Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 7549
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de declaració de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de l’article 54 de les NNSS de Ses Salines per excepcionar de l’obligació de disposar d’aparcaments a les edificacions existents a la zona residencial intensiva d’especial protecció del nucli urbà de Ses Salines construïdes amb anterioritat a les normes vigents i suprimir en les edificacions turístiques l’exigència d’una plaça d’aparcament per cada cinc empleats (95C/2018)
Versió PDF
Antecedents
1.Dia 4 de juny de 2018, es registra d’entrada a la CMAIB (RE núm. 635), la tramesa de documentació de l’Ajuntament de Ses Salines en relació a l’aplicació a modificació puntual de l’article 54 de les NNSS, indicada a l’assumpte, de l’article 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, sobre la necessitat o no de tramitació ambiental.
2.La documentació tramesa consta de:
a. Document ambiental estratègic, de març de 2018, signat per Gaspar Fuster Amer, assessor tècnic en medi ambient i aprovat inicialment a la sessió ordinària de 14 de maig de 2018 pel Ple de l’Ajuntament.
b. Modificació Puntual de l’article 54 de la NNSS (regulació general dels aparcaments privats), de març 2018, signat per Jerónimo Sáiz Gomila, enginyer de camins, canals i ports i aprovat inicialment a la sessió ordinària de 14 de maig de 2018 pel Ple de l’Ajuntament.
3.L’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa que:”..... tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.
Descripció de la modificació puntual de les NNSS
1.En l’article 54 de les normes urbanístiques de Ses Salines es regula amb caràcter general la construcció d’aparcaments privats, construcció que també es regula en les Ordenance particulars de zones homogènies en sòl urbà. En el primer paràgraf de l’article esmentat s’estableix que en l’àmbit de tot el sòl urbà serà necessària la construcció d’aparcaments privats a l’interior del solar amb una certa quantificació.
2.Per tant, l’ intenció de la norma era matisar l’obligació genèrica de construcció d’aparcaments amb una regulació més específica en funció de les característiques de cada zona.
3.En la zona intensiva d’especial protecció ( equivalent al casc antic o centre històrics d’altres planejaments) no es va fixar cap quantia atès les especials característiques de la trama viària i de la parcel·lació que dificulten la possibilitat real de construcció d’aparcaments.
4.L’ajuntament pretén amb la modificació proposada resoldre la incoherència suscitada per l’aplicació literal de l’article 54, de tal forma que es cobreixi la necessitat de disposar d’aparcaments en tota la trama urbana, compatibilitzant-lo amb les especials dificultats que presenten els cascs antics per a la construcció d’aparcaments soterrats i també, la voluntat de protegir la tipologia tradicional de les edificacions, que justifica la qualificació de dita zona com d’Especial Protecció.
5.D’altra banda, la normativa actual quantifica un aparcament per cada cinc empleats pels edificis turístics. L’ajuntament considera aquesta previsió innecessària en uns nuclis urbans de reduïdes dimensions, en els quals hi viuen també els empleats dels allotjaments turístics.
6.Per aquest motiu es proposa modificar l’article 54 de les NNSS excepcionant de l’obligació de disposar d’aparcaments a les edificacions existents en la zona Residencial Intensiva d’Especial Protecció construïdes abans de l’entrada en vigor de les normes vigents i l’eliminació de la quantificació referida al ratio d’aparcaments per a empleats en establiments turístics.
Consideracions tècniques
1.La modificació proposada de les NNSS de Ses Salines no suposa l’adopció de nous criteris de zonificació ni modifica la població o el consum de recursos respecte de les normes subsidiàries actualment vigents. L’objectiu de la modificació és protegir la tipologia tradicional del casc antic.
2.Per altra banda, la supressió de l’exigència d’una plaça d’aparcament per cada cinc empleats en les edificacions d’ús turístic té lògica en els nuclis urbans de petites dimensions, com és el cas, on habitualment també resideixen els empleats dels establiments turístics.
3.Pel tipus de modificació que es du a terme en el planejament es pot preveure que no produirà efectes significatius sobre el patrimoni cultural atès que adequa a la realitat urbanística la dotació d’equipaments en el casc antic.
4.Al present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”. En aquest sentit pareix clar que estem davant una modificació d’escassa entitat de les NNSS de Ses Salines que no té cap efecte significatiu sobre el medi ambient atès el seu objecte.
5.De conformitat amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.
Per tot això, i vist l’informe amb proposta de resolució de la cap de Servei d’assessorament Ambiental d’11 de juny de 2018 dicto la següent:
Resolució
Declarar que la modificació puntual de l’article 54 de les NNSS de Ses Salines per excepcionar de l’obligació de disposar d’aparcaments a les edificacions existents a la zona residencial intensiva d’especial protecció del nucli urbà de Ses Salines construïdes amb anterioritat a les normes vigents i suprimir en les edificacions turístiques l’exigència d’una plaça d’aparcament per cada cinc empleats no està subjecta a tramitació ambiental estratègica de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 12 de juny de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias