Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 7654
Aprovació definitiva ordenança de circulació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per fer constar que l’Ajuntament Ple en sessió de dia 21 de juny de 2018 acordà aprovar definitivament l’ordenança municipal de circulació, que a la lletra diu:

PROJECTE D’ORDENANÇA GENERAL DE CIRCULACIÓ

TÍTOL PRELIMINAR .Objectiu i àmbit. Disposicions generals

Article 1. Objecte de l’Ordenança

Aquesta Ordenança té com objecte principal garantir la seguretat, l’ús i el gaudi de les persones usuàries de la via pública, mitjançant la regulació de la circulació dels vehicles, de les persones vianants i d’altres mitjans de transport per les vies urbanes d’acord amb el que estableix el RDL 6/2015, de 30 d’octubre, Text Refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial; el Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre pel que s’aprova el Reglament general de circulació i el Reial decret 320/1994, de 25 de febrer, que aprova el Reglament de procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora en matèria de trànsit i la resta de disposicions aplicables.

Apart del previst en la present Ordenança, també són d’aplicació els preceptes continguts en l’esmentat Reial Decret, o norma que el substitueixi, i els de la normativa que el desenvolupi.

Article 2. Àmbit d’aplicació

Aquesta Ordenança serà d’aplicació en totes les vies públiques aptes per a la circulació, a les vies que sense tenir aquesta aptitud, siguin d’ús comú i en les vies i terrenys privats que siguin utilitzats per una col·lectivitat indeterminada de persones usuàries en el marc de les normes autonòmiques, estatals i de les directives europees d’aplicació.

No seran aplicables els preceptes d’aquesta Ordenança als camins, terrenys, garatges, cotxeres i altres locals de similars característiques, construïts dins de finques privades, sostrets a l’ús públic i destinats a l’ús exclusiu de les persones propietàries i dels seus dependents.

Aquestes competències referides a les vies urbanes, els camins i els espais públics del terme municipal, inclouen:

a) De forma general l’ordenació i control del trànsit de persones i de vehicles en les vies dels nuclis urbans.

b) Les normes, que per raons de seguretat vial han de regir per a la circulació de tot tipus de vehicles, persones vianants i animals.

c) Els criteris de senyalització de les vies.

d) Les autoritzacions que, per garantir la fluïdesa de la circulació viària, hagi d’atorgar l’Ajuntament amb caràcter previ a la realització d’activitats que afectin la circulació de vehicles, persones i animals, així com qualsevol mesura que estigui orientada a la mateixa finalitat.

e) La regulació de les infraccions derivades de l’incompliment de les normes establertes i de les sancions que s’hi apliquin, així com el procediment sancionador.

f) Les mesures cautelars. Immobilització i retirada de vehicles.

g) Qualssevol altres funcions reconegudes per la legislació vigent.

TITOL PRIMER. Competències de la Policia Local

Article 3. Els i les agents policia

Els i les agents de la Policia Local són competents en la regulació del trànsit urbà i formulació de les denúncies que procedeixin de les infraccions que es cometin contra allò que disposa la present Ordenança i la resta de disposicions aplicables.

Article 4. Senyals

Els senyals i indicacions que efectuïn els i les agents de la Policia Local per regular el trànsit s’obeiran amb la màxima celeritat i prevaldran sobre les normes de circulació i sobre qualsevol altra senyalització fixa o lluminosa encara que sigui contradictòria.

L’incompliment dels senyals dels i les agents encarregats de la circulació tindrà el caràcter d’infracció greu.

Article 5. Facultats

La Policia Local, per raons de seguretat ciutadana, o bé per a garantir la fluïdesa de la circulació, podrà modificar, eventualment l’ordenació existent en aquells llocs on es produeixin grans concentracions de persones o vehicles, i també en casos d’emergència. Amb aquest fi, es podran col·locar o retirar provisionalment els senyals que calgui, com també prendre les oportunes mesures preventives.

La Policia Local podrà ordenar, previ requeriment a la persona conductora, propietària o persona encarregada del vehicle, si ha estat possible la seva localització, que posi fi a la situació irregular del vehicle, i podrà adoptar mesures precautòries cas que no s’atengués l’esmentat requeriment.

TÍTOL SEGON. Normes generals de comportament en la circulació

CAPÍTOL PRIMER. Normes generals

Article 6. Normes generals

1. En favor de l’interès general i de cara a una correcta convivència ciutadana, totes les persones usuàries de la via pública han de comportar-se de manera que no causin molèsties innecessàries, i no obstaculitzin indegudament la circulació. També han d’extremar la precaució i la diligència oportunes per no convertir-se en un perjudici o un perill per a ells mateixos i per a la resta de persones usuàries i per no malmetre els béns.

2. Totes les persones que circulin per aquestes vies estan obligades a complir els preceptes de la present Ordenança i la legislació vigent en cada moment en matèria de circulació i a col·laborar amb les autoritats o amb els seus i les seves agents per a facilitar-los la tasca en el desenvolupament de les seves funcions, als quals no els podran faltar al respecte ni la consideració.

3. Les persones usuàries dels vehicles no podran baixar-ne ni obrir-ne les portes sense que estigui perfectament aturat i en lloc que ofereixi prou garanties de seguretat i s’asseguraran abans d’obrir les portes que poden fer-ho sense perill per a la resta de persones usuàries.

4. Les persones conductores hauran d’estar en tot moment en condicions de controlar els seus vehicles. A l’apropar-se a d’altres persones usuàries de la via pública, hauran d’adoptar les precaucions necessàries per a la seguretat de les mateixes, especialment quan es tracta d’infants, gent gran, persones invidents o d’altres persones amb problemes de mobilitat.

5. En particular, queda prohibit:

a) Entorpir la marxa de la resta de persones usuàries de la via pública

b) No adequar la conducció a les característiques de la via.

c) Conduir sense la diligència i les precaucions necessàries

d) Conduir de forma negligent

e) Conduir de forma temerària

f) Circular amb les portes del vehicle obertes

g) Circular sense cap tipus d’enllumenat en situació de falta o disminució de visibilitat

h) Portar els llums de posició apagats, un vehicle immobilitzat, estant obligat a utilitzar-los.

i) No senyalitzar amb antelació suficient, l’inici d’una maniobra

j) Forçar velocitats i/o acceleracions brusques.

6. És funció de l’Ajuntament regular la circulació de vehicles i persones vianants del municipi, per la qual cosa es definirà la senyalització oportuna i, si així ho acorda, pot preveure la reserva d’espais d’interès públic restringint-ne el trànsit o l’ús.

7. L’Ajuntament, a judici seu i quan les característiques d’una determinada zona urbana del municipi ho justifiquin, pot establir-hi normes específiques de circulació, establint sentit únic, fixant una velocitat màxima diferent de la resta de la ciutat, o qualsevol altra modificació que entri dins les seves competències.

8. No podrà circular cap vehicle que no reuneixi totes i cadascuna de les condicions que en aquest sentit estableix la normativa vigent. Igualment, totes les persones conductores tenen l’obligació de portar la documentació personal i del vehicle que estableixi la legislació vigent en cada moment.

9. La regulació del trànsit urbà correspondrà als i a les agents de l’autoritat.

10. També la Batlia podrà habilitar el personal destinat a la vigilància i control de les zones d’estacionament amb control horari, conegudes habitualment com zona blava, per formular denúncies per infraccions en aquestes zones amb prohibició de parada o estacionament.

11. Qualsevol persona o entitat que projecti organitzar manifestacions esportives, culturals, reivindicatives o de qualsevol altre tipus que afectin de qualsevol manera a les vies públiques del municipi, ha de sol·licitar per escrit i amb antelació suficient l’autorització a l’Ajuntament.

CAPÍTOL SEGON. Persones conductores i persones usuàries

Article 7. Obligacions de les persones conductores

1. La persona conductora d’un vehicle està obligada a mantenir la seva pròpia llibertat de moviments, el camp necessari de visió i l’atenció permanent a la conducció, que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones ocupants del vehicle i altres persones usuàries de la via. A tal efecte hauran de tenir cura especialment de mantenir la posició adequada i que la mantinguin la resta de persones passatgeres i l’adequada col·locació dels objectes o animals transportats perquè no hi hagi interferència entre la persona conductora i qualsevol d’ells.

2. No se superaran les places d’ocupació del vehicle i els vehicles només podran transportar allò homologat que determini la fitxa tècnica.

3. Resta prohibit conduir utilitzant cascs o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i la utilització durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil i qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació, excepte quan el desenvolupament de la comunicació tingui lloc sense fer servir les mans ni utilitzar cascs, auriculars o instruments similars.

4. Les persones conductores i ocupants de vehicles a motor, ciclomotors i altres vehicles, estan obligades a fer ús adequat i reglamentari dels elements de protecció establerts en el Reglament general de circulació per a cada tipus de vehicle (cinturó de seguretat, casc protector homologat i/o altres elements de seguretat correctament cordats).

5. Queda prohibit conduir un vehicle si es porta instal·lat un inhibidor de radar o qualsevol altre mecanisme encaminat a interferir el correcte funcionament dels sistemes de vigilància del trànsit, així com l’emissió de senyals amb aquesta finalitat. Aquesta infracció serà considerada molt greu.

6. No podrà circular la persona conductora del vehicle amb taxes o quantitats superiors a les reglamentàries de begudes alcohòliques, estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues.

7. D’acord amb l’establert en el Reglament General de Circulació, totes les persones conductores de vehicles queden obligades a sotmetre’s a les proves que s’estableixin per a la detecció de possibles intoxicacions etíliques o per substàncies estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substancies anàlogues:

a) Qualsevol persona usuària de la via o conductora de vehicle implicat directament com a possible responsable d’un accident de circulació

b) Les persones que condueixin qualsevol vehicle amb símptomes evidents, manifestacions que denotin o fets que permetin presumir que ho fan sota influència de begudes alcohòliques o estupefaents.

c) Les persones conductores que siguin denunciades per infracció de les normes de trànsit.

d) Les persones que conduint un vehicle siguin requerides per l’autoritat o els seus i les seves agents dintre dels controls preventius d’alcoholèmia o drogues ordenats per l’autoritat.

e) Totes les persones usuàries de la via implicades en un accident de circulació.

Article 8. Persones usuàries de la via pública

Comportament en cas d’emergència:

Qualsevol persona usuària de les vies que estigui implicada en un accident, el presenciï o en tingui coneixement, estarà obligada a:

a) Detenir-se tan aviat com li sigui possible, sense crear perill per a la circulació.

b) Auxiliar o sol·licitar auxili per atendre a les víctimes, si n’hi hagués, col·laborar per evitar mals o danys majors, restablir en la mesura que sigui possible, la seguretat de la circulació i esclarir els fets, i mirar de mantenir la seguretat de la circulació en el lloc de l’accident fins que arribin els i les agents de l’autoritat.

c) En el supòsit que hagués resultat morta o ferida alguna persona, mirarà d’evitar, sempre que això no suposi cap perill per a la seguretat de la circulació, la modificació de l’estat de les coses i la desaparició de les empremtes que puguin resultar útils per determinar la responsabilitat de l’accident.

d) No abandonar el lloc de l’accident fins que hi arribin els i les agents de l’Autoritat, a no ser que les ferides que s’hagin produït siguin lleus, que no necessitin assistència, la seguretat de la circulació s’hagi restablert i que cap de les persones implicades el sol·liciti.

e) Facilitar les dades precises sobre la pròpia identitat o les del vehicle, si així ho demanen d’altres persones implicades en l’accident.

f) Sotmetre’s a les proves que indiquin les autoritats per comprovar el grau d’impregnació alcohòlica o d’altres substàncies estimulants.

Article 9. Circulació d’animals i carros

1. Els animals han de circular sempre per la calçada, acostats a la seva dreta, al pas i subjectes o muntats de manera que la persona que els condueix pugui sempre dirigir-los i dominar-los.

2. La circulació d’animals en grups nombrosos, per les vies urbanes del municipi requerirà la prèvia autorització expressa de la Batlia, la qual s’assenyalarà itinerari, horari i personal, entre el qual hi haurà, al manco, una persona conductora major de 18 anys, la qual tendrà cura del compliment de les normes pertinents. No serà preceptiva l’autorització en els casos d’activitats organitzades pel propi Ajuntament.

3. Queda prohibida la circulació, encara que estiguin enganxats a un vehicle, d’animals malalts, ferits, molests, perillosos o sense domar, així com netejar-los o ferrar-los a les vies d’ús públic.

4. En quan als vehicles de tracció animal, els carros hauran de circular sempre a pas normal, sense córrer, en aquells passatges en els quals la intensitat del trànsit o l’aptitud de la calçada així ho permeti.

5. La Batlia podrà limitar la circulació de les galeres de servei públic i resta de vehicles de tracció animal per aquelles vies en què les circumstàncies de trànsit així ho exigeixin. Aquesta limitació s’acordarà mitjançant Ban o Decret i es publicarà amb els mitjans de difusió que la Batlia estimi convenients.

6. Els vehicles de tracció animal circularan el més acostat possible a la vorera de la calçada prohibint-se, totalment, que ho facin pel centre o costat esquerre, també en els carrers de direcció única, manco per avançar o agafar un carrer de l’esquerra, havent-ho de dur a terme progressivament i anunciar el propòsit amb la senyal corresponent, realitzada amb l’anticipació precisa.

Article 10. Carrils reservats, carril bicicleta.

1. Pels carrils reservats o de circulació especial només podran circular els vehicles que indiqui la senyalització corresponent.

2. El carril bicicleta serà d’ús exclusiu per a bicicletes (excepte que la senyalització existent indiqués quelcom diferent), i tant les persones vianants com altres vehicles no podran circular, parar o estacionar-hi llevat de permís o habilitació específica de circumstàncies per raons d’ordre o interès públic.

CAPÍTOL TERCER. Senyalització

Article 11. Normes generals

1. Els senyals d’ordenació del trànsit instal·lats a la via pública, amb les característiques i signes establerts al Decret Legislatiu 6/2015 i disposicions reglamentàries i d’ús preceptiu, són de general obligació.

2. Els senyals, tant indicatius com restrictius, col·locats a les entrades del municipi i dels seus nuclis agregats, independentment del tipus de via, regeixen amb caràcter general a tota la població, llevat que en les vies urbanes hi hagi unes altres senyalitzacions específiques per a algun dels seus trams.

3. Els senyals que estiguin a les entrades de les illes de persones vianants o zones de circulació restringida regeixen en general per a tots els seus perímetres respectius.

4. Ateses les característiques de determinades vies urbanes, poden instal·lar-s’hi senyals de dimensions reduïdes.

5. Als efectes d’aquesta Ordenança, les tanques col·locades a qualsevol zona de la via pública tenen la mateixa consideració que la senyalització d’abalisament, per la qual cosa prohibeixen el pas a la via o part de la via que delimitin a través de la línia real o imaginària que les uneixi. Si fos necessari i per fer més comprensible la seva delimitació les tanques es poden unir amb una cinta o qualsevol altre element que tingui la mateixa eficàcia. A més, la prohibició de pas s’aplica a tot l’ample de la calçada, vorera, zona de vianants o part de la via delimitada, segons escaigui. Les tanques poden tenir instal·lats senyals del tipus que es preveu a la legislació vigent o cartells informatius. Les persones usuàries de la via han d’adequar el seu comportament a allò que s’indiqui en aquests cartells.

6. Els danys que s’ocasionin a les instal·lacions i senyals s’han d’indemnitzar, fins a la seva completa reposició, per la persona autora del dany, sense perjudici de sanció corresponent i de la responsabilitat que es pogués exigir.

 

Article 12. Prioritat entre senyals

1. L’ordre de prioritat entre els diferents tipus de senyals és el següent:

a) Senyals i ordres dels i de les agents de la Policia Local.

b) Senyalització circumstancial que modifiqui el règim normal d’utilització de la via.

c) Semàfors.

d) Senyals verticals de circulació.

e) Marques vials.

2. En el cas que les prescripcions indicades per diferents senyals semblin contradictòries entre si, prevaldrà la prioritària, segons l’ordre establert al punt anterior, o la més restrictiva si es tracta de senyals del mateix tipus.

Article 13. Manteniment de senyals

1. Correspon a l’Ajuntament el manteniment de les vies de la seva titularitat, en les millors condicions possibles de seguretat per a la circulació, i la instal·lació i conservació dels senyals i les marques vials adequades, així com les autoritzacions prèvies per a la instal·lació d’altres senyals de circulació. En cas d’emergència, els i les agents de la Policia Local podran instal·lar senyals circumstancials.

2. En el seu cas, les persones propietàries dels immobles en els quals s’ubiquin senyals de circulació al servei d’elles mateixes (guals...) hauran de mantenir-los tal com diu l’apartat anterior. Aquests senyals, en tot cas, hauran d’ajustar-se a les especificacions reglamentàries.

3. La responsabilitat de la senyalització d’obres que es realitzin a la via pública correspondrà als organismes que les realitzin i a les empreses adjudicatàries de les mateixes, d’acord amb el que es determini reglamentàriament, essent al seu càrrec la instal·lació, manteniment i eradicació. Les persones usuàries de la via estan obligades a seguir les indicacions del personal destinat a la regulació del trànsit en les esmentades obres.

Article 14. Retirada, alteració i substitució de senyals

1. La persona titular de la via, o, en el seu cas, l’autoritat encarregada de la regulació del trànsit, ordenarà la immediata retirada, i, en el seu cas, la substitució pels senyals que siguin adequats, dels antireglamentaris instal·lats, dels que hagin perdut el seu objecte i dels que no el compleixin per causa del seu deteriorament.

2. Excepte per causa justificada, ningú ha d’instal·lar, retirar, traslladar, ocultar o modificar la senyalització d’una via sense el permís de la persona titular de la mateixa o, en el seu cas, de l’autoritat encarregada de la regulació del trànsit o de la responsable de les instal·lacions.

3. Es prohibeix modificar el contingut dels senyals o col·locar-hi sobre plaques, cartells, marques o d’altres objectes que puguin induir a confusió, reduir la seva visibilitat o eficàcia, enlluernar a les persones usuàries o distreure la seva atenció.

4. Està expressament prohibida la instal·lació de publicitat en la senyalització.

CAPÍTOL QUART.  Persones vianants

Article 15. Normes generals de comportament

1. Les persones vianants circularan per les voreres o, en cas d’inexistència d’aquelles, el més a prop possible de les façanes i extremaran les precaucions a les entrades i sortides de garatges.

2. A les vies urbanes sense voreres o amb voreres que no permetin el pas simultani de dues persones, s’han d’extremar les precaucions, cedint el pas a les persones que, ateses les seves circumstàncies, tinguin més dificultats per fer-ho.

3. Les calçades es travessaran pels passos senyalitzats i, si no n’hi ha, es travessarà perpendicularment a la línia de vorada, el més a prop possible de les cruïlles i després d’assegurar-se que no s’acosten vehicles. En tot cas, s’extremaran les precaucions i, si és necessari, les persones vianants s’esperaran a la vorera i mai ho faran a la calçada.

4. A les calçades i zones reservades a les persones vianants no es permetrà la realització de jocs i activitats de qualsevol mena que puguin presentar molèsties o perill per a les persones vianants o per a la circulació de vehicles, fora del cas d’autorització expressa.

Article 16. Preferències

Fora dels casos d’emergència o prestació d’un servei públic puntual, les persones vianants tenen sempre preferència:

- A les voreres.

- Als passos de vianants.

- A les zones de mercats i fires.

- Als carrers sense voreres.

- Als carrers amb voreres estretes.

- Als carrers senyalitzats com a zona de prioritat invertida.

Article 17. Persones vianants d’atenció preferent

Les persones amb mobilitat reduïda per disminució física, edat avançada, acompanyament d’infants -amb cotxet o sense -, carregades amb objectes, o altres situacions anàlogues, tindran especial preferència quan circulin per zones reservades a les persones vianants o quan, essent imprescindible, ho facin per la calçada.

Article 18. Prohibicions

Es prohibeix a les persones vianants:

a) Circular per la calçada de forma innecessària i continuada o detenir-se en ella obstaculitzant la circulació o generant un perill.

b) Creuar les calçades mentre sigui encès el llum vermell del semàfor de persones vianants, o en punts distints als que estiguin autoritzats

c) Tenir un comportament a la via pública que provoqui risc o molèstia greu per la resta de persones usuàries.

d) Pujar, baixar o penjar-se d’una part qualsevol d’un vehicle en marxa.

e) Esperar els autobusos i la resta de vehicles de servei públic fora dels refugis o voravies, o envair la calçada per a sol·licitar-ne la parada.

f) Agafar-se a qualsevol part d’un vehicle en moviment o posar-se al damunt.

Article 19. Zones de persones vianants

1. L’administració municipal, quan les característiques d’una determinada zona urbana del municipi ho justifiquin a judici seu, pot establir-hi la prohibició total o parcial de la circulació, de l’estacionament de vehicles, o de totes dues coses. Els espais afectats s’anomenen zones de persones vianants.

2. Les àrees reservades han de tenir l’oportuna senyalització a l’entrada i a la sortida, amb independència que es puguin utilitzar altres elements mòbils que impedeixin l’entrada i la circulació de vehicles en el carrer o zona afectats.

3. A les zones de persones vianants la restricció de circulació i l’estacionament de vehicles pot comprendre la totalitat de les vies que estiguin dins el seu perímetre o només algunes. Pot limitar-se a un horari o ser permanent. Pot ser de caràcter diari o per un nombre determinat de dies. Les característiques específiques de cada zona es reflectiran en la senyalització.

4. Excepcions.

Qualsevol que sigui l’abast de les limitacions imposades, no afectaran a la circulació ni a l’estacionament dels següents vehicles:

a) Els del servei d’urgència i emergències, tal com serveis de Bombers, de Policia i de transport sanitari, i en general, tots aquells vehicles que siguin necessaris per a la prestació de serveis públics.

b) Els vehicles autoritzats no podran sobrepassar la velocitat màxima dels 10 km/h, adaptant-la però a la de les persones vianants.

c) La circulació, parada o estacionament de qualsevol vehicle no incloses en les excepcions anteriors i prèvia autorització del Servei Municipal, es farà prenent totes les precaucions necessàries amb els condicionants que determinin els serveis tècnics per garantir la seguretat de les persones vianants, conservació del paviment i dels elements de mobiliari urbà.

5. Es poden establir en les vies públiques, mitjançant la senyalització corresponent, àrees en les quals els espais generals de circulació per a vehicles quedin restringits, i on les persones vianants tinguin prioritat en totes les seves accions.

TITOL TERCER. De la circulació dels vehicles

CAPÍTOL PRIMER. Velocitat i límits

Article 20. Velocitat màxima

1. La velocitat dels vehicles que circulin pel nucli urbà, per a vehicles de tota classe, no podrà superar els 50 quilòmetres per hora, sense perjudici d’altres regulacions de la velocitat específiques per raó de la pròpia configuració i les circumstàncies de cada via, que seran expressament senyalitzades.

2. En els carrers on se circuli només per un carril, en els carrers sense voreres i en els de gran afluència de persones vianants es prendran les precaucions necessàries, i es donarà preferència, en tot cas, a aquelles.

3. En les carreteres i les seves variants de circumval·lació dins el terme municipal la velocitat màxima és la determinada per la persona titular de la via o òrgan competent en la matèria i s’ha de reflectir en la senyalització corresponent. En aquest cas, els límits fixats per a cada tipus de via prevalen sobre els genèrics.

4. L’autoritat municipal o l’òrgan competent pot adoptar altres limitacions i restriccions de velocitat en determinades zones urbanes del municipi degudament senyalitzades, tenint en compte les seves característiques, raons de seguretat, afluència de persones vianants o vehicles o preservació de l’entorn.

Article 21. Moderació de la velocitat

Es circularà a velocitat moderada, i si fos necessari, s’aturarà el vehicle, quan les circumstàncies ho exigeixen, especialment en el casos següents:

1. Quan hi hagi persones vianants a la part del vial que s’estigui utilitzant o pugui racionalment preveure’s la seva irrupció, principalment si es tracta d’infants, de persones de la tercera edat, persones invidents o d’altres persones amb mobilitat reduïda. A les entrades i sortides dels centres educatius, a les zones reservades per a actes festius, culturals, esportius, socials, mercats i, en general, en els carrers on l’afluència de persones vianants sigui considerable, els vehicles reduiran la velocitat i prendran les precaucions necessàries a fi de garantir la seguretat viària.

2. A l’apropar-se a passos de persones vianants no regulats per un semàfor o un/una agent de la Policia Local.

3. A l’apropar-se a un autobús en situació de parada, principalment si es tracta d’un autobús de transport escolar.

4. Al circular per un paviment lliscant, o quan pugui saltar aigua, grava o d’altres matèries cap a les demés persones usuàries de la via.

5. A l’apropar-se a passos de nivell, glorietes i interseccions en les que no es tingui la prioritat, llocs de reduïda visibilitat o llocs estrets.

6. En el cas en què les interseccions estiguin degudament senyalitzades i la visibilitat de la via sigui pràcticament nul·la.

7. En el creuament amb d’altres vehicles, quan les circumstàncies de la via, dels vehicles, o les meteorològiques o ambientals no permetin realitzar-ho amb seguretat.

8. En cas d’enlluernament.

9. En cas de boira, pluja, nevada o núvols de pols o fum.

10. En zones de trànsit mixt.

Article 22. Prohibicions

Excepte en el cas de perill imminent, es prohibeix reduir bruscament la velocitat i circular a velocitat anormalment reduïda sense causes justificades, si s’entorpeix la circulació de la resta de vehicles.

Article 23. Carreres, concursos, certàmens o d’altres proves esportives

1. La celebració de carreres, concursos, certàmens o d’altres proves esportives el objecte dels quals sigui competir en espai o temps pels vials i terrenys objecte de la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, haurà d’efectuar-se d’acord als preceptes continguts a les normes especials que reguli la matèria.

2. Es prohibeix fer competicions de velocitat en les vies públiques o d’ús públic, excepció feta, amb caràcter excepcional, que s’haguessin autoritzat per part dels serveis tècnics municipals.

3. Les infraccions a les normes d’aquest precepte tindran la consideració de molt greus, d’acord al que es preveu en l’art. 77 del Text Refós.

 

CAPÍTOL SEGON. Sentit de la circulació i maniobres

Article 24. Sentit de la circulació

1. Quan no hi hagi senyals o marques vials, els vehicles circularan per la part dreta de la calçada corresponent al sentit de la marxa.

2. Als carrers amb línies de traç continu, aquestes no es podran ultrapassar en cap circumstància, llevat de les excepcions establertes en el Reglament general de circulació.

3. Als carrers la calçada dels quals tingui diversos carrils en el mateix sentit de circulació, les persones conductores no abandonaran el que estan utilitzant, llevat que sigui per avançar un altre vehicle, o bé que les circumstàncies de la circulació ho exigeixin. El carril de la dreta l’utilitzaran obligatòriament els vehicles pesants i de circulació lenta, els quals únicament l’abandonaran quan trobin un obstacle que els hi obligui.

4. No es podrà circular sobre marques vials de separació de carrils, sigui quin sigui el seu traç.

5. No es podrà circular en sentit contrari a l’estipulat.

6. Queda prohibit circular pels vorals i voreres, les zones per a les persones vianants o les àrees no habilitades específicament per a aquest fi. Excepcionalment podran circular pel voral, els ciclomotors, els vehicles per persones amb mobilitat reduïda i els vehicles especials amb MMA inferior a 3.500 Kg.

Article 25. Maniobres

1. Tota persona conductora que es proposi iniciar la marxa o que pretengui incorporar-se a la circulació, haurà de cerciorar-se prèviament que la seva maniobra no pertorbarà les altres persones usuàries, així com també haurà d’anunciar el seu propòsit amb prou temps fent ús dels indicadors de direcció del vehicle i, en cas que hi manquin, realitzant els senyals oportuns amb el braç, fins i tot seguint les indicacions d’una altra persona quan això sigui necessari.

2. Independentment de l’obligació de les persones conductores dels vehicles que s’incorporin a la circulació de complir les prescripció del número anterior, les altres persones que condueixin facilitaran en la mesura del possible aquesta maniobra, especialment si es tracta d’un vehicle de transport col·lectiu de persones viatgeres que pretengui incorporar-se a la circulació des d’una parada senyalitzada

Article 26. Canvi de direcció i desplaçament lateral

Tota maniobra de canvi de direcció o desplaçament lateral que impliqui un canvi de carril, caldrà fer-la respectant la prioritat d’aquell que circuli pel carril que es pretén ocupar.

Article 27. Canvi de sentit

Queda prohibit efectuar maniobres de canvi de sentit en vies urbanes, llevat en els casos autoritzats expressament.

Article 28. Maniobra marxa enrere

Cap persona conductora podrà iniciar la maniobra de marxa enrere sense haver-se cerciorat prèviament que no constitueix perill o obstacle per a la circulació. En qualsevol cas, queda prohibit circular marxa enrere a les cruïlles o en recorreguts superiors a quinze metres, excepte casos excepcionals degudament justificats.

CAPITOL TERCER. Emissió de fums, gasos contaminants i sorolls a la via pública

Article 29. Emissió de pertorbacions i contaminants

1. L’emissió de sorolls i pertorbacions es regirà per les corresponents lleis, reglaments i ordenances de l’administració comunitària, estatal, de la comunitat autònoma i local.

2. Aquestes normes regiran el soroll i les pertorbacions efectuats pels vehicles, obres a la via pública i les càrregues i descàrregues.

3. Es prohibeix en tot moment produir sorolls innecessaris que puguin pertorbar i en particular queda prohibit:

a) Circular amb l’escapament lliure incomplint les condicions tècniques.

b) Circular amb el tub d’escapament modificat o no homologat per al tipus de vehicle en el qual està instal·lat.

c) Circular produint excés de soroll.

d) Circular produint excés de fums incomplint les condicions tècniques.

e) Circular produint sorolls innecessaris

f) Utilitzar megafonia externa en el vehicle sense autorització municipal.

g) Utilitzar aparells de reproducció de so en un volum elevat.

h) Negar-se a sotmetre’s a les proves de sorolls o fums.

i) Fer sorolls innecessaris.

3. La negativa a sotmetre’s a la prova de control de sorolls o d’emissions contaminants del vehicle es considerarà com a infracció greu i comportarà la immobilització del vehicle

4. Les infraccions a les normes establertes en aquest capítol poden ser sancionades tant per les lleis sectorials de sorolls, la ordenança municipal reguladora de la contaminació acústica, si existeix, com per les normes del trànsit urbà, incloent el RDL 6/2015, de 30 d’octubre, i legislació complementaria, atenent a la gravetat de la infracció.

CAPÍTOL QUART. Prioritats de pas

Article 30. Prioritat de pas entre vehicles

Tota persona que condueixi haurà de cedir el pas:

1. Als vehicles del servei de policia, extinció d’incendis, protecció civil i assistència sanitària que circulin en servei urgent i a les persones conductores que adverteixin de la seva presència mitjançant l’ús dels senyals lluminosos i acústics previstos per als vehicles en la normativa vigent.

2. Als vehicles que venguin per la seva dreta en les interseccions no regulades per senyals de prioritat, excepte en el següents supòsits:

- Tendran dret de preferència de pas els vehicles que circulin per una via pavimentada sobre els que procedeixin d’una altra via sense pavimentar.

- A les glorietes, els que es troben dintre de la via circular tindran preferència de pas sobre el que pretenguin accedir-hi.

3. En els canvis de direcció, als vehicles que circulin per pistes o carrils reservats per a determinades categories d’usuaris.

4. En els canvis de carril, als vehicles que circulin en el mateix sentit pel carril al que pretenguin incorporar-se.

5. En els canvis de direcció, als vehicles que circulin pel sentit contrari per la calçada de la qual surten.

Article 31. Cruïlles

Cap persona conductora podrà penetrar amb el seu vehicle en una cruïlla si la situació de la circulació és tal que previsiblement pugui quedar aturat de forma que impedeixi o obstrueixi la circulació transversal.

Article 32. Prioritat de pas de les persones vianants

1. Tota persona conductora haurà de deixar pas:

a) A les persones vianants que circulin per la vorera, quan el vehicle tingui la necessitat de creuar-la per una zona autoritzada.

b) A les persones que travessen el carrer per passos de vianants o llocs autoritzats.

c) Durant la maniobra de gir, a les persones vianants que hagin començat a creuar la calçada per llocs autoritzats.

TÍTOL QUART. Parades i estacionaments

CAPÍTOL PRIMER. Parada de vehicles

Article 33. Concepte

1. Es considera parada la immobilització d’un vehicle, durant un temps inferior a dos minuts, per a deixar pujar o baixar persones o bé carregar o descarregar coses.

2. Tota parada estarà sotmesa a les següents normes:

a) Com a regla general la persona conductora no podrà abandonar el vehicle i si excepcionalment ho fes, hauria de tenir-lo suficientment a prop per a retirar-lo en el mateix moment en què sigui requerit o les circumstàncies ho exigeixin.

b) En qualsevol cas, la parada haurà de fer-se situant el vehicle al costat de la vorera de la dreta segons el sentit de la circulació, excepte el cas de les vies de sentit únic, on també es podrà situar a l’esquerra. Les persones passatgeres hauran de baixar pel costat corresponent a la vorera. La persona que condueix, si ha de baixar, podrà fer-ho per l’altre costat, sempre que prèviament s’asseguri que pot fer-ho sense cap tipus de perill.

c) En totes les zones i vies públiques, les parades s’efectuaran en els punts on hi hagi menys dificultats de circulació, als carrers amb xamfrà, justament en el mateix, sense sobresortir de l’alineació de les voreres. S’exceptuen els casos en què les persones passatgeres estiguin malaltes o impedides, o es tracti de serveis públics d’urgència o de camions de recollida de brossa o del servei de neteja viària.

d) En els carrers urbanitzats sense vorera, sempre que sigui possible, es deixarà una distància mínima d’un metre des de la línia de façana.

Article 34. Prohibició de parada

Es prohibeix la parada:

1. Als passos per a persones vianants, passos per a ciclistes, passos a nivell i estacionaments habilitats per a persones amb mobilitat reduïda.

2. Als carrils o parts de la via reservats exclusivament a la circulació o servei de determinades persones usuàries i en especial serveis d’urgència i seguretat.

3. A les voreres, passeigs, places i altres zones determinades i quan s’obstaculitzi la utilització normal de les voreres rebaixades per a persones amb una disminució física.

4. Als revolts, canvis de rasant de visibilitat reduïda i als passos soterranis.

5. A les cruïlles i interseccions.

6. Als llocs on s’impedeixi la visibilitat del trànsit i dels seus senyals a les persones usuàries a les quals afecti i s’obligui aquestes a fer maniobres.

7. A les vies d’atenció preferent o de qualsevol altra denominació viària declarades mitjançant Ban o decret de batlia.

8. En doble fila, tant si el que hi ha en primera fila és un vehicle o algun altre element.

9. Als llocs on ho prohibeixi la senyalització corresponent.

10. Als carrils destinats a l’ús exclusiu de transport públic urbà o els reservats per a bicicletes.

11. En aquells llocs on, sense estar inclosos als punts anteriors, la parada obstaculitzi la circulació o constitueixi un perill o pertorbació greu per a la resta de persones usuàries, encara que sigui per temps mínim.

CAPÍTOL SEGON. Estacionament de vehicles

Article 35. Estacionaments

1. En ús a les atribucions que confereixen als municipis els articles 7 i 39 dels RDL 6/2015, l’objecte d’aquest Títol és la regulació general dels estacionaments en l’àmbit de l’aplicació de la present Ordenança.

2. L’Ajuntament podrà de forma discrecional atorgar facultativament autoritzacions per l’estacionament, parada o circulació de vehicles. En el seu atorgament es ponderarà el caràcter públic, social i l’interès general de les funcions o objecte de l’entitat o persona sol·licitant, en relació a les facultats que se sol·liciten.

Article 36. Condicions de l’estacionament

1. L’estacionament de vehicles es regeix per les normes següents:

a) Els vehicles es podran estacionar en fila (o línia), paral·lelament a la vorada; en bateria, o sigui, perpendicularment a aquella; i en semi bateria, obliquament.

b) A manca de senyalització expressa, s’estacionarà en fila.

c) En els estacionaments amb senyalització al paviment, els vehicles se situaran dins el perímetre marcat.

d) La persona conductora immobilitzarà el vehicle de manera que no es pugui desplaçar espontàniament ni ser mogut per terceres persones, i respondrà per les infraccions comeses com a conseqüència de la remoció del vehicle per causa d’una immobilització incorrecta, a menys que el desplaçament s’hagi produït per violència manifesta.

e) No és permès que els vehicles estacionats es cobreixin amb fundes de plàstic o altres teixits.

Article 37. Prohibició d’estacionament

1. Es prohibeix l’estacionament:

a) En els llocs on ho prohibeixi expressament la senyalització, tant vertical com horitzontal. A les vies urbanes senyalitzades amb sistema estacionament altern, el canvi de banda al final de cada període estipulat en les respectives senyalitzacions, es realitzarà a les 8:00 hores del dia 1 de cada mes, segons sigui el cas (excepte una altra indicació horària inclosa en el senyal)

b) Als llocs on estigui prohibida la parada o la circulació.

c) En els llocs on s’obstaculitzi la circulació, es disminueixi perillosament la visibilitat d’altres persones conductores o se’ls obligui a realitzar maniobres difícils o antireglamentàries.

d) Sobresortint del vèrtex d’un xamfrà o de l’extrem o escaire d’una cantonada, quan obligui les altres persones conductores a fer maniobres; en una intersecció o les seves proximitats dificultant el gir d’altres vehicles.

e) En doble fila, en tots els casos.

f) En aquells carrers on la calçada tingui una amplada que només permeti el pas d’una fila de vehicles.

g) En condicions que es destorbi la sortida d’altres vehicles estacionats reglamentàriament.

h) A les zones de pas de persones vianants, voreres, andanes, refugis, passeigs centrals o laterals i zones senyalitzades amb franges al paviment, tant si l’ocupació és parcial com total.

i) En els accessos d’entrada i sortida de persones o animals, o de vehicles dels immobles, quan estigui autoritzat i senyalitzat com a gual permanent i també en els guals senyalitzats com d’ús horari, dins de l’horari autoritzat.

j) A les zones senyalitzades com a reserva de càrrega i descàrrega de mercaderies, dins l’horari d’ús establert. Fora d’aquest horari, l’estacionament serà lliure.

k) En els rebaixos de la voravia destinats al pas de persones, de ciclistes, d’accessos a carrers (amb accés restringit o no) i en els accessos autoritzats.

l) En un mateix lloc de la via pública durant més de quinze dies consecutius, a l’efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En tot cas, la persona propietària del vehicle tindrà l’obligació de cerciorar-se per sí, o per qualsevol altra persona o mitjà, de què el seu vehicle no es trobi indegudament estacionat com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o ordenació del trànsit; per fer-ho, disposarà d’un màxim de vint-i-quatre hores consecutives, l’efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En el cas que, per alguna causa justificada, un vehicle hagi d’estar estacionat en un mateix lloc durant un termini superior als quinze dies establerts, si la persona titular del vehicle ho comunica per escrit i amb antelació a la Policia Local, aquest termini s’ampliarà fins als 30 dies

m) Fora dels límits senyalitzats en els perímetres d’estacionament autoritzats.

n) A les zones que, eventualment, hagin de ser ocupades per a activitats autoritzades, o que hagin de ser objecte de reparació, senyalització o neteja.

o) A les zones d’estacionament amb horari limitat sense col·locar el comprovant horari o distintiu que l’autoritza, o col·locant-lo de forma poc visible i clarament identificable.

p) A les zones d’estacionament amb horari limitat sobrepassant el límit horari indicat en el senyal vertical o en el comprovant expedit.

q) En les zones senyalitzades per a ús exclusiu de persones amb mobilitat reduïda.

r) En els llocs on hi hagi carrils reservats o trams de vies reservades exclusivament per a la circulació o per al servei de determinades persones usuàries, com persones vianants, en els carrils bus, bici, bus-taxi, taxi, carrils bici o passos per a ciclistes, espais reservats als serveis d’urgència i seguretat i en les parades del transport públic.

s) En els revolts, creuaments i canvis de rasant de visibilitat reduïda, en les seves proximitats i en túnels, passos inferiors i en trams de vies afectats pel senyal de túnel.

t) En les interseccions, rotondes i les seves proximitats, així com elements de canalització del trànsit.

u) L’estacionament incorrecte de vehicles, no respectant els espais delimitats amb línies i obstaculitzant el correcte estacionament dels altres vehicles.

v) A les zones, abalisades amb senyalització circumstancial/excepcional que hagin de ser ocupades per activitats autoritzades (revetlles, obres, actes públics, neteja, etc.)

2. Es prohibeix la publicitat de venda de vehicles estacionats a la via pública.

3. Es prohibeix l’estacionament a les parades fixes de taxi i serveis públics en general, les quals han d’estar degudament senyalitzades. L’Ajuntament pot modificar-ne la ubicació i la zona afectada segons les necessitats de la circulació o qualsevol altre motiu justificat.

4. Es prohibeix l’estacionament de vehicles que presenten desperfectes potencialment perillosos per a les persones vianants.

5. Es prohibeix efectuar a la via pública operacions de rentada, neteja, reparació, greixat, revisió, comprovació i la resta d'operacions semblants de vehicles, i, així mateix, que els garatges o tallers de reparació estacionin els seus vehicles a la via pública a l’espera d’efectuar les operacions citades a l'interior dels seus locals.

6. Es prohibeix estacionar a la via pública els vehicles automòbils, motocicletes, ciclomotors, bicicletes i qualsevol altre vehicle que hagin de ser objecte de venda, reparacions, exposicions i de lloguer sense conductor.

Article 38. Entrades i sortides de vehicles (Guals)

Està subjecte a llicència municipal l’accés de vehicles a l’interior d’immobles, recintes o d’altres espais, quan sigui necessari creuar la via pública o altres béns de domini i ús públic o que suposi un ús privatiu o una especial restricció de l’ús que correspongui a tots els ciutadans, impedir l’estacionament o parada d’altres vehicles enfront del qual es realitza l’accés. S’estableix  l’única excepció dels petits aparcaments a l’aire lliure o no, però en tot cas amb tres o menys places realment ocupades, segons declaració presentada i posteriorment comprovada.

L’administració podrà iniciar de ofici la concessió de gual a aquells casos on conegui l’exercici de un particular del dret que li atorga una llicència Municipal per a l’activitat de garatge, del qual cas, comprovada l’existència de l’acte administratiu i prèvia notificació al titular de la llicència es procedirà al seu atorgament i alta als padrons municipals afectats, moment a partir del qual el titular quedarà subjecte al compliment de les obligacions derivades de l’Ordenança substantiva i fiscal.

Article 39. Entrada i sortida de vehicles

1. Per a l’accés de vehicles a l’interior d’un immoble, solar o recinte, els conductors utilitzaran solament els guals autoritzats, excepte si es tracta de vehicles de dues rodes i aquells els duguin amb el motor aturat.

2. En tot cas, l’entrada s’haurà de fer de manera que no obstrueixi la circulació, a l’efecte de la qual els locals tindran la suficient amplària per permetre folgadament la maniobra d’accés del vehicle. Seran d’expressa aplicació, en la matèria, les dimensions establertes a les normes urbanístiques que es puguin aprovar.

3. La sortida de l’immoble es realitzarà amb tota classe de precaucions, i si s’ha de fer marxa enrere, la maniobra haurà de ser dirigida per un observador situat a la vorera o calçada. Seran d’aplicació les precaucions contemplades a l’article 10 d’aquesta Ordenança.

Article 40. Sol·licitud, autorització, denegació i revocació dels Guals

Correspondrà a l’Ajuntament o, si escau, a l’òrgan municipal competent en raó de delegació o disposició reglamentària específica, l’autorització de guals.

Podran sol·licitar aquestes autoritzacions els qui acreditin ser titulars propietaris, arrendataris o usufructuaris dels locals, aparcaments o espais d’estacionament a l’aire lliure.

Documentació a adjuntar:

1) En el cas que el sol·licitant no sigui el propietari, s’haurà d’adjuntar una autorització d’aquest per a la sol·licitud de la llicència de gual.

2) Llicència d’inici i exercici d’activitat.

Els sol·licitants hauran de tenir la llicència municipal d’activitat corresponent, amb l’autorització per al funcionament d’aquesta, d’acord a la legislació vigent.

Estan excloses llicència municipal d’activitat els aparcaments vinculats a un únic habitatge, d’acord a l’article 2.2.c) de la Llei 7/2013 CAIB.

No s’exclouen de l’àmbit d’aplicació els aparcaments on existeixin infraestructures comunes.

Qualsevol activitat, per a la concessió de gual, haurà de comptar amb previsió de zones destinades a alguna de les següents funcions: aparcament o garatge, reparació de vehicles o altres serveis prestats a l’automòbil, o càrrega i descàrrega de mercaderies amb local o recinte destinat a aquestes últimes funcions. Serà necessari que en el projecte presentat a l’efecte de llicència d’activitat figurin expressament les referides zones.

L’Ajuntament o, si escau, l’òrgan municipal que resulti competent, podrà denegar l’autorització de gual en els següents supòsits:

a) Si per la proximitat de l’accés a una intersecció amb altra via es poden crear problemes de seguretat a la circulació.

b) Si per a l’accés al gual fos necessària la prohibició d’un nombre de places d’aparcament a la via pública que resulti superior al del nombre de vehicles que caben al local per al qual se sol·licita el gual.

Les autoritzacions de guals estaran subjectes al pagament de les taxes previstes a l’Ordenança fiscal municipal corresponent.

Aquestes autoritzacions es revocaran per les següents causes:

a) Renúncia del titular.

b) Falta de pagament de les taxes aplicables.

c) Destinar el local o recinte a una activitat distinta de la qual va donar origen a l’autorització de gual.

d) Interès públic municipal.

e) Per haver desaparegut les causes o circumstàncies que donaren lloc al seu atorgament.

f) Per causes motivades relatives al tràfic o circumstàncies de la via pública.

g) Quan el titular en faci un ús indegut, és a dir, tot allò que suposi vulnerar la finalitat pel qual es va concedir segons el RGC sobre l'entrada i sortida de vehicles.

En qualsevol cas la revocació de l’autorització de gual comportarà la retirada de la placa indicadora del Decret d’autorització i la seva consegüent devolució a l’Ajuntament en el termini màxim d’un mes, i cabrà l’execució subsidiària per l’Administració municipal en cas d’incompliment per part de les persones interessades. En aquest cas s’aplicarà el càrrec o import de les taxes municipals corresponents. Tot això d’acord amb l’ordenança fiscal reguladora de la matèria.

No obstant això, i de forma cautelar, es podrà retirar el senyal o senyals indicatius del gual, quan concorrin les causes descrites en els anteriors apartats b) i c), amb subjecció a l’establert a les normes reguladores del procediment administratiu.

Article 41. Senyalització

L’operativitat de l’autorització de gual i per tant la prohibició d’estacionament enfront dels accessos que empara aquella, queda condicionada a la ubicació de la senyalització vertical que, en cada cas, normalitzi l’Ajuntament respecte del seu disseny, format, gamma cromàtica i condicions de la situació. A l’autorització figurarà, com a mínim, referència de l’acte administratiu que empara el gual.

Opcionalment es podrà complementar aquesta senyalització vertical amb la senyalització horitzontal corresponent, la qual consisteix en una franja groga pintada en la vorada, de deu centímetres d’ampla i longitud assignada, la qual pot no coincidir amb l’amplada de l’entrada .

Es podran col·locar pilons de poliuretà o altres materials per a la delimitació de la zona que correspon al gual, i àrea de influència, sempre que resulti necessari per evitar molèsties als usuaris de la via, i del pàrquing. Així mateix, podrà reservar un espai enfront del gual autoritzat, en els casos que sigui imprescindible per efectuar maniobres de entrada i sortida delmateix i que degut a les condicions de la via facin que sigui molt difícil l’accés amb vehicle al interior del immoble.

Para que s’autoritzi la delimitació, el pàrquing haurà de tenir una cabuda superior a quatre vehicles.

Els costs de col·locació de les senyalitzacions complementàries anirà a càrrec del sol·licitant, previ informe del departament corresponent.

No es permetrà en cap cas, col·locar damunt la calçada, rampes o elements similars per l’entrada de vehicles, siguin provisionals o definitius.

En el supòsit de que l’interessat necessiti realitzar alguna obra de adaptació del gual haurà de demanar el corresponent permís d’obra.

Les despeses que ocasionin la senyalització descrita, així com les obres necessàries,seran a comte del sol·licitant, que estirà obligat a mantenir la senyalització tant vertical com horitzontal en les degudes condicions.

Article 42. Manteniment

Els desperfectes ocasionats a les voreres amb motiu de l’ús especial que comporta l’entrada i sortida de vehicles amb gual, serà responsabilitat dels titulars, que veuran obligats a la reparació a requeriment de l’autoritat competent i dins el termini que al efecte s’atorgui. El no compliment donarà lloc a l’execució forçosa d’acord als termes reguladors a la Llei del Procediment Administratiu Comú.

Article 43. Suspensió temporal del gual

L’Ajuntament podrà suspendre per raons de tràfic, obres en via pública o altres circumstàncies extraordinàries els efectes de l’autorització amb caràcter temporal.

Article 44.Obligacions del titular del gual

Al titular del gual o la comunitat de propietaris corresponent, li serà d’aplicació les següents obligacions:

1. La neteja dels accessos al immoble de grasses, olis o altres elements produïts com a conseqüència de l’entrada i sortida de vehicles.

2. Col·locar la senyal de gual en zona visible de la porta d’entrada o sortida del immoble, preferentment al seu costat dret, o en el seu defecte, a la zona central superior de la façana de la porta. Excepcionalment, a aquells immobles amb accessos de llarg recorregut, es permetrà que es col·loqui en barra vertical.

3. A la adquisició de la senyal de gual autoritzada per l’Ajuntament, segons el model que figura a aquesta ordenança.

Article 45. Reserva de espai lliure per a la mobilitat de minusvàlids

1,- Sol·licitants:

Podran sol·licitar aquesta reserva les persones que tenguin la titularitat, l’arrendament, l’usdefruit o que estiguin empadronades a un habitatge.

Així mateix podran sol·licitar reserva per a accés de persones amb mobilitat reduïda els titulars, els llogaters, els usufructuaris o empadronats que tenguin cura d’una persona en situació de dependència, encara que no estigui empadronada en el habitatge. En aquest cas sempre serà necessari aportar un informe dels serveis socials de l’ajuntament per tal d’acreditar la cura de la persona depenent per part del sol·licitant.

2,- Documentació a aportar:

Títol acreditatiu de la qualitat de propietari, arrendatari o usufructuari de l’immoble on es sol·licita la llicència de gual i últim rebut de l’Impost sobre bens immobles.

S’haurà d’aportar la documentació justificativa necessària per tal d’acreditar un mínim de 7 punts de limitació de mobilitat, o bé, un informe emès per els serveis socials de l’ajuntament de sa Pobla.

3,- Tramitació:

Per autoritzar la col·locació de la zona de reserva, serà imprescindible l’informe favorable de la policia local que acrediti que es compleixin les condicions que impedeixin l’accés de persones amb mobilitat reduïda al interior d’aquests immobles.

4,- Característiques de la senyalització i incidència a la via pública:

La senyalització vertical consistirà amb la col·locació d’una senyal de prohibició d’estacionament ajustat al model oficial que serà facilitada per l’ajuntament i una senyal horitzontal que consisteix en una franja groga d’un metre i mig de llargària, com a màxim, pintada en la vorada a l’indret de la porta d’entrada de l’habitatge, la qual estigui adaptada.

No es permetrà en cap cas col·locar rampes fixes ocupant la calçada o voravia.

En el supòsit que l’interessat necessiti realitzar alguna obra d’adaptació de l’accés, haurà de sol·licitar la corresponent llicencia d’obra.

5.- Obligacions dels sol·licitants i revisió de les circumstàncies.

Serà obligació del sol·licitant comunicar a l'administració municipal la desaparició de les circumstàncies que motivaren la concessió del gual.

Els guals regulats en el present article seran revisats anualment per tal de comprovar que persisteixen les circumstàncies que motivaren la seva concessió.

Article 46. Permanència en la situació d’estacionament prohibit

Cada 24 hores que un vehicle romangui estacionat en lloc prohibit causa una infracció independent.

Article 47. Vehicles abandonats

1. L'Ajuntament podrà ordenar el trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:

a) Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle fos immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l'Administració i la persona que n’és titular no hagués formulat al·legacions.

b) Quan estigui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

c) Quan recollit un vehicle com a conseqüència d’avaria o accident en un recinte privat la persona titular no l’hagués retirat en el termini de dos mesos.

Amb anterioritat a l’ordre de trasllat del vehicle l'Ajuntament requerirà a la persona que en sigui titular advertint-li que, en el cas que no procedeixi a la seva retirada en el termini d’un mes, es procedirà al seu trasllat al Centre Autoritzat de Tractament.

2. En el supòsit previst a l’apartat 1, paràgraf c), la persona propietària o responsable del lloc o recinte haurà de sol·licitar a la Prefectura Provincial de Trànsit autorització pel tractament residual del vehicle. Als citats efectes haurà d’aportar la documentació que acrediti haver sol·licitat a la persona titular del vehicle la retirada del seu recinte.

3. En aquells casos en què s’estimi convenient, el batle o autoritat corresponent per delegació, podrà acordar la substitució de la destrucció del vehicle per la seva adjudicació als serveis de vigilància i control del trànsit, dins el seu àmbit.

4. Quan l’Ajuntament s’hagi de fer càrrec de la baixa administrativa del vehicle, així com del trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació, s’aplicaran al propietari del mateix les taxes regulades, a tal efecte, en les Ordenances Fiscals.

CAPÍTOL TERCER Estacionament en zones de control horari. Zona blava

Article 48. Definició

Les zones d’estacionament de vehicles regulades mitjançant control horari són espais delimitats de la via pública destinats a l’ús comú especial en règim d’estacionament sota regulació horària. Aquestes zones d’estacionament podran ser gratuïtes o sotmeses a pagament.

Article 49. Zones blaves

Per a una millor distribució i aprofitament de l’espai públic destinat a l’estacionament de vehicles, es podran establir limitacions horàries d’aquest, mitjançant parquímetres o no, en les vies urbanes que oportunament es determinin, amb las modalitats que es determinin al present Capítol.

Article 50. Sistema general d’estacionament regulat gratuït amb limitació horària

1. Determinació de les zones, horaris i les condicions de la limitació d’estacionament.

Els carrers en els quals s’estableix aquesta regulació, així com les seves condicions i horaris, són els relacionats en l'apartat corresponent d’aquesta Ordenança, si bé, es podran establir nous carrers o espais públics concrets susceptible de ser utilitzats com a estacionaments regulats amb limitació horària, o suprimir o modificar-ne les condicions dels ja existents mitjançant Decret de Batlia que serà publicat al BOIB.

2. Senyalització de les zones subjectes a una regulació de l'estacionament.

Els espais o vies públiques on s’apliqui la regulació de l'estacionament es senyalitzaran d’acord amb la normativa vigent i aquesta Ordenança.

Es senyalitzarà convenientment mitjançant senyalització vertical, d’acord amb les normes de trànsit, els llocs en concret on s’hagin d’aplicar aquestes restriccions per a l’aparcament. La senyalització farà menció que es tracta d’una "Zona d'estacionament limitat gratuït" i establirà amb claredat l’horari i les condicions de la restricció d’estacionament.

En tots els accessos a la zona se situarà un senyal vertical reglamentari que indiqui, al costat dret de la marxa, que s’accedeix a una zona d’estacionament regulat, indicant l’horari i calendari d’aquesta zona.

Les zones d’estacionament es delimitaran amb marques viàries de color blau, les quals determinaran la forma de col·locació dels vehicles (bateria, cordó, espiga).

L’Ajuntament crearà llocs concrets per a l’estacionament de motocicletes, ciclomotors i bicicletes, i zones de càrrega i descàrrega per a vehicles destinats al transport de mercaderies, en llocs pròxims als d’aparcament d’automòbils, els quals no estaran subjectes a aquesta Ordenança.

Una vegada finalitzat l’horari de limitació per les operacions de carrega i descarrega, l’estacionament passarà a ser de zona blava.

3. Forma d’estacionament.

A les zones subjectes a l’estacionament regulat, en el moment d’estacionar, la persona conductora estarà obligada a col·locar a la part inferior del parabrises del vehicle sobre el quadre de comandament un rellotge o full de paper on es faci constar, de forma clara i llegible, l’hora d’arribada, de tal manera que sigui visible des de l’exterior als efectes dels controls oportuns.

El temps màxim de permanència a un aparcament de les zones regulades serà de seixanta minuts i es senyalitzarà a la zona conforme el que disposa l’article anterior.Transcorregut aquest temps, el vehicle haurà de ser canviat de lloc i si hi ha aparcament lliure dins la zona és podrà tornar aparcar assenyalant novament l’hora d’arribada.

4. Les infraccions a aquesta Ordenança seran denunciades per la Policia Local en el lloc on s’hagi produït la infracció.

5. Infraccions

a) Aparcar o estacionar a les zones d’estacionament regulat sense col·locar de forma visible a l’interior del vehicle un rellotge o qualsevol altre mitjà que indiqui l’hora d’estacionament.

b) Excedir-se del temps autoritzat d’estacionament.

c) Manipular o falsificar el rellotge o indicador horari on s’ha d’indicar l’hora d’estacionament.

d) Indicar de forma il·legible l’hora d’arribada.

6. Sancions

Les infraccions tipificades en els apartats a), c) i d) anteriors seran sancionades amb una multa de 80 euros, amb reducció del 50% si el pagament es fa fins dels 15 dies naturals següents a la imposició de la sanció.

La infracció tipificada a l’apartat b) anterior serà sancionada amb una multa de 60 euros, amb reducció del 50% si el pagament es fa fins dels 15 dies naturals següents a la imposició de la sanció.

Independentment de la sanció que correspongui per a la infracció comesa, en el cas que el vehicle romangui estacionat durant 2 hores es podrà retirar pels serveis de la grua municipal o particular concertada.

7. Zona d’utilització.

Sense perjudici del que estableix l’apartat 1 d’aquest article, els carrers i places de Sa Pobla en què s’estableix aquest servei són:

Plaça de l’Església

Plaça del Mercat

Carrer Gran (des del carrer Comerç fins al carrer Lluna)

Carrer Lluna (des del carrer Escola fins al carrer Gran)

8. Horari d’estacionament limitat

Dilluns a Dissabte: de 9:30 a 14:00

Dilluns a Divendres: de 16:30 a 20:00

Article 51 Aparcament Plaça de l’església.

Fora de l’horari de zona blava, l’aparcament a d’aquesta zona serà d’ús exclusiu per als vehicles dels residents de la zona ACIRE, degudament identificats amb la targeta corresponent.

TITOL CINQUÈ. Transports. Càrrega i descàrrega

CAPITOL PRIMER. Transports

Article 52. Condicions generals

1. El transport de persones viatgeres i de mercaderies a la ciutat resta subjecte a les disposicions que sobre la matèria estableixen la Llei 16/1987 de 30 de juliol, d’ordenació dels transports terrestres i el Reial Decret 1211/90, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’ordenació dels transports terrestres, així com a la resta de disposicions que les modifiquen o complementen.

2. Pel que fa als vehicles, els pesos i dimensions dels quals excedeixin del que estableix la normativa vigent, independentment de l’autorització del ministeri corresponent, hauran de tenir un permís expedit per l’Autoritat Municipal competent, on s’hi farà constar itinerari que hagi de seguir el vehicle i les hores en les quals se li permeti circular.

 

Article 53. Autoescoles

1. Amb la intenció de garantir al màxim la fluïdesa del trànsit, es podrà restringir la circulació, total o parcialment, de vehicles d’autoescola que circulin per determinats carrers, quan ho facin amb motiu de les classes de conducció.

2. Els canvis dels i de les alumnes en pràctiques es realitzaran en llocs on no destorbin la circulació, i mai en doble filera.

