Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 7138
Declaració vedats de caça major els vedats que no hi han estat declarats tot i complir els requisits legals necessaris
Declaració vedats de caça major els vedats que no hi han estat declarats tot i complir els requisits legals necessaris.
En data 27 de juny de 2018, el conseller executiu de Desenvolupament Local ha dictat la següent resolució:
“Resolució del conseller executiu de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca per la qual es declaren vedats de caça major els vedats que no hi han estat declarats tot i complir els requisits legals necessaris
Exposició de motius
És sobradament conegut el procés d’assilvestrament i proliferació de cabres de races productives per l’abandonament de les activitats ramaderes a Mallorca a partir de la segona meitat del passat segle. Els danys i riscos que generen actualment les poblacions descontrolades i totalment salvatges d’aquests animals es troben també documentats àmpliament. L’activitat cinegètica, que s’ha intensificat en l’àmbit de la caça major, i els controls poblacionals emparats amb autorització especial, han permès controlar la situació localment, però requereixen implementar l’abast per a assolir efectes d’eficàcia global.
A dia d’avui, nous conflictes dificulten aquest objecte. D’una banda, els derivats d’abandonar l’economia productiva del sector primari, que s’està fossilitzant a les àrees de muntanya, amb una pèrdua de capacitat de gestió i d’implicació de la població local. Alhora les noves activitats que s’hi desenvolupen són del sector terciari, sovint contraposades als principis d’equilibri, control, sostenibilitat i d’acció efectiva que ha caracteritzat històricament els usos tradicionals del camp. Per altra banda, les poblacions caprines s’adapten ràpidament als canvis indicats: es detecta el declivi poblacional a zones extenses on la pressió de caça és possible i habitual, mentre que, en contraposició, les cabres s’acumulen, de cada pic més descontroladament, a les àrees antropitzades on l’abundància d’aliment i aigua és major i l’activitat cinegètica troba limitacions de diversa natura.
Per tot això, el nombre d’autoritzacions especials de control de fauna ha augmentat molt significativament els darrers anys. En canvi, no s’han produït noves declaracions de vedats de caça major en la mateixa proporció; actualment n’hi ha 75, tot i que més vedats són susceptible de ser declarats legalment com a de caça major, concretament 56. La declaració com a de caça major d’un vedat permet accions cinegètiques més àgils i racionals que aquelles altres emparades amb autoritzacions especials de control, d’acord amb l’article 39 de la Llei 6/2006 de 12 d’abril, balear de caça i pesca fluvial, modificada per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives i, posteriorment, per la Llei 3/2013, de 17 de juliol. Aquestes autoritzacions tenen caràcter especial i no poden esdevenir la norma en lloc de l’excepció. S’han de reservar, en tot cas, per a les circumstàncies especials que les fan prevaler, per raons tècniques, sobre la caça en règim general.
Per aquesta situació, es pot afavorir la capacitat i agilitat d’actuació de nombrosos titulars, propietaris i caçadors que actuen en vedats que compleixen els requisis legals per a la caça major i no hi estan declarats, a hores d’ara. L’objecte d’aquesta resolució és formalitzar l’acte administratiu de declaració com a vedat de caça major, sense modificar la normativa legal vigent en matèria de caça. No s’afecta en absolut el règim de caça menor que ja tenia el vedat, ni és aplicable cap taxa pel concepte de declaració. Tampoc s’estableixen prohibicions noves, però cal recordar les que ja apareixien en el Decret 91/2006 de 27 d’octubre, de regulació de poblacions caprines, d’ordenació de l’aprofitament cinegètic de la cabra salvatge mallorquina i de modificació dels plans tècnics, el Reglament 1/2012 del Consell Insular de Mallorca que regula les vedes i els recursos cinegètics, aprovat definitivament en data 9 de febrer de 2012, la Llei 6/2006 de 12 d’abril, esmentada, modificada per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, i posteriorment per la Llei 3/2013, de 17 de juliol i altra normativa d’àmbit estatal. Es prohibeix alliberar cabres o permetre’n l’assilvestrament, efectuar repoblacions o moviments d’animals sense autorització, participar en la comercialització, publicitar, organitzar, dur a terme, cooperar o promoure qualsevol acte relacionat amb caceres fraudulentes o il·legals, encara que no hi hagi ànim de lucre.
