Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 6687
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació d’acord de l’expedient restauració ampliació pedrera Sa Torre, TM Manacor (165c/16)
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 44.6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 31 de maig de 2018,
Antecedents
1. En data 25 de maig de 2007 el Ple de la Comissió Balear de Medi Ambient (CBMA), acordà informar favorablement des del punt de vista ambiental i del compliment del PDS de Pedreres, sobre el projecte “Restauració ampliació pedrera Sa Torre”, sempre que:
2. La barrera vegetal ja inclosa al projecte sigui suficientment densa per anul·lar l’impacte visual del residu.
3. Es respectin tots els condicionants tal com s’estableix a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Biodiversitat.
4. Es respectin tots els condicionants tal com s’estableix a l’informe de la DG de Recursos Hídrics.
5. S’utilitzin aigües depurades per regar, assegurant-se mitjançant anàlisis que la concentració dels diferents elements siguin compatibles amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restricció moderada, en virtut d’un pou d’abastament urbà.
Per això, cal demanar autorització a la DG de Recursos Hídrics, qui haurà d’especificar la modalitat i periodicitat de les anàlisis i la cota per sota de la qual no es podrà continuar l’explotació.
6. Es realitzi per part del Servei de Residus de la DG de Qualitat Ambiental i Litoral, excepcionalment per aquesta pedrera, un pla de seguiment especial, mitjançant el qual es vigilin les característiques dels materials emprats per a restauració, amb una periodicitat elevada, d’acord amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restriccions moderada, en virtut de l’existència d’un pou d’abastiment urbà.
7. Es realitzi un pla de vigilància mitjançant el qual es gestionin els punts anteriorment esmentats.
8. Es nomeni un auditor ambiental, que es responsabilitzarà de l’aplicació correcta de les mesures correctores determinada pel projecte i de les mesures correctores establertes per la CBMA de la Conselleria de Medi Ambient.
9. El material de reompliment de restauració de les morfologies finals ha de ser material terrigen i/o petri provinent d’excavació, o també de rebuig de la mateixa explotació (inert).
10. En el supòsit que s’utilitzi RCD ha de provenir de les plantes autoritzades del SPIRCD que estableix el PDSRCDVPNFU del Consell de Mallorca.
11. Atesa la llarga duració prevista de l’explotació/restauració s’ha d’establir un calendari de revisió per a cada una de les fases de restauració (Pla d’actuació i de vigilància de la restauració).
12. S’ha de presentar el pressupost global de restauració a la DGQAL abans de l’autorització de la DGI i actualització concretant-ne l’aplicació per cada una de les fases. El termini que s’estableix és amb caràcter d’urgència; conseqüentment s’haurà de presentar en el termini màxim d’un mes comptador des de la data de notificació de l’Acord de la CBMA remès per la DGQAL, que ho notificarà a la DGI amb caràcter d’urgència.
13. La fiança de restauració a constituir serà de 128.812,5 €, considerat el pressupost mínim aplicable d’implementació de la fiança, per l’autorització de l’ampliació de la DGI sempre en el cas de que aquesta no en consideri una de major.
14. A la fase 2 d’explotació/restauració, quan s’arribi a la cota 180 msn s’haurà de presentar un pla de detall conjunt d’explotació/restauració amb la pedrera veïna Sa Roca, atès que aquesta pedrera té autoritzada la cota màxima d’explotació a 180 msn. Aquest pla de detall haurà de ser autoritzat per la DGI amb la consideració de la DGQAL.
15. S’ha de publicar al BOIB la planimetria de les zones que s’autoritzen.
1. En data 17 d’agost de 2016, té entrada a la CMAIB (RE núm. 1045/16) un ofici de consulta del Servei de Mines amb relació a l’escrit de l’explotador adjunt, per tal de sol·licitar l’anul·lació del condicionant 4 abans esmentat i l’escrit de la DG de RRHH, de data 28 d’octubre de 2008, també adjunt, on s’informa que no es preveu autoritzar el reg amb aigües residuals dintre un perímetre de 250 m al voltant de qualsevol pou d’abastiment.
2. En data 17 d’octubre de 2016, té sortida (RS núm. 16939/16) un ofici dirigit al promotor pel qual s’adjunta informe tècnic de data 3 d’octubre de 2016 que conclou amb el requeriment de la informació següent:
“1. S’haurà d’indicar d’on s’extreu actualment l’aigua que s’emprà per al reg.
2. En el cas que la procedència sigui d’un pou, se n’haurà d’indicar la situació administrativa i l’ús per al qual està autoritzat”.
3. En data 17 d’octubre de 2016, té sortida (RS núm. 16935/16) un ofici pel qual s’informa al Servei de Mines del requeriment d’informació al promotor sobre la base de l’informe tècnic adjunt de data 3 d’octubre de 2016.
