Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 7048
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de productes audiovisuals de l’Ajuntament d’Algaida
Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 10 de maig de 2018 l’Ordenança municipal reguladora de productes audiovisuals de l’Ajuntament d’Algaida, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'ha presentat cap reclamació i, per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient
L'expedient es pot consultar en a l’Ajuntament d’Algaida, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius.
Algaida, 27/6/2018
La Batlessa
Maria Antònia Mulet Vich
ORDENANÇA REGULADORA DE PRODUCTES AUDIOVISUALS AL MUNICIPI D’ALGAIDA
Títol Preliminar
Article 1. Objecte
És objecte de la present ordenança la regulació de l'activitat de rodatge de pel·lícules de cinema, programes de televisió, documentals, anuncis publicitaris, vídeos, reportatges fotogràfics o qualsevol altre producte audiovisual que es desenvolupi al municipi d’Algaida i que requereixi o afecti béns i/o serveis de titularitat o competència municipal.
Article 2. Activitats incloses i excloses
Queden incloses en la regulació de la present ordenança i per tant a l'obligació d'obtenir llicència municipal, les següents activitats:
a) Filmacions de productes audiovisuals: Inclou totes les filmacions i rodatges de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos, espots publicitaris per a anuncis i imatges de videoclips musicals o similars, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l'ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles tals com grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc., que produeixin problemes per al trànsit rodat o de vianants, sense limitació de mitjans ni del personal que hi intervé, sempre que s'acrediti que el producte resultant contribueix a la promoció del municipi.
b) Preses fotogràfiques: Tan sols es podrà autoritzar l'activitat de preses de fotografia a la via pública o espais lliures públics de titularitat municipal per a la realització de catàlegs o similars, quan aquestes es facin de conformitat amb les condicions que dicti la Batllia mitjançant Decret. En aquest apartat no s'inclou l'activitat de fotògraf ambulant amb ànim de lucre que es regira per la seva regulació especifica.
Quan el contingut d'alguna d'aquestes activitats atempti contra la dignitat de les persones, vulneri els valors i els drets reconeguts per la Constitució o ofereixi una imatge ofensiva i degradant del municipi, dels seus ciutadans, les seves tradicions o valors l'autorització per l'exercici de l'activitat podrà ser denegada.
Queden excloses de la regulació de la present ordenança, i per tant no subjectes a l'obligació d'obtenir llicència municipal, les següents activitats:
a)No serà preceptiva l'obtenció de llicència per a l'obtenció de fotografies, la filmació i gravació de vistes o d'escenes, quan es tracti de curtmetratges experimentals, programes informatius, reportatges i documentals culturals o artístics, i pràctiques de camp d'escoles de cinema o de fotografia, realitzades amb càmeres mòbils, la finalitat primordial de la qual no sigui lucrativa ni s'ocupi la via pública amb infraestructura, excepte trípode i elements senzills que no dificultin el trànsit de vianants o rodat. A aquest efecte, es considerarà que la finalitat no és lucrativa, quan les activitats de filmació o presa fotogràfica no donin lloc a cap tipus de comercialització posterior, qualsevol que sigui el seu cost de realització.
b) També estan exemptes d'obtenir llicència les filmacions en directe d'actes institucionals per unitats mòbils per a la seva difusió en televisió.
c) No serà preceptiva l'obtenció de llicència en els casos d'activitats fotogràfiques amb finalitat informativa i els reportatges gràfics periodístics, sempre que no hi hagi ocupació de la via pública.
En tots els casos, l'entitat local habilitarà un formulari per a la comunicació de l'activitat de filmació o presa fotogràfica i elaborarà un arxiu estadístic amb la finalitat d'identificar les necessitats de col·laboració amb altres administracions o entitats. S'exceptuen de l'obligació de comunicació les activitats descrites a l'apartat c) anterior.
Títol Primer
Article 3. Procediment
L'exercici de les activitats objecte d'aquesta ordenança requereix l'obtenció de llicència municipal de rodatge, i en cas de ser necessària, les llicencies complementaries d'ocupació de via publica, d'espais llibres, monuments i edificis de propietat municipal i/o serveis municipals. Aquestes llicències es podran suspendre o revocar quan raons d'interès públic ho exigeixin, o quan procedeixi l'aplicació del règim disciplinari.
Article 4. Finestreta Única
Amb la finalitat de promoure i dinamitzar l'activitat audiovisual i turística del municipi s'establirà un servei de finestreta única per la sol·licitud i obtenció de llicències de rodatge. La cooperació interadministrativa d'aquesta finestreta es recollirà al conveni de col·laboració entre la Conselleria de Treball i Turisme del Govern de les Illes Balears, la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) i la Mallorca Film Comission.
Article 5. Presentació de les sol·licituds i obtenció de la llicència
Les sol·licituds de llicència de rodatge i, si escau, les complementàries, a les que fa referència l'article 3, es presentaran, mitjançant model normalitzat, a la finestreta única, amb una antelació de 10 dies hàbils respecte de l'inici del rodatge. No obstant això, en aquells casos en què per les característiques del rodatge s'estimi oportú, es podran acceptar en un termini inferior al previst.
A la sol·licitud s'indicarà la data, lloc, activitat i una breu descripció de l'escena o activitat a realitzar, a la qual s'acompanyarà el justificant del pagament de la taxa corresponent i d'una còpia de pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per respondre de possibles danys a tercers amb motiu del desenvolupament del rodatge, i de tota aquella documentació escrita o gràfica que en cada cas s'estimi oportuna per a l'adequat coneixement de les característiques del rodatge o presa fotogràfica. A més de les taxes fiscals també s'haurà de presentar rebut d'ingrés del cost dels serveis municipals que precisi l'activitat de rodatge i acomplir amb les condicions que en cada cas determini l'entitat local.
La realització de qualsevol activitat cinematogràfica mitjançant l'oportuna llicencia estarà subjecte a la supervisió de la Policia Local el qual podrà determinar el lloc, data, hora o qualsevol altra circumstància que consideri oportuna per evitar interferències en la circulació, en el medi ambient o altres aspectes que es vegin afectats per les activitats de rodatge. Així mateix, les diferents àrees municipals afectades supervisaran les activitats de rodatge en relació a l'àmbit de les seves competències quan aquestes es vegin afectades.
Quan s'estimi oportú per les característiques o lloc de desenvolupament del rodatge, es podrà exigir una pòlissa específica que serà presentada per la productora o entitat responsable del rodatge. No s'exigirà la pòlissa d'assegurança en els casos de reportatges fotogràfics i de rodatges en els quals, per la seva escassa entitat i característiques, la finestreta única no ho estimi necessari.
Una vegada rebudes les sol·licituds i documentació annexa, es remetran a les dependències municipals competents en cada cas encarregades de la supervisió de les activitats i es duran a terme totes les gestions i actuacions que siguin precises per a la seva obtenció. Les dependències municipals requerides notificaran a l'entitat interessada l'atorgament de les llicències o, si escau, la seva denegació, així com els informes sol·licitats amb l'antelació suficient per executar al termini de resolució establert. Així mateix, es notificarà al sol·licitant la llicència de rodatge i, si escau, les complementàries per a ocupació d'espais i/o prestació de serveis.
En cap cas no es podran realitzar promocions comercials a l'empara d'una llicència de filmació ni es podrà realitzar cap altra activitat que no sigui l'expressament autoritzada.
Article 6. Taxes
Amb caràcter previ a l'atorgament de les llicències sol·licitades, hauran d'abonar-se les taxes que, en aplicació de les ordenances fiscals corresponents, corresponguin per l'ocupació d'espais i/o prestació de serveis municipals.
Títol segon.
Article 7. Ocupació de la via pública amb elements auxiliars de filmacions o preses de fotografies amb motiu d'activitats realitzades dins espais de propietat privada
Quan amb motiu de la realització de filmacions dins espais privats, s'hagi d'ocupar la via pública amb elements auxiliars, com poden ser generadors elèctrics, grues, focus, o altres elements, només s'haurà de sol·licitar la llicència d'ocupació de la via pública o reserva d'espai corresponent i ingressar les taxes que corresponguin per aquests conceptes.
Article 8. Condicions generals per a les filmacions i gravacions realitzades a la via pública
a.- Les llicències queden expressament condicionades al compliment de les mesures correctores o restrictives que disposi la Policia Local, que podrà adoptar les mesures adients per evitar interferències amb altres activitats prèviament autoritzades i perjudicis a tercers, de forma especial als veïns, que excepte en el moment de les preses d'escenes, tindran dret preferent per accedir als seus domicilis o aparcaments. Les interferències al trànsit dels vianants o rodat es limitaran al mínim imprescindible i únicament s'efectuaran talls de carrers en casos especials, plenament justificats i quan no hi hagi altra alternativa possible, la qual cosa prèviament se sol·licitarà expressament a la Policia Local. Quan la filmació afecti els parcs i jardins municipals, prèviament es coordinarà amb la secció municipal corresponent.
b.- En el cas de la necessitat d'utilitzar o interceptar espais l'ocupació dels quals ja estigui prèviament autoritzada, serà preceptiu obtenir la conformitat del seu titular.
c.- No es podran efectuar escenes que vagin contra les normes de convivència social, que puguin ferir la sensibilitat dels vianants, que resultin perjudicials per a la imatge de la ciutat o els seus habitants, que atemptin contra la dignitat de les persones, que vulnerin els valors i els drets reconeguts per la Constitució o que infringeixin la normativa municipal o general d'aplicació.
e.- En cas d'usar armes es complirà allò que estableix el R.D. 137/93 de 29 de gener –Reglament d'Armes–, o el que en el seu cas el substitueixi i la resta de normativa d'aplicació, i per raons de seguretat es requerirà la intervenció de la policia local, nacional o guàrdia civil.
f.- En el cas que s'hagin d'utilitzar grups electrògens, compressors o altres elements mecànics susceptibles de produir molèsties, aquests estaran insonoritzats i dotats de les mesures correctores adients, es col·locaran de forma que la seva incidència mediambiental sigui menor, i se senyalitzaran convenientment.
g.- En cas que hi hagués possibilitat d'incendi, es requerirà la presència d'una dotació del servei de bombers. Aquest servei i els d'altres àrees municipals amb capacitat competencial podran proposar mesures correctores per al bon desenvolupament de l'activitat de rodatge.
h.- No es podrà ocasionar cap desperfecte al paviment, mobiliari urbà, plantacions o qualsevol bé públic o privat. En el cas que accidentalment es produïssin perjudicis, es repararan de forma que com a mínim quedi com estava abans. Igualment es retornaran al seu estat original les intervencions que s'hagin de fer per motius de decorat o altres. La persona física o jurídica a nom de qui s'expedeixi la llicència serà responsable davant l'Ajuntament, del correcte desenvolupament de l'activitat. Per això, en tot moment hi haurà un representant seu en les activitats de filmació. Igualment serà responsable de qualsevol incompliment de les seves prescripcions i assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'activitat realitzada. A aquests efectes, es disposarà d'una assegurança de responsabilitat civil per import suficient per cobrir desperfectes a qualsevol bé públic o provat i danys i perjudicis a persones. Facultativament, es podrà sol·licitar l'abonament d'una fiança o aval per du a terme la filmació per garantir la responsabilitat del sol·licitant.
i.- Una vegada finalitzada l'activitat, es deixarà l'espai públic utilitzat, en les mateixes condicions que es trobava abans de l'ocupació, retirant els residus a través de la recollida selectiva i retornant a la normalitat qualsevol alteració que s'hagués produït. A aquest efecte quan sigui previsible la producció de residus urbans, si no és possible retirar-los amb mitjans propis, es concertarà la seva retirada amb una empresa de neteja. Si l'espai públic no és netejat, l'empresa municipal de neteja durà a terme les tasques i facturarà les despeses meritades al sol·licitant.
j.- La present llicència no faculta per utilitzar zones lliures que no siguin de titularitat municipal, com és la zona de domini públic marítim-terrestre, superfícies comercials o altres zones de titularitat privada, i no eximeix de l'obligació d'obtenir qualsevol altra autorització que sigui pertinent.
k.- En cas que la filmació no es pogués realitzar en la data prevista en la llicència per raons de força major plenament justificada, com condicions meteorològiques adverses, aquesta es podrà efectuar en una data distinta en les mateixes condicions, prèvia conformitat de la Policia local i altres serveis afectats.
