Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 6644
Ordre del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 13 de juny de 2018 de creació del fitxer de dades de caràcter personal anomenat Base de dades personals dels interessats a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat gestionat pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears és una entitat autònoma de caire administratiu, que té per finalitat planificar, gestionar i coordinar les polítiques d’ocupació, amb funcions concretes d’informació, d’orientació i d’intermediació en el mercat laboral, fomentar l’ocupació en tots els seus vessants i el desenvolupament de la formació professional per a l’ocupació. Es va crear mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny (BOIB núm. 80, de 29 de juny), que ha estat modificada en diverses ocasions, particularment la que resulta de la disposició final setena de la Llei 13/2014 de 29 de desembre, de pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre), que estableix l’adscripció de l’ens a la conselleria competent en matèria de treball. Així, amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost) el SOIB va quedar adscrit a l’actual Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.

La Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (LOPD) regula la creació i la utilització dels fitxers de dades personals, i estableix a l’article 20 que la creació, la modificació o la supressió dels fitxers de les administracions públiques només es pot fer per mitjà d’una disposició general publicada en el Butlletí Oficial de l’Estat o en el diari oficial corresponent. L’article 20.2 determina el contingut d’aquestes disposicions de creació o modificació, per la qual cosa, l’Ordre, objecte d’aquest informe, pretén donar compliment al que disposa l’article 20.

L’article 31.14 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desenvolupament legislatiu i l’execució en matèria de protecció de dades de caràcter personal respecte dels fitxers de titularitat de les administracions públiques de la comunitat autònoma i dels ens o organismes de qualsevol classe que hi estan vinculats o en depenen.

D’altra banda, el Decret 90/2006, de 20 d’octubre, sobre la creació, la modificació i la supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l’article 1 que les disposicions generals de creació, modificació i supressió dels fitxers que contenen dades de caràcter personal a les quals es refereix l’article 20 de la Llei orgànica 15/1999 han d’adoptar la forma d’ordre dictada per la persona titular corresponent de les conselleries que integren l’Administració autonòmica.

La Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, exigeix que s’adoptin les mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir la seguretat de les dades de caràcter personal i evitar l’alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat.

El Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, mitjançant el qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades, estableix tres nivells de protecció (bàsic, mitjà i alt) segons el tipus de dada incorporada i la finalitat del fitxer, i fixa les diverses mesures de seguretat que s’han d’adoptar en funció del nivell de protecció assignat. També estableix el contingut que ha de tenir la disposició general de creació, modificació o supressió de fitxers.

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el Projecte d’Ordre pel qual es crea la base de dades personals dels interessats a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat gestionats pel SOIB, s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia es compleixen atès que amb aquesta proposta normativa es pretén crear un nou fitxer de dades de caràcter personal per poder posteriorment regularitzar i gestionar la inscripció de les persones formadores interessades a impartir formació professional per a l’ocupació i assegurar que aquestes dades siguin tractades segons els principis que presideixen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre. A més, es vol facilitar a les entitats interessades a contractar aquestes persones la simplificació de tràmits envers a la verificació de certes dades contingudes al fitxer.

En virtut del principi de proporcionalitat, la iniciativa que es proposi ha de contenir la regulació imprescindible per atendre la necessitat per cobrir amb la norma, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries (article 129.3). La norma compleix amb aquest principi atès que les dades recollides són les mínimes i imprescindibles per atendre la finalitat pretesa.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’ha d’exercir de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que en faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l’actuació i la presa de decisions de les persones i empreses (article 129.4).

Aquesta ordre s’ajusta a la normativa estatal, autonòmica i europea en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

En aplicació del principi de transparència, i com que es tracta d’un projecte de disposició normativa amb un clar contingut ad extra, atès que incorpora una regulació d’un fitxer amb dades de caràcter personal que afecta a tercers aliens a l’administració, aquest projecte ha estat sotmès als tràmits d’audiència i informació pública que preveuen els articles 43 a 45 de la llei 4/2001, de 14 de març , del Govern de les Illes Balears. Així mateix, atès que es tracta d’una disposició normativa no organitzativa amb efectes ad extra i d’acord amb el que preveu l’article 18.7 de la Llei  5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears s’ha sotmès al dictamen preceptiu del Consell Consultiu.

En aplicació del principi d’eficiència, la iniciativa normativa ha d’evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzar, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics (article 129.6).

La norma crea una base de dades que ha de servir de base per posteriorment crear un registre públic i gratuït en el qual es podran inscriure gratuïtament les persones formadores que vulguin impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat. Es tracta del pas previ a crear el registre per la qual cosa no tindrà un efecte directe sobre els seus destinataris. Aprovar aquesta Ordre no suposa cap càrrega administrativa per als administrats. A més, el projecte d’Ordre no té repercussions pressupostàries ni cap efecte en la despesa pública atès que la creació i la gestió del fitxer es durà a terme amb els recursos informàtics i els mitjans personals de què disposa el SOIB.

En aplicació de l’article 30 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques respecte al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes, la creació del fitxer no s’ha de notificar a l’Agència espanyola de protecció de dades sinó que serà obligació del responsable del tractament dur un registre de les activitats de tractament que es duen a terme sota la seva responsabilitat, i en tot cas, ha d’estar a disposició de l’autoritat de control .   

En virtut d’això, i fent ús de les facultats atribuïdes en els articles 33.3 i 38.2b de la Llei 4/2001, de 14 de març del Govern de les Illes Balears, i l’article 1 del Decret 90/2006, de 20 d’octubre, sotmès a l’informe de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades en aplicació del que disposa l’article 37.1h de la LOPD, a l’informe de l’IBDona i d’acord amb el Consell Consultiu, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte crear un fitxer automatitzat que contengui dades de caràcter personal d’aquelles persones interessades a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat, el qual gestionarà el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), subjecte amb caràcter general a la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

Article 2

Creació del fitxer

1. De conformitat amb el que estableix l’article 20.1 de la LOPD 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de dades de caràcter personal, es crea el fitxer de dades de caràcter personal “Base de dades personals dels interessats a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat.”

El contingut i estructura d’aquest fitxer es regula a l’annex d’aquesta Ordre.

2. Aquest fitxer es troba subjecte a tots els efectes al que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, al Reial decret 1720/2007,  de 21 de desembre, mitjançant el qual s’aprova el reglament que desplega la Llei 15/1999, i al Decret 90/2006, de 20 d’octubre, sobre la creació, modificació i supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal a l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de normativa que li resulti d’aplicació.

Article 3

Òrgan responsable del fitxer

L’òrgan responsable del fitxer és el director del Servei d’Ocupació de les Illes Balears i ha d’adoptar les mesures tècniques, de gestió i d’organització necessàries per garantir la confidencialitat, la seguretat i la integritat de les dades, així com també han de prendre totes les mesures necessàries destinades a fer efectius els drets dels ciutadans reconeguts a la Llei orgànica 15/1999 i la normativa que la desplega.

Article 4

Exercici de drets

L’exercici de drets que la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, reconeix a les persones afectades s’ha de dur a terme d’acord amb el que s’hi prescriu i amb la normativa que la desplega.

Disposició final primera

En tot el que no regula aquesta Ordre cal atenir-se al que disposa la resta de normativa  d’aplicació general.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre comença a vigir el mateix dia que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 13 de juny de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria,

 

Annex

1. Denominació del fitxer

Base de dades personals dels interessats a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat.

2. Finalitat i ús previst del fitxer

Tractament de les dades personals de les persones interessades a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat.

3. Persones o col·lectius dels quals es pretén obtenir dades de caràcter personal o que estan obligats a subministrar-les

Totes aquelles persones que vulguin impartir accions formatives conduents a l’obtenir certificats de professionalitats, i tinguin els requisits exigits a la normativa aplicable.

4. Procediment de recopilació de dades

S’obtenen directament de les persones interessades a impartir accions formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat mitjançant tràmit telemàtic o bé mitjançant les dades de la base de dades interna existent al Servei d’Ocupació de les Illes Balears amb el consentiment previ del titular d’aquests.

5. Estructura bàsica i dades de caràcter personal

Dades d’identificació:

- DNI/NIE

- Número de registre  

- Nom i llinatges

- Domicili

- Telèfon

- Adreça de correu electrònic

- Sexe

Dades formatives:

- Mòduls formatius en els quals està acreditat: codi i denominació

- Modalitats d'impartició de cada mòdul: presencial i teleformació

Altres dades:

- Àmbit territorial de col·laboració

- Altra informació que resulti convenient per gestionar el Registre.

6. Cessió de dades

- A altres administracions públiques: no hi ha cessions.

- A altres òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: a la conselleria competent en matèria d’Educació per poder avaluar mèrits de les persones formadores.

- A persones físiques o jurídiques privades: no hi ha cessions.

7. Òrgan administratiu responsable del fitxer

Director del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

8.  Òrgan davant el qual poden exercir-se els drets d’accés, rectificació i cancel·lació

Servei d’Ocupació de les Illes Balears

C/ Camí Vell de Bunyola, 43

07009 Palma

9. Mesures de seguretat

Nivell bàsic