Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 6982
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de l’ocupació del domini públic amb taules, cadires, tendals i estructures similars amb finalitat lucrativa en el terme municipal d’Algaida
Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 10 de maig de 2018 l’Ordenança municipal reguladora de l’ocupació del domini públic amb taules, cadires, tendals i estructures similars amb finalitat lucrativa en el terme municipal d’Algaida, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'ha presentat cap reclamació i, per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient
L'expedient es pot consultar en a l’Ajuntament d’Algaida, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius.
Algaida, (Data signatura: 26/06/2018)
La Batlessa
Maria Antònia Mulet Vich
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DEL DOMINI PÚBLIC AMB TAULES, CADIRES, EXPOSITORS, TENDALS I ESTRUCTURES SIMILARS AMB FINALITAT LUCRATIVA EN EL TERME MUNICIPAL D’ALGAIDA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Mitjançant aquesta Ordenança es pretén regular la distribució de l’ús dels béns de domini públic com places, carrers, avingudes i passeigs amb instal·lacions desmuntables com taules, cadires, tendals, para-sols i expositors de mercaderies amb la finalitat d’adequar l’estètica de les instal·lacions a l’entorn on es pretén la ubicació. Cal tenir en compte que l’ocupació d’aquests béns públics amb els elements esmentats anteriorment, constitueix un ús comú especial normal, el qual es troba subjecte a llicència de conformitat amb l’article 143 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local. En qualsevol cas, aquest ús ha de ser compatible i respectuós amb els usuaris de la via pública i ha de prevaler el seu dret i, especialment, el dels col·lectius amb mobilitat reduïda.
Amb aquesta norma es pretén solucionar el problema de l’ús temporal dels béns de domini públic d’Algaida, Pina i Randa. I, en concret, es pretén regular l’ús de la Plaça d’Algaida al voltant de la qual es troben ubicats gran part dels establiments públics que fan ús del domini públic municipal. Dotant així a l’espai urbà d’una atracció singular.
A més, l’augment de població que ha sofert el nostre municipi en els darrers anys fa necessària una regulació més concreta d’aquesta matèria, ja que cal adaptar-se a les noves exigències que presenten els ciutadans del municipi d’Algaida. En aquest sentit es considera que l’Ajuntament, com autoritat més propera als ciutadans en el municipi, és l’Administració que millor coneix les necessitats dels ciutadans i les disponibilitats de l’espai públic.
L’objectiu de l’Ordenança és regular el règim jurídic de l’ocupació temporal del sòl i la volada del domini públic municipal mitjançant les instal·lacions desmuntables com són les taules, cadires, expositors, ombrel·les i expositors de mercaderies, ja citats anteriorment. Es pretén regular l’autorització que ha de concedir l’Ajuntament per a procedir a la utilització del domini públic. Ja que d’aquesta manera es podrà garantir la igualtat de tracte, la congruència amb els motius i finalitats que motiven l’ocupació de l’espai de domini públic, l’accés per part de les persones amb mobilitat reduïda i de la resta de persones que es trobin en el terme municipal d’Algaida i l’adequació de les instal·lacions a les condicions estètiques que presenta l’entorn en el qual se situen, a més de garantir la compatibilitat amb la legislació sectorial que resulti de l’aplicació.
CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Fonament legal
Aquesta Ordenança municipal es dicta a l’empara de l’article 4.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local (en endavant, LRBRL) i de l’article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, els quals atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l’àmbit de les seves competències, encara que limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència. A aquests efectes, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en ordenació de l’ús dels espais públics de domini públic local.
Article 2. Objecte
L’objecte d’aquesta Ordenança és regular el règim jurídic al qual s’ha de sotmetre l’ocupació temporal del sòl i la volada del domini públic municipal mitjançant instal·lacions desmuntables o béns mobles com taules, cadires, para-sols, mercaderies, tendals, aparca-bicicletes, envelats, i altres elements i infraestructures auxiliars amb finalitats comercials o anàlogues, amb el propòsit d'adequar la seva estètica a l'entorn on es pretén ubicar.
S’exclouen de l’aplicació d’aquesta Ordenança:
- L’ocupació de la via pública amb permisos o autoritzacions no permanents que es realitzin en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars, que s'ha de regir per la normativa que li sigui d’aplicació o pels acords que n'autoritzin l’ocupació.
- La venda ambulant i els mercats setmanals o esporàdics que també s'han de regir per la regulació específica.
Article 3. Naturalesa
Aquesta Ordenança regula l’ús comú especial del domini públic local del terme municipal d’Algaida que no comporta la transformació o la modificació de la via pública, el qual queda subjecte a l’atorgament de llicència d’ocupació temporal que origina una situació de possessió precària essencialment revocable per raons d’interès públic, sense dret a indemnització. Per aquest motiu, els elements que poden ser autoritzats han de ser desmuntables.
Article 4. Emplaçaments
A efectes d’aquesta Ordenança, s’entenen per via pública o espais d’ús públic i de titularitat pública aquelles zones per a les quals l'instrument de planejament urbanístic municipal corresponent estableix un ús públic que pugui ser usat lliurement per la ciutadania, la titularitat de les quals recaigui sobre qualsevol entitat pública.
S’estableix la següent classificació d’emplaçaments d’ocupació de via pública o espais d’ús públics en què es podrà autoritzar l’ocupació:
1. Carrers i places per a vianants.
2. Carrers, avingudes i places de trànsit rodat.
3. Passeigs de vianants.
4. La resta d’espais lliures públics.
Definicions a efectes d’aquesta Ordenança:
CAPÍTOL II. RÈGIM JURÍDIC
Article 5. Requisits
Per a l'obtenció o renovació de la corresponent llicència que regula aquesta Ordenança serà condició necessària el compliment dels següents requisits en el moment de la presentació de la corresponent sol·licitud:
1. S’ha d’haver pagat la taxa per a l'ocupació de terrenys d'ús públic mitjançant algun dels elements regulats en la present Ordenança.
2. El local ha de disposar de títol habilitant per exercir l’activitat.
3. La persona titular del local o establiment ha d’estar al corrent davant l'Ajuntament del pagament dels tributs municipals.
Així mateix, en el termini de 10 dies a partir de l'endemà de la notificació de la llicència d'autorització, s'haurà d'acreditar davant l'Ajuntament que es disposa d’una assegurança que cobreix la responsabilitat civil per danys a terceres persones, derivada de l'activitat produïda a la via pública amb l'ocupació amb taules, cadires, mercaderies o altres elements.
L’assegurança ha de cobrir els riscs derivats dels treballs que requereixi la prestació de tots els serveis concedits i, molt especialment, els dels accidents que puguin tenir els usuaris i usuàries a conseqüència de l’actuació de la persona contractista.
La quantia mínima de l'assegurança ha de ser la que correspongui segons el que s’estableix a la disposició addicional tercera de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
Article 6. Tramitació
El procediment per a l’atorgament de llicències que regula aquesta Ordenança s’ha d'ajustar al que s’estableix en el Reglament de béns de les entitats locals i cal sol·licitud expressa de la persona interessada.
Article 7. Sol·licitud i documentació
1. Les sol·licituds han d'indicar tots els elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar i han d’anar acompanyades dels documents següents (excepte quan el que se sol·licita és la renovació de la llicència; en aquest cas, la documentació que s’ha de presentar ha de ser la que s’indica en el capítol dedicat a la renovació de la llicència):
a) Justificant del pagament de la taxa per a l’ocupació de terrenys d’ús públic, amb taules, cadires, mercaderies i altres elements amb finalitat lucrativa de l’any anterior, en el cas de que sigui una renovació.
b) Plànol de situació del local.
c) Plànol de distribució a escala i acotat de l’espai i superfície quantificada que es pretén ocupar pels elements en posició de prestació del servei a les persones usuàries (plànol proporcionat per l’Ajuntament).
S'han de representar la zona ocupada, els elements a instal·lar i les zones públiques lliures, amb indicació de la distància d’aquests elements respecte a la façana, per tal que permeti conèixer l’espai lliure existent per comptabilitzar la resta d’usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.
d) Descripció dels elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar, s’ha d'adjuntar fotografia o full informatiu de les característiques, i també la resta de documentació que s’exigeix en aquesta Ordenança segons l’element que es vol instal·lar.
e) Autorització del titular del local o del president de la comunitat en el cas que la superfície d’ocupació excedeixi la façana del local al que serveixen i afecti a establiments adjacents o a elements comuns d’un immoble
f) Còpia de la pòlissa de l’assegurança de responsabilitat civil i del pagament periòdic que acrediti la seva vigència
2. La sol·licitud es presentarà amb caràcter previ a l’ocupació i no es podrà dur a terme fins que s’obtingui la corresponent autorització de l’Ajuntament d’Algaida
Article 8. Llicència temporal
L’ocupació de la via pública amb finalitats comercials o anàlogues requereix l’autorització municipal prèvia. Per a la concessió s'han de tenir en compte les mesures de la repercussió sobre el trànsit i el grau de molèsties -de qualsevol tipus- que es pugui produir a la ciutadania.
Sens perjudici d’altres informes, és obligatori l’informe dels serveis tècnics i/o de la Policia Local per a les ocupacions de via pública.
L’atorgament de la llicència d’ocupació és temporal, la qual cosa origina una situació de possessió precària.
En virtut dels principis d’inalienabilitat i imprescriptibilitat dels béns de domini públic, la simple concurrència dels requisits necessaris per a què l’ocupació pugui ser autoritzada no atorga cap dret a l’obtenció de la llicència. L’Ajuntament, considerant totes les circumstàncies reals o previsibles, té la potestat discrecional per a concedir o denegar la llicència i ha de prevaler l'interès general sobre el particular.
Article 9. Autorització
1. L’autorització ha d'expressar el nombre de taules, cadires, para-sols i altres elements i infraestructures auxiliars que es permetin col·locar, i també la superfície autoritzada.
La distribució dels elements autoritzats serà proposada per la persona que presenta la sol·licitud i l'Ajuntament l'autoritzarà si tècnicament la proposta es considera adequada. En cas que no s'hi consideri, serà l'Ajuntament el que, de forma motivada, determinarà la distribució dels elements la qual es realitzarà de manera que s’assoleixi la millor satisfacció de l'interès general. La Policia Local emetrà informe assenyalant si la instal·lació causa perjudici o detriment al trànsit o a la seguretat viària, proposant, si escau, la reducció de l’ocupació sol·licitada, o un lloc alternatiu d’ubicació.
2. En els supòsits en què escaigui la denegació de l’ocupació per incompliment de les condicions establertes en aquesta Ordenança o la denegació de la renovació de la llicència quan s’hagi sol·licitat, aquesta denegació s'ha de resoldre motivadament i s'ha de comunicar a la persona interessada. En el supòsit que la persona sol·licitant ocupi la via pública, ha de retirar els elements instal·lats sense autorització immediatament o en el termini màxim de 24 hores a partir del moment que rep la notificació de la denegació.
3. Les autoritzacions es troben subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament, que es reserva el dret a deixar-les sense efecte, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment si hi ha causes que ho aconsellin a criteri de l’Ajuntament.
Concretament, es poden modificar les condicions de l’autorització i fins i tot suspendre-la temporalment per raons d’ordre públic o de circumstàncies greus de trànsit, entre d’altres. En aquest cas, no es genera cap dret de les persones afectades a cap indemnització o compensació, a excepció del reintegrament de la part proporcional de l’import abonat en concepte de taxa per ocupació de la via pública en el període no gaudit.
A aquests efectes, l’Ajuntament pot reduir, mitjançant una resolució motivada, la superfície autoritzada a cada establiment en carrers o places on hi hagi concentració de diversos establiments de restauració que ocupin la via pública i es constati excessiva contaminació acústica.
4. Les autoritzacions s'han de concedir sense perjudici del dret de propietat ni del dret de terceres persones. No es poden arrendar ni cedir, ni directament ni indirectament, en tot o en part.
5. La llicència expedida per l’Ajuntament ha d’estar sempre disponible a l'establiment per tal que la inspecció municipal hi pugui tenir accés en totes les ocasions en les quals es requereixi. Juntament amb la llicència, s'expedirà un cartell identificador de l'autorització que s'ajustarà al model establert a l'Annex I d'aquesta Ordenança i que s'haurà de col·locar a un lloc visible des de l'exterior del local.
6. La superfície o espai de la via pública en relació a la qual s’autoritzi l’ocupació temporal i precària ha de ser delimitada pels serveis tècnics municipals, ja sigui mitjançant senyals gràfics al sòl o per elements del propi paviment.
7. Les autoritzacions d’ocupació de la via pública que són objecte d’aquesta Ordenança han de ser resoltes per Decret de Batlia, vists prèviament els informes emesos pels serveis tècnics municipals, i s’han d'ajustar al que disposa aquesta Ordenança.
8. Les sol·licituds de llicència i de renovació de llicència no resoltes expressament en el termini de tres mesos, comptadors des de la seva presentació, s’han d'entendre denegades.
9. Quan el domini públic que es pretén ocupar es tracti d’una zona de servitud de protecció, l'Ajuntament ha de disposar de l’autorització de l'Administració titular del domini públic, amb caràcter previ a l’autorització a favor de la persona interessada.
10. El termini per sol·licitar l’ocupació i la seva durada, així com la resta de condicions que es puguin imposar, s'han d'establir segons el que dictamini l’administració competent. Respecte als requisits i la documentació, s’han d’ajustar al que estableix aquesta Ordenança i al que dictamini l'organisme titular del domini públic.
Article 10. Duració
Les llicències han de tenir, en tot cas, caràcter temporal limitat a un màxim de dotze mesos. La seva durada s'ha de correspondre, en general, amb l’any natural, de manera que, en qualsevol cas, ha de finalitzar el dia 31 de desembre de l’any vigent. La llicència es pot renovar.
Article 11. Caducitat
Quan es produeixi la paralització del procediment incoat a sol·licitud de la persona interessada per causa imputable a ella, l’Ajuntament li ha d'advertir que, transcorreguts tres mesos, es produeix la caducitat del procediment amb arxivament de les actuacions.
Es produeix la caducitat per la inactivitat de la persona interessada en la complementació dels tràmits, sempre que siguin indispensables per dictar resolució.
Article 12. Renovació de la llicència
Amb caràcter previ a la finalització de la llicència per ocupació de la via pública, la persona interessada pot sol·licitar la renovació de la llicència concedida, en els casos en què no hagin canviat les circumstàncies que varen concórrer en el moment en el que es va concedir l’autorització i la persona sol·licitant no hagi estat objecte de sanció ferma per infracció greu. Qualsevol canvi, modificació o addicció d’elements, superfície o altre paràmetre, determina l’obligació de presentar nova sol·licitud acompanyada de la documentació assenyalada a l’article 7 d’aquesta Ordenança.
Les llicències podran ser renovades anualment amb un màxim de 2 renovacions dins l’any sempre que concorrin els requisits esmentats a l’apartat anterior d’aquesta Ordenança.
La sol·licitud de renovació de la llicència ha d’anar acompanyada de la següent documentació:
a) Justificant del pagament de la taxa per a l’ocupació de terrenys d’ús públic, amb taules, cadires, mercaderies i altres elements amb finalitat lucrativa.
b) Fotocòpia de la llicència i de les renovacions, si la que se sol·licita no és la primera renovació.
c) Declaració responsable de complir amb la totalitat dels requisits exigits en aquesta Ordenança per a què es pugui atorgar, així com els requisits a partir dels quals va ser concedida la llicència (Annex 3).
d) Rebut de la prima de la pòlissa d’assegurança que cobreixi la responsabilitat civil per danys a terceres persones derivada de l’activitat produïda a la vies públiques durant l’anualitat en la qual es demana la renovació.
Les autoritzacions de les renovacions han de ser resoltes per decret de batlia i s’han d’atorgar per un termini igual que el de la llicència de primera ocupació sempre que es compleixin els requisits esmentats a l’anterior apartat i que la persona que explota el local no hagi estat sancionat com a responsable de la comissió d’una infracció greu tipificada en aquesta ordenança.
Article 13. Traspassos i canvis de titularitat de les llicències
Les llicències referides en aquesta Ordenança no són transmissibles. La persona titular de la llicència tampoc no pot cedir, ni totalment ni parcialment, a terceres persones el dret a utilitzar la superfície o l'espai de la via pública, o la volada, de la qual s’ha autoritzat l’ocupació temporal i precària.
Això no obstant, quan hi hagi un traspàs o canvi de titularitat d'un establiment dels indicats en aquesta Ordenança, l'Ajuntament pot autoritzar el canvi de nom de la llicència d'ocupació temporal a favor del nou subjecte titular, si aquest ho sol·licita prèviament.
Article 14. Canvi de negoci o activitat
En els casos en què la persona titular de la llicència d’ocupació temporal de la via pública canviï de negoci o activitat, s’entén extingida la llicència i la persona interessada ha de sol·licitar una nova autorització en correspondència amb la nova activitat.
Article 15. Revocació de la llicència
1. Atesa la naturalesa precària de la llicència, aquesta és essencialment revocable en qualsevol moment per raons d’interès públic, amb audiència a la persona interessada en un termini de 10 dies hàbils. Aquesta revocació no comporta indemnització de cap classe.
2. És procedent la revocació quan l’ocupació de la via pública sigui incompatible o conflictiva amb la circulació de vehicles o vianants per circumstàncies noves no existents en el moment de l'autorització o de la renovació de la llicència.
3. Quan sigui necessari per qualsevol circumstància sobrevinguda, situació d’emergència, activitat a realitzar o amb motiu de les festes patronals, la Batlessa o òrgan delegat, així com els agents de la Policia Local, podran establir limitacions, ordenar el trasllat dels elements o la retirada d’aquests pel temps necessari.
4. També és procedent la revocació de les llicències per canvi o desaparició de les circumstàncies que en determinaren l’atorgament o per sobrevenir-ne d’altres de noves que, en cas d’haver existit llavors, n'haurien justificat la denegació, en els termes establerts per la normativa general aplicable.
Article 16. Denegacions
Les resolucions denegatòries de les sol·licituds de llicències i de les renovacions han de ser motivades i expressar els motius pels quals han estat denegades.
CAPÍTOL III. ELEMENTS I INFRAESTRUCTURES AUXILIARS OBJECTE DE REGULACIÓ D'AQUESTA ORDENANÇA
Article 17. Elements que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública
1. Elements de mobiliari urbà: taules i cadires. Excepcionalment es poden autoritzar altres elements depenent de l'indret que es vol ocupar i sempre que hi hagi relació entre l’ocupació amb els elements i l’activitat de l’establiment.
2. Elements auxiliars: papereres, jardineres, cossiols, elements de suport publicitari dels productes o serveis de l’establiment, estufes i calefactors exteriors, aparca-bicicletes i altres elements similars.
3. Estructures auxiliars: para-sols, plataformes, paravents o mampares, tendals de dos o quatre peus no subjectats a les façanes i tendals amb o sense subjecció a la façana.
Article 18. Elements de mobiliari urbà, elements i estructures auxiliars que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública.
1. Els elements auxiliars, elements i estructures auxiliars definits a l'article 17 podran ser objecte d'ocupació de la via pública. Aquests elements i estructures hauran de complir les condicions previstes a l'article 19 d'aquesta Ordenança.
Amb caràcter general, queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret que es vol ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals.
2. Les persones titulars dels establiments autoritzats són les responsables de desmuntar o retirar els elements o el mobiliari que ocupa la via pública en finalitzar l'horari autoritzat d'ocupació de la via pública, els dies de neteja per part dels serveis municipals i els dies de fort vent o tempesta, inclús els seus peus, contrapesos o subjeccions. En especial han de retirar-se els para-sols i tendals sempre que hi hagi la previsió de climatologia adversa.
3. Amb caràcter previ a l'adquisició d'aquests elements, la persona interessada ha de presentar documentació escrita i gràfica on es descriguin suficientment les formes, colors, dimensions, impacte dins l’entorn, ancoratge, seguretat i altres característiques, per tal que l'Ajuntament determini la possibilitat o impossibilitat d’autoritzar-los o, si escau, determini les condicions específiques en què pot autoritzar-se la instal·lació d'aquests elements.
Quan la persona interessada disposi de la conformitat de l'Ajuntament per a la instal·lació de l'estructura auxiliar, ha de sol·licitar l'ocupació de la via pública amb els elements de mobiliari urbà i amb la incorporació de l'estructura auxiliar segons els requisits i condicions que estableix aquesta Ordenança.
Article 19. Condicions que han de complir el mobiliari i els elements i estructures auxiliars
1. Cadires i tamborets
Han de ser de tipus individual amb un únic color. No està permesa la utilització de bancs o elements similars. I no s’admeten diferents models en la mateixa terrassa.
El material dels elements ha de ser: alumini, acer inoxidable, fusta, tèxtil (que no propagui la flama) i elements de protecció (goma) per minimitzar el soroll.
2. Jardineres i cossiols
Les jardineres i cossiols necessitaran ser previstes en ordenació singular. Mai es col·locaran com a delimitador lateral permanent. Seran del mateix material, 0,50 m d’amples i 0,80 m d’alçada màximes, amb plantes vives i en bon estat, amb una alçada de les plantes no superior a 1,40 m respecte al paviment. S'hauran de retirar cada dia al finalitzar la jornada laboral i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat, emergència o neteja de la via pública.
3. Para-sols
S’entén per para-sol aquell estri usat per resguardar del sol, o pluja, d’estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d’una sola columna i planta circular o poligonal. Han de ser desmuntables, amb la subjecció o peu establert per llicència i amb una alçada lliure d'un mínim de 2,20 m i un màxim de 3,50 m.
Tots els para-sols del mateix establiment han de ser de color cru amb un únic color i model.
4. Mampares i paravents
Es poden autoritzar mampares rígides, i així mateix paravents flexibles, que poden tenir suport des del tendal i subjecció al terra, sempre i quan aquestes operacions estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals. Queda prohibit que estiguin subjectes a columnes de suport. Han de ser transparents i de colors crus.
Les mampares només poden situar-se en els laterals quan estigui previst en una ordenació singular. L’alçada màxima serà de 1.40m. Si es combinen amb jardineres hauran de ser solidàries amb aquestes. Seran fetes de vidre transparent de seguretat (doble capa), sense muntants en la part superior i les parts opaques no han de superar els 0.80m.
Els paravents seran flexibles, lleugers i enrotllables, solidaris als tendals, sense estructura addicional i de material no rígid i transparent. La subjecció al paviment s’establirà per llicència i estarà degudament justificada.
En tot cas la instal·lació de mampares i paravents ha de respectar els espais mínims fixats en aquesta Ordenança per al pas de vianants i sempre serà obligatori deixar el pas lliure el paral·lel a la façana i més proper a la via.
El sortint de la mampara i/o paravent no pot excedir en cap cas del sortint del tendal en aquells establiments que en tinguin.
Les mampares i paravents laterals estaran permesos de l’1/11 al 30/04. Només es podran col·locar simultàniament a dos costats. El propietari de l'establiment haurà de tenir en compte les condicions establertes a la Llei 28/2005, de 26 de desembre, de mesures sanitàries enfront del tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes del tabac, en cas de voler que en aquests espais estigui permès fumar.
5. Tendals sense subjecció a la façana
S’entén per tendal aquell estri de dos o quatre peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que les para-sols, de tela rectangular i més consistent. Sols s’admeten els de braços retràctils suportats per una estructura formada per dues o quatre columnes amb peus dotats de rodes i sistema de bloqueig.
Els tendals només es poden emprar en aquells emplaçaments en què la configuració i l'extensió ho permetin. La base ha de ser de disseny i pes suficient per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Queda prohibit amb caràcter general perforar el paviment i fixar els peus o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant això, es permetran aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals.
El disseny dels tendals ha de ser l’adequat que en permeti la retirada fàcilment. El seu color ha de ser cru amb un únic color i amb un model similar als autoritzats a altres establiments a fi de crear una unitat estètica. La textura i forma del tendal no podrà trencar la composició general de l’edifici, façana o elements sobre el qual se suporti o introduir efectes discordants estranys a sobre seu o en el seu entorn.
En tot cas la instal·lació de tendals ha de respectar els espais mínims fixats en aquesta Ordenança per al pas de vianants i sempre serà obligatori deixar el pas lliure el paral·lel a la façana i més proper a la via.
En cas de que l'establiment es trobi a un edifici o element inclòs a l'inventari d'edificis i elements protegits d'Algaida, s'haurà d'obtenir per a la seva instal·lació amb l'informe favorable de la Comissió de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca.
6. Tendals amb subjecció a la façana.
S'entén com a tendal aquells elements ubicats fora del recinte del local subjectes a la façana plegables o enrotllables i que tenen per finalitat la protecció dels mostradors o terrasses del sol o les inclemències del temps. S’ha d’ajustar als metres de façana de l'establiment i no podrà sobresortir sense excepció, tant si són fixos com desmuntables, així com tampoc cap dels seus elements de subjecció fixos o mòbils, que sobresurtin de la paret de façana de l'edifici, ni tampoc els seus suplements de cortina o penjants en general.
El disseny dels tendals ha de ser l’adequat que en permeti la retirada fàcilment. El seu color ha de ser cru amb un únic color i amb un model similar als autoritzats a altres establiments a fi de crear una unitat estètica. La textura i forma del tendal no podrà trencar la composició general de l’edifici, façana o elements sobre el qual se suporti o introduir efectes discordants estranys a sobre seu o en el seu entorn.
L'alçada mínima de pas davall qualsevol element del tendal, mesurada des del paviment fins a la part més baixa d'aquest serà superior a 2,50 cm en qualsevol de les seves posicions. Podran portar un faldó de com a màxim 20 cm on es prohibeix la publicitat, només s'hi podrà retolar la informació referent a l'establiment (nom, número de telèfon, serveis prestats, etc...).
En cap cas podran sobresortir del límit exterior de la voravia, envaint la calçada.
No es podran instal·lar a façanes de planta baixa, confrontants amb vies públiques en què no hi hagi vorera, excepte carrers de vianants.
No es podran instal·lar aquests tipus de tendals a façanes d'elements que estiguin dins l'inventari d'edificis i elements protegits d'Algaida.
Per a la seva instal·lació, s'hauran d'aportar els documents necessaris subscrits pel propietari o comunitat de propietaris de l'edifici, que garanteixin, no només la seva conformitat, sinó també la simultània col·locació sobre voladissos de balcons, terrasses o finestres de l'edifici que es tracti i l'adopció d'uniformar el sistema de col·locació de colors i dibuixos.
7. Expositors de mercaderies
Queda prohibida l’ocupació de la via pública amb mercaderies col·locades directament damunt la voravia. Les mercaderies sempre han d’estar col·locades damunt expositors, i han de reunir unes condicions òptimes de seguretat i salubritat.
Els expositors han d'estar dotats d'elements de subjecció suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat perquè no tombin durant la utilització. L'estructura no ha de tenir caires vius, i no està permesa la realització d'ancoratges en el paviment per assegurar-ne l'estabilitat.
8. Estufes o calefactors exteriors
Són aquells elements de climatització de l’exterior, elèctrics o amb gas butà o propà. No es permetrà la instal·lació d'estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense protecció. Només es permetrà la utilització de dispositius que mantenguin la flama dins un vidre o similar i amb protecció per evitar cremades.
Hauran de complir les condicions tècniques establertes a l'article 27.
9. Aparca-bicicletes
Són aquells elements exteriors destinats a l'aparcament de bicicletes. Són estructures individuals i amb disseny i pes suficient per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. L'estructura o els peus no es poden ancorar o fixar al paviment i de fàcil retirada.
Han d’estar situats dins el perímetre de la terrassa i no poden obstaculitzar o impedir la circulació dels vianants o dels vehicles, impedir l'ús dels elements urbans pels ciutadans (bancs públics), així com estar recolzats, lligats o ancorats a l’arbrat o als elements urbans.
10. Condicions comunes a tots els elements:
Com a norma general, les estructures auxiliars han de ser realitzades amb materials tradicionals d’alta resistència i durabilitat i amb característiques que no desdiguin amb l’entorn on han d'estar situats. A aquests efectes, és preceptiu un informe emès pels serveis tècnics de l'Ajuntament d’Algaida sobre la idoneïtat d'aquests elements, amb caràcter previ a l’autorització. A més, els colors han de ser crus, defugint de colors cridaners, a fi d'aconseguir una uniformitat estètica. A aquests efectes, és perceptiu un informe emès pels serveis tècnics municipals sobre la idoneïtat d'aquests elements, amb caràcter previ d'autorització.
No es permet la col·locació de publicitat externa en aquestes estructures i o mobiliari i només és permet retolar la informació referent a l'establiment (nom, número de telèfon i serveis prestats, entre altres informacions de l’establiment), sempre que el logotip i la denominació de l'establiment tengui unes proporcions justificades.
Els locals tindran una data límit per adaptar-se al mobiliari abans esmentat que serà fins dia 31 de Desembre de 2018.
Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi aquests elements quan puguin ser-ne causa de deteriorament. No obstant això, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals, i, una vegada finalitzat el període d'ocupació, s'ha de restituir el paviment a l'estat original.
L’Ajuntament pot establir, a determinats emplaçaments que necessitin una especial protecció, ordenant-ne l’ús, unes condicions més restrictives o diferents de les establertes amb caràcter general en aquest capítol, respecte als requisits que ha de complir el mobiliari i les infraestructures.
CAPÍTOL IV. CONDICIONS GENERALS DE L’OCUPACIÓ
Article 20. Relació o nexe entre l’ocupació de la via pública i l’activitat
La llicència ha de ser sol·licitada per la persona que explota l’establiment o el negoci davant del qual es pretén l’ocupació de la via pública, per la qual cosa la persona titular de la llicència per ocupació de via pública i la persona titular de la llicència d'obertura i funcionament de l’establiment o, si escau, qui hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici d'activitat substitutiva de l'esmentada llicència juntament amb el certificat de compliment dels requisits, ha de ser necessàriament i obligatòriament la mateixa persona.
Article 21. Condicions generals de la delimitació i ubicació de la superfície de domini públic susceptible d’ocupació temporal
1. Amb caràcter general, els establiments que vulguin ocupar la zona de vianants amb les seves instal·lacions (taules, cadires, para-sols i altres elements) han de deixar una franja lliure per al pas de vianants, entre les instal·lacions autoritzades i la zona que no està destinada als vianants (aparcament de vehicles i calçada, entre d’altres), de com a mínim 1,20 metres d'amplada, lliure d'obstacles i de forma aconsellable, sempre que sigui possible, d'1,80 metres d'amplada. D'aquesta manera, es delimitaran dos espais perfectament separats, un destinat a l'activitat de l'establiment i un altre destinat al pas de vianants.
2. Amb caràcter general la longitud màxima autoritzada per a l’ocupació s'ha de correspondre amb la façana de l’establiment o negoci.
3. L’ocupació de la via pública mai no ha d'impedir o obstaculitzar la circulació dels vianants o dels vehicles, l’entrada als edificis, zones d’ocupació de càrrega i descàrrega, passos de vianants, accessos per al pas de vehicles a immobles, guals o sortides d’emergència, pas de vehicles d'emergència, boques de reg, registres de serveis urbans, parades de bus i altres espais que l’Ajuntament d’Algaida pugui decidir d’acord amb les condicions urbanístiques, mediambientals, de trànsit o altres d’interès general.
CAPÍTOL V. CONDICIONANTS QUE HAN DE CONCÓRRER PER PODER AUTORITZAR OCUPACIONS A LA VIA PÚBLICA DEPENENT DE LA ZONA A OCUPAR
Secció primera. Casos especials d'ocupació de la via pública
Article 22. Ocupacions a places
Com a norma general, només es pot ocupar un màxim d’un 50% de la superfície transitada d'una plaça, tant si és en zona de vianants com de trànsit rodat. Això no obstant, aquesta xifra pot ser més restrictiva en funció dels plans de protecció que afectin aquestes places i espais públics, o dels plans d’ordenació d’ús de places que pugui aprovar el propi Ajuntament.
En qualsevol pas s'haurà d'assegurar el pas de vianants de 1,80 m, tal i com s'indica a l'article 21.1.
Article 23. Ocupacions compartides
En el cas que hi hagi una pluralitat de persones interessades en ocupar la mateixa zona de la via pública (places i passeigs), tenint en compte que aquesta via pot ser utilitzada per dos o més establiments, atès que l'ocupació no es produeix enfront de la façana de l'establiment interessat, a causa dels requisits que estableix aquesta Ordenança per aquest tipus d'ocupació, sinó sobre les places i passeigs, l'ocupació ha de ser compartida proporcionalment en funció del nombre d'establiments interessats i de manera que la zona a ocupar per cada establiment quedi el més a prop possible del seu portal. En qualsevol cas, l'Ajuntament pot considerar adient limitar l'ocupació.
En el cas que no sigui possible l’ocupació sol·licitada, ateses les limitacions establertes a l’article 22 d’aquesta Ordenança, l’espai a ocupar ha de ser repartit equitativament entre els establiments interessats en l'ocupació.
En el supòsit que qualque establiment ja disposi de llicència d'ocupació de la via pública, ha de ser quan venci aquesta llicència i pertoqui la renovació quan la zona a ocupar es distribueixi equitativament entre els establiments interessats, excepte en el cas que s’arribi a un acord entre les parts. En aquest darrer cas, serà necessari aportar l'acord signat pels establiments interessats juntament amb la sol·licitud.
Article 24. Ocupacions a passeigs
Si l'ocupació que se sol·licita és damunt passeigs, el percentatge d'ocupació de l'espai es farà de manera compartida amb la resta de sol·licitants i no seran autoritzades la instal·lació d’expositors amb mercaderies de cap tipus ni la instal·lació de cartells publicitaris amb peu o sostinguts per qualsevol altre mitjà.
Només es pot autoritzar l'ocupació amb els següents elements: taules, cadires i para-sols.
Article 25. Ocupacions de la via pública en motiu de les festes municipals
1. Amb caràcter excepcional i amb motiu de la celebració de festes, mercats, fires o altres esdeveniments municipals autoritzats per l’Ajuntament d’Algaida, els establiments públics que disposin de títol habilitant per a l’exercici de la seva activitat podran sol·licitar autorització a l’Ajuntament per a ocupar les places o les vies públiques corresponents, sempre que aquestes estiguin tancades, per a la col·locació de barres.
2. El titular que pretengui col·locar les barres esmentades anteriorment, ha de presentar la sol·licitud d’autorització a l’Ajuntament amb una antelació mínima de 15 dies a la data prevista de realització. L’incompliment d’aquest termini per part del titular de l’activitat suposarà la denegació automàtica de l’autorització, sens perjudici que es pugui atorgar l’autorització de forma expressa.
3. A la resolució d’autorització de l’ocupació dels espais públics emesa per l’Ajuntament, aquest fixarà l’horari en el qual es podrà dur a terme l’ocupació establint l’hora en la que es podrà treure la barra, així com l’hora de retirada d’aquest element, comunicant-ho al sol·licitant.
CAPÍTOL VI. PROHIBICIONS
Article 26. Elements prohibits
Queda prohibida la instal·lació a la via pública i l’ús de la via pública per:
CAPÍTOL VII. CONDICIONS TÈCNIQUES
Article 27. Estufes i calefactors exteriors
No es permet la instal·lació d’estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense protecció. Només es permet la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tenguin protecció per evitar les cremades.
Per obtenir llicència per a qualsevol tipus de dispositiu, és necessari presentar la següent documentació:
1. Informe signat per un enginyer o enginyera industrial, enginyer o enginyera tècnica, o qualsevol altre tècnic o tècnica competent que informi que les estufes tenen el distintiu CE i que compleixen la normativa aplicable a l’efecte i les instruccions del fabricant quant a la col·locació, que es troben a una distancia mínima de seguretat de qualsevol para-sol o tendal, o altres elements, com pot ser la línia de façana, arbres o fanals.
2. Declaració de la persona titular de l’explotació que per a la utilització d’estufes compleix els següents requeriments:
a) Es compromet a complir les condicions d’utilització de l'empresa fabricant de les estufes i les indicades a l’article 7 de la ITC MIEAPQ 5, aquest darrer sols per a les estufes de gas.
b) Manté en vigor una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la totalitat dels elements de l’ocupació de la via pública o, si és el cas, de la zona privada d’ús públic.
c) Disposa d’extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.
d) Es compromet a retirar les estufes de la via pública en tancar l’establiment.
Per a les estufes de gas, també ha de complir els següents requisits per a l’emmagatzemament de botelles de gas:
- que dins el local no s’emmagatzemen més de dues botelles de gas de menys de 15 kg i que el local no està en un soterrani ni hi comunica, i que disposa d’una ventilació permanent de 70 cm2 amb una obertura a la part inferior a menys de 15 cm del terra del local;
- o bé que les botelles s’emmagatzemen dins un armari destinat exclusivament a les botelles, amb una ventilació permanent amb l’exterior, amb una superfície de ventilació superior a 1/100 de la superfície de la paret o fons de l’armari, d’acord amb el punt 2 de la ITC-ICG-06 del RD 919/2006, de 28 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament tècnic de distribució i utilització de combustibles gasosos i les seves instruccions tècniques complementàries.
CAPÍTOL VIII. HORARI DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA
Article 28. Horari de l’ocupació de la via pública
1. Amb caràcter general, l’horari en què els establiments poden dur a terme l’activitat a la zona de via pública autoritzada és de dilluns a dijous, a partir de les 8.00 h del matí, i l’activitat ha de finalitzar abans de les 24.00 hores.
Aquest horari queda ampliat el vespre en una hora més els divendres, dissabtes, diumenges, vigílies de festius i festius.
A les places s’amplia aquest horari en dues hores més. D’aquesta manera l’activitat ha de finalitzar a les 2.00 hores de la matinada, però es pot restringir una zona concreta o als locals on l’ocupació produeixi molèsties als veïns, amb informe previ de la Policia Local.
En cap cas, es poden ocasionar renous que molestin als veïns o a les veïnes. En cas de queixa o denúncia, l’establiment és el responsable de controlar que a partir de l’hora a dalt indicada no es faci renou contractant un servei de vigilància, si escau, amb excepció dels dies festius o assenyalats per la Corporació municipal amb motius de fires, mercats o altres activitats.
2. Per decret de batllia es poden modificar per a cada temporada o any natural, si s’escau, els horaris d’obertura i tancament o de recollida dels elements en els espais o superfícies d’ocupació de la via pública o la volada, establerts en aquesta Ordenança amb caràcter general.
CAPÍTOL IX. OBLIGACIONS DE LES PERSONES TITULARS DE LA LLICÈNCIA
Article 29. Les persones titulars de la llicència d’ocupació de la via pública, o la volada, tenen l'obligació de:
a) Respectar el nombre i condicions dels elements per als quals s’ha atorgat llicència.
b) Respectar estrictament la superfície i l'espai per a la qual se li ha atorgat llicència d’ocupació temporal i precària.
c) Mantenir la superfície o espai de la via pública ocupada temporalment, així com els elements que s’hi contenguin, en les degudes condicions de neteja, manteniment, ordre, decor, ornat, salubritat i higiene. Es obligatori després de cada jornada, una vegada retirades les taules i les cadires, que el responsable autoritzat ha de granar i netejar l’espai públic ocupat.
Per això, s’han d’adoptar les mesures necessàries per a mantenir neta la via pública i el seu entorn, disposant dels corresponents elements de recollida selectiva i emmagatzemament dels residus que es puguin generar.
d) Les taules, cadires i para-sols que s’instal·lin a la via pública han de ser respectuosos amb l’entorn i, per tant, no poden ser de colors vius, de plàstic o que continguin publicitat. Preferentment, s’instal·laran de colors crus i de vímet o tela.
e) Les pissarres o faristols han d’estar situats dins del perímetre de la terrassa. Només es permet un sol element amb les següents dimensions màximes: 1,50 m (alçada) x 0,60 m (amplada) x 0,60 m (profunditat). Està prohibida la publicitat.
f) En cap cas les taules, cadires i para-sols es poden recolzar a l’arbrat o a altres elements urbans, només es poden lligar. Tampoc es pot deixar cap subjecció dels para-sols a l’espai públic ni als escocells dels arbres, voravies o altres elements urbans (com són els bancs i les papereres, entre d’altres). Els para-sols han de ser desmuntables
g) En cas d’utilització de cadenes de subjecció de les taules i cadires, cal que estiguin protegides amb plàstic o goma per evitar renous.
h) No impedir mai el pas de vianants ni veïnats i veïnades, respectant les mesures mínimes de pas que estableix aquesta Ordenança.
i) Respectar els horaris que es fixin.
j) Respectar les condicions que s'estableixin a l'atorgament de la llicència i/o aquelles altres obligacions específiques que es puguin incloure per raons d’interès públic.
k) Retirar els elements de la zona o espai de via pública per a l'ocupació de la qual es disposava de llicència, en el termini màxim de tres dies comptadors a partir del cessament o paralització de l’activitat o negoci o de la finalització del termini de la llicència, o quan se'n produeixi la caducitat o revocació. Si l’establiment tanca per motiu de vacances o per altres motius per un període superior a cinc dies, s’han de retirar tots els elements de la via pública.
l) Garantir en tot cas l'accés de vehicles d'emergència en les zones de vianants o d'accés restringit.
ll) Respectar les prohibicions contingudes en aquesta Ordenança.
m) No utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.
n) Retirar tots els elements instal·lats a la via pública quan ho demani l’Ajuntament, en haver-hi circumstàncies que així ho requereixin, com la celebració de festes locals, actes cívics, esportius, culturals, religiosos, etc.
CAPÍTOL X. RÈGIM ECONÒMIC
Article 30. Taxa fiscal
L’ocupació temporal de la via pública o la volada regulada en aquesta Ordenança està subjecta a les taxes regulades a la corresponent ordenança fiscal.
Article 31. Quantificació de la superfície ocupada a efectes del càlcul de la taxa
a) En els casos en què l’ocupació es realitzi amb diversos elements discontinus però que impedeixin un pas normal o creïn un espai reservat, s'ha de calcular com a superfície efectiva d’ocupació la resultant del perímetre que engloba els diversos elements.
b) Quan hi hagi aprofitament de volada, la superfície de sòl a efectes de càlcul de la taxa no ha de ser mai inferior a la superfície de la volada. Només en aquells casos en què la projecció d’un tendal sobre la voravia no superi el 10 per 100 de la superfície del sòl amb tendal, es deixa de comptar aquest excés com a sòl.
CAPITOL XI. RÈGIM DISCIPLINARI
Article 32. Responsables
Són responsables de les infraccions comeses contra aquesta Ordenança les persones que figurin com a titulars de la llicència d'ocupació del domini públic.
Article 33. Infraccions
Les infraccions contra aquesta Ordenança poden ser qualificades com a faltes molt greus, greus o lleus.
A. De les faltes lleus
Són faltes lleus:
a) No tenir a disposició de la Policia Local o del servei d’inspecció d'activitats del propi Ajuntament la documentació necessària que acrediti la llicència d'ocupació de la via pública.
b) No respectar els horaris establerts, excedir-se en mitja hora de l’horari legal, ja sia perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
c) Apilar productes, envasos o residus a la zona autoritzada per a l'ocupació de la via pública o als voltants.
d) Excedir l’ocupació de la terrassa fins al 20% de la superfície autoritzada.
e) Incomplir les obligacions de neteja d’aquesta ordenança, tant durant l’activitat com immediatament després de tancar-la al públic o tenir l’espai autoritzat amb manca de neteja.
f) Qualsevol incompliment de les obligacions d’aquesta ordenança que no sigui constitutiu d’infracció greu o molt greu.
B. De les faltes greus
Són faltes greus:
a) Instal·lar una terrassa a l’espai públic sense llicència o fora del període autoritzat.
b) Incomplir tres o més vegades els requeriments específics formulats per l’Ajuntament.
c) Excedir l’ocupació de la terrassa en més del 20% i fins el 50% de la superfície autoritzada.
d) Tenir els elements situats dins la superfície o espai d’ocupació de via pública en mal estat, deteriorats i amb falta de condicions de seguretat o estètica.
e) Impedir el pas de vianants o veïnats i veïnades no respectant les mesures mínimes establertes en aquesta Ordenança.
f) Utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.
g) No respectar els horaris establerts, excedir-se en més de mitja hora de l’horari legal, ja sigui perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
h) No retirar els elements que ocupin la via pública en els casos en què calgui segons aquesta Ordenança.
i) Ocupar la via pública amb elements no autoritzats o amb elements que no reuneixen les característiques i condicions amb què foren autoritzats.
j) Ocasionar danys a la via pública per import inferior a 1.000 euros.
k) Efectuar instal·lacions elèctriques a la via pública sense l'autorització municipal prèvia.
l) Instal·lar equips reproductors de so o d'imatge sobre la via pública.
m) No tenir l'assegurança de responsabilitat civil per danys a terceres persones o no mantenir-la en vigor.
n) Col·locar publicitat sobre els elements del mobiliari sense ajustar-se al que estableix aquesta Ordenança.
o) Qualsevol incompliment d'aquesta Ordenança que no tengui la qualificació de lleu o molt greu.
C. De les faltes molt greus
Són faltes molt greus:
a) Ocupar la via pública sense disposar d’autorització municipal.
b) Haver estat sancionat per cinc faltes lleus o tres faltes greus dins el període de 6 mesos.
c) Ocasionar danys a la via pública per import superior a 1.000 euros.
d) Incomplir tres o més vegades els requeriments específics formulats per l’Ajuntament si comporta una pertorbació rellevant de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa la tranquil·litat o l’exercici de drets legítims d’altres persones o al normal desenvolupament d’activitats de tota classe o a la salubritat o a l’ornament públics i serà d’aplicació el disposat a l’article 34.
e) Excedir l’ocupació de la terrassa en més del 50% de la superfície autoritzada.
f) Promoure la celebració d’actuacions en viu no autoritzades.
Article 34. Sancions
A. Per faltes lleus
Les faltes lleus se sancionen amb advertiment o multa per import de 100 fins a 750 euros, segons el grau d’intencionalitat i la naturalesa del perjudici causat.
B. Per faltes greus i molt greus
Les faltes greus se sancionen amb multa de 750,01 fins a 1.500 euros.
Les faltes molt greus se sancionen amb multa de 1.500,01 fins a 3.000 euros.
En els casos d’infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic, la sanció ha de consistir en una multa d’una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01 euros per a les faltes greus i 1.500,01 euros per a les molt greus, i amb el límit màxim fixat segons el tipus d'infracció, sens perjudici de la restauració del dany causat o, si escau, de l’exigència del rescabalament dels danys i perjudicis causats.
La reincidència per dues faltes molt greus o tres greus en un termini de 12 mesos podrà comportar la sanció addicional de la retirada de la llicència pel termini d'un any.
Per a la graduació de la sanció s'ha de tenir en compte:
Article 35. Disposicions complementàries sobre règim disciplinari
1. La competència per a la imposició de sancions correspon al batle o batlessa, sens perjudici de la possibilitat de delegar-la en la Junta de Govern Local.
2. El procediment sancionador s’ha d'ajustar als principis establerts a la Llei 30/1992, de 30 de novembre, reguladora del procediment administratiu, i el procediment a seguir ha de ser el que estableix la normativa autonòmica de les Illes Balears, en concret el Decret 14/1994,de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.
3. El subjecte responsable de la comissió de les faltes tipificades en aquesta Ordenança és la persona física o jurídica titular de la llicència d'ocupació del domini públic.
4. Inspecció. La Policia Local i els serveis tècnics de l’Ajuntament han d'exercir funcions inspectores amb la finalitat de comprovar i investigar el compliment d'aquesta Ordenança.
Article 36. Restauració de la legalitat
Instal·lacions sense llicència
Les instal·lacions subjectes a aquesta Ordenança que s'instal·lin sense llicència sobre terrenys de domini públic municipal s'han de retirar immediatament o en el termini màxim de 24 hores depenent de l’obstaculització de l'espai destinat al trànsit de vianants, deixant l'espai ocupat completament lliure. Serà necessària una ordre dictada prèviament per la Batlia o l'òrgan local en qui delegui.
S'ha de requerir la persona titular o la que es trobi a càrrec de l'establiment per a què reculli i retiri els elements instal·lats indegudament. En cas de no atendre el requeriment, s'ha de sol·licitar l'assistència de la Policia Local per a procedir, si cal, a la retirada.
S'ha d'aixecar acta de les actuacions realitzades i entregar-ne un exemplar a la persona interessada.
La liquidació de les despeses ocasionades en virtut de les actuacions realitzades subsidiàriament en nom de la persona titular de l'establiment, s'ha d'efectuar en els termes que estableixen els articles 100 i 102 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Excés d'elements o de superfície respecte al que s'autoritza
Amb independència de les sancions que puguin imposar-se de conformitat amb el règim sancionador, s'ha de requerir a la persona presumptament infractora que hagi ocupat la via pública sense autorització, excedint-se en l’ocupació o sense ajustar-se a les condicions fixades, per a què en el termini màxim de 24 hores retiri els elements amb els quals hagi ocupat la via pública, amb l’advertència que si transcorr el termini assenyalat sense haver complert l’ordre cursada, basant-se en el que preveu l’article 102 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el personal municipal retirarà els elements per execució subsidiària, a costa de la persona obligada, que haurà de respondre dels danys i perjudicis ocasionats, sens perjudici del fet que es procedeixi a la tramitació de l’expedient sancionador incoat.
Disposició transitòria
Les llicències municipals d'ocupació de la via pública que hi hagi en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, mantindran la vigència fins dia 31 de desembre de 2018.
Disposició derogatòria única. Normes que es deroguen
Queden derogades totes les normes municipals que s'oposin, contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa aquesta Ordenança.
Disposició final. Entrada en vigor
Aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada que s'hagi publicat el seu text íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils que indica l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
ANNEX 1
PRIMERA SOL·LICITUD D’OCUPACIÓ
EL/LA TITULAR
Llinatges i nom |
Núm. DNI/NIF/Passaport |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
DE L’ACTIVITAT
Nom de l’activitat |
Tipus d’activitat |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
SOL·LICIT:
TAULES (unitats): |
CADIRES (unitats): |
PARA-SOLS (unitats): |
APARCA-BICICLETES (mt): |
TENDAL (mides): |
EXPOSITORS (unitats): |
PARAVENTS/MAMPARES (unitats): |
ESTUFES (unitats): |
ALTRES: |
DOCUMENTACIÓ QUE ES PRESENTA ADJUNTA A LA SOL·LICITUD:
q Plànol de situació del local.
q Plànol de distribució a escala i acotat de l’espai i superfície quantificada que es pretén ocupar pels elements en posició de prestació del servei a les persones usuàries (plànol proporcionat per l’Ajuntament).
(S'han de representar la zona ocupada, els elements a instal·lar i les zones públiques lliures, amb indicació de la distància d’aquests elements respecte a la façana, per tal que permeti conèixer l’espai lliure existent per comptabilitzar la resta d’usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa).
q Descripció dels elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar i fotografia o full informatiu de les característiques, així com la resta de la documentació que s’exigeix a l’Ordenança segons l’element que es vol instal·lar.
q Autorització del titular del local o del president de la comunitat en el cas que la superfície d’ocupació excedeixi la façana del local al que serveixen i afecti a establiments adjacents o a elements comuns d’un immoble.
q Còpia de la pòlissa de l’assegurança de responsabilitat civil i del pagament periòdic que acrediti la seva vigència.
A Algaida, el ____ de ____________ de 20___.
El/la Titular
(signat)
ANNEX 2
RENOVACIÓ DE LA LLICÈNCIA D’OCUPACIÓ
EL/LA TITULAR
Llinatges i nom |
Núm. DNI/NIF/Passaport |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
DE L’ACTIVITAT
Nom de l’activitat |
Tipus d’activitat |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
SOL·LICIT:
TAULES (unitats): |
CADIRES (unitats): |
PARA-SOLS (unitats): |
APARCA-BICICLETES (mt): |
TENDAL (mides): |
EXPOSITORS (unitats): |
PARAVENTS/MAMPARES (unitats): |
ESTUFES (unitats): |
ALTRES: |
DOCUMENTACIÓ QUE ES PRESENTA ADJUNTA A LA SOL·LICITUD:
q Justificant del pagament de la taxa per a l’ocupació de terrenys d’ús públic.
q Fotocòpia de la llicència i de les renovacions, si la que se sol·licita no és la primera renovació.
q Declaració responsable de complir amb la totalitat dels requisits exigits en aquesta Ordenança per a què es pugui atorgar, així com els requisits a partir dels quals va ser concedida la llicència (Annex 3).
A Algaida, el ____ de ____________ de 20___.
El/la Titular
(signat)
ANNEX 3
DECLARACIÓ RESPONSABLE
EL/LA TITULAR
Llinatges i nom |
Núm. DNI/NIF/Passaport |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
DE L’ACTIVITAT
Nom de l’activitat |
Tipus d’activitat |
|
|
|
|
Adreça (carrer, número, pis porta) |
Municipi |
|
|
|
|
Codi Postal |
Població |
Telèfon |
|
|
|
Telèfon mòbil |
Fax |
Adreça electrònica |
|
|
|
EXPÒS:
Que amb motiu de la sol·licitud d’autorització d’ocupació temporal del domini públic municipal objecte de l’Ordenança municipal reguladora de l’ocupació del domini públic amb taules, cadires, expositors, tendals i estructures similars amb finalitat lucrativa en el terme municipal d’Algaida
DECLAR RESPONSABLEMENT:
Que compleixo amb la totalitat dels requisits exigits en aquesta Ordenança per a què es pugui atorgar l’autorització de l’ocupació temporal del domini públic municipal, així com els requisits a partir dels quals va ser concedida la llicència.
Y per a què consti davant l’Ajuntament d’Algaida, emet aquesta declaració, a Algaida, el ____ de ____________ de 20___.
El/la Titular
(signat)
ANNEX 4
AUTORITZACIÓ AJUNTAMENT
OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES, TENDALS, EXPOSITORS I ALTRES INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES AMB FINALITAT LUCRATIVA |
|
||
ESTABLIMENT |
|
Llicència núm.:
|
|
TITULAR |
|
Data d’atorgament:
|
|
EMPLAÇAMENT
|
|
|
|
SUPERFÍCIE AUTORITZADA |
|
|
|
INSTAL·LACIONS AUTORITZADES |
|
||
TAULES (u):
|
CADIRES (u): |
PARA-SOLS (u): |
|
APARCA-BICICLETES (mt): |
TENDALS (mides): |
EXPOSITORS (u): |
|
PARAVENTS/MAMPARES (u): |
ESTUFES (u): |
ALTRES: |
|