4. En data 20 de desembre de 2016, té entrada (RE núm. 1347/16) un ofici de tramesa del Servei de Mines adjuntant escrit de Joan Mascaró Martorell (promotor).
5. En data 21 d’abril de 2017, tenen sortida (RS núm. 163-164-165/17) oficis de consulta amb relació a la Modificació de les condicions de la declaració d’impacte ambiental del projecte de restauració i ampliació de la pedrera de Sa Torre (Manacor) dirigits a les administracions afectades següents:
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. DG d’Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei d’Aigües Subterrànies. DG de Recursos Hídrics.
- Servei d’Estudis i Planificació. DG de Recursos Hídrics.
6. En data 21 de desembre de 2017, té entrada (RE núm. 1321/17) ofici tramesa d’informe del Servei d’Estudis i Planificació signat en data 20 de novembre de 2017.
7. En data 11 d’abril de 2018, té entrada (RE núm. 13/18) ofici tramesa d’informe del Servei d’Aigües Subterrànies signat en data 11 d’abril de 2018.
8. En data 2 de maig de 2018, té entrada (RE núm. 495/18) ofici tramesa d’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl signat en data 17 d’abril de 2018.
Motiu de la sol·licitud
Els motius que exposa el promotor en el seu escrit de data 4 d’abril de 2016 per a l’anul·lació del punt 4 de l’Acord de 25 de maig de 2007 de la CBMA, són els següents:
- Que consta document de la Direcció General de Recursos Hídrics, adjunt, amb l’assumpte: “Sol·licitud de concessió d’aigües depurades...” que no autoritza aquest ús en un perímetre determinat.
- Que no és possible per part del promotor la connexió a una xarxa d’aigües depurades per al reg objecte d’aquest escrit.
- Que la depuradora de Manacor no disposa de la infraestructura necessària per a la càrrega de camions.
- Que per obtenir aigües depurades és necessari traslladar-se a un altre municipi amb el conseqüent cost de transport.
- Que per part del servei de prevenció mancomunat es desaconsella l’ús d’aigües depurades pel reg.
Consideracions jurídiques
L’article 44.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, diu que:
Les condicions de la declaració d’impacte ambiental podran modificar-se quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
a) L’entrada en vigor de nova normativa que incideixi substancialment en el compliment de les condicions establertes a la declaració d’impacte ambiental.
b) Quan la declaració d’impacte ambiental estableixi condicions, el compliment es faci impossible o innecessari perquè la utilització de les noves i millors tècniques disponibles en el moment de formular la sol·licitud de modificació permeten una millor i més adequada protecció del medi ambient, respecte del projecte o actuació inicialment sotmès a avaluació d’impacte ambiental.
c) Quan durant el seguiment del compliment de la declaració d’impacte ambiental es detecti que les mesures preventives, correctores o compensatòries són insuficients, innecessàries o ineficaços.
Consideracions tècniques
1. El punt 4 de l’Acord establert a data 25 de maig de 2007 diu que:
S’utilitzin aigües depurades per regar, assegurant-se mitjançant anàlisis que la concentració dels diferents elements siguin compatibles amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restricció moderada, en virtut d’un pou d’abastiment urbà.
Per això, cal demanar autorització a la DG de Recursos Hídrics, qui haurà d’especificar la modalitat i periodicitat de les anàlisis i la cota per sota de la qual no es podrà continuar l’explotació.
2. L’Acord es va establir amb lectura prèvia de tot un seguit d’antecedents o atesos, entre els quals el punt 5 indicava el següent:
5. Que es realitzarà un sistema de rec per aspersió que reduirà les emissions de pols a l’atmosfera.
3.Sobre la base dels dos punts anteriors es podria entendre, atès que no s’especifica a l’acord, que el punt 4 només es refereix a les aigües necessàries per al reg de la barrera vegetal.
4. L’escrit del promotor en resposta a l’informe de la CMAIB de data 3 d’octubre de 2016, indica que:
L’aigua utilitzada per al reg de la pedrera prové d’un pou de la Concessió d’aigües de Francisco Pascual Mesquida (exp. ref. Cas-398).
5. L’informe de data 20 de novembre de 2017 del Servei d’Estudis i Planificació fa constar que:
“La concessió d’aigües regenerades de la Direcció General de Recursos Hídrics és únicament per al reg de la barrera vegetal i no de les pistes de la pedrera (disminució emissions difuses). La zona a restaurar està fora del perímetre de 250 metres entorn al pou d’abastiment urbà AAS 8211, per la qual cosa es podria regar, si fos el cas, amb aquestes aigües, sempre que no s’utilitzés un sistema de reg per aspersió sinó per impregnació”.
Aquest informe conclou que:
“En relació amb la sol·licitud de l’activitat d’eliminar el condicionant 4 de l’acord de la Comissió Permanent de la CBMA de l’any 2007, s’informa favorablement, ja que no es considera viable l’ús d’aigües regenerades per al reg de la barrera vegetal de la zona restaurada de la pedrera, segons el comentat als punts 4, 5 i 6 de les consideracions tècniques”.
6. A l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics consta que la concessió d’aigües subterrànies CAS_389 de data 4 de maig de 1998 i de la qual és titular Francisco Pascual Mesquida, és per a l’abastiment agrícola, ramader i industrial de la comunitat d’usuaris Sa Torre.
Amb l’informe s’adjunta fotocòpia del llistat d’usuaris on es veu com a primer usuari la pedrera Herráez (parcel·les 680 i 619) per a eliminació de la pols i per a dues plantes formigoneres, així com una fotocòpia de plànol en color on s’assenyalen les parcel·les dels diferents usuaris amb els usos autoritzats.
L’informe conclou que:
“A cap document de l’expedient en qüestió figura que la pedrera “Sa Torre” i/o la seva ampliació sigui usuària de la concessió CAS_389 el titular de la qual és el senyor Francisco Pascual Mesquida (NIF: 4302913-L).
Per tant la pedrera “Sa Torre” i/o la seva ampliació NO està dins l’abast de la concessió en qüestió”.
7. L’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl conclou que:
“Ateses les característiques i la naturalesa del projecte a informar (modificació del condicionat número 4 de l’acord de la Comissió Permanent, de 25 de maig de 2007, respecte a l’ús d’aigües depurades), dins de la fase d’informació pública, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, no té cap inconvenient a aportar, amb relació al risc d’incendi forestal, gestió forestal i protecció del sòl.”
8. Cal assenyalar que, segons el visualitzador SIG del cens d’aigües subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, a la parcel·la 549 del polígon 34 (terme municipal de Manacor) hi ha un sondeig (AAS_15397) autoritzat per a l’ús industrial i reg de pistes de la finca Gravera Sa Torre.
Conclusions
Per tot el que s’ha exposat i, d’acord amb els criteris de l’article 44 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, i la proposta del Subcomitè d’AIA el ple acorda:
Modificar amb l’eliminació del punt 4, l’Acord del Ple de la CMAIB de data 25 de maig de 2007 en relació amb el Projecte “Restauració ampliació pedrera Sa Torre” (exp. 107i/07). No obstant això, no es podran utilitzar per a l’activitat de la pedrera (reg o altres usos) les aigües de la concessió CAS_389 fins que no s’acrediti la seva autorització.
Per tant, allà on diu:
La Comissió Permanent
ACORDA
Informar favorablement , des del punt de vista ambiental i del compliment del PDS de Pedreres, el projecte “RESTAURACIÓ AMPLIACIÓ PEDRERA SA TORRE” sempre que:
1. La barrera vegetal ja inclosa al projecte sigui suficientment densa per anul·lar l’impacte visual del residu.
2. Es respectin tots els condicionants tal com s’estableix a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Biodiversitat.
3. Es respectin tots els condicionants tal i com s’estableix a l’informe de la DG de Recursos Hídrics.
4. S’utilitzin aigües depurades per regar, assegurant-se mitjançant anàlisis que la concentració dels diferents elements siguin compatibles amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restricció moderada, en virtut d’un pou d’abastiment urbà.
Per això, cal demanar autorització a la DG de Recursos Hídrics, qui haurà d’especificar la modalitat i periodicitat de les anàlisis i la cota per sota de la qual no es podrà continuar l’explotació.
5. Es realitzi per part del Servei de Residus de la DG de Qualitat Ambiental i Litoral, excepcionalment per a aquesta pedrera, un pla de seguiment especial, mitjançant el qual es vigilin les característiques dels materials emprats per a restauració, amb una periodicitat elevada, d’acord amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restriccions moderada, en virtut de l’existència d’un pou d’abastament urbà.
6. Es realitzi un pla de vigilància mitjançant el qual es gestionin els punts anteriorment esmentats.
7. Es nomeni un auditor ambiental que es responsabilitzarà de l’aplicació correcta de les mesures correctores determinada pel projecte i de les mesures correctores establertes per la CBMA de la Conselleria de Medi Ambient.
8. El material de reompliment de restauració de les morfologies finals ha de ser material terrigen i/o petri provinent d’excavació, o també de rebuig de la mateixa explotació (inert).
9. En el supòsit que s’utilitzi RCD ha de provenir de les plantes autoritzades del SPIRCD que estableix el PDSRCDVPNFU del Consell de Mallorca.
10. Atesa la llarga duració prevista de l’explotació/restauració s’ha d’establir un calendari de revisió per a cada una de les fases de restauració (Pla d’actuació i de vigilància de la restauració).
11. S’ha de presentar el pressupost global de restauració a la DGQAL abans de l’autorització de la DGI i actualització concretant la seva aplicació per cada una de les fases. El termini que s’estableix és amb caràcter d’urgència, conseqüentment s’haurà de presentar en el termini màxim d’1 mes comptador des de la data de notificació de l’Acord de la CBMA remès per la DGQAL, que ho notificarà a la DGI amb caràcter d’urgència.
12. La fiança de restauració a constituir serà de 128.812,5 €, considerat el pressupost mínim aplicable d’implementació de la fiança, per a l’autorització de l’ampliació de la DGI sempre en el cas de que aquesta no en consideri una de major.
13.A la fase 2 d’explotació/restauració, quan s’arribi a la cota 180 msn s’haurà de presentar un pla de detall conjunt d’explotació/restauració amb la Pedrera veïna Sa Roca, atès que aquesta pedrera té autoritzada la cota màxima d’explotació a 180 msn. Aquest pla de detall haurà de ser autoritzat per la DGI amb la consideració de la DGQAL.
14.S’ha de publicar al BOIB la planimetria de les zones que s’autoritzen.
Haurà de dir:
La Comissió Permanent
ACORDA
Informar favorablement , des del punt de vista ambiental i del compliment del PDS de Pedreres, el projecte “RESTAURACIÓ AMPLIACIÓ PEDRERA SA TORRE” sempre que:
1. La barrera vegetal ja inclosa al projecte sigui suficientment densa per anul·lar l’impacte visual del residu.
2. Es respectin tots els condicionants tal i com s’estableix a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Biodiversitat.
3. Es respectin tots els condicionants tal com s’estableix a l’informe de la DG de Recursos Hídrics.
4. Es realitzi per part del Servei de Residus de la DG de Qualitat Ambiental i Litoral, excepcionalment per aquesta pedrera, un pla de seguiment especial, mitjançant el qual es vigilin les característiques dels materials emprats per a restauració, amb una periodicitat elevada, d’acord amb el grau de protecció de la zona, pel fet de tractar-se d’una zona amb restriccions moderada, en virtut de l’existència d’un pou d’abastiment urbà.
5. Es realitzi un pla de vigilància mitjançant el qual es gestionin els punts anteriorment esmentats.
6. Es nomeni un auditor ambiental que es responsabilitzarà de l’aplicació correcta de les mesures correctores determinada pel projecte i de les mesures correctores establertes per la CBMA de la Conselleria de Medi Ambient.
7. El material de reompliment de restauració de les morfologies finals ha de ser material terrigen i/o petri provinent d’excavació, o també de rebuig de la mateixa explotació (inert).
8.En el supòsit que s’utilitzi RCD ha de provenir de les plantes autoritzades del SPIRCD que estableix el PDSRCDVPNFU del Consell de Mallorca.
9. Atesa la llarga duració prevista de l’explotació/restauració s’ha d’establir un calendari de revisió per a cada una de les fases de restauració (Pla d’actuació i de vigilància de la restauració).
10. S’ha de presentar el pressupost global de restauració a la DGQAL abans de l’autorització de la DGI i actualització concretant la seva aplicació per cada una de les fases. El termini que s’estableix és amb caràcter d’urgència, conseqüentment s’haurà de presentar en el termini màxim d’un mes comptador des de la data de notificació de l’Acord de la CBMA remés per la DGQAL, que ho notificarà a la DGI amb caràcter d’urgència.
11.La fiança de restauració a constituir serà de 128.812,5 €. Considerat el pressupost mínim aplicable d’implementació de la fiança, per l’autorització de l’ampliació de la DGI sempre en el cas de que aquesta no en consideri una de major.
12. A la fase 2 d’explotació/restauració, quan s’arribi a la cota 180 msn s’haurà de presentar un pla de detall conjunt d’explotació/restauració amb la pedrera veïna Sa Roca, atès que aquesta pedrera té autoritzada la cota màxima d’explotació a 180 msn. Aquest pla de detall haurà de ser autoritzat per la DGI amb la consideració de la DGQAL.
13. S’ha de publicar al BOIB la planimetria de les zones que s’autoritzen.
Segon: Publicar al BOIB el present acord.
Tercer: Tot això sense perjudici de les actuacions que puguin esdevenir-se de la comunicació del present informe a les següents administracions afectades a les quals es notificarà aquest acord als efectes oportuns:
- Direcció General de Política Industrial. Servei de Mines.
- Direcció General de Recursos Hídrics. Servei de Aigües Subterrànies.
- Direcció General de Salut Pública i Participació.
Palma, 6 de juny de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias