Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ
Núm. 7279
Aprovació definitiva ordenança fiscal general contribucions especials
Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de l’ordenança fiscal general reguladora de les contribucions especials, sense que s’hagi presentat cap reclamació, l’acord d’aprovació provisional de l’esmentada ordenança ha esdevingut definitiu en virtut de l’establert a l’art. 17.3 del R.D Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
Es transcriu a continuació el text íntegre de l’esmentada ordenança, en funció del previst a l’art. 17.4 del R.D Legislatiu 2/2004:
“ORDENANÇA FISCAL GENERAL REGULADORA DE LES CONTRIBUCIONS ESPECIALS
ARTICLE 1. Fonament jurídic i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 i 34.3 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, l'Ajuntament de Santa Maria del Camí regula per la present Ordenança, contribucions especials per la realització d'obres o per l'establiment o ampliació de serveis municipals.
Les contribucions especials són tributs de caràcter finalista i el producte de la seva recaptació es destinarà, íntegrament, a sufragar les despeses de l'obra o de l'establiment, o ampliació del servei amb motiu dels quals haguessin estat establertes i exigides.
ARTICLE 2. Àmbit d'aplicació
Aquesta Ordenança serà d'aplicació a tot el territori del municipi de Santa Maria del Camí, des de la seva entrada en vigor fins a la seva modificació o derogació.
ARTICLE 3. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de les contribucions especials l'obtenció d'un benefici o d'un augment de valor dels béns per part del subjecte passiu com a conseqüència de la realització d'obres públiques o de l'establiment o ampliació de serveis públics de caràcter municipal per part d'aquest Ajuntament.
2. Les contribucions especials es fonamentaran en la simple realització de les obres o en l'establiment o ampliació dels serveis a què es refereix l'apartat anterior i la seva exacció serà independent del fet que el subjecte passiu faig ús efectiu d'unes o altres.
ARTICLE 4. Obres i serveis municipals
1. Tindran la consideració d'obres i serveis municipals:
a) Els que realitzi l'Ajuntament dins l'àmbit de les seves competències per complir els fins que li estiguin atribuïts, excepció feta dels que aquell executi a títol de propietari dels seus béns patrimonials.
b) Els que realitzi l'Ajuntament per haver-li estat atribuïts o delegats per altres entitats públiques i aquells dels quals hagi assumit la titularitat d'acord amb la Llei.
c) Els que realitzin altres entitats públiques, o els concessionaris de les mateixes, amb aportació econòmica d'aquest Ajuntament.
2. No perdran la consideració d'obres o serveis municipals els compresos en la lletra a) del número anterior, encara que siguin realitzats per organismes autònoms o societats mercantils el capital social de les quals pertanyi íntegrament a aquest Ajuntament, per concessionaris amb aportació municipal o per associacions de contribuents .
ARTICLE 5. Objecte de la Imposició
L'Ajuntament podrà acordar la imposició i ordenació de contribucions especials, sempre que es donin les circumstàncies que conformen el fet imposable, establertes en l'article 3 d'aquesta Ordenança:
a) Per l'obertura de carrers i places, i la primera pavimentació de les calçades.
b) Per la primera instal·lació, renovació i substitució de xarxes de distribució d'aigua, de xarxes de clavegueres i desguàs d'aigües residuals.
c) Per l'establiment i substitució de l'enllumenat públic i per la instal·lació de xarxes de distribució d'energia elèctrica.
d) Per l'eixamplament i noves alineacions dels carrers i places ja obertes i pavimentades, així com la modificació de les rasants.
e) Per la substitució de calçades, voreres, absorbidors i boques de reg de les vies públiques urbanes.
f) Per l'establiment i ampliació del servei d'extinció d'incendis.
g) Per la construcció d'embassaments, canals i altres obres per a la irrigació de finques.
h) Per la realització d'obres de captació, embassament, dipòsit, conducció i depuració d'aigües per al proveïment.
i) Per la construcció d'estacions depuradores d'aigües residuals i col·lectors generals.
j) Per la plantació d'arbrat en carrers i places, així com per la construcció i ampliació de parcs i jardins que siguin d'interès per a un determinat barri, zona o sector.
k) Per desmuntar, aplanar i construir murs de contenció.
l) Per la construcció de galeries subterrànies per a l'allotjament de xarxes i canonades de distribució d'aigua, gas i electricitat, així com perquè siguin utilitzades per xarxes de serveis de comunicació i informació.
m) Per la realització, l'establiment o l'ampliació de qualssevol altres obres o serveis municipals.
ARTICLE 6. Subjectes passius
1. Són subjectes passius de les contribucions especials les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, especialment beneficiades per la realització de les obres o per l' establiment o ampliació dels serveis locals que originin l'obligació de contribuir.
2. A l'efecte del que disposa l'apartat anterior, es consideraran persones especialment beneficiades:
a) En les contribucions especials per realització d'obres o establiments o ampliació de serveis que afectin béns immobles, els seus propietaris.
b) En les contribucions especials per realització d'obres o establiment o ampliació de serveis a conseqüència d'explotacions empresarials, les persones o entitats titulars d'aquestes.
c) En les contribucions especials per establiment o ampliació dels serveis d'extinció d'incendis, a més dels propietaris dels béns afectats, les companyies d'assegurances que desenvolupin la seva activitat en el ram, en el terme municipal.
d) En les contribucions especials per construcció de galeries subterrànies, les empreses subministradores que hagin d'utilitzar.
3. Als efectes que preveu l'apartat anterior, les contribucions especials recauran directament sobre les persones naturals o jurídiques que apareguin en el Registre de la propietat, com a propietàries o posseïdores dels béns immobles, o en el Registre Mercantil o en la Matrícula de l' Impost sobre Activitats Econòmiques, com a titulars de les explotacions o negocis afectats per les obres o serveis, en la data de finalització d'aquelles o en la de començament de la prestació dels mateixos.
2. En els casos de règim de propietat horitzontal, la representació de la comunitat de propietaris facilitarà a l'Administració municipal el nom dels copropietaris i el seu coeficient de participació en la Comunitat, a fi de procedir al gir de les quotes individuals. Si no es fa així, s'entendrà acceptat el que es giri una única quota, de la distribució se n'ocuparà la mateixa comunitat.
4. El moment de la meritació de les contribucions especials es tindrà en compte als efectes de determinar la persona obligada al pagament, tot i que en l'acord concret d'ordenació figuri com a subjecte passiu qui ho sigui amb referència a la data de la seva aprovació i de que en el mateix hagués anticipat el pagament de quotes. Quan la persona que figuri com a subjecte passiu en l'acord concret d'ordenació, i hagi estat notificada, transmeti els drets sobre els béns i explotacions que motiven la imposició en el període comprès entre l'aprovació i el naixement de la meritació, estarà obligada a donar compte a l'Administració de la transmissió efectuada dins el termini d'un mes des de la data d'aquesta i, si no ho fa, l'administració podrà dirigir l'acció per al cobrament contra qui figurava com a subjecte passiu en l'expedient.
ARTICLE 7. Exempcions i bonificacions
En el cas que les lleis o tractats internacionals concedeixin beneficis fiscals, les quotes o part d'elles que puguin correspondre als beneficiaris i siguin objecte d'exempció o bonificació no seran distribuïdes entre els altres subjectes passius.
ARTICLE 8. Base imposable
1. La base imposable de les contribucions especials està constituïda, com a màxim, pel 90% del cost que l'Ajuntament suporti per la realització de les obres o per l'establiment o ampliació dels serveis.
2. El cost esmentat estarà integrat pels següents conceptes:
a) El cost real dels treballs pericials, de redacció de projectes i de direcció d'obres, plans i programes tècnics.
b) L'import de les obres a realitzar o dels treballs d'establiment o ampliació dels serveis.
c) El valor dels terrenys que haguessin d'ocupar permanentment les obres o serveis, llevat que es tracti de béns d'ús públic, de terrenys cedits gratuïtament i obligatòriament a l'Ajuntament o el d'immobles cedits en els termes que estableix l'article 145 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.
d) Les indemnitzacions procedents per l'enderrocament de construccions, destrucció de plantacions, obres o instal·lacions, així com les que procedeixin als arrendaments dels béns que hagin de ser enderrocats o ocupats.
e) L'interès del capital invertit en les obres o serveis quan les entitats locals hagin d'apel·lar al crèdit per finançar la part que no cobreixen les contribucions especials o la coberta per aquestes en cas de fraccionament general de les mateixes.
3. El cost total pressupostat de les obres o serveis tindrà caràcter de simple previsió. Si el cost real fos major o menor que el previst, es prendrà aquell a efectes del càlcul de les quotes corresponents.
4. Quan es tracti d’obres o serveis, per altres entitats públiques o concessionaris d'aquestes, amb aportacions econòmiques de l'Ajuntament, o de les realitzades per concessionaris amb aportacions de l'Ajuntament, la base imposable de les contribucions especials es determinarà en funció de l'import d'aquestes aportacions, sense perjudici de les que puguin imposar altres Administracions Públiques per raó de la mateixa obra o servei. En tot cas, es respectarà el límit del 90% a què es refereix l'apartat 1 d'aquest article.
5. Als efectes de determinar la base imposable, s'entendrà per cost suportat per l'entitat la quantia resultant de restar a la xifra del cost total l'import de les subvencions o auxilis que l'Ajuntament obtingui de l'Estat o de qualsevol altra persona, o entitat pública o privada.
Si la subvenció o l'auxili esmentat s'atorgués per a un subjecte passiu de la contribució especial, el seu import es destinarà primerament a compensar la quota de la persona o entitat. Si el valor de la subvenció o auxili excedís de l'esmentada quota, l'excés reduirà a prorrata les quotes dels altres subjectes passius.
ARTICLE 9. Quota tributària
1. La base imposable de les contribucions especials es repartirà entre els subjectes passius, tenint en compte la classe i naturalesa de les obres i serveis, amb subjecció a les següents regles:
a) Amb caràcter general s'aplicaran conjuntament o separadament, com a mòduls de repartiment, els metres lineals de façana dels immobles, la seva superfície, el volum edificable dels mateixos i el valor cadastral a efectes de l'impost sobre béns immobles.
b) En el cas que l'import total de les contribucions especials es repartís tenint en compte els metres lineals de façana dels immobles, s'entendrà per finques amb façana a la via pública no només les edificades en coincidència amb l'alineació exterior de l'illa , sinó també les construïdes en blocs aïllats qualsevol que fos la seva situació respecte a la via pública que delimiti aquella illa i sigui objecte de l'obra. Per tant, la longitud de la façana es mesurarà, en aquests casos, per la del solar de la finca, independentment de les circumstàncies de l'edificació, reculada, corrals oberts, zones de jardí o espais lliures.
c) Quan dues façanes formin un xamfrà o s'uneixin formant una corba, es consideraran, a efectes del mesurament de la longitud de la façana, la meitat de la longitud del xamfrà o la meitat de la corba, que se sumaran a les longituds de les façanes immediates.
d) Si es tracta de l'establiment i millora de serveis d'extinció d'incendis, es podran distribuir entre les entitats o societats que cobreixin el risc per béns situats en el municipi de la imposició, proporcionalment a l'import de les primes recaptades en l'any immediatament anterior . Si la quota exigible a cada subjecte passiu fos superior al 5% de les primes recaptades pel mateix, l'excés es traslladarà als exercicis successius fins a la seva total amortització.
e) En el cas de construcció de galeries subterrànies, l'import total de la contribució especial serà distribuït entre les companyies o empreses que hagin d'utilitzar-les en raó a l'espai reservat a cadascuna o en proporció a la total secció de les mateixes, tot i que no les usin immediatament.
2. Als efectes que preveu l'apartat anterior, en tota classe d'obres quan a la diferència de cost per unitat en els diferents trajectes, trams o seccions de l'obra o servei no correspongui anàloga diferència en el grau d'utilitat o benefici per als interessats, totes les parts del pla corresponent es consideraran en conjunt als efectes del repartiment, i, en conseqüència, per a la determinació de les quotes individuals no s'atendrà solament al cost especial del tram o secció que afecti immediatament a cada contribuent.
ARTICLE 10. Meritació
1. Les contribucions especials es meriten en el moment en què les obres s'hagin executat o el servei hagi començat a prestar-se. Si les obres fossin fraccionables, la meritació es produirà per a cada un dels subjectes passius des que s'hagin executat les corresponents a cada tram o fracció de l'obra.
2. Sense perjudici del que disposa l'apartat anterior, un cop aprovat l'acord concret d'imposició i ordenació, l'Ajuntament podrà exigir per endavant el pagament de les contribucions especials en funció de l'import del cost previst per a l'any següent. No es podrà exigir la bestreta d'una nova anualitat si no s'han executat les obres per a les quals es va exigir la corresponent bestreta.
3. Un cop finalitzada la realització total o parcial de les obres, o iniciada la prestació del servei, haurà de procedir a determinar els seus subjectes passius, la base i les quotes individualitzades definitives, girant les liquidacions que procedeixin i compensant, com a lliurament a compte, els pagaments anticipats que s'hagin efectuat.
4. Si els pagaments a compte han estat realitzats per persones que no tenen la condició de subjecte passiu en la data de la meritació del tribut, o bé si aquests pagaments excedeixen la quota individual definitiva que els correspon, l'Ajuntament ha de practicar d'ofici la pertinent devolució.
ARTICLE 11. Imposició i ordenació
1. L'exacció de les contribucions especials precisarà la prèvia adopció de l'acord d'imposició en cada cas concret.
2. L'acord relatiu a la realització d'una obra o a l'establiment d'un servei que s'hagi de costejar mitjançant contribucions especials no podrà executar-se fins que s'hagi aprovat l'ordenació concreta d'aquestes.
3. L'acord d'ordenació serà d'inexcusable adopció i contindrà la determinació del cost previst de les obres i serveis, de la quantitat a repartir entre els beneficiaris i dels criteris de repartiment. L'acord d'ordenació concret o ordenança reguladora es remetrà en les altres qüestions a aquesta Ordenança fiscal general reguladora de les contribucions especials.
4. Un cop adoptat l'acord concret d'ordenació de contribucions especials, i determinades les quotes a satisfer, aquestes seran notificades individualment a cada subjecte passiu si aquest o el seu domicili es coneixen i, si no, per edictes. Els interessats podran formular recurs de reposició davant l'Ajuntament, que podrà versar sobre la procedència de les contribucions especials, el percentatge del cost que hagin de satisfer les persones especialment beneficiades o les quotes assignades.
ARTICLE 12. Gestió i recaptació
1. Quan l'Ajuntament col·labori amb una altra entitat local en la realització d'obres o l'establiment o ampliació de serveis, i sempre que s'imposin contribucions especials, la seva gestió i recaptació es farà per l'Entitat que prengui al seu càrrec la realització de les obres o l'establiment o ampliació dels serveis, sense perjudici que cada entitat conservi la seva competència respectiva en ordre als acords d'imposició i d'ordenació.
2. En el supòsit que l'acord concret d'ordenació no l'aprovés una d'aquestes entitats, s’adoptaran separadament per cadascuna d'elles, les decisions que procedeixin.
ARTICLE 13. Col·laboració ciutadana
Els propietaris o titulars afectats per les obres podran constituir-se en associació administrativa de contribuents i promoure la realització d'obres o l'establiment o ampliació dels serveis per l'Ajuntament, es comprometran a pagar la part que s'hagi d'aportar a aquest quan la seva situació financera no ho permetés , a més de la que els correspongui segons la naturalesa de l'obra o servei.
ARTICLE 14. Associació administrativa de contribuents
1. Els propietaris o titulars afectats per la realització de les obres o l'establiment i ampliació dels serveis promoguts per l'Ajuntament, podran constituir-se en associacions administratives de contribuents en el període d'exposició al públic de l'acord d'ordenació de les contribucions especials.
2. Per a la constitució de les associacions administratives de contribuents, l'acord haurà de prendre la majoria absoluta dels afectats, sempre que representin, almenys, els dos terços de les quotes que s'hagin de satisfer.
ARTICLE 15. Règim d'infraccions i sancions
En els casos d'incompliment de les obligacions establertes en la present Ordenança, d'acord amb el que preveu l'article 11 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'aplicarà el règim d'infraccions i sancions regulat en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i en les disposicions que la complementen i desenvolupen.
Disposició final única
La present Ordenança Fiscal entrarà en vigor en el moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses”.
Contra aquest acord hom pot interposar Recurs Contenciós-Administratiu en la forma i terminis assenyalats a les normes reguladores de l’esmentada Jurisdicció, de conformitat amb el previst a l’art. 19.1 del R.D Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
Santa Maria del Camí, 04 de juliol de 2018.
EL BATLE-PRESIDENT
Nicolau Canyelles.