Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 6984
Resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de 20 de juny de 2018 que aprova els exercicis i els temaris pels quals s'han de regir les proves selectives per a l'ingrés a les escales, subescales, classes i especialitats de personal funcionari de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials corresponents a les ofertes d'ocupació pública dels anys 2016 i 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I.

La Resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 17 de novembre de 2016, va aprovar l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari al servei de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2016 (BOIB núm. 155, de 10 de desembre). Aquesta oferta no ha estat executada. 

La Resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de data 22 de desembre de 2017 (BOIB núm. 159, de 28 de desembre) va aprovar l'oferta pública d’ocupació de personal funcionari al servei de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2017.

La Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS, en sessió d’1 de desembre de 2017, va aprovar la proposta d'Acord Marc que ha de regir les ofertes públiques d'ocupació dels anys 2017, 2018, i 2019 (ratificat per Resolució de la presidenta de 4-12-2017) de la manera següent:

“ Acord

1. OFERTA PÚBLICA D’OCUPACIÓ ORDINÀRIA: TAXA DE REPOSICIÓ

Els exercicis 2017, 2018 i 2019 s’aprovarà una oferta pública ordinària que consistirà en el nombre màxim de places permès legalment, de conformitat amb el percentatge que fixa anualment la Llei de Pressuposts de l’Estat sobre la taxa de reposició.

2. OFERTA PÚBLICA D’OCUPACIÓ EXTRAORDINÀRIA: TAXA ADDICIONAL D'ESTABILITZACIÓ DE L'OCUPACIÓ TEMPORAL (TAO)

Aquestes ofertes, de conformitat amb el que permet l'article 19.U.6 de la Llei 3/2017,de 27 de juny de Pressuposts Generals de l'Estat per al 2017, es calcularan sobre el màxim del 90% de les places de personal que presta assistència directa als usuaris dels serveis socials, ocupades temporalment i ininterrompudament durant els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2016, i s'aprovaran i se publicaran en els exercicis 2017 a 2019, a raó d'un terç de la xifra resultant per exercici, de la manera següent:

- TAO 2017: 33% de les places

- TAO 2018: 33% de les places

- TAO 2019: 33% de les places

3. OFERTA PÚBLICA D'OCUPACIÓ EXTRAORDINÀRIA: PLA D'ESTABILITAT LABORAL (PEL)

De conformitat amb el que preveu l'article 19.U.6 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, aquesta taxa addicional de l'Oferta, que correspon a les places dotades i ocupades ininterrompudament de forma temporal abans de dia 1  de gener de 2005, s'aprovaran en els exercicis 2018 a 2019, de la manera següent:

- PEL 2018: 50% de les places ocupades interinament abans d’1 de gener de 2005.

- PEL 2019: 50% de les places ocupades interinament abans d’1 de gener de 2005.

4. REGLES COMUNES A TOTES LES OFERTES

Les places de cada oferta es podran acumular en aquelles escales i especialitats la cobertura de les quals es consideri prioritària o que afectin al funcionament dels serveis públics essencials.

A totes les ofertes, Ordinària, extraordinària TAO i extraordinària PEL, es reservarà un mínim del 30% per a la promoció interna i un mínim del 7% de les places per a persones amb discapacitat.

Les parts signants negociaran en quines especialitats s'han d'acumular aquests percentatges” .

II.

L'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del Règim Local, disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els temaris mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari.  

A l’empara d’aquesta atribució, el Reial Decret  896/1991, de 7 de juny, estableix les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'administració local i ho fa amb caràcter bàsic d’acord amb l’article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.  

Pel que fa als exercicis, l’article 8 del reial decret estableix que els programes dels exercicis teòrics han de ser aprovats per cada corporació i que han de contenir matèries comunes i matèries específiques en la proporció que determini cada convocatòria. Així mateix, en l’apartat 2 es determinen els continguts mínims d’aquests programes. 

A l’article 8.3 s’estableixen el nombre mínim de temes per a cada grup de titulació de la manera següent: 

- Per a l'ingrés en subescales del grup A: 90 temes. 

- Per a l'ingrés en subescales del grup B: 60 temes. 

- Per a l'ingrés en subescales del grup C: 40 temes. 

- Per a l'ingrés en subescales del grup D: 20 temes. 

- Per a l'ingrés en subescales del grup E: 10 temes. 

Cal tenir en compte que els grups de titulació vénen establerts a l'art. 76.3 del Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre,  (en endavant, TREBEP) i que, transitòriament, els grups de classificació existents a l'entrada en vigor de l'Estatut s'integraran en els grups de classificació professional de funcionaris previstos en l'article 76, d'acord amb les següents equivalències: 

- Grup A: subgrup A1

- Grup B: subgrup A2

- Grup C: subgrup C 1

- Grup D: subgrup C2

- Grup E: agrupacions professionals a què fa referència la Disposició Addicional Setena.

Per la seva banda, l’article 8.4 del Reial Decret 896/19991 preveu la possibilitat  que cada corporació local pugui addicionar a aquests continguts mínims els temes que consideri necessaris per garantir la selecció dels aspirants més qualificats per a l’exercici de les places convocades. 

Finalment, l’article 9 disposa que les proves selectives han de comprendre un o varis exercicis pràctics adequats per valorar la preparació dels aspirants en relació amb les places convocades.    

III.

L’article 61.2 del TREBEP, s’estableix que els procediments de selecció cuidaran especialment la connexió entre el tipus de proves a superar i l'adequació a l'acompliment de les tasques dels llocs de treball convocats, incloent, si escau, les proves pràctiques que siguin precises.

Pel que fa a les regles específiques de la promoció interna , l'article 70.2 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa la possibilitat que les convocatòries puguin establir exempcions de proves o reducció de temaris quan corresponguin a coneixements ja acreditats per accedir al cos, l’escala o l’especialitat de procedència. En aquest cas, les convocatòries determinaran l’àmbit subjectiu d’aplicació, d’acord amb les previsions que s’estableixin reglamentàriament. 

Per tot l'anterior, una vegada conclosa la negociació amb les organitzacions sindicals més representatives de l’Institut Mallorquí d'Afers Socials, i fent ús de les competències que m’atorga l’article 7.2.l)  del Text consolidat dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, aprovat per Acord del Ple del Consell de Mallorca de 13 d'octubre de 2016, (BOIB núm. 140, de 5 de novembre), dict la següent:

Resolució

Primer.-  Aprovar els exercicis i els temaris pels quals s’han de regir les proves selectives per a l'ingrés a les escales, subescales, classes i especialitats de personal funcionari de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials corresponents a les ofertes d’ocupació pública 2016 i 2017, que s’adjunten com a Annex a aquesta Resolució.  

Segon.- Publicar aquesta Resolució i l’Annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

Interposició de recursos

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d’Afers Socials, aprovat en data 13  d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 20 de juny de 2018

La presidenta,

Margalida Puigserver Servera

 

ANNEX

EXERCICIS I TEMARIS DE LES ESCALES D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL, SUBESCALES, CLASSES I ESPECIALITATS 

I. EXERCICIS

1. EXERCICIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA TÈCNICA / CLASSE SUPERIOR / SUBGRUP A1 / ESPECIALITAT PSICÒLEG/LOGA.

1.1. Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

1.1.1. Primer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 60 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides al temari de matèries generals de l'especialitat, designat per sorteig públic entre un mínim de cinc alternatives diferents. 

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,1667 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,0555 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

1.1.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a desenvolupar per escrit dos temes a elegir entre quatre designats per sorteig públic, d’entre el temari de matèries específiques corresponents a l’especialitat. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de quatre hores. 

Es valoraran els coneixements exposats sobre els temes que corresponguin, així com la claredat i l’ordre d’idees i la qualitat de l’expressió escrita. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts. La puntuació màxima serà de 20 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir una nota mínima de 10 punts.

1.1.3. Tercer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

1.2. Torn de promoció interna vertical, creuada, horitzontal i de personal laboral fix.

1.2.1. Primer exercici: 

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a desenvolupar per escrit dos temes a elegir entre quatre designats per sorteig públic, d’entre el temari de matèries específiques corresponents a l’especialitat. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de quatre hores. 

Es valoraran els coneixements exposats sobre els temes que corresponguin, així com la claredat i l’ordre d’idees i la qualitat de l’expressió escrita. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts, la puntuació màxima serà de 20 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir una nota mínima de 10 punts.

1.2.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

2. EXERCICIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA TÈCNICA / CLASSE MITJA / SUBGRUP A2 / ESPECIALITATS: TREBALLADOR/A SOCIAL, EDUCADOR/A SOCIAL I AJUDANT TÈCNIC SANITARI/D.U.I. 

2.1.  Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

2.1.1. Primer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 50 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides al temari de matèries generals de l'especialitat, designat per sorteig públic entre un mínim de cinc alternatives diferents. 

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,2000 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,0667 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 75 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

2.1.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a desenvolupar per escrit dos temes a elegir entre quatre designats per sorteig públic, d'entre el temari de matèries específiques corresponents a l’especialitat. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de quatre hores. 

Es valoraran els coneixements exposats sobre els temes que corresponguin, així com la claredat i l’ordre d’idees i la qualitat de l’expressió escrita. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts. La puntuació màxima serà de 20 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir una nota mínima de 10 punts.

2.1.3. Tercer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

2.2. Torn de promoció interna vertical, creuada, horitzontal i de personal laboral fix.

2.2.1. Primer exercici: 

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a desenvolupar per escrit dos temes a elegir entre quatre designats per sorteig públic, d’entre el temari de matèries específiques corresponents a l’especialitat. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de quatre hores. 

Es valoraran els coneixements exposats sobre els temes que corresponguin, així com la claredat i l’ordre d’idees i la qualitat de l’expressió escrita. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts. La puntuació màxima serà de 20 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir una nota mínima de 10 punts.

2.2.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

3. EXERCICIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA SERVEIS ESPECIALS / CLASSE PERSONAL D'OFICIS – AJUDANT-A / SUBGRUP C2 / ESPECIALITAT AUXILIAR EDUCATIU/A. 

3.1. Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

3.1.1. Primer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 40 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides al temari de matèries generals i específiques de l'especialitat. Les preguntes han de mantenir una proporcionalitat entre la part general i la part especifica del temari.

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,2500 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,0833 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

3.1.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic designat per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

3.2. Torn de promoció interna vertical, creuada, horitzontal i de personal laboral fix.

3.2.1. Primer exercici: 

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 40 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides al temari de matèries específiques de l'especialitat.

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,2500 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,0833 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

3.2.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic entre un mínim de deu alternatives diferents, referit al temari de matèries  específiques i a les funcions de l'especialitat.

El temps per resoldre aquest exercici serà de dues hores i mitja. 

Les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa legal que creguin oportuns i que hi duguin. El Tribunal podrà retirar a les persones opositores els esmentats textos quan consideri que no reuneixen les característiques de textos de normativa legal. 

Es valorarà la capacitat de raciocini, la sistemàtica i claredat d’idees. 

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts. 

4. EXERCICIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA SERVEIS ESPECIALS / CLASSE PERSONAL D'OFICIS / SUBGRUP AP /  ESPECIALITAT OPERARI/A / PERSONAL DE SERVEIS. 

4.1. Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

4.1.1. Primer exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 40 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides al temari de matèries generals i específiques de l'especialitat. Les preguntes han de mantenir una proporcionalitat entre la part general i la part especifica del temari. 

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,2500 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,0833 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

4.1.2. Segon exercici:

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 20 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, referides a casos pràctics de l'especialitat. 

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,5000 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,1667 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir la puntuació mínima de 5 punts. 

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts. 

4.2. Torn de promoció interna creuada, horitzontal i de personal laboral fix.

4.2.1. Exercici únic: 

De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari tipus test de 30 preguntes teòriques i pràctiques en relació al temari específica de l'especialitat. 

Es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,3334 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia, es penalitzaran amb 0,1111 punts. 

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts. 

En cas que el Tribunal acordi l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d’ofici algun error manifest durant la realització de l’exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s’ajustarà el valor de cada pregunta per tal que la puntuació màxima sigui de 10 punts.  Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.

   

ANNEX II

TEMARIS

1. TEMARIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA TÈCNICA / CLASSE SUPERIOR / SUBGRUP A1 / ESPECIALITAT PSICÒLEG/LOGA.

1.1.  Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

1.1.1. Temaris de matèries generals.

Tema 1. La Unió Europea: concepte i naturalesa jurídica. Les institucions europees: composició i funcions del Consell Europeu, de la Comissió, del Parlament Europeu i del Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Les llibertats bàsiques comunitàries.

Tema 2. La Constitució espanyola de 1978: principis generals. Els drets i deures fonamentals. El Tribunal Constitucional. La reforma constitucional.

Tema 3. Les Corts Generals. El Congrés dels Diputats: composició i funcions. El Senat: composició i funcions. El Defensor del Poble. El Govern de l'Estat: composició i funcions.

Tema 4. Diferents nivells d’administració pública. L’Administració General de l’Estat: central i perifèrica. L’ Administració Autonòmica: la distribució de competències. 

Tema 5. El regim local espanyol: principis constitucionals i regulació jurídica. Relacions entre ens territorials. L’autonomia local

Tema 6. El municipi, la província i l’illa. Característiques generals, cooperació local i relacions interadministratives

Tema 7. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l’Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La incidència de la legislació sectorial sobre el règim local. 

Tema 8. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d’obrar.

Tema 9. La Llei de règim jurídic del sector públic: objecte i àmbit d'aplicació. La potestat organitzativa. Òrgans de les administracions públiques. Relacions entre les administracions públiques. Especial referència a les relacions electròniques interadministratives.

Tema 10. L’acte administratiu: concepte i classes. Elements de l’acte administratiu. L’eficàcia: notificació i publicació. Nul·litat i anul·labilitat de l’acte administratiu. Les disposicions generals del procediment administratiu: iniciació, ordenació, instrucció i finalització.

Tema 11. Tipologia del  personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.  

Tema 12. Els drets i deures dels empleats públics al servei de les entitats locals. El sistema retributiu. El règim d’incompatibilitats. 

Tema 13. La prevenció de riscs laborals: concepte i característiques. Normativa reguladora

Tema 14. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l’Estatut d’autonomia. 

Tema 15. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa : l’elaboració de les lleis.

Tema 16. Els Consells Insulars: Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els Estatuts de l’IMAS.

Tema 17. Normativa pròpia del Consell de Mallorca en matèria de serveis socials. La Llei 4/2009, d’11 de maig, de serveis socials de les Illes Balears. Estructuració del sistema de serveis socials. 

Tema 18. El pressupost general de les entitats locals. Estructura pressupostaria. Elaboració i aprovació. Pròrroga del pressupost. Execució i liquidació del pressupost.

1.1.2. Temari de matèries específiques.

Tema 1. La coordinació professional i el treball en xarxa. Nivells d’intervenció. Dificultats i avantatges.

Tema 2. El treball en equip en l’àmbit de la intervenció psicosocial. 

Tema 3. El rol del psicòleg en els equips interprofessionals d’intervenció psicosocial.

Tema 4. La prevenció de la síndrome d’esgotament professional (burn-out) i l’autocura del personal professional que treballa en serveis socials.

Tema 5. Principis bàsics que regeixen la igualtat de la dona i l’home. 

Tema 6. Concepte d’interseccionalitat i les seves conseqüències. 

Tema 7. La Llei de dependència. Aplicació de la Llei 39/2006 de promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 8. Les «bones pràctiques» en l’atenció a la gent gran. Conceptualització i dimensions principals per millorar la qualitat assistencial.

Tema 9. Xarxa de recursos assistencials per a gent gran de Mallorca. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS.

Tema 10. Valoració de la dependència en la tercera edat. Àrees i nivells de valoració. Criteris de valoració psicosocial per assignar els recursos. 

Tema 11. Programa individual d’atenció (PIA) en la tercera edat.

Tema 12. Prevenció i promoció de l’autonomia personal de les persones en situació de dependència. Marc jurídic i implicacions psicosocials.

Tema 13. Processos d’incapacitació i curatela de persones en situació de dependència. Marc jurídic bàsic i implicacions psicosocials.

Tema 14. Necessitats psicosocials en la tercera edat: conceptualització, tipologies.

Tema 15. Instruments de valoració de les necessitats psicosocials en la tercera edat. 

Tema 16. Demències. Tipologies. Característiques. Problemàtica familiar. Recursos comunitaris. Presa de decisions. 

Tema 17. El suport comunitari a les persones majors. 

Tema 18. Programes d’intervenció psicosocial per a famílies cuidadores i cuidadors informals.

Tema 19. Riscs psicosocials en la tercera edat. Maltractaments a la gent gran.

Tema 20. Marc Legislatiu per a la intervenció psicosocial en Protecció Infantil a Mallorca. Codi Civil, Llei 21/1987, Llei orgànica 1/96, Llei 17/2006, Llei 54/2007, Decret 40/2006, Llei 26/2015, Llei orgànica 8/2015. Referències i principis bàsics.

Tema 21. Les «bones pràctiques» en la protecció a la Infància i el treball psicosocial amb infància i família. Conceptualització i dimensions principals per millorar la qualitat assistencial.

Tema 22. La piràmide de protecció infantil. Diferents nivells d’intervenció: de l’atenció social primària a l’atenció especialitzada.

Tema 23. La xarxa assistencial de recursos per a menors en situació de risc i desprotecció a Mallorca. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS.

Tema 24. El maltractament infantil. Concepte, tipologies i conseqüències o efectes principals.  Incidència a Mallorca. 

Tema 25. Detecció, notificació i avaluació de les situacions de desprotecció infantil. Protocols d’intervenció des de diferents àmbits d’intervenció. Implicacions pràctiques.

Tema 26. Factors de risc i factors de protecció o resiliència de les situacions de desprotecció infantil.

Tema 27. Programes d’intervenció en situacions de desprotecció en un Servei de Protecció de Menors. Implicacions pràctiques.

Tema 28. Disseny del Pla de Cas en les situacions de desprotecció infantil. Implicacions pràctiques.

Tema 29. L’avaluació de les habilitats parentals en el marc de la protecció infantil. Implicacions pràctiques.

Tema 30. L’informe psicològic en l’àmbit de protecció de menors. Consideracions generals i diferències en funció de l’objectiu i el destinatari.

Tema 31. El paper del psicòleg  o psicòloga de protecció de menors en l’àmbit judicial. L’acompanyament judicial del menor. Implicacions pràctiques.

Tema 32. L’acolliment residencial en protecció infantil. Perfils diferencials dels menors acollits. 

Tema 33. El paper del psicòleg en els centres de primera acollida i residencials.

Tema 34. L’acolliment familiar en protecció infantil. Perfils diferencials dels menors acollits i tipologies d’acolliment familiar. 

Tema 35. La valoració i la formació de famílies d’acollida. El repte de la coparentalitat. Seguiment i suport al menor i a les famílies (d’acollida i biològica). 

Tema 36. El paper del psicòleg o psicòloga a l’acolliment familiar.

Tema 37. La valoració multiprofessional de la idoneïtat dels sol·licitants d’adopció. Formació de les famílies adoptives. 

Tema 38. El paper del psicòleg o psicòloga a la valoració i formació de les famílies adoptives.

Tema 39. L’acompanyament en la cerca d’orígens de persones adoptades. Marc jurídic bàsic. Implicacions psicosocials.

Tema 40. Detecció, valoració i derivació de casos de menors víctimes d’abusos sexuals. Protocols d’actuació des de diferents àmbits.

Tema 41. L’entrevista de valoració amb infants i joves víctimes d’abusos i agressions sexuals. Pautes d’actuació. La valoració del testimoni.

Tema 42. Intervenció psicoterapèutica en menors víctimes d’abús sexual infantil intra i extrafamiliar. Implicacions pràctiques.

Tema 43. Intervenció psicoterapèutica en menors víctimes de maltractament i negligència Implicacions pràctiques.

Tema 44. Valoració i diagnòstic dels menors amb greus dificultats per regular les emocions i comportaments. Com s’han de tractar.

Tema 45. Valoració, diagnòstic i tractament de menors agressors sexuals.

Tema 46. Tractament psicoterapèutic grupal en un servei d’infància i família dirigit a menors desprotegits. Implicacions pràctiques.

Tema 47. Programes de capacitació parental en un servei de protecció de menors. Implicacions pràctiques.

Tema 48. Avaluació i intervenció en crisi en famílies vulnerables amb risc de desprotecció dels infants. Implicacions pràctiques.

Tema 49. La promoció de l’aliança terapèutica en el treball amb pares en tractaments coactius. Implicacions pràctiques.

Tema 50. Els problemes de violència familiar. La violència filio-parental. Abordatge psicosocial. El paper del psicòleg o psicòloga.

Tema 51. La violència filio-parental. Abordatge psicosocial. El paper del psicòleg o psicòloga.

Tema 52. Famílies multiproblemàtiques. Definició, característiques, valoració i intervenció psicosocial amb la xarxa de serveis en casos de risc i maltractament infantil.

Tema 53. La resiliència infantil en el marc de la protecció infantil. Factors que la promouen. Implicacions psicosocials. 

Tema 54. L’aferrament (apego) infantil. Concepte, evolució, tipologies. Implicacions en el treball amb casos de desprotecció.

Tema 55. Disseny, implementació i avaluació d’escola de pares i mares des de la perspectiva de la prevenció comunitària.

Tema 56. La prevenció i l’atenció comunitària als municipis de la part forana de Mallorca. Competències de l’IMAS.

Tema 57. Disseny, implementació i avaluació de programes de prevenció comunitària. 

Tema 58. Principals opcions metodològiques del treball amb grups als programes de prevenció comunitària.

Tema 59. La xarxa assistencial de recursos per a persones en situació o risc d’exclusió social a Mallorca. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS.

Tema 60. Factors d’exclusió social. Factors de protecció social. Implicacions pràctiques.

Tema 61. Persones sense sostre i malaltia mental. Abordatge biopsicosocial.

Tema 62. Models d’intervenció en situacions d’exclusió social greu. Principis operatius.

Tema 63. El diagnòstic individual d’exclusió social. Indicadors. Itinerari d’inserció en exclusió social greu. Pla individual d’intervenció i seguiment. 

Tema 64. La xarxa d’atenció a les drogodependències de les Illes Balears. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS.

Tema 65. L’abordatge psicològic i multidisciplinar de les conductes addictives. Valoració, diagnòstic i tractament.

Tema 66. El paper del psicòleg o psicòloga en la intervenció de les conductes addictives.

Tema 67. Les addiccions comportamentals. Valoració i tractament.

Tema 68. Psicopatologia de les addiccions. Classificació i abordatge diferencial. 

Tema 69. Marc legislatiu per a la intervenció psicosocial amb persones amb discapacitat, física, psíquica i sensorial a Mallorca.

Tema 70. Concepte de discapacitat. Tipologies, característiques diferencials.

Tema 71. La xarxa assistencial de recursos -diürns i residencials- per a persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial a Mallorca. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS. Criteris de valoració per a l’assignació dels recursos. 

Tema 72. Riscos psicosocials a la discapacitat. Maltractaments i abusos a les persones amb discapacitat.

1.2. Promoció interna.

Per les diverses modalitats de torns de promoció interna únicament s'exigeix el temari de matèries específiques del punt 1.1.2 anterior haguda compte que el coneixement dels aspirants sobre la part del temari de matèries generals ja es va acreditar a les proves d'ingrès en les escales, subescales, clases i especialitats d'origen.

2. TEMARIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA TÈCNICA / CLASSE MITJA / SUBGRUP A2 / ESPECIALITATS: TREBALLADOR/A SOCIAL, EDUCADOR/A SOCIAL  I AJUDANT TÈCNIC SANITARI/D.U.I. 

2.1. Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

2.1.1. Temaris de matèries generals

Tema 1. La Unió Europea: concepte i naturalesa jurídica. Les institucions europees: composició i funcions del Consell, de la Comissió, del Parlament Europeu i del Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Les llibertats bàsiques comunitàries.

Tema 2. La Constitució espanyola de 1978: principis generals. Els drets i deures fonamentals. Les Corts Generals. El Congrés dels Diputats: composició i funcions. El Senat: composició i funcions. El Govern de l'Estat: composició i funcions.

Tema 3. El regim local espanyol: principis constitucionals i regulació jurídica. Relacions entre ens territorials. L’autonomia local

Tema 4. El municipi, la província i l’illa. Característiques generals, cooperació local i relacions interadministratives

Tema 5. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l’Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La incidència de la legislació sectorial sobre el règim local. 

Tema 6. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d’obrar.

Tema 7. L’acte administratiu: concepte i classes. Elements de l’acte administratiu. L’eficàcia: notificació i publicació. Nul·litat i anul·labilitat de l’acte administratiu. Les disposicions generals del procediment administratiu: iniciació, ordenació, instrucció i finalització.

Tema 8. Tipologia del  personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.  

Tema 9. Els drets i deures dels empleats públics al servei de les entitats locals. El sistema retributiu. El règim d’incompatibilitats. 

Tema 10. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l’Estatut d’autonomia. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa : l’elaboració de les lleis.

Tema 11. Els Consells Insulars: Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els Estatuts de l’IMAS.

Tema 12. El pressupost general de les entitats locals. Estructura pressupostaria. Elaboració i aprovació. Pròrroga del pressupost. Execució i liquidació del pressupost.

2.1.2. Temari de matèries específiques especialitat: treballador/a social.

Tema 1. Els serveis socials en l’Administració pública. Competències municipals, Consells Insulars, autonòmiques i centrals.

Tema 2. Treball social individual i familiar. Procés d’intervenció. Objectius, metodologia. Mediació i orientació familiar. Tècniques i instruments. L’informe social. Nivell d’intervenció.

Tema 3. Treball social de grup i comunitari: objecte, finalitat, tècniques i instruments.

Tema 4. La deontologia i l’ètica professional. Els codis d’ètica del treballador social amb relació a la persona usuària, als professionals i a les institucions. Marc i normativa vigent.

Tema 5. La prevenció de la síndrome d’esgotament professional (burn-out) i l’autocura del personal professional que treballa en serveis socials.

Tema 6. Principis bàsics que regeixen la igualtat de la dona i l’home. Concepte d’interseccionalitat i les seves conseqüències.

Tema 7. Marc i conceptes jurídics bàsics en matèria de família nombrosa. Competències de l’IMAS.

Tema 8. Prestacions econòmiques: la renda mínima d’inserció, ajudes individuals a persones majors i a persones discapacitades. 

Tema 9. Els programes formatius i d’acompanyament a l’ocupació de la renda mínima d’inserció. Les ajudes econòmiques a entitats.

Tema 10. La incapacitació. Descripció  de la realitat actual. La figura del defensor judicial en el procés d’incapacitació. La tutela, la curatela. 

Tema 11. Les fundacions tutelars. Marc i normativa vigents. 

Tema 12. L’atenció sociosanitària. La dependència com a necessitat social. Anàlisi dels serveis socials en el marc de l’atenció sociosanitària. La coordinació entre els serveis socials i els sanitaris.

Tema 13.  La gent gran (I): anàlisi de la problemàtica actual. Nivells d’intervenció. 

Tema 14. La gent gran (II): serveis i recursos socials específics i especialitzats a Mallorca.

Tema 15.  La institucionalització de les persones majors. Adaptació de la persona a la institució. 

Tema 16. La promoció de la persona resident en la població per mantenir-ne la socialització i la integració. La relació resident, família i professionals.

Tema 17.  Xarxa de recursos assistencials per a gent gran a Mallorca. Criteris de valoració per assignar els recursos. 

Tema 18. Llei de dependència. Aplicació de la Llei 39/2006 de promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 19. Valoració de la dependència. Àrees de valoració. Programa individual d’atenció (PIA).

Tema 20. Les persones amb diversitat funcional. Descripció de la realitat actual. Nivells d’intervenció.

Tema 21. Models i serveis específics d’atenció a les persones amb diversitat funcional (I): serveis residencials i d’habitatge, centres de dia.

Tema 22. Models i serveis específics d’atenció a les persones amb diversitat funcional (II): centres especials de treball i tallers ocupacionals. 

Tema 23. La pobresa i l’exclusió social (I): la xarxa assistencial d’inserció social de Mallorca. Entitats públiques i privades. 

Tema 24. La pobresa i l’exclusió social (II): normativa vigent. Competències de l’IMAS.

Tema 25.  Els immigrants extracomunitaris: drets i llibertats.

Tema 26. Factors de risc i factors associats al consum de drogues. Classificació de les drogues. Prevenció de les drogodependències.

Tema 27. Persones sense sostre i malaltia mental. Abordatge biopsicosocial.

Tema 28. Del Pla de Prestacions Bàsiques (PPB), al finançament dels serveis socials comunitaris bàsics. Marc legislatiu i competències de les administracions públiques.

Tema 29. Models d’intervenció en situacions d’exclusió greu. Principis operatius.

Tema 30. El diagnòstic individual d’exclusió social. Indicadors. Itinerari d’inserció en exclusió social greu.

Tema 31. El treball multidisciplinar en l’abordatge de les conductes addictives. Diferents àmbits i programes d’actuació.

Tema 32.  El Pla Individual d’Intervenció i Seguiment. Interprofessionalitat en l’abordatge de les situacions d’exclusió social.

Tema 33. La protecció del menor i atenció a la família a Mallorca. Distribució de competències. Marc jurídic vigent. 

Tema 34. El concepte d’infància en situació de risc de desemparament i en situació de desemparament. Mesures jurídiques de protecció. Definició i característiques. 

Tema 35. L’adopció de menors. Concepte i objectius. Legislació i normativa vigent. Procés de tramitació dels expedients. 

Tema 36. L’acolliment institucional de menors (I): principis i programes. 

Tema 37. L’acolliment institucional de menors (II): tipologia de centres de protecció.

Tema 38. El treball multidisciplinari en la protecció de menors i les seves famílies. El paper del treballador social dins l’equip. Procés d’intervenció i presa de decisions.

Tema 39. L’acolliment familiar. Concepte, característiques i objectius. Tipus d’acolliments. Procés d’acoblament del menor a la família acollidora. Ajudes econòmiques a les famílies acollidores.

Tema 40. La família del menor i la intervenció del treballador social. Disseny i execució del pla de treball. Procediments i protocols. 

Tema 41. Principals recursos d’intervenció amb els menors amb mesura jurídica de protecció i les seves famílies.

Tema 42. Concepte de maltractament infantil (I): tipologia i nivells de gravetat. 

Tema 43. Concepte de maltractament infantil (II): abordatge i intervenció.

Tema 44. Metodologia i procediment  d’avaluació de les famílies. Instruments de valoració. 

Tema 45. Principis bàsics de la protecció a la infància. Marc d’intervenció.

Tema 46. La cobertura de les necessitats bàsiques dels menors. Concepte i tipologia.

Tema 47. El procés d’intervenció dels casos en el sistema de protecció de menors. Procediment i metodologia. L’expedient del menor.

Tema 48. Xarxa assistencial de recursos per a menors en situació de risc i/o desprotecció a Mallorca. Entitats públiques i privades. Competències de l’IMAS.

2.1.3. Temari de matèries específiques especialitat: educador/a social.

Tema 1. Els serveis socials: serveis d’atenció primària i secundària. Funcions, estructura i distribució de competències. Competències  de l’IMAS.

Tema 2. La coordinació i la gestió dels serveis socials: conceptes, criteris, tècniques i instruments. El rol de la persona educadora social en els equips interdisciplinaris. 

Tema 3. L’educador o educadora social: perfil, característiques personals i professionals. Àmbits d’intervenció.

