Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 7840
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de les NNSS de planejament de Porreres que té per objecte la supressió de les UA1, UA2 i UA3 (100C/18)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 7 de juny de 2018 té entrada a la CMAIB sol·licitud d’informe en relació a la tramitació d’avaluació ambiental estratègica de la Modificació Puntual de les NNSS de planejament de Porreres que té per objecte la supressió de les UA1, UA2 i UA3  previstes en el planejament vigent per estar executades.

2.Adjunten a la sol·licitud la documentació de la MP  aprovada inicialment en data 28 de maig de 2018 pel Ple de la corporació, documentació redactada pel Gabinet  d’Anàlisi Ambiental i Territorial, GAAT,  el mes de maig de 2018.

3.Segons la memòria justificativa de la documentació presentada, a l’apartat 5 relatiu al compliment de la  normativa d’avaluació ambiental, es fa constar expressament que la modificació aprovada inicialment no té efectes significatius sobre el medi ambient per la seva escassa entitat, i que no es considera necessària la seva subjecció a avaluació ambiental estratègica.

4.Al seu escrit de remissió, l’Ajuntament de Porreres sol·licita l’aplicació de l’article 9.5 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, atès que la modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient per la seva escassa entitat.

5.L’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa que:”..... tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.

Consideracions tècniques i jurídiques

1.- La modificació  té per objecte la supressió de tres unitats d’actuació(UA1, UA2 i UA3)  previstes en el planejament vigent de 1998 per considerar l’Ajuntament que ja estan executades i es consideren innecessàries.

Respecte a la UA 1, a la memòria es fa constar que tot el viari es troba executat i disposa dels serveis urbanístics bàsics necessaris segons la legislació del sòl (accés rodat, subministrament d’aigua i energia, enllumenat públic i sanejament) per considerar-la sòl urbà com a conseqüència de l’execució anticipada de la dotació de serveis de la ronda. Així mateix, s’explicita a la documentació aprovada que la ronda ha estat assumida per l’administració (municipal i insular) de manera independent i gratuïta i no només en el tram de la UA-1 sinó en la seva globalitat de manera que s’ha millorat la funcionalitat i la mobilitat perimetral.

La documentació aprovada indica també que  el viari de la UA 2  i la UA 3 estan completament executats i disposen dels serveis urbanístics bàsics  i que la dotació és suficient per a aquesta capacitat.

Així mateix es fa constar que la supressió de les UA no suposa una modificació de l’ordenació urbanística i, per tant, no suposa un augment de l’edificabilitat, densitat i modificació dels usos del sòl prevists en el planejament vigent. En aquest sentit es tracta d’estricta gestió urbanística.

2.- La supressió de la delimitació de les UA per estar ja executades no comporta cap alteració física de l’estructura urbanística, ni  preveu  cap augment d’edificabilitat ni augment del sòl susceptible d’ésser urbanitzat. Els carrers afectats per la modificació disposen de tots els serveis urbanístics implantats, esteses elèctriques, xarxa de clavegueram, pluvials i xarxa d’abastiment d’aigua. No hi ha canvis respecte de la capacitat de població ni de creixement i no hi ha millor alternativa possible atès que la supressió de la delimitació és conseqüència de l’efectiva execució de les UA. No implica  efecte significatiu respecte del paisatge ni incidència sobre fauna i flora protegida.

3.- Es tracta, per tant, d’una modificació puntual que  no genera en si mateixa problemes ambientals significatius al tractar-se d’adequar el planejament en el sentit de no mantenir una delimitació innecessària quan ja s’ha executat l’àmbit de gestió.

Per tot l’anterior, podem considerar que es tracta d’una modificació d’escassa entitat únicament i exclusivament als efectes de l’àmbit d’aplicació d’avaluació ambiental estratègica.

4.- Al present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.  Estem davant una modificació d’escassa entitat del planejament vigent que no implica efectes significatius sobre el medi ambient.

5.- De conformitat amb  el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018), el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

6.- Per tot això, i vist l’informe  amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 9 de juliol de 2018 dicto la següent:

Resolució

Declarar que la Modificació Puntual de les NNSS de planejament de Porreres que té per objecte la supressió  de les UA1, UA2 i UA3  previstes en el planejament vigent per estar executades, aprovada inicialment en data 28 de maig de 2018 pel Ple de la corporació, no està subjecta a tramitació ambiental estratègica de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears atès que es tracta d’una modificació puntual d’escassa entitat i que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient.

La present resolució es refereix estrictament a l’àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica. No s’entra a valorar la justificació urbanística de la supressió de les unitats d’execució, en especial si  la seva execució s’ha ajustat o no al  sistema de gestió previst a la fitxa corresponent, qüestió que correspon a l’òrgan urbanístic.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de juliol de 2018 

El President de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias