Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MONTUÏRI
Núm. 6971
Aprovació definitiva reglament subvencions
Havent transcorregut el termini de trenta dies, sense que s’hagi presentat al·legació alguna a l'acord d'aprovació inicial de la implantació del reglament regulador la concessió de subvencions de l’ ajuntament de Montuïri, d’acord amb l’establert a l’art. 49 de la Llei Reguladora de les Bases del Regim Local, l'acord d'aprovació provisional queda elevat a definitiu, transcrivint-se a continuació el text integro del reglament.
Montuïri a 21 de juny de 2018
El Batle
Joan Verger Rosiñol
REGLAMENT REGULADOR DE LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE MONTUÏRI
Article 1. Objecte
L’objecte d’aquest reglament és la regulació del règim jurídic general de la concessió de subvencions per part de l’ajuntament de Montuïri i la definició del conjunt de condicions, requisits i procediments a seguir per a la sol·licitud, concessió, justificació, cobrament i si s’escau, el reintegrament de les quantitats no justificades de les subvencions atorgades per l’ajuntament de Montuïri.
Article 2. Àmbit d’aplicació
El present reglament afecta a la gestió de les partides de despeses dels capítols 4 i 7 del pressupost de despeses de l’ajuntament de Montuïri (transferències corrents i de capital).
Resten fora de l’àmbit d’aplicació d’aquestes bases:
a. L’atorgament de subvencions impròpies que no impliquin desplaçament o transmissió dinerària o patrimonial i que consisteixi en incentius fiscals, exempcions o bonificacions, avals en operacions de crèdit, bestretes reintegrables, crèdits subvencionats o anàlegs.
b. Les subvencions concedides entre les Administracions Públiques.
c. Els premis que s’atorguin per part d’aquest Ajuntament sense prèvia sol·licitud del beneficiari.
d. Les ajudes econòmiques atorgades als Grups Polítics i, si en el seu cas, als regidors no adscrits, d’acord amb el que disposa l’article 75 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local.
e. Les ajudes o auxilis de petites quantitats que s’atorguin directament per atendre necessitats peremptòries i amb la finalitat de resoldre problemes de caràcter social.
f. Aquelles partides que en els pressupostos de l’ajuntament de Montuïri ja figura expressament la institució i/o entitat beneficiaria de la subvenció.
g. Les transferències que vinguin imposades a l’ajuntament de Montuïri en virtut de normes de caràcter legal o reglamentari.
Article 3.- Beneficiaris
Tindran la consideració de beneficiaris de subvencions la persona que hagi de realitzar l’activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobi en la situació que legitima la seva concessió.
Tindran igualment la consideració de beneficiaris les persones jurídiques així com els membres associats a aquesta, que es comprometin a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte de la persona jurídica.
També podran accedir a la condició de beneficiari les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, encara que no tinguin personalitat jurídica, puguin desenvolupar els projectes o activitats que motivin la concessió de la subvenció.
En qualsevol cas, els beneficiaris hauran d’estar empadronats a aquest municipi.
Excepcionalment, previ acord plenari, podran atorgar-se subvencions a entitats amb ànim de lucre, essent objecte de motivació i justificació i desenvolupin les seves activitats tant dins com fora d’aquest municipi.
Article 4. Obligacions dels beneficiaris.
Son obligacions dels beneficiaris:
a. Complir l’objectiu, executar el projecte, realitzar l’activitat o adoptar el comportament que fonamenti la concessió de la subvenció.
b. Justificar davant l’ajuntament de Montuïri, el compliment dels requisits o condicions, així com, la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat para la qual es va atorgar la subvenció.
c. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i inspecció a efectuar per l’ajuntament de Montuïri, així com, el control financer al que fa referència el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
d. Comunicar a l’ajuntament de Montuïri l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen la mateixa activitat o projecte.
e. Acreditar, abans de la concessió, que es troba al corrent del compliment de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social, bé mitjançant declaració expressa o mitjançant certificat acreditatiu, així mateix, haurà d’acreditar estar al corrent de les obligacions amb l’ajuntament de Montuïri.
f. Disposar dels llibres comptables, registres i la resta de documentació, en els casos establerts a la Legislació mercantil i sectorial, o si s’escau, en els exigits a les bases específiques, quan no estigui obligat per llei, a portar l’esmentada documentació, en el termini de tres mesos.
g. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, al manco durant un període de cinc anys.
h.Adoptar les mesures de difusió, en el sentit, d’establir, si s’escau, que dita activitat o projecte, s’ha realitzat amb ajuda o subvenció de l’ajuntament de Montuïri.
i. Procedir al reintegrament dels fons percebuts i que no puguin justificar-se, o al reintegrament total dels fons en els supòsits previstos a l’article 37 de la Llei General de Subvencions.
j. Comunicar a l’ajuntament de Montuïri les modificacions que s’hagin produït i que siguin causa de la concessió o compliment de la subvenció.
Article 5 . Caràcter de la Subvenció.
Les subvencions objecte d’aquesta normativa tenen caràcter voluntari i eventual, les quals són lliurement revocables i reduïbles en qualsevol moment, sense generar cap dret d’obtenció d’altres subvencions en anys posteriors. L’atorgament d’una subvenció no podrà al·legar-se com a precedent.
Article 6. Finalitat.
Les subvencions estan afectades al compliment de la finalitat a què es condiciona l’atorgament i no tenen caràcter devolutiu; sense perjudici del reintegrament inherent, en cas de l’incompliment de les condicions o característiques imposades en l’acord de concessió de la subvenció.
Article 7. Principis generals.
Totes les subvencions i ajudes econòmiques que concedeixi l’ajuntament de Montuïri s’hauran d’ajustar als principis de publicitat, concurrència, objectivitat, eficàcia, eficiència i agilitat administrativa, així com als dos principis següents:
- Principi d’acceptació. Les subvencions hauran d’ésser acceptades per les persones beneficiaries.
- Principi de silenci negatiu i els seus efectes. La petició de subvencions segueix el règim general de dret de petició i, per tant, en el cas que per part de l’ajuntament de Montuïri no es dictés resolució expressa respecte a la sol·licitud en el termini de 3 mesos, aquesta produirà efectes desestimatoris. Aquest termini s’aplicarà, amb caràcter supletori, en el cas que les bases específiques no estableixin un termini de resolució inferior o superior. En aquest cas, si en el termini establert a les bases específiques, els peticionaris no reben resolució expressa de la concessió de la seva petició de subvenció, hauran d’entendre denegada la mateixa.
La denegació de la sol·licitud de subvenció no donarà lloc a cap tipus d’indemnització per responsabilitat patrimonial, sense perjudici del dret del peticionari a interposar els recursos, administratius o judicials, que tinguin per convenient, en la defensa dels seus interessos.
Article 8. De les bases específiques.
Amb caràcter previ a la concessió de subvencions haurà d’aprovar-se una convocatòria amb unes bases específiques reguladores de les subvencions que contindran, com a mínim, els requisits següents:
En les convocatòries com a mínim es farà constar:
- Objectius de la convocatòria
- Partida pressupostaria afectada per la mateixa
- Termini de la presentació de les sol·licituds
- Requisits a complir pels sol·licitants
- Model de sol·licitud
- Documentació específica a presentar
- Criteris objectius de valoració
- Llocs de presentació de les sol·licituds
- Garanties i procediments de devolució de les subvencions o ajudes en cas d’incompliment
Les distintes convocatòries hauran de ser regulades de forma específica per tal que, tots els potencials beneficiaris, en tinguin coneixement i puguin optar a la subvenció o ajuda.
Article 9. Quantia màxima de la subvenció.
1. En les convocatòries de la concessió de subvencions es regularà per a cadascun dels diferents tipus de subvenció el seu import màxim, atesa a la singularitat de cadascuna. Com a regla general, les subvencions no han d’excedir del 100% de l’activitat a la qual s’apliqui.
2. L’import de la subvenció rebuda no podrà, en cap cas, ser d’una quantia que, en concurrència amb altres subvencions o ajudes rebudes d’altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, superin en el seu conjunt el cost de l’activitat a desenvolupar pel/per la beneficiari/ària de l’activitat. En aquest cas, l’ajuntament de Montuïri es reserva la possibilitat de reduir la subvenció fins el cost màxim de l’activitat.
Article 10. Forma de concessió i òrgans resolutòries competents.
1. Com a regla general, el procediment ordinari per l’atorgament de les subvencions serà el règim de concurrència competitiva.
2. L’òrgan concedent serà la Junta de Govern Local d’acord amb les quanties que es determinen a les Bases d’Execució del Pressupost.
3. Excepcionalment, i sempre que així s’estableixi a les Bases Reguladores, l’òrgan competent per a la concessió, procedirà al prorrateig, entre els beneficiaris de la subvenció, de l’import global màxim destinat a les subvencions.
Article 11. Aprovació de les bases específiques.
1. L’òrgan competent per a l’aprovació de les bases i la corresponent convocatòria serà la Junta de Govern local.
2. Les convocatòries es publicaran al tauló d’anuncis de l’ajuntament de Montuïri així com a la plana web municipal.
Article 12. Sol·licitud de la concessió de subvencions.
1. El procediment per a la concessió de subvencions s’iniciarà sempre a instància de la persona interessada, en la forma prevista a les bases específiques o si s’escau, a la convocatòria.
2. Sense perjudici d’això, la sol·licitud contindrà, com a mínim, els requisits següents:
a. Nom i cognoms de la persona interessada; o, en el cas de persona jurídica, de l’entitat, associació, societat, comunitat de béns a qui representa, serà necessari el nom, cognoms, NIF del seu representant, així com la direcció a efectes de notificació, tant de les persones físiques com jurídiques.
b. Declaració responsable de que compleixen tots els requisits exigits per obtenir la subvenció.
c. Declaració expressa i responsable d’estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Hisenda, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb l’ajuntament de Montuïri
d. La documentació específica que en cada cas s’exigeixi d’acord amb les bases reguladores de la subvenció concreta.
e. Lloc, data i signatura de la persona sol·licitant.
Article 13. Formes de Concessió de subvencions.
1. Una vegada realitzada la convocatòria i presentada la sol·licitud, es procedirà per part de l’òrgan competent a la concessió de la subvenció, d’acord amb algunes de les formes següents:
a) Mitjançant el procediment en règim de concurrència competitiva.
Quan la finalitat o naturalesa de la subvenció, així ho exigeixi, la subvenció es concedirà mitjançant una convocatòria de concurs públic. En aquest cas, prèviament s’hauran d’aprovar dins de les bases específiques i de la convocatòria, els criteris objectius per a la concessió de les mateixes. En aquest cas, la proposta d’atorgament haurà d’ésser formulada per la comissió avaluadora, d’acord amb el que disposi en aquest sentit les bases reguladores. La comissió avaluadora elevarà a l’òrgan competent la proposta de concessió junt amb l’acta en la qual es determina la valoració dels criteris prèviament fixats; acta de la que donarà fe, un/una funcionari/a de l’ajuntament de Montuïri.
b) Mitjançant concessió directa. S’entendrà concedides directament les subvencions següents:
- Aquelles que l’atorgament del qual, vingui imposat per norma jurídica amb rang de Llei.
- Aquelles subvencions que s’atorguen per raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, i son diferents a les subvencions atorgades per a casos d’emergència per raons peremptòries.
- Totes aquelles que siguin com a conseqüència d’un instrument aprovat, amb caràcter general, o d’un acte, contracte o concert que hagi completat les exigències de publicitat o concurrència.
2. Excepcionalment, també podran ser atorgades directament les subvencions singulars, en les quals no és possible la concurrència pública per les especificacions de les característiques que ha de complir l’entitat o l’activitat destinatària de la subvenció. En qualsevol cas, la proposta de resolució de la concessió haurà de contenir l’objecte de la concessió, el termini de justificació, la seva forma, l’aplicació dels fons i, si s’escau, l’obligació del/de la beneficiari/a de facilitar tota la informació i documentació requerida i la declaració expressa de compatibilitat o no amb altres subvencions,
Article 14. Comissió avaluadora.
Quan en les bases específiques o en la convocatòria expressament s’assenyali que la concessió es realitzarà mitjançant el règim de concurrència competitiva, la proposta de resolució serà determinada per una comissió avaluadora, composada per polític/tiques i tècnic/iques de l’ajuntament de Montuïri. La finalitat de dita comissió avaluadora serà la de, un cop estudiada les sol·licituds presentades en temps i forma, aplicar els criteris de valoració; aixecar un acta de la reunió i realitzar la proposta de concessió a l’òrgan competent, d’acord amb el criteris de valoració prèviament fixats.
Article 15. Resolució de la Concessió.
1. La resolució de la concessió de la subvenció es farà mitjançant resolució expressa per part de l’ajuntament de Montuïri.
2. En cas que, en el termini establert en les bases específiques o si s’escau a la convocatòria, el peticionari no rebi resolució expressa per part de l’ajuntament de Montuïri, haurà d’entendre desestimada la seva petició.
3. En tot cas, un cop concedida la subvenció, haurà de notificar-se a la persona interessada en la forma prevista a l’article 40, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Article 16. Reformulació de les sol·licituds.
Excepcionalment i sempre que la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l’import de la proposta de resolució provisional, sigui inferior al que figuri a la sol·licitud de la persona interessada, l’ajuntament de Montuïri podrà instar al beneficiari/a, si així s’ha previst en les bases específiques, a reformular la seva petició per ajustar-la a la quantitat de la subvenció proposada .
Una vegada realitzada la reformulació de la sol·licitud es procedirà a concedir la subvenció en la quantitat inicialment proposada.
Article 17. Publicitat de la concessió de subvencions.
1. La concessió de les subvencions, la persona beneficiaria, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la mateixa s’haurà de publicar al tauló d’anuncis i a la plana web municipal.
2. Això no obstant, no serà necessari la publicació anteriorment assenyalada, en el casos següents:
a. En el casos de subvencions públiques que tinguin assignació nominativa en el pressupost municipal.
b. Quan el seu atorgament i quantia vingui imposat per norma jurídica amb rang de llei.
c. Quan la publicació de les dades del beneficiari/ia per raó de l’objecte de la subvenció pugui vulnerar el dret a l’honor, la intimitat personal o familiar de les persones físiques, d’acord amb la llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l’honor, intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
Article 18. Alteració o modificació de les subvencions.
Quan una persona o entitat tingui concedida una subvenció per a una activitat o objecte determinat i aquest es vingui modificat o alterat per causes imprevistes o sigui d’impossible compliment, l’òrgan competent podrà resoldre aplicar la quantitat concedida la nova activitat o objecte, sempre que aquest estigui contemplat en les bases reguladores de la subvenció.
Article 19. Requisit per la percepció de subvencions.
1. Per la percepció de les subvencions es requerirà la presentació d’un ofici signat pel representant legal de l’entitat en el qual s’assenyali les dades bancàries; el nom de la persona beneficiària a favor del qual s’ha d’ingressar l’import de la subvenció.
2. En el cas de persones jurídiques, la representació legal, haurà de justificar-se en qualsevol de les modalitats permeses en Dret.
3. En qualsevol cas el compte bancari haurà de contenir, com a mínim, que un o una dels seus titulars sigui el o la peticionari de la subvenció.
4. En el cas de persones físiques que actuïn en nom i representació pròpia, no serà necessari acreditar la representació, però és necessari que el mateix aparegui com a titular únic o solidari, en el compte bancari al qual s’haurà d’ingressar l’import de la subvenció atorgada.
Article 20. Justificació de la subvenció.
1. La justificació del compliment de les condicions imposades o de la consecució dels objectius previstos a l’acord de la concessió d’una subvenció es tramitarà, mitjançant la presentació de factures i la resta de documents de valor probatori i amb validesa al tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, davant de l’òrgan que determina la justificació d’acord amb les bases específiques.
2. Les factures hauran de reunir els requisits expressats al Real Decret 1496/2003 de 28 de novembre, pel qual es regula el deure d’expedició i lliurament de factures.
3. Podran acreditar-se les despeses mitjançant factures electròniques, sempre que compleixen els requisits exigits per la seva acceptació a l’àmbit tributari.
4. En les Bases específiques, podran preveure la possibilitat d’establir despeses subvencionables en la forma prevista a l’article 31 de la Llei General de Subvencions.
Article 21. Termini de la presentació de la justificació.
El termini màxim per a la presentació de la documentació justificativa al que fa referència l’article anterior serà establert en la corresponent convocatòria.
En tot cas, les subvencions hauran d’ésser justificades abans del 31 de desembre de l’any de la seva concessió.
Article 22. Causes del reintegrament.
1. Les subvencions i ajudes seran de concessió voluntària, revocables i reductibles per les a causes previstes a las lleis i al present reglament i no seran invocables com a precedents.
2. Els òrgans competents de l’ajuntament de Montuïri podran anul·lar total o parcialment les subvencions i ajudes concedides en el cas d’incompliment per part del beneficiari d’alguna de les obligacions previstes en aquest Reglament i/o la corresponent convocatòria, el qual vindrà obligat al reintegrament de les quantitats rebudes i dels interessos de demora que corresponguin prèvia la tramitació del corresponent procediment previst a les lleis.
Article 23. Prescripció del dret de l’Administració al reintegrament.
1. Prescriurà als quatre anys el dret d’aquest ajuntament a reconèixer o liquidar el reintegrament.
2. Aquest termini es computarà:
a. Des del moment en què va vèncer el termini de justificació de la subvenció per part del beneficiari.
b. En el cas que la subvenció s’hagués atorgat condicionada al compliment d’obligacions o termini. En aquest cas, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment en que no s’hagués complert l’obligació imposada, o en el termini fixat a l’acord de concessió.
3. El còmput del termini de prescripció s’interromprà:
a. Per qualsevol acció de l’ajuntament de Montuïri, realitzada amb coneixement formal del beneficiari, amb el fi de determinar l’existència de les causes de reintegrament.
b. Per interposició de qualsevol classe de recurs, per remissió de tant de culpa a la Fiscalia o per la presentació de denúncia davant el Ministeri Fiscal.
c. Per qualsevol actuació fefaent del beneficiari, dirigida a la liquidació de la subvenció o al seu reintegrament.
Article 24. Procediment de reintegrament.
1. L’òrgan competent per la concessió de la subvenció serà l’òrgan competent per a exigir el reintegrament de la mateixa
2. Pel reintegrament de la subvenció es procedirà a la incoació d’un procediment, els tràmits dels quals seran els següents:
a. El procediment s’iniciarà d’ofici, a proposta de la comissió avaluadora, per acord de l’òrgan competent, bé a iniciativa pròpia, o com a conseqüència d’un ordre superior, petició raonada o per denúncia; també s’iniciarà com a conseqüència del control financer de la Intervenció Municipal.
b. En tot cas, es garantirà el dret d’audiència a la persona interessada.
c. El termini per resoldre i notificar la resolució del reintegrament serà de dotze mesos des de la seva iniciació. Això no obstant, l’esmentat termini es podrà suspendre o ampliar-se d’acord amb el que estipula la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
d. La resolució del procediment de reintegrament posa fi a la via administrativa.
e. En tot el que no reguli el present article, serà d’aplicació el procediment administratiu general previst a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 25. Renuncia.
1. La persona beneficiària, podrà renunciar a la subvenció en qualsevol moment; la qual cosa comporta que quedarà lliure del compliment de la càrrega, condicions o afectació que s’hagués imposat amb motiu de la seva concessió.
2. La renúncia produïda una vegada percebuda la quantitat total o parcial, o iniciada l’activitat subvencionada, comportarà el reintegrament de la totalitat de la quantitat rebuda, sense dret a indemnització de cap mena. En aquest cas, el reintegrament no comportarà el pagament de l’interès de demora, sempre que la renúncia estigui degudament justificada.