Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 7485
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 9 de juliol de 2018, per la qual s’aprova, en el marc del Programa SOIB Jove- Qualificats Entitats Locals 2018, la convocatòria de subvencions per finançar projectes d’experiència professional per a l’ocupació de joves amb estudis superiors a les Illes Balears, cofinançada pel Fons Social Europeu amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil
Fets
El Servei d’Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d’acord amb els estatuts aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, té com a funcions la gestió de les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’altri; l’adaptació de la formació i requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i millorar les condicions dels treballadors.
En les conclusions sobre el Marc Financer Pluriennal (2014-2020) de 8 de febrer de 2013, el Consell Europeu va reconèixer la situació particularment difícil de les persones joves en determinades regions i, per això, va decidir crear una iniciativa sobre l’ocupació juvenil, amb una dotació de 6.000 milions d’euros per al període 2014-2020, per donar suport a les mesures establertes en el paquet d’ocupació juvenil proposat per la Comissió el 5 de desembre de 2012 i, en particular, la Garantia Juvenil, amb l’objectiu d’integrar en el mercat laboral els joves que ni fan feina, ni estudien ni reben formació.
La Unió Europea té com a objectiu prioritari ajudar les persones joves a entrar i romandre en el mercat de treball, així com a adquirir i desenvolupar les competències necessàries.
Per una altra banda, a l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020, aprovada per Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre, s’ha configurat com a prioritari facilitar l’accés als joves a una ocupació estable i, a tal efecte, preveu com a objectiu instrumental, promoure la formació vinculada a contractar i obtenir experiència laboral.
L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears, en l’article 1.2, permet incentivar accions i mesures que impliquin dur a terme un treball efectiu en un entorn real i permetin adquirir formació o experiència professional dirigides a la qualificació o inserció laboral.
La situació laboral dels joves a les Balears està sotmesa a dificultats importants. Segons l’INE, l’any 2017 la taxa d’atur dels joves entre 16 i 24 anys va ser del 30,8 %, una xifra molt superior al 12,4 % que hi havia en el conjunt de la població activa de les Balears. Sens dubte, la crisi econòmica ha tingut un impacte molt fort en l’ocupació dels joves menors de 30 anys, amb independència del seu nivell de qualificació professional.
El SOIB ha fet una avaluació ex ante sobre el col·lectiu de joves amb estudis superiors aturats i es confirma la necessitat de continuar el programa de Joves Qualificats per tal que en millorin l’ocupabilitat ja que l’actuació permet que els joves tenguin un primer contacte amb el mercat de treball i s’insereixen laboralment a través d’un contracte de treball. Les característiques distintives són l’elevada dispersió territorial dels joves qualificats aturats respecte d’altres col·lectius objecte d’atenció del SOIB, la incidència de l’atur en les titulacions de ciències socials, de la salut i jurídiques, l’impacte de l’atur en els joves de 25 a 29 anys i, naturalment, la desprotecció que pateixen perquè no han cotitzat suficient com per generar una prestació, subsidi o ajut.
La manca d’experiència professional relacionada amb la formació cursada és una de les barreres que tenen per accedir a una feina qualificada, fet que els deixa en desavantatge respecte d’altres persones de més edat, i que promou dinàmiques de desajust per sobrequalificació entre les habilitats que tenen els joves i les que requereixen els llocs de feina als quals finalment accedeixen.
D'altra banda, cal dir que el 5 de juny de 2017 s'aprovà el Pla d'Ocupació de Qualitat 2017-2020 (POQIB) en el marc del Pacte per la competitivitat, l'Ocupació de Qualitat i el progrés Social. El POQIB estableix com una de les línies d'actuació en l'àmbit de l'ocupació juvenil, la línia d'actuació «6.1.5. Mesures per fomentar l'adquisició d'experiència professional», com una eina fonamental per garantir una inserció laboral de qualitat que eviti les situacions d'ocupació marcades per la sobrequalificació.
A l’any 2016 el Govern de les Illes Balears va engegar aquest programa de foment de l’ocupació dirigit a les entitats locals perquè contractessin joves desocupats, amb més de 18 anys i menys de 30 anys, amb formació acadèmica o professional acreditada de grau superior, sense o amb poca experiència laboral prèvia en la seva formació, per executar obres o serveis d’interès social. Aquest programa tingué continuïtat amb dues noves convocatòries al llarg del 2017.
De l’experiència i l’anàlisi dels resultats obtinguts a les convocatòries de 2016 i 2017 anteriors queda palès que aquest programa té un nivell molt alt de participació pel que fa a les entitats locals, ja que s’hi presenten gairebé la totalitat dels ens locals de les Illes Balears. Quant a les persones joves que hi participen, hi ha uns índexs d’abandonament del programa molt baixos i quasi sempre per motiu d’inserció amb altra feina en el mercat de treball ordinari. Malgrat aquestes bones dades, ens trobam amb la dificultat que la demanda de totes les titulacions no és homogènia i existeix una certa correlació negativa entre el nivell d’inserció laboral d’algunes titulacions i la demanda expressada per les entitats locals. Per tal d’intentar corregir aquesta situació, la convocatòria d’enguany preveu, a banda de donar cobertura i oportunitats de contractar els joves de qualsevol indret de les Illes mitjançant la línia 1 de repartiment territorial, una segona línia per concedir per concurrència competitiva a la qual es pretén fomentar aquells projectes dirigits més específicament cap a determinades titulacions amb una taxa d’ocupació menys elevada. D’aquesta manera, s’afavoreixi sobretot la possibilitat d’adquirir una experiència professional a aquells joves amb titulacions amb menor demanda en el mercat ordinari.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2018 aprovat per Acord de Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març) en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
El Pla Anual de Política d’Ocupació 2018 inclou aquest programa com a Programa Propi de la CAIB a l’eix 3 «Oportunitats d’Ocupació», amb la denominació de SOIB Jove: Programa de Joves Qualificats (PP00094), segons el que estableix el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’ocupació.
Les accions previstes en aquesta convocatòria poden estar cofinançades pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020), objectiu específic 8.2.2 «Reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació». En la necessitat de simplificar la gestió dels ajuts tant en la mateixa Administració com en les entitats que participen en el programa, i en compliment de l’article 14.4 del Reglament (UE) núm. 1304/2013, relatiu a l’FSE, que estableix l’obligatorietat d’aplicar mètodes de costs simplificats a les subvencions que suposin un ajut públic inferior a 50.000 €, aquesta convocatòria incorpora com a novetat la justificació de les subvencions mitjançant el sistema de mòduls, determinats mitjançant un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable, d’acord amb l’article 67 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i tal com es descriu a l’apartat 13 d’aquesta convocatòria.
La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d’actuació en relació a l’àmbit laboral.
Instrucció 3/2008, del president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB) que estableix els criteris per seleccionar persones per executar programes de polítiques actives d’ocupació presentats per entitats o administracions públiques (https://soib.es/normativa/).
En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.
Per tot això, informat el Consell de Direcció del SOIB, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar un programa d’experiència professional per a l’ocupació destinat a joves amb estudis universitaris o de formació professional de grau superior a les Illes Balears.
2. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.
3. Aquesta convocatòria està inclosa dins el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2018 aprovat per Acord de Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març) en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
4. Es preveu finançar aquesta convocatòria amb fons provinents del Fons Social Europeu amb càrrec al programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020), en l’objectiu específic 8.2.2 «Reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació.» Per aquest motiu, s’apliquen els reglaments d’aquests fons: el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea.
5. Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comença a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 9 de juliol de 2018
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1
Convocatòria
1. Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30, inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, amb formació acadèmica o professional de grau superior acreditada, que reuneixin els requisits per poder signar un contracte en pràctiques, per executar obres o serveis d’interès social, en el marc de la col·laboració amb els ens locals com també amb les entitats que en depenen o que hi estan vinculades.
L’àmbit d’aplicació d’aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Entitats o ens beneficiaris
1. Poden beneficiar-se de les subvencions establertes a aquesta convocatòria els ens locals (corporacions locals, consells insulars i mancomunitats) i també les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, que contractin persones que reuneixin els requisits indicats al punt 8, i que tinguin capacitat tècnica i de gestió suficients per executar el projecte corresponent.
2. Les mancomunitats no disposen d’assignació pròpia a la línia 1 i , per tant, només poden presentar sol·licituds a la línia 2.
3. Pel que fa a les sol·licituds que s’han de presentar a la línia 1, en cas que concorrin diferents entitats al mateix àmbit territorial, la suma dels imports adjudicats a cadascuna no pot excedir l’import assignat al seu àmbit territorial, segons l’Annex 2.
4. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
3. Bases reguladores
A l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre).
4. Crèdit
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 8.480.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 19114 (Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil – FSE) dels pressuposts generals de la CAIB per al 2018.
Quan les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds, sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
5. Distribució del crèdit
1. El crèdit de la convocatòria s’ha distribuït en dues línies, de la manera següent:
Línia 1
Per tal d’assegurar la igualtat de tracte territorial, 7.880.000 € del crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s’ha distribuït entre tots els municipis de la CAIB i a cada illa, en funció del nombre de persones desocupades majors de 18 anys i menors de 30 amb un títol universitari o de formació professional de grau superior o d’un títol oficialment reconegut com a equivalent, d’acord amb les lleis reguladores del sistema educatiu vigent o de certificat de professionalitat d’acord amb el que preveu la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, inscrites com a demandants en el SOIB, segons les dades proporcionades per l’Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB). Per tal d’assegurar la cobertura de tot el territori hem fixat la subvenció màxima inicial per àmbit territorial (municipi i illa) en 800.000 € i la mínima en 35.874,66 €. El romanent resultant s’ha tornat a repartir entre els municipis. El resultat d’aquest procés ha donat els imports assignats a cada municipi i illa els quals es recullen a l’Annex 2.
Línia 2
Per tal d’incrementar les possibilitats d’accés d’aquells joves amb titulacions amb menors taxes d’inserció laboral, 600.000 € del crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria es distribuirà per concurrència competitiva entre les entitats que presentin projectes de contractació de persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys, amb els requisits que preveu aquesta convocatòria. En el punt 11.2 d’aquesta convocatòria s’estableixen els criteris que prioritzen aquelles titulacions amb menors taxes d’inserció laboral.
2. Els romanents de crèdit que resultin de l’adjudicació de les sol·licituds presentades a la línia 1 es poden afegir a la línia 2.
3. Les entitats poden presentar una única sol·licitud per a la línia 1 i una o més per a la línia 2. No és obligatori haver presentat sol·licitud a una de les dues opcions per poder presentar-se a l’altra.
7. Contingut del projecte
1. El projecte es configura com un programa de foment de l’ocupació en què els treballadors obtenen la pràctica professional adequada al nivell d’estudis o formació cursats, amb l’objectiu final de millorar-ne l’ocupabilitat.
2. Les entitats interessades a participar en el programa poden contactar amb l’Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB) (otib@dgplaes.caib.es) per conèixer els perfils de les persones desocupades als diferents àmbits territorials, amb l’objecte que el projecte s’adeqüi a aquests perfils.
3. Pel que fa a la línia 1, cada entitat interessada ha de presentar una sol·licitud amb un projecte que ha d’incloure la totalitat de les contractacions que prevegi dur a terme i la descripció d’una o més obres o serveis que s’han de desenvolupar. L’import màxim que es pot subvencionar entre totes les entitats d’un mateix àmbit territorial que hagin presentat sol·licituds està limitat pel crèdit assignat a l’àmbit territorial (municipi o illa) a l’Annex 2. Si al mateix territori concorren diferents entitats i els projectes que presenten entre totes supera l’import màxim assignat a l’àmbit territorial, s’han d’aplicar els criteris de valoració que estableix el punt 11.2 d’aquesta convocatòria.
4. Les entitats que vulguin optar al crèdit de la línia 2 poden presentar una o diverses sol·licituds, amb un projecte nou que ha d’incloure cada una només una obra o servei d’interès social diferent. Aquestes sol·licituds s’han de resoldre pel procediment de concurrència competitiva aplicant els criteris de valoració del punt 11.2, i s’han d’adjudicar per ordre de puntuació de major a menor i fins a exhaurir el crèdit disponible d’aquesta segona línia.
5. Els contractes tenen una durada de dotze mesos, a excepció del que es diu al punt 6.6. Les persones s’han de contractar en la modalitat del contracte en pràctiques que preveu l’article 11.1 del Text refós de l’Estatut dels treballadors aprovat per Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre i amb una jornada del 100 % de la jornada laboral que se li apliqui.
6. Excepcionalment es poden permetre contractacions de durada inferior a dotze mesos, en els supòsits següents:
A la concessió: quan l’import de la subvenció concedida resulti insuficient per fer tots els contractes de dotze mesos, es podrà permetre fer una contractació per durada inferior però com a mínim de 6 mesos. En aquest cas, l’entitat podrà optar, si vol, per finançar amb els seus recursos la contractació d’aquesta persona fins als 12 mesos.
En el supòsit de substitució de treballadors per al temps que resti fins a completar els dotze mesos o fins a la data màxima del 14 de novembre de 2019, sempre que el contracte de la persona substituta tengui una durada mínima de 6 mesos.
7. Durant la contractació laboral, l’entitat ha de disposar del personal tècnic o de suport propi així com els recursos físics i materials necessaris per tal d’assegurar que les feines es desenvolupen correctament i es compleix la normativa de prevenció de riscs laborals. Per a aquells projectes que prevegin contractar 9 persones o més, una d’aquestes es pot contractar per dur a terme funcions de suport tècnic i gestió administrativa del projecte.
8. La data d’inici dels projectes és entre l’1 i el 15 de novembre de 2018 (ambdós inclosos) i la data màxima de finalització és el 14 de novembre de 2019.
7. Requisits dels projectes d’interès públic
1. Els projectes que els treballadors contractats hagin de dur a terme en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits següents:
a) Que es tracti d’obres o serveis d’interès social, que siguin competència de les entitats sol·licitants i siguin executats per les entitats sol·licitants en règim d’administració directa, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant certificat del Secretari/ Interventor de l’entitat local o òrgan equivalent.
b) Que l’entitat sol·licitant de la subvenció disposi d’assignació pressupostària suficient per fer-se càrrec de les despeses no subvencionades pel SOIB per executar l’activitat en concret, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant certificat del Secretari/Interventor de l’entitat o òrgan equivalent.
c) Que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant declaració responsable.
8. Persones destinatàries finals
1. Es poden contractar joves desocupats, amb més de 18 anys i menys de 30 anys, inscrits com a demandants desocupats en el SOIB, que compleixin els requisits següents:
Estar inscrit o inscrita en el Fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.
Mantenir els requisits de l’article 105 de la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència d’acord amb la redacció que preveu el Reial decret llei 6/2016, de 23 de desembre.
Estar en possessió d’un títol universitari o de formació professional de grau superior o d’un títol oficialment reconegut com a equivalent, d’acord amb les lleis reguladores del sistema educatiu vigent o de certificat de professionalitat d’acord amb el que preveu la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.
Complir els requisits per poder ser contractat o contractada mitjançant un contracte en pràctiques que regula l’article 11.1 del TRLET.
El compliment dels requisits s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i s’ha de mantenir fins al moment de la contractació.
9. Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució i de l’extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Les sol·licituds i els annexos s’han de fer mitjançant els models que facilita el SOIB, a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB, ubicada a l’edifici de la rotonda ASIMA, en el Camí Vell de Bunyola, núm. 43 (Polígon de Son Castelló) a Palma i a qualsevol de les delegacions a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en el web <www.soib.es>.
3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, en tant no entrin en vigor les previsions de l’article 16 de la Llei 39/2015, que es refereixen al Registre Electrònic General que obligatòriament hauran d’haver creat totes les Administracions Públiques el 2 d’octubre de 2018 (Disposició Final Setena Llei 39/2015). En el cas que el SOIB hagi constituït aquest registre electrònic abans d’aquesta data, les sol·licituds es poden presentar de manera electrònica en els termes del referit article 16 i concordants de la Llei 39/2015.
4. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer en un sobre obert, perquè el personal de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).
5. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB es recomana enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El número de fax és 971 176352.
6. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.
7. Quan l’entitat inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
10. Documentació que s’ha de presentar
La sol·licitud i la documentació que es relaciona a continuació s’ha de presentar d’acord amb els models que estaran disponibles a la pàgina web del SOIB.
Juntament amb la sol·licitud (Annex 3/3 bis), s’ha de presentar la documentació següent:
a) Per a les entitats locals: còpia compulsada del CIF de l’entitat local sol·licitant i un certificat de l’òrgan competent de l’entitat que acrediti la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.
b) Per a les entitats dependents o vinculades: còpies compulsades del CIF i de la documentació acreditativa de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud; els estatuts degudament inscrits en el registre corresponent, o documentació que acrediti el caràcter d’entitat dependent o vinculada.
c) Guió de projecte (Annex 4/4 bis).
d) Declaració responsable, d’acord amb el model establert com a Annex 5, de:
e) Certificat del Secretari/Interventor o òrgan competent de l’entitat sol·licitant acreditatiu d’haver aprovat el projecte objecte de la sol·licitud de la subvenció, i en què consti que l’obra o servei que s’ha de dur a terme és d’interès social, que l’entitat n’és competent per executar-lo i que el durà a terme en règim d’administració directa, que disposa de finançament suficient per fer-se càrrec de les despeses no subvencionades pel SOIB, i que els salaris que tinguin dret a percebre les persones que es contractin compleixen la normativa relativa als contractes en pràctiques. (Model Annex 6).
L’interessat haurà d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que està al corrent de les seves obligacions, d’acord amb l’article 53.1.d de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l’article 2.2 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. En cas que no ho autoritzi, haurà d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
La sol·licitud de la subvenció implica l’autorització perquè el SOIB pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, d’acord amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat. Si la persona interessada s’hi manifesta expressament en contra haurà d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
L’Administració pot requerir al sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable, d’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 69 de la Llei de 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors, d’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a Annex 7 Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l’Administració.
Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d’aquesta convocatòria pot posar els fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per mitjans electrònics a través del canal que el Servei ha habilitat a l’efecte en l’adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx,
11. Criteris de valoració i concessió
1. Pel que fa als projectes que es presentin a la línia 1:
a) En cas que l’import de les sol·licituds presentades a cada àmbit territorial no superi el crèdit que estableix l’Annex 2, el procediment de concessió d’aquests ajuts ha de ser el de concurrència no competitiva atès que no resulta necessària la comparació dels projectes ni establir un ordre de prelació, d’acord amb el que estableix el punt 3 de l’article 7 de les bases reguladores; i s’ha de fer seguint el procediment següent:
Un cop s’han revisat les sol·licituds rebudes i s’ha verificat que les entitats compleixen els requisits per poder beneficiar-se de la subvenció, s’han d’adjudicar, d’acord amb l’import sol·licitat i sense superar l’import màxim assignat a l’àmbit territorial segons l’Annex 2.
b) En el supòsit que al mateix territori concorrin diferents entitats i els projectes que presenten entre totes superi l’import màxim assignat a l’àmbit territorial, el procediment de concessió s’ha de fer per ordre de puntuació aplicant els criteris de valoració indicats per a la línia 2 a l’apartat 11.2 següent.
2. Pel que fa als projectes que es presentin a la línia 2:
El procediment de concessió de les subvencions ha de ser el de concurrència competitiva entre totes les sol·licituds vàlidament presentades, i l’adjudicació es fa per ordre de puntuació obtinguda aplicant els criteris de valoració següents, de major a menor, fins exhaurir el crèdit. En cas d’empat s’ha de prioritzar el projecte que prevegi contractar un major nombre de persones i, en cas, de persistència de l’empat, per ordre de registre d’entrada.
Els romanents de crèdit que resultin de l’adjudicació de les sol·licituds presentades a la borsa de repartiment territorial (línia 1) es podran afegir a aquesta borsa. En cas que el crèdit d’aquesta borsa resulti insuficient, la resta de sol·licituds han de quedar excloses per falta de disponibilitat pressupostària.
Els criteris de valoració dels projectes són:
a) Adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de dur a terme a les finalitats, els objectius i les prioritats marcades a la convocatòria, així com a les necessitats del territori.
Quantificació de les contractacions per branques de coneixement:
b) Qualitat i coherència interna del projecte (màxim 50 punts):
c) Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit d’actuació de l’activitat subvencionada s’ha de valorar la incorporació de l’impacte de gènere en el projecte (màxim 20 punts).
Preveu dins l’execució de l’obra o servei d’interès social incorporar la perspectiva de gènere de 0 a 20 punts.
12. Procediment de concessió de les subvencions
1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i en concret, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les (si n’és el cas), d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11è d’aquest annex.
3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres que s’indiquen a continuació:
Presidència:
Titular: el o la cap del servei que tingui les competències del seguiment tècnic d’aquest programa del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituït pel/per la cap del Departament de Formació i Ocupació.
Secretaria:
Titular: el o la cap del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB.
Suplent: el o la cap de la secció del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB.
El secretari o la secretària actua amb veu, però sense vot.
Vocalies:
Vocals primer o primera, segon o segona i tercer o tercera: tres tècnics o tècniques del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.
4. La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.
5. El director del SOIB, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s’ha de notificar als interessats, i se’ls concedeix un termini de 10 dies hàbils pel tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents.
6. Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament que, en tot cas, ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària en reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’import susceptible d’atorgament.
7. Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.
8. Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l’entitat sol·licitant en el tràmit d’audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.
9. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l’Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.
10. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de tres mesos des de l’endemà d'haver-se publicat la convocatòria al BOIB, el president del SOIB ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
11. L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
12. Excepcionalment, en els casos que es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l’objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i que s’hagi omès el tràmit d’autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l’òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenir en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l’article 30.3 de les bases reguladores d’aquesta subvenció.
1. El fet subvencionable és la contractació a jornada completa de les persones joves a què fa referència el punt 8 d’aquesta convocatòria, en la modalitat del contracte en pràctiques i per una durada de 12 mesos, o excepcionalment pel temps que s’hagi autoritzat per als supòsits prevists al punt 6.6 d’aquesta convocatòria.
L’objecte del contracte de pràctiques és que els treballadors obtinguin la pràctica professional adequada al nivell d’estudis cursats. A tal efecte, la categoria per la qual s’ha de contractar les persones beneficiàries ha de ser en funció de la seva titulació.
2. D’acord amb la normativa reguladora del contracte en pràctiques, la retribució ha de ser la que fixi el conveni col·lectiu, sense que en cap cas pugui ser inferior al 60 % del salari fixat en conveni per a un treballador o treballadora que dugui a terme el mateix o equivalent tipus de feina per al primer any, i un 75 % per al segon. En cap cas el salari pot ser inferior al salari mínim interprofessional.
3. L’import de la subvenció s’ha de determinar aplicant a cada contractació que s’ha de fer el mòdul corresponent segons el Grup per al qual s’hagi de contractar.
Per determinar els mòduls econòmics s’ha elaborat un informe tècnic d’acord amb l’article 67.5 del Reglament (UE) núm.1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el qual ha estat informat favorablement per la Intervenció de la CAIB. Aquest informe inclou els càlculs fets per determinar els mòduls, descriu el mètode de càlcul utilitzat i determina les despeses derivades de la contractació: cost salarial total i cotització empresarial total a la Seguretat Social, el qual és just, equitatiu i verificable, i es fonamenta en dades objectives basades en el III Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l’Administració General de l’Estat” registrat i publicat per Resolució de 3 de novembre de 2009, de la Direcció General de Treball (BOE núm. 273, de 12 de novembre de 2009), com a font de dades de referència per analogia entre l’Administració de l’Estat i els ens locals dependents i vinculats de les Illes Balears, i la normativa vigent en matèria de cotitzacions a la Seguretat Social. L’informe preveu també la forma d’actualització dels mòduls determinada per l’actualització de les fonts objectives estimades (III Conveni Col·lectiu Únic) i de la normativa de la Seguretat Social.
4. D’acord amb l’article 16 del III Conveni col·lectiu únic abans esmentat, als efectes de determinar el mòdul que s’ha d’aplicar, s’estableixen els grups professionals següents:
Grup professional 1: treballadors que requereixen un alt grau de coneixements professionals que exerceixen sobre un o diversos sectors de l’activitat, amb objectius definits i alt grau d’exigència en els factors d’iniciativa, autonomia i responsabilitat. Formació: títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte, grau o equivalents.
Grup professional 2: treballadors que duen a terme funcions que consisteixen a fer activitats complexes amb objectius definits dins del seu nivell acadèmic; integren, coordinen o supervisen l’execució de tasques heterogènies. Formació: títol de diplomat universitari, enginyer tècnic, arquitecte tècnic o equivalents.
Grup professional 3: treballadors que duen a terme funcions amb alt grau d’especialització i que integren, coordinen o supervisen l’execució de diverses tasques homogènies. Normalment actuen sota instruccions i supervisió general d’altra o altres persones. Formació: formació professional de tècnic superior, o equivalent.
5. L’import màxim subvencionable corresponent al mòdul aplicable a cada contractació segons el grup són :
|
Anual |
Diari |
---|---|---|
Grup 1: |
35.874,66 € |
98,29 € |
Grup 2: |
29.695,94 € |
81,36 € |
Grup 3: |
23.234,89 € |
63,66 € |
Per als supòsits del punt 6.6 d’aquesta convocatòria en què s’autoritzin contractacions de durada inferior a 12 mesos, l’import del mòdul que s’ha d’aplicar per calcular la subvenció ha de ser proporcional a la durada del contracte autoritzat.
La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposa en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.
1. La selecció es fa entre persones joves que compleixin els requisits de l'apartat 8 i que no hagin participat prèviament en un projecte d'experiència professional per a l'ocupació per a la mateixa titulació per a la qual opten.
2. Pel que fa a la selecció, s’han d’aplicar els criteris següents per ordre de preferència:
1r. Les persones víctimes de violència masclista
2n. Les persones aturades de llarga durada. Es considera llarga durada estar inscrits en el SOIB 12 mesos o més en els darrers 18 mesos.
3r. Les persones amb càrregues familiars.
S’entén que concorren càrregues familiars quan la persona tingui a càrrec seu el cònjuge o parella de fet i/o fills menors de 26 anys o majors discapacitats, o menors adoptats o acollits.
4t. Les persones amb qualificació mitjana final més alta en el seu expedient acadèmic de la titulació per a la qual opta. En cas de discrepància entre la puntuació de l’expedient entre 0-4 i entre 0-10 punts, s’ha de tenir en compte la puntuació més favorable a la persona aspirant.
En qualsevol cas, i en igualtat de condicions, les dones són preferents amb l’objectiu d’aconseguir una representació equilibrada.
3. Constitució grup mixt de treball i oferta d’ocupació.
a) Amb l’objecte de dur a terme la selecció, s’ha de constituir un grup mixt de treball, en què hi ha d’haver un representant de l’entitat i un representant del SOIB. Les entitats beneficiàries han de comunicar al SOIB les persones que els han de representar. Aquest grup ha de definir els criteris que s’han d’establir a les ofertes d’ocupació. S’ha d’aixecar acta, signada per ambdues parts, de la constitució d’aquest grup mixt de treball.
b) L’entitat beneficiària ha de sol·licitar a les oficines del servei públic d’ocupació corresponent les persones treballadores amb antelació suficient. Es recomana un mínim de 15 dies naturals anteriors a la data prevista d’inici de l’activitat.
c) Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric i respondre als criteris que estableix aquesta resolució, de manera que no poden especificar elements que donin lloc a cap forma de discriminació, llevat de causes excepcionals, motivades per la naturalesa social del projecte, el qual s’ha de justificar en el moment de presentar-lo i el SOIB l’ha d’autoritzar.
d) Cada entitat ha de presentar l’oferta identificada amb el número d’expedient assignat en la resolució de concessió en el servei d’intermediació de l’oficina del SOIB de referència.
4. Selecció de les persones treballadores i formalització de contractes:
a) Presentada l’oferta, l’oficina del servei públic d’ocupació ha de dur a terme la preselecció de les persones treballadores que reuneixen els requisits, per obtenir els possibles candidats per cobrir l’oferta, segons els criteris de preferència que estableix el punt 8 d’aquesta resolució. El SOIB ha de preseleccionar, sempre que sigui possible, un nombre d’homes i dones, candidats i candidates per cobrir l’oferta d’ocupació, suficient perquè el procés de selecció i contractació pugui acabar amb un nombre d’homes i dones contractats que respecti la representació equilibrada d’ambdós sexes de tal manera que les persones de cada sexe no superin el seixanta per cent ni siguin menys del quaranta per cent.
b) Excepcionalment, les entitats poden manifestar al projecte la intenció de contractar de manera directa les persones treballadores. El representant de l’entitat en el grup mixt ha de presentar la proposta de candidats per ser contractats mitjançant aquesta modalitat. Una vegada que el director o la directora de l’oficina d’ocupació hagi validat que compleixen els requisits establerts en aquesta convocatòria, els serveis socials pertinents han d’emetre un informe social individualitzat que acrediti la situació d’exempció i les circumstàncies que en justifiquin la inclusió en el programa. El grup mixt haurà d’informar sobre la contractació directa.
c) Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència gènere i se li ha d’atorgar prioritat especial, tal com estableix l’article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència masclista.
d) Una vegada efectuada la preselecció dels candidats, l’oficina del SOIB els ha d’adreçar a l’entitat beneficiària per seleccionar els treballadors i formalitzar-ne els contractes. El grup mixt ha de dur a terme les seleccions finals i n’ha de deixar constància a l’acta.
e) El resultat final del procés de selecció i contractació de les persones treballadores ha de respectar el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %) i en el supòsit que no s’acompleixi aquest principi, el grup mixt ho ha de justificar a l’acta, la qual ha de recollir el resultat de la selecció i ha d’establir la llista de reserva per a possibles substitucions. En cas de desacord, el tècnic o la tècnica del SOIB ha d’emetre un informe a la direcció del SOIB que ho resoldrà.
f) Per poder contractar és condició indispensable que en el moment de la contractació la persona demandant consti com a beneficiària en la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i que tingui la seva demanda d’ocupació al SOIB en situació d’alta.
g) Els treballadors s’han de contractar en la modalitat de contracte en pràctiques amb la clàusula específica de la pàgina 9 “feines d’interès social/foment d’ocupació agrari” i s’haurà de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE a disposició dels beneficiaris a la seva pàgina web.
h) En el supòsit de baixa definitiva d’algun dels treballadors contractats abans que acabi l’obra o el servei, se’l pot substituir pel següent de la llista de reserva sempre que segueixi complint amb els requisits per poder ser contractat, i prèvia sol·licitud i autorització per part del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, la qual s’ha de formalitzar al més aviat possible. En cas que la llista de reserva s’hagi exhaurit, s’ha de fer un altre procés de selecció. L’entitat beneficiària haurà de comunicar al SOIB la baixa de la persona treballadora i justificar-ne el motiu i la substitució, adjuntant original o còpia compulsada del contracte de la persona substituta.
5. Registre de contractes
Els contractes de les persones treballadores han de tenir una durada de dotze mesos a jornada completa, llevat de les excepcions previstes en el punt 6.6 d’aquesta convocatòria. La durada dels contractes s’ha d’ajustar als límits temporals que estableix la resolució de concessió.
El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació “contrat@”, que es troba a disposició de les persones interessades en el web del SEPE <http://www.soib.es>. Aquells que no es registrin per via telemàtica, ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.
A més, s’haurà d’indicar que el contracte s’ha formalitzat a l’empara d’aquesta convocatòria de subvencions i fer constar la possibilitat que el cofinanci el Fons Social Europeu en el marc del programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020 i per la Iniciativa d’Ocupació Juvenil; i hauran de dur identificat el nombre d’expedient —que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió— i sempre s’han de registrar lligats al nombre d’oferta que proporciona l’oficina del SOIB que en fa la selecció.
1. La data d’inici de les contractacions és de l’1 al 15 de novembre de 2018 (ambdós inclosos) i la d’acabament dotze mesos després i com a màxim el 14 de novembre de 2019. Aquest període és el d’elegibilitat de les despeses.
2. El començament de l’activitat s’ha d’acreditar presentant en el termini màxim de set dies des de l’inici, un certificat d’inici de l’activitat, relació de persones contractades i còpia compulsada dels contractes formalitzats, d’acord amb el model que facilitarà el SOIB a través de la seva pàgina web.
Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les previstes a l’article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, Text refós Llei de subvencions de la CAIB, en l’article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions i a l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores, les següents:
1. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
2. Comunicar al SOIB en el termini de quinze dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l’ajut.
3. Justificar davant el SOIB el fet d’haver executat l’activitat en els termes prevists en aquesta Resolució.
4. Justificar que s’han complert els requisits i les condicions que en determinin la concessió de la subvenció.
5. Constituir una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones, i així el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.
6. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que ha d’efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i dels òrgans competents del Fons Social Europeu, o d’altres òrgans de control.
7. Les entitats beneficiàries s’han de sotmetre a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci l’òrgan que sigui designat com a organisme intermedi del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil i que en cas que es detectin irregularitats, s’hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.
8. Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
9. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals i/o de l’FSE; en aquest cas, fins a l’any 2027 com a mínim, és a dir, tres anys des del moment que la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d’acord amb l’article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.
10. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE de 18 de novembre de 2003), modificat per la Disposició final desena primera de la Llei de Pressuposts Generals de l’Estat per a l’any 2017 (BOE núm. 153 de 28 de juny).
11. Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala l’apartat dinovè d’aquesta Resolució.
12. Les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament en els termes que assenyala l’article, 125.4 b del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
13. Comunicar al Comitè d’empresa les previsions de les contractacions en compliment de l’article 64.2 c del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors.
14. Les entitats han d’informar als treballadors contractats del cofinançament per part de l’FSE en relació a aquest programa. A aquest efecte han d’usar el model “Comunicació del cofinançament” (Annex 8) que es troba a disposició dels beneficiaris al web <http://www.soib.es>.
15. Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016.
1. D’acord amb l’article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la Disposició final novena de la Llei 18/2016, de Pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2017, el Consell de Govern de dia 22 de juny de 2018, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les entitats beneficiàries de presentar garantia (d’acord amb l’article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d’agost).
2. El pagament de la subvenció s’ha de fer a la bestreta i s’ha de tramitar d’ofici per part del SOIB a la concessió de la subvenció i pel 100 % de l’import concedit.
3. El pagament de les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s’ha de fer segons les disponibilitats de la Tresoreria de la CAIB.
1. En el termini de dos mesos des de la finalització del projecte, l’entitat ha de presentar la justificació de la subvenció mitjançant mòduls, d’acord amb els models facilitats pel SOIB.
2. D’acord amb el que estableix l’article 24 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, la justificació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:
a) Una memòria tècnica de final de projecte, justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació i evidències (d’acord amb els protocols del servei del SOIB encarregat del seguiment tècnic del projecte) de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.
b) Una memòria econòmica justificativa que consisteix en un certificat de l’òrgan competent que :
3. Les persones o entitats beneficiàries estan dispensades de l’obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l’aplicació de la subvenció.
4. Pel que fa a la subvencionabilitat s’apliquen els criteris que estableix l’Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre (BOE núm. 307, de 21 de desembre), per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020.
1. Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, i també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones.
2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text i també el disseny de la publicitat que se’n vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni. A mesura que es vagin fent aquestes actuacions de publicitat i difusió l’entitat haurà de trametre al servei de seguiment tècnic evidències de la seva realització.
3. A tota publicitat o difusió que es dugui a terme s’hi ha de fer constar el nom complet del Programa: SOIB Jove- Qualificats Entitats Locals 2018, així com que ha estat finançat amb fons del SOIB, i el cofinançament del Fons Social Europeu (FSE), mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes, juntament amb el del SEPE, d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB, del SEPE i de l’FSE.
4. Acceptar beneficiar-se dels ajuts implica també acceptar-ne la inclusió en la llista d’operacions publicada d’acord amb l’article 115.2 i l’Annex 12 del Reglament (CE) núm. 1303/2013.
5. Les entitats beneficiàries dels ajuts han d’adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic informació sobre les operacions que finança l’FSE i han de complir amb les normes sobre informació i comunicació sobre l’ajut de l’FSE reflectides en l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, i en especial les recollides a l’apartat 2.2, de les quals són responsables de complir-les. També s’ha d’aplicar el Reglament d’execució (UE) 821/2014, de 28 de juliol de 2014, de la Comissió. Les entitats beneficiàries han d’informar totes les persones destinatàries finals que l’activitat està cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE) a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020), eix 5 «Integració sostenible en el mercat de treball de les persones joves que no es troben ocupades ni participen en els sistemes d’educació ni formació, en particular en el context de la Garantia Juvenil», objectiu específic 8.2.2 «Reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació».
1. L’incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l’entitat, d’acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 30 de l’ordre de bases (Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013). La quantia que finalment s’ha de reintegrar, s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’incompliment d’acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 37 de la Llei 38/2003, i l’article 30 de les bases reguladores abans esmentades.
2. En aplicació d’aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l’article 17.3.n de la Llei 38/2003 esmentada, quan el compliment s’aproximi de manera significativa al compliment total i se n’acrediti per a aquest una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s’ha de reintegrar estarà determinada per l’aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.
3. En tots els casos de reintegrament indicats abans, a més de la devolució, total o parcial de les quantitats percebudes, procedeix l’exigència de l’interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s’acordi la procedència del reintegrament o la data d’ingrés en el cas de reintegrament voluntari, d’acord amb el que disposen els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 37 de la Llei 38/2003.
4. L’entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, General de Subvencions), sense haver d’esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de Declaració/Liquidació que us podeu descarregar a:
https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218 .
5. Atès el finançament de la subvenció per l’FSE, d’acord amb l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció abasta en qualsevol cas fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que marca que el darrer exercici comptable està comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.
L’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa l’entitat beneficiària i en qualsevol cas serà incompatible amb qualsevol altra subvenció o ajut per a la mateixa finalitat, incloses les reduccions i/o bonificacions a la Seguretat Social.
Amb la finalitat de comprovar l’execució correcta de les accions d’acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n’ha de fer el seguiment de l’execució.
El SOIB ha d’establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d’inspecció i control que pugui dur a terme el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.
A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se’ls requereixi en relació amb l’execució de les accions i l’accés a les instal·lacions on es duen a terme, i recull totes les evidències necessàries per verificar la correcte execució del projecte.
El SOIB avaluarà els resultats d'aquesta convocatòria, per la qual cosa ha de comprovar el nivell d'inserció laboral dels treballadors participants durant els primers sis mesos posteriors que aquesta acabi i ha d’informar dels resultats obtinguts a l’Organisme Intermedi de l’FSE així, com de tots els indicadors de resultats establerts en el Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020.
Pel que fa a la comprovació de la correcta aplicació dels fons, una vegada finalitzat el projecte i presentada la documentació justificativa per part de l’entitat beneficiària, el SOIB verificarà mitjançat consulta a “Vida laboral” que els contractes s’han formalitzat i s’han mantingut durant els dotze mesos (o el temps que correspongui segons les excepcions previstes al punt 6.6. Als incompliments que es detectin se’ls ha d’aplicar el que estableix el punt 20 d’aquesta convocatòria relatiu a les causes de revocació i reintegrament.
ANNEX 2
Assignació àmbit territorial municipi
Municipi |
Homes |
Dones |
Total |
% sobre total |
Assignació |
---|---|---|---|---|---|
Alaró |
1 |
3 |
4 |
0,33% |
38.590,34 € |
Alcúdia |
8 |
13 |
21 |
1,74% |
151.130,77 € |
Algaida |
3 |
3 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Andratx |
3 |
4 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Ariany |
1 |
1 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Artà |
3 |
6 |
9 |
0,74% |
64.770,33 € |
Banyalbufar |
0 |
1 |
1 |
0,08% |
36.553,58 € |
Binissalem |
6 |
5 |
11 |
0,91% |
79.163,74 € |
Búger |
1 |
1 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Bunyola |
3 |
5 |
8 |
0,66% |
57.573,63 € |
Calvià |
16 |
22 |
38 |
3,14% |
273.474,72 € |
Campanet |
3 |
2 |
5 |
0,41% |
39.269,26 € |
Campos |
1 |
3 |
4 |
0,32% |
38.590,34 € |
Capdepera |
2 |
5 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Consell |
0 |
2 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Costitx |
|
|
0 |
|
35.874,66 € |
Deià |
|
|
0 |
|
35.874,66 € |
Escorca |
|
|
0 |
|
35.874,66 € |
Esporles |
3 |
6 |
9 |
0,74% |
64.770,33 € |
Estellencs |
|
|
0 |
|
35.874,66 € |
Felanitx |
10 |
14 |
24 |
1,99% |
172.720,88 € |
Fornalutx |
|
|
0 |
|
35.874,66 € |
Inca |
12 |
22 |
34 |
2,81% |
244.687,92 € |
Lloret de Vistalegre |
1 |
1 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Lloseta |
2 |
5 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Llubí |
2 |
1 |
3 |
0,25% |
37.911,42 € |
Llucmajor |
9 |
14 |
23 |
1,90% |
165.524,18 € |
Manacor |
12 |
33 |
45 |
3,72% |
323.851,66 € |
Mancor de la Vall |
2 |
1 |
3 |
0,25% |
37.911,42 € |
Maria de la Salut |
2 |
2 |
4 |
0,33% |
38.590,34 € |
Marratxí |
19 |
23 |
42 |
3,47% |
302.261,60 € |
Montuïri |
1 |
2 |
3 |
0,25% |
37.911,42 € |
Muro |
5 |
7 |
12 |
0,99% |
86.360,44 € |
Palma |
162 |
302 |
464 |
38,38% |
800.000,00 € |
Petra |
3 |
4 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Pobla, Sa |
5 |
12 |
17 |
1,41% |
122.343,96 € |
Pollença |
7 |
13 |
20 |
1,65% |
143.934,08 € |
Porreres |
2 |
3 |
5 |
0,41% |
39.269,26 € |
Puigpunyent |
1 |
1 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Salines, Ses |
2 |
3 |
5 |
0,41% |
39.269,26 € |
Sant Joan |
2 |
2 |
4 |
0,33% |
38.590,34 € |
Sant Llorenç des Cardassar |
3 |
7 |
10 |
0,83% |
71.967,04 € |
Santa Eugènia |
0 |
3 |
3 |
0,25% |
37.911,42 € |
Santa Margalida |
2 |
5 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Santa Maria del Camí |
3 |
4 |
7 |
0,58% |
50.376,92 € |
Santanyí |
3 |
9 |
12 |
0,99% |
86.360,44 € |
Selva |
1 |
5 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Sencelles |
1 |
4 |
5 |
0,41% |
39.269,26 € |
Sineu |
3 |
3 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Sóller |
4 |
11 |
15 |
1,24% |
107.950,55 € |
Son Servera |
3 |
5 |
8 |
0,66% |
57.573,63 € |
Valldemossa |
1 |
2 |
3 |
0,25% |
37.911,42 € |
Vilafranca de Bonany |
1 |
4 |
5 |
0,41% |
39.269,25 € |
MALLORCA |
340 |
609 |
949 |
78,49% |
4.750.576,21 € |
Alaior |
3 |
6 |
9 |
0,74% |
64.770,33 € |
Ciutadella de Menorca |
13 |
31 |
44 |
3,64% |
316.654,96 € |
Ferreries |
3 |
5 |
8 |
0,66% |
57.573,63 € |
Maó |
12 |
21 |
33 |
2,73% |
237.491,22 € |
Mercadal, Es |
2 |
4 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Sant Lluís |
2 |
4 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Castell, Es |
1 |
5 |
6 |
0,50% |
43.180,22 € |
Migjorn Gran, Es |
0 |
1 |
1 |
0,08% |
36.553,58 € |
MENORCA |
36 |
77 |
113 |
9,35% |
842.584,38 € |
Eivissa |
19 |
37 |
56 |
4,63% |
403.015,40 € |
Sant Antoni de Portmany |
6 |
19 |
25 |
2,07% |
179.917,59 € |
Sant Josep de sa Talaia |
10 |
20 |
30 |
2,48% |
215.901,11 € |
Sant Joan de Labritja |
0 |
2 |
2 |
0,17% |
37.232,50 € |
Santa Eulària d'es Riu |
11 |
19 |
30 |
2,48% |
215.901,11 € |
EIVISSA |
46 |
97 |
143 |
11,83% |
1.051.967,71 € |
Formentera |
1 |
3 |
4 |
0,33% |
38.590,34 € |
FORMENTERA |
1 |
3 |
4 |
0,33% |
38.590,34 € |
TOTAL |
423 |
786 |
1209 |
100,00% |
6.683.718,64 € |
Assignació àmbit territorial illa (Consells i entitats que en depenen) |
|||||
Illa Mallorca |
|
800.000,00 € |
|||
Illa Menorca |
|
159.085,77 € |
|||
Illa Eivissa |
|
201.320,93 € |
|||
Illa Formentera |
|
35.874,66 € |
|||
Total àmbit illes |
|
1.196.281,36 € |
|||
7.880.000,00 € |