Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6241
Acord del Consell de Govern de 8 de juny de 2018 pel qual s’aprova definitivament el Projecte constructiu per a la supressió del pas a nivell de Verge de Lluc i es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació
Serveis Ferroviaris de Mallorca (d’ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts —aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig)—, que en regeixen l’actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins del marc competencial del Govern.
SFM es regeix, a més de fer-ho pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin d’aplicació. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte a les finalitats i als objectius que té assignats.
D’acord amb la política de mobilitat del Govern i les inversions previstes en matèria ferroviària, s’ha prioritzat la supressió dels passos a nivell urbans per tal d’augmentar la seguretat, tant dels conductors com dels vianants, de conformitat amb el que estableix la normativa sectorial ferroviària.
En aquest context, s’ha de dur a terme la supressió del pas a nivell de Verge de Lluc (PK 3+730 de la línia Palma – Marratxí), que integra la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears (XFIGIB), de conformitat amb el que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (article 118).
Per assolir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Transports de 27 de març 2018, es va acordar aprovar inicialment el Projecte constructiu per a la supressió del pas a nivell de Verge de Lluc, que es va publicar en el BOIB núm. 46, de dia 14 d’abril de 2018, així com a diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa. Una vegada acabat el termini d’informació pública del projecte, no s’ha presentat cap al·legació.
Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’ha tramitat el projecte d’obres i s’ha evacuat el període d’informació pública corresponent a l’efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària d’aplicació (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre) pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (antiga disposició final novena), així com a la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), el director general de Transports ha dictat la Resolució d’1 de juny de 2018 per la qual es ratifica l’informe tècnic que, atès que no s’han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del projecte i s’elevi al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.
L’aprovació del projecte, tal com s’estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys pels quals hagi de circular la línia o fer-se l’ampliació o la millora, d’acord amb el que preveu la legislació d’expropiació forçosa.
Als efectes expropiatoris, l’òrgan competent per declarar l’ocupació urgent és, en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, atès que la competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
Pel que fa a la despesa, el pressupost del contracte d’obres per a l’execució del projecte és de 723.324,29 € (set-cents vint-i-tres mil tres-cents vint-i-quatre euros amb vint-i-nou cèntims), IVA inclòs. El preu definitiu del contracte serà el preu resultant de l’adjudicació a partir de la licitació corresponent.
D’acord amb el que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la iniciació de qualsevol expedient de despesa tramitat per les entitats que integren el sector públic empresarial i fundacional, del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a l’entitat superiors a 500.000 € (com succeeix en aquest supòsit), requereix l’autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió de 8 de juny de 2018 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Aprovar definitivament el Projecte constructiu per a la supressió del pas a nivell de Verge de Lluc, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).
Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, als efectes de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.
Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposen l’article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dona lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta; declaració que, com s’ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l’aprovació de conformitat amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació.
En compliment del que disposa l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat —a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari i el seu Reglament— per la necessitat de millorar la qualitat del servei i oferir alternatives als usuaris per utilitzar el transport públic ferroviari en detriment de l’ús del vehicle particular.
Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per a l’adquisició dels terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt 1 d’aquest Acord.
Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l’autorització prèvia per a l’inici de l’expedient de despesa corresponent a la licitació i l’adjudicació del contracte d’obres per a l’execució del projecte aprovat amb un pressupost, IVA inclòs, de 723.324,29 € (set-cents vint-i-tres mil tres-cents vint-i-quatre euros amb vint-i-nou cèntims); tot això, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i trametre una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions, si escau.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar, davant el Consell de Govern, un recurs potestatiu de reposició, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la notificació o de la publicació, d’acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb allò que disposa l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Maó, 8 de juny de 2018
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra