Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 6680
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 18 de juny de 2018, per la qual es publica el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 124/2016 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 28 de novembre de 2016, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 124/2016 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2015.
  2. Dia 26 d’abril de 2017, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l'Informe a la sessió de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts de dia 11 d’abril de 2017.

Fonaments de dret

  1. L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
  2. L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 124/2016 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2015, el qual podeu veure en l’edicte que s’adjunta com a annex I.

   

Palma, 18 de juny de 2018

El síndic major

Joan Rosselló Villalonga

        

Annex I

INFORME 124/2016 SOBRE LA RENDICIÓ DE COMPTES DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L'EXERCICI 2015

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

L'article 82 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes, institució regulada en la Llei /2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

L'article 18.2.b del Reglament de règim interior de la Sindicatura estableix que el Programa anual d'actuacions ha d'incloure, obligatòriament, un informe sobre la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. En compliment d'aquest mandat, el Consell de l'SCIB emet l'Informe sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2015, previst en el programa d'actuacions per a l'any 2016, i que, d'acord amb l'article 27 de l'esmentat Reglament, es tracta d'un informe de caràcter general.

D'acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de la Sindicatura el 12 de maig de 2016, aquest Informe consisteix en una revisió limitada i formal de la rendició de comptes de les corporacions locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. S'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats particularment.

Els treballs de fiscalització, els ha dut a terme a les dependències de la Sindicatura de Comptes un auditor de l'Àrea d'Auditoria d'Ajuntaments i Entitats Locals. La data de finalització del treball de camp ha estat el mes d'octubre de 2016.

2. OBJECTIUS

Els objectius generals de l'Informe són els següents:

  • Verificar el compliment de la normativa vigent amb relació a la rendició dels comptes.
  • Determinar la integritat dels comptes anuals exigits per la normativa, si s'ajusten als models establerts i si contenen tota la documentació exigida.
  • Verificar el compliment de l'obligació de trametre les relacions de contractes.

No és objectiu d'aquest Informe fer un examen exhaustiu de cadascun dels comptes retuts. Es tracta de fer una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu. S'hi inclouen les conclusions i les recomanacions de caràcter general que es consideren adients.

3. ÀMBIT SUBJECTIU

L'àmbit subjectiu està integrat per les 77 corporacions locals de les Illes Balears (4 consells insulars, 66 ajuntaments, 6 mancomunitats i 1 entitat local menor) i 69 entitats dependents actives (43 organismes autònoms, 25 societats mercantils de capital íntegrament propietat d'aquestes corporacions i 1 entitat pública empresarial). És a dir, es tracta de 146 entitats en total.

La variació respecte de l'exercici anterior correspon a la liquidació dels ens següents:

  • Mancomunitat Sud de Mallorca
  • Organisme autònom Patronat Municipal de Turisme (Ajuntament de Llucmajor)

I a l'alta en la plataforma per a la rendició telemàtica de comptes dels ens següents:

  • Organisme autònom Fundació Castell de Capdepera (Ajuntament de Capdepera)
  • Societat Mercantil Empresa Funerària Municipal de Sóller, SL (Ajuntament de Sóller)

A més dels 43 organismes autònoms esmentats, n'hi ha 4 d'inactius, que són els següents:

  • Museu d'Inca (Ajuntament d'Inca)
  • Inca Ràdio (Ajuntament d'Inca)
  • Patronat Ca ses Monges (Ajuntament de Petra)
  • Museu d'Art Contemporani (Ajuntament de sa Pobla)

Estan exclosos de l'àmbit subjectiu de l'Informe les empreses públiques el capital de les quals no és 100 % propietat de les corporacions locals, i els consorcis i les fundacions adscrits o dependents dels ajuntaments, ja que no totes aquestes entitats han retut els comptes anuals de l’exercici 2015 mitjançant la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes.

4. ÀMBIT TEMPORAL

L'àmbit temporal és l'exercici 2015. Així mateix, es fan comparacions amb exercicis anteriors a fi de facilitar la comprensió de l’evolució de la rendició de comptes i de la tramesa de relacions de contractes de les entitats locals.

Respecte a la rendició de comptes, s'han considerat els rebuts, degudament aprovats pel Ple de la corporació, fins al 17 d'octubre de 2016, data en què s'exhauria el termini per retre d'acord amb l'art. 223.2 del TRLRHL, atès que sempre s'ha considerat que el 15 d'octubre és el darrer dia i, d'acord amb l'art. 30.5 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan el darrer dia del termini és inhàbil, s’entén prorrogat al primer dia hàbil següent. La mateixa data s'ha fixat per considerar les relacions de contractes, encara que la data límit per trametre'ls va ser el 29 de febrer de 2016, d'acord amb la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 22, de 16 de febrer).

5. METODOLOGIA

Les unitats monetàries de les xifres s'han expressat en milers d'euros en els quadres agregats (excepte que s'especifiqui el contrari) amb el format de visualització de zero decimals.

Internament, s'ha treballat amb les xifres en euros i en cèntims d'euro i s'ha conservat la totalitat de les xifres. Es fa constar la xifra 0 quan l'import és de 0,01 euros a 500,00 euros. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren en l'Informe, apareixen en alguns casos diferències degudes al format de visualització de les dades per l'arrodoniment dels imports.

En la redacció de l'informe, en els casos que s'han considerat rellevants, es mostren entre parèntesis les dades comparatives corresponents a l'exercici anterior, especialment pel que fa a percentatges.

6. ABAST I LIMITACIONS

Les entitats que no han retut els comptes o no han tramès les relacions de contractes no figuren en els diferents apartats i quadres, sinó, únicament, en els dedicats a reflectir aquest incompliment.

Aquest treball consisteix en un examen no exhaustiu dels comptes generals, és a dir, una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu.

L'Informe s'ha elaborat amb les dades que han tramès les entitats locals a la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes, desenvolupada en el marc del conveni subscrit entre el Tribunal de Comptes i diversos organismes de control extern d'àmbit autonòmic, en l'entorn de les característiques tècniques fixades per la IGAE.

Les principals limitacions del treball realitzat són les que fan referència als aspectes següents:

  • La manca de rendició dels comptes anuals d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de retre els comptes a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe, que és el 17 d'octubre de 2016.
  • La manca de tramesa de les relacions de contractes d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de trametre les relacions a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe.

6. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

D’acord amb l’article 30.c del Reglament de la Sindicatura, un cop aprovat provisionalment l’lnforme, es va trametre als comptedants de les entitats locals, per tal que hi poguessin formular les al·legacions i presentar els documents que considerassin adients.

Exhaurit el termini concedit, no s'ha rebut cap al·legació, document ni justificant amb relació a les actuacions esmentades.

II. RENDICIÓ DE COMPTES

El text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears fixen el termini de les entitats locals per retre els comptes corresponents a l'exercici 2015. Varen complir el termini quaranta-tres entitats locals: quaranta-un ajuntaments, una mancomunitat i l'Entitat Local Menor de Palmanyola.

Les entitats locals que varen incomplir aquesta obligació, d'acord amb la Llei d’economia sostenible, poden veure retinguts els imports dels lliuraments a compte i, si escau, dels avançaments i les liquidacions definitives de la participació en els tributs de l’Estat, fins que es consideri complerta aquesta obligació de remissió del compte general (art. 36 de la Llei 2/2011, modificat per la Llei 23/2013). El Tribunal de Comptes ha de comunicar al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques la relació d’entitats que no han retut el compte general.

Cal recordar que la rendició del compte general en termini no tan sols és una obligació legal, sinó també un element fonamental per a la publicitat i la transparència de la gestió pública.

Han retut comptes en termini 43 de les 77 entitats locals existents, la qual cosa representa el 55,8 % (64,1 %), i 35 de les 69 entitats dependents, la qual cosa suposa el 50,7 % (52,9 %), sense considerar, a l'efecte d'aquest percentatge, els organismes autònoms dependents inactius, que són 4.

Les entitats locals que, dia 17 d'octubre de 2016, no han retut el compte general corresponent a l'exercici 2015 degudament aprovat pel Ple de la corporació i, per tant, han incomplert l'obligació establerta en l’art. 223.2 del TRLRHL i l’art. 11.2 de la LSCIB, són les següents:

  • Consell Insular d’Eivissa
  • Consell Insular de Formentera
  • Consell Insular de Mallorca
  • Consell Insular de Menorca
  • Ajuntament d’Alaró
  • Ajuntament de Banyalbufar
  • Ajuntament de Binissalem
  • Ajuntament de Campanet
  • Ajuntament de Consell
  • Ajuntament de Costitx
  • Ajuntament d’Esporles
  • Ajuntament d’Estellencs
  • Ajuntament de Fornalutx
  • Ajuntament de Lloret de Vistalegre
  • Ajuntament de Lloseta
  • Ajuntament de Llubí
  • Ajuntament de Llucmajor
  • Ajuntament de Manacor
  • Ajuntament de Mancor de la vall
  • Ajuntament de Montuïri
  • Ajuntament de Muro
  • Ajuntament de Palma de Mallorca
  • Ajuntament de Petra
  • Ajuntament de Porreres
  • Ajuntament de Puigpunyent
  • Ajuntament de Sencelles
  • Ajuntament de Sant Joan
  • Ajuntament de Sineu
  • Ajuntament de Vilafranca de Bonany
  • Mancomunitat Es Raiguer
  • Mancomunitat Pla de Mallorca
  • Mancomunitat Serveis Públics Insulars
  • Mancomunitat Tramuntana
  • Zona Nord

Les entitats dependents de les corporacions locals que no han retut en termini els comptes anuals corresponents a l'exercici 2015 són les següents:

Organismes autònoms (22):

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell de Formentera)
  • Institut de l'Esport Hípic de Mallorca (Consell de Mallorca)
  • Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell de Mallorca)
  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca (Consell de Mallorca)
  • Institut Menorquí d'Estudis (Consell de Menorca)
  • Consell Econòmic i Social (Consell de Menorca)
  • Patronat Municipal d'Esports (Binissalem)
  • Patronat d'Escoles Municipals d'Esporles (Esporles)
  • Patronat Municipal de Cultura, Esport i Temps Lliure (Esporles)
  • Patronat Residència Persones Majors (Llucmajor)
  • Patronat Molí d'en Gaspar (Llucmajor)
  • Fundació Pública Antoni Mª Alcover (Manacor)
  • Fundació Pública Municipal Teatre (Manacor)
  • Patronat Escola Municipal de Mallorquí (Manacor)
  • Patronat Municipal d'Esports (Manacor)
  • Institut Municipal de l'Esport (Palma de Mallorca)
  • Patronat Municipal d'Escoletes d'Infants (Palma de Mallorca)
  • Patronat Municipal de l'Habitatge (Palma de Mallorca)
  • Institut Municipal d'Innovació (Palma de Mallorca)
  • Agencia de Desenvolupament Local PalmaActiva (Palma de Mallorca)
  • Patronat de Reallotjament i Reinserció Social (Palma de Mallorca)
  • Institut Municipal d'Obres Viàries (Palma de Mallorca)

Societats mercantils i EPE (12):

  • Ferias y Congresos de Ibiza y Formentera, SA (Consell d'Eivissa)
  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell de Mallorca)
  • Llucmajor Empresa Municipal de Serveis, SA (Llucmajor)
  • Empresa Serveis de Manacor, SL (Manacor)
  • Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, SA (Palma de Mallorca)
  • Empresa Municipal Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA (Palma de Mallorca)
  • Societat Municipal d'Aparcaments i Projectes, SA (Palma de Mallorca)
  • Empresa Funerària Municipal, SA (Palma de Mallorca)
  • Serveis Municipals de Porreres, SLU (Porreres)
  • EPE Sóller 2010 (Sóller)
  • Empresa Funerària Municipal de Sóller, SL (Sóller)
  • Fita, SA (Vilafranca de Bonany)

III. CONTRACTACIÓ

L'Acord del Consell de l'SCIB, de 17 de desembre de 2015, que va entrar en vigor el dia 30 de desembre de 2015, estableix que totes les entitats del sector públic local han de trametre una relació certificada, comprensiva de tots els contractes formalitzats durant l'exercici, excepte els contractes menors (d'obres inferiors a 50 milers d'euros i d'altra modalitat inferiors a 18 milers d'euros, IVA exclòs en ambdós casos). Aquesta Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears es va modificar mitjançant l'Acord del Consell de l'SCIB, de 27 de gener de 2016, publicat al BOIB núm. 22, de 16 de febrer de 2016.

Tot i que el 29 de febrer de 2016 va finalitzar el termini establert en l'Acord del Consell de l'SCIB per trametre les relacions de contractes de l'exercici 2015, dia 17 d'octubre de 2016 no havien tramès la relació certificada dos consells insulars, tres ajuntaments i dues mancomunitats, que són els següents:

  • Consell Insular de Formentera
  • Consell Insular de Mallorca
  • Ajuntament d’Inca
  • Ajuntament de sa Pobla
  • Ajuntament de Sineu
  • Mancomunitat Serveis Públics Insulars
  • Mancomunitat Tramuntana

Les entitats dependents de les corporacions locals que no han tramès la relació certificada corresponent a l'exercici 2015, a 17 d'octubre de 2016, són les següents:

Organismes autònoms (9):

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)
  • Institut de l'Esport Hípic de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)
  • Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell Insular de Mallorca)
  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística (Consell Insular de Mallorca)
  • Fundació Castell de Capdepera (Capdepera)
  • Institut Municipal d'Activitat Física Inca (Inca)
  • Llar d'Infants d'Inca (Inca)
  • Organisme Autònom de Música Antoni Torrandell (Inca)
  • Residència Ancians Miquel Mir (Inca)

Societats mercantils i EPE (2):

  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell Insular de Mallorca)
  • Empresa Funerària Municipal de Sóller, SL (Sóller)

IV. CONCLUSIONS

Les conclusions d'aquest Informe s'han elaborat sobre l'anàlisi de les entitats que han retut els comptes i s'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats cada un en particular.

A. RENDICIÓ I APROVACIÓ DELS COMPTES GENERALS

1. El 55,8 % (64,1 %) de les corporacions locals de les Illes Balears (41 ajuntaments, 1 entitat local menor i 1 mancomunitat) va retre el compte general de l'exercici 2015 en termini. Per illes, destaca Menorca amb una rendició del 88,9 % (66,7 %) de les entitats locals, en part motivada per l'assistència que reben les corporacions d'aquesta illa del servei del Consell Insular de Menorca.

2. Els quatres consells insulars (Eivissa, Formentera, Mallorca i Menorca) i l'ajuntament amb més població de les Illes Balears (Palma de Mallorca) no han retut el compte general de l'exercici 2015 en termini.

3. La representativitat dels ajuntaments que han retut els comptes en termini és del 50,2 % (46,5 %) de la població total i el 56,3 % (50,4 %) del pressupost inicial; en destaquen els ajuntaments de les illes d'Eivissa i de Menorca amb el 100 % en ambdós casos.

4. El Consell Insular de Formentera, l'Ajuntament de Sencelles i la Mancomunitat Tramuntana són les úniques entitats locals que no han retut alguns dels comptes generals des de l'exercici 2003 a l'exercici 2014.

B. TRAMESA DE LA RELACIÓ DE CONTRACTES

1. Dia 17 d'octubre de 2016, ha tramès la relació de contractes de l'exercici 2015 un total de 70 entitats locals, les quals representen el 90,9 % del total (91,0 %), i 58 entitats dependents, que representen el 84,1 % del total (63,2 %). En resum, les entitats que han tramès les relacions de contractes representen el 87,7 % del total d'entitats de l'àmbit subjectiu de l'Informe (78,1 %). La representativitat de la població dels ajuntaments que han tramès la relació de contractes és del 95,7 % de la població total (94,9 %).

2. Va trametre les relacions de contractes en termini el 37,7 % (37,2 %) de les entitats locals de les Illes Balears (1 consell insular, 26 ajuntaments i 2 mancomunitats). El Consell Insular d'Eivissa ha tramès fora de termini la relació de contractes i els consells insulars de Formentera i Mallorca no han tramès aquesta relació el 17 d'octubre de 2016. Per illes, destaca Eivissa amb una tramesa de la relació de contractes en termini dels ajuntaments del 80,0 % (40,0 %).

3. El retard mitjà de les corporacions locals en la tramesa de les relacions de contractes de l'exercici 2015 és de 61,8 dies (63,0 dies). Els consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana de 220,3 dies (106,0 dies).

4. Un consell insular (Formentera), tres ajuntaments (sa Pobla, Santa Maria del Camí i Sineu) i una mancomunitat (Tramuntana) no han tramès alguna de les relacions de contractes dels darrers tres exercicis.

V. RECOMANACIONS

1. Prioritzar la rendició de comptes com un objectiu fonamental de les entitats locals, no només com a exigència legal, sinó com un compromís de transparència i responsabilitat amb la ciutadania atès que es gestionen fons públics. Per això, les entitats locals han de destinar els mitjans humans i materials necessaris per complir aquesta obligació.

2. Formar el compte general immediatament després de liquidar el pressupost, aprovar-lo durant el primer semestre de l'exercici i retre'l dins del termini legal, així com posar-lo a l'abast de la ciutadania a la seu electrònica o el portal web de l'entitat, i anticipar d'aquesta manera el compliment de les obligacions de transparència i bon govern.

3. Introduir en la plataforma de rendició de comptes els expedients de contractes a mesura que es formalitzin durant l'exercici i, així, aprofitar-la com a eina de control i seguiment d'expedients per part de l'entitat, sobretot amb la finalitat d'assolir amb garanties el compliment de l'obligació de trametre en termini la relació anual de contractes.