Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAMPOS

Núm. 5890
Reglament municipal regulador del servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turismo (autotaxis) (Ple 31052018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública, i resoltes les al•legacions presentades, ha resultat aprovat definitivament el Reglament municipal regulador del servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turisme (autotaxis).  Es publica el text íntegre del mateix, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 103, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, que és el següent:

“ REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI DE TRANSPORT PÚBLIC URBÀ DE VIATGERS AMB VEHICLES DE TURISME (AUTOTAXIS) (Ple 31052018)

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

El present Reglament té per objecte la regulació de la prestació del servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turisme dins el terme municipal de Campos, mitjançant la modalitat d’autotaxi. 

Article 2. Règim Jurídic.

Per a la prestació del servei regulat en el present Reglament, a més de les normes en ell contingudes, s’hauran de respectar les previstes en la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i en els reglaments que la desenvolupin.

Article 3. Àmbit subjectiu.

Aquest Reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme sota la modalitat d’autotaxi en el terme municipal de Campos.

TÍTOL II. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTOTAXI

Article 4. Llicència municipal d’autotaxi.

Per a la prestació del servei objecte del present Reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.

La llicència municipal d’autotaxi habilitarà per a la prestació del servei amb un únic vehicle, la identificació del qual constarà a la mateixa.

Article 5. Establiment de llicències municipals.

Es poden crear llicències d'autotaxi en aquest municipi, mitjançant acord plenari i prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència.

Per acreditar la necessitat i conveniència, que justificarà la creació de noves llicències, s’haurà de realitzar documentalment un estudi de viabilitat econòmica i es tindrà en compte qualsevol factor que pugui influir en l’oferta i la demanda del transport urbà, com ara l’augment de la població censada en el terme i/o dels serveis prestats en el mateix. Concretament, s’analitzaran les següents qüestions:

• La situació del servei en qualitat i extensió abans de l’atorgament de noves llicències

• El tipus, extensió i creixement dels nuclis de població

• Les necessitats reals d’un millor i més extens servei.

Així mateix, s’obrirà un període d’audiència per a que els interessats i les associacions de taxistes aportin les seves consideracions sobre la necessitat i conveniència de crear noves llicències de taxis, les quals seran tingudes en compte per la Corporació.

L’acord de creació de noves llicències serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exposat al públic per un termini de 30 dies hàbils durant el qual es podran formular al•legacions i suggeriments.

Article 6. Requisits dels sol·licitants.

Poden sol•licitar llicències d’autotaxi qualsevol persona física o jurídica, que estigui en possessió del permís de conduir corresponent i el permís municipal de taxista expedit per l’Ajuntament. En el cas de societats mercantils, la possessió dels permisos s’exigirà a la persona física que ostenti l’administració de l’entitat; i en els supòsits que la persona jurídica estigui constituïda per una societat anònima laboral o cooperativa de treball associat, s’exigirà de les persones físiques integrants de les mateixes.

Article 7. Atorgament de les llicències.

Les llicències d’autotaxi es poden atorgar per concurs o per transmissió de llicències.

Es prohibeix expressament la possibilitat de que una llicència pugui ser atorgada a més d’un titular o vehicle afectat a la mateixa.

La competència per a l’atorgament de llicències municipals correspon a la Junta de Govern Local.

El procediment d’atorgament de noves llicències mitjançant concurs es realitzarà amb convocatòria pública prèvia que garanteixi els principis de publicitat, transparència i lliure concurrència, per la qual cosa, s’aprovaran unes bases conforme a les quals s’adjudicaran les llicències municipals d’autotaxi, i que necessàriament tindran el següent contingut:

• Requisits per a formular la sol•licitud i forma d’acreditar-los.

• Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.

• Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol•licituds.

• Termini de resolució i notificació.

• Documents i informacions que s’han d’acompanyar a la petició.

• Criteris d’adjudicació de les sol•licituds.

Les llicències regulades en aquest Reglament es podran transmetre sempre que l’adquirent compleixi les condicions exigides en aquest Reglament.

