Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 6151
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2018, subvencions per a la cooperació entre agents per crear i desenvolupar cadenes curtes de comercialització

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d’inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 16.4.1, corresponent a la cooperació entre agents per fomentar cadenes de distribució curtes, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, així com a la millora de la competitivitat de l’agricultura i de la cadena alimentària.

En aquest moment es tramita una proposta de modificació del PDR de les Illes Balears, que està pendent d’aprovació per part de la Comissió Europea i que afecta la submesura 16.4.1.

Mitjançant aquesta mesura es pretén impulsar la cooperació entre diferents explotacions agràries, agrupacions de productors i cooperatives per fomentar les cadenes curtes de comercialització.

Les cadenes curtes poden adoptar alguna de les modalitats següents:

1.-Venda en cadena curta a les instal·lacions o a l'explotació pròpies, oferint tant les produccions pròpies com les de la resta de membres del grup de cooperació, en el qual tots els seus membres són productors, o les seves agrupacions.

2.-Venda en cadena curta en instal·lacions comercials diferents de les dels membres productors del grup o les seves agrupacions, tant en instal·lacions fixes com a través de serveis web, oferint de manera diferenciada les produccions dels membres del grup de cooperació.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s’apliqui de manera uniforme, s'ha facultat la Comissió perquè adopti certes disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i s'hi introdueixen disposicions transitòries i el Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 26 de febrer del 2015, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que serà objecte d’ajuda la mesura de cooperació i, en concret, la submesura 16.4, corresponent a la cooperació horitzontal i vertical entre agents de la cadena de distribució per implantar i desenvolupar cadenes de distribució curtes i mercats locals.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix en el seu article 2a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l’autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l’any 2018, per a la cooperació entre agents per crear i desenvolupar cadenes curtes de comercialització d’acord amb el que preveu l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L’objecte de la convocatòria és la subvenció de les inversions necessàries i de les despeses d’estudi, animació i funcionament definides en l’apartat quart d’aquesta convocatòria, amb la finalitat de crear un o diversos punts de venda en cadena curta per part d’un grup de cooperació que compleixi els requisits definits en l’apartat tercer d’aquesta convocatòria.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A la convocatòria de l’exercici 2018 es destina un import de tres-cents setanta-quatre mil tres-cents setanta-cinc euros (374.375,00 €). Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es podran destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades seran finançades per la Unió Europea (UE) en un 80,00%, per l’Administració General de l’Estat (AGE) en un 6,00% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 14,00%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria els grups de cooperació que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

a) Han d’estar integrats per dos agricultors o més que compleixin els requisits següents:

- Ser agricultor actiu d’acord amb el que disposa l'article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013, de 17 de desembre de 2013.

 - Ser titular d’una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

- S'han de comprometre a exercir l’activitat agrària un mínim de cinc anys, a comptar des de la data de concessió de l'ajuda.

- S’han d’ajustar a la definició de petita i mitjana empresa.

Aquests agricultors poden estar integrats en una agrupació de productors agrària o en una cooperativa agrícola i, en aquest cas, el membre del grup o el grup mateix podrà ser l’agrupació de productors, la cooperativa o el grup cooperatiu.

També poden formar part del grup de cooperació els grups d’acció local seleccionats a l’empara de la mesura 19 del Programa de Desenvolupament Rural.

b) Han de disposar d’un pla de cooperació per desenvolupar les accions previstes en l’apartat quart d’aquesta Resolució, que s’ha d’ajustar al model “Pla de cooperació” inclòs en l’annex I que figura al web del FOGAIBA i ha de tenir els requisits i el contingut mínim següents:

b.1) Requisits:

- En el cas que el beneficiari no tingui personalitat jurídica, ha d’estar subscrit per tots els integrants del grup.

- S’ha de documentar en una memòria que defineixi l’actuació i reguli les relacions entre els membres del grup que aporten les seves produccions i els que les comercialitzen.

- Ha de ser viable tècnicament i financerament. La viabilitat es comprovarà d’acord amb les sortides normals al mercat del producte de la cooperació, la distribució de les despeses, la capacitat financera i altres aspectes propis del pla.

- Ha de tenir una durabilitat d'almenys 5 anys.

b.2) Contingut:

- Estructura del grup, en cas que existeixi.

- Integrants del grup, identificats pel nom complet o la raó social i el seu DNI o NIF, el seu representant, si escau, i indicació de si són agricultors i el seu percentatge en la distribució de despeses de l’actuació sol·licitada.

- Membre que el grup designi com a coordinador, que serà l’interlocutor amb l’Administració i el perceptor de la subvenció al compte corrent que designi.

- Objectius i característiques de la cooperació: el pla haurà d’establir de manera detallada totes les actuacions que es desenvoluparan per tal d’assolir l’objectiu de crear un o diversos punts de venda de les produccions dels integrants del grup al consumidor final. Així, doncs, s’hauran de descriure les produccions i el volum que se'n comercialitzarà de cadascun dels integrants, la selecció del punt d'ubicació de la venda, la justificació de les dimensions, la definició de les obres, la forma i l'horari d’atenció al públic, la gestió, el personal necessari, etc.

- Durada i calendari del procés de cooperació.

- Elements i material necessaris per al procés de cooperació.

- Cost total de l’operació, amb desglossament de les diferents partides de despesa, repartiment de despeses entre els membres i anàlisi de la viabilitat.

- Resultats esperats.

c) Que obtinguin, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible prevista en l’apartat setè d’aquesta Resolució.

2. Quan es tracti d’una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s’han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. L’agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. La comprovació del fet de ser agricultor es farà d’ofici mitjançant consulta al RIA i, a aquest efecte, la sol·licitud d’ajuda suposa l’autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades davant el RIA, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant, el qual, en aquest cas, haurà d’aportar els documents acreditatius corresponents.

4. Els requisits específics dels beneficiaris s’hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l’ajuda i, en tot cas, fins a la seva concessió.

5. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, s’hauran de complir els requisits previstos en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l’autorització per fer aquesta comprovació, llevat de manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les actuacions que, en execució del pla de cooperació previst en el punt 1b) de l’apartat tercer d’aquesta Resolució, facin els beneficiaris per crear i desenvolupar cadenes de distribució curtes de comercialització.

Es considera cadena de distribució curta aquella en què no hi ha més d’un intermediari entre el productor i el consumidor. No es considera intermediari l’agrupació de productors.

Les cadenes curtes poden adoptar alguna de les modalitats següents:

1.- Venda en cadena curta a les instal·lacions o l'explotació pròpies, oferint tant les produccions pròpies com les de la resta de membres del grup de cooperació, en el qual tots els seus membres són productors, o les seves agrupacions.

2.- Venda en cadena curta en instal·lacions comercials diferents de les dels membres productors del grup o les seves agrupacions, tant en instal·lacions fixes com a través de serveis web, oferint de manera diferenciada les produccions dels membres del grup de cooperació.

2. Únicament seran subvencionables les despeses següents:

1. Les despeses d’animació, d’estudis necessaris per a la creació i el desenvolupament de la cooperació i de coordinació per fer viable la cooperació, amb un màxim del 25% del volum total de l'operació.

2. Les despeses directes de l'actuació necessàries i pertinents per dur a terme la implantació del pla de cooperació objecte de l'ajuda, com ara, entre d’altres, el disseny de l'espai comercial, la inversió necessària per crear i desenvolupar la cadena curta, el disseny de la imatge corporativa, etc.

3. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda i, en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més, després de la visita prèvia d’inspecció per part de l’òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades.

L’actuació subvencionada l'haurà de realitzar i pagar el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en el paràgraf anterior i el final els terminis previstos en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta Resolució. En cap cas aquest termini podrà superar l’1 de desembre del 2023.

4. No seran subvencionables les actuacions i les despeses següents:

1. La compra d’equipaments o maquinària de segona mà.

2. Qualsevol tipus d’interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

3. L’adquisició de terrenys per un import superior al 10% de la despesa total subvencionable de l’operació. Aquest límit podrà augmentar fins al 15% en els casos previstos en l’apartat b) de l’article 69.3 del Reglament (UE) núm. 1303/2014 del Parlament Europeu i del Consell.

4. L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l’IVA.

5. Les despeses de procediments judicials.

6. Material fungible o que es vengui amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys.

7. Nòmines i despeses de personal pagades pel beneficiari, excepte les estrictament necessàries per a la creació o implantació de la cadena curta de comercialització.

8. Els vehicles, amb excepció dels de transport intern i de les carrosseries específiques per a vehicles que siguin necessàries per a l’activitat subvencionada, sempre que aquests equipaments formin part d’un projecte d’inversions i el seu import no superi el 40% del total de l’actuació.

9. Equipaments d’oci.

10.Projectes d’investigació.

11Altres costos lligats al contracte d’arrendament financer, com ara impostos, marges de l’arrendador, costos de refinançament dels interessos, despeses generals o despeses d'assegurances.

12Totes les que no es derivin de les actuacions o les inversions previstes en els punts 1 i 2 d’aquest apartat.

13.Totes les que incrementin la producció i facin que aquesta ultrapassi les restriccions o les limitacions imposades per una organització comuna de mercat o un règim d’ajuda directa finançada pel FEAGA.

14. Despeses de funcionament de l’activitat.

15. Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

5. Seran d’aplicació les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d’adjuntar a la sol·licitud de la subvenció, es farà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

7. En el supòsit d’adquisició de terrenys o de construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà de fer constar en l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests aspectes hauran de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució.

8. En cas d’inversions en obra civil, per poder ser considerades subvencionables caldrà que la inversió es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat onzè d'aquesta Resolució.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1.La intensitat de l'ajut és del 60% de les despeses elegibles, que es podrà incrementar en 20 punts percentuals addicionals en cadascun dels casos següents:

a.Grups formats majoritàriament per joves agricultors o agricultors que s’hagin establert dins els cinc anys anteriors a la sol·licitud de l’ajuda.

b. Grups formats majoritàriament per agricultors professionals o titulars d’explotacions prioritàries.

c. Grups participats per agrupacions de productors.

d. Inversions relacionades amb mesures agroambientals o d'agricultura ecològica.

En els apartats a i b, s’entén com a majoritari quan més del 50% dels membres del grup compleixen els requisits descrits. Si el membre és una cooperativa o agrupació de productors, la totalitat dels membres d'aquesta hauria de complir aquest requisit per poder incrementar la intensitat de subvenció.

En l’apartat d, la totalitat del producte que es comercialitzarà haurà de ser ecològic, de producció integrada, de varietats en risc d’erosió genètica o de races autòctones de les illes Balears per poder incrementar la intensitat de subvenció, la qual cosa es comprovarà en els registres oficials corresponents o en altres documents justificatius.

En qualsevol cas, la intensitat màxima de l’ajuda combinada no pot superar el 90% dels costos elegibles.

2. No obstant el que preveu el punt anterior, la intensitat màxima de l’ajuda per a les inversions subvencionables previstes en el punt 2 b) de l’apartat quart serà del 60%.

 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB i acabarà el 31 d’agost de 2018.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i correctament emplenades, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex I mencionat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa d’aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:

a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c) En relació amb els integrants del grup:

- Si són persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials, correctament inscrits, i del document que acrediti la seva representació.

- Model “Autorització/Compromís/Declaració” inclòs en l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, el qual necessàriament ha d’incloure l’autorització expressa dels integrants del grup per comprovar els requisits previstos en el punt 1 de l’apartat tercer d’aquesta Resolució i, si escau, el compromís d’exercir l’activitat agrària un mínim de cinc anys i la declaració responsable de tenir la consideració de petita o mitjana empresa d’acord amb la definició prevista en la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió.

d) Pla de cooperació, previst en el punt 1 de l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

e) Pressupostos de les actuacions en els termes previstos en l’apartat quart, punt 6.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d’acreditar el compliment d’algun dels criteris de selecció establerts en l’apartat següent.

6. Si cal, la comprovació dels DNI del beneficiari, dels integrants del grup o dels representants la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI, dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d’inscripció i comprovació de les dades que consten en el Registre Interinsular Agrari (RIA), així com de la condició d’explotació agrària prioritària, s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per tal d'acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú realitzar la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

8. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que calgui presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s’atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data de presentació de la sol·licitud:

- Grups que incloguin agricultors professionals o titulars d'explotacions prioritàries: 15 punts.

- Grups formats almenys per un jove agricultor: 10 punts.

- Grups amb orientació productiva diversificada: 10 punts.

- Grups que comercialitzin productes transformats: 5 punts.

- Actuació que contribueixi al desenvolupament del sector primari: 5 punts.

En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

* Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui

* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca

* Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos en l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora es consideri vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres pertanyents al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació al web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que el sol·licitant desenvoluparà i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que modifiqui la sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l’informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s’acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, així com la mesura del programa de què es tracti, i s'hi desglossarà la despesa total aprovada segons el tipus: despeses d’animació, estudis necessaris i coordinació per fer viable el projecte o costos directes de l’actuació per implantar el pla de cooperació.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.

4. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció dins els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada el sol·licitant o els sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca dins el termini d’un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se'n farà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades dins el termini establert.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

- Comprometre’s a mantenir les inversions realitzades durant almenys 5 anys des de la data de pagament de l’ajuda.

- Comprometre’s a exercir l’activitat agrària durant un mínim de 5 anys per part dels integrants agricultors.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes en l’annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que preveuen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que es deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

4. Sense perjudici de les exclusions i reduccions previstes en l’annex III d’aquesta Resolució, el règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta Resolució serà de dotze mesos des de l'endemà de la data de notificació de la Resolució de concessió de l’ajuda.

2. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, els beneficiaris podran sol·licitar l’ampliació del termini de realització i justificació establert en la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s’haurà de presentar abans del venciment del termini d’execució.

El FOGAIBA pot acordar l’ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l’execució del PDR i no se superi l’1 de desembre del 2023. L’acord d’ampliació s’ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

3. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l’actuació subvencionada dins el període comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i, en el cas d’obra civil o instal·lacions fixes, a més, de realització de la visita de comprovació prèvia de no inici de les inversions, i el final del termini previst en el punt 1 anterior, el qual també s'especificarà en la resolució de concessió.

4. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’han de presentar en els registres d’entrada del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol dels llocs previstos en l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex II mencionat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Resum de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts. Adjuntar memòria fotogràfica justificativa de les actuacions, en què es vegi la publicitat feta del projecte amb el logotip comunitari i el fons de finançament.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

  • Nòmines, documents TC1 i TC2 (per al personal laboral) i justificants de pagament. A més, s’ha de presentar un resum comptable de nòmines i un Excel d’imputació de personal d’acord amb el model “Imputació nòmines” inclòs en l’annex II, que figura al web del FOGAIBA.
  • Document IRPF (model 111 i 190, si escau) i justificant de pagament.
  • Factures originals que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions realitzades per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, i justificants de pagament.
  • En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou d'aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu del pagament, si d’aquest se’n deriva l’acreditació d'aquest aspecte.

Podran considerar-se com a justificants de pagament els documents següents:

1. Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència, per tal que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda.

2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document haurà d’adjuntar un certificat de l’emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

c) Si escau, indicació dels criteris d’imputació de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses. En cas de persones jurídiques, aquest document ha d’estar subscrit pel secretari o l'òrgan equivalent de l’entitat.

d) En el cas d’adquisició de béns immobles, s’haurà d’aportar fotocòpia compulsada de l’escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, sempre que se’n derivi el pagament efectuat, no caldrà aportar el justificant de pagament.

e) En el cas de realització d’obra civil, s’hauran d’aportar, si escau, una fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’obra nova, la llicència d’obres i el certificat de final d’obra del tècnic facultatiu director del projecte.

Les escriptures públiques previstes en els epígrafs d) i e) anteriors han de fer constar que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests aspectes han de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent.

f)   Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relacioni les factures proforma amb les factures i els justificants finals presentats).

g)   En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

4. Es podrà presentar una sol·licitud anual de pagament parcial de l’actuació subvencionable sempre que s’hagin concedit, si escau, tots els permisos i les autoritzacions exigibles en el punt en què es trobi la inversió. El pagament s’efectuarà quan s’hagin comprovat la realització i la justificació de les actuacions corresponents.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 5 de l’apartat desè d'aquesta Resolució.

7. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre l’actuació realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de l’actuació realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s’acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l’actuació total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que l’actuació executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

8. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i en l’annex III d’aquesta Resolució.

9. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l’article 27 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels motius següents:

a) mort del beneficiari;

b) llarga incapacitat professional del beneficiari;

 c) expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;

d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació;

e) destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l’explotació;

f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor.

No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, dins el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx

i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s’estableix en:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Reglament d’execució (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i que introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Directiva d’hàbitats relativa a l’execució de les accions i els projectes en aquestes àrees i la necessitat d’evitar qualsevol possible dany als valors de la Xarxa Natura 2000.

- Llei 13/2013, de 2 d’agost, de foment de la integració de cooperatives i d’altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

- Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè

Eficàcia

L’efectivitat d’aquesta Resolució queda condicionada a l’aprovació per part de la Comissió Europea de les modificacions presentades al Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2014-2020. En cas que no s'aprovin les modificacions proposades, es procedirà a la modificació d’aquesta Resolució amb la finalitat d’adaptar-la al text definitiu.

Dissetè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, de 7 de juny de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX III

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.- Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

1. L’import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.

2. L’import que es pagarà al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l’import fixat d’acord amb la lletra a) supera l’import fixat d’acord amb la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.

2.-Reduccions en cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat, així com d'obligacions

2.1.- Aspectes generals

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l’operació.

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos se’n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda i la seva exclusió i, si és procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): aquell que no s’ajusta a les definicions anteriors.

2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat

S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda, i es tipifiquen com a excloents.

2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos

S’entenen per compromisos les obligacions definides en l’apartat desè de la Resolució.

Els compromisos de la línia d’ajuda a la cooperació entre agents per fomentar cadenes de distribució curtes per a accions de generació es tipifiquen de la següent forma:

Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert: CB.

Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l’ajuda: CB pel temps incomplert.

Exercir l’activitat agrària per part dels integrants agricultors durant un mínim de 5 anys: CS.

Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS.

Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos: CB.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

 100% de l’ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

 1r any d’incompliment:

 1 compromís incomplert: 25% de l’ajuda.

 2 o més compromisos incomplerts: 50% de l’ajuda.

 2n any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

 1r any d’incompliment:

 1 compromís incomplert: 2% de l’ajuda.

 2 o més compromisos incomplerts: 10% de l’ajuda.

 2n any o més d’incompliment: 10% de l’ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.