Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 6769
Resolució d'al·legacions i aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança que regula els horaris dels establiments d'oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives
El Ple de l'Ajuntament de Maó-Mahón, en sessió ordinària realitzada el 22 de febrer de 2018, va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança reguladora dels horaris d’establiments d’oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives.
En compliment del prescrit en l'article 49 de la Llei 7/1.985,de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i en l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, l'expedient del referit acord va estar exposat al públic, en la Secretaria d'aquest Ajuntament, durant trenta dies hàbils a partir de l'endemà al de la publicació del corresponent anunci al BOIB, durant els quals els interessats van poder examinar-lo i presentar les reclamacions o suggeriments que tinguessin per convenients.
Finalment el passat 24 de maig el Ple Municipal acorda:
3. Modificació de l'Ordenança que regula els horaris dels establiments d'oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives. Resolució d'al·legacions i aprovació definitiva (Exp. E05972018000003)
El Ple Municipal, amb 11 vots a favor (5 Ara Maó i 6 PSOE) i 8 vots en contra (PP), dels 19 membres presents, dels 21 de la corporació, de conformitat amb el dictamen de la Comissió Informativa de Serveis Generals i Hisenda, acorda:
1. DESESTIMAR els SUGGERIMENTS plantejats en l'escrit de l'Associació Menorquina de Cafeteries Bars i Restaurants, registre d’entrada 8304 de 24/04/2018, per les raons que a continuació s'exposen:
• D'entrada procedeix assenyalar que cap de les qüestions plantejades en l'escrit rebut ha estat objecte de modificació en l'Ordenança aprovada inicialment, motiu pel qual els temes plantejats s'analitzaran en tant que suggeriments, més que com a al·legacions en sentit estricte.
• Sobre la primera qüestió plantejada convé posar de manifest que d'acord amb el previst en l'article 130 de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, LPACAP, s'ha de procedir a la revisió periòdica de la normativa vigent per adaptar-la als principis de bona regulació i per comprovar la mesura en què les normes en vigor han aconseguit els objectius previstos. Revisió que es fa fins i tot més necessària quan parlem d'Ordenances que regulen qüestions tan sensibles com els horaris de les activitats, on conflueixen els interessos contraposats dels qui volen gaudir de l'oci nocturn i els qui volen exercir el seu dret al descans.
• Des d'aquesta perspectiva l'anàlisi de l'experiència de la temporada passada ha conduït a la conclusió que els horaris regulats en 2017, han permès una reducció substancial dels conflictes produïts per les activitats d'oci, i en aquest punt convé recordar que els suggeriments formulats amb vista a una ampliació d'horaris d'activitats i terrasses, reprodueixen les formulades en 2017 i que ja van ser estimades parcialment al seu moment, sense que en la revisió actual es plantegi la seva modificació.
• Així es va introduir a suggeriment del sector la diferenciació d'horaris entre hivern i estiu, ampliant l'horari de juny a setembre en una hora, al mateix temps que l'horari de les terrasses es va ampliar en una hora en retardar la recollida normal de terrasses, fins a les 23 hores i es va incloure el criteri que s'aplicarà a l'efecte de concedir el permís de terrassa nocturna, i que es concretava en l'absència de queixes o denúncies l'any anterior.
• La quarta qüestió plantejada ha de desestimar-se una vegada més, igual que ja es va fer l'any passat, donat que la simple comunicació dels horaris de tancament i obertura, té com a finalitat garantir els períodes de temps que l'activitat ha de romandre tancada, evitant d'aquesta manera l'aparició d'activitats que pretenguin romandre en funcionament de forma pràcticament continua, la qual cosa, excepte supòsits i ubicacions amb autorització expressa, resulta incompatible amb el dret al descans dels veïns.
• En cinquè lloc es plantegen les mateixes qüestions que ja es van formular en anteriors modificacions de l'Ordenança sobre les obligacions contingudes en l'article 1.4 de l'Ordenança, pel que fa a la implicació dels titulars de les activitats per impedir que els seus clients pertorbin el dret al descans dels veïns. En aquest punt es reitera una vegada més que mai ha estat intenció de l'Ajuntament que per part dels titulars de les activitats es realitzessin comesos que la Llei reserva en exclusiva per als cossos i forces de seguretat. Per això es manté la redacció d'aquest apartat, amb independència del que després es dirà, en el qual es deixa clar que la implicació que es pretén per part dels titulars de les activitats, és conforme amb el previst en la normativa vigent, al mateix temps que s'incideix en la necessària coordinació i cooperació amb les forces de seguretat i, en concret, amb la Policia Local.
• L'últim punt fa referència a l'obligació de cessar l'activitat musical que transcendeixi a l'exterior a partir de les 23 hores, qüestió que ve imposada pel previst en la normativa vigent a nivell estatal i autonòmic i concretament pels valors limitis de la taula B1 de l'Annex III del Reial decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Soroll, referent a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques, qüestió aquesta que ja va ser objecte de matisació l'any passat quan es va concretar que el límit d'emissió sonora a l'exterior del local que no s'ha de sobrepassar és l'establert en la normativa vigent a partir de les 23 hores, 45 db(A).
2. Modificar el primer paràgraf de l’article 1.4 de l'Ordenança modificada inicialment s'havia omès reflectir que també afecta a les activitats de Tipus 3, aquest error per omissió en la modificació inicialment aprovada s’ha detectat arran de l'estudi de les al·legacions plantejades. El paràgraf en qüestió queda redactat de la següent forma:
Per poder exercir qualsevol activitat inclosa en els Tipus 1, 2 i 3 de la present Ordenança han d'adoptar-se mesurades per intentar evitar el soroll i l'aglomeració de persones a l'exterior de l'activitat, que puguin provocar molèsties a les persones que resideixin en el veïnatge entre les 0.00 h i les 8.00 h. Per a això, hauran de coordinar-se amb la Policia Local i complir escrupolosament tant la normativa aplicable, com les instruccions que, si escau, acordin la Junta Local de Seguretat o els cossos i forces de seguretat.
3. Procedir a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de conformitat amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst en l’article 103 de la Llei
L’Alcaldessa
Conxa Juanola Pons
ORDENANÇA QUE REGULA ELS HORARIS D'ESTABLIMENTS D'OFERTA COMPLEMENTÀRIA, ESPECTACLES PÚBLICS I ACTIVITATS RECREATIVES
Preàmbul
L'article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears indica que les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, hauran d'adequar la seva funció de regulació dels horaris i d'autorització i control d'activitats a les disposicions de la present llei. Especialment, les administracions competents vetllaran per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de les activitats puguin produir en l'exterior derivats de sorolls i vibracions i de concentracions humanes o de vehicles que puguin afectar a la seguretat o a la salut pública.
Amb la regulació dels horaris d'aquells establiments que puguin produir molèsties s'intenta assegurar la tranquil·litat i convivència entre el veïnat del municipi. La seva ordenació i el control han de servir per evitar incomoditats que es puguin produir per sorolls, i alhora per millorar els aspectes relacionats amb la seguretat ciutadana, l'ordre públic, etc., especialment a les zones residencials de Maó i els seus nuclis urbans, en els quals es produeixen problemes de convivència entre el veïnat i l'explotació dels establiments.
És objectiu d'aquesta ordenança protegir drets constitucionals, com la qualitat de vida, el dret a la salut i a un medi ambient adequat per a les persones, i al mateix temps facilitar gaudir d'un oci que sigui respectuós amb la convivència ciutadana.
Article 1. Normes generals
Quan es tracti de zones o àrees d’ús residencial o que requereixen una protecció especial contra la contaminació acústica, els valors indicats s’han de reduir en 5 dB.
2. Excepte autorització expressa, l'horari de las activitats incloses en els tipus anteriors serà, com a màxim, el que s'indica a continuació, tot això sense perjudici del que preveuen el punt 3 següent i l'article 2 d'aquesta Ordenança:
Hora tancament locals
D’octubre a maig De juny a setembre
- Divendres, dissabtes i vespres de festius ........................... 2.00 hores.............. 3.00 hores
- Vespres de dies laborables ................................................ 1.00 hores............... 2.00 hores
Hora tancament locals
D’octubre a maig De juny a setembre
- Divendres, dissabtes i vespres de festius..... .....................4.00 horas................ 5.00 horas
- Vespres de dies laborables ............................................... 3.00 horas................ 4.00 horas
3. Per a les activitats dels Tipus 2 i 3 situades a la zona portuària no residencial o en zones industrials, l'horari de tancament en vespres de laborables serà com a màxim a les 4.00 hores, mentre que els divendres, dissabtes i vespres de festius serà, com a màxim, a les 6.00 hores. Amb la finalitat de delimitar les zones, s'estarà al que disposa l'Ordenança reguladora per a la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions.
4. Per poder exercir qualsevol activitat inclosa en els Tipus 1, 2 i 3 de la present Ordenança s'han d'adoptar mesures per intentar evitar el renou i l'aglomeració de persones a l'exterior de l'activitat, que puguin provocar molèsties a les persones que resideixin al veïnat entre les 0.00 h i les 8.00 h. Per fer-ho, s’hauran de coordinar amb la Policia Local i complir escrupolosament tant la normativa aplicable, com les instruccions que, si escau, acordin la Junta Local de Seguretat o els cossos i forces de seguretat.
A més, amb la finalitat de garantir el dret al descans de les persones que resideixin al veïnat, tots els establiments de qualsevol tipus estan obligats a cessar tota activitat musical que transcendeixi a l'exterior amb un nivell d'emissió de més de 45 dB (A), a partir de les 23.00 hores.
5. A partir de l'hora de tancament, les persones titulars o promotores de les activitats han de complir les obligacions següents:
Quan es tracti d'una zona de l'activitat amb horari diferent a la resta de l'activitat, a més de les obligacions anteriors i una vegada la zona aquest buida de públic, les persones titulars o promotores han de complir les obligacions següents:
6. Els establiments del Tipus 1 de la present Ordenança podran obrir al públic a partir de les 6.00 h, sense que hi pugui haver cap tipus d'ambientació musical fins a les 9.00 hores, i sempre que entre l'hora de tancament i la d'obertura transcorrin, almenys, cinc hores. Amb aquesta finalitat, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament l'horari d'obertura i tancament del local que, igualment, haurà d'estar exposat a l'establiment.
7. Les activitats incloses en els Tipus 2 i 3 de la present Ordenança podran obrir al públic a partir de les 9.00 hores, sempre que entre l'hora de tancament i la d'obertura transcorrin, almenys, cinc hores. Amb aquesta finalitat, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament l'horari d'obertura i tancament del local que, igualment, haurà d'estar exposat a l'establiment.
8. L'horari de l'activitat estarà senyalitzat a l'accés i a la taquilla.
9. Els locals públics on s'exerceixin activitats no compreses en els grups anteriorment enumerats es regiran per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització, sense perjudici que, a falta d’aquestes, es podrà recórrer a l'aplicació de l'analogia per determinar l'horari adequat.
Article 2 . Supòsits especials
1. Reducció d'horaris:
L'Ajuntament podrà reduir l'horari general de locals, recintes, instal·lacions i altres establiments oberts al públic, regulat a la present Ordenança, quan existeixi concentració de locals o instal·lacions d’aquest tipus a zona que estiguin qualificades i delimitades com a residencials o mediambientalment protegides, de manera que l'activitat que s’hi desenvolupi impedeixi el dret al descans del veïnat.
Amb la finalitat d'aprovar aquesta reducció d'horaris, es tramitarà expedient, d'ofici o a sol·licitud de personas interessadas, en el qual hauran de figurar els informes tècnics necessaris i la corresponent informació que aporti el veïnat. Per altra banda, abans de la resolució definitiva es donarà tràmit d'audiència a les persones titulars dels locals o establiments afectats, a fi que puguin formular les al·legacions pertinents dins el termini de quinze dies.
2 . Ampliació d'horaris
Els horaris es podran ampliar en supòsits especials, tals com la inexistència de persones que resideixin al veïnat o en ocasions especials, com les festes patronals o altres esdeveniments d’especial rellevància, o quan així es resolgui després de la tramitació del corresponent expedient administratiu durant la instrucció del qual s'atendran els informes tècnics necessaris i la corresponent informació sol·licitada entre el veïnat afectat.
Article 3. Infraccions i sancions
En matèria d'infraccions i sancions s'estarà al previst en el títol IX, articles 96 a 110, tots dos inclosos, de la Llei 7/2013, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
1. Es consideren infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin les disposicions de la present Ordenança. Les infraccions es classifiquen en faltes lleus, greus o molt greus, d'acord amb el que preveuen els articles 102 a 104 de la Llei 7/2013.
2. Constitueix infracció lleu qualsevol vulneració de les normes de la present Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu i, en qualsevol cas, l'incompliment dels horaris de tancament o obertura en una hora o menys.
3. Constitueixen infracció greu les següents:
• L'incompliment dels horaris de tancament o obertura en més d'una hora.
• L'omissió de dades, l'ocultació d'informes o l'obstrucció de l'activitat inspectora de l'Administració que tengui caràcter essencial i que pugui induir a confusió o reduir la transcendència dels riscos per a les persones o l'impacte ambiental.
• Falta de servei d'admissió i control d'ambient intern, i del servei de vigilància, quan sigui preceptiu.
4. Constitueixen infracció molt greu les següents:
• Negar l'accés al local o al recinte als agents de l'autoritat o al personal d'inspecció. Impedir o obstaculitzar la inspecció. La negativa a col·laborar en la inspecció o en els procediments d'execució forçosa.
• L'incompliment de la mesura cautelar de suspensió, provisional o provisionalísima,imposada.
• El trencament de precintes sense autorització.
• La falsificació de la targeta d'acreditació professional del personal del servei d'admissió i control d'ambient intern.
5. D'acord amb el que preveuen els articles 6.1 i 107 de la Llei 7/2013, les infraccions a la present Ordenança seran sancionades per l’alcalde/l’alcaldessa o pel tinent/a d'Alcaldia en qui delegui, o per la Junta de Govern Local, també per delegació, de la següent forma:
a) Les infraccions lleus, amb multa de 300 fins a 1.000 €, segons el barem que a continuació s'indica, pel que fa als horaris:
• Incompliment de l'horari de tancament i/o obertura en un excés de temps de fins a 30 minuts, 300,00 euros.
• Incompliment de l'horari de tancament i/o obertura en un excés de temps entre 31 minuts i 1 hora, 400,00 euros la primera infracció, incrementant aquesta quantitat en fraccions de 100,00 euros en incompliments successius, fins al màxim de 1.000,00 euros.
b) Les infraccions greus, amb multa de 1.001 fins a 10.000,00 €; a més, es pot imposar la suspensió total o parcial de l'activitat o la retirada de l'autorització de terrassa o que aquesta funcioni en horari nocturn fins a un màxim de sis mesos, d'acord amb el que preveu l'article 107.1.b) de la Llei 7/2013.
c) Les infraccions molt greus, amb multa de 10.001 fins a 100.000,00 €; a més, es pot imposar la suspensió total o parcial de l'activitat o la retirada de l'autorització de terrassa o que aquesta funcioni en horari nocturn fins a un màxim de tres anys, d'acord amb el que preveu l'article 107.1.c) de la Llei 7/2013,
6. L'aplicació de les sancions establertes en aquesta Ordenança no exclou, en casos de desobediència o de resistència a l'autoritat municipal o al personal encarregat de la vigilància del seu compliment, que es passi el tant de culpa als tribunals de justícia.
7. Amb la finalitat de tramitar els expedients sancionadors, la caducitat d’aquests, la graduació de sancions, la prescripció d'infraccions i sancions, s'estarà al que disposa el títol IX de la Llei 7/2013, i, pel que fa a les competències, també s'atendrà al que preveuen els decrets de delegació de competències d'Alcaldia.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor a partir de l’1 de juny de 2018, una vegada complerts els tràmits previstos per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i restarà en vigor fins a la seva modificació o derogació.