Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7202
Acord del Consell de Govern de 29 de juny de 2018 pel qual es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2018, aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina en l’article 20.3 que la Comissió ha d’elaborar un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina en l’article 51.1 que, d’acord amb el que disposa l’article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d’elaborar un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.

L’article 44 del Decret esmentat determina en el punt 2 les competències del Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i, en concret, la lletra a) disposa la competència d’aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible.

En aquest sentit, en data 28 de juny de 2018, el Ple de la Comissió ha aprovat la proposta de pla anual que va aprovar el Comitè Executiu en la mateixa data.

El punt 5 de l’article 51 del Decret 35/2016 determina que els plans anuals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.

En relació amb els projectes que es presentin sobre la base del pla anual, el punt 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar al Consell de Govern les propostes de projectes seleccionats pel Ple, per tal que les aprovi.

En aquest sentit, tot i no haver-hi una obligació legal de ratificació del pla anual per part del Consell de Govern, atesa la seva intervenció abans esmentada per a l’aprovació dels projectes seleccionats en compliment d’aquest pla, es considera adequat que el ratifiqui.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Ratificar el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per a 2018 aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible en data 28 de juny de 2018.

Segon. Ordenar la publicació del Pla Anual en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic al qual es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.

 

Palma, 29 de juny de 2018

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra

 

PLA ANUAL D’IMPULS DEL TURISME SOSTENIBLE PER AL PERÍODE 2018

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (d’ara endavant, LIET), va crear i regular els elements essencials de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears, com també el fons per afavorir el turisme sostenible i la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.

L’impost que s’estableix per mitjà de la LIET està destinat, d’una banda, a compensar la societat balear pel cost mediambiental i social que suposa l’exercici de determinades activitats que distorsionen o deterioren el medi ambient en el territori de les Illes Balears, i, d’una altra, a millorar la competitivitat del sector turístic per mitjà d’un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag, que, a més, combati la precarietat laboral.

La LIET va crear igualment el fons per afavorir el turisme sostenible, que s’ha de nodrir amb els ingressos derivats d’aquest impost, destinat íntegrament a finançar les despeses i les inversions que decideixi el Consell de Govern a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, òrgan en què participen les administracions públiques i els agents econòmics i socials.

La LIET es va desplegar reglamentàriament mitjançant el Decret 35/2016, de 23 de juny (a partir d’ara, D35/16). Aquest Decret conté, entre d’altres, la regulació del Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible (article 51), pel qual es fixen els objectius anuals prioritaris amb criteris d’equilibri territorial. El Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (article 44.2.a del D35/16) va aprovar el Pla Anual, a proposta del Comitè Executiu.

De conformitat amb l’article 20.3 de la LIET, així com amb el capítol III del títol IV del D35/16, es redacta aquest Pla per al període 2018.

A més, es faculta l’Agència Estratègica de Turisme de les Illes Balears (AETIB) per dur a terme la gestió del fons per afavorir el turisme sostenible.

Capítol I
Objecte

Article 1

El fons per afavorir el turisme sostenible té com a finalitat finançar, totalment o parcialment, les despeses i les inversions derivades dels projectes aprovats pel Consell de Govern, a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, a fi d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears.

Article 2

Per mitjà d’aquest Pla Anual es fixen els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial entre les illes, de manera que l’aplicació dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible es faci proporcionalment al pes de cada illa en el conjunt de l’arxipèlag i a les necessitats efectives de cada illa respecte de les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades amb càrrec al fons esmentat.

 

Capítol II
Objectius prioritaris del Pla Anual

Article 3

Es fixen com a objectius prioritaris d’aquest Pla Anual:

a) Inversió per a l’adquisició i rehabilitació d’habitatges destinats a lloguer social amb criteris de sostenibilitat energètica.

b) Paisatge, conservació i divulgació d’espais de rellevància ambiental.

c) Rehabilitació, adquisició o manteniment de patrimoni cultural.

d) Diversificació del model econòmic mitjançant projectes de formació del capital humà, d’R+D+i, transició energètica i diversificació del producte turístic sostenible per fomentar la competitivitat i allargar la temporada turística.

Article 4

Establerts els objectius prioritaris, hom pot presentar qualsevol projecte que es destini a les altres actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET:

a) Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

d) Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic.

e) Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.

f) Actuacions en polítiques d’habitatge destinades a fomentar l’accés a l’habitatge, i especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.

Capítol III
Marc d’actuació

Article 5

Àmbit temporal

Els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons poden ser projectes les actuacions dels quals ja s’han començat a dur a terme o bé projectes en els quals no s’ha duit a terme cap actuació.

Article 6

Beneficiaris

1. Poden presentar projectes les administracions públiques que formen part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen, segons els casos, i també la resta d’entitats que formin part de la Comissió; això sí, en aquest darrer cas, si aquestes entitats obtenen el vistiplau de l’Administració que s’ha de fer càrrec del projecte.

2. Les entitats que formen part de la Comissió que no constitueixin Administració pública no podran ser receptores directes de subvenció per part del Govern de les Illes Balears, atès que aquesta s’ha de concedir, si escau, a l’Administració que, d’acord amb l’article 20 de la LIET, es fa càrrec del projecte.

3. Els projectes presentats pels ajuntaments a través de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), o de qualsevol altra administració pública, han de ser valorats sempre que tenguin interès supramunicipal o un abast territorial superior al del municipi. En ambdós casos es considerarà, amb el vistiplau de l’Administració pública presentadora, com a ens beneficiari l’ajuntament executor dels projectes.

Article 7

Presentació de projectes, terminis i imports

1. Les sol·licituds relatives als projectes per finançar s’han de presentar de conformitat amb les determinacions contingudes en l’article 52 del D35/16 i les peculiaritats que s’estableixen en aquest Pla:

1. La presentació de les sol·licituds s’ha de fer segons el formulari establert i sempre s’haurà de tramitar electrònicament mitjançant el sistema creat adhoc.

2. La informació per trametre les sol·licituds està disponible en el lloc web www.illessostenibles.travel.

3. S’ha d’emplenar un únic formulari de sol·licitud per projecte.

2. El termini de presentació de sol·licituds relatives als projectes per finançar finalitza el 10 d’agost de 2018. Els projectes presentats fora de termini no seran admesos.

3. Amb caràcter general, no es valoraran els projectes que no superin la quantia mínima de 250.000 euros (IVA inclòs), llevat dels de l’illa de Formentera, on, ateses les seves característiques, la quantia mínima s’estableix en 100.000 euros (IVA inclòs).

Capítol IV
Documentació dels projectes

Article 8

Les sol·licituds s’han de presentar, com a mínim, amb la següent documentació:

a. Una declaració responsable relativa al compliment dels requisits següents:

1. Existència o no d’altres subvencions o ajuts públics i/o privats, estatals o internacionals, per al mateix concepte.

2. Conformitat, si escau, que el projecte compleix la normativa d’aplicació.

3. En el supòsit d’actuacions corresponents a les línies 2 i 3 del capítol IX d’aquest Pla, declaració que l’entitat no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per obtenir la condició de beneficiària d’una subvenció.

La presentació de la declaració responsable faculta l’Administració per verificar en qualsevol moment l’autenticitat de les dades declarades.

b. Una sol·licitud que ha de seguir el model normalitzat que s’adjunta i que està disponible en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la LIET.

c. L’acreditació per part del sol·licitant de l’acord de l’òrgan de govern corresponent per a la participació a la convocatòria pública.

d. El vistiplau de l’Administració que s’hagi de fer càrrec del projecte, d’acord amb el model normalitzat que figura en l’annex al Pla.

e. Una memòria general explicativa del projecte i de la seva adequació al Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible, signada pel representant o la representant de l’entitat que presenta el projecte.

La memòria del projecte d’inversió i de les actuacions ha d’incloure:

1. La justificació de la necessitat de l’actuació, tenint en compte l’adequació a l’objecte del Pla Anual, i, si escau, la justificació de l’encaix del projecte com a objectiu prioritari o en una de les actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET.

2. La descripció detallada de les actuacions que es proposen, així com de les principals necessitats, objectius i actuacions que ha d’assolir el projecte.

3. Si escau, els plànols d’ubicació de les actuacions i l’entorn, com també fotografies de l’estat de l’espai, les instal·lacions o els elements de l’actuació abans de la realització de la inversió.

El format i l’extensió de la memòria general serà d’un màxim de 5 pàgines (inclosa la documentació gràfica), en format DIN A4.

f. Un estudi de viabilitat econòmica en el qual es faci constar el cost previst de la despesa o la inversió, i també, si escau, el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents que es puguin generar. Igualment, s’ha de fer constar si el projecte disposa d’una altra font de finançament.

1. L’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar de forma estimativa els costs i els beneficis que s’obtindrien de l’execució de les actuacions, encara que no sempre siguin traduïbles directament a xifres econòmiques.

2. Pel que fa al cost previst de la despesa o la inversió, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar d’una forma clara i a priori el pressupost complet i detallat del projecte en què figurin totes les despeses i els ingressos del projecte que es presenta a la convocatòria, amb la indicació de l’IVA i la resta d’imposts, si correspon. També s’ha d’incloure un detall de la distribució d’aquest pressupost per anualitats, d’acord amb el calendari d’execució previst del projecte, i a cada anualitat s’ha d’assenyalar de quina manera s’ha de rebre el fons: si per capítol IV, transferències corrents, per capítol VII, transferències de capital, o per una combinació d’ambdues, amb l’especificació de cada una d’elles.

3. Igualment, ha de quantificar la part del pressupost del projecte per al qual se sol·licita el finançament mitjançant el fons, amb la indicació de l’IVA i la resta d’imposts, si correspon.

4. Sobre el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents, l’estudi de viabilitat econòmica ha d’oferir informació expressada en euros/any. Si el resultat de la despesa de manteniment i despeses recurrents és zero, s’ha de justificar adequadament.

5. En el cas que el projecte disposi d’una altra font de finançament, l’estudi de viabilitat econòmica ha d’indicar el programa al qual s’acull, la quantia sol·licitada, el percentatge que suposa del cost total del projecte, si està en fase de sol·licitud o concessió i amb càrrec a quina entitat pública o privada s’ha sol·licitat.

6. En el supòsit que se sol·liciti el finançament parcial del projecte amb càrrec al fons de 2018 i la resta en exercicis posteriors, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar la distribució temporal per anualitats de les quantitats sol·licitades amb caràcter pluriennal.

g. Un estudi de viabilitat jurídica, signat per la persona responsable dels serveis jurídics de l’entitat que presenta el projecte, segons l’actuació de què es tracti en cada cas, d’acord amb la normativa vigent d’àmbit europeu, estatal, autonòmic, insular i local.

h. Un calendari d’execució del projecte, que ha de fer constar les diverses actuacions concretes que siguin necessàries per a l’execució, amb un esment especial a la part d’aquestes actuacions que requereix la intervenció d’altres administracions o de particulars aliens als promotors del projecte, així com l’estat de les actuacions en aquells projectes ja iniciats.

El calendari d’execució del projecte ha d’expressar tant el termini d’execució del projecte, en mesos, des del moment en què se selecciona, com la duració total prevista del projecte. Així mateix, s’inclourà l’import de despesa corresponent a cada període temporal establert en el calendari.

i. Una memòria del procés de participació ciutadana seguit a l’hora de la presentació del projecte.

j. Tota la informació addicional que l’entitat que presenta el projecte pugui considerar rellevant.

Article 9

Tots els documents s’han de presentar signats per l’entitat sol·licitant, llevat de l’annex 2, que ha d’anar rubricat per l’Administració que assumeixi el projecte. La documentació mínima requerida en aquest Pla s’ha d’incorporar digitalment al formulari en línia establert a aquest efecte. El resguard del formulari s’haurà de presentar juntament amb la instància de la sol·licitud en el registre.

Article 10

En el cas que la sol·licitud no estigui completa o que no s’acompanyi de la documentació pertinent, s’ha de requerir a la persona interessada que en el termini de deu dies hàbils esmeni la documentació aportada.

L’incompliment dels requisits o del termini de presentació de sol·licituds que s’estableixen en aquestes bases comporta la inadmissió de la sol·licitud.

Capítol V
Procediment de concessió

Article 11

L’òrgan competent per analitzar, valorar i seleccionar prèviament els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible és el Comitè Executiu de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.

Article 12

Un cop avaluades les sol·licituds, i d’acord amb l’informe de valoració dels projectes, el Comitè Executiu ha de formular la proposta de selecció de projectes a executar amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible, que ha d’elevar al Ple per a la seva aprovació, i què s’ha de dur a terme en el termini màxim de deu dies naturals.

Article 13

La proposta de resolució que s’ha d’elevar al Consell de Govern, que ha de ser motivada, ha d’aprovar la selecció de projectes o actuacions que es poden finançar i ha de fer constar expressament la desestimació de la resta de sol·licituds.

Article 14

La persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme serà qui elevi la proposta del Ple al Consell de Govern.

Article 15

L’aprovació de projectes pel Consell de Govern està condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient per fer front a les obligacions que es puguin desprendre de la seva execució.

Article 16

Les entitats beneficiàries, a excepció de l’Administració de la CAIB i els ens del sector públic instrumental, han de presentar el document d’acceptació de la subvenció del projecte segons el model normalitzat (annex 4). El termini de presentació del document d’acceptació és de trenta dies, comptadors des de l’endemà de la notificació de la subvenció.

 

Capítol VI
Publicitat del Pla Anual

Article 17

Aquest Pla, una vegada aprovat per la Comissió i ratificat pel Consell de Govern, ha de ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 18

Als efectes del compliment del que es disposa en el tercer paràgraf del punt 2 de l’article 20 de la LIET, pel que fa a les convocatòries públiques amb periodicitat anual, es determina que, al marge de la publicació en el BOIB i en el lloc web específic d’aquest Pla, les administracions i altres entitats que poden presentar projectes a la Comissió l’han de publicar de manera immediata en les seves pàgines web.

Article 19

Es faculta l’AETIB per dur a terme les tasques de comprovació del compliment de l’obligació de publicitat, i, si escau, per emetre les peticions de compliment d’aquesta. A més, tindrà cura de la comunicació dels projectes dins i fora de les Illes Balears.

Capítol VII
Recursos econòmics del fons

Article 20

Per a l’any 2018 es preveu una recaptació de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible d’una quantitat aproximada de 114.610.000,00 euros.

Article 21

L’estimació de la recaptació de l’impost durant l’any 2018 s’ha d’ajustar amb el resultat de la liquidació definitiva de la recaptació de l’impost durant el 2017, d’acord amb les dades de l’Agència Tributària de les Illes Balears. Així, la recaptació efectiva de l’impost el 2017 ha estat de 56.621.794,63 euros, mentre que la recaptació que s’havia previst en el Pla Anual de 2017 era de 60.690.000,00 euros. El resultat d’aquesta liquidació és de -4.068.205,37 euros.

Article 22

Així, els recursos econòmics totals del fons 2018 són de 110.541.794,63 euros, quantitat que s’ha d’incloure en els capítols corresponents del pressupost de despeses per a l’any 2019, en funció de la naturalesa estimada d’aquestes.

Article 23

Atesa l’existència de projectes pluriennals finançats només parcialment amb els fons de les convocatòries anteriors, els imports no finançats d’aquests projectes s’imputaran al fons 2018 d’acord amb els següents criteris:

a) S’imputarà al fons 2018 l’anualitat de 2019 de tots els projectes finançats només parcialment amb els fons de les convocatòries anteriors, que representen un import de 42.168.493,16 euros.

b) S’imputaran al fons 2018 les anualitats futures (2020 i posteriors) de tots els projectes finançats parcialment amb els fons de les convocatòries anteriors corresponents a ajuntaments i consells insulars, que representen un import de 8.161.037,24 euros.

c) S’imputaran al fons 2018 les anualitats futures (2020 i posteriors) de tots els projectes finançats parcialment amb els fons de les convocatòries anteriors corresponents a la CAIB, excepte els projectes ITS’17-006, ITS’17-041, ITS’17-044 i ITS’17-053, que representen un import de 2.704.151,14 euros.

En total, s’imputaran al fons 2018 un total de 53.033.681,54 euros corresponents a anualitats compromeses en convocatòries anteriors, dels quals 5.632.462,56 corresponen a la convocatòria de 2016 i 47.401.218,98 a la convocatòria de 2017. Així, quedarà pendent d’imputar a futures convocatòries un total de 16.920.804,98 euros.

Per altra banda, també s’ha de realitzar un ajust corresponent a la disminució del cost del projecte «ITS’17-015 Adquisició finca es Canons», una vegada que en el marc del procés de negociació amb l’empresa propietària s’ha acordat un nou preu d’adquisició que suposa un estalvi d’1.330.000 euros respecte de l’import inicialment adjudicat (8.100.000 euros).

D’aquesta forma, l’import disponible del fons 2018 per a nous projectes és de 58.838.113,09 euros.

Article 24

En el cas que hi hagin desviacions finals dels projectes del Pla Anual de 2016 i del Pla Anual de 2017, s’incorporaran als plans posteriors.

Article 25

Els nous projectes seleccionats per ser finançats amb el fons 2018 hauran de ser finançats íntegrament (exceptuant el possible cofinançament amb altres recursos) amb càrrec a la present convocatòria, independentment que la seva execució es prevegi en diverses anualitats.

Capítol VIII
Criteris aplicats en compliment de les normes sobre equilibri territorial

Article 26

La proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017, aprovada per Acord del Consell de Govern de 20 d’octubre de 2017, es correspon amb les proporcions que, respecte del pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, s’han de prendre com a referència i són les que, per a cada illa i amb un caràcter de mínim i de màxim, s’estableixen en l’article 51.3 del D35/16.

Article 27

Les desviacions inicials que, en relació amb el pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, resulten del Pla Anual de 2017 són les següents:

— Mallorca es va situar dins els límits de referència.

— En el cas de Menorca, la proposta va excedir en 88.936,06 euros el màxim de referència que indica l’article 51.3, un 1,29 %.

— En el cas d’Eivissa, la proposta va estar 613.035,45 euros per davall del mínim de referència que indica l’article 51.3, un 7,37 %.

— Pel que fa a Formentera, es varen adjudicar projectes per un import que excedeix en 1.179.613,46 euros el màxim de referència que indica l’article 51.3, un 134,08 %.

Article 28

La compensació de les desviacions acumulades de l’exercici anterior es durà a terme sobre la base dels marges de distribució territorial de cada illa establert en el D35/16.

Capítol IX
Línies d’actuacions

Article 29

S’estableixen, en funció de la naturalesa dels membres de la Comissió que presentin els projectes per tal que siguin valorats i seleccionats, si escau, per la Comissió i finalment aprovats pel Consell de Govern, tres línies d’actuació:

1. Línia 1. Projectes d’execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals.

2. Línia 2. Projectes d’execució pels consells insulars i l’Ajuntament de Palma i projectes d’àmbit d’interès supramunicipal i/o un abast territorial superior al municipi presentats per corporacions locals a través de la FELIB o d’una altra Administració Pública.

3. Línia 3. Projectes d’execució per altres ens.

Capítol X
Valoració dels projectes

Article 30

Els projectes presentats d’acord amb aquest Pla han de ser valorats en funció de:

1. Els objectius anuals prioritaris assenyalats en aquest Pla Anual de 2018.

2. Les actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET.

3. Els criteris que es determinen en l’article 53 del capítol IV del títol IV del Decret 35/2016.

Article 31

En la valoració de les sol·licituds presentades per les entitats s’han de ponderar els següents aspectes, fins a un màxim de 100 punts.

El contingut i puntuació són:

Memòria explicativa (màxim, 65 punts)

Per fórmula (màxim, 35 punts)

Puntuació de la memòria explicativa (màxim, 65 punts)

1. Justificació de la intervenció (màxim, 35 punts)

— L’interès públic: màxim, 30 punts.

Raons en què es fonamenta el projecte, amb indicació expressa de les principals dades d’urgència, necessitat, singularitat o interès públic. S’han de tenir en compte els criteris d’accessibilitat universal i sostenibilitat ambiental.

— La repercussió social: màxim, 5 punts.

Indicació de la incidència social del projecte i els processos de participació ciutadana en el moment de la tria de presentació de les sol·licituds.

2. Caràcter del projecte (màxim, 20 punts)

Inversió per a l’adquisició i rehabilitació d’habitatges destinats a lloguer social amb criteris de sostenibilitat energètica: màxim, 20 punts.

Paisatge, conservació i divulgació d’espais de rellevància ambiental: màxim, 20 punts.

Rehabilitació, adquisició o manteniment de patrimoni cultural: màxim, 20 punts.

— Diversificació del model econòmic mitjançant projectes de formació del capital humà, d’R+D+i, transició energètica i diversificació del producte turístic sostenible per fomentar la competitivitat i allargar la temporada turística: màxim, 20 punts.

— Projectes destinats a qualsevol altra de les actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET: màxim, 5 punts.

3. Viabilitat econòmica (màxim, 10 punts)

Informe cost benefici (projectes més econòmics i productius des del punt de vista dels principis generals d’eficàcia i eficiència aplicables a la despesa pública).

Puntuació per fórmula (35 punts)

Termini d’execució: màxim, 10 punts

Puntuació de 10 punts per a projectes executats fins a 12 mesos, 5 punts fins a 18 mesos i 2 punts a partir de 18 mesos.

Cost del projecte: màxim, 15 punts

Es valorarà amb més puntuació els projectes que tenguin menys despesa recurrent. Es calcularà el cost de la despesa recurrent sobre el cost total del projecte.

 

Es puntuarà de la següent manera:

 Despeses recursos anual

— Si la ràtio     ________________________________    > 0,05, s’atorgaran 0 punts

   Cost total del projecte

  

Despeses recurrent anual

— En cas contrari: Puntuació = 15 - ( __________________________  x 300 )

  Cost total del projecte

Altres fonts de finançament: màxim, 10 punts.

Puntuació que oscil·la entre els 0 i els 10 punts, establint en el cas d’un cofinançament igual o superior al 50 % 10 punts i, en el cas que sigui inferior, puntuable proporcionalment en funció del percentatge de cofinançament.

Es puntuarà de la següent manera:

— Si el percentatge de cofinançament és igual o superior al 50 %, s’atorgaran 10 punts

 Percentatge de cofinançament del projecte

— En cas contrari: Puntuació = 10 x ( ____________________________   )

50%

Valorats i establert l’ordre dels projectes per la puntuació obtinguda, es redactarà la proposta per elevar a la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible del corresponent pla anual. S’han de seleccionar els projectes de més puntuació per cada illa, fins a exhaurir el límit de finançament per illa que estableix el criteri d’equilibri territorial. Una vegada arribat al límit màxim per illa, independentment de la puntuació obtinguda, no es poden seleccionar més projectes per manca de finançament.

En el cas que hi hagi un empat a les puntuacions, es tindrà en compte el projecte que hagi obtingut més puntuació en l’apartat d’interès públic.

Capítol XI 
Tramitació del finançament dels projectes seleccionats

Article 32

Per al finançament dels projectes seleccionats s’emprarà en cada cas l’instrument legal adient, en funció de la línia d’actuació a la qual correspongui:

Finançament dels projectes d’execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals: mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i resolució del president o presidenta de l’AETIB, aprovarà la transferència per al finançament del projecte.

En relació amb els projectes que s’hagin d’imputar al capítol econòmic d’inversions reals i que una vegada finalitzats hagin de generar despeses recurrents, de conformitat amb l’article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears, s’haurà d’aportar la corresponent autorització del titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.

Finançament de projectes d’execució de consells insulars i ajuntaments: el finançament d’aquests projectes es durà a terme mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i resolució del president o presidenta de l’AETIB que concedirà l’ajuda.

Finançament de projectes d’execució per altres entitats: el finançament d’aquests projectes es durà a terme mitjançant la concessió d’una ajuda per a l’Administració que se’n faci càrrec, d’acord amb el que disposa l’article 20.2 de la LIET.

Article 33

El procediment de concessió de les ajudes per al finançament dels projectes a executar de les línies 2 i 3 s’iniciarà a sol·licitud de l’entitat interessada.

Article 34

En la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de la transferència es determinarà la forma concreta de pagament i els terminis per executar i justificar l’acció subvencionada, així com tots els termes relacionats amb el seguiment de l’execució i la comunicació.

Capítol XII
Execució i justificació dels projectes finançats

Article 35

L’execució i justificació dels projectes seleccionats per ser finançats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible es desenvoluparà d’acord amb les clàusules específiques que s’introduiran a les resolucions que es dictin, per desenvolupar de manera unitària l’execució i justificació dels projectes seleccionats de cada pla anual.

El termini per iniciar l’execució del projecte subvencionat és d’un any a comptar des de la data de notificació de la resolució que aprovi la transferència o concedeixi l’ajuda. En cas de no haver-se iniciat, el beneficiari haurà de presentar una justificació acompanyada d’una sol·licitud de pròrroga per tal que el projecte no decaigui. En cap cas no es concedirà una pròrroga que superi els dos anys, des de la data de la concessió, per iniciar el projecte.

Capítol XIII
Seguiment i verificació dels projectes finançats

Article 36

Primer. És funció de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears fer el seguiment i l’avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern i proposar l’adopció de les mesures de suspensió, modificació o cancel·lació que, si escau, es considerin adients.

Amb l’aprovació del Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2018, la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears delega en l’Agència Estratègica de Turisme de les Illes Balears (AETIB) les tasques de seguiment i l’avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern.

L’AETIB, en la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència, ha d’establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions, i n’ha de mantenir informada la Comissió.

Per fer-ho efectiu, els ens beneficiaris hauran de nomenar un responsable del projecte, que esdevindrà l’interlocutor.

Segon. Les entitats beneficiàries es comprometen a presentar a l’AETIB un informe tècnic de l’estat d’execució de les actuacions objecte de finançament, i un certificat d’obligacions reconegudes emès per l’interventor o interventora o l’òrgan equivalent de l’ens en què constin la realització de les actuacions i l’import corresponent, així com la documentació específica que es determini en la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència.

Tercer. Les actuacions de verificació per part de l’AETIB podran ser de dos tipus:

a) Verificacions administratives: tenen per objecte garantir que les declaracions justificatives de les despeses presentades per les persones o les entitats beneficiàries estiguin acompanyades de la documentació justificativa (factures, nòmines, extractes bancaris, etc.).

b) Verificacions in situ o sobre el terreny: tenen per objecte comprovar la realització efectiva de l’acció subvencionada i/o el compliment de les obligacions dels beneficiaris. Les verificacions sobre el terreny es podran efectuar, si s’escau, durant la realització de l’acció subvencionada.

Quart. Els beneficiaris o les beneficiàries s’han de sotmetre a les actuacions de verificació administrativa i sobre el terreny que pugui realitzar l’AETIB.

Capítol XIV
Publicitat del finançament del fons per afavorir el turisme sostenible

Article 37

El beneficiari ha de donar publicitat a la contribució financera del fons per afavorir el turisme sostenible, que haurà de quedar reflectida en els cartells divulgatius de les activitats, inversions i obres en la forma que proposi l’AETIB.

Article 38

Les mesures de publicitat que ha d’adoptar hauran de complir amb els requisits del manual d’imatge corporativa i de comunicació que proporcionarà l’AETIB abans de dictar la resolució que concedeixi l’ajuda o aprovi la transferència.

Capítol XV
Modificació dels projectes finançats pels fons d’impuls del turisme sostenible.

Article 39

L’entitat beneficiària de l’ajuda o transferència podrà instar d’ofici a l’òrgan concedent la iniciació del procediment per modificar la resolució d’aprovació de la transferència o concessió de l’ajuda, inclosa l’ampliació dels terminis d’execució i justificació, sense que en cap cas no es pugui variar la destinació o la finalitat de la subvenció, ni alterar l’activitat, programa, actuació o comportament pels quals es va concedir l’ajuda o aprovar la transferència.

Qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per a l’aprovació de la transferència o concessió de l’ajuda, que s’indiquen a continuació, podrà donar lloc a la modificació de l’ajuda o transferència:

1. L’obtenció concurrent de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens, públics o privats, estatals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.

2. Per circumstàncies sobrevingudes que determinin la modificació del projecte tècnic o memòria valorada de l’activitat finançada amb la modificació de les partides del pressupost inicialment presentat que aquesta modificació suposi.

En cap cas la modificació no podrà suposar una minoració de la puntuació obtinguda en la fase de baremació, ni corregirà a l’alça la puntuació obtinguda o l’import de la subvenció atorgada o transferència aprovada.

3. Circumstàncies imprevistes o que siguin necessàries per la bona finalització del projecte, així com altres circumstàncies sobrevingudes que facin necessària l’ampliació dels terminis d’execució o de justificació.

L’escrit pel qual s’insta l’inici de la modificació haurà d’estar suficientment justificat, i s’haurà de presentar de forma immediata a l’aparició de les circumstàncies que ho motiven i amb l’antelació suficient a la finalització del termini d’execució i justificació inicialment concedit.

En el termini màxim de 30 dies des que l’escrit hagi tingut entrada en el registre de l’AETIB, es notificarà a l’entitat interessada l’acord pel qual s’adopti la decisió d’iniciar o no el procediment. La denegació haurà de motivar-se expressament.

La resolució de modificació haurà de ser dictada i notificada en un termini no superior a dos mesos, i sempre abans de finalitzar el termini que, si és el cas, sigui modificat.

La resolució s’adoptarà per l’òrgan concedent de l’ajuda o que aprova la transferència després de la instrucció del corresponent procediment en que haurà de constar, com a mínim, un informe-proposta tècnica motivada amb l’elevació o no a la Comissió d’Impuls de Turisme Sostenible en funció del motiu de la modificació, i en cap cas aquesta modificació no podrà perjudicar els drets de tercers.

En tot cas, de qualsevol modificació de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència s’haurà de donar compte en la sessió de la Comissió d’Impuls de Turisme Sostenible més propera.

Disposició addicional

Ajuntament de Palma

Per raó de la seva condició de capital de les Illes Balears, reconeguda en la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, i com a membre de la Comissió, l’Ajuntament de Palma podrà presentar projectes directament. Els projectes seleccionats computaran com a compensació de la inversió anual prevista en l’article 142 de la Llei 23/2006.

Documents adjunts