Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 7719
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 17 de juliol de 2018 per la qual es convoca un concert social de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats privades autoritzades i que no pertanyen encara a la xarxa pública concertada, per a l’any 2018/2019
Versió PDF
Fets
En data 4 de maig de 2018, el director general de Dependència va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar 13.332 sessions del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca (SEDIAP).
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
4. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
6. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020.
7. El Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
8. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el qual es crea la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar el concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per als serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca amb entitats que tenen actualment aquests serveis autoritzats i no concertats i que han sol·licitat la seva acreditació però aquesta no ha estat resolta encara administrativament, en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2018/2019, d’acord amb l’annex.
2. Acreditar la urgència del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, d’acord amb l’informe justificatiu del director general de Dependència de 4 de maig de 2018.
3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de sessions en els serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2018/2019, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Dependència (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 17 de julio de 2018
La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Convocatòria del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2018/2019
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2018/2019, per a les entitats que tenen aquests serveis autoritzats i no concertats amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. I es dicta a l’empara del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, específicament d’acord amb la disposició transitòria primera, que estableix el procediment d’urgència, perquè es tracta d’entitats que tenen autoritzats els serveis, però no disposen de l’acreditació definitiva.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de sessions de desenvolupament infantil i atenció primerenca de caràcter generalista de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca de serveis socials de les Illes Balears, adreçats a l’atenció integral dels infants de 0 a 6 anys que ho requereixin, en l’àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Òrgan instructor
L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Dependència.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, ubicat al carrer de Joan Crespí, 11, de Palma, o als llocs que determina l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat al Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, s’ha d’enviar per correu electrònic (concerts@dgad.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada al Servei de Valoració i d’Orientació de la Discapacitat i Dependència, en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
4.1. Atès que els serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de les Illes Balears no disposen de l’acreditació definitiva, les entitats han de complir els requisits següents:
a. Estar autoritzades de conformitat amb el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
b. Haver sol·licitat l’acreditació dels serveis a l’Administració.
c. Tenir una experiència mínima de deu mesos en matèria d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. L’experiència només es pot acreditar amb els documents que estableix el punt 5.3, apartat a., d’aquesta convocatòria.
4.2. A més, les entitats no han de tenir concertades sessions d’atenció primerenca amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
4.3. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 4 del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, excepte pel que fa a l’acreditació.
5. Documentació que s’ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada SEDIAP i per al nombre de sessions que ofereixin per concertar amb l’Administració, que no pot ser superior a les sessions que tenen autoritzades actualment durant el 2018.
5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Certificat d’autorització o d’acreditació del servei per concertar. En cas que no estigui acreditat, sol·licitud d’acreditació degudament registrada.
b. Declaració responsable de no estar sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
c. Acreditació de solvència financera, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
d. Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
e. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
f. Acreditació de la titularitat de l’equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a un any.
g. Declaració del nombre total de sessions autoritzades actualment, signada per la direcció del servei.
h. Declaració, firmada pel responsable de l’entitat, que el servei compleix la normativa general o específica que els hi sigui d’aplicació, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.
6. Tramitació dels concerts
6.1 En el supòsit que una entitat sol·liciti més sessions de les que té autoritzades per al 2018, l’òrgan instructor només tindrà en compte les autoritzades efectivament.
6.2. Atès que la convocatòria preveu una disponibilitat pressupostària suficient per atendre totes les sessions autoritzades per un any, no es fixen criteris de selecció ni es crea una comissió avaluadora per fer-ho. En conseqüència, correspon a l’òrgan instructor resoldre tot el procediment.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, dels decrets de desplegament i aplicació d’aquesta Llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.
7.2. Aquests concerts s’han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l’acreditació, o si subsisteixen les necessitats que n’hagin motivat la formalització.
7.3. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es compleixen els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Sessions i distribució territorial
8.1. La previsió del nombre total màxim de sessions per concertar és de 13.332 a l’àmbit territorial de les Illes Balears.
8.2. Aquest nombre de sessions es correspon amb les que actualment estan fent les entitats privades no concertades i autoritzades durant el 2018 amb les entitats i la distribució de sessions següents, a títol informatiu:
|
Entitat |
Sessions de l’any 2017 |
|---|---|
|
Fundació NEMO |
6.072 |
|
APFEM |
1.320 |
|
CREIX |
5.940 |
9. Vigència del concert
El règim de concert s’iniciarà l’1 de setembre de 2018 o en la data que es signi, i finalitzarà dotze mesos després. El mes d’agost no es prestarà el servei.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 443.555€ (IVA exempt), que es distribuirà entre les mensualitats corresponents de l’any 2018 i 2019. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de sessions que ofereixin les entitats i pels serveis efectivament requerits per l’Administració.
10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat sense que suposi un compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per sessió és de 33,27 €, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Dependència el 9 de novembre de 2016.
11. Condicions tècniques d’execució
11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb els usuaris, el règim d’ús de les sessions, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.
11.3. Les aplicacions informàtiques del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència són les úniques vàlides per a la gestió de les sessions, així com qualsevol ús aplicable que es derivi de l’execució d’aquest concert.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca són els responsables del seguiment dels casos atesos, i s’han de coordinar amb el Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut i educatius.
12.2. Els tècnics del Servei de Valoració d’Atenció Primerenca (SVAP) poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Dependència.
12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.
14. Penalitzacions
L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d’accés dels infants i llista d’espera
Els criteris d’accés dels infants i la gestió de la llista d’espera es recullen en el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
16. Publicitat
16.1 Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat, la condició d’entitat pertanyent a la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que es facilitarà des de l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
16.2 Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que li proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.
17. Prerrogatives de l’Administració
17.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d’extinció
Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 28 del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.