Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6243
Acord del Consell de Govern de 8 de juny de 2018 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95)
1. El 21 de maig de 2018 va tenir entrada a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears un escrit del secretari tècnic de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca en el qual sol·licitava la declaració d’ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp CM-95). Juntament amb l’escrit esmentat es varen remetre els documents relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declaràs, si esqueia, pel Consell de Govern.
2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca és la següent:
a) Una còpia de la notificació de la Resolució de 29 de gener de 2018 de la consellera executiva de Territori i Infraestructures, sobre l’aprovació definitiva del Projecte de millora de la carretera Ma-2301, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí. En aquesta Resolució s’acorda també, entre altres qüestions, iniciar l’expedient d’expropiació d’acord amb els plànols que s’adjunten, donar publicitat a la necessitat d’ocupació urgent per tal que s’hi puguin presentar al·legacions, així com sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent dels béns que s’han d’expropiar per executar les obres.
b) Una còpia de l’informe de l’enginyer d’actuació viària d’1 de setembre de 2017, sobre la urgència de la tramitació de les expropiacions corresponents al Projecte de millora de la carretera Ma-2301, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí.
c) El certificat del secretari general del Consell de Mallorca de 23 de març de 2018, relatiu al fet que el Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95), ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2018; en els diaris Última Hora i Diario de Mallorca de 19 de febrer de 2018; als ajuntaments de Palma i Marratxí, i a la Secretaria Tècnica de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, prèviament al tràmit de declaració d’ocupació urgent als efectes prevists en l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d’al·legacions, entre els dies 20 de febrer de 2018 i 12 de març de 2018, no s’han presentat al·legacions referides a la declaració d’ocupació urgent.
d) La notificació de la Resolució de la consellera executiva de Territori i Infraestructures de data 23 de març de 2018, relativa a l’aprovació de la relació definitiva de propietaris i béns afectats per les obres corresponents al Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95), un cop realitzat el tràmit d’informació pública. En la mateixa Resolució consta la relació d’afectats i se sol·licita al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent per a l’expropiació.
e) El certificat de la interventora delegada del Departament d’Economia i Hisenda del Consell de Mallorca de 15 de maig de 2018, d’existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l’expropiació dels béns afectats per l’execució del Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95).
f) Els plànols parcel·laris dels béns afectats.
g) L’informe tècnic de l’enginyer d’actuació viària del Consell de Mallorca d’1 de setembre de 2017, sobre la urgència en la tramitació de l’obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95). Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d’expropiació forçosa en els termes següents:
El proyecto de mejora de la carretera Ma-2031, tramo sobre el Torrent Gros. TTMM de Palma de Mallorca y Marratxí» define las actuaciones a realizar para la ejecución de una modificación del trazado existente en la carretera Ma-2031 entre los puntos kilométricos 3+000 y 5+000.
Actualmente este tramo de carretera presenta una problemática derivada de:
El enclave de la infraestructura en un entorno donde abundan las viviendas de primera y segunda residencia, que favorece el incremento del tráfico en horas punta.
Sección de carretera insuficiente.
Trazado con curvas de radio reducido y en algunos casos sin curvas de acuerdo, que obligan a reducir la velocidad en el tramo.
Las dificultades para ampliar la carretera en alguno de sus tramos, debido a la presencia de viviendas, y a la ordenación prevista por el planeamiento vigente.
Presencia de intersecciones con los accesos a zonas urbanizadas. Can Buc, Son Macià y Sa Nova Cabana fundamentalmente.
Elevado índice de siniestralidad en el tramo.
Según reza en la memoria del citado proyecto, el proyecto pretende dar solución a la inseguridad actual del trazado en ese tramo, en concreto en la curva de radio reducido que se encuentra en el cruce sobre el Torrent Gros.
La actuación proyectada amplía el radio de la curva, mejora los sistemas de contención en el tramo y asimismo añade zonas de acera y carril ciclista que mejora la circulación de personas y vehículos no motorizados. Esta mejora conllevará la ejecución de una nueva obra de fábrica sobre el torrente, así como la adecuación de las conexiones de la carretera con el Camí de Sa Fita y con la calle Camí la Cabana.
La mejora del trazado existente en el tramo considerado se considera necesario para:
1. Dotar a la sección de la Carretera Ma- 2031 de arcenes de 1,50 metros, y 2 carriles de circulación de 3,50 metros.
2. Mejorar la intersección con el camí de Sa Fita mediante la creación de carril central de almacenamiento que facilite los giros a la izquierda, construcción de cuña de aceleración para facilitar la salida desde la carretera principal, y aumento de los radios de giro y del ancho del vial secundario. En este punto se concentrarían todas las entradas y salidas actuales a las diferentes parcelas, puesto que la carretera existente quedaría como vial de acceso que ordenaría todas las incorporaciones.
3. Modificar la intersección existente con el Camí Sa Cabana, construyendo una rotonda que mejore su seguridad vial, dada la importancia del vial secundario que accede a la Ma-2031. Esta intersección, en su situación actual, obliga diariamente a que la policía local haga las tareas de ordenación del tráfico, ya que el flujo principal proveniente de la urbanización de Sa Cabana no tiene prioridad. Con la nueva rotonda se trata de mejorar esa situación.
4. Separar el tráfico rodado del peatonal y ciclista, dotando al tramo de plataforma reservada para esta circulación.
Los datos que reflejan la elevada siniestralidad del tramo y que justificarían el carácter de urgencia en la tramitación del expediente expropiatorio se pueden resumir en los siguientes datos, que abarcan el período 2006-2016:
Por todo lo expuesto anteriormente, el Ingeniero que suscribe considera necesaria la tramitación por urgencia del expediente de expropiación de bienes y derechos afectados por las obras del «PROYECTO DE MEJORA DE LA CARRETERA MA- 2031, TRAMO SOBRE TORRENT GROS. TTMM DE PALMA DE MALLORCA Y MARRATXÍ. CLAVE 16-21.0-EI.
3. Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques va emetre un informe jurídic el 24 de maig de 2018. Aquest informe exposa que, per declarar l’ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com ara que en el cas hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa i l’article 56 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic que s’ha esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d’urgència i que es fonamenten en la seguretat viària. D’acord amb l’informe tècnic esmentat, l’actuació sobre aquesta via es justifica pel següent:
El proyecto pretende dar solución a la inseguridad actual del trazado en ese tramo, en concreto en la curva de radio reducido que se encuentra en el cruce sobre el Torrent Gros.
4. D’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional que estableix l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95), té com a finalitat dotar la carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat al més aviat possible. Els arguments que s’han exposat justifiquen la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca.
5. S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, en relació amb l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga l’article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l’Administració de l’Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d’Administració local, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d’Estatut d’autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, en l’estructura orgànica de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques, que exerceix les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i dels municipis, i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, en la sessió de dia 8 de juny de 2018, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Declarar l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95), atesa la sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte del que estableix l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l’annex 1 d’aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques, el qual considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa i que es basen en la seguretat viària, d’acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.
En concret, es justifica per la necessitat de donar solució a la inseguretat actual del traçat en aquest tram, específicament en la corba de radi reduït que hi ha en l’encreuament sobre el Torrent Gros.
Tercer. Fer constar que, durant el període d’informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d’ocupació urgent, no es va presentar cap al·legació referida a la declaració d’urgència de l’expropiació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’Acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Maó, 8 de juny de 2018
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra
ANNEX 1
Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectats per l’expropiació relativa al Projecte de millora de la carretera Ma-2031, tram sobre el Torrent Gros. TM Palma i Marratxí (exp. CM-95)
Finca |
Altra finca |
Pol. |
Parc. |
Referència cadastral |
Titular |
Superfície d’exprop. (m2) |
---|---|---|---|---|---|---|
TERME MUNICIPAL de PALMA |
||||||
1 |
|
26 |
1 |
07040A026000010000RP |
María Solivellas Mas |
3.372 |
TERME MUNICIPAL de MARRATXÍ |
||||||
2 |
4 |
- |
- |
2847701DD7824N0001FW |
Ajuntament de Marratxí |
5.968 |
3 |
|
6 |
203 |
07036A006002030000MP |
Hereus de Margarita Gelabert Nadal |
57 |
3 |
|
6 |
203 |
07036A006002030000MP |
Bartolomé Company Gelabert |
57 |
4 |
2 |
- |
- |
3352501DD7835S0001MI |
Ajuntament de Marratxí |
373 |