Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 6242
Acord del Consell de Govern de 8 de juny de 2018 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de 22 de maig de 2018 pel qual es regulen els criteris generals que regeixen l’ordre de cessaments del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 9 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, disposa que, per raons de necessitat, d’urgència o per al desenvolupament de programes de caràcter temporal, conjuntural o extraordinari, els serveis de salut poden nomenar personal estatutari temporal, i regula les causes que poden donar lloc al cessament de l’esmentat personal.

No obstant això, per poder realitzar una correcta aplicació de l’esmentada regulació és necessari comptar amb determinats criteris que permetin concretar i facilitar l’execució pràctica de la normativa. Així, és necessari desenvolupar alguns aspectes relatius a l’ordre de cessaments del personal temporal, a fi d’establir criteris objectius i homogenis per determinar l’ordre de prelació que s’ha de seguir en cas d’existir una multiplicitat de possibles afectats.

D’altra banda, l’article 80.2.d) de la Llei 55/2003 estableix que s’han de negociar en el si de la corresponent mesa de negociació les matèries relatives a la selecció de personal estatutari i a la provisió de places, així com les matèries que afectin les condicions de treball i l’àmbit de relacions del personal del Servei de Salut, entre altres matèries.

D’altra banda, l’article 38 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposa que, perquè els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l’aprovació expressa i formal de l’esmentat òrgan.

Por tot això, el Consell Govern, a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de dia 8 de juny de 2018, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de 22 de maig de 2018 pel qual es regulen els criteris generals que regeixen l’ordre de cessaments del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears, que s’adjunta com a annex, i establir que se li confereix validesa i vigència per mitjà d’aquesta ratificació.

Segon. Ordenar que es publiqui íntegrament aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Maó, 8 de juny de 2018

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra

ANNEX
Acord de la Mesa Sectorial de 22 de maig de 2018 pel qual es regulen els criteris generals que regeixen l’ordre de cessaments del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears

Parts

Per part de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el director general de Funció Pública i Administracions Públiques i el director general del Servei de Salut de les Illes Balears, o les persones en qui hagin delegat, d’acord amb l’article 2 de l’annex de l’Acord del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de la Mesa Sectorial de Sanitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per la part social, els representants de les organitzacions sindicals presents a la Mesa Sectorial de Sanitat que consten com a signants d’aquest acord.

 

Antecedents

1. La Llei 55/2003, de 16 de desembre, té per objecte establir les bases reguladores de la relació funcionarial especial del personal estatutari dels serveis de salut que formen el Sistema Nacional de Salut per mitjà de l’estatut marc d’aquest personal. Aquesta norma estableix el marc jurídic principal aplicable al personal que deixa serveis professionals en centres i institucions sanitaris.

2. L’article 9 de la Llei esmentada disposa que, per raons de necessitat, d’urgència o per al desenvolupament de programes de caràcter temporal, conjuntural o extraordinari, els serveis de salut puguin nomenar personal estatutari temporal, amb caràcter d’interinitat, eventual o de substitució. A continuació es desenvolupen les causes que poden donar lloc al cessament d’aquest personal temporal. No obstant això, l’aplicació pràctica de la normativa requereix desenvolupar alguns aspectes relatius a l’ordre de cessaments del personal temporal, ja que cal establir criteris objectius i clars per determinar l’ordre de prelació que s’ha de seguir en els casos de necessitat i/o de concurrència d’una multiplicitat de possibles afectats.

3. Per evitar que hi concorrin múltiples normes i acords reguladors de la matèria que és l’objecte d’aquest acord, convé establir unes normes homogènies que estableixin criteris uniformes a totes les gerències i garanteixin que els procediments es duguin a terme en les millors condicions i amb totes les garanties.

4. D’altra banda, l’article 80.2.d de la Llei 55/2003 estableix que s’han de negociar en el si de la corresponent mesa de negociació les matèries relatives a la selecció de personal estatutari i a la provisió de places, i també les matèries que afectin les condicions de treball i en l’àmbit de relacions del personal i el servei de salut, entre altres matèries.

Per tot això, d’acord amb l’article 80.1 de la Llei 55/2003, les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar el següent

Acord

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. Aquest acord té per objecte regular els criteris generals que regeixen l’ordre de cessaments del personal subjecte a l’àmbit d’aplicació de la Llei 55/2003.

1.2. En totes les referències a les gerències cal entendre inclosos els Serveis Centrals del Servei de Salut de les Illes Balears.

2. Ordre de cessaments

2.1. El personal estatutari que depèn del Servei de Salut de les Illes Balears que ocupi de manera temporal alguna plaça de les plantilles orgàniques autoritzades ha de cessar a cada gerència d’acord amb aquest ordre:

2.1.1. Cessa en primer lloc el personal que no compleixi algun dels requisits de titulació o de nacionalitat per ocupar la plaça, en el cas que excepcionalment es donàs la circumstància.

2.1.2. Cessa en segon lloc el personal estatutari temporal amb nomenament d’interinitat.

2.1.3. Cessa en tercer lloc el personal estatutari fix que estigui en la situació de comissió de serveis.

2.1.4. Cessa en quart lloc el personal estatutari fix que estigui en la situació de promoció interna temporal.

2.1.5. Cessa en cinquè lloc el personal estatutari que estigui en la situació de reingrés al servei actiu (regulat per l’article 69.2 de la Llei 55/2003).

2.2. Així doncs, el cessament del personal estatutari que ocupi places incloses en el supòsit 2.1.2 només és possible si prèviament han cessat totes les persones que ocupen places compreses en el supòsit 2.1.1. El cessament del personal estatutari que ocupi alguna plaça inclosa en el supòsit 2.1.3 només és possible si prèviament han cessat totes les persones que ocupen places compreses en el supòsit 2.1.2. I, de la mateixa manera per al personal afectat pels supòsits 2.1.4 o 2.1.5.

2.3. Per determinar l’ordre de cessament del personal interí en l’àmbit de cada gerència cal aplicar els criteris i les regles següents:

2.3.1. La determinació del cessament del personal ve determinada per l’aplicació dels criteris acumulatius i successius següents:

a) En primer lloc, cessa el personal que no hagi formalitzat la sol·licitud de participació en el darrer concurs oposició que s’hagi duit a terme al Servei de Salut de les Illes Balears en la categoria corresponent. A aquest efecte, es considera complida la participació si s’ha formalitzat la inscripció corresponent i s’ha abonat la taxa respectiva.

b) En segon lloc, cessa el personal que, tot i haver formalitzat la sol·licitud de participació en el concurs oposició corresponent, no s’hi hagi presentat, llevat que no ho hagi fet a causa d’estar hospitalitzat en la data assenyalada o per una altra causa justificada degudament. En aquest cas s’aplicaria allò que preveu el paràgraf següent.

c) En tercer lloc cal tenir en compte els criteris següents:

i) Si s’ha convocat la borsa única de la categoria afectada (entesa com la regulada i/o la que es derivi de l’aplicació de l’Acord del Consell de Govern de 25 de novembre de 2016 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat d’11 de novembre de 2016 pel qual s’estableix el Text refós que regula els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears per a la creació de bosses úniques de treball per a cada categoria i especialitat, i també les modificacions posteriors, si n’hi ha), es tendrà en consideració l’ordre de prelació que estableix segons el que especifiquen els punts següents:

A) En primer lloc, cessen les persones que no figurin inscrites en la borsa de la categoria corresponent. Els criteris de prelació per determinar el cessament són els esmentats en el punt 2.3.2.

B) En segon lloc, cessen en ordre invers de puntuació les persones inscrites en la borsa de la categoria corresponent. En cas d’empat s’aplica el que estableix el punt 2.3.2.

A aquests efectes, s’entenen com a inscrits els aspirants que apareguin en les llistes definitives corresponents. Si no s’ha publicat la llista definitiva d’aspirants amb les puntuacions baremades, s’apliquen els criteris dels punts següents.

S’exclouen les llistes subsidiàries i/o romanents que es puguin configurar, les derivades de crides públiques o d’altres procediments extraordinaris o específics, etc. Als aspirants procedents d’aquestes llistes, d’aquestes crides o d’aquests processos específics s’aplica allò que disposa el punt A) immediatament anterior.

ii) Si no s’ha convocat la borsa única de la categoria afectada, es té en consideració l’ordre de prelació establit en els paràgrafs següents:

A) En primer lloc, cessa el personal que hagi participat en el darrer concurs oposició que s’hagi duit a terme al Servei de Salut de les Illes Balears en la categoria corresponent i s’hagi presentat però no hagi superat cap dels exàmens de la fase d’oposició.

B) En segon lloc, cessa el personal que hagi participat en el darrer concurs oposició que s’hagi duit a terme al Servei de Salut de les Illes Balears en la categoria corresponent però que, havent superat un o més exàmens —si n’hi ha—, no hagi superat la fase d’oposició i no arribi a la fase de concurs, independentment del nombre d’exàmens superats.

C) En tercer lloc, cessa el personal que hagi participat en el darrer concurs oposició que s’hagi duit a terme al Servei de Salut de les Illes Balears en la categoria corresponent però que no hagi obtengut plaça —que hagi superat la fase d’oposició i hagi arribat a la fase de concurs però sense aconseguir plaça per obtenir una puntuació final inferior a la d’altres aspirants.

2.3.2. A cada un dels blocs anteriors o en els casos d’empat o si no s’ha duit a terme cap procés selectiu de cap tipus (ni concurs oposició ni configuració de borsa general de la categoria corresponent) o si no hi són aplicables els criteris anteriors, l’ordre de prelació per als cessaments ve determinat per aquests criteris acumulatius i successius:

a) En primer lloc, cessa el personal que acrediti menys antiguitat (serveis prestats) al Servei de Salut de les Illes Balears en la categoria/especialitat estatutària corresponent afectada pel cessament.

b) En segon lloc, cessa el personal que acrediti menys antiguitat (serveis prestats) al lloc de feina concret que ocupi en aquell moment.

Si l’empat persisteix, cal aplicar aquests altres criteris, de manera que tengui més protecció el personal següent i se’n prioritzi la permanència:

a) En primer lloc, el personal que hagi accedit al nomenament pel torn de discapacitat.

b) En segon lloc, les víctimes de violència de gènere (sempre que vulguin fer valer aquesta condició).

c) En tercer lloc, el personal que, en el moment de fer-se efectiu el cessament, hagi complit 45 anys d’edat.

d) En quart lloc, el personal que acrediti més càrregues familiars de conformitat amb aquests criteris:

i) En primer lloc, qui tengui fills amb alguna discapacitat.

ii) En segon lloc, qui formi una família monoparental amb fills menors d’edat.

iii) En tercer lloc, qui tengui fills menors d’edat no inclosos en el punt anterior.

iv) En quart lloc, qui tengui directament a càrrec seu un familiar amb alguna discapacitat fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, sempre que no es pugui valer per si mateix o no faci cap activitat retribuïda.

v) En cinquè lloc, qui tengui descendents majors d’edat que convisquin amb la persona afectada i no tenguin ingressos propis.

vi) Finalment, les persones el cònjuge de les quals (o parella estable inscrita en el Registre de Parelles Estables de les Illes Balears) no obtengui ingressos propis.

Aquests criteris només són aplicables si els interessats volen fer-los valer i acrediten les circumstàncies esmentades. Si no és així, cal aplicar els altres criteris.

e) En cinquè lloc, es dona preferència a les persones de més edat.

Si així i tot es manté l’empat, es farà un sorteig, del qual donaran fe per mitjà d’una diligència un mínim de dos empleats públics fixos.

Els criteris d’aquest punt 2.3.2 també són aplicables si es produeix alguna llacuna o qualsevol altra situació no prevista.

2.4. A efectes del que preveu el punt anterior, en computar l’antiguitat es tenen en compte tots els períodes de feina corresponents a l’acompliment de funcions en la mateixa categoria.

2.5. Les referències als procediments de concurs oposició fetes en aquest acord s’han d’entendre fetes als procediments selectius duits a terme a partir de l’1 de gener de 2017.

No obstant això, pel que fa als cessaments del personal estatutari de la categoria d’auxiliar d’infermeria, no es tendran en compte els criteris establits en els punts 2.3.1 a i b mentre no es convoqui un nou procés de selecció de personal fix, posterior al convocat per la Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 23 d’agost de 2017 (publicada en el BOIB núm. 29/2017).

2.6. Per al personal que estigui en la situació de comissió de serveis, de promoció interna temporal o de reingrés al servei actiu (art. 69.2 de la Llei 55/2003), els criteris aplicables en cas de cessament són els establits en el punt 2.3.2.

2.7. Els criteris de cessament establits en aquest acord no són aplicables a les places dels equips d’atenció primària, perquè, atès que estan identificats per CIAS, en cada cas cessa la persona que ocupi amb caràcter temporal la plaça de l’equip d’atenció primària identificada amb el CIAS que resulti afectada.

3. Derogacions

Aquest acord deixa sense efectes qualsevol pacte o acord que s’oposi al que s’hi estableix.

4. Vigència

Aquest acord entra en vigor l’endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Per tant, és aplicable als cessaments que s’hagin d’efectuar a partir d’aquesta data, independentment que derivin de procediments selectius —o de qualsevol naturalesa— ja iniciats en el moment de publicar-se aquest acord.

Com a mostra de conformitat, signam aquest acord.

Palma, 22 de maig de 2018

Per l’Administració                        Per la part social