l.- Per motius de seguretat o en cas de produir-se circumstàncies imprevistes o especials, la Policia Local queda facultada per variar la ubicació, data o hora de les activitats expressament autoritzades o paralitzar-les en cas que no s'ajustin a allò que s'ha autoritzat.
ll.- En les sol·licituds d'ocupació de la via pública o espai lliure públic amb motiu d'activitats que impliquin l'ús de l'espai aeri, com poden ser amollades de coets i focs artificials, enlairament de globus aerostàtics, de sondejos meteorològics, amollades massives de globus i de globus lliures o captius, projectors làser i projectors convencionals, amollades d'esbarts de coloms, reserves d'espai aeri per usos públics, etc., serà preceptiu acreditar haver obtingut el permís del Departament de Coordinació Operativa de l’Espai Aeri d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) de la Direcció General d’Aviació Civil del Ministeri de Fomento o de l'organisme competent que el substitueixi.
Article 9. Condicions generals per a les preses de fotografia comercial publicitària realitzades a la via pública
a.- La present llicència no empara l'activitat habitual coneguda com a fotògraf ambulant tradicional amb finalitat lucrativa.
b.- Com a norma general no es podran instal·lar elements d'infraestructura en la via pública, com cadafals, decorats, focus estàtics, electrogeneradors, etc. Sols es podran usar el trípode per a la càmera, maleta de material fotogràfic, dos reflectors solars i un element senzill. En cas de necessitat d'ocupar altres elements, es precisarà una llicència expressa.
c.- No es podrà obstaculitzar el trànsit rodat o als vianants.
d.- La llicència sols empara les activitats realitzades en espais de titularitat municipal, en cas d'afectar a altres titularitats, s'obtindran les autoritzacions corresponents dels respectius titulars.
e.- S'evitarà la formació d'aglomeracions que obstaculitzin la circulació rodada o dels vianants.
f.- Es facilitarà als fotògrafs que depenguin de l'empresa autoritzada, una credencial i una còpia de la llicència.
g.- Les escenes a fotografiar en cap cas podran infringir l'ordenament jurídic vigent ni ferir la sensibilitat dels ciutadans.
h.- En cap cas es podrà realitzar una promoció comercial a l'empara d'una llicència de filmació, ni realitzar cap altra activitat que no sigui l'expressament autoritzada.
i.- La persona física o jurídica a nom de qui s'expedeixi la llicència serà responsable davant l'Ajuntament, del correcte desenvolupament de l'activitat. Igualment serà responsable de qualsevol incompliment de les seves prescripcions i assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'activitat realitzada. A aquests efectes es disposarà d'una assegurança de responsabilitat civil per import suficient.
Article 10. Avís a veïns i comerciants
La productora informarà amb la suficient antelació als veïns i comerciants afectats pel rodatge, mitjançant l'enviament d'un escrit en el qual es contingui data, hora, localització exacta i característiques del rodatge, zona de reserva per a aparcaments, telèfon de contacte del responsable de la producció i de Mallorca Film Commission, plans d'il·luminació i qualsevol altra dada que pugui resultar d'interès. Mallorca Film Commission podrà facilitar a les productores un model de notificació a aquests efectes. Aquesta obligació d'avís s'estendrà a una zona més àmplia en el cas d'ocupació d'efectes especials aparatosos, sons forts, trets, escenes perilloses, o qualsevol altra activitat que pugui provocar impacte o sorpresa en els ciutadans.
Article 11. Horaris
El desenvolupament dels rodatges i de les seves activitats auxiliars tindrà lloc dins dels següents horaris:
• De 7.00 a 23.00 hores, els dies laborables.
• De 9.00 a 23.00 hores, els caps de setmana i festius.
No s'aplicaran aquestes limitacions quan el rodatge tingui lloc en zones no residencials o quan s'acrediti que s'adoptaran les mesures per evitar qualsevol tipus de molèsties en el veïnat.
Article 12. Neteja i càtering
La productora serà responsable dels danys que puguin ocasionar-se en els espais i/o serveis públics amb motiu del rodatge, quedant obligada al manteniment d'aquests, durant el seu desenvolupament i una vegada conclosa l'activitat, en les degudes condicions de neteja i conservació.
Queda prohibida la instal·lació del servei de càtering en els espais públics, tret que l'espai proposat per les seves característiques i situació pogués ser autoritzat.
Article 13. Parcs i jardins.
Sense perjudici de les condicions que en cada cas s'incloguin en les llicències complementàries que s'atorguin per a l'ocupació de parcs i jardins, els rodatges en aquests espais hauran de subjectar-se a les següents condicions:
a) No es podrà dur a terme cap activitat a les zones enjardinades, tret que l'espai proposat per les seves característiques i situació pogués ser autoritzat.
b) La circulació i estacionament dels vehicles que resultin necessaris per al rodatge haurà d'efectuar-se, sempre que fos possible, per les vies asfaltades.
c) Han d'adoptar-se les mesures que resultin precises per a la protecció de la vegetació, el mobiliari urbà i els elements decoratius.
d) Ha d'evitar-se, en tant que sigui possible, l'ocupació dels parcs i jardins per a aquestes finalitats durant els caps de setmana i festius.
Article 14. Animals
L'ocupació d'animals en els rodatges es durà a terme en compliment de la normativa aplicable per a la seva protecció.
Els animals sempre hauran d'estar acompanyats pels seus cuidadors i es prendran les mesures de seguretat que requereixi cada espècie.
Article 15. So i il·luminació
Durant la preparació i desenvolupament del rodatge es respectaran els nivells màxims de soroll establerts en les ordenances municipals corresponents. Sens perjudici del deure de notificar als veïns i comerciants afectats el pla d'il·luminació previst, hauran d'adoptar-se les mesures precises per evitar molèsties i garantir el seu descans. Tot això d’acord amb l’Ordenança municipal reguladora del renou i les vibracions i la resta de la normativa vigent aplicable.
Article 16. Monuments i edificis municipals
Si se sol·licita llicència complementària per a l'ocupació de monuments o edificis municipals, seran preceptives les següents determinacions:
a) Qualsevol ús de la instal·lació elèctrica o de qualsevol altra infraestructura del monument o edifici haurà de dur-se a terme pel personal tècnic del mateix o, almenys, sota la seva supervisió.
b) L'equip de rodatge haurà de seguir quantes instruccions els siguin dirigides pels responsables de l'edifici i adoptar les mesures precises per evitar qualsevol dany en els seus diferents elements, i facilitar la inspecció del material que s'introdueixi en el mateix, en cas de ser requerit a aquest efecte.
c) La productora ha de cuidar el correcte comportament i respecte a l'edifici per part dels membres de l'equip, els quals hauran de portar visible la targeta d'identificació que se'ls proporcioni.
d) En el cas de tractar-se d'altres immobles o mobles municipals, el corresponent departament podrà autoritzar la filmació sempre que no s'interfereixin les activitats o funcions pròpies dels serveis corresponents i no hi hagi raons de seguretat o altres degudament justificades que ho desaconsellin.
e) En el cas que s'autoritzin filmacions o preses fotogràfiques en edificis municipals i que per aquest motiu es generin despeses, la persona autoritzada estarà obligat a ingressar el seu cost, a més d'adaptar-se a les disponibilitats municipals.
f) En els títols de crèdit haurà de figurar la col·laboració de l'Adreça de l'edifici.
Article 17. Règim disciplinari
El règim disciplinari es regirà per la normativa general i es preveuen les següents sancions:
a) Faltes lleus: Des de 100,00 € fins a 500,00 €. Es consideren faltes lleus, fer fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant), sense la corresponent autorització.
b) Faltes greus: Des de 500,01 € fins a 1.500,00 €. Es consideren faltes greus, les següents:
• Les filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos de televisió, espots publicitaris i imatges de videoclips musicals o similar, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l'ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin problemes per al trànsit rodat o de vianants, sense la corresponent autorització.
•Les fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant) per segona vegada.
c) Faltes molt greus: Des de 1.500,01 fins a 3.000,00 €. Es consideren faltes molt greus les següents:
•Filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos de televisió, espots publicitaris i imatges de videoclips musicals o similar, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l'ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin problemes per al trànsit rodat o de vianants, sense la corresponent autorització per segona vegada i posteriors.
•Fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant) per tercera vegada i posteriors.
Disposició final
La present ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.