Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

Núm. 7277
Aprovació definitiva Reglament Municipal Prestacions no Tècniques de Serveis Socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de l’expedient relatiu a l’aprovació inicial per part d’aquest Ajuntament del Reglament Municipal de Prestacions no Tècniques de Serveis Socials, sense que s’hagi presentat cap reclamació ni suggeriment sobre el mateix, l’acord d’aprovació inicial s’ha transformat en definitiu en virtut del disposat  a l’art. 102 d) de la Llei autonòmica 20/2006.

En compliment del preceptuat a l’art. 103 de la Llei 20/2006, es transcriu íntegrament a continuació el contingut de l’esmentat Reglament:

“REGLAMENT MUNICIPAL PRESTACIONS NO TÈCNIQUES DE SERVEIS SOCIALS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 L’Ajuntament de Santa Maria del Camí, amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials vol instrumentar un marc regulador de les concessions de les  prestacions econòmiques.

Aquestes prestacions es concediran en funció dels crèdits disponibles a l’Ajuntament per a aquest fi. Per tot això, per rebre la prestació no serà suficient que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que figuren al present reglament, sinó que la seva sol·licitud serà atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

A partir d’aquí es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt  prestacions econòmiques de caràcter no periòdic, que sempre tindran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte de les que ofereixin altres institucions, i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.

MARC LEGAL

L’article 25 de la Llei reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 3, d’abril de 1985) disposa que la prestació de Serveis Socials és una competència municipal.

La  Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, a l'article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments (entre d’altres): crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant aquells propis com aquells delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, així com els plans autonòmics i insular.

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Definició

 Les prestacions econòmiques són aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts (article 22 de la Llei 4/2009) amb pagament de béns/serveis bàsics, i que es troben emmarcades dins les prestacions bàsiques dels SS.SS d’Atenció Primària. Aquestes prestacions  són un instrument dins el procés d’intervenció social. Es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.

Article 2.  Característiques de les prestacions econòmiques:

  • Són prestacions  finalistes, és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.
  • Són prestacions no periòdiques.
  • Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb els perceptors, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social. Aquest treball queda lligat a un pla de feina, el qual  es contempla al contracte assistencial.
  • En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que es donin des d’altres institucions i/o entitats per la mateixa necessitat, i la persona i/o família en tingui dret, entenent-se que la part que es cobrirà des de l’Ajuntament serà aquella que no és coberta per una altra institució i/o entitat.
  • Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.

Article 3.- Modalitat de prestacions

1. L’Ajuntament de Santa Maria del Camí concedirà, a les persones que compleixin els requisits establerts a l’article 6.2 d’aquest Reglament, prestacions econòmiques determinades per  la valoració incorporada a l’informe del treballador social i en relació amb les matèries relacionades a l’Annex I

Article 4. - Naturalesa jurídica de les prestacions.

1. Les prestacions previstes en el present reglament tenen, a tots els efectes, la naturalesa jurídica de subvenció, i la seva concessió és directa a l’empara del que disposa l’article 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.

2. Les prestacions tenen un caràcter eventual i voluntari, i no és de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que el personal tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics pugui limitar les prestacions a persones físiques que reuneixin els requisits objectius prevists a l’article 6.2 d’aquest Reglament, i en cas necessari, cal prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.

3. La persona beneficiària de la prestació no podrà exigir l’augment o revisió de la prestació. No obstant això, les persones interessades sol·licitants de la prestació, podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l’expedient que ha estat instruït per a la concessió de la prestació.

Per a qualsevol incidència que es pugui presentar s’acordarà el que es consideri més ajustat al present reglament i amb audiència prèvia de la persona interessada per un termini no inferior a 10 dies.

El/la batles/sa, o òrgan municipal en qui delegui, és el competent per a la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest reglament.

Article 5.- Dotació pressupostària.

L’Ajuntament de Santa Maria del Camí consignarà en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.

Article 6.- Persones beneficiàries, requisits

1. Podrà ser beneficiari de les prestacions qualsevol persona o unitat familiar que es trobi en situació de dificultat socioeconòmica, no tengui cobertura d’altres sistemes de protecció social i compleixi els requisits establerts a l’apartat segon d’aquest article.

Tendran un accés prioritari aquelles persones o unitats familiars que es trobin en les situacions de necessitat descrites a l’article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

A l’efecte d’aquest Reglament s’entendrà per unitat familiar la que constitueix un nucli de convivència, compost per dues o més persones vinculades per matrimoni o una altra forma de relació estable anàloga a la conjugal, per parentiu per consanguinitat fins al segon grau o per afinitat fins al primer.

En una unitat familiar només un dels seus membres podrà tenir la condició de beneficiari d’aquesta ajuda, encara que s’atorguin en benefici de la unitat familiar.

2. Requisits.

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

a) Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o, si no n’hi ha, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.

b) Residir i estar empadronades en el terme municipal de Santa Maria del Camí amb una antelació mínima de 3 mesos a la data de la sol·licitud, excepte transeünts en situació de pobresa extrema.

c) Trobar-se inserit en un pla de treball consensuat amb el professional en treball social d’aquest Ajuntament.

d) Podran accedir a les prestacions les persones i unitats familiars que no disposin d’una renda per càpita superior als següents percentatges de l’indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) de forma mensual:

 

Nombre de membres de la unitat familiar

Percentatge de l'IPREM

1

50%

2

75%

3

100%

4

125%

5

150%

6

175%

S'entén per renda per càpita els ingressos de la unitat familiar menys l’import del rebut de lloguer o hipoteca.

S'entén per ingressos de la unitat familiar la suma de tots els ingressos nets de tots els membres familiars que conviuen en el domicili al llarg de l’any.

Es computaran com a ingressos tots aquells que siguin percebuts pels conceptes següents:

- Nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques.

- Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

- Interessos bancaris.

- Col·laboracions familiars i pensions alimentàries.

- Prestacions socials.

- Transferències rebudes d’altres llars.

- Ingressos percebuts per fills per naturalesa, adopció o acollits a càrrec.

- Resultats de declaracions d’imposts.

Excepcionalment, amb un informe previ tècnic que ho justifiqui, hi podran accedir les persones o unitats familiars que, fins i tot superant el màxim establert en la taula anterior, presentin altres circumstàncies sociofamiliars i/o econòmiques sobrevingudes que justifiquin la necessitat d’aquesta ajuda.

e) No disposar de béns immobles diferents de l'habitatge habitual sobre els quals es tengui dret de propietat, possessió o usdefruit; i no disposar de rendes de capital. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajuda.

f) No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.

g) No haver sol·licitat ajuda econòmica a aquesta corporació en els darrers 6 mesos, amb l'excepció d'aquells casos que requereixin renovar l’atenció urgent i immediata i amb un informe previ tècnic que justifiqui la dita excepcionalitat.

h) Haver justificat dins el termini i la forma escaient ajudes sol·licitades anteriorment.

No obstant el que disposa aquest apartat, les ajudes es concediran en funció de la consignació i disponibilitat pressupostària, per la qual cosa no serà suficient que en el sol·licitant concorrin tots els requisits i condicions establertes.

Article 7.- Criteris d’atorgament.

1. D’acord amb l’article 5 del present Reglament, l’atorgament de les prestacions estarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.

2. L’informe tècnic (annex 4) es fonamentarà en els requisits prevists a l’apartat segon de l’article 6, sense perjudici que el mateix professional que l'emeti pugui exceptuar-los, motivadament, quan la situació així ho requereixi i ultrapassar la casuística concreta que així ho demandi.

En tot cas l’informe que de forma originària genera la prestació anirà acompanyat d’un model formalitzat de valoració socioeconòmica (annex 3).

3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

4. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució de la situació de mancança.

5. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte.

6. En cas que concorrin diverses persones sol·licitants d’una mateixa unitat familiar per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d’aquestes, i es promourà l’acord entre les parts interessades.

Article 8.-  Quantia de les prestacions.

1. Les prestacions econòmiques d’urgència social seran de quantia variable, determinada pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en el barem socioeconòmic.

En cas de necessitat extrema i severa, apreciada motivadament a l’informe tècnic, l’import serà íntegrament finançat per part de la corporació.

2. L’import màxim anual de l’ajuda per família no excedirà el doble de l’IPREM vigent. No obstant això, en casos excepcionals en què les necessitats socials així ho justifiquin, es podrà superar el dit límit, sempre que aquestes circumstàncies quedin acreditades degudament a l’expedient.

L’import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.

Article 9. - Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor.

1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Junta de Govern, sense perjudici de les delegacions que pugui fer en altres òrgans municipals.

2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és el Departament de Benestar Social.

Article 10. Procediment de gestió de les ajudes

10.1 Inici del procediment general

Les  prestacions són tramitades pel/per la treballador/a social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Santa Maria del Camí.

Els ciutadans i les ciutadanes podran sol·licitar-les al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta del/de la professional de referència, quan es tracti de persones amb les quals s’està efectuant ja una intervenció social o psicosocial. En ambdós casos s’haurà de seguir el següent procediment.

10.2. Sol·licitud

La sol·licitud ( Annex II) s'ha de presentar al Registre Municipal de l’Ajuntament de Santa Maria del Camí, acompanyada de la documentació necessària. Si la persona sol·licitant no aporta la documentació requerida en el termini de 15 dies s’arxivarà l’expedient, sense més tràmits.

10.3. Tramitació i seguiment de les ajudes

L’aplicació del barem es realitzarà amb l’equip de professionals que treballin amb la persona sol·licitant de l’ajuda. L'Equip de Serveis Socials serà l’encarregat de fer el seguiment del compliment dels acords amb la família.

10.4. Documentació necessària per fer la valoració

La documentació genèrica a presentar per la persona sol·licitant, tant pròpia com de tots els membres de la unitat familiar, ha de ser la següent:

  • Original i fotocòpia del DNI de les persones majors de 18 anys.
  • Original i fotocòpia del llibre de família i família nombrosa.
  • Original i fotocòpia de la targeta sanitària.
  • Certificat de convivència.
  •  Justificació d’ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència (declaració anual de renda o certificació d’imputacions negatives de l'IRPF).
  • 2 darrers rebuts lloguer o d'adquisició d'habitatge.
  • Contracte de lloguer o d'adquisició de l'habitatge.
  • Certificat de discapacitat.
  • En cas de separació o divorci: sentència del conveni regulador.
  • Fotocòpia del primer i el darrer full de la llibreta bancària actualitzada o extracte bancari dels membres de la unitat familiar.
  • Fotocòpia del compte bancari de la  persona arrendatària.
  • Targeta de demanda de treball de totes les persones adultes desocupades.
  • Prestacions de la Seguretat Social (ILT, PFC...) o certificat negatiu.
  • Prestacions del SOIB de tots els adults o certificat negatiu.
  • Nòmina de les persones adultes ocupades.
  • Qualsevol altra que Serveis Socials consideri necessària en funció de les característiques del nucli de convivència.

10.5. Valoració de les ajudes

Les ajudes aniran sempre lligades a un pla de feina( Annex IV) signat pel treballador o la treballadora social i la persona usuària o família. D’acord amb aquest pla de feina i el barem ( Annex III)  el/la treballador/a social emetrà el seu informe.

Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Santa Maria del Camí podran disposar que s’efectuïn totes les comprovacions oportunes sobre la veracitat de les dades aportades. Igualment, podran requerir els aclariments per escrit pertinents i la documentació necessària per poder resoldre.

10.6. Proposta d’acord

D’acord amb l’informe del treballador o de la treballadora social, el/la regidor/a delegat/ada de serveis socials elaborarà la proposta  ( Annex V) per a la Junta de Govern Local, que emetrà el corresponent acord i serà comunicat mitjançant una notificació a la persona usuària o família.

Els serveis socials informaran a la persona sol·licitant de les condicions de la proposta d’acord adoptada: concepte, duració i import i signarà un compromís  per el bon us de la prestació(Annex VI)

Article11. Forma de concessió

La quantia, finalitat i forma de pagament de les prestacions concedides seran les que determini la  proposta d’acord.

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud, però encara  es trobi en situació de necessitat de l’ajuda, es podrà modificar la finalitat de la prestació, a proposta del treballador social o de la treballadora social i professionals responsables de la intervenció del cas.

En aquells casos en què la situació de la persona sol·licitant presenti extrema urgència i gravetat es podrà dictar una resolució provisional fins que sigui completat l’expedient.

Si després de dos mesos no s’hagués complert, o no es confirmés la urgència, serà procedent la revocació de l’ajuda.

Article 12. Determinació de la suspensió

Les prestacions econòmiques són un instrument més dels que s’apliquen en la consecució de l’objectiu a aconseguir:

  • que les persones sol·licitants puguin solucionar les dificultats que els impedeixen cobrir per si mateixes les seves necessitats.
  •  millorar la qualitat de vida davant situacions de mancança per causes estructurals de la dinàmica familiar (monoparentalitat amb càrregues familiars no compartides, majors amb pensions mínimes...).

Per això qualsevol prestació econòmica anirà sempre articulada amb un acord de treball (Annex IV) consensuat entre la família i els/les professionals de Serveis Socials, en el qual s’impliquin els distints membres de la família i s’estableixin les accions a realitzar per part del servei i dels i les sol·licitants. L’incompliment continuat dels acords de les ajudes  podrà suposar la suspensió

Article 13- Obligacions de les persones beneficiàries

  • Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les prestacions.
  • Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Equips bàsics d’atenció social .
  • Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat convivència que pugin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
  • Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.). 
  • Amb caràcter general l’atorgament de la prestació resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.
  • En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix, el beneficiari tindrà l’obligació de fer-se càrrec  de la part restant (endossament). 
  • Justificar la prestació mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.
  • Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat. 
  • Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Santa Maria del Camí i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
  • Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
  • Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi  durant el temps de percepció de la prestació. 
  • Qualsevol altre obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.

 Article14. Drets dels beneficiaris

  • Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim prestació.
  • Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l’expedient. Tant el/la regidor/a de l’Àrea de Benestar social, com els tècnics que tramitin les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada, i resta subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord a l’art.18 de la Constitució Espanyola, i al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
  • Dret a exercir el seu dret a queixa conforme a les disposicions vigents.
  • Dret a l’abandonament efectiu de l’ajuda o prestació, una vegada s’hagi resolt la mateixa

Article 15. Revocació de les prestacions

La utilització de les prestacions per a una finalitat distinta per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de la prestació.

La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades o informació declarades per les persones sol·licitants podrà comportar la denegació de la prestació, encara que aquestes reuneixin els requisits per ser-los concedida.

Una vegada transcorregut el termini de dos mesos des que la prestació està preparada per ser abonada sense que l’ ingrés s’hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, aquesta podrà ser revocada.

El no-compliment del pla de feina comportarà la revocació de la prestació.

Article 16. Determinació de contraprestacions

Per tal de garantir que les prestacions econòmiques tenguin un caràcter complementari del treball social més ampli, s'establiran acords o contraprestacions amb les persones beneficiàries que els comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat”.

Contra aquest acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictat, d’acord amb l’article 123 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d’un mes comptat des de l’endemà de rebre aquesta publicació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s’hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s’haurà de presentar al Registre General d’aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, abans esmentada, i s’entendrà desestimat quan no s’hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d’un mes, comptat des de l’endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.

 

Si no s’utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de rebre aquesta publicació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.

 

Santa Maria del Camí, 04 de juliol de 2018.

EL BATLE-PRESIDENT

Nicolau Canyelles.(dades personals ocultes)(dades personals ocultes)