Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 7058
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 de juny de 2018 per la qual es convoca el concert social vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència al municipi de Palma, per a l’any 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 23 de maig de 2018, el director general de Planificació i Serveis Socials va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat de disposar de places residencials per a gent gran en situació de dependència al municipi de Palma o a municipis adjacents.

2. En data 24 de maig de 2018, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va resoldre iniciar l’expedient de concertació vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència, per a l’any 2018.

Fonaments de dret

1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

3. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.

5. El Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

6. El Decret 66/2016, de 18 de novembres, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

7. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.

8. Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població.

9. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el qual es crea la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

10. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar el concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria del concert vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 26 de juny de 2018

La consellera

Fina Santiago Rodríguez

 

Annex

Convocatòria del concert social vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència al municipi de Palma, per a l’any 2018

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. Es regula el procediment de convocatòria del concert social vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència, per a l’any 2018, a l’empara del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts vinculats a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència, en l’àmbit territorial del municipi de Palma o de municipis adjacents.

2. Òrgan instructor

L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de l’1 al 15 d’octubre de 2018.

3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), ubicada a la plaça de la Drassana, 4, de Palma, o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials) es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), s’ha d’enviar per correu electrònic (planificacio@dgplafor.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

4. Requisits de les entitats

4.1. Les entitats han de complir el requisit d’haver presentat la declaració responsable que estableix l’article 31 del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 4 del Decret 48/2017.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per concert social vinculat a la construcció de centres residencials per a gent gran en situació de dependència amb l’Administració.

5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a. Acreditació d’experiència de, com a mínim, dos anys en la gestió de serveis residencials sociosanitaris.

b. Declaració responsable que l’entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de noviembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

c. Declaració responsable que l’entitat no incorre en cap de les prohibicions que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, i que no ha estat sancionada en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.

d. Acreditació de solvència financera, disponible al web http://www.caib.es/sites/concertacio/ca/inici/?campa=yes.

e. Acreditació de solvència tècnica, disponible al web http://www.caib.es/sites/concertacio/ca/inici/?campa=yes.

f. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g. Acreditació de la titularitat del terreny o del centre que s’ha de construir, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a deu anys.

h. Projecte bàsic o executiu per a la construcció del centre residencial per a gent gran en situació de dependència.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

6. Tramitació dels concerts

6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

6.2. L’entitat pot sol·licitar, com a màxim, el concert per al nombre de places que preveu el punt 8 d’aquesta convocatòria.

6.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

6.4. En cas que l’oferta de places per construir sigui superior a les places previstes en l’apartat 8, es constituirà el Comitè Tècnic d’Assessorament.

6.5. El Comitè Tècnic d’Assessorament estarà format per la cap del Servei de Planificació, com a presidenta; una persona representant dels serveis jurídics de la Conselleria, i els vocals, que seran un tècnic del Servei de Planificació, que actuarà com a secretari, dos tècnics de la Direcció General d’Atenció a la Dependència i un tècnic del Consorci de Recursos Sociosanitaris de les Illes Balears.

6.6. Les funcions del Comitè Tècnic d’Assessorament són informar dels projectes presentats i proposar la resolució del concert a l’òrgan instructor. Per al funcionament d’aquest Comitè, s’ha d’aplicar el que disposa, en matèria d’òrgans col·legiats, la normativa de règim jurídic del sector públic.

6.7. En cas que l’oferta de places per construir sigui superior a les places previstes en l’apartat 8, i pel que fa als criteris de preferència, s’han de tenir en compte el preu de concertació per plaça, la durada del concert i el nombre de places ofertes, com també les condicions tècniques d’execució del projecte, segons l’article 20.3 del Decret 48/2017. En aquest cas, el barem d’aplicació és el següent:

1. Nombre de places: 0,5 punts per plaça al municipi de Palma i 0,4 punts per plaça en els municipis adjacents, amb un màxim de 60 punts.

2. Durada: 2 punts per any de concert, amb un màxim de 20 punts.

3. Preu (en cap cas no pot ser inferior al 20 % del preu establert en l’apartat 10; màxim 5 punts):

· 5 punts per una reducció superior al 7,5 % del preu indicat en l’apartat 10

· 3 punts per una reducció superior al 2,5 % i inferior al 7,5 % del preu indicat en l’apartat 10

· 1 punts per una reducció de fins al 2,5 % del preu indicat en l’apartat 10

4. Condicions tècniques (màxim 15 punts):

· Criteris mediambientals (màxim 5 punts):

· Qualificació energètica A: 5 punts

· Qualificació energètica B: 3 punts

· Millora en el percentatge d’habitacions individuals (màxim 5 punts):

· Del 97,5 % al 100 % d’habitacions individuals: 5 punts

· Del 94,6 % al 97,4 % d’habitacions individuals: 3 punts

· Del 90,5 % al 94,5 % d’habitacions individuals: 2 punts

· El 90 % o menys d’habitacions individuals: 0 punts

· Projectes amb distribució modular de menys de 25 places per mòdul: 5 punts

6.8. En cap cas, no s’assignaran més de 120 places a un mateix projecte de construcció de centre.

7. Formalització dels concerts

7.1. El concert social vinculat a la construcció s’ha de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, les condicions tècniques del servei residencial per a gent gran en situació de dependència, el termini per construir-lo, el preu del concert per plaça, la durada prevista del concert del servei i les penalitzacions que es puguin derivar d’incomplir-lo, tant el promotor com la Conselleria.

7.2. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.

7.3. La declaració responsable no autoritza en cap cas l’inici de la prestació del servei en l’establiment o en les instal·lacions objecte de declaració, perquè per a això és preceptiva l’autorització per a l’obertura i el funcionament del servei.

8. Places i distribució territorial

8.1. La previsió de places residencials per concertar per a gent gran en situació de dependència al municipi de Palma és de 300.

8.2. Aquesta previsió màxima de places es correspon amb les previsions de llista d’espera de persones amb graus II i III de dependència i d’ampliació del parc residencial de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència.

9. Vigència del concert

9.1. El règim de concert vinculat a la construcció de centres per a gent gran en situació de dependència s’iniciarà en la data de signatura del document de formalització i finalitzarà 36 mesos després. Si, abans que s’exhaureixi aquest termini, el promotor preveu que no pot posar a disposició de la Conselleria les places concertades, es pot ampliar, amb la justificació prèvia de l’interessat.

9.2. Una vegada acabada la construcció del centre, amb el compliment previ dels requisits que estableix l’article 4 del Decret 48/2017, es formalitzarà el concert social de les places previst en l’apartat 7.1. El servei objecte del concert ha de disposar de l’autorització per a l’obertura, i el funcionament i ha d’estar acreditat. Si l’entitat no compleix aquests requisits, el concert deixa de ser vigent. En tot cas, els concerts socials de prestació de serveis residencials per a persones grans en situació de dependència s’han de subscriure per cinc anys, prorrogables per cinc anys més.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 6.010.236,00 €. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada per la cobertura i pels serveis efectivament requerits per l’Administració.

10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat, fet que no suposa un compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el concert del servei.

10.3. El preu de referència màxim per al servei residencial per a gent gran en situació de dependència, d’acord amb l’informe justificatiu emès per la Direcció General de Planificació i Serveis Socials el 9 d’abril de 2018, és el següent:

· Cost plaça/dia: 68,61 € per al grau III.

11. Condicions tècniques d’execució

11.1 Les condicions tècniques d’execució per al concert vinculat a la construcció de centres per a serveis residencials per a gent gran en situació de dependència són les que estableix el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població.

11.2. Les condicions tècniques de prestació del servei residencial per a gent gran en situació de dependència seran les que defineixi el plec general de condicions tècniques: les característiques concretes de la població per atendre, el sistema de facturació i, si escau, la participació econòmica de les persones usuàries, així com el règim de realització amb mitjans aliens i les penalitzacions que s’han d’aplicar en cas d’incompliment de l’entitat. També han de concretar els requisits de qualitat de l’activitat del servei que es concerta, han de limitar els aspectes tècnics i econòmics que es poden modificar al llarg de l’execució del concert i han de fixar els sistemes de seguiment i control del concert.

12. Seguiment

12.1. Els tècnics del Servei de Planificació són els responsables del seguiment del concert vinculat a la construcció de centres per a gent gran en situació de dependència i s’han de coordinar amb les entitats responsables de l’execució del projecte de construcció.

12.2. Els tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials poden fer visites de comprovació del desenvolupament del projecte d’obra i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

12.3. El seguiment del concert social de prestació del servei residencial per a gent gran en situació de dependència s’ha de definir en el document de formalització previst en l’apartat 9.2.

13. Obligacions de les entitats concertades

13.1. Les entitats concertades estan obligades a executar el projecte de construcció del centre de serveis residencials per a gent gran en situació de dependència en el termini previst en l’apartat 9.1.

13.2. L’entitat concertada està obligada a posar a disposició de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència el total de places previst en el document de formalització esmentat en l’apartat 9.1.

13.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.

13.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixi l’òrgan instructor.

14. Penalitats

Les penalitzacions derivades dels incompliments per part de l’entitat concertada o l’Administració s’han d’establir en el document de formalització previst en l’apartat 7.1.

15. Prerrogatives de l’Administració

15.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo i resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment. D’altra banda, l’òrgan competent per resoldre el procediment té, a més, la prerrogativa de modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

15.2. Els acords que adopti l’òrgan competent per resoldre el procediment a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

16. Causes d’extinció

Són causes d’extinció del concert social les que s’indiquen a continuació i s’estableixen en l’article 28 del Decret 48/2017:

a. El venciment del termini de durada del concert.

b. L’acord mutu de les parts, manifestat amb l’antelació que es determini en el concert per garantir la continuïtat del servei.

c. L’incompliment greu de les obligacions derivades del concert per part de l’Administració o de l’entitat titular del servei, amb el requeriment previ per exigir-ne el compliment.

d. La mort de la persona física titular del servei o l’extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l’article 29 del Decret 48/2017.

e. La declaració de concurs de creditors de l’entitat titular del servei.

f. La modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l’Administració, sempre que l’entitat d’iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

g. L’incompliment de les condicions establertes en el document de formalització del concert. Aquests incompliments s’han d’haver constatat en el seguiment i el control prevists en l’apartat 12 d’aquesta convocatòria.

17. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.