Tema 4. El codi deontològic de l’educació social. Aspectes i principis generals. L’educador o educadora social en relació als subjectes de l’acció socioeducativa.

Tema 5. Tècniques d’intervenció socioeducativa: l’informe socioeducatiu. La entrevista. El pla de treball.

Tema 6. La mediació com a eina socioeducativa. Característiques de la  mediació i la utilitat en la intervenció educativa en l’àmbit de serveis socials.

Tema 7. El procés educatiu. La relació educativa i l’especialitat referida a la diversitat. El grup com a marc i context educatiu. 

Tema 8. Principis bàsics que regeixen la igualtat de la dona i l’home. El concepte d’interseccionalitat i les seves conseqüències.

Tema 9. Educació sexual. Salut afectiva i sexual. Sexualitat i conductes de risc.

Tema 10. L’acció educativa amb el col·lectiu immigrant. Intervenció amb menors, discapacitats i altres col·lectius en risc d’exclusió. 

Tema 11. Educació en noves tecnologies (internet i xarxes socials). Assetjament psicològic (mobbing), assetjament escolar (bullying), altres assetjament i formes de violència.

Tema 12. Marc i conceptes jurídics bàsics de la protecció al menor a les Illes Balears (I): Codi Civil, Llei 21/1987, Llei orgànica 1/1996, Llei 17/2006, 

Tema 13. Marc i conceptes jurídics bàsics de la protecció al menor a les Illes Balears (II): Llei 54/2007, Decret 40/2006, Llei 26/2015 i Llei orgànica 8/2015.

Tema 14. El procés d’inadaptació social. Principals teories explicatives. La inadaptació en relació al medi social. Els menors de protecció i els menors de reforma.

Tema 15. Prevenció del maltractament infantil (I): prevenció primària, 

Tema 16. Prevenció del maltractament infantil (II): secundària i terciària.

Tema 17. Necessitats bàsiques de la infància. Factors socials que generen situacions de risc social.

Tema 18. Tipologia del maltractament i nivells de gravetat.

Tema 19. La inserció social del menor acollit en centres de protecció. 

Tema 20. El procés d’emancipació en els joves.

Tema 21. Factors personals i de l’entorn que afavoreixen la resiliència. Models explicatius. Competències del tutor de resiliència.

Tema 22. Manual d’intervenció del Servei de Protecció al Menor. Organització i procés d’intervenció. 

Tema 23. L’acolliment residencial (I): conceptualització. Principis bàsics, tipus d’acolliment, modalitats i programes. 

Tema 24. L’acolliment residencial (II): funcions de l’educador o educadora. Procés d’intervenció.

Tema 25. L’acolliment familiar (I): conceptualització. Principis bàsics, tipus d’acolliment, modalitats i programes. 

Tema 26. L’acolliment familiar (II): funcions de l’educador o educadora. Procés d’intervenció.

Tema 27. Intervenció de l’educador o educadora social en famílies amb problemes de desprotecció infantil. Sessions individuals, entrevistes grupals, tallers i escoles de pares.

Tema 28. La intervenció en situacions de crisis en la protecció infantil: models, tècniques i el paper del professional com a element de contenció en la crisi. 

Tema 29. Marc i conceptes jurídics bàsics en matèria de discapacitat (I): Reial decret Legislatiu 1/2013.

Tema 30. Marc i conceptes jurídics bàsics en matèria de discapacitat (II): Llei 39/2006.

Tema 31. Protecció jurídica de les persones vulnerables: incapacitació legal, tutela i curatela. 

Tema 32. Les fundacions tutelars.

Tema 33. La diversitat funcional. Tipologia. Factors de vulnerabilitat. 

Tema 34. Paradigmes en l’atenció a la diversitat funcional: qualitat de vida, provisió de suports, competències i assistència personal.

Tema 35. Models i serveis integradors d’atenció a les persones amb diversitat funcional: treball amb suport, formació per a l’ocupació i suport a l’habitatge.

Tema 36. Models i serveis específics d’atenció a les persones amb diversitat funcional: serveis residencials i d’habitatge, centres de dia, centres especials de treball i tallers ocupacionals. 

Tema 37. La planificació centrada en la persona amb diversitat funcional.

Tema 38. La gent gran. Nivells i àmbits d’intervenció. Serveis i recursos específics. 

Tema 39. Programes d’atenció i prevenció per a gent gran (I): programes de suport psicosocial, educatius i d’estimulació cognitiva.

Tema 40. Programes d’atenció i prevenció per a gent gran (II): programes dirigits a familiars cuidadors. Intervenció educativa.

Tema 41. Llei de dependència i gent gran. Aplicació de la Llei 39/2006 de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Tema 42. L’exclusió i la inclusió social: conceptes i factors que les defineixen. Risc d’exclusió social: concepte i factors que el defineixen.

Tema 43. Factors d’exclusió social. Com intervenir amb persones adultes en situació d’exclusió social.

Tema 44. Programes de prevenció de drogodependències en l’àmbit educatiu. Àrees d’actuació i àmbits d’intervenció. 

Tema 45. Atenció i tractament de drogodependències i altres conductes addictives. Tractament ambulatori i residencial.

Tema 46. Aferrament (apego) infantil. Concepte, evolució, tipologies. Implicacions en el treball amb casos de desprotecció.

Tema 47. Marc i conceptes jurídics bàsics en matèria de família nombrosa. Competències de l’IMAS.

Tema 48. La prevenció de la síndrome d’esgotament professional (burn-out) i l’autocura del personal  professional que treballa en serveis socials.

2.1.4. Temari de matèries específiques especialitat: ajudant/a tècnic sanitari/D.U.I.

Tema 1. Infermeria gerontogeriàtrica: concepte de gerontologia i de geriatria. Definició d’infermeria gerontogeriàtrica.

Tema 2. Procés i teories de l’envelliment: fonaments bàsics de l’envelliment i teories de l’envelliment (biològiques i psicosocials).

Tema 3. Canvis fisiològics associats al procés d’envelliment: modificacions estructurals i funcionals relacionades amb l’envelliment dels diferents òrgans i sistemes del cos humà.

Tema 4. Canvis psicològics associats al procés d’envelliment: modificacions en la personalitat, les funcions cognitives i l’afectivitat relacionades amb l’envelliment.

Tema 5. Canvis sociològics associats al procés d’envelliment: autoimatge i perfil psicosocial.

Tema 6. La jubilació. Models de convivència, participació i activitats de les persones grans.

Tema 7. Valoració geriàtrica integral: concepte i objectius. Tipologia de les persones ancianes a les quals es dirigeix.

Tema 8. Valoració geriàtrica integral: clínica, funcional, mental, social. Instruments de valoració.

Tema 9. Teories d’infermeria en gerontologia: teoria de les necessitats bàsiques (Virginia Henderson). Procés d’infermeria. 

Tema 10.  Procés d’atenció individualitzada (PAI) en la cura de l’ancià: definició, objectius, desenvolupament, avantatges i característiques.

Tema 11.  Diagnòstics d’infermeria: taxonomia NANDA.

Tema 12.  Planificació i execució de les cures: taxonomia NOC i NIC.

Tema 13.  Patologies cardiovasculars més freqüents en la persona anciana (I): hipertensió arterial (clínica, factors de risc, símptomes, tractament i prevenció).

Tema 14.  Patologies cardiovasculars més freqüents en la persona anciana (II): trastorn vascular perifèric, malalties de les artèries, accident cerebrovascular. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 15.  Patologies cardiovasculars més freqüents en la persona anciana (III): cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca congestiva, arítmies i IAM. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 16.  Patologies osteoarticulars més freqüents en la persona anciana: artritis reumatoide i artrosi. Osteoporosi. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 17.  Patologies respiratòries més freqüents en la persona anciana: malaltia pulmonar obstructiva crònica i tromboembolisme pulmonar. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 18.  Patologies digestives més freqüents en la persona anciana: alteracions de la cavitat bucal, hèrnia escanyada, disfàgia i úlcera pèptica. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 19.  Patologies genitourinàries més freqüents en la persona anciana: insuficiència renal aguda i insuficiència renal crònica. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 20. Patologies endocrinometabòliques més freqüents en la persona anciana: diabetis mellitus, hipotiroïdisme i hipertiroïdisme. Valoració i cures d’infermeria.

Tema 21.  Síndromes geriàtriques (I). Immobilisme: definició, causes i complicacions. Cures d’infermeria. Prevenció.

Tema 22.  Síndromes geriàtriques (II). Inestabilitat i caigudes: definició, causes i complicacions associades. Cures d’infermeria. Prevenció.

Tema 23.  Síndromes geriàtriques (III). Incontinència urinària i fecal: definició, causes i tipus d’incontinència. Cures i intervenció d’infermeria en el tractament.

Tema 24.  Síndromes geriàtriques (IV). Síndrome confusional agut: definició, causes i factors que hi predisposen. Clínica i tractament.

Tema 25.  Trastorns de l’ànim en la persona anciana. Depressió i ansietat: definició, causes i tractaments.

Tema 26.  Trastorns del son en la persona anciana. Insomni i hipersòmnia: definició, causes i tractament.

Tema 27.  Deprivació sensorial en la persona anciana (I). Dèficit visual i auditiu: patologies oculars més freqüentes en la gent gran i cures d’infermeria. 

Tema 28.  Deprivació sensorial en la persona anciana (II). Alteracions de comportament per dèficit auditiu i cures d’infermeria.

Tema 29.  Úlceres per pressió: definició, fisiopatologia i factors de risc. Classificació. Prevenció i tractament.

Tema 30. Alimentació i nutrició (I). Desnutrició en la persona anciana: causes i conseqüències de la desnutrició. Necessitats nutricionals. Valoració de l’estat nutricional. 

Tema 31.  Alimentació i nutrició (II). Tractament i cures d’infermeria. Vies d’alimentació i preparats usats en l’alimentació de la gent gran.

Tema 32.  Demències en la persona anciana: definició i tipus de demència (degeneratives, vasculars, secundàries) 

Tema 33. Trastorns de conducta, del son i de l’alimentació en la persona anciana amb demència. Tractament i cures d’infermeria.

Tema 34.  Cures d’infermeria en persones usuàries amb problemes de salut mental: esquizofrènia, trastorns psicòtics i somatitzacions. Definició. Causes. Clínica i tractament.

Tema 35.  Medicació en geriatria (I): modificacions farmacocinètiques i farmacodinàmiques en l’ancià. 

Tema 36. Medicació en geriatria (II): Conseqüències, valoració i cures relacionades amb la polimedicació, l’automedicació i l’incompliment terapèutic.

Tema 37.  Les persones ancianes maltractades: concepte de maltractament i tipus. Maltractament en l’àmbit familiar i en l’institucionalitzat. Prevenció i cures d’infermeria.

Tema 38.  Cures d’infermeria en la persona anciana terminal: pla de cures, cures pal·liatives, cures en l’agonia i en el dol.

Tema 39.  Bioètica en infermeria gerontològica: principis filosòfics i ètics. Principis de privacitat, confidencialitat i dignitat. 

Tema 40.  Maneig i conseqüències de la contenció física i farmacològica. Darreres voluntats. Consentiment informat i secret professional.

Tema 41.  La comunicació en l’àmbit de la gerontologia: definició, comunicació verbal i no verbal, estils de comunicació, barreres de la comunicació i escolta activa.

Tema 42.  Recursos sociosanitaris d’atenció i suport a les persones grans: serveis d’atenció a domicili. Serveis residencials, tipus.

Tema 43.  Atenció a la dependència: Llei 39/2006 de 14 de desembre de Promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Concepte de dependència, nivells, graus.

Tema 44.  Drogodependència: definició, tolerància i abstinència, dependència física i psicològica, formes de consum, vies d’administració, conseqüències del consum. Cures d’infermeria.

Tema 45.  Igualtat de gènere: definició, concepte de discriminació i tipus. Accions positives per a eliminar la discriminació. Concepte de violència de gènere, tipus.

Tema 46.  Prevenció de riscos laborals: conceptes bàsics. Factors de risc, causes i efectes. Etapes en l’actuació preventiva.

Tema 47.  Seguretat clínica. Conceptes bàsics de seguretat en la persona anciana. Infeccions relacionades amb l’assistència sanitària, mesures preventives. Rentat de mans i ús adequat de guants. Iatrogènia.

Tema 48. Cures d’infermeria en la gent gran amb malalties infeccioses: MARSA, BLEE. Aïllament.

2.2. Promoció interna.

Per les diverses modalitats de torns de promoció interna únicament s'exigeix el temari de matèries específiques de cada especialitat haguda compte que el coneixement dels aspirants sobre la part del temari de matèries generals ja es va acreditar a les proves d'ingrès en les escales, subescales, clases i especialitats d'origen.

3. TEMARIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA SERVEIS ESPECIALS / CLASSE PERSONAL D'OFICIS – AJUDANT-A / SUBGRUP C2 / ESPECIALITAT AUXILIAR EDUCATIU/A.

3.1. Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

3.1.1 Temari de matèries generals.

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: principis generals. Els drets i deures fonamentals. Les Corts Generals. El Congrés dels Diputats: composició i funcions. El Senat: composició i funcions. El Govern de l'Estat: composició i funcions.

Tema 2. El municipi, la província i l’illa. Característiques generals, cooperació local i relacions interadministratives

Tema 3. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d’obrar.

Tema 4. Tipologia del  personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.  

Tema 5. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l’Estatut d’autonomia. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa : l’elaboració de les lleis.

Tema 6. Els Consells Insulars: Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els Estatuts de l’IMAS.

3.1.2 Temari de matèries específiques.

Tema 1. Bugaderia. Tipus de teixits, maquinària (rentadora, assecadora i calandra), tipus de detergents i taques. Rentat de roba. La planxa, com planxar segons el teixit i la peça de roba. Funcions del personal de bugaderia.

Tema 2. Neteja. Tècniques de neteja. Productes de neteja. Eines i maquinària de neteja. Neteja de sòls, sostres, parets, mobiliari interior, banys, habitacions, finestres i vidres. Seguretat en les tasques de neteja.

Tema 3. La son, descripció. Etapes de la son. Principals alteracions de la son entre 0 a 18 anys, i com tractar-les.

Tema 4. Què és l’enuresi i l’encopresi. Subtipus, símptomes, causes i principals tractaments.

Tema 5. Tipologia del maltractament i nivells de maltractament. Principals indicadors en el comportament del menor.

Tema 6. Desenvolupament de la sexualitat. Manifestacions de la sexualitat en la infància i l’adolescència. Com actuar i respondre davant la revelació d’abús sexual (actitud i informació que cal recollir). 

Tema 7. La prevenció i les actuacions davant d’accidents a la llar. Normes bàsiques per evitar-los i com actuar en situacions de cremades, intoxicacions, caigudes i altres ferides i cops.

Tema 8. Discapacitat. Què s’entén per discapacitat? Principals tipus de discapacitat. Com afecta la vida diària de la persona. Posar un exemple pràctic per a cada tipologia de discapacitat.

Tema 9. L'accessibilitat i disseny universal. Exemples d'accessibilitat en funció de la tipologia de la discapacitat. Principals avantatges per a la comunitat.  

Tema 10. Funcions de l’auxiliar educatiu en una llar residencial.

Tema 11. Teoria de l’aferrament. Definició i principis. Diferents models d’aferrament, principals característiques en la conducta.

Tema 12. Resiliència. Definició i principis. Elements necessaris per a construir resiliència.

Tema 13. Necessitats infantils: fisicobiològiques, cognitives, emocionals i socials.

Tema 14. La piràmide d’aliments. Proporcionalitat dels aliments per a una dieta sana. Hàbits alimentaris malsans. Formes de preparar, conservar i administrar els aliments.

Tema 15. El Servei de Protecció del Menor. Mesures jurídiques. Procés d’intervenció.

Tema 16. Com intervenir davant un menor amb situació de crisis.

3.2. Promoció interna.

Per les diverses modalitats de torns de promoció interna únicament s'exigeix el temari de matèries específiques del punt 3.1.2 anterior haguda compte que el coneixement dels aspirants sobre la part del temari de matèries generals ja es va acreditar a les proves d'ingrès en les escales, subescales, clases i especialitats d'origen.

4. TEMARIS PER A L'ACCÉS A L'ESCALA D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL / SUBESCALA SERVEIS ESPECIALS / CLASSE PERSONAL D'OFICIS / SUBGRUP AP /  ESPECIALITAT OPERARI/A / PERSONAL DE SERVEIS.

4.1.Torn lliure i taxa addicional de consolidació de l'ocupació temporal (TAO).

4.1.1. Temari de matèries generals.

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: principis generals. Els drets i deures fonamentals. Les Corts Generals. El Congrés dels Diputats: composició i funcions. El Senat: composició i funcions. El Govern de l'Estat: composició i funcions.

Tema 2. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d’obrar.

Tema 3. Els Consells Insulars: Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els Estatuts de l’IMAS.

Tema 4. Tipologia del personal al servei de les entitats local. Drets i deures.

4.1.2 Temari de matèries específiques.

Tema 1. Organització del treball de neteja en centres públics. Organització i distribució de les tasques en funció del temps. Priorització de tasques davant les urgències.

Tema 2. Concepte de neteja i de desinfecció d’espais. Elecció d’estris, productes i tècniques de neteja en funció dels tipus de superfícies i de brutor. Resolució de qüestions pràctiques relacionades amb la desinfecció davant els àcars, els paràsits, els bacteris, els virus i els fongs.

Tema 3. Àrees de neteja. Intervenció en habitacions, banys, cuines, menjadors, oficines, zones comunes, espais oberts i instal·lacions. Maquinària de neteja. Neteja d'equips elèctrics i d’equips d'ofimàtica.

Tema 4. Tipus de maquinària de bugaderia. Tipus de productes químics per utilitzar. Programes adients: elecció en funció dels tèxtils i brutor. Influència de la temperatura i la duresa de l'aigua en el procés de rentat.

Tema 5. Recepció de la roba per a la neteja: manipulació, triatge i classificació. Prevenció i tractament de roba que requereix vigilància especial: desinfecció i rentat d’uniformes.

Tema 6. Nocions bàsiques de dietes i menús per a les patologies més freqüents de la gent gran. Tipus de substàncies o productes que causen al·lèrgies o intoleràncies segons el Reglament (EU) 1169/2011 de Parlament Europeu i del Consell de 25 d’octubre de 2011. Principis bàsics d’higiene alimentària.

Tema 7. Posada a apunt, muntatge i parament de taules. Temperatura dels aliments i de les cambres frigorífiques. Transport dels aliments. Tracte i comportament amb les persones usuàries al menjador.

Tema 8. Normes d'higiene i seguretat en el treball: riscos laborals i mesures preventives del personal de serveis (menjador, bugaderia, neteja). 

4.2. Promoció interna

Per les diverses modalitats de torns de promoció interna únicament s'exigeix el temari de matèries específiques del punt 4.1.2 anterior haguda compte que el coneixement dels aspirants sobre la part del temari de matèries generals ja es va acreditar a les proves d'ingrès en les escales, subescales, clases i especialitats d'origen.