En tots els supòsits de transmissió intervius de llicència d’autotaxi, a favor de persona que no tengui la condició de cònjuge, fill polític no separat del seu cònjuge o hereu forçós a què es refereix l’article 807 del Codi Civil, es reconeixen a favor de l’Ajuntament de Campos el dret de tempteig i retracte, que podrà exercir dins el seixanta dies següents al de la notificació del titular interessat en la transmissió o partir de la data que tingués coneixement que s’havia efectuat en condicions diferents de les comunicades a l’Ajuntament.

A més de les taxes a abonar per les transmissions a favor de persona que no tengui la condició de cònjuge, fill polític no separat del seu cònjuge, o hereu forçós a què es refereix l’article 807 del Còdi Civil, l’autorització de traspàs implica el pagament a l’Ajuntament, sense perjucidi del pagament de les exaccions que resultin de les ordenances municipals fiscal, de un 10 % del preu fitxat per a la transmissió.

Article 8. Durada.

Les llicències tindran una durada indefinida sense perjudici de les causes d’extinció establertes en aquest reglament i a la legislació general que hi resulti d’aplicació.

Article 9. Extinció.

Les llicències per a la prestació del servei d’autotaxi s’extingeixen per alguna de les següents causes:

a) Per renúncia expressa del seu titular, a través d’un escrit adreçat a l’òrgan que va concedir la llicència.

b) Per revocació de les llicències d’autotaxi, declarada per l’Ajuntament, previ informe corresponent, en els supòsits que es preveuen a l'article 111.1 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi.

c) Per revocació per raons d’interès públic, amb la corresponent indemnització econòmica, que s’ha de calcular de conformitat amb els paràmetres objectius que determinin el seu valor real.

d) La mort del titular sense hereus forçosos.

La revocació l’ha de resoldre l'Ajuntament, havent tramitat prèviament l’expedient contradictori corresponent, que es pot incoar d’ofici o a instància de part.

La declaració de la revocació és totalment independent i no impedeix que es tramitin i s’imposin les mesures correctores i cautelars, com també les sancions, que corresponguin.

TÍTOL III. DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTOTAXI

Article 10. Requisits dels conductors.

Els vehicles adscrits a les llicències d’autotaxi només podran ser conduïts pel titular de la llicència o per conductors assalariats que reuneixin les condicions legals o reglamentàries exigides, que tinguin el permís municipal de taxista expedit per aquest Ajuntament i estiguin donats d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social.

Només es podran autoritzar un màxim de dos conductors, inclòs el o la titular, per llicència. No obstant, i quan concorrin causes degudament justificades, es podrà autoritzar un màxim de tres conductors o conductores per llicència, inclòs el o la titular.

El titular de la llicència comunicarà a l’Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article en el termini de dos dies des de que es produeixin.

L’Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s’ha produït la comunicació anterior.

Article 11. Permís Municipal de Taxista.

Per a conduir vehicles adscrits a una llicència municipal d’autotaxi és necessari, a més dels requisits legal i reglamentàriament exigits, disposar del permís municipal de taxista que a tal efecte expedirà l’Ajuntament.

Per a obtenir el permís municipal de conductor l’interessat haurà d'acreditar:

•Estar en possessió del permís de conduir que escaigui en funció del tipus de vehicle adscrit a la llicència d’autotaxi.

•Conèixer perfectament el terme municipal de Campos, els itineraris entre els diferents nuclis de població i els llocs principals, les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, el Reglament municipal i la resta de normes relatives al servei d’autotaxi. Aquesta circumstància s’acreditarà mitjançant una prova d’aptitud que es realitzarà amb la periodicitat que es consideri necessari i es convocarà per la Batlia.

•No patir malaltia o impediment físic o psicològic que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la professió.

Article 12- Caducitat i revocació del permís municipal de taxista.

Els permís municipal del taxista caducarà per les causes previstes a l'article 110.1 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

 a) No haver sol•licitat o superat la renovació del permís. L’ajuntament pot regular les causes d’esmena, si escau, de la caducitat del permís municipal.

 b) La defunció, la jubilació total o la incapacitat laboral permanent del titular per exercir la professió.

 c) La caducitat o la privació definitiva del permís de conducció de la classe BTP.

 d) La resolució ferma de revocació del permís municipal de taxista.

L’Ajuntament resoldrà la caducitat del permís municipal de taxista prèvia tramitació del corresponent expedient, que es podrà iniciar d’ofici o a partir de denúncia del particular.

Els permisos municipals de taxista no s'han de renovar quan es trobin en alguna de les causes de caducitat.

Serà procedent declarar la revocació del permís municipal de taxista en els supòsits prevists a l'article 111.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

 a) Incomplir o no respectar el que disposa l’article 59 de la Llei 4/2014, de 20 de juny,  de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears sobre els drets dels  usuaris.

 b) Haver estat objecte d’una sanció que impliqui la revocació del permís.

 c) Tenir el permís de conducció de la classe B2 retirat definitivament, revocat, anul·lat o  caducat.

 d) Cobrar quantitats diferents de les que resultin d’aplicar les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats.

e) Haver estat objecte, per mitjà d’una resolució ferma, de dues sancions  administratives molt greus o de tres de greus en un període de vint-i-quatre mesos consecutius.

Serà procedent declarar la revocació de les llicències d’autotaxi en els supòsits prevists a l'article 111.1 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

a) Incomplir o no respectar el que disposa l’article 59 d’aquesta llei sobre els drets dels usuaris

 b) Haver estat objecte d’una sanció que impliqui la revocació del permís.

c) Tenir el permís de conducció de la classe B2 retirat definitivament, revocat, anul•lat o   caducat.

d) Cobrar quantitats diferents de les que resultin d’aplicar les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats.

e) Haver estat objecte, per mitjà d’una resolució ferma, de dues sancions administratives molt greus o de tres de greus en un període de vint-i-quatre mesos consecutius.

La revocació serà resolta per l’Ajuntament, prèvia tramitació de l’expedient corresponent, que es podrà incoar d’ofici o a instància de part.

La declaració de la revocació és totalment independent i no impedeix que es tramitin i s'imposin les mesures correctores i cautelars, com també les sancions que corresponguin.

TÍTOL IV. DELS VEHICLES

Article 13 . Titularitat del vehicle.

El vehicle adscrit a la llicència municipal que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció General de Tràfic a nom del o la titular d’aquesta llicència.

Article 14. Substitució del vehicle.

Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l’Ajuntament, que l’atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.

La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència ho comunicarà formalment a l’Ajuntament i s’entendrà denegada l’autorització si l’Ajuntament en el termini de d’un mes no ha dictat resolució expressa.

Obligatòriament, s’haurà de procedir a la substitució del vehicle adscrit a la llicència quan aquest tingui una antiguitat de 15 anys des de la data de matriculació.

Article 15. Transmissió del vehicle.

La transmissió inter vius del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la que estigui adscrit, durà implícita l’anul•lació d’aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió, el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.

Article 16. Requisits dels vehicles.

Només es podran adscriure a la llicència municipal d’autotaxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a tres anys a comptar des de la primera matriculació obtinguin l’autorització de l’Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.

A més, hauran de complir els següents requisits:

•El servei es prestarà mitjançant vehicles amb capacitat de fins a set places, inclosa la persona conductora,  i han de tenir, en tot cas, la classificació de turisme.

•Els vehicles adaptats per persones amb discapacitat els vehicles han de tenir la classificació de turisme i poden ser de fins a 9 places comptant la persona que condueix, de les quals dues places han de quedar reservades per a l’ancoratge de la cadira de rodes. En cap cas no poden transportar més de 7 persones, comptant la persona que condueix.

•Carrosseria tancada, amb portes de fàcil accés i funcionament que faciliti la maniobra amb suavitat.

•Les dimensions mínimes i les característiques de l’interior del