CAPITOL SEGON. Càrrega i descàrrega

Article 54. Disposicions generals

1. La Batlia podrà delimitar zones reservades per a que els vehicles destinats al transport de mercaderies puguin carregar i descarregar quan les condicions dels locals comercials o industrials no permetin fer-ho en el seu interior. Aquestes zones podran ser de lliure utilització o estar sotmeses al règim previst per a l’estacionament amb horari limitat, el qual estarà degudament senyalitzat en les zones que sigui d’aplicació i comportarà a les persones usuàries el compliment de les següents obligacions:

a) La utilització de les zones de càrrega i descàrrega està únicament reservada a l’estacionament de:

- Vehicles autoritzats per al transport de mercaderies

- Vehicles comercials o d’indústries, visualment identificats que carreguin o descarreguin mercaderies relacionades amb la seva activitat.

b) L’Ajuntament podrà determinar per a cada zona de càrrega i descàrrega el temps màxim de permanència en la mateixa. Com a norma general, s’establirà un període màxim d’estacionament de 30 minuts per vehicle, a excepció d’aquelles zones en què es reguli de forma diferent per part dels Serveis Tècnics Municipals

c) En aquests casos les persones usuàries hauran de col·locar, en un lloc perfectament visible des de l’exterior del vehicle, un mecanisme que indiqui l’hora d’arribada

d) Podran sol·licitar un càrrega i descàrrega d’ús exclusiu els propietaris d’aquells negocis o activitats per la seva perillositat, per raons de higiene, de salut pública o singularitat, així es consideri. En la sol·licitud s’haurà de indicar l’horari en que s’han de dur a terme les tasques de càrrega i descàrrega i serà preceptiu un informe de la Policia Local.

2. Fora d’aquestes zones reservades, únicament es permetrà la càrrega i descàrrega en els dies, hores i llocs que es determini i es respectaran les disposicions sobre parades i estacionaments.

3. Els vehicles que realitzin operacions de càrrega i descàrrega no poden ocupar totalment ni parcialment les voreres, andanes, passeigs o zones senyalitzades amb franges blanques al paviment, guals, ni qualsevol altre indret on, amb caràcter general, estigui prohibida la parada.

4. Les mercaderies i objectes que es carreguin i descarreguin es traslladaran directament de la finca al vehicle i en cap cas s’emmagatzemaran temporalment a la via pública.

5. Les operacions de càrrega i descàrrega hauran de fer-se amb precaució, evitant sorolls innecessaris, i es deixaran nets els espais utilitzats.

6. Les mercaderies es carregaran i descarregaran pel costat del vehicle més proper a la vorera, utilitzant els mitjans necessaris per agilitar l’operació, i sense dificultar la circulació, tant de persones vianants com de vehicles.

7. Per a la descàrrega de pedres, peces metàl·liques i qualsevol altre objecte o mercaderia que pel seu pes, forma o duresa pugui malmetre el paviment o mobiliari urbà, les persones encarregades de traslladar-lo estan obligades a utilitzar els mitjans i prendre les mesures necessàries per evitar qualsevol desperfecte a la via pública; de no fer-ho així seran responsables dels danys que es produeixin.

8. S’habilitarà una targeta per a vehicles autoritzats al transport i que per als seus trets (manco de 2.000 Kg.) no tengin possibilitat d’obtenir la targeta corresponent, sempre que de la seva funcionalitat es dedueixi la procedència de l’expedició de dita targeta municipal. Els vehicles hauran de tenir uns trets comercials i/o de transport mixta, l’activitat dels quals total o parcialment es desenvolupi en el terme municipal de sa Pobla. Per a l’expedició de l’esmentada targeta els interessats hauran d’acreditar els següents aspectes: Impost d’Activitat Econòmiques o equivalent.

Article 55. Vehicles blindats de transport de cabals

Els vehicles blindats de transport de cabals, per raons de seguretat, podran efectuar parades en llocs prohibits i durant el temps estrictament necessari per efectuar les operacions d’entrega i recepció, si no hi ha lloc a prop per fer-ho correctament. Tanmateix hauran de seguir en tot moment les indicacions i instruccions que els donin els i les agents de la Policia Local o els i les vigilants i mai estacionaran sobre la vorera.

 

TITOL SISÈ. Ordenació de circulació especial

CAPITOL 1. Règim general

Article 56. Disposicions generals

1. Als efectes previstos en aquesta Ordenança es consideren activitats que requereixen una ordenació especial del trànsit en les vies urbanes, les següents:

a) Processons i altres manifestacions de caràcter religiós

b) Cavalcades, combois circenses o d’espectacles, combois electorals.

c) Revetlles, festejos, espectacles al carrer

d) Manifestacions i reunions

e) Combois militars

f) Proves i curses esportives

g) Obres, instal·lació de bastides, tanques, grues, casetes per a obres a la via pública i altres operacions especials

h) Circulació d’animals en grup.

2. Per a la realització d’aquestes, s’haurà de disposar de la prèvia i expressa autorització municipal, en la qual es donaran les condicions específiques d’ús de la via pública i es meritarà, en el seu cas, la taxa corresponent. En tot cas s’haurà de respectar allò establert a la legislació vigent de protecció animal.

CAPITOL 2. Àrees de Circulació restringida (ACIRE) i zones peatonals.

Article 57. Motivació

Per raons d’interès municipal la Batlia pot declarar un o diversos vials, o un sector urbà, com a àrea de circulació restringida (ACIRE).

Article 58. Delimitació de la zona

Les entrades a aquestes àrees s’indiquen per mitjà de senyalització vertical o elements físics de control d’accés. La vigència de l’àrea de circulació restringida és permanent, llevat de senyalització que indiqui l’horari o calendari de vigència.

En cas que l’Ajuntament, per garantir el compliment de les restriccions, instal·li elements físics de control d’accés, podrà repercutir en les persones beneficiàries el cost dels elements de control d’accés instal·lats.

La implantació i/o modificació de les àrees de circulació restringida o les seves condicions de regulació, es realitzarà mitjançant Decret de Batlia que s’haurà de publicar en el BOIB.

Es determina la zona ACIRE com a zona de circulació restringida i es prohibeix la circulació i l’estacionament de tot tipus de vehicles, estarà composta per:

Plaça Major

Plaça Constitució

Plaça de l’Església

Carrer Major (des del carrer Lluc fins Plaça Major)

Carrer Mercat (des del carrer Comerç fins Plaça Major)

Carrer Plaça (des del carrer Gran fins Plaça Major)

Carrer Curt

Carrer Fosc

Carrer Tresorer Cladera

Carrer Muntanya (des del carrer Assalt fins Plaça Major)

Carrer Església (des del carrer Assalt fins Plaça Major)

Carrer Assalt (des del carrer Lluc fins carrer Muntanya)

Carrer Francesc Cladera Vidal

Carrer Misteri

Carrer de la Pau

2. S’exceptuen de la prohibició de circulació i estacionament els següents vehicles:

a) Els de servei públic de persones viatgeres, que es poden aturar únicament a l’interior de l’ACIRE el temps necessari per a la pujada i la baixada de les persones viatgers, i els destinats a transport de mercaderies i els de serveis de reparacions, que es poden aturar a l’interior de l’ACIRE només per efectuar les operacions de càrrega i descàrrega. La Batlia pot regular l’horari en què quedi autoritzada la circulació dels vehicles destinats al transport de mercaderies i a serveis de reparacions.

b) Bicicletes.

c) Vehicles que disposin de targeta d’ACIRE o autorització de l’Ajuntament per a circular-hi i/o estacionar-hi.

d) Els de serveis de seguretat, sanitaris, prevenció d’incendis i els proveïts de targeta d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.

e) Els vehicles de servei oficial degudament identificats, propietat d’organismes de l’Estat, la Comunitat Autònoma, Consell Insular o municipi que estiguin destinats directament i exclusivament a la prestació dels serveis públics de la seva competència, quan realitzin aquests serveis.

f) Els vehicles de companyies de serveis generals o concessionaris/contractistes de serveis públics quan realitzin treballs o serveis en els dits vials.

g) Amb caràcter excepcional i en casos de reconeguda urgència, els vehicles que en tinguin necessitat justificada.

Article 59. Beneficiaris de la targeta ACIRE

Es pot sol·licitar la targeta d’ACIRE que habilita per a la circulació i estacionament per la zona afectada en els següents casos:

1. Residents zona ACIRE

a) Per als vehicles, les persones propietàries dels quals tenguin la titularitat o l’arrendament d’un immoble dins la zona ACIRE i de les persones que en siguin parents en qualsevol grau.

b) Per als vehicles, les persones propietàries dels quals siguin familiars de persones empadronades dins la zona ACIRE, quan acreditin mitjançant informe dels Serveis Socials d’aquest Ajuntament, la necessitat d’accedir tant per a acompanyament com per a assistència.

c) En el cas dels immobles situats dins la zona ACIRE, destinats a lloguer vacacional, a les persones propietàries d’habitatges, se’ls podrà concedir fins a dues targetes addicionals per circular dins d’aquesta zona. En aquestes targetes no hi figurarà la matrícula del vehicle i podran ser utilitzades, indistintament, per varis vehicles per tal de facilitar l’accés puntual de persones als habitatges.

2. Comerços

Per als vehicles, les persones físiques o jurídiques propietàries dels quals siguin explotadores d’un local comercial ubicat en la zona ACIRE.

3. Altres vehicles autoritzats

a) Per als vehicles de l’ajuntament.

b) Per als vehicles particulars de treballadors de l’ajuntament que en fan ús en horari laboral per du a terme les seves tasques professionals.

c) Per als vehicles dels professionals o industrials que requereixen l’accés a la zona per dur a terme feines encomanades a la zona centre per l’ajuntament o pels residents.

Article 60. Sol·licitud de la targeta ACIRE

La sol·licitud de targeta d’ACIRE es realitzarà mitjançant instancia dirigida a l’Ajuntament de Sa Pobla i s’ha d’acompanyar amb:

a) En el supòsit de l’apartat 1.a) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, acreditació de la seva condició de persona arrendatària i la documentació acreditativa de la relació familiar, si n’és el cas.

b) En el supòsit de l’apartat 1.b) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, la documentació acreditativa de la relació familiar i l’informe dels Serveis Socials d’aquest Ajuntament.

c) En el supòsit de l’apartat 1.c) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, i autorització de la Conselleria de Turisme de l’immoble destinat a ús turístic.

d) En el supòsit de l’apartat 2 de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant i l’acreditació de la seva condició de persona arrendatària, si n’és el cas.

e) En el supòsit de l’apartat 3 de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant.

La concessió de la targeta es realitzarà mitjançant resolució de Batlia o persona en qui delegui.

En cap cas s’han d’expedir targetes d’ACIRE respecte de vehicles subjectes a ordre de precintament i/o que no estiguin al corrent en el pagament de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica.

Les targetes d’ACIRE han de ser diligentment col·locades al vehicle, de forma que siguin totalment visibles des de l’exterior.

La baixa de l’empadronament serà motiu de la retirada de les targetes i/o acreditacions que hagin estat expedides fent us de la condició de persona empadronada.

Article 61. Excepcions

1. Per Decret de Batlia, previ informe preceptiu de la policia local, es podran concedir targetes de la zona ACIRE, fora dels supòsits regulats, quan existeixin raons justificades per a la seva concessió.

2. Es podran concedir autoritzacions d’accés de caire excepcional i puntual, per un període prefixat a vehicles no inclosos en els apartats anteriors, per iniciativa del propi Ajuntament o prèvia sol·licitud de les persones particulars per raons justificades.

Article 62. Zona peatonal

Es considera zona peatonal aquelles vies d’ús públic destinades a la circulació de vehicles i peatons (carrers empedrats), i no estan dins el límit de la zona ACIRE.

Per als vehicles, les persones propietàries dels quals tenguin la titularitat o l’arrendament d’un immoble dins la zona peatonal i de les persones que en siguin parents, podran sol·licitar una targeta d’estacionament limitat per tal de realitzar tasques de càrrega i descàrrega.

Per a la sol·licitud de la targeta s’haurà d’aportar; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, acreditació de la seva condició de persona arrendatària i la documentació acreditativa de la relació familiar, si n’és el cas.

Article 63. Horari

1. Els residents podran accedir a la zona ACIRE les 24 hores del dia.

2. Els comerciants podran accedir a la zona ACIRE de les 7:30 a les 15:00.

3. L’accés a la zona ACIRE tendrà una duració màxima de quinze minuts.

4. Les tasques de càrrega i descàrrega en zona peatonal tendran una duració màxima de quinze minuts.

L’ajuntament podrà restringir l’accés a la zona ACIRE per causes justificades o motius de força major.

Article 64. Caducitat i renovació

1. Les targetes tendran una duració de 3 anys a comptar des de la seva data d’expedició.

2. Per sol·licitar la renovació s’haurà d’atendre a allò previst en els arts. 60 i 62

TITOL SETÈ. Circulació de vehicles de dues rodes

Article 65. Circulació de motocicletes, ciclomotors i quadricicles

Les motocicletes, els ciclomotors, i els quadricicles no poden circular en paral·lel, entre dues fileres de vehicles o entre una filera i la vorera, així com per voreres, andanes, passeigs, carril bici i carrils reservats.

No es podrà circular amb el vehicle sense recolzar la totalitat de les rodes a la calçada, així com circular amb persones menors de 12 anys. Excepcionalment, els infants majors de 7 anys podran circular en motocicletes i ciclomotors conduits pel seu pare, mare o tutor, o persona major d’edat per ells autoritzada, sempre que utilitzin el casc homologat i es compleixin les condicions específiques de seguretat establertes al RGC.

Aquests vehicles només es podran immobilitzar amb el mecanisme de bloqueig que els hi és propi.

Esta prohibida la fixació de motos, ciclomotors o similars, a elements de mobiliari urbà o immobles (arbres, senyals, bancs, faroles,...) amb cadenat o altre tipus de fixació, així com el recolzament de les motocicletes i ciclomotors als mateixos elements.

Article 66. Circulació de bicicletes, patins, monopatins i similars.

1. Les bicicletes circularan per carrils bici o itineraris senyalitzats, respectant la preferència de pas de les persones vianants que els travessin. En carrils bici, si existeix doble carril, la persona ciclista haurà de discórrer pel carril dret segons el sentit de circulació.

2. En cas de no circular pels carrils reservats, ho faran per la calçada, tant a prop de la vorera com sigui possible, excepte on hi hagi carrils reservats a altres vehicles. En aquest cas, circularan pel carril contigu al reservat. Podran circular solament pel carril de l’esquerra quan les característiques de la via no permetin efectuar-ho pel de la dreta o per poder efectuar amb seguretat el gir a l’esquerra.

3. Per circular de nit hauran de disposar, al davant, de llum blanca de posició, i al darrere, de llum vermella de posició i d’un catadiòptric vermell, no triangular, i armilla reflectant la persona conductora.

4. En cap cas els patins, monopatins o aparells similars podran ser arrossegats per un altre vehicle.

5. Quan els monopatins i similars circulin en hores nocturnes la persona usuària haurà de vestir una armilla o qualsevol altra peça de roba reflectant que la faci clarament visible.

6. Les persones conductores de bicicletes tenen prioritat de pas respecte als vehicles a motor:

a) Quan circulin per un carril bici, pas per a persones ciclistes o voravia degudament autoritzat per a ús exclusiu de les persones conductores de bicicletes.

b) Quan per entrar en una altra via el vehicle a motor giri a esquerra o dreta, en els supòsits permesos existint una persona ciclista en les proximitats.

c) Quan circulant en grup, el primer hagi accedit a la intersecció o rotonda.

7. Als efectes d’aplicació del present article tenen la consideració de “similars”els vehicles de mobilitat personal propulsats per un motor, amb capacitat màxima per a una persona, la massa de la qual no superi els 25Kg i tinguin una amplària màxima de 0,6 metres (Categoria “A” de l'Annex 1 de la Instrucció 16/V-124 de la Direcció general de trànsit).

La circulació de la resta de vehicles de mobilitat personal (categories B. C0, C1 i C2 de l'Annex1 de la Instrucció 16/V-124 de la Direcciógeneral de trànsit), està prohibida per qualsevol espai de la via pública en aplicació al que es disposa en l'art. 66.1 del Reial decret Legislatiu6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, perquè mancael corresponent permís de circulació.

Així mateix, en aplicació del que es disposa a l'art. 7 a) i b) del Decret Legislatiu 6/2015, s'autoritza la circulació per la via pública dels VMPde titularitat pública destinats a un servei públic, qualsevol que sigui la seva categoria.

Article 67. Estacionament

Les motocicletes i ciclomotors estacionaran en els espais específicament assenyalats per aquest fi. En cas que no existeixin zones reservades per a aquest estacionament en un radi de 50 metres, aquests vehicles estacionaran en altres llocs adequats, perpendicular o obliquament a la vorada, sense envair el carril de circulació i ocupant el menor espai d’estacionament possible, sense destorbar l’accés de vorera a calçada d’altres vehicles. No podran estacionar en les barres destinades per estacionament per a bicicletes.

Les bicicletes s’estacionaran als llocs habilitats per a tal fi, i que seran d’ús exclusiu per a aquestes. En el cas que aquests no existeixin, podran estacionar-se a altres llocs, sempre que no obstaculitzin el trànsit de persones vianants ni la circulació de vehicles, i en cap cas podran les persones usuàries subjectar-les als troncs dels arbres, als senyals de trànsit, ni semàfors, ni a altres elements del mobiliari urbà sobre el qual puguin causar desperfectes o impedir-ne l’ús normal.

TITOL VUITÈ. Infraccions, sancions i altres mesures cautelars

CAPITOL PRIMER. Infraccions

Article 68. Disposicions generals i competència.

1. La competència per sancionar les infraccions de normes de circulació comeses en vies urbanes correspon al Batle o Batllessa, que pot delegar aquesta facultat d’acord amb la legislació aplicable. (article 84.4 RDL 6/2015)

El Batle o Batllessa podrà delegar aquesta competència en els membres de la Corporació, d’acord amb el que estableixen el Reial decret 137/2000 que modifica el Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit i la Llei 11/1999 de modificació de la Llei 7/1985, de Bases de règim local.

2. En el cas d’infraccions que impliquin sostracció de punts, el o l’agent denunciant ha de prendre nota de les dades del permís de conducció i les ha de remetre a l’òrgan sancionador competent que, quan la sanció sigui ferma, les ha de comunicar juntament amb la sanció i la sostracció de punts corresponent al Registre de conductors i infractors. (article 87.4 RDL 6/2015)

 

Article 69. Infraccions a l’Ordenança

Les accions o omissions contràries a aquesta Ordenança o a la resta de disposicions legals d’aplicació, tendran el caràcter d’infraccions administratives i seran sancionades tant per les normes específiques en matèria de trànsit, com per les lleis sectorials que siguin d’aplicació en cada cas, llevat que puguin constituir delictes o faltes tipificades en les lleis penals, supòsit en el que l’administració passarà el tant de culpa a l’ordre jurisdiccional competent i s’abstindrà de seguir el procediment sancionador mentre l’autoritat judicial no dicti sentència ferma.

Les infraccions no contingudes en aquesta Ordenança relatives a normes bàsiques i complementàries del trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària seran sancionades en funció de la legislació i normativa específica aplicable en cada cas.

Article 70. Graduació

Les infraccions a les què fa referència l’article anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus de conformitat als articles 75,76 i 77 del text refós de la llei de trànsit.

CAPITOL SEGON. CODIFICACIÓ I SANCIONS

Article 71. Codificació d’infraccions i sancions

1. El quadre general d’infraccions en què es tipifiquen les mateixes és el que en cada moment estigui en vigor i en ús a la Direcció General de Tràfic.

Les infraccions dels preceptes d’aquesta Ordenança que no figurin al quadre general d’infraccions de la Direcció General de Tràfic es sancionaran en base a l’articulat de la mateixa.

La sanció d’aquestes infraccions serà la contemplada al punt 3 a) d’aquest article.

2. En el cas d’infraccions en les quals pugui imposar-se la sanció de suspensió del permís o llicència de conducció o aquelles altres que puguin comportar la pèrdua de punts, un cop la sanció de multa adquireixi fermesa administrativa, es realitzaran els tràmits oportuns per  dur a terme l’execució de les citades mesures.

3. Les infraccions contemplades en aquesta Ordenança i aquelles infraccions que no estiguin explícitament previstes en la present Ordenança però es trobin tipificades en la legislació de trànsit, circulació i seguretat vial, o en les seves normes de desenvolupament, i que resultessin de competència municipal pel tipus de via en què es cometen i per la matèria sobre la qual versen, seran sancionades d’acord amb els criteris següents:

a) Les infraccions qualificades com a molt greus seran sancionades amb el 100% l’import que preveu el pel RDL 6/2015, de 30 d’octubre, en matèria sancionadora.

b) Les infraccions qualificades com a greus seran sancionades amb el 80% l’import que preveu el pel RDL 6/2015, de 30 d’octubre, en matèria sancionadora.

c) Les infraccions qualificades com alleus seran sancionades amb el 80% l’import que preveu el pel RDL 6/2015, de 30 d’octubre, en matèria sancionadora.

Article 72. Responsabilitats

1. La responsabilitat per les infraccions al que disposa aquesta Ordenança recauran directament en la persona que hagi realitzat l’acció o omissió en la qual consisteixi la infracció. No obstant això:

a) La persona titular que consti al Registre de Vehicles serà en tot cas responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, de les relatives al seu estat de conservació, quan les deficiències afectin les condicions de seguretat del vehicle, i de les derivades de l’incompliment de les normes relatives a reconeixements periòdics.

b) La persona conductora d’una motocicleta, d’un ciclomotor, d’un vehicle de tres o quatre rodes no carrossat o de qualsevol altre vehicle per al qual s’exigeix l’ús de casc per part de la persona que condueix i de la persona passatgera, és responsable de la no utilització del casc de protecció pel passatger i també de transportar persones passatgeres que no tinguin l’edat mínima exigida.

Així mateix, la persona conductora del vehicle és responsable de la no utilització dels sistemes de retenció infantil, amb l’excepció que preveu l’article 13.4 del RDL 6/2015, si es tracta de persones conductores professionals.

c) Quan l’autoria dels fets comesos correspongui a una persona menor de divuit anys, n’han de respondre solidàriament les persones que en tenguin la pàtria potestat, la tutela, l’acolliment i la guarda legal o de fet, per aquest ordre, en relació amb l’incompliment de l’obligació imposada a aquests que comporta un deure de prevenir la infracció administrativa que s’imputi a les persones menors.

La responsabilitat solidària està referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada.

d) En els casos en què no tingui lloc la detenció del vehicle i aquest tengui designat una persona conductora habitual, la responsabilitat per la infracció recau en aquesta, excepte en el cas que acrediti que la persona que conduïa era un altra o la sostracció del vehicle.

e) En els casos en què no tingui lloc la detenció del vehicle i aquest no tingui designada una persona conductora habitual, n’és responsable la persona conductora identificada per la persona titular o arrendatària a llarg termini, d’acord amb les obligacions imposades a l’article 11 de la Llei 6/2015, de 30 d’octubre.

f) A les empreses d’arrendament de vehicles a curt termini n’és responsable la persona arrendatària del vehicle. En cas que aquesta manifesti que no n’és la persona conductora, o sigui una persona jurídica, li corresponen les obligacions que estableix per al titular l’article 11. La mateixa responsabilitat afecta les persones titulars dels tallers mecànics o establiments de compravenda de vehicles per les infraccions comeses amb els vehicles mentre hi estiguin dipositats.

g) La persona titular o arrendatària a llarg termini, en el cas que consti en el Registre de vehicles, és en tot cas responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, als reconeixements periòdics i al seu estat de conservació, quan les deficiències afectin les condicions de seguretat del vehicle.

h) La persona titular o arrendatària, en el cas que consti en el Registre de vehicles, és responsable de les infraccions per estacionament, excepte en els casos en què el vehicle tingui designada una persona conductora habitual o s’indiqui una persona conductora responsable del fet.

2. El que disposa aquest article s’entén als únics efectes de la determinació de la responsabilitat en l’àmbit administratiu per les infraccions tipificades en aquest Ordenança i en la Llei 6/2015, de 30 d’octubre.

CAPITOL TERCER. Immobilització de vehicles

Article 73. Supòsits d’immobilització

1. Els i les agents de l’autoritat de la Policia Local encarregats de vigilància del trànsit podran immobilitzar els vehicles que estiguin inclosos en algun dels supòsits següents:

a) Quan la persona conductora d’un vehicle es negui a sotmetre’s a les proves per determinar si condueix sota els efectes de l’alcohol, substàncies psicotròpiques, estupefaents, estimulants o anàlogues, o quan el resultat de la prova superi els límits o quantitats reglamentàriament establerts.

b) Quan el vehicle superi els nivells de soroll, fums o gasos permesos per la normativa en més d’un 10% o es negui a la realització de la prova de mesura.

c) Quan el vehicle vagi desproveït dels cinturons i altres elements de seguretat obligatoris i quan les motocicletes o ciclomotors de dues rodes circulin amb la persona conductora o passatgera desproveïdes de casc o sense subjectar.

d) Quan la persona conductora d’un vehicle no justifiqui que està en possessió del permís o llicència de conducció corresponent o aquest no sigui vàlid i no acrediti suficientment la seva identitat i domicili, o quan malgrat l’hagi acreditat, el seu comportament indueixi a considerar racionalment que no reuneix les aptituds o els coneixements necessaris per conduir.

e) Quan la persona conductora d’un vehicle no justifiqui que està en possessió del permís de circulació del vehicle, i no acrediti suficientment la seva identitat i domicili

f) Quan quedi suficientment acreditat que el vehicle circula sense tenir l’assegurança obligatòria contractada.

g) Quan el vehicle no estigui autoritzat a circular per no haver obtingut l’autorització o perquè hagi estat anul·lada o no reuneixi les condicions mínimes per fer-ho amb prou garanties de seguretat per a la persona usuària o persones usuàries de la via.

h) Quan de les condicions d’utilització dels vehicles es pugui derivar un risc greu per a la circulació, les persones o els béns o es puguin produir danys a la calçada

i) Quan el vehicle circuli amb una càrrega, amb un pes o unes dimensions superiors en un 10% a les autoritzades.

j) Quan la persona conductora d’un vehicle denunciat per una infracció de trànsit no acrediti la seva residència habitual en territori espanyol i es negui a dipositar l’import de la sanció o garantir el seu pagament per qualsevol mitjà admès en dret.

k) Quan el vehicle circuli sense les plaques de matricula o quan siguin il·legibles o no s’ajustin a la normativa vigent.

l) Quan el vehicle circuli de nit sense disposar dels dispositius d’enllumenat necessaris.

m) Quan hagi estat ordenat per l’autoritat judicial o administrativa competent.

n) Quan no tinguin el tiquet corresponent per a l’estacionament en zona blava, o excedeixin de l’autorització concedida, fins que s’aconsegueixi identificar la persona conductora del vehicle.

o) En tots els supòsits enumerats en l’art 104 de la Llei 6/2015.

2. La immobilització dels vehicles es practicarà en el carrer, si és permès l’estacionament i no es causa risc a la seguretat de les persones o béns o en el garatge o aparcament públic o privat del municipi que designi la persona conductora o titular, qui correrà amb les despeses de trasllat i estada. Quan no sigui possible la immobilització al carrer o en un garatge, es practicarà en el dipòsit municipal i seran a càrrec de la persona conductora les despeses de trasllat i pupil·latge.

3. En cap cas, serà justificada la immobilització d’un vehicle quan la pròpia mesura cautelar provoqui una disminució de la seguretat viària o destorbi la circulació de vehicles o de persones vianants. En aquest cas, si és una causa justificada, es retirarà el vehicle.

4. La immobilització del vehicle cessarà quan desaparegui la causa que la va motivar.

CAPITOL QUART. Retirada de vehicles de la via pública

Article 74. Supòsits de retirada

La Policia Local, podrà procedir, si la persona obligada no ho fes, a la retirada del vehicle de la via pública i al seu trasllat al dipòsit municipal, en els següents casos:

a) Sempre que constitueixi perill o causi greus pertorbacions a la circulació o al funcionament d’algun servei públic i també els vehicles abandonats d’acord l’establert a l’article 40 d’aquesta ordenança.

b) En cas d’accident que l’impedeixi continuar la marxa.

c) Quan hagi estat immobilitzat per deficiències del mateix.

d) Quan immobilitzat un vehicle, d’acord amb allò que disposa l’article 87.5 del Reial Decret legislatiu 6/2015 de 30 d’octubre, la persona infractora persistís en la negativa a dipositar o garantir el pagament de l’import de la multa.

e) Quan un vehicle estigui estacionat en llocs habilitats d’estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que ho autoritza; quan l’hora registrada al comprovant no sigui visible des de l’exterior o quan excedeixi el triple del temps autoritzat.

f) Passades 48 hores d’haver estat denunciat per l’incompliment de l’article 37 apartat 1, lletra l (haver estat estacionat més de 15 dies en el mateix lloc)

g) En els supòsits enumerats en l’art 105 de la Llei 6/2015.

Article 75. Justificació de la retirada

A títol enunciatiu, es considerarà que un vehicle està en les circumstàncies determinades a l’apartat 1 de l’article anterior i, per tant, està justificada la seva retirada:

a) Quan estigui estacionat en un punt on estigui prohibida la parada.

b) Quan estigui estacionat en doble filera sense la persona que el condueix.

c) Quan sobresurti del vèrtex d’un xamfrà o de l’extrem de l’angle d’una cantonada i obligui a les demés persones conductores a fer maniobres amb risc.

d) Quan estigui estacionat en un pas de persones vianants senyalitzat.

e) Quan ocupi total o parcialment un gual o reserva d’estacionament, degudament senyalitzat i legalitzat.

f) Quan estigui estacionat en una zona reservada per a càrrega i descàrrega, durant les hores de la seva utilització.

g) Quan estigui estacionat en una parada de transport públic senyalitzada i delimitada.

h) Quan estigui estacionat en llocs expressament reservats a urgències i seguretat.

i) Quan estigui estacionat davant de sortides d’emergència d’espectacles públics, durant les hores en què es celebrin.

j) Quan estigui estacionat en una reserva per a persones amb mobilitat reduïda.

k) Quan estigui estacionat, total o parcialment, sobre una vorera, andana, refugi, passeig, zona de precaució o zona de franges de paviment, excepció feta d’autorització expressa.

l) Quan impedeixi la visibilitat dels senyals de trànsit a la resta de persones usuàries de la via pública.

m) Quan impedeixi un gir autoritzat u obligui a fer maniobres per a realitzar-lo.

n) Quan obstaculitzi la visibilitat del trànsit d’una via pública a les persones conductors que hi accedeixen des d’una altra.

o) Quan impedeixi total o parcialment l’entrada de persones a un immoble.

p) Quan estigui estacionat en mig de la calçada de circulació.

q) Quan estigui estacionat en una zona de persones vianants fora de les hores permeses, excepció feta d’autorització expressa.

r) Quan deixi un espai lliure insuficient per a la lliure circulació dels altres vehicles de persones usuàries de la via pública.

s) Sempre que, com en tots els casos anteriors, constitueixi perill o causi greus pertorbacions a la circulació o al funcionament d’algun servei públic, inclòs el servei de regulació de zones d’estacionament limitat.

Article 76. Retirada excepcional

1. L’Ajuntament també podrà retirar o remoure els vehicles de la via pública encara que no estiguin en situació d’infracció, en els següents casos:

a) En cas d’emergència o necessitat.

b) Quan s’estacioni en un lloc que s’hagi d’ocupar per a un acte públic degudament autoritzat.

c) Quan obstaculitzi la neteja, reparació o senyalització de la via pública o s’hagin de realitzar treballs relacionats amb la poda de l’arbrat.

d) Quan estigui estacionat en una zona amb reserva d’ocupació per a la realització d’obres o treballs autoritzats.

e) En cas que se’n pugui presumir la utilització il·legítima o es vulgui garantir la seguretat de les proves o efectes del seu interior.

f) Quan hagi estat ordenat per l’autoritat judicial o administrativa competent.

g) Quan hagin passat 24 hores d’una immobilització d’un vehicle sense que s’hagin resolt les causes que la van motivar.

h) Quan per avaria de l’equip de senyals acústics o de l’alarma antirobatori emetin sons que alterin la convivència ciutadana i no es pugui localitzar la persona conductora del vehicle.

i) Quan hi hagi motius d’immobilització i aquesta no es pugui dur a terme a la via pública en condicions de seguretat.

j) Quan, sense estar inclosos en els apartats anteriors, estiguin aturats de forma que constitueixin un perill, obstaculitzin greument el trànsit de vehicles o persones vianants o deteriorin el patrimoni públic.

2. Pel que fa als apartats a),b),c) i d) la retirada, trasllat i dipòsit no comportarà cap despesa a la persona titular del vehicle llevat dels següents supòsits:

a) Que hagi estat possible localitzar i requerir a la persona propietària perquè el retiri.

b) Que s’hagi pogut senyalitzar o advertir amb 24 hores d’antelació.

c) Quan s’hagi estacionat el vehicle amb posterioritat a la col·locació de la senyalització corresponent.

3. Pel que fa a l’apartat e), la retirada no comportarà cap despesa per la persona titular del vehicle pels conceptes de trasllat o dipòsit .

4. Pel que fa a la resta d’apartats les despeses de retirada i dipòsit aniran a càrrec de la persona titular del vehicle.

Article 77. Despeses derivades de la retirada

Excepció feta del casos legalment previstos, les despeses que s’originin com a conseqüència de la retirada i estància del vehicle al dipòsit municipal seran a compte de la persona que en sigui titular, que haurà de pagar-los o garantir el pagament com a requisit previ a la devolució del vehicle, d’acord amb el que disposa la vigent Ordenança Fiscal, podent efectuar la retirada el titular o persona degudament autoritzada.

Article 78. Suspensió de la retirada

La retirada del vehicle es suspendrà immediatament si la persona propietària o conductora del mateix compareix abans que la grua hagi iniciat la marxa amb el vehicle enganxat i sempre que adopti les mesures necessàries per acabar amb la situació irregular en la que es trobava el vehicle, i previ pagament o garantia de pagament de l’import de la taxa municipal si escau. No obstant això, si les circumstàncies del trànsit ho aconsellen, la Policia Local entregarà el vehicle a la persona propietària o conductora en el lloc més proper possible que no ocasioni pertorbacions a la circulació.

TITOL NOVÈ. Procediment sancionador

Article 79. Garantia del procediment

No es pot imposar cap sanció per les infraccions tipificades en aquesta Ordenança i a la legislació sobre trànsit sinó en virtut d’un procediment instruït d’acord amb el que disposa el Capítol IV del Títol V de la Llei de Trànsit i les disposicions reglamentàries que el despleguen (com el RD 320/1994, del 25 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment sancionador en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària) i, supletòriament, el que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Disposició transitòria primera

Les disposicions contingudes al Capítol Tercer del Títol Quart, Estacionament en zones de control horari entraran en vigor en el termini d’un mes a comptar des del dia posterior a la publicació de la present Ordenança al BOIB.

Disposició transitòria segona

Els guals de minusvàlids, existents a l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança, seguiran vigents fins que es procedeixi a la seva baixa, a petició de l’interessat o bé, perquè desapareguin les causes que varen originar el seu atorgament.

Disposició derogatòria

Aquesta Ordenança deroga expressament el capítol IV de l'ordenança de bon govern, civisme i convivència ciutadana aprovada per el Ple de l’Ajuntament de sa Pobla, en sessió de 28 de desembre de 2010.

 

Disposició final

En tot allò que no estigui previst en l’actual Ordenança serà d’aplicació el procediment regulat en el Text Refós de la llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viaria, aprovada pel RDL 6/2015, de 30 d’octubre, en matèria sancionadora.

Les prescripcions d’aquesta Ordenança que incorporen o reprodueixen aspectes de la legislació de l’Estat o l’autonòmica d’aplicació als ens locals s’entendran automàticament modificades en el moment en què se’n produeixi la revisió.

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, havent transcorregut el termini de quinze dies des de la seva comunicació a l’administració de l’Estat, la Comunitat Autònoma i el Consell de Mallorca, tal com preveu la Llei 20/2006 municipal i de règim local de les Illes Balears.

Aquesta Ordenança s’entendrà modificada automàticament com a conseqüència de la promulgació de normes i disposicions de rang normatiu superior”

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justifica de Balears  en el termini de dos mesos des del dia hàbils seguent al de la seva publicació.

La qual cosa es fa pública als efectes oportuns.

 

Sa Pobla, (16 de juliol de 2018)

El Batle,

(Biel Ferragut Mir)