Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 6568
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) 2018
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 19 de març de 2018, adopta els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la convocatòria dels ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) 2018 i els seus annexos, que s'acompanyen a la present proposta.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2018, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Aquestes ajudes es convoquen condicionades a la cobertura pressupostària futura que s'obtindrà mitjançant modificacions pressupostàries futures. Els imports màxims seran els que s’indiquen més avall, sens perjudici que puguin ser ampliats en el supòsit d’aportacions expresses de tercers:
|
Quantia màxima |
Anualitat 2018 |
500.000 € |
Anualitat 2019 |
250.000 € |
TOTAL |
750.000 € |
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 40 dies naturals a comptar a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) .
c) La instrucció correspondrà a la senyora Helena Fonolleda Gómez, tècnica del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.
d) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:
- President: Javier Ares Garcia, conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
- Vocals:
- Miquel Truyol Olives, director insular de Medi Rural i Marí
- Titular: Guillem Simó Bordoy, interventor del CIM
Suplent: Carlos Cardona Florit, TAG del CIM
- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
- Ibai Martínez Eceolaza, tècnic agrícola del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Fca. Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del Departament de Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports
Tercer.- La notificació d'aquests ajuts es farà mitjançant la publicació de l'acte de resolució en el BOIB.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ S'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PROMOURE PRÀCTIQUES SOSTENIBLES A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES DE MENORCA (CARB)
1. Objecte
1. L’objecte d’aquesta convocatòria d'ajudes és establir compensacions per als titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment de la biodiversitat i del paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural. Les compensacions per als titulars de les explotacions estaran en funció de les actuacions no productives dutes a terme entre l’endemà del dia que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB i el 31 de març de l'any següent al de la convocatòria.
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l’illa de Menorca.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Concretament, en l'apartat d de l’article 14 del Reglament esmentat, s’estableixen les condicions que han de complir determinades ajudes dirigides a inversions no productives en favor de la consecució d'objectius agroambientals, inclòs l'estat de conservació de la biodiversitat d'espècies i hàbitats, per tal d’acollir-se a l’exempció.
En compliment de l'article 9 del Reglament (CE) núm. 702/2014, el nombre de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea) és SA.50858 (2018/XA)
4. Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. A més, estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei 42/2007 de patrimoni natural i biodiversitat, concretament en l'article 49 del capítol IV (Àrees protegides per instruments internacionals).
5. Les ajudes no es limitaran a cap tipus de producció, animal o vegetal, sempre que es tracti d'explotacions ubicades a Menorca i que compleixin els requisits establerts en la base 3. La intensitat de l'ajuda de cada compromís assumit pel beneficiari, que està dins els límits establerts al Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, així com els objectius específics que persegueix, es troben detallats en la base 7.
2. Finalitat
La finalitat d’aquests ajuts és reconèixer els serveis ambientals i culturals que genera l'activitat agrària i ramadera i crear externalitats positives a favor d’altres sectors, en afavorir amb les seves bones pràctiques culturals la conservació de la biodiversitat i el paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural.
3. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d’una explotació agrària i que es comprometin a millorar el valor paisatgístic, a reduir els possibles impactes sobre el medi ambient i el patrimoni natural, i compleixin els requisits següents:
a) L'explotació agrària ha de comptar amb un agricultor a títol principal (ATP) o agricultor professional (AP).
- S’entén per ATP el treballador autònom que obtengui almenys el 50 % de la renda de l’activitat agrària i el temps de treball dedicat a activitats no relacionades amb l’activitat agrària del qual sigui inferior a la meitat del temps total de treball.
- S'entén per AP la persona física que sent titular d’una explotació agrària, com a mínim el 50% de la seva renda total l’obtengui d’activitats agràries (inclou la pròpia transformació) o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l’activitat agrària no sigui inferior al 25 % de la seva renda total, i el volum de feina dedicat a activitats agràries i complementàries sigui igual o superior a la meitat d’una unitat de treball anual.
- Activitats complementàries: la transformació i venda directa de productes de l’explotació que una vegada elaborats no estiguin inclosos en l’annex 1 del TUE, la conservació de l’espai natural i protecció del medi ambient, les activitats agroturístiques, cinegètiques i artesanals relacionades amb l’explotació.
- La participació i presència del titular, com a conseqüència de l’elecció pública, en institucions de caràcter representatiu o en òrgans de representació de caràcter sindical, cooperatiu o professional, sempre que aquests estiguin vinculats al sector agrari.
b) L'activitat de l'explotació ha d'absorbir, com a mínim, 1 unitat de treball agrari (UTA). Per a les explotacions exclusivament de fruita, ha d'absorbir un mínim de 0,5 UTA (annex V).
c) L'explotació ha d'estar inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i les dades que hi figuren s'empraran de base per calcular els requisits per poder sol·licitar el CARB (es comprovarà d’ofici).
d) Les explotacions que sol·licitin el CARB han de tenir com a màxim una càrrega ramadera d’1,5 unitats de bestiar major per hectàrea (UBM/ha) (annex V).
e) Les explotacions ramaderes han de complir el pla de gestió de dejeccions ramaderes, en el qual s'han de tenir en compte el nombre i l'espècie del bestiar de l'explotació, les rotacions de les pastures, les hores d'estabulació, la distribució dels fems, etc. Aquest pla l'ha d'haver realitzat un tècnic competent (annex I) i s'ha de presentar en el moment de justificar l’ajut concedit, sempre que no s'hagi presentat anteriorment.
f) L'explotació es compromet a no utilitzar llavors transgèniques de blat d’indi ni d’altres plantes en cap dels cultius que realitzi ni per destinar a l’autoconsum del bestiar, ni per venda, ni de forma experimental (annex I).
2. S’entén per titular d’una explotació agrària qualsevol persona física o jurídica, agrupacions de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que exploti agrícolament una o més finques rústiques.
S'entén per hàbitat fràgil o singular una part de l'ecosistema que ocupa una població d'animals o plantes que tenen un especial interès o que veu amenaçada la seva conservació. És el lloc en el qual es compleixen les condicions més importants perquè una espècie d'éssers vius hi pugui viure. Amb la conservació dels hàbitats fràgils o singular, es pretén preservar les espècies, conservant així la biodiversitat.
3. Els requisits prevists en el punt 1 d’aquest article s’han de complir prèviament a la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’han de mantenir fins que acabi el termini de justificació dels ajuts. Només es pot presentar una sol·licitud per explotació i agricultor.
4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
- Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).
- Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(La Tresoreria del Consell Insular verificarà d'ofici el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributaries del CIM.)
- Les persones o entitats subjectes a una ordre de recuperació pendent després d’una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.
- Les empreses en crisi, com es defineix a l’article 2 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empresa en crisi, d’acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).
4. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
2. L'import de l'ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacional, el cost total de l'activitat objecte de subvenció, ni els límits establerts a l'art. 14.14 del Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, comportarà la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins ajustar-se a aquest límit.
4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o aportar fons propis.
5. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.
2. Amb la sol·licitud, s’ha de presentar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si és persona física, DNI i, si escau, el DNI del representant.
b) Si és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l’entitat i del DNI del representant.
c) Còpia del certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant, si escau.
d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre.
f) Declaració de complir les bones pràctiques agràries i els requisits legals de gestió (inclosa en l'annex I).
g) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l’art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d’acord amb el model que consta en l’annex II, signat per cada un dels sol·licitants.
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'annex I).
i) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s’ha de fer constar expressament.
Documentació específica:
j) Còpia dels documents que acreditin la titularitat de l’explotació (si el titular ja està inscrit al RIA, es comprovarà d'ofici).
k) Còpia del justificant de pagament del darrer rebut de la Seguretat Social o altra documentació acreditativa per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a.
l) Còpia de la documentació corresponent a la darrera declaració de renda efectuada o altra documentació adient per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a. En cas de persona jurídica, el certificat de retencions de l'empresa, el resum d'IVA i l'impost de societats.
m) En cas d'acollir-se a algun increment de l'apartat 6.2:
a. Còpia de la documentació que acrediti si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari per un mínim de mitja jornada.
b. Còpia del certificat de la institució que hagi realitzat l'estudi previst en l'apartat 6.2 b.
c. Còpia del certificat de l'entitat amb la qual es tengui subscrit l'acord de custòdia o certificat expedit pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica -CBPAE- en cas d'agricultura ecològica.
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, e i i quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l’LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 5, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.
Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se’l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.
6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció
1. L'import de la prima que s'ha de percebre es computarà en virtut dels compromisos que adquireixi el beneficiari (vegeu punt 7).
2. La quantia base màxima per beneficiari és de 3.500,00 € per explotació. A aquesta base s’hi podrà sumar:
- Un 15 % si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari a jornada complerta.
- Un 5 % en el cas de la participació d'estudis amb administracions públiques o altres entitats que tenguin per objecte l'estudi, la reserva i l'anàlisi de temes relacionats amb finques de Menorca.
- Un 15 % en el cas que el titular de l’explotació tengui subscrit un acord de custòdia de territori o quan es tracti d'explotacions de producció ecològica.
En qualsevol cas, la quantia màxima no podrà superar l'import de 4.725,00 €.
7. Criteris de valoració
1. Els criteris de valoració per computar l'import de l'ajut estaran en funció dels compromisos que assumeixi el titular de l'explotació. Aquests compromisos tenen una incidència directa en la conservació del valuós paisatge rural, tant pel que fa als elements etnològics i a les construccions tradicionals, com a la conservació i millora de la biodiversitat.
Compromís |
Actuació |
Objectius |
Descripció |
Import |
||
Mesures ambientals i paisatgístiques |
||||||
Hàbitats fràgils o singulars |
Protecció de l'hàbitat i l'entorn (15 m) |
-Manteniment biodiversitat -Millor qualitat d'aigua (zones humides) |
No llaurar ni l'hàbitat ni l'entorn. No aportar-hi aigua de reg. No emprar herbicides ni fitosanitaris. |
400 €/hàbitat |
||
Beurades Passos de bestiar |
Ambientalitzar |
Manteniment fauna auxiliar i biodiversitat |
Beurades: posar rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar caigui a les beurades en pugui sortir. Posar punts d'aigua arran de terra i integrar la beurada al paisatge. Passos: reblir amb grava o terra i posar rampa perquè tortugues i eriçons puguin sortir-ne en cas de caure-hi. |
300 €/beurada 150 €/pas de bestiar |
||
Control biològic |
Control biològic
Confusió sexual |
-Disminució de la contaminació sòl/aigües -Manteniment biodiversitat i fauna auxiliar |
Col·locació de trampes o mosquers per fer un control de les plagues per captura massiva o confusió sexual. Dins el preu s'han computat part del cost de les trampes, la matèria activa i les hores de feina per a la seva col·locació. |
350 €/ha 350 €/ha |
||
Voreres |
Eixermar |
-Millora del paisatge -Millora del rendiment dels cultius |
Eixermar la vegetació que creix damunt les parets mitjançant dalls, desbrossadores o motoserres. Retirada de la vegetació i eliminació d'aquesta mitjançant cremes o triturades. |
2,5 €/m |
||
Boscarrons |
Neteja i poda |
- Millora del paisatge - Manteniment del mosaic agroforestal - Manteniment de la biodiversitat |
Esporgada inferior amb xerrac manual, motoserra o destral, de l'arbrat i la vegetació arbustiva, desbrossament de part del sotabosc. |
2,00 €/m2 |
||
Barreres |
Adquisició i col·locació |
-Millora del paisatge -Facilitat de gestió del bestiar |
Comprar i col·locar barreres fetes d'ullastre, tradicionals de Menorca |
60 % cost sense IVA |
||
Elements etnològics |
Rehabilitar Eixermar Substitució de peces |
-Millora del paisatge -Facilitat de gestió del bestiar |
Restaurar elements etnològics ubicats dins la finca. |
60 % cost sense IVA |
||
Varietats locals |
Fruita |
-Manteniment de la diversitat genètica -Increment de la resistència a plagues i sequera -Diversificació de la producció |
Cultivar varietats de fruita de Menorca reconegudes al Banc de Llavors de Menorca i en la relació de varietats amb risc d'erosió genètica de les Illes Balears. |
300 €/ha |
||
Apicultura |
Tenir casetes d'abelles (mínim 5) |
-Millora de la pol·linització -Diversificació de productes/mercat |
Ubicar casetes d'abelles a les finques per afavorir la pol·linització. Les casetes poden anar a nom de l'explotació o d'un apicultor. En aquest cas, l'explotació ha de figurar com a ubicació a la cartilla de l'apicultor. |
300 € |
||
Rotació cultius |
“Tres sementers” amb un terç de lleguminosa obligatòria |
-Millora en la gestió de pastures -Manteniment del mosaic agroforestal -Manteniment de la biodiversitat -Millora de condicions del sòl -Millor protecció contra plagues -Control de contaminació d'aigües |
Fer rotació de conreus. La superfície dedicada a fer la rotació ha de tenir les característiques agrològiques apropiades tan per al cereal com per a la farratgera i la pastura (TA). Es pagarà per hectàrea i tindrpà dret a percebre l’ajuda tota la superfície que estigui dins la rotació escollida. |
40 €/ha |
||
Mesures per a la millora de gestió |
||||||
Itineraris de pas |
Permetre el pas per camins existents de l'explotació |
-Millora de la funció social -Foment del senderisme responsable, sensibilització social |
Permetre l’accés a les finques a particulars amb mobilitat sostenible. |
400 € |
||
Formació |
Assistir a cursos i jornades |
-Millora dels coneixements agronòmics i millors pràctiques de gestió |
El titular de l'explotació ha de realitzar 20 h de formació relacionades amb la gestió de l'explotació agrària. |
150€ |
||
Mesures en eficiència energètica |
||||||
Elements etnològics hidràulics |
Restaurar element |
-Millora del paisatge -Protecció contra l'erosió -Millores en la gestió de l'aigua |
Recuperar per al seu ús elements etnològics hidràulics. P. e. condicionar els aljubs per recuperar el seu ús d'emmagatzematge d'aigua. |
80 % cost damunt factura sense IVA |
||
Bombes solars d'extracció d'aigua |
Compra i instal·lació |
-Increment de l'eficiència energètica -Millora en la gestió del bestiar |
Compra i instal·lació de bombes d'extracció d'aigua que s'alimentin amb energia solar |
80 % cost damunt factura sense IVA |
||
Plaques solars tèrmiques |
Compra i instal·lació |
-Increment de l'eficiència energètica |
Compra i instal·lació de plaques solars tèrmiques |
80 % cost damunt factura sense IVA |
||
Síquies |
Neteja Rehabilitació de murs |
-Millora del paisatge -Disminució del risc d'inundació -Protecció contra l'erosió |
Llevar terra i vegetació de síquies. L'import anirà en funció de l'amplada de la síquia: Fins a 1 m d'amplada Entre 1 i 2 m Més de 2 m d'ampla En cas de síquies paredades, s'incrementaran els imports en un 50 %. |
5 €/m 7,5 €/m 10 €/m |
||
Torrents* |
Neteja Rehabilitació de murs |
|
Llevar terra i vegetació dels torrents seguint el pla de gestió realitzat per l'Administració competent |
20 €/m |
||
*En cas de torrents de competència de l'Administració hidràulica de les Balears, cal tenir un certificat de col·laboració per poder-hi fer actuacions. |
8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.
A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. En cas de les actuacions que no comportin despeses directa, la justificació s'ha de fer a través de l'informe previ. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base dotzena (Justificació de les despeses). En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.
2. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i les despeses de procediments judicials.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o altres de semblants.
3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
a) Quan l'import de la despesa subvencionable sigui superior a 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per a la contractació menor), s’han de presentar tres pressuposts.
b) Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s’escau, la part que s’imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
9. Inspecció prèvia
Després que s'hagi presentat la sol·licitud, i prèviament a la resolució dels ajuts, per tal de comprovar que les actuacions per a les quals es demana l’ajut no s’han iniciat, es farà una inspecció prèvia.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
- Vocals:
- Director insular de Medi Rural i Marí
- Titular: interventor del CIM
Suplent: TAG del CIM
- Cap de negociat de Sa Roqueta
- Tècnic agrícola del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Tècnica mitjana de gestió del Departament de Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports
11. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts
1. Aquests ajuts s'han de concedir d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. Posteriorment, les bases i la convocatòria d'aquests ajuts s'han de comunicar mitjançant l'aplicatiu web de notificació/comunicació de la Comissió Europea, d'acord amb l'art. 3 del Reglament (CE) Núm. 794/2004, en el format resumit i normalitzat que s'estableix en l'annex II del Reglament aplicable a aquests ajuts.
Una vegada la Comissió envii l'avís de recepció amb el número d'identificació de l'ajut, el text de la convocatòria i la resta de la documentació que es requereixi, amb la referència de la identificació esmentada, es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà en el BOIB l'esmentada identificació, conjuntament amb les bases i la convocatòria, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
3. La instrucció correspon al personal tècnic del departament competent en matèria d’agricultura, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de l’instructor de l’expedient. L'instructor citarà els sol·licitants per tal d'ubicar i fixar els compromisos que han d'executar. Si es detecten deficiències esmenables, s'han de notificar als afectats per tal que les esmenin en un termini màxim de deu dies comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació.
5. La persona responsable de la instrucció ha d'elaborar un informe que acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en cada convocatòria. També ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants.
6. Un cop emès l’informe esmentat en el punt anterior, la Comissió Avaluadora examinarà la proposta de resolució, que ha d’anar acompanyada de l’expedient complet, i informarà sobre la proposta de resolució per a la distribució dels fons. Si alguna sol·licitud, segons l’informe emès pel Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, no compleix els requisits establerts, es proposarà de denegar l'ajut al sol·licitant.
7. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.
8. La concessió dels ajuts s’ha d'aprovar per acord del Consell Executiu a proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
9. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar a cada exercici.
10. Quan la quantia de l’ajut que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
11. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
12. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP)
12. Justificació i abonament dels ajuts
1. L’abonament de la prima global dels ajuts que es concedeixin a l’empara del CARB es farà efectiu quan s'hagin executat totes les accions objecte de subvenció, i es pagarà un cop els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera hagin emès un informe de compliment final dels compromisos.
Si l’informe de compliment final dels compromisos que emetin els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera determina que no s’han complert totes les accions que constitueixen l'objecte de subvenció, només es pagarà la part executada, sense perjudici que s’apliqui, si escau, el que disposen els articles 34.3.2, 37 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 89 del Reial decret 887/2006, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei anterior, i els articles 43 i 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i garantint en qualsevol cas el dret de l’interessat a l’audiència.
2. Les sol·licituds de pagament, que s'han de presentar d’acord amb el model que consta en l’annex III, han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Factura justificativa i comprovant de pagament en el cas de compromisos que es computin amb un percentatge damunt el cost sense IVA.
b) Pla de dejeccions ramaderes.
c) Documentació que acrediti les hores de formació, en cas d'escollir el compromís de formació.
d) Documentació que acrediti haver col·laborat en un estudi, si s'escau.
3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
4. El termini màxim per justificar l’acompliment dels compromisos adquirits serà el 31 de març de l'any següent al de la convocatòria, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d’al·legar per escrit abans que acabi aquest termini. A la vista de l’anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
5. La justificació dels ajuts en els quals no s’auxiliï cap inversió s’efectuarà mitjançant informe d’execució favorable del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
6. La justificació dels ajuts en els quals s’auxiliïn despeses d’inversió es farà mitjançant factures. Sens perjudici de l’anterior, els tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera podran fer les comprovacions que considerin necessàries.
7. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s’ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.
8. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
9. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies (art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).
10. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
11. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
12. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
1. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.
2. Realitzar l’activitat objecte de subvenció d’acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.
3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.
5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.
6. Fer constar el logo del Consell Insular de Menorca en la realització de l’activitat subvencionada i participar en les mesures de difusió que dugui a terme el CIM. Fer constar el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ésser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades. (sempre que la candidatura sigui vigent)
7. Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de bens inventariables, s'ha de destinar el be al fi concret pel qual se li ha concedit la subvenció durant un període de dos anys. En cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.
8. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
L’acreditació no serà necessària quan s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
9. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
10. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
14. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris
1. Un cop efectuada la sol·licitud per formular el CARB, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.
2. Tots els compromisos i les obligacions d’un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.
3. Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'inciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar en tot cas el grau d'incompliment.
Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es farà una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
- En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè es inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s’ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
- En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
- Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i el logotip de la candidatura de la UNESCO, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada (sempre que la candidatura sigui vigent).
- Si no es manté l'activitat durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
- Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l’ajut s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor. La disminució segons la gravetat serà d’un 5 % per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i un d'15 % en casos molt greus.
En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars
17. Comissió de Seguiment
1. Es podrà crear una comissió de seguiment d'aquesta convocatòria d'ajuts. La funció d'aquesta comissió de seguiment serà avaluar el compliment dels objectius del CARB, es reunirà entre l'aprovació de la convocatòria i dia 31 de març de l'any següent al de la convocatòria i elaborarà un informe. La Comissió de Seguiment vetllarà pel grau d'execució dels fons destinats al CARB.
2. La Comissió de Seguiment la integraran els membres següents, que seran nomenats pel conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
President: conseller del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
Secretari: director insular de Medi Rural i Marí
Vocals:
- Tres representants de les OPA de Menorca
- Un/a representant d'una associació per a la defensa de la natura
- Un/a representant d'ASHOME
- Un/a representant de l’Institut Menorquí d’Estudis
- Un/a tècnic de l'Àrea d'Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports del CIM
- Un/a tècnic de l'Àrea de Medi Rural i Marí del Consell Insular de Menorca
- El/la director/A de l’Agència de la Reserva de Biosfera
18. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
- Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
ANNEX I: Sol·licitud d'ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (consta en l'expedient)
ANNEX II: Declaració responsable (consta en l'expedient)
ANNEX III: Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida (consta en l'expedient)
ANNEX IV: Declaració responsable d'altres ajuts rebuts (consta en l'expedient)
ANNEX V: Taules de conversió per al càlcul de les UBM i UTA absorbides per una explotació amb sistema d'agricultura convencional i ecològica (consta en l'expedient)
Interposició de recursos
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma
El Secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón