Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 6632
Aprovació definitiva de la modificació d'ordenança de mercats no permanents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovació definitiva de la modificació de l’ORD mercats no permanents i fires de Sóller (Exp. 149/2018)

El Ple de l'Ajuntament de Sóller, en sessió ordinària celebrada el dia 10 d’abril de 2018, va acordar l'aprovació inicial d’una modificació puntual de l'ORD mercats no permanents i fires de Sóller (publicació de l’aprovació inicial al BOIB núm. 49, de 21 d'abril de 2018), i, transcorregut el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, es considera aprovat definitivament aquest Acord.

En compliment de l'establert a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica a continuació el text íntegre de l'Ordenança, per a la seva entrada en vigor, a partir de l’endemà de la publicació en aquest Butlletí Oficial.:

Ordenança reguladora dels mercats periòdics de venda no sedentària a Sóller

Preàmbul

La present ordenança té com a objecte adaptar a la normativa existent en matèria de comerç ambulant a Europa, l'Estat Espanyol i la comunitat autònoma de las Illes Balears, amb la finalitat de dotar d'un marc específic l'activitat al municipi de Sóller.

L'any 2006, s'aprovà la Directiva 2006/123 CE, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior de la Unió Europea. Por aquest motiu l'Estat espanyol realitzà las revisions normatives necessàries per a adaptar-les a aquest requeriment en matèria de comerç, a la qual s'han d'adaptar totes les Administracions Públiques.

Capítol I. Disposicions generals

Capítol II. Adjudicació i condicions dels llocs de venda

Capítol III. Titularitat, transmissibilitat i canvi del lloc de venda

Capítol IV. Drets i deures dels titulars dels llocs de venda

Capítol V. Condicions especials dels llocs de venda de productes d'alimentació

Capítol VI. Normes relatives al règim tributari

Capítol VII. Horari i calendari del mercat

Capítol VIII.- Mercat ocasional, de productes manufacturats i de temporada (de l’exercici de venda)

Capítol IX. Règim sancionador

Capítol I. Disposicions generals

Art. 1. D’aquesta ordenança

Aquesta ordenança regula, amb caràcter general, les activitats comercials que constitueixen el mercat de venda ambulant o no sedentària al terme municipal de Sóller. El mercat es celebra cada dissabte a les vies públiques del centre de Sóller que s'han habilitat expressament per a aquesta activitat; i els dijous al Port de Sóller, al carrer d’Antoni Montis.

En el seu articulat es regulen els mercats ocasionals artesanals i/o temporada, en el cas que s’atorguin llicències per a la seva realització, entenent que són aquells que es puguin celebrar en el terme municipal de Sóller els diumenges, durant les èpoques de major afluència de visitants, atès el caràcter turístic del municipi i amb la finalitat de promocionar el producte autòcton i d’elaboració pròpia, o altres que decideixi l’Ajuntament.

Aquesta ordenança també serà aplicació als mercats que es celebren excepcionalment com els més tradicionals de la Fira o les festes de Sant Bartomeu o altres de barriada.

Es prohibeix a tot el municipi la venda ambulant que no s'hagi previst expressament en aquesta ordenança, tret que per a casos puntuals existeixi una autorització expressa de l'Ajuntament.

Art. 2. De la regulació

La regulació i el foment dels mercats tradicionals que es celebren a Sóller són de competència exclusiva de l'Ajuntament, el qual pot adoptar les mesures adients per organitzar-los, conservar-los i fomentar-los.

Art. 3. De la localització dels mercats periòdics de venda ambulant o no sedentària al terme municipal de Sóller i Port de Sóller

La localització del mercat setmanal dels dissabtes tendrà com a base el centre urbà de Sóller, zones que fitxarà anualment la Junta de Govern.

La localització del mercat setmanal dels dijous al Port de Sóller tendrà com a base l'avinguda d’Antoni Montis, zona que delimitarà anualment la Junta de Govern.

Per raons degudament justificades, aquestes localitzacions es podran traslladar temporalment mitjançant Decret de Batlia, o definitivament per acord plenari.

Les localitzacions dels mercats extraordinaris es fitxaran de forma individualitzada per Junta de Govern.

 Capítol II.

Adjudicació i condicions dels llocs de venda

Art. 4. De la sol·licitud

Els comerciants interessats en obtenir la preceptiva llicència municipal per exercir la venda ambulant en el mercat setmanal han de presentar una sol·licitud a l'Ajuntament en la qual s'han d'especificar amb claredat les dades següents:

a) Nom i cognoms o raó social.

b) Adreça

c) NIF/CIF, document nacional d'identitat o passaport o targeta de residència.

d) Longitud i amplada de la part de la via pública que es pretén ocupar.

e) Classe d'articles o de mercaderies que es pretén comercialitzar.

f) Procedència i elaboració del producte (importació, balear, artesana, producció pròpia i ecològica...).

g) Justificació de tenir en vigor la corresponent l'assegurança de responsabilitat civil.

h) Números de telèfon on es pot localitzar ràpidament.

i) Direcció i dades per a possibles reclamacions.

j) Dades de la persona o de les persones autoritzades per atendre en el lloc de venda.

k) Identificació del vehicle que tendrà accés per al muntatge i desmuntatge de la parada.

La sol·licitud implicarà la signatura d'una declaració responsable on es manifesti:

a) El compliment dels requisits establerts.

b) Estar en possessió de la documentació que així ho acrediti a partir de l'inici de l'activitat.

c) Mantenir el seu compliment durant el termini de vigència de l'autorització

d) Declaració de no haver estat sancionat por comissió de falta molt greu en l'exercici de la seva activitat els dos anys anteriors.

e) Declaració d’estar al corrent en el pagament a la Seguretat Social, en el règim que correspongui.

f) Declaració, segons normativa tributària vigent, del compliment de les obligacions censals relatives a l’activitat econòmica a desenvolupar.

g) Declaració de les persones estrangeres de complir la legislació vigent en matèria de residència i treball.

h) Declaració envers el compliment de la normativa en vigor sobre el producte o productes objecte de venta.

Aquest article també serà aplicació als mercats que es celebren excepcionalment, com els més tradicionals, de la Fira o les festes de Sant Bartomeu o altres de barriada. En aquest cas, la documentació amb la sol·licitud d'autorització i pagament de taxes, s'haurà de verificar un mes abans de la data del mercat/fira extraordinari.

Art. 5. Del nombre de parades

L'Ajuntament establirà anualment el nombre total màxim de parades de venda, les dimensions i les característiques, tenint en compte les disponibilitats d'espai físic a les zones que preveu l'article 3. També es poden establir percentatges de parades destinades a la comercialització de diferents productes, amb la finalitat d'assegurar una oferta comercial de qualitat, variada i racional.

En tot cas, cap parada podrà superar una extensió de 20 mt2, excepció feta de les parades col·lectives.

Art. 6. De l’adjudicació de les parades

L'adjudicació de les parades s'estableix per un termini màxim d'un any.

La vigència de la llicència finalitzarà, en tots els casos, el 31 de desembre de cada any.

Les autoritzacions per als mercats no permanents extraordinaris seran sempre per termini i espai concret i únic, no renovables.

Art. 7. De la renovació de les llicències per als mercats setmanals dels dissabtes i dijous.

Els comerciants interessats en la renovació de les llicències per a l’any següent, hauran de sol·licitar la mateixa durant el mes d’octubre de cada any.

Art. 8. De les dates de petició per al mercats setmanals dels dissabtes i dijous.

Per accedir a la renovació que preveu l'article anterior, s'ha de presentar la sol·licitud corresponent, acompanyada de la documentació que exigeix l'article 4, en el termini comprès entre els dies 1 i 31 d’octubre de cada any. Les peticions de noves autoritzacions s'han de presentar entre els dies 1 i 15 de novembre de cada any. La manca de pagament constitueix una causa de denegació de la renovació, sense que aquesta denegació tingui en cap cas caràcter sancionador.

Art. 9. De la renúncia per als mercats setmanals dels dissabtes i dijous.

Si el comerciant no sol·licita la renovació en el termini que especifica l'article anterior, s'entén que renúncia a la llicència, la qual restarà extingida automàticament el dia 31 de desembre de l'any corresponent. No s'admet en cap cas una renovació tàcita, i en el supòsit que la sol·licitud de renovació, amb tota la documentació completa, es presenti fora del termini previst, tindrà el tractament propi de les sol·licituds d'obtenció de llicència per primera vegada.

Art. 10. De l’obligació de satisfer les taxes

Un cop satisfetes les taxes municipals establertes, s'assignarà el lloc de la parada.

En el cas que s’hagi autoritzat l’abonament fraccionat de la taxa fixada, amb el primer pagament s’assignarà el lloc de la parada i s’emetrà una llicència temporal i quan s’efectuï, dins termini, el pagament de la totalitat de la taxa s’emetrà la llicència definitiva, que finalitzarà el 31 de desembre. L’impagament de la taxa dins el termini establert suposarà la renúncia a la llicència, la qual restarà extingida automàticament al dia següent de la data màxima de pagament.

Art. 11. De la llista d’espera per als mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.

Existirà una relació o llista d'espera en la qual s'inscriuran totes les sol·licituds registrades dins termini, a les que no s’hagi concedit autorització per manca de llocs disponibles.

Aquesta relació o llista tendrà el caràcter de pública i serà publicada a la pàgina web municipal.

L'adjudicació dels llocs disponibles es fa seguint l'ordre de prioritat següent:

a) Primer, tenen prioritat els venedors de productes de producció pròpia, ecològics i fets amb dignitat d’acord amb els criteris de comerç just. No tendran consideració de ‘producció pròpia’ les parades de menjar preparat si no es tracta d’elaboració amb aliments primers de producció pròpia.

b) Segon, seguint els criteris de venedors de productes autòctons i aquells que en un moment determinat pugui establir la Junta de Govern Local.

c) Tercer, per ordre cronològic de presentació al registre municipal de les sol·licituds.

Art.12. De les vacants per als mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.

La relació o llista de les sol·licituds que no hagin estat ateses es renovarà cada any i s'utilitzarà per cobrir les vacants que es puguin produir durant aquest període.

Art. 13. De la credencial

Les peticions de concessió de llicència i de renovació, i també les de traspassos i modificacions pel mercat setmanal, les resoldrà el batle o el regidor delegat.

Una vegada s'hagi concedit la llicència corresponent al comerciant, se li lliurarà una credencial amb la seva fotografia, nom i cognoms o raó social, el número de lloc adjudicat, els productes concrets que pot comercialitzar i una direcció per possibles reclamacions. La credencial ha d'estar sempre en poder de la persona interessada i s'ha d'exhibir al públic, de manera visible i permanent, a la parada de venda.

Per aquest motiu, en el moment de recollir la credencial, l’interessat aportarà la seva fotografia tipus carnet, i la de les persones autoritzades si n’hi ha, que s’adjuntaran i segellaran a la credencial esmentada.

Capítol III.

Titularitat, transmissibilitat i canvi del lloc de venda

Art. 14. De la identitat del venedor

La llicència municipal per exercir la venda ambulant és personal, però en nom del comerciant titular poden exercir l'activitat el seu cònjuge, la parella estable i els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat. També els empleats que estiguin donats d'alta a la Seguretat Social per compte del titular. La identitat del venedor substitut s'ha de comunicar prèviament i per escrit a l'Ajuntament.

En supòsits d'urgència sobrevenguda justificable, el venedor substitut ho comunicarà a l'encarregat municipal a l'inici del mercat, podent ser requerit perquè es presenti justificació documental en el termini de 10 dies.

Art. 15. De la naturalesa de les llicències

Les llicències:

-Són personals i intransferibles, amb les excepcions que s'estableixen a l'article 18 d'aquesta ordenança.

-Tenen un període de vigència anual dels mercats semipermanents dels dissabtes i dijous, de 1'l de gener fins al 31 de desembre.

Art 16. De la transmissibilitat de les llicències per al mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.

La llicència és intransferible, amb les excepcions que es concreten a continuació:

Per actes entre vius entre el seu cònjuge, la parella estable i els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat del titular de la llicència original, sempre i quan s'acrediti la situació de jubilació o d'invalidesa permanent del titular autoritzat.

La sol·licitud de transmissió de la llicència s'ha de fer mitjançant una instància explicant els fets i l'han de signar el cedent i el cessionari.

Per actes per causa de mort, en el cas de defunció del titular autoritzat de la parada, i sempre que ho sol·liciti la persona legalment successora dins del termini màxim de dos mesos a partir de la defunció.

En cas de defunció, la sol·licitud l'ha de presentar un successor legal, amb renúncia escrita i expressa de tots els altres possibles successors.

A la petició, en ambdós supòsits, cal adjuntar-hi tota la documentació que preveu l'article 4 i, a més, la que acrediti el grau de parentesc o de relació existent o la condició de successor legal.

En cas de malaltia temporal del titular no hi pot haver transmissió de la llicència, sinó només una possible substitució, que ha de ser degudament autoritzada pel titular, en favor del cònjuge, la parella estable, els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat o els empleats que estiguin donats d'alta a la Seguretat Social per compte del titular.

La malaltia s'ha de justificar mitjançant el corresponent informe mèdic de baixa i, si és necessari, la justificació s'ha de renovar trimestralment.

Si el titular de la llicència és una persona jurídica, no es pot transmetre la llicència.

Art. 17. De les comissions de consulta

Els venedors poden constituir comissions de consulta com a forma especial de relació amb l'Ajuntament. En cap cas el nombre d'interlocutors que representin els venedors superarà els cinc membres.

L'Ajuntament podrà realitzar consultes i establir acords de col·laboració amb associacions de comerciants ambulants o de comerciants estables, legalment constituïdes.

 Capítol IV.

Drets i deures dels titulars dels llocs de venda

Art. 18. Del personal autoritzat de l’Ajuntament

Els titulars de les llicències de venda estan obligats a complir totes les instruccions organitzatives i de funcionament que els indiqui el personal autoritzat de l'Ajuntament.

Art. 19. De les parades de venda

Els venedors han d’instal·lar les seves parades o llocs de venda, que han de ser desmuntables o transportables, amb els seus propis mitjans, i han de deixar neta la parada amb les degudes condicions de seguretat, higiene i protecció exigides per la normativa específica vigent.

Art. 20. De l’espai ocupat

El venedor autoritzat està obligat a ocupar estrictament l'espai que tingui assignat, que serà sempre el mateix, sense que pugi ocupar cap altre lloc ni envair els espais destinats a passos, passadissos, altres parades, accessos a locals comercials, habitatges i edificis d'ús públic. Les parades han de guardar l'alineació anterior i posterior corresponent.

No obstant això, l'Ajuntament pot modificar l'espai concret assignat, de forma temporal o definitiva, quan existeixin raons objectives que ho aconsellin (execució d'obres, modificació dels usos dels vials públics, celebració d'actes especials, etc.), sense que aquests canvis donin dret a tenir cap tipus indemnització.

Art. 21. Del mobiliari urbà

Resta expressament prohibit el desplaçament d'elements del mobiliari públic urbà, amb independència del motiu que determini aquesta conducta.

Art. 22. Del taulell

No es permet la venda de mercaderies que es col·loquin directament damunt del terra o paviment. És obligatori l'ús d'un taulell d'una alçada no inferior a 70 cm respecte del nivell del sòl, tret dels casos d'articles que per les seves característiques especials, se'n puguin exceptuar.

Art. 23. De les obligacions dels venedors amb la seva parada

Els venedors estan obligats a complir les normes de la policia urbana, no causar molèsties al veïnat, i han de mantenir net el recinte del mercat. No poden llençar-hi o deixar-hi papers abandonats, caixes, embalatges o d'altres deixalles. El dipòsit dels residus s'ha de fer d'acord a les normes que

dicti l’Ajuntament i respectant els criteris de recollida selectiva.

Art. 24. De la contaminació acústica

Es prohibeix que els venedors produeixin tota mena de sorolls molestos i facin publicitat mitjançant qualsevol tipus d'aparell amplificador, així com fer propaganda o publicitat abusiva que atempti contra els drets dels veïns o d'altres comerciants.

Art. 25. Dels vehicles

No es permet deixar vehicles, remolcs o materials fora de l'espai de cada parada quan ja s'hagi fet la instal·lació. Se n'exceptuen els vehicles que formen un sol cos amb la parada de venda els quals, per tant, tenen a tots els efectes la condició de parada ambulant.

Art. 26. De les absències

Els venedors queden obligats a comunicar a l’Ajuntament les absències previsibles que siguin justificades, amb antelació a la celebració del mercat en què preveuen la seva absència.

Capítol V.

Condicions especials dels llocs de venda de productes d'alimentació

Art. 27. Dels llocs de venda dels productes d’alimentació.

Les parades de venda de productes alimentaris es sotmeten als requisits especials següents:

-Tot el personal al servei de les parades ha de tenir la formació adequada que estableix la normativa vigent.

-No s'autoritza la venda de productes alimentaris que no compleixen els requisits a què es refereix la normativa comercial i sanitària vigent en cada moment.

-Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments estaran en bon estat i hauran de permetre fàcilment la seva neteja i desinfecció.

-Caldrà disposar del material adequat per a la neteja i desinfecció de l'equip i de les eines de treball, així com per a la neteja dels aliments.

-Caldrà disposar de les instal·lacions o dispositius necessaris per al manteniment i la vigilància de les condicions adequades de la temperatura dels productes alimentaris.

-Les instal·lacions elèctriques s'han d'adaptar a la normativa vigent. En cap cas, l'Ajuntament donarà corrent elèctrica.

-L'exposició visible al públic de les balances, amb el preu i el pes individuals de les especialitats i productes que s'expedeixen és obligatòria. S'ha de fer constar clarament el preu corresponent a cadascuna de les varietats que s'exposin per a la venda. També s'ha de fixar sobre la mercaderia, de manera visible, una bandereta, cartell o nota que s'ajusti a les normes sanitàries amb el preu per quilogram, dotzena, peça o qualsevol porció de pes o quantitat, i la condició i classificació de l'article.

-El venedors no podran fumar a les parades i hauran de disposar del carnet de manipulador d’aliments.

Capítol VI.

Normes relatives al règim tributari.

Art. 28. Del pagament

El pagament de les taxes municipals s’ha de fer en la forma i terminis assenyalats per la corresponent ordenança fiscal.

Capítol VII.

Horari i calendari dels mercats periòdics de venda no sedentària al terme de Sóller.

Art. 29. Del dia i de les hores per al mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.

El mercat de venta no sedentària de Sóller és fa tots els dissabtes de l’any, amb les excepcions següents: el segon dissabte de maig i els dissabtes que coincideixin amb la festa patronal del municipi (24 d’agost). Quan el dissabte coincideixi en festiu, i si les circumstàncies ho aconsellen, la Junta de Govern Local podrà decidir que no n’hi hagi

L'horari del mercat queda establert de 8 a 14 hores.

El muntatge de les parades i la descàrrega de productes s'ha d'efectuar entre les 6 i les 8 hores i la càrrega i neteja entre les 14 i les 15 hores.

Durant les hores restants es prohibeix l'entrada i sortida de vehicles a l'espai acotat.

El mercat de venda no sedentària del Port de Sóller és fa tots els dijous de l’any, excepte que coincideixi en festiu i la Junta de Govern Local decideixi que no n’hi hagi.

Amb el mateixos horaris i normes que el de Sóller.

Art. 30. Dels canvis per al mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.

L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els canvis que consideri necessaris per motius d'interès públic, per canvis de circumstàncies o per incompliment de les disposicions establertes en aquesta ordenança o en la legislació aplicable, sense que en cap cas les variacions donin lloc a cap tipus d’indemnització o a compensació de cap mena.

Art. 31. De l’ordre públic

La Policia Local té cura del manteniment de l'ordre públic a la zona ocupada pel mercat no permanent, i ordena el trànsit i l'estacionament en el seu espai. També col·laborarà amb les persones que l'Ajuntament designa com a encarregades del mercat no permanent. La Policia vigila i garanteix que els titulars de les llicències que es concedeixen compleixin allò que disposa aquesta ordenança.

Capítol VIII.- Mercat ocasional, de productes manufacturats i de temporada (de l’exercici de venda)

Art. 32.- Horaris, dies de celebració del mercat ocasional.

Els mercats ocasionals, de productes manufacturats i/o temporada són aquells que es celebren en el terme municipal de Sóller en diumenges o dies expressament autoritzats, durant les èpoques de major afluència de visitants, atès el caràcter turístic del municipi i amb la finalitat de promocionar el producte autòcton i d’elaboració pròpia.

Les dates i els horaris del mercat ocasional, així com el període per a presentar sol·licituds, es designaran per acord de Junta de Govern Local amb un mínim de DEU dies abans i el el termini autoritzat s’haurà d’especificar en la llicència d’ocupació, i podran variar segons el tipus de mercat, els seus productes i les circumstàncies i finalitat de la concessió.

En tot cas, correspondrà a l’Alcalde, a proposta del Cap de la Policia Local, la facultat de modificar les horaris d’obertura i de tancament per motius d’interès públic, comercial o de força major.

Amb caràcter general les llicències d’ocupacions en període estival a Sóller es concediran d’acord amb el següent horari:

De 1 de juny a 30 de Setembre, de 9h a 14h. El muntatge de les parades s’ha d’efectuar entre les 6 i les 9h i la càrrega i neteja entre les 14h i les 15h.

Art. 33.- Llocs de mercat i ordenació del mercat ocasional

Amb caràcter general, el mercat ocasional i/o de temporada s’instal•larà a la següent localització:

- A la Plaça Constitució, sobre l’Alameda i els seus voltants. No obstant la batlia es reserva la facultat de variar dita localització de forma provisional o definitiva quan per raons d’utilitat pública o interès general així ho aconsellin, sense que això generi dret a indemnitzacions per danys o perjudicis als titulars dels llocs afectats.

Les localitzacions dels mercats extraordinaris es fixaran de forma individualitzada per Junta de Govern local.

- Es podrà autoritzar un mercat ocasional i/o de temporada en el Port de Sóller per acord de Junta de Govern Local, que també determinarà el seu emplaçament.

Per motius d’interès públic i comercial, l’Alcalde, a Proposta del Cap de la Policia Local, podrà modificar la ubicació/ situació del lloc del mercat, així com de les parades que per motius temporals o provisionals siguin adients.

Qualsevol nou mercat ocasional, correspondrà determinar la seva autorització i emplaçament a l’Alcalde.

Art. 34.- . Productes

Amb caràcter general, els productes autoritzats per a la venda en mercats ocasionals seran els següents:

a) Aliments i productes artesans o de producció pròpia

b) Productes autòctons o tradicionals

c) Activitats i produccions artístiques

d) Articles de brocanter o antiguitats

e) Altres articles autoritzats per l’Ajuntament

Art. 35.- Condicions de les parades

Els titulars de les parades hauran d’instal•lar-se en el lloc i dins el límit establert per l’Ajuntament i tindran com a grandària les mides concedides en la llicència municipal.

Per terme general les dimensions seran mòduls de 1,5 metres o 2 metres de llarg per 2 d’ample, i es podrà autoritzar a una mateixa persona la col·locació de 2 mòduls de 1,5 metres de llarg per dos d’ample.

Quan el tipus de mercat ho requereixi les dimensions màximes seran les que corresponguin per l’amplitud de l’oferta i per les pròpies limitacions de l’espai disponible. En cap cas la llargada màxima de les parades serà superior a 6 metres, havent de respectar entre elles mig metre en concepte de pas.

Els marxants i/o artesans no podran penjar en les marquesines o veles de les parades, ni puntals, ni mercaderies, ni productes que puguin representar algun perill per als vianants, o els puguin obstaculitzar el pas.

En cas d’utilitzar qualsevol sistema d’il·luminació artificial pròpia, procuraran que no dificulti el pas, ni representi cap perill per al públic.

Capítol IX

Règim sancionador.

Art. 36. De les infraccions

L'incompliment de les disposicions que conté aquest Reglament constitueix una infracció que es classifica en lleu, greu o molt greu.

Art. 37. De les infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

- No tenir la llicència i altres documents que emparen l'exercici de la venda ambulant a disposició del personal del mercat, i/o no tenir col·locada en lloc visible i permanent la corresponent autorització.

-Tenir les instal·lacions i elements materials dels llocs de venda en mal estat.

- Emetre sorolls molestos per al públic en general o altres venedors.

- La desobediència a l’autoritat municipal, agents o encarregats del mercat quan les ordres donades ho fossin verbalment.

- No ocupar la parada sense previ avís, excepte en cas de força major.

- Qualsevol altra contravenció d'aquesta ordenança que no es prevegi expressament com a infracció greu o molt greu.

- Cobrir amb tendals, teles o voladissos fora dels perímetres autoritzats.

Art. 38. De les infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

-Muntar, desmuntar i retirar les instal·lacions fora de l'horari fixat.

-El desplaçament o modificació de mobiliari urbà.

-Modificar la configuració, grandària, o ocupació dels llocs, sense ajustar-se a les condicions de la llicència, excepte causa justificada a criteri de l'encarregat municipal.

-Vendre fora dels perímetres autoritzats o bé amb transgressió dels horaris establerts. Envair passos, passadissos o accessos a locals públics i/o habitatges.

-Ocupar un espai diferent de l'autoritzat

-Ocupar-se de la parada una altra persona sense que hagi estat degudament autoritzada.

-Defraudar en la quantitat i qualitat dels gèneres venuts.

- Comerciar articles o mercaderies diferents a les autoritzades (identificades a la sol·licitud), o de distinta procedència o elaboració del producte (importació, balear, artesana, producció pròpia i ecològica, etc.).

-Embrutar la via pública o deixar restes de mercaderies o altres deixalles quan s'hagin retirat les instal·lacions, i/o no mantenir la pròpia parada en les degudes condicions d'higiene, salubritat i conservació. També no recollir les deixalles fent l'oportuna selecció per fraccions.

-La desobediència a l’autoritat municipal, agents o encarregats del mercat no permanent quan les ordres donades ho fossin per escrit.

-No assistir al mercat durant quatre dissabtes/dijous consecutius o cinc d'alterns dins el mateix exercici, sense causa justificada i sense que s'hagi comunicat a l'Ajuntament, encara que s'estigui al corrent dels tributs corresponents. S'exclou el període normal de vacances (un mes), que també ha de comunicar-se per escrit.

Es sancionaran les absències no justificades, de més 6 dies de mercat consecutius o 8 alterns.

-Incomplir les normes de l'ordenança sobre parades de venda de productes alimentaris, sense perjudici de la possibilitat que la conducta es sancioni amb més intensitat, si així ho preveu la normativa legal sectorial aplicable.

-La reincidència en la comissió d’una infracció lleu de la mateixa naturalesa en el període de sis mesos.

-La comissió d’una tercera falta lleu en el període d’un any.

Art. 39. De les infraccions molt greus.

Es consideren infraccions molt greus:

- La comissió d'actes greus que alteren l'ordre intern del mercat no permanent, provocar baralles o discussions.

- El traspàs, arrendament, sotsarrendament o concessió del lloc de venda sense comptar amb la deguda autorització municipal, i la transmissió de la llicència sense complir els requisits d'aquesta ordenança.

- La instal·lació de llocs de venda sense llicència i/o la manca de pagament dels drets i taxes corresponents.

- Haver comès més d’una infracció greu dins el període d’un any.

Art. 40. De les sancions

La resolució dels expedients sancionadors correspon al Batle.

Com a conseqüència de les infraccions a les quals es refereix aquest capítol es poden imposar les sancions següents:

Per a infraccions lleus:

a) Advertiment

b) Multa fins a 750 Euros.

Per a infraccions greus:

a) Multa de 751 Euros fins a 1.500 Euros.

b) Suspensió temporal de l'activitat per un termini màxim de dues setmanes.

Ambdues sancions poden imposar-se conjuntament.

Per a infraccions molt greus:

- Multa de 1.501 Euros fins a 3.000 Euros.

- Suspensió temporal de l'activitat per un termini d'entre un a sis mesos.

- Extinció de l'autorització per exercir la venda ambulant a Sóller.

La sanció de multa pot imposar-se conjuntament amb la de suspensió o d'extinció.

L’extinció de l’autorització per exercir la venda no comportarà la devolució de les taxes satisfetes.

Seran d'aplicació els articles 67 i 70 de la Llei 11/2014 de Comerç de les Illes Balears, en quant a prescripció i graduació de les sanciones establertes a la present ordenança.

Art. 41. De les mesures complementàries

Sense perjudici de les facultats sancionadores a què es refereixen els articles anteriors, la Batlia adoptarà les mesures complementàries que siguin precises per a la correcció de les anomalies que poguessin produir-se, amb la finalitat d’assegurar les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei.

L’Administració municipal podrà immobilitzar o retirar els elements, materials o mercaderies vinculades a una infracció, dipositant-los sota la custòdia municipal.

En tot cas, les despeses que es derivin de l’adopció de les mesures esmentades seran a compte de l’infractor.

Disposició transitòria

Les llicències atorgades estaran en vigor fins a 31 de desembre de 2016.

En atorgar-se les properes llicències de venda anuals després de l'entrada en vigor d’aquesta ordenança, es donarà preferència als venedors ambulants que, amb anterioritat a l'aprovació i a l'entrada en vigor de l'ordenança, ja ocupaven un lloc de venda i que reuneixen les condicions que s'exigeixen a l'article 4.

Disposició derogatòria

Queda derogada expressament qualsevol normativa, ordenança o reglament municipals relatives als mercats no permanents del municipi de Sóller vigent fins aleshores.

Disposicions finals

1ª.- En tot allò no previst en la present ordenança, hom s’ajustarà al que disposa la Llei 7/85 de Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, Les Lleis de Règim Jurídic del sector públic i de Procediment Administratiu, així com la restant normativa d’aplicació.

2ª.- La present ordenança entrarà en vigor un cop que l’Ajuntament l’hagi aprovada definitivament i el text complet de la mateixa hagi estat publicat al BOIB, havent transcorregut el termini previst a l’art. 65.2 de la Llei 7/85 de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local i estarà en vigor mentre no es modifiqui o derogui expressament.