Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 6158
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 4 de juny de 2018, per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per al foment de la biomassa, dirigida a les administracions locals de les Illes Balears i a petites i mitjanes empreses i associacions empresarials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig) estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l’estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d’energies renovables, la millora de l’eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l’ús de l’energia.

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, ja sigui amb fonts d’energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l’estalvi i la racionalització de l’ús de l’energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l’increment de la demanda d’energia. El Decret 33/2015, de 15 de maig, va aprovar la modificació del Pla Director Sectorial Energètic, per tal de disposar d’un document de planificació territorial de les instal·lacions destinades a la producció d’energies renovables, que afavoreixi la utilització de cobertes de les edificacions i les petites instal·lacions.

El Reglament (CE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i estableix disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. L'article 65.2 estableix que la despesa serà subvencionable amb una contribució dels Fons EIE (Fons Estructurals i d’Inversió Europeus) si el beneficiari ha contret la despesa i l’ha abonat entre la data de presentació del programa a la Comissió —o a partir de l'1 de gener de 2014 si aquesta data és anterior— i el 31 de desembre de 2023. A més, el Reglament (CE) número 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En virtut d’aquesta normativa, el Programa Operatiu del FEDER per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2014-2020 es va aprovar el 22 de setembre de 2015.

Dins d’aquest programa, l’eix prioritari 4 (afavorir la transició vers una economia baixa en carbó en tots els sectors) és el que presenta una dotació econòmica més alta, fins els 42,33 M € (el 31,37 % de tot el pressupost) i inclou les prioritats d’inversió 4 b (foment de l’eficiència energètica i l’ús d’energies renovables per les petites i mitjanes empreses) que inclou les energies renovables per a pimes (ús tèrmic de la biomassa en empreses) i 4 c (suport a l’eficiència energètica i l’ús d’energies renovables en les infraestructures públiques, que inclou els edificis públics, i en els habitatges) que inclou la instal·lació de renovables de biomassa en administracions públiques.

Ambdues prioritats preveuen la introducció d’energies renovables per a usos tèrmics, com és el cas de la biomassa.

Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris de subvencionalitat dels programes operatius dels Fons Operatius de Desenvolupament Regional (Ordre HFP/1979/2016 de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020 [BOE núm. 315, de 30 de desembre de 2016]).

L’import de la subvenció que obtenguin els projectes que s’hi presentin està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

D’altra banda, les directrius comunitàries sobre ajudes estatals a favor del medi ambient (2008/C82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l’existència d’ajudes amb la finalitat d’augmentar el percentatge de fonts d’energies renovables en la producció energètica total i de facilitar l’accés al mercat d’aquestes fonts renovables, i estableixen uns límits de subvenció en les empreses del 60 %.

Per la seva banda, el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, de la Comissió, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories) eximeix determinades categories d’ajudes de l’obligació de notificació prèvia, entre les quals les ajudes a la inversió per a la promoció de l’energia procedent de fonts renovables. L’article 41.7 d’aquest Reglament estableix que la intensitat de l’ajuda no ha de superar el 45 % dels costs subvencionables, intensitat que fins i tot es pot incrementar en 20 punts percentuals en el cas de petites empreses, i en 10 punts en el de mitjanes empreses.

Altrament, l’article 7.1 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia, estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis d’objectivitat, transparència, publicitat i concurrència; i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

L’article 7.3 de l’Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d’acord amb els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

L’objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions de biomassa, davant la producció d’energia amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s’hagi optat per concedir les subvencions d’acord amb l’ordre d’entrada.

L’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB Núm. 31 de 10/03/2018), incloent aquesta convocatòria en l’apartat V.1.1.

Per tot el que ha estat exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears, i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria pública d'ajuts per dur a terme actuacions que fomentin l’ús de la biomassa.

Aquestes ajudes estan cofinançades en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

2. Beneficiaris

2.1 Poden ser beneficiaris d’aquestes ajudes:

  1. Els consells insulars, els ajuntaments i les entitats locals menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  2. Les petites i mitjanes empreses constituïdes legalment , amb qualsevol figura jurídica admesa per l’ordenament jurídic (persones físiques, persones jurídiques de dret privat i comunitats de béns) que duguin a terme en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els edificis relacionats amb la seva activitat empresarial, les instal·lacions o les actuacions establertes en l’apartat 4 d’aquesta Resolució. S’entén per petita i mitjana empresa aquella que té menys de 250 treballadors, un volum de negocis anuals que no excedeix els 50 milions d’euros i un balanç general que no supera els 43 milions d’euros.
  3. Les associacions empresarials constituïdes legalment, en els edificis destinats a la seva activitat social, que tenguin el domicili i desenvolupin la seva activitat en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2.2 En cap cas no pot el beneficiari concertar l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell, a excepció que la contractació es faci d’acord amb les condicions normals de mercat i s’obtengui l’autorització prèvia de l’òrgan que concedeix la subvenció.

Es considera que hi ha vinculació amb aquelles persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat a les quals concorri alguna de les circumstàncies enumerades a continuació, d'acord amb l'article 68.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions:

a) Persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat, parentiu de consanguinitat fins al quart grau o d'afinitat fins al segon.

b) Les persones físiques i jurídiques que tinguin una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.

c) Ser membres associats del beneficiari a què es refereix l'apartat 2 i membres o partícips de les entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei general de subvencions.

d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

e) Les societats que, d'acord amb l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, reguladora del Mercat de Valors, reuneixin les circumstàncies requerides per formar part del mateix grup.

f) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o els que exerceixin la seva administració, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

g) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i les persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat que d'acord amb normes legals, estatutàries o acords contractuals tinguin dret a participar en més d'un 50 per cent en el benefici de les primeres.

3. Import econòmic

Aquesta convocatòria es tramita amb caràcter pluriennal per un import de 559.000,00 €, amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis 2018 i 2019 i, en funció de la naturalesa dels beneficiaris, per les anualitats, partides i imports següents:

Any 2018: 40.000,00 €

— 25601 731A01 77000.00 FF31110.......................            40.000,00 €

Any 2019: 519.000,00 €

— 25601 731A01 77000.00 FF31110.......................            180.000,00 €

— 25601 731A01 76000.10 FF31110.......................            220.350,00 €

— 25601 731A01 76000.11 FF31110.......................                1.000,00 €

— 25601 731A01 76000.20 FF31110.......................               67.800,00 €

— 25601 731A01 76000.30 FF31110.......................               45.850,00 €

— 25601 731A01 76100.10 FF31110.......................                1.000,00 €

— 25601 731A01 76100.20 FF31110.......................                1.000,00 €

— 25601 731A01 76100.30 FF31110.......................                1.000,00 €

— 25601 731A01 76100.40 FF31110.......................                1.000,00 €

L’assignació és vinculant per l’import total i no per cada partida. La redistribució econòmica inicial entre partides d’una mateixa anualitat és merament estimativa, ja que el criteri que estableix l’ordre de prelació dels expedients és sempre el que s’especifica a l’apartat setè.

Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es poden incrementar els imports d’aquesta convocatòria. L’import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Aquestes ajudes estan cofinançades en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.

4.Actuacions i despeses subvencionables

4.1 Són subvencionables:

a) Noves instal·lacions de producció d’energia tèrmica que utilitzin com a combustible biomassa, amb una potència mínima de 20 kW tèrmics de potencia nominal.

b) No s’hi inclouen els sistemes de generació d'energia tèrmica del tipus estufa o casset de xemeneia que proporcionin exclusivament calor directa en el lloc on s’instal·lin i no posseeixin circuit hidràulic/aire de calefacció o aigua calenta sanitària.

4.2. Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme a l’àmbit territorial de les Illes Balears i s’han d’executar i pagar dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d’atorgament. Si es tracta d'una empresa o associació empresarial de les especificades en els apartats 2.1 b o 2.1 c, ha de indicar a la sol·licitud de subvenció si ha d'executar les inversions al llarg de 2018 o si les farà fins el 2019. Si es tracta dels beneficiaris que s'esmenten en l’apartat 2.1 a, el termini de justificació ha de ser obligatòriament fins al 2019. En el cas dels beneficiaris que vulguin fer les inversions el 2018, el termini no pot ser superior al 9 de novembre de 2018, i en el cas dels beneficiaris que vulguin dur-les a terme fins el 2019, no pot ser superior al 14 de setembre de 2019. Computa com a data de sol·licitud la data d’entrada en el Registre de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015.

4.3. No són subvencionables l’adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d’arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari. Tampoc no són subvencionables les instal·lacions que siguin obligatòries per aplicació del Codi tècnic de l’edificació, aprovat pel Reial decret 314/2006, de17 de març (BOE núm. 74, de 28 de març de 2006), tant si es tracta d’obra nova com si es tracta d’obres d’ampliació, modificació, reforma o rehabilitació que es realitzin en edificis existents.

4.4. L’IVA és subvencionable sempre que el beneficiari no el pugui recuperar o compensar.

5. Sol·licituds i documentació

5.1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat segons el model normalitzat de l’annex 1 d’aquesta Resolució, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, amb la documentació següent:

a) Annex 1 de sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en l’Ordre de bases (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) i també que autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant denegui expressament l’autorització, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

b) NIF o targeta d’identificació fiscal del sol·licitant o del seu representant legal, que ha de presentar poder suficient.

c) Per raó de la quantia, i d’acord amb l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable supera els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 €, en el cas d’execució d’obres; o 15.000 €, quan es tracti d’altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l’execució del projecte, llevat que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les. L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (annex 3).

d) Quan es tracti d’entitats formades per agrupacions de persones físiques o jurídiques privades sense personalitat, s’han de fer constar de manera explícita els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació o comunitat de béns, així com l’import de la subvenció que ha d’aplicar cada un, ja que tenen la consideració de beneficiaris. Això no obstant, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic amb poders suficients per complir les obligacions que com a beneficiària corresponen a l’agrupació o comunitat de béns. S’ha d’adjuntar una còpia de la constitució de la comunitat o agrupació, amb la indicació de la participació de cada un dels participants. Si no s’indica expressament, es considera que aquesta és a parts iguals.

e) Quan es tracti d’associacions empresarials s’ha d’adjuntar una còpia actualitzada i autenticada dels estatuts i de l’acta de nomenament del president o presidenta i del representant legal de les associacions sol·licitants. A més, s’ha d’incloure una llista de les empreses que formin part de l’associació, que contengui el NIF, el nom o raó social i l’adreça fiscal de l’empresa. Aquesta llista ha d’anar certificada pel secretari o secretària de l’entitat.

f) Quan es tracti de consells insulars, ajuntaments o entitats locals menors de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s’hi ha d’adjuntar:

  • L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud d'ajuda.
  • El certificat de la reserva adequada de crèdit per l’import que aporta l’entitat local per desenvolupar correctament l'activitat per a la qual se sol·licita l'ajuda.

g) Annex 2 de dades tècniques i econòmiques, emplenat adequadament.

h) Pressupost detallat de les actuacions per realitzar. No pot existir vinculació del beneficiari amb l’empresa seleccionada per a la realització de les obres.

5.2 En el supòsit que algun dels documents esmentats, en ocasió de la tramitació d’altres expedients a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, ja s’hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o dependència en què es va presentar o, si s’escau, en què es va emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.

La Conselleria Territori, Energia i Mobilitat, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

5.3 D’acord amb l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d’estar al corrent de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

Quan el sol·licitant aporti en la sol·licitud un correu electrònic, s’entén que accepta que se li practiquin les notificacions per mitjans telemàtics als efectes que determinen els articles 40, 41 i 43 de la Llei 39/2015.

5.4 Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l’article 21 de la Llei esmentada. 

5.5 Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l’òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en els apartats anteriors d’aquest article, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sens perjudici que també es puguin incorporar d’ofici a l’expedient.

5.6 En el cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d’una instal·lació, s’ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d’elles, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d’entrada a aquella actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com aquelles que no s’han registrat d’entrada en primer lloc) només s'han de resoldre si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic a la partida pressupostaria corresponent.

6. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds s’inicia a partir del cinquè dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza als tres mesos d'haver-se publicat, o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

Si aquesta circumstància es produeix amb anterioritat a la durada màxima prevista en el paràgraf anterior, s’ha de suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat.

7. Procediment per a la concessió de les subvencions

7.1. Les sol·licituds de subvenció s’han de resoldre individualment, independentment de la distribució territorial dels fons inicialment establerta en el punt 3 d’aquesta Resolució, que és merament estimativa, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a cada anualitat.

7.2. En cas que l’expedient no tengui la documentació que requereix l’apartat 5 d’aquesta Resolució, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies. En aquest cas, la data de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre per resoldre l’expedient.

8. Competència i resolució

8.1. La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic és l’òrgan competent per tramitar les sol·licituds d’ajudes d’aquesta convocatòria. Una vegada que els tècnics d’aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d’aquesta Resolució, el director general d’Energia i Canvi Climàtic ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.

8.2. La resolució expressa del conseller de Territori, Energia i Mobilitat finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s’ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda, terminis per presentar justificants i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER Balears 2014-2020 (objectiu temàtic, prioritat d’inversió, objectiu específic, camp d’intervenció i organisme amb senda financera).

8.3. El termini màxim per resoldre i notificar les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.

8.4. La resolució s’ha de notificar als interessats, d’acord amb els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, i s’ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.

9. Quantia de les ajudes

9.1. S’estableixen les quanties de subvenció següents:

a) Per a les sol·licituds presentades per les entitats de l’apartat 2.1 b o associacions empresarials, un màxim de subvenció del 35 % de l’import de la inversió màxima admissible.

b) Per a les sol·licituds presentades per consells insulars, ajuntaments i entitats locals menors de la comunitat autònoma de les Illes Balears, un màxim de subvenció del 50 % de l’import de la inversió màxima admissible.

9.2 En el cas de calderes, i en funció de la tipologia de les instal·lacions, la inversió màxima admissible és la següent:

a) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció de fins a 50 kW per a un edifici: 600 €/kW.

b) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció de més de 50 kW per a un edifici: 400 €/kW.

c) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de fins a 50 kW per a un edifici: 800 €/kW.

d) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de més de 50 kW per a un edifici: 700 €/kW.

e) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció de més de 50 kW per a dos o més edificis: 500 €/kW.

f) Instal·lacions de generació d’aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de més de 50 kW per a dos o més edificis: 800 €/kW.

9.3. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajudes per a la mateixa activitat o tipus d’actuació, l’import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.

10. Pagament i justificació d’activitats

10.1. El pagament de la subvenció aprovada únicament es pot fer efectiu una vegada que s’ha dictat la resolució corresponent, que s’ha justificat suficientment la realització de l’activitat i que s'ha acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció.

La documentació per justificar-ho és la següent:

a) Sol·licitud de pagament.

b) Memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

c) Document fotogràfic dels principals elements de la instal·lació (calderes, instal·lacions complementàries, maquinària, etc.).

d) Si escau, còpia del document de la tramitació davant la UDIT de la Direcció General de Política Industrial (tràmit 021) d’instal·lacions tèrmiques als edificis.

e) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d’incloure:

1r. Una llista classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament; juntament amb un original i una còpia de les factures.

2n. Justificant de pagament. Els justificants s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:

  • Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual ha de figurar: la data del document, l’import, la identificació del concepte a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari del beneficiari de l’ajuda, en el qual ha de figurar el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Malgrat això, per als pagaments inferiors a 500 € és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s’admeten factures justificatives inferiors a 100 € (IVA inclòs).

f) Quan el beneficiari sigui una empresa:

— Declaració que no ha contractat amb persones o entitats vinculades i, en cas afirmatiu, adjuntar l’autorització de l’òrgan gestor i la justificació que la contractació s’ha fet a preus de mercat.

— Documentació comptable (còpia dels comptes de major dels proveïdors de les factures justificatives i comptabilitat separada de l’actuació) i, si es tracta d’empreses (persones físiques) no obligades a dur comptabilitat, còpia dels llibres de registre de vendes i ingressos, de compres i despeses i, si escau, de béns d’inversió.

— A partir del 15 de maig de 2019, i en el termini de tres mesos, presentació dels comptes de major dels proveïdors del darrer any de la inversió realitzada i següent; i si es tracta d’empreses (persones físiques) no obligades a dur comptabilitat, còpia dels llibres de registre de vendes i ingressos, de compres i despeses i, si escau, de béns d’inversió del darrer any de la inversió realitzada i següent.

g) Quan el beneficiari sigui una Administració:

— Certificat del secretari o secretària o de l’òrgan competent que les actuacions objecte de l’ajuda s’han dut a terme d’acord amb la legislació de contractació de l’Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l’IVA de l’operació cofinançada és (o no) recuperable.

— Còpia dels documents de l’expedient de contractació, per al control i revisió posterior per part de la direcció general competent en matèria de Fons Europeus.

h) Còpia de la documentació que acrediti l’existència d’un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l’activitat subvencionada.

10.2. En cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents, comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.

10.3. La resolució d’atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas no pot ser posterior al 9 de novembre de 2018 o al 14 de setembre de 2019, d’acord amb l’apartat 4.2.

10.4. En el supòsit que no s’hagi justificat totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s’ha de minorar proporcionalment a allò que no s’ha justificat.

10.5. Tota alteració de les condicions que s’ha tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

10.6. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l’hagi aprovada prèviament, així com la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a les que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

11. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d’aquest tipus d’ajudes queden obligats a:

a) Dur a terme l’activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Comunicar a l’òrgan que la concedeix o, si escau, a l’entitat col·laboradora la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

d) Acreditar, en la forma que s’estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica. En tot cas, l’acreditació a la qual es refereix el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d’aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l’obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

e) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.

f) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l’operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació (article 140 del Reglament [UE] 1303/2013).

g) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l’apartat 4 de l’article 34 d’aquesta Llei. Assegurar les mesures d’informació i publicitat (article 115 i annex XII del Reglament [UE] 1303/2013; Reglament [UE] 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat; i Estratègia de comunicació del PO FEDER/FSE). A totes les mesures d’informació i publicitat s’ha de reconèixer l’emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d’aprovació de l’operació cofinançada i les publicacions fetes al DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: “Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears”.

h) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat i mantenir l’afectació de les inversions a l’activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes (article 71 del Reglament [UE] 1303/2013).

i) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

j) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de: contractació, subvencions, ajudes d’Estat (Reglament [UE] 651/2014; i Reglament [UE] 1407/2013, de minimis), normes sobre les despeses subvencionables del FEDER (Ordre HFP/1979/2016 de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del FEDER pel període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.

k) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l’operació cofinançada, o bé un codi comptable separat (article 125.4 b del Reglament [UE] 1303/2013).

l) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d’una pista d’auditoria apropiada (article 125.4 d del Reglament [UE] 1303/2013).

m) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.

n) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.

12. Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció es pot fer de forma telemàtica a través de l’enllaç <http: //energia.caib.es> corresponent de la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.

13. Normativa d’aplicació

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

14. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 4 de juny de 2018

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons

       

ANNEX 1

Model per sol·licitar l'ajuda

[Nom i llinatges] _____________________________________________________, amb DNI núm. ______________________  representant de l'entitat ________________________________________________________ , amb CIF núm. ______________________ domiciliada a (c., av., pl., pg.) ___________________________ de la localitat  _____________________________________     CP: _________________   Illa: __________________________________ Tel.:  __________________________  Persona de contacte:   ______________________________________________ Codi CNAE de l’activitat principal:  _____________________________________ Adreça electrònica(*):  ________________________________________________

EXPÒS:

Que vull acollir-me a la convocatòria de subvencions per a l'any 2018 per al foment de la biomassa, i present aquesta adreça electrònica (*) a l’efecte de notificacions.

Per la qual cosa formul la declaració responsable de veracitat següent:

1. No em trob en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. Tampoc em trob en cap dels supòsits establerts a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, per no haver estat mai objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

2. Accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria; declar que totes les dades són certes i, a més, facilitaré totes les actuacions de control possibles que es desenvolupin per comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquests ajuts.

3. Estic al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

4. L’actuació objecte de la subvenció no està iniciada.

5. Per a l’actuació esmentada l’entitat (marcau amb una X el vostre cas):

(   ) Sí ha sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte.

(   ) No ha sol·licitat ni rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.

Organisme

Data de resolució

Quantia

1.

2.

3.

(En el supòsit que se’n sol·licitin en el decurs de la tramitació de l’ajuda, adjuntau l’escrit que detalli les subvencions sol·licitades o rebudes)

6. Les dades bancàries a l’efecte d’ingrés derivades del procediment són:

Entitat

Domicili, sucursal o oficina

CODI COMPTE

País

(2 dígits)

Control IBAN

(2 dígits)

Codi entitat (4 dígits)

Codi sucursal o oficina

 (4 dígits)

DC compte

(2 dígits)

Núm. compte o llibreta (10 dígits)

E

S

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

La possibilitat d’acreditar-les documentalment, en cas que se m’exigeixi.

Per la qual cosa, declar que són certes les dades anteriors i

AUTORITZ:

(  ) A fer les consultes als fitxers públics amb la finalitat d’acreditar les dades o els documents establerts a l’apartat 5 de la convocatòria perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de les dades o dels certificats que les substitueixen.

(  ) L’òrgan gestor a obtenir les dades i els documents d’altres administracions establerts en l’apartat 5 de la convocatòria i que no es presenten mitjançant transmissions telemàtiques de dades o dels certificats que els substitueixen, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’administració competent. (En cas que no autoritzeu el centre gestor, s’ha d’ajuntar la documentació esmentada).

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i tractar en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l’efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.

ADJUNT:

(    ) Annex 1 de sol·licitud de subvenció.

(    ) NIF o targeta d’identificació fiscal del sol•licitant o del seu representant legal, si s’escau.

(    ) Tres pressuposts detallats de les actuacions per realitzar i l'annex 3 en el cas que l’import de l’actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors. En cas contrari: pressupost detallat de les actuacions per realitzar. (No pot existir vinculació del beneficiari amb l’empresa seleccionada per a la realització de les obres)

(    ) Quan es tracti d’empreses formades per agrupacions de persones físiques o jurídiques privades sense personalitat (aportar documentació específica).

(    ) Quan es tracti d’associacions empresarials (aportar documentació específica).

(    ) Quan es tracti de consells insulars, ajuntaments o entitats locals menors:

(    ) Acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol•licitud d'ajuda.

(    ) Certificat de la reserva adequada de crèdit per l’import que aporta l’entitat local per desenvolupar correctament l'activitat per a la qual se sol•licita l'ajuda.

 (    ) Annex 2 de dades tècniques i econòmiques, emplenat adequadament.

(    ) Una altra documentació complementària (indicau-la).

Per això,

DEMAN:

La subvenció o subvencions per dur a terme la instal·lació de biomassa amb una potència nominal de caldera de                       kW.

________________________, ___ d _____________________ de 2018

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

 

 

ANNEX 2

Descripció de dades tècniques

Any en què s'han de justificar les actuacions (2018 o 2019):________

(Si es tracta d'un beneficiari dels especificats a l’apartat 2.1 a, el termini de justificació ha de ser obligatòriament fins al 2019)

Ubicació de la instal·lació

Adreça:                                                                                                                                ,

Localitat: ___________________________________  Illa:                            .          

Biomassa tèrmica (equips de potència tèrmica P ≥ 20 kW)

Marca/model de l’equip _______________________ (adjuntau el catàleg del fabricant).

Potència tèrmica nominal d’equip ___________ kW - Fluid de distribució ___________

Consum anual previst de biomassa (t):___________

Tipus de biomassa per consumir:__________________________________

Hores de funcionament anual previstes:_____________________

Pressupost (adjuntau a part el pressupost detallat):

Base imposable:                                                      €

IVA:                                                                         €

Total pressupost:                                                     €

________________, __ d _____________ de 2018

Nom i llinatges del sol·licitant:_____________________________________________

[Signatura del sol·licitant]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

  

ANNEX 3

Llista dels pressuposts sol·licitats

(Per a l’execució d’obres superiors o iguals a 40.000 € o quan es tracti d’altres contractes, superiors o iguals a 15.000,00 €)

DADES DEL BENEFICIARI:

Nom i llinatges:                                                                                         

DNI/CIF/NIE:                                                           

Empresa                                Import                                    Pressupost elegit

1. ……………………………          …………………………..               …………………..

2. ..………………………….          …………………………..               .......................

3. ……………………………          …………………………..               .......................

Si el pressupost elegit no és el més econòmic, s’hi ha d’adjuntar una memòria justificativa:

MEMÒRIA JUSTIFICATIVA de l’elecció del pressupost: …

Si no s’aporten tres pressuposts:

MANIFESTACIÓ del beneficiari que no se n’aporten ja que no hi ha en el mercat més empreses subministradores:

[Signatura]

DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT