Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6440
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de centre de formació d’activitats agroramaderes i de jardineria per a persones amb discapacitat, en la parcel·la 188 del polígon 4 TM Marratxí promogut per Congregació Hermanas Franciscanas Hijas de la Misericordia-Centro Ocupacional Isla (38a/17)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de juny de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de centre de formació d’activitats agroramaderes i de jardineria per a persones amb discapacitat, en la parcel·la 188 del polígon 4 TM Marratxí promogut per Congregació Hermanas Franciscanas Hijas de la Misericordia-Centro Ocupacional Isla, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte es troba inclòs a l’ Annex 2. Grup 7. Altres projectes: punt 13. Equipaments sanitaris, docents i esportius no prevists en el planejament urbanístic amb una ocupació de parcel·la inferior a 2.700 m2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, raó per la qual s’ha de tramitar d’acord amb l’article 45 i següents, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental, com avaluació d’impacte ambiental simplificada.

2.Descripció i ubicació del projecte

L’objecte del projecte és legalitzar, reorganitzar, demolir i ampliar les actuals instal·lacions (granja escola amb activitat agroramaderes) construint aules a l’edifici principal per utilitzar-lo com a centre de formació teòrico-pràctica d’activitats agrícoles, ramaderes i de jardineria per a persones amb discapacitat.

Actualment les instal•lacions s’utilitzen per realitzar només la formació pràctica per a persones amb discapacitat, com a granja escola per a grups d’escolars, gent gran o associacions a fi que aquests col·lectius puguin conèixer l’activitat agrícola, facin tallers i coneguin els animal des granja (someres, cabres, porcs, etc) i com a activitat agroramadera per producció d’ous ecològics i hort. La capacitat màxima de l’establiment serà de 144 persones.

D’acord amb el projecte, la superfície construïda actualment és de 388,8 m2, dels quals 183,8 m2 corresponen a l’edifici principal. La superfície ocupada pel conjunt de construccions i instal·lacions és de 917,2 m2 (incloent porxades, safareig, piscina, 8 soleres de diferents superfícies, etc). Amb el projecte, la superfície total ocupada per les construccions i instal•lacions passarà de 917,2 m2 a 860,6 m2, ja que s’han eliminat diferents soleres i petites edificacions.

Es pretén realitzar una derivació individual soterrada de 342 m que es connectarà a un comptador que s’instal•larà al costat del CT 14019 “Sa Comuna” i s’eliminarà el dipòsit de gasoil de 1.000 l de capacitat que abasteix actualment el generador o bé si aquest es mantindrà a la finca.

3.Avaluació dels efectes previsibles

S’identifiquen i es valoren els impactes, tot i que no es fan servir els criteris establerts a la Llei, raó per la qual es tracta d’una valoració subjectiva. S’indiquen els impactes durant les obres, funcionament i clausura del projecte. Els principals impactes es produiran durant la fase de construcció especialment sobre la qualitat acústica i atmosfèrica i pels residus. Durant la fase de funcionament els principals impactes es produiran per l’alteració del paisatge de la zona, generació de renou, residus i abocaments, fuites de oli o benzina i algunes activitats lligades a la activitat agroramaderes com  la gestió dels residus dels animals que poden produir filtracions al sòl i de les activitats agroramaderes.

En efecte, les activitats agroramaderes poden produir una sèrie d’impactes ambientals que és recomanable evitar. Si no es gestiona de manera adequada els residus dels femers, es pot produir contaminació del sòl i de les aigües subterrànies.

Cal tenir en compte que el projecte s’ubica en una zona que presenta vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers moderada i, a més, es tracta d’una zona declarada vulnerable a la contaminació per nitrats d’acord amb el Decret 116/2010, de 19 de novembre de determinació i delimitació de zones vulnerables a la contaminació per nitrats procedents de fons agràries.   

Es recomanen els següents documents, que  es troben a internet:

-GUÍA DE MEJORES TÉCNICAS DISPONIBLES DEL SECTOR DE LA AVICULTURA DE PUESTA

http://www.mapama.gob.es/es/ganaderia/publicaciones/GuiaMTDsSectorAviculturaPuesta_tcm30-105318.pdf

-DOSSIER TÈCNIC: FERTILITZACIÓ EN CEREAL D’HIVERN. Generalitat de Catalunya.

https://ruralcat.gencat.cat/documents/20181/125709/DLFE-62812.pdf/68f0c34b-2bd3-40df-a536-7562b8acc3b3

Després d’aplicar les mesures correctores proposades, es redueixen els impactes raó per la qual el projecte es considera ambientalment viable. Es presenta una PVA mínim per a garantir l’aplicació  de les mesures proposades.

4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, en data 8/1/18, es realitza consulta a l’ajuntament de Marratxí, i a la DG de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut. S’ha rebut informe del Salut on s’informa que no tenen autorització com a aigua de consum humà.

5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Per les característiques del projecte, es tracta d'un projecte de reduït àmbit, en una parcel•la ja existent utilitzada en l’actualitat com granja-escola i activitats agroalimentaries (producció d’ous i hort), les instal•lacions de les quals es reordenen i s’amplia l’edifici principal

2. El projecte es desenvolupa en sòl rústic comú, afecta només a APR de vulnerabilitat d’aqüífers, fora de Xarxa Natura 2000, en un entorn rural natural amb sòl urbanitzable proper. No s’observen espècies de flora ni fauna catalogada, ni torrents propers. Per les característiques del projecte no se supera la capacitat de càrrega del medi natural.

3. El projecte no tindrà efectes transfronterers. S’avaluen els impactes durant la fase de construcció i funcionament i ateses les característiques i la ubicació del projecte  no es preveu que el projecte pugui generar impactes significatius si s’apliquen les mesures protectores i correctores proposades al projecte i al present informe.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de centre de formació d’activitats agroramaderes i de jardineria per a persones amb discapacitat, en la parcel·la 188 del polígon 4 TM Marratxí promogut per Congregació Hermanas Franciscanas Hijas de la Misericordia-Centro Ocupacional Isla, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:

1.En relació als líquids dels femers s’hauran de canalitzar i conduir a les fosses sèptiques. No es podran abocar mai directament al sòl

2.Pel que fa a la utilització de compost per als cultius no es pot superar les quantitats màximes de nitrogen recomanades per unitat de superfície. Es recomana la inscripció en el Consell Regulador d’Agricultura Ecològica, per tal de poder rebre el seguiment i l’assessorament oportú.

3.S’haurà de gestionar i planificar de manera adequada la recollida de gallinassa de la zona de l’hivernacle així com del fems de la resta dels animals de la finca

Es recorda que:

1.El pou haurà d’estar autoritzat i actualitzades les dades dels usos i el volum. S’haurà de consultar al Servei d’Aigües Subterrànies si és necessari un canvi d’ús per a la indústria agroalimentària

2.L’aigua de consum humà ha de complir amb la normativa de Salut Pública i tant el pou com el dipòsit han de complir el Decret 53/2012 de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears. El pou haurà d’estar autoritzat com a aigua de consum humà

3.El titular haurà de presentar davant l’Administració hidràulica una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració, a la qual s’ha d’adjuntar un document que n’acrediti l’adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment

4.Es recomana la utilització d’il·luminació de baix consum energètic.

Es recorda que si es volen vendre productes agroalimentaris de forma directa a la granja han de tenir un logo que permet identificar les explotacions que realitzen venda directa d'aliments, així com els productes que són objecte d'aquest tipus de comercialització.

El logotip de venda directa és una identificació d'aquest sistema de venda que es pot emprar en el punt de venda, així com també a tota la informació comercial, a la pròpia explotació o a les proximitats, carreteres o camins. Tota la informació es pot trobar a la plana web: https://www.caib.es/sites/vendadirecta/ca/introduccio-86199/

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

Palma,  a 4 de juny de 2018

El president de la CMAIB

 Antoni Alorda Vilarrubias