La declaració de vedats de caça major es centra en els municipis inclosos en l’àrea original de distribució de la cabra establerta en l’Ordre del Conseller d’Agricultura i Pesca de dia 14 d’abril de 1992, per la qual es declara la cabra assilvestrada peça de caça major i, dins els vedats, afecta únicament els que tenen presència de cabres constatada i facilitada de forma natural per l’orografia muntanyosa i el territori continu o molt pròxim a l’àrea de distribució global de la cabra a la serra de Tramuntana i a les serres de Llevant. S’afegeixen, de forma facultada, i havent constatat les circumstàncies abans indicades que afavoreixen la presència de cabres, alguns vedats muntanyosos de Palma i Alcúdia. Fora d’aquest escenari, per al control absolut de les poblacions de cabres de nova aparició calen accions especials, concretes i efectives a molt curt termini.
Alhora, aquesta declaració de nous vedats de caça major es fa des de la màxima sensibilitat i respecte amb les necessitats de conservació i gestió sostenible de la cabra salvatge mallorquina, pel seu valor genètic, ambiental, sociocultural i econòmic. Cal destacar la col·laboració transversal entre administracions amb aquesta finalitat, en aquest cas entre el Departament de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca i SEMILLA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Territori del GOIB. El treball se centra tant en les poblacions salvatges com en les manejades en captivitat en el marc del programa de conservació i millora d’aquest caprí. L’aprofitament cinegètic sostenible, d’alta qualitat i diferenciat, esdevé l’element de viabilitat i el punt de confluència dels diferents actors rurals que convergeixen en un únic model de gestió. Tot i això, les poblacions de cabra salvatge mallorquina són petites i localitzades, i a la llarga inviables davant l’impacte genètic de les molt més nombroses cabres domèstiques de variada adscripció racial que s’han assilvestrat i encreuat durant dècades. De facto, el seu futur passa per vedats o zones gestionades i delimitades. Els vedats de caça major que han aconseguit estabilitzar poblacions sanejades de cabra salvatge mallorquina i s’ajusten a les previsions de bona gestió previstes en el Decret 91/2006 de 27 d’octubre, de regulació de poblacions caprines, d’ordenació de l’aprofitament cinegètic de la cabra salvatge mallorquina i de modificació dels plans tècnics, poden obtenir la Certificació de Qualitat de Caça Major, que en faculta la caça i estableix un seguiment demogràfic detallat. En la gairebé totalitat dels vedats amb Certificat de Qualitat de Caça Major, s’han obtingut objectius satisfactoris quant al control de la densitat, entre d’altres avenços. No obstant això, els vedats que operen sota el certificat de qualitat són pocs i forneixen d’efectes globals sobre les poblacions caprines. Contràriament, es ressenten molt de l’entrada constant d’un mestall de cabres bordes des de zones no gestionades. Tot això fa recomanable, novament, desenvolupar més estratègies sinèrgiques de control de cabres, com la que recollim en aquesta resolució.
Quan, circumstancialment, es generin poblacions de cabres salvatges mallorquines que puguin provocar danys o generar riscos, amb independència de l’abundància o la freqüència en què apareguin, en indrets on no es poden caçar perquè no disposen del certificat de qualitat esmentat, o en zones de seguretat, les cabres s’han de poder controlar de forma efectiva per mitjà d’autorització especial. Si bé aquesta possibilitat ja s’aplica, cal potenciar-la administrativament per permetre la captura en viu o amb mort dels exemplars, garantint en el tràmit tres prioritats: la salvaguarda dels béns a protegir, la potenciació del programa de conservació i millora quan hi hagi exemplars que s’hi puguin integrar pel seu valor genètic, i la prevenció de caceres fraudulentes de trofeus, sovint amb finalitat lucrativa i disfressades de control poblacional, fent una competència deslleial als vedats que, en compliment de la normativa d’aplicació, han gestionat i tramitat el que és preceptiu en aquesta matèria. En aquest darrer cas, a més, es produiria un incompliment de l’objecte i condicions de l’autorització especial de control, per la qual cosa cal fer el seguiment de com s’executen les que s’expedeixen. Encara més, es considera prudent establir un sistema de notificació a l’administració cinegètica de les accions que es fan dins els vedats de caça major, similar al que ja opera en el cas de les autoritzacions especials, així com redactar un formulari senzill de comunicació de dades. L’objecte és facilitar la coordinació de les tasques de vigilància cinegètica i disposar d’indicadors d’eficiència. A més, es vol fomentar, a partir d’aquest contacte sistematitzat, una sinergia positiva entre l’administració cinegètica i els col·lectius dels quals depèn que les accions de gestió adquireixin dimensió i perdurin en el temps. Aquests objectius han de tenir efectes positius constatables i percebuts com a tals per totes les parts. Aquest darrer concepte comporta una necessitat d’identificació de les circumstàncies diferencials que, de nou, depèn de disposar de dades i d’un contacte fluid amb els interlocutors. Per afavorir els contacte entre els actors afectats, col·lectius diversos que convergeixen bé sobre el territori, bé en la temàtica de gestió, es celebrà una reunió de treball per estudiar la situació, escoltar opinions i propostes, avaluar el grau d’implicació de cada sector i determinar les mesures concretes que cal aplicar.
Finalment, es considera convenient amb l’objecte perseguit crear un registre públic que reculli les entitats cinegètiques i empreses que, de forma altruista o comercial, ofereixen serveis professionals o de voluntariat cinegètic, en l’àmbit de la caça major i el control de fauna. L’objecte del registre és facilitar als titulars de vedats i propietaris les opcions disponibles, segons les circumstàncies particulars. Entre aquestes opcions, pel seu valor històric i pel revifament que ha sofert arran de la seva utilitat actual en zones de seguretat i de cara a la captura en viu, s’ha de destacar la caça de cabres amb cans i llaç, que, a més, és una modalitat que mereix protecció administrativa, en aplicació expressa de l’article 35 de la Llei 6/2006, de 12 d’abril, esmentada, modificada per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, esmentada, i posteriorment per la Llei 3/2013, de 17 de juliol.
Paral·lelament al registre al qual es refereix el paràgraf anterior, cal recordar que el Decret 91/2006 de 27 d’octubre, que regula les poblacions caprines, ordena l’aprofitament cinegètic de la cabra salvatge mallorquina i modificació els plans tècnics, creà la figura de guia de caça major, i el Reglament 1/2012 del Consell Insular de Mallorca que regula les vedes i els recursos cinegètics, aprovat definitivament dia 9 de febrer de 2012, n’establí les funcions. Entre d’altres, hi figuren les referides al control de fauna i a la recopilació de dades sobre les poblacions caprines. Tot i que la presència de guies de caça major només és obligatòria en caceres comercials, és evident que quan hi ha voluntat que n’hi hagi un augmenta el potencial de control de les poblacions caprines. Actualment, hi ha un registre de guies de caça major creat pel Consell de Mallorca, sotmès a la normativa en matèria de protecció de dades. Convé que els guies inscrits, quan així ho demanin, quedin incorporats en aquest registre.
Cal afegir, que els vedats de caça major i les unions de caça major que disposen de Certificat de Qualitat de Caça Major no es veuen afectats per les previsions d’aquesta resolució quant a notificacions i comunicacions de dades, atès que la normativa pròpia ja estableix els instruments a aquest efecte.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer.- Queden declarats vedats de caça major tots els vedats de caça menor amb presència de cabres assilvestrades que disposen de la superfície mínima legalment establerta per a la caça major, incloses en els termes municipals d’Alaró, Alcúdia, Andratx, Artà, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Campanet, Capdepera, Deià, Escorca, Esporles, Estallencs, Fornalutx, Lloseta, Mancor de la Vall, Palma, Pollença, Puigpunyent, Sant Llorenç, Santa Maria, Selva, Sóller, Son Servera, Valldemossa (annex I).
Segon.- En els vedats de caça major, la pràctica de la caça s’ha d’ajustar a la normativa vigent i al que estableixi la resolució anual de vedes. Quan es donin circumstàncies que així ho recomanin, l’activitat es pot complementar amb accions específiques subjectes a autorització especial, tramitada degudament.
Tercer.- Els caçadors que actuïn en vedats de caça major i els que ho facin sota autorització especial queden obligats a notificar al Servei de Caça del Consell de Mallorca les caceres i el control poblacional de cabres abans de fer-ho. També han de comunicar les dades que els demani l’administració cinegètica amb els models i mitjans telemàtics a partir del moment en què se’ls facilitin. En els vedats de caça major i unions de vedats amb Certificat de Qualitat de Caça Major, les notificacions i comunicacions es regeixen per la seva normativa pròpia.
Quart.- Crear un registre públic amb l’objecte d’afavorir la col·laboració amb els titulars dels vedats i finques que ho necessitin, i per fomentar les bones pràctiques cinegètiques, conscienciar i aplicar mesures eficients per controlar efectivament les poblacions caprines. Poden sol·licitar ser-hi inscrits:
a. Les entitats cinegètiques sense afany de lucre especialitzades en caça major.
b. Els guies de caça major amb habilitació vigent.
c. Les empreses i professionals del sector del control de fauna que compleixin els requisits legals exigibles.
Cinquè.- Aquesta resolució entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el BOIB.
Sisè.- Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar recurs d’alçada en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà de la seva publicació en el BOIB. El recurs es pot interposar formalment davant aquest conseller executiu o davant la presidència del Consell Insular de Mallorca, que és l’òrgan competent per resoldre’l.
Contra la desestimació expressa d’aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant l’òrgan jurisdiccional competent, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de rebre la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d’alçada i no n’heu rebut la notificació de resolució expressa, s’entén desestimat el recurs per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu en el termini de sis mesos a partir de l’endemà de la desestimació presumpta o, si fos el cas, conforme el que disposa l’article 21.4.2n de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense limitació de temps.
Tot això, sense perjudici de qualsevol altre recurs que considereu procedent, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 28 de juny de 2018
La Secretària Tècnica de Desenvolupament Local
(Per delegació del Conseller de Desenvolupament Local.
Resolució de 21/09/2015. BOIB núm. 141, de 26 de setembre de 2015)
Antònia Malagrava Cantallops
Annex I. Llista de vedats que queden declarats de caça major.
PM-10.001, PM-10.012, PM-10.032, PM-10.079, PM-10.167, PM-10.191, PM-10.196, PM-10.213, PM-10.250, PM-10.255, PM-10.290, PM-10.301, PM-10.304, PM-10.346, PM-10.348, PM-10.352, PM-10.384, PM-10.389, PM-10.390, PM-10.391, PM-10.419, PM-10.449, PM-10.450, PM-10.526, PM-10.581, PM-10.589, PM-10.603, PM-10.615, PM-10.631, PM-10.655, PM-10.671, PM-10.718, PM-10.737, PM-10.811, PM-10.937, PM-10.940, PM-11.018, PM-11.081, PM-11.082, PM-11.107, PM-11.133, PM-11.347, PM-11.362, PM-11.412, PM-11.425, PM-11.450, PM-11.719, PM-11.926, PM-11.927, PM-11.999, PM-12.002, PM-12.039, PM-12.107, PM-12.120, PM-12.136, PM-12.150.