Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 7682
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de legalització de camí asfaltat parc. 40, pol. 5 Comassema (T. M. Bunyola) (170a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29de juny de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de legalització de camí asfaltat parc. 40, pol. 5 Comassema (T. M. Bunyola), en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que
Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
a.Els projectes no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II però que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de la Xarxa Natura 2000.
L’àmbit del projecte està totalment inclòs dins la ZEPA ES0000441 d’Alfàbia a Biniarroi.
D’altra banda, l’article 101.2 del Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana (Decret 19/2007, BOIB 54 ext. d’11/04/2007) especifica que:
Així mateix, dins l’àmbit territorial d’aquest Pla, a més del que preveu la normativa específica, s’han de sotmetre obligatòriament als procediments d’avaluació d’impacte ambiental i/o avaluació ambiental estratègica, les actuacions següents:
-Reforma i condicionament de carreteres, rondes, vials i camins existents, i habilitació de nous senders i pistes forestals.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte es titula “Projecte de legalització de camí asfaltat parc. 40, pol. 5 Comassema (T. M. Bunyola)”.
La possessió de Comassema es troba a la vall d’Orient, envoltada pel relleu muntanyenc configurat pel puig de l’Ofre, el puig d’Alaró, el puig d’Alcadena i el penyal d’Honor.
El camí té una longitud de 290 m i una amplada mitjana de 3.4 m. És privat. Té el seu inici al camí de Son Vidal-Comassema i finalitza a l’esplanada junt a l’habitatge.
L’autorització lliurada per l’ajuntament de Bunyola en el seu moment (any 2006) incloïa la condició de què el ferm fos de terra compactada. Poc després, rere una sèrie de pluges torrencials, es va comprovar com el camí patia una degradació molt acusada per causa de l’erosió, fet que dificultava en extrem el trànsit i el feia molt perillós. Per posar-hi remei, el promotor decidí d’asfaltar-lo entre 2006 i 2007. Ara es proposa la legalització de l’obra.
L’àmbit es troba a la finca de Comassema. Paisatgísticament, correspon majoritàriament a un mosaic agrícola de secà tradicionalment dedicat al conreu d’oliveres de muntanya, alternats amb masses forestals de pinar i garriga d’ullastre. La finca es dedica a la producció d’oliva, però preveu la sembra de cirerers i el manteniment d’una petita cabana ovina de vint caps.
L’àmbit està inclòs a la ZEPA ES0000441 d’Alfàbia a Biniarroi. Està dins ANEI i Paratge Natural de la Serra de Tramuntana. Pel que fa a les APR, el camí i l’esplanada està afectat per APR d’erosió i, només una petita part, per APR d’esllavissada. També està inclòs dins una ZAR (zona d’alt risc d’incendis). La vulnerabilitat d’aqüífers és baixa.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Els efectes ambientals que ara es produiran seran mínims. Com ja s’ha esmentat, es tracta d’un projecte que fou executat fa més de deu anys. Segons consta a l’EIA, no es va incrementar l’amplada del camí, ni la seva longitud. Tampoc la superfície de l’esplanada.
El camí és privat i únicament arriba a l’habitatge situat a la part final. No existeix dret de pas cap a altres finques. L’arranjament del camí no va suposar un increment del trànsit, atès que aquest només consisteix en l’accés a les cases i els vehicles amb funció agroramadera. Per tant, les obres no han implicat un major nivell d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. No hi ha constància de la deposició de residus, ja que el camí i les rodalies es troben completament nets de materials de construcció. Respecte al paisatge, el camí està encaixonat entre marjades, adaptat a les corbes de nivell i tapat per la massa forestal. No és visible des de les finques properes.
L’EARA conclou que la legalització no implicarà una afectació als valors ambientals que determinaren la declaració de la ZEPA. La fitxa normalitzada de dades inclou espècies de fauna i flora que no es preveu que es vegin afectades. Els hàbitats presents a la zona, segons la capa del visor de la IDEIB de 2005, són Cneoro tricocci-Ceratonietum siliquae, Clematido cirrhosae-Quercetum rotundifoliae i el Brachypodietum phoenicoidis, si bé tots ells es troben a una distància prudencial del camí (més de 250 metres) i, per tant, no hi ha cap tipus d’afectació.
4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
S’han efectuat consultes a cinc administracions: Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, Servei de Planificació al Medi Natural, Servei d’Aigües Superficials, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i Direcció Insular d’Urbanisme.
En el moment de l’emissió del present informe no s’ha rebut resposta de cap d’ells.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: La llicència d’obres de l’ajuntament de Bunyola fou expedida a principis del segle XXI. Permetien la construcció de les edificacions, el camí d’accés i l’esplanada. La finalització d’obres municipal es signà el 09/10/2006. La longitud del camí és de 290 metres, amb una amplada mitjana de 3.4 metres i un pendent superior al 5%. L’autorització municipal contemplava que el ferm fos de terra compactada, i així es va fer. Al poc temps es va comprovar que les pluges, atès l’elevat pendent existent, afectava greument la integritat del camí, provocant important erosions. El resultat és que el camí esdevengué gairebé impracticable per al trànsit en unes condicions mínimes de seguretat. El promotor, per donar solució a aquest problema, decidí asfaltar-lo a tota la seva longitud, mantenint l’estructura (amplada, longitud i superfície) que ja havia estat autoritzada. Ara es presenta el projecte de legalització del condicionament del camí i esplanada, dins el procediment d’avaluació d’impacte ambiental simplificada.
2. Ubicació del projecte: La finca de Comassema es troba a la vall d’Orient, al terme municipal de Bunyola, dins el polígon 5 parcel·la 40. Està afectada per la ZEPA ES0000441 d’Alfàbia a Biniarroi, per ANEI i també és a l’àmbit del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana. El camí i l’esplanada estan afectats per diverses APRs (erosió i esllavissada). També figuren dins zona d’alt risc d’incendis. La vulnerabilitat d’aqüífers és baixa.
3. Característiques del potencial impacte: El projecte avaluat és una legalització d’unes obres realitzades fa més de deu anys. L’ajuntament de Bunyola va donar llicència d’obres per al camí i l’esplanada, amb la condició que es fessin amb ferm de terra compactada. La posterior actuació d’asfaltat, que va tenir lloc entre 2006 i 2007, es va ajustar als paràmetres del camí existent, sense incrementar superfície ni longitud. No hi ha constància que es generessin residus, atès que no hi ha cap indici en l’actualitat que ho confirmi. El camí és particular, sense dret de pas. Únicament en fa ús la propietat amb vehicles particulars cap a les edificacions o bé els vehicles agroramaders de l’activitat que es desenvolupa a la finca. El trànsit, aleshores, no s’ha incrementat i, per tant, tampoc les emissions gasoses. Pel que fa al paisatge, el traçat del camí s’ajusta a l’orografia, es perfila seguint les marjades, compta amb coloracions integrades en el medi i, a més, existeix una pantalla forestal. En conseqüència, no pot ser vist des de les propietats veinades. Es presenta un estudi d’avaluacions de repercussions ambientals (EARA) que conclou que el projecte no afecta els valors que determinaren la declaració de l’espai de la XN2000. La consolidació del camí i esplanada han contribuït en certa manera a reduir el risc d’erosió i esllavissada que existeixen en tant es tracta d’una zona afectada per aquestes APRs. L’execució del projecte fa un decenni no té cap incidència en l’actualitat sobre el risc d’incendis, si bé es proposen mesures protectores i correctores pel que fa a aquest impacte. Els hàbitats que es localitzen a les proximitats estan prou lluny com per veure’s afectats pel projecte.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de legalització de camí asfaltat parc. 40, pol. 5 Comassema (T. M. Bunyola), atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i les relatives a disciplina urbanística, al tratar-se d’una legalització, i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació, en especial l’informe que contempla l’article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, que ha d’emetre l’òrgan competent en matèria d’espais naturals protegits.
Palma, a 2 de juliol de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias