Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 7760
Consell Executiu - Aprovació de les bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca destinats a associacions i col·lectius empresarials, i cooperatives, per al desenvolupament de programes actius de formació ocupacional i contínua i de la convocatòria corresponent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 9 de juliol de 2018, va adoptar el següent acord:

Primer. Aprovar les bases que s'adjunten en annex i que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per l'any 2017–2018, destinats a associacions i col·lectius empresarials, i cooperatives, per al desenvolupament de programes actius de formació ocupacional i contínua.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017-2018, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:

Partida

Quantia màxima

24100.4700000 Ajuts per al desenvolupament de programes actius de formació ocupacional i contínua

35.000,00 €

L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

  • President/a: el/la conseller/a executiu/iva d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
  • Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
  • Vocals:

- El/la director/a insular d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

- Un/a tècnic/a mitjà/ana de formació de l'Àrea d'Ocupació del CIM

- Un/a tècnic/a del CIM

Tercer. Aquesta convocatòria resta condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment que es resolgui.

Quart. Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Maó, 19 de juliol de 2018

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

 

ANNEX

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA DESTINATS A ASSOCIACIONS I COL·LECTIUS EMPRESARIALS, I COOPERATIVES, PER AL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES ACTIUS DE FORMACIÓ OCUPACIONAL I CONTÍNUA

Primera. Objecte i finalitat dels ajuts

1. Aquests ajuts s'emmarquen en el foment del desenvolupament econòmic i social, que correspon al Consell Insular, de conformitat amb l'article 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases del règim local, i de conformitat amb l'article 71 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i la Llei 53/2003 d'ocupació. Els ajuts també responen a les directrius 8 i 9 de l'Estratègia Europa 2020 sobre consecució d'una població activa qualificada, a les necessitats del mercat de treball, a la promoció de l'aprenentatge permanent (directriu 8), i a la millora de la qualitat i de els resultats dels sistemes educatius i de formació en tots els nivells (directriu 9).

2. L'objecte dels ajuts és promoure i donar suport a la realització de programes presencials de formació ocupacional i contínua desenvolupats a Menorca per part d'associacions, col·lectius empresarials i cooperatives de l'illa, en diferents línies d’especialització i àmbits socioeconòmics de rellevància per al territori insular, adreçats a persones treballadores ocupades i desocupades dins el període de la convocatòria.

Entenem com a cursos de formació ocupacional els que proporcionen coneixements bàsics per a fer feines i oficis amb gran demanda de personal a diversos sectors. Són programes formatius teoricopràctics que tenen com a finalitat millorar la qualificació professional i la capacitat d'inserció laboral mitjançant l'assoliment i el perfeccionament de les competències professionals de les persones treballadores. S'adrecen de manera prioritària a persones treballadores en situació d'atur.

La formació contínua, en canvi, és la que pretén millorar la qualificació professional de les persones treballadores per tal d'adaptar els seus perfils a les necessitats empresarials. Va dirigida principalment a persones treballadores en actiu, tot i que s'hi permet també l'accés de treballadors i treballadores en situació d'atur.

3. La finalitat d'aquests ajuts és incentivar les associacions, els col·lectius empresarials i les cooperatives perquè millorin l'oferta de programes de formació ocupacional i contínua existents a Menorca. Es tracta de contribuir a millorar i adequar les competències professionals de les persones treballadores a les necessitats del mercat i a promoure una ràpida i adequada inserció en el mercat de treball (objectius 4 i 5 de l'estratègia Espanyola d'Ocupació), amb l’objectiu final de millorar la seva ocupabilitat.

Segona. Finançament i import màxim

1. Per atendre els ajuts que són objecte d’aquesta convocatòria es destinarà la quantitat màxima de TRENTA-CINC MIL (35.000) EUROS, amb càrrec a la partida 4700000 del programa 24100 de l’exercici pressupostari de l’any 2018.

2. S'estableixen quatre línies d'ajuts i es distribueix l'import de la convocatòria entre elles d'acord amb el volum de treballadors/res en situació d'atur i en actiu per sector econòmic a l'illa de Menorca durant l'any natural anterior al d'aquesta convocatòria. D'aquest manera, el repartiment per línia de subvenció, segons el sector econòmic al qual es dirigeix l'acció formativa, és la següent:

- Ajuts per accions formatives emmarcades dins el sector primari: 10 %, que són 3.500 €.

Inclou formació per a activitats professionals de pesca, agricultura, ramaderia i altres del sector primari.

- Ajuts per accions formatives emmarcades dins el sector industrial: 20 %, que són 7.000 €.

Inclou formació per a activitats professionals de les indústries manufactureres, subministrament d'aigua, activitats de sanejament, gestió de residus i descontaminació i altres del sector industrial.

- Ajuts per accions formatives emmarcades dins el sector de la construcció: 10 %, que són 3.500€.

- Ajuts per accions formatives emmarcades dins el sector dels serveis i el turisme: 60 %, que són 21.000€.

Inclou formació per a activitats professionals de comerç, hoteleria, transport i emmagatzematge i altres serveis, a més dels no inclosos en les línies anteriors.

En el cas que per a una línia no s’esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a una altra línia. La comissió avaluadora determinarà el repartiment de les quantitats.

Els sol·licitants poden presentar, com a màxim, un projecte formatiu per cada línia i optar a un ajut màxim de 3.500 € per cada una d'elles. Com a màxim, el beneficiari podrà rebre un 75 % del cost de cada una de les accions formatives subvencionades que inclogui el seu projecte formatiu.

Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

Tercera. Activitats subvencionades: requisits i condicions

Poden ser objecte de subvenció l'execució de programes actius de formació ocupacional i contínua.

Les activitats subvencionades han de complir els requisits següents:

- Han de ser executades entre l'1 de novembre de l’any anterior a la publicació de les bases d’aquesta convocatòria i el 31 de octubre de l’any en curs.

- La formació ha de ser presencial i executar-se dins el territori de l'illa de Menorca.

- L’objectiu de les accions formatives ha d’estar en consonància amb l’activitat ordinària o l’objecte social de l’entitat sol·licitant.

- Cada acció formativa ha de tenir un mínim de 5 hores lectives.

- La formació pot ser gratuïta o de pagament, sempre que els ingressos obtinguts, més la suma dels ajuts concedits, no superin el 100% del cost de l'acció formativa subvencionada.

- Les accions formatives que es programin han de contribuir a millorar i adequar les competències professionals de les persones assistents a les necessitats del mercat laboral.

- La formació ha de respondre a una necessitat formativa concreta, que caldrà exposar i justificar en la sol·licitud de subvenció.

- Les persones destinatàries de la formació poden ser tant desocupades com ocupades en el moment d’iniciar la formació.

Queden excloses del procediment de concessió dels ajuts establerts en aquestes bases:

- Les accions formatives incloses en la formació professional de l'àmbit educatiu i les que serveixen per a complir amb normes nacionals obligatòries en matèria de formació.

- La formació adreçada a persones treballadores pròpies de l’entitat que sol·licita la subvenció, excepte en el cas de les cooperatives, a la qual poden accedir sempre que en siguin sòcies.

- La formació adreçada al personal funcionari i treballadors públics.

Quarta. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret d'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. L'import de l'ajut que es concedeix no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts i ingressos, el cost de l'activitat subvencionada.

3. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts concedits tant pel Consell Insular de Menorca com per altres administracions o entitats públiques o privades, al mateix beneficiari i per la mateixa activitat, sempre que el còmput total dels ingressos no superi el cost previst d'execució de l'activitat subvencionada. Els beneficiaris dels ajuts esmentats tenen l'obligació de comunicar al Consell Insular de Menorca la concessió de qualsevol ajut per a la mateixa activitat en el moment que en tenguin coneixement. En el cas que l’obtenció concurrent d’ajuts o subvencions i ingressos per a la mateixa activitat superi el seu cost de l'activitat subvencionada, es podrà revocar l'ajut o modificar la resolució de concessió segons el cas i podria, així mateix, donar lloc a les devolucions oportunes.

Cinquena. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser-ne beneficiàries les entitats següents, sempre que tenguin activitat ordinària i habitual dins l'àmbit territorial de Menorca:

a) Les associacions o col·lectius empresarials de Menorca, les agrupacions d'associacions empresarials de Menorca, les confederacions d'associacions empresarials de Menorca i altres entitats similars que representin col·lectius empresarials, legalment constituïdes com a tal.

b) Les cooperatives legalment constituïdes i inscrites com a tal que tenguin seu social a Menorca.

c) Els col·legis professionals amb seu o delegació a Menorca.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques.

b) Les persones jurídiques o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Les entitats que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i de les obligacions amb la Seguretat Social.

d) Les entitats integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50 % per béns o drets aportats o cedits per l’Administració insular.

Sisena. Presentació de les sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (en endavant BOIB).

2. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases.

3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A) Documentació administrativa general

Aquesta documentació només s'ha de presentar una vegada per cada entitat sol·licitant i és vàlida per a tots els ajuts que es demanin en aquesta convocatòria:

a) Còpia de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar un certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i per designar representant.

b) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua la persona que signa la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que sigui una persona diferent.

c) Còpia del document d’identificació fiscal de l'entitat sol·licitant (CIF).

d) Còpia del NIF de la persona representant de l'entitat.

e) Declaració responsable signada del representant legal amb indicació que l’entitat no està sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiària o d’entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (annex II).

f) Declaració responsable signada pel representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III). S'estableix l'obligació de comunicar al CIM les noves sol·licituds d'ajut o subvenció i els canvis en la situació d'ajuts i subvencions sol·licitats per a les mateixes activitats en el moment en què l'entitat en tengui coneixement, malgrat que sigui posteriorment a la concessió i a la justificació corresponent dels ajuts de la present convocatòria.

g) Certificat acreditatiu d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, tret que en el document de sol·licitud s’autoritzi el Consell Insular de Menorca a comprovar-ho.

h) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat relativa que els ajuts obtinguts es destinaran exclusivament a les activitats indicades anteriorment i organitzades per aquesta entitat i que en cap cas aniran destinats a activitats de les associacions o empreses que formen part d'aquesta entitat. (Annex I)

i) Document de designació de compte bancari de l’entitat segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, la qual cosa s’ha de fer constar expressament.

S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d i h en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Document model d’informació d’acció formativa (annex IV), degudament emplenat.

b) Document model de pressupost d’acció formativa (annex V) amb indicació de la previsió d’ingressos i despeses, degudament emplenat.

Els impresos i els documents model esmentats es facilitaran a les diferents seus administratives del Consell Insular de Menorca i també al web www.cime.es.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o es plantegin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A i B de l'apartat 2 s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels que estableix l'article 16.4 de l'esmentada llei.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.

Setena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

En la concessió dels ajuts es tindrà en compte la durada de l’acció formativa i els criteris de valoració de les propostes que s'enumeren a continuació (amb la valoració per a cada un d’ells), sempre considerant també els màxims establerts per a cada línia en aquesta convocatòria:

Punts

Justificació de la necessitat formativa, caràcter innovador

25

Definició dels objectius, concreció i adequació de la proposta

25

Adequació del perfil de la persona docent

15

Mecanismes d'avaluació

10

Nombre de places

10

Curs gratuït

15

Suma

100

a) Justificació de la necessitat formativa, caràcter innovador

Es valorarà la capacitat de contribuir a millorar i adequar les competències professionals a les necessitats del mercat i a promoure una ràpida i adequada reinserció de les persones en el mercat de treball i millorar l'ocupabilitat dels treballadors desocupats i en actiu. També es valorarà la necessitat i la idoneïtat de l’acció formativa en el context insular.

Les facetes innovadores a valorar poden estar relacionades amb el contingut i els objectius de les activitats, les formes creatives i inexplorades de millorar les competències professionals actuals en context insular, l'experimentació amb noves tecnologies i formats o amb la difusió dels resultats.

b) Definició dels objectius, concreció i adequació de la proposta

Es valorarà que els objectius proposats estiguin en consonància amb les necessitats que pretén atendre l'entitat sol·licitant, la població a què van dirigides i el nombre de beneficiaris.

Es valorarà el contingut tècnic de l'acció i la seva adequació a l'objectiu proposat, la durada i la calendarització, la descripció de les activitats concretes que es pretenen realitzar (difusió, entrevistes, selecció, impartició...) i la coherència del contingut formatiu plantejat envers el col·lectiu al qual s’adreça l’acció formativa.

c) Metodologia i mitjans didàctics

Es valorarà l’adequació dels mitjans didàctics i la metodologia que s'utilitzaran per a la realització de l’acció formativa.

d) Adequació del perfil de la persona docent

Es valorarà la preparació professional i l'experiència de la persona docent, així com la seva adequació als continguts que ha d’impartir.

e) Mecanismes d’avaluació per part dels alumnes

Es valorarà la concreció dels mètodes previstos d’avaluació de l’acció formativa: qualitat, adequació, innovació, etc.

f) Nombre d'alumnes

- De 6 a 10 alumnes: 4 punts

- D' 11 a 15 alumnes: 6 punts

- De 16 a 20 alumnes: 8 punts

- Més de 20 alumnes: 10 punts

(L’aula i les instal·lacions han de tenir la capacitat suficient per al nombre previst d’alumnes que s’indiqui en la sol·licitud).

g) Curs gratuït

Quan el curs sigui gratuït per als alumnes, s’atorgaran 15 punts en aquest apartat. En cas contrari, no s’atorgarà cap punt.

Vuitena. Determinació de l’import de la subvenció

1. El procés per a la determinació de la quantia dels ajuts serà el següent:

1.1. La Comissió Avaluadora estudiarà totes les sol·licituds que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria i realitzarà una valoració individual per a cada acció formativa, d’acord amb els criteris establerts en el punt anterior d’aquestes bases. Les accions formatives que obtenguin una valoració inferior a 40 punts no rebran ajut.

1.2. Per a cada una de les accions formatives amb una valoració igual o superior a 40 punts es calcularà el coeficient de valoració amb la fórmula següent: 1 + (punts obtinguts / 100).

Aquest coeficient, multiplicat per les hores de durada de l’acció formativa (amb un límit computable de 40 h), donarà la puntuació de l’acció formativa als efectes de fer el repartiment dels ajuts d’aquesta convocatòria.

1.3. L’import total dels ajuts de cada línia es dividirà entre la suma de puntuacions de les accions formatives d’aquella línia i es multiplicarà per la puntuació individual, per tal d'obtenir l’import d’ajut que correspon a cada acció formativa.

2. En cas que l’import resultant de les operacions anteriors sigui superior als màxims establerts per una acció formativa en aquesta convocatòria, és a dir, que sigui superior al 75 % del cost total de l’acció formativa o superior a 3.500 €, l’ajut quedarà fixat en el màxim permès. La suma dels excessos resultants es repartirà amb els mateixos criteris indicats anteriorment, però tenint en compte només les accions formatives amb un ajut inferior al màxim permès.

3. Si no s'exhaureix el pressupost d'alguna de les línies, l’import sobrant revertirà en les altres línies, seguint l'ordre següent:

1r. Ajuts al sector primari

2n. Ajuts al sector de la construcció

3r. Ajuts al sector industrial

4t. Ajuts al sector serveis i turisme

4. La Comissió Avaluadora resoldrà els dubtes que es presentin o les interpretacions que puguin sorgir i adoptarà els acords necessaris per al bon ordre del procés previst en aquestes bases.

Novena. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Són despeses subvencionables d’aquesta convocatòria:

a) Les retribucions dels formadors interns i externs per a l'exercici de les activitats de preparació, impartició, tutoria i avaluació als participants de les accions formatives. Es poden incloure factures o nòmines i el cost de Seguretat Social a càrrec de l’entitat. En el cas de nòmines, només serà imputable la part proporcional al cost/hora equivalent al doble del nombre d’hores de docència de l’acció formativa. En qualsevol cas, l’import màxim subvencionable en aquest apartat serà de 130 € per hora de docència de l’acció formativa.

b) Despeses de viatge, dietes i transport de les persones que imparteixen la formació.

c) Despeses de lloguers, tant d’instal·lacions com dels equipaments necessaris, sempre que s’hagin concertat de manera específica per a les accions formatives.

d) Despeses de mitjans didàctics i d’adquisició de materials de lliurament als alumnes, així com les despeses en béns consumibles utilitzats per a la realització de les accions formatives, incloent-hi material de protecció i seguretat.

e) Despeses de publicitat i difusió de l'activitat formativa.

S'acceptaran factures i pagaments realitzats abans de la data de publicació de les bases de la convocatòria, sempre que siguin posteriors a 31 de d’octubre de 2017, quan corresponguin a accions formatives efectivament realitzades en el període establert en la base tercera.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es realitzi dins el termini establert en aquestes bases.

3. Només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajut. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena (justificació de les despeses).

En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte, les inversions, les obres i la compra d'equipaments o de qualsevol bé inventariable de naturalesa similar.

4. En tot cas, no són despeses subvencionables, i per tant no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:

a) Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.

b) L’impost sobre el valor afegit (IVA), excepte que l’entitat acrediti que ni el recupera ni el compensa.

c) Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit o contractat a un preu superior de mercat.

d) Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar el projecte ni per dur-lo a terme.

e) Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives, i les despeses de procediments judicials.

f) Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.

g) Les assegurances.

h) Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o altres de semblants que no siguin per al docent.

i) Les despeses corrents (llum, aigua, etc.) per l’ús d’espais propis durant la preparació o l'execució de les accions formatives.

5. Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, en el seu cas, la part que s'imputa a la subvenció no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.

Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i s'ha de publicar l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. La instrucció correspon a un/a funcionari/ària de l'Àrea d'Ocupació del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports del CIM, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la comissió avaluadora si n’és obligatòria la constitució.

5. Anteriorment a l'emissió de l'informe de la comissió avaluadora, el funcionari encarregat de la instrucció de l'expedient ha d'emetre un informe en què acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

6. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la proposta de resolució corresponent a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

7. Quan la quantia de l’ajut proposat per la comissió avaluadora sigui substancialment inferior a l'ajut sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

8. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de tres mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

10. La convocatòria d'aquesta subvenció i la seva resolució s'han de remetre a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de l'LGS i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sense perjudici de l'obligació de notificar la resolució, individualment, a les persones interessades.

Onzena. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor competent.

2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

President/a: el/la conseller/a executiu/ova d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

Vocals:

- El/la director/a insular d’Ocupació, Projecció econòmica, Joventut i Esports

- Un/a tècnic/a mitjà/ana de formació de l'Àrea d'Ocupació del CIM

- Un/a tècnic/a del CIM

Dotzena. Modificació del projecte

1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants en el projecte, és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca al més aviat possible o, en tot cas, en el moment de la justificació.

2. No s'admetran modificacions substancials del projecte, és a dir, que alterin la naturalesa, les finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.

Tretzena. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s’abonaran quan el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb el que estableixen aquestes bases.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari que presenti els justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.

3. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria, i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

Catorzena. Justificació de la subvenció

1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit. El termini per justificar les despeses objecte de subvenció finalitza el dia 15 de novembre de l’any en curs. Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les han d’al·legar per escrit i, a la vista d’aquestes causes, l’òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La documentació que s'ha de presentar per a la justificació correcta i completa de la subvenció per cada projecte subvencionat, i que ha d'acreditar de la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut, és la següent:

a) Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades, les modificacions que s’hagin produït respecte del previst en la sol·licitud i els resultats de l’avaluació. Cal que aquesta memòria inclogui fotografies de les activitats que han estat objecte de subvenció.

b) Un exemplar de la publicitat escrita i gràfica que s’hagi creat en relació amb l'activitat subvencionada, en la qual consti l’ajut del Consell Insular de Menorca (només en el cas que l’ajut s’hagi concedit abans de la realització de l’acció formativa).

c) Document (annex VI) de memòria econòmica amb la relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i data de pagament.

d) La relació d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència, i declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat, d’acord amb el que estableixen els articles 31, 32 i 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La signatura del representant legal de l’entitat ha de constar en tots els fulls d’aquest document.

e) En cas que hi hagi diferències respecte el pressupost previst presentat en la sol·licitud, caldrà incorporar un document específic addicional per explicar les desviacions.

f) Qualsevol altra documentació que derivi de les bases o sigui requerida pel CIM amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica de l’activitat subvencionada.

3. Tots els pagaments han de comptar amb els justificants de pagament bancari corresponent i cal justificar el 100 % del pressupost presentat a la convocatòria de subvenció, no només la quantitat atorgada com ajut.

4. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable requerirà a l’entitat beneficiària la rectificació o el complement necessaris, que haurà d’aportar en el termini improrrogable de 10 dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment. Si l’entitat interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que desisteix de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, o amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, quan aquesta darrera entri en vigor.

5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb el que estableix l'article 31.3 b de l'RLGS, l'òrgan instructor li farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS (en cas d'actuacions que tenguin lloc després de l'aprovació de la convocatòria).

8. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

9. Si, un cop transcorregut el termini establert en les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, es requerirà el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

Quinzena. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi.

En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Realitzar l’activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l’Agència Tributària.

e) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

h) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

i) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en aquestes bases, incorre en alguna de les causes de l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per a concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament, o l'haurà de reintegrar, d'acord amb el que estableixen respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’haurà de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència es regeixen pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. S’ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe. En canvi, serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.

4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, així com en la resta de disposicions aplicables.

5. Si la despesa justificada de l’acció formativa subvencionada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

6. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:

a) En el cas que s'hagi executat una acció formativa, però la documentació justificativa de les despeses corresponents presentés deficiències perquè és inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s’ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajut no justificat o justificat incorrectament.

b) En cas que s’hagi executat una acció formativa, però la memòria d’actuació justificativa fos inadequada o incomplerta, l’import de revocació parcial podrà ser de fins a un 20 % de l’import concedit, en funció del grau d’incompliment dels requisits de contingut de la memòria.

c) En cas que no s’aporti un exemplar de la publicitat escrita i gràfica creada en relació amb l’activitat subvencionada, l’import de la revocació serà d’un 5 % de l’import concedit.

d) Quan el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % de l’import concedit per cada dia de retard.

e) En el cas d’accions formatives que tenguin lloc després de la notificació de la resolució de concessió de l’ajut, si el beneficiari no fa constar de manera expressa el suport del CIM, es minorarà en un 10 % l'import de la subvenció concedida. La mateixa minoració s’aplicarà per incompliment de les mesures alternatives que estableixi el CIM per difondre el finançament públic rebut en el cas d’accions formatives realitzades abans de la concessió de l’ajut.

7. Si l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte supera el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

8. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

Dissetena. Infraccions i sancions

1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (legislació bàsica) i el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005)

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)