, locals, empreses i altres establiments a què es refereix aquesta Ordenança. En el cas de màquines automàtiques la responsabilitat recaurà en el titular del lloc o establiment en el qual es troba situada la mateixa.
3. Quan la responsabilitat dels fets comesos correspongui a un menor, han de respondre solidàriament amb ell els seus pares, tutors i guardadors legals o de fet, per aquest ordre, en raó a l'incompliment de l'obligació imposada a aquests de prevenir la comissió d'infraccions administratives que s'imputen als menors. La responsabilitat solidària es referirà a sufragar la quantia pecuniària de la multa imposada. La sanció econòmica de la multa, previ consentiment dels pares, tutors o guardadors i escoltat el menor, es pot substituir per mesures reeducadores.
Article 15. Procediment sancionador
1. Els procediments sancionadors es resoldran d'acord amb el que estipula la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, i la resta de legislació que sigui aplicable.
2. Els procediments sancionadors per infraccions derivades de la present Ordenança es podran instar tant d'ofici com a instància de part mitjançant la corresponent denúncia. De resultar aquesta infundada podran imputar-se al denunciant les despeses que, si escau, origini la inspecció.
Article 16. Elements probatoris dels agents de l’autoritat
1. En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat faran prova d’aquests, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar els interessats.
2. Als expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin d'acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits a la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable.
Article 17. Classificació de les sancions
1. Constitueixen infraccions a aquesta Ordenança les accions i / o omissions que s'estableixen en els paràgrafs següents, i són aplicables les sancions previstes en el mateix, d'acord amb la seva gravetat.
2. La comissió d'una infracció serà objecte de la corresponent sanció administrativa, prèvia instrucció de l'oportú expedient sancionador, i sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer.
3. Les infraccions per incompliment del que disposa la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 18. Graduació de les sancions
La graduació de les sancions previstes en aquesta Ordenança es realitzarà d’acord amb allò que estableix l’article 29 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i la resta de normativa específica que resulti d’aplicació.
Article 19. Venda d’alcohol en les activitats d’espectacles públics i recreatius, i establiments públics
En base a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, consumir, despatxar o permetre el consum de begudes alcohòliques quan no estigui permès serà sancionat sota el règim sancionador de la esmentada llei, sent l'ajuntament l'encarregat de la incoació, tramitació i resolució de l'expedient sancionador.
Article 20. Infraccions
Constitueixen infraccions les accions o omissions tipificades en la present ordenança, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre derivades de la mateixa.
Les infraccions administratives es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Apartat I. Infraccions lleus
1. No exposar en lloc visible, en els establiments en els quals estigui autoritzada la venda de begudes alcohòliques, els cartells que informin de la prohibició de la seva venda i consum als menors de divuit anys.
2. La promoció de begudes alcohòliques mitjançant la distribució d'informació per bústies, correu, telèfon o xarxes informàtiques, llevat que aquesta vagi dirigida nominalment a majors de divuit anys.
3. Quan s'abandonen els envasos i restes de begudes i altres recipients utilitzats a la via pública.
4. Es trenquen ampolles o es realitzin actes similars.
5. Consum de begudes alcohòliques a la via pública, llevat llocs autoritzats.
6. Causar molèsties ocasionades per la participació en grups on s'estigui consumint alcohol a la via pública, llevat llocs autoritzats, pertorbant el descans i la tranquil·litat dels veïns i veïnes i els vianants.
Apartat II. Infraccions greus
1. Consum d'alcohol per part de menors de 18 anys.
2. Consum de begudes alcohòliques a la via pública, acompanyats de menors de 18 anys.
3. Realitzar qualsevol campanya, sigui com a activitat publicitària o no publicitària dirigida a menors de divuit anys que indueixi directament o indirectament al consum i / o de begudes alcohòliques.
4. Utilitzar veus o imatges de menors de divuit anys, o de joves que puguin suscitar dubtes sobre la seva majoria d'edat, per a ser utilitzats com a suports publicitaris de begudes alcohòliques.
5. Associar el consum d'alcohol a una millora del rendiment físic o psíquic, a la conducció de vehicles o al maneig d'armes, o donar la impressió que aquest consum contribueix a l'èxit social o sexual. Tampoc podrà associar aquest consum a pràctiques educatives, sanitàries o esportives.
6. La publicitat directa o indirecta de begudes alcohòliques en els llocs descrits en l’article 5.
7. Qualsevol tipus de promoció o oferta de begudes alcohòliques referida en l’article 6.
8. Qualsevol tipus de subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques referida en l’article 7.
9. El patrocini o finançament d'activitats esportives o culturals per aquelles persones l'activitat principal o coneguda sigui la fabricació, promoció o distribució de begudes alcohòliques, si això comporta la publicitat d'aquest patrocini o la difusió de marques, símbols, imatges o sons relacionats amb les begudes alcohòliques, i aquestes activitats estiguin dirigides fonamentalment a menors d'edat.
10. La venda, lliurament, dispensació, oferiment o subministrament de begudes alcohòliques als menors de 18 anys per part de particulars.
11. La negligència en l'emmagatzematge, col·locació o custòdia de begudes alcohòliques en locals comercials o d'altre tipus que possibiliti l'accés o el consum d'aquestes begudes per menors d'edat, incloent les màquines expenedores.
12. La venda de begudes alcohòliques en llocs no permesos o sense autorització.
La promoció de begudes alcohòliques realitzada per establiments i locals on es venguin, subministrin o consumeixin, quan suposi una incitació directa a un consum abusiu d'aquestes i es realitzi mitjançant ofertes promocionals, premis, bescanvis, sortejos, concursos, festes o rebaixes dels preus .
13. La instal·lació de barres portàtils per a la venda de begudes alcohòliques a l'exterior dels establiments o buits que donin a la via pública, excepte els autoritzats expressament per l'ajuntament.
Apartat III. Infraccions molt greus
1. La venda, lliurament, dispensació, oferiment o subministrament de begudes alcohòliques als menors de 18 anys per part d'establiments comercials inclòs les màquines expenedores.
2. La venda o dispensació de begudes alcohòliques en tots aquells llocs i màquines expenedores on la present ordenança prohibeix la publicitat i promoció de begudes alcohòliques.
Article 21. Sancions
Las infraccions contemplades en el Article anterior podran ser sancionades de la següent forma:
1. Las infraccions lleus, amb multa de fins a 750 euros.
2. Las infraccions greus, amb multa de 751 euros fins a 1500 euros.
3. Las infraccions molt greus, amb multa de 1500 euros fins a 3000 euros.
Article 22. De les mesures alternatives a l'incompliment de la sanció
Apartat I. Les mesures alternatives:
Mesura alternativa: Activitat acordada per la comissió tècnica per a menors de 21 anys, amb el consentiment de la persona infractora i amb el consentiment dels representants legals si és menor d'edat, per imposar-li una mesura educativa en substitució de la sanció econòmica, que segons l'ordenança municipal infringida correspondria a la infracció comesa.
Les mesures aplicades seran:
1. Pla de desenvolupament personal: consisteix en la participació en sessions individualitzades amb objectius i activitats educatives de prevenció. Així mateix s'estableix que aquesta mesura faciliti la detecció i un tractament específic en el cas que el menor infractor presenti un perfil de risc o vulnerabilitat social.
2. Accions educatives: realització per part del menor infractor i els seus pares i / o tutors, d'una activitat formativa o instructiva amb els objectius de reconeixement de la infracció, l'assumpció de la responsabilitat i promoure el canvi de conducta.
a. Prestació en benefici a la comunitat: consisteix en la realització d'una activitat de suport a un servei, equipament durant el temps valorat per la comissió. L'objectiu principal és la responsabilització del menor infractor de la falta comesa i la restitució simbòlica del dany causat.
b. Una combinació de qualsevol de les mesures expressades abans.
Apartat II. Requisits de les mesures alternatives:
1. Per a desenvolupar les mesures alternatives és necessari el consentiment dels pares i / o tutors, així com el consentiment del menor infractor.
2. Les activitats que es desenvolupin s'ha de ser supervisades per la persona responsable que designi la comissió de valoració. El responsable haurà de realitzar el seguiment i mantenir coordinacions continuades amb la comissió que el designa.
3. Les activitats que es desenvolupin no poden atemptar contra la dignitat de la persona i han de suposar el compliment d'una oportunitat personal o la realització d'una tasca útil per a la comunitat. A més han de contenir un valor educatiu en si mateixes.
4. Les activitats s'han de realitzar dins de les activitats pròpies de l'Ajuntament d'Eivissa.
5. Les mesures alternatives no poden comportar cap relació laboral i no tindran caràcter retribuït.
Apartat III. Criteris per adoptar i oferir les mesures alternatives:
1. El representant legal del menor pot sol·licitar a l'Ajuntament d'Eivissa la substitució de la sanció per una mesura alternativa durant els 15 dies hàbils següents a partir de la notificació de la sanció.
2. Per valorar quin tipus de mesura alternativa s'aplica en cada cas es tindran en compte els següents criteris:
a. Que la mesura alternativa sigui especialment indicada per minimitzar les conseqüències de la infracció, evitant la reincidència i afavorir el creixement individual com a persona, la responsabilitat comunitària i la cohesió social.
b. Que segueixin el principi de proporcionalitat en relació al tipus d'infracció que s'hagi comès, per tal de garantir que s'adaptin a la seva finalitat educativa, reparadora i integradora, en funció de les seves circumstàncies específiques.
c. Realitzar la mesura alternativa el més aviat possible al dia de la infracció perquè sigui més eficaç i sigui més evident la relació causa – efecte.
d. Que la mesura no duri més de 6 mesos en el temps, ni de 3 mesos per a menors de 16 anys.
e. Adaptar la mesura als horaris de les persones infractores, de manera que no afecti el seu horari formatiu o laboral.
f. Condicionar la mesura alternativa a la disponibilitat dels recursos en cada moment a l'Ajuntament d'Eivissa.
g. Adaptar el tipus de mesura segons si la infracció comesa afecta a terceres persones, a la seguretat ciutadana, a espais públics o als comportaments vandàlics.
h. Si la persona infractora és menor d'edat es prioritzaran mesures educatives i davant perfils de risc o vulnerabilitat social si la sanció es considera greu es proposarà la combinació de la mesura corresponent amb els plans de desenvolupament personal.
i. Continuar amb el procés de la sanció econòmica en cas de no compliment de la mesura alternativa.
j. La substitució de la sanció per una mesura alternativa serà valorada com a favorable o desfavorable per la comissió. Serà favorable quan: compleixi el termini i requisits de petició i s'observi en el menor la voluntat real de reconèixer la infracció comesa i valorar l'oportunitat i conveniència de la mesura. Per a la comunicació amb els representants legals del menor i l'anàlisi d'altres circumstàncies que ho justifiquin, si cal es realitzarà una entrevista prèvia del / la menor i la família amb un membre assignat per la comissió.
3. La resolució per la qual s'acorda o es denega la substitució s'ha d'adoptar en un termini màxim de 30 dies comptats des de la signatura de la presentació de la petició corresponent.
4. Si en el termini expressat en l'Apartat c) no s'ha notificat la resolució expressa, es produeix la caducitat del procediment de substitució. En aquest cas, la resolució que declara la caducitat ha d'ordenar la continuació de la tramitació del procediment sancionador o l'execució de la sanció, segons correspongui, i es reprèn també el còmput dels terminis de prescripció i caducitat.
Apartat IV. Procediment de substitució:
1. El procediment de substitució s'inicia prèvia petició dels representants legals del menor a l'Ajuntament, sol·licitant una mesura alternativa a la sanció dirigida al Departament de Sancions de l'Ajuntament d'Eivissa durant els 15 dies hàbils següents a partir de la notificació de la sanció .
2. L'Ajuntament crearà mitjançant decret d'Alcaldia una comissió tècnica, que podrà estar formada pels següents perfils professionals dels següents Departaments: Serveis socials: un / a educador / a social, - Joventut: Tècnic / a de joventut, Policia local: Policia tutor, - Pla Municipal sobre Drogues: Tècnic / a del PMD.
3. Funcions de la comissió:
a. Rebre i valorar la petició per part dels representants legals del menor de substitució.
b. Un cop la petició ha estat realitzada, un o dos membres de la comissió, hauran de mantenir una entrevista amb el menor i els seus representants legals per tal de contrastar la voluntat real de reconèixer la infracció comesa i valorar l'oportunitat i conveniència de la mida.
c. En funció dels criteris establerts en el punt 4 d'aquest document, el resultat de l'entrevista, i dels altres antecedents que consten, la comissió emet un informe favorable o desfavorable a la substitució de la sanció.
d. Si l'informe és favorable s'ha de concretar la mesura alternativa així com definir el pla de realització, lloc i calendari de compliment. Aquest pla de realització ha d'estar signat pel menor i els seus representants legals en un termini no superior a 10 dies naturals. Aquest consentiment implica el compromís del menor de complir amb el pla de realització, calendari, horari i condicions previstes així com l'acceptació de les normes del lloc on desenvolupi les activitats proposades.
e. L'elaboració del Pla de realització.
f. Designar el responsable del menor en el lloc on realitzarà la mesura estimada com oportuna.
g. Seguiment del compliment o no de la mesura. Coordinacions amb la persona designada com a responsable en el lloc on es desenvolupa les activitats incloses en el pla de realització.
h. La comissió podrà valorar la modificació de la mesura, si durant el compliment del pla de realització, el menor torna a ser denunciat per fets consecutius de la mateixa naturalesa d'aquella que ha generat la substitució i / o hi ha causes prou justificades.
i. La comissió podrà valorar la suspensió de la mesura abans de la data designada en el pla de realització quan el menor incompleixi les normes de la mateixa.
j. Un cop finalitzada la mesura, la comissió ha d'emetre un informe sobre el seu compliment, i remetre a l'òrgan competent per sancionar, per a adoptar l'arxiu del procediment sancionador, o la continuació d'aquest.
4. La persona infractora i els seus representants legals tenen el dret a rebre informació sobre la possibilitat de substitució de la sanció econòmica per mesures alternatives, sempre que es compleixin els requisits establerts.
5. L'Ajuntament ha de contactar amb el menor i amb els seus representants legals per oferir la possibilitat de substitució. Si en un termini de quinze dies hàbils no contesten, s'entén que rebutgen la possibilitat de substitució, i s'ha de reprendre la tramitació del procediment sancionador.
Apartat V. Compliment de la mesura alternativa:
1. L'Ajuntament facilitarà els espais i serveis que consideri oportú per a poder desenvolupar la mesura alternativa. Els menors tindran les assegurances corresponents per desenvolupar l'activitat considerada.
2. El menor ha de mantenir una actitud positiva que propiciï el compliment de la finalitat de la substitució de la sanció.
3. El menor ha d'arribar els dies indicats, en l'horari indicat i en el lloc establert on serà rebut per la persona designada per la comissió com a responsable de tutelar les activitats proposades a la mesura.
4. En el supòsit d'impossibilitat d'assistència per malaltia o accident, o per qualsevol altra causa justificada sobrevinguda, els representants legals hauran de comunicar-ho més aviat possible al responsable, i en el seu cas acreditar-ho. El responsable d'ajustar l'horari per tal de cobrir les hores totals proposades en el pla de realització.
Apartat VI. Modificació i suspensió o paralització:
1. La mesura acordada es podrà modificar en el cas que hi hagi motius justificats que quedin suficientment acreditats.
2. La suspensió o paralització es produirà per incompliment de la mesura alternativa.
3. En el cas que el menor i / o els seus representants legals rebutgin el pla de realització ofert en modificació, s'ha de suspendre la substitució.
Article 23. Prescripció d’infraccions i sancions i caducitat de l’expedient
Las infraccions/sancions contemplades en la present ordenança prescriuran:
1. A l'any, les corresponents a faltes lleus.
2. Als dos anys, les corresponents a faltes greus.
3. Als tres anys, les corresponents a faltes molt greus.
La caducitat de l'expedient sancionador es regirà per la legislació administrativa sancionadora general, sense perjudici del que disposi la legislació sectorial.
DISPOSICIONS
Disposició Addicional Primera
A partir de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, s'aplicarà el que preceptua la mateixa, sent de caràcter supletori que estipula l'Ordenança per fomentar i garantir la convivència ciutadana i conductes cíviques a l'espai públic d'Eivissa, en el que no interfereixi o entri en contradicció amb la present Ordenança.
Disposició Addicional Segona
La venda d'alcohol a les activitats d'espectacles públics i recreatives, i establiments públics, consumir, despatxar o permetre el consum de begudes alcohòliques quan no estigui permès serà sancionat en virtut del que disposa la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats, sent l'ajuntament l'encarregat d'instruir l'expedient sancionador corresponent.
Disposició Final Primera
En el no previst en aquesta Ordenança s'estarà al que disposa la normativa estatal i autonòmica vigents en el moment de la seva aplicació.
Disposició Final Segona
La present Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Disposició Final Tercera
Un cop aprovada aquesta Ordenança, l'Ajuntament farà una edició especialment preparada per ser distribuïda àmpliament en Oficines d'Atenció al Ciutadà, centres cívics, centres educatius, centres esportius, etc.
Eivissa, 24 de juliol de 2018
L’ALCALDE,
Rafael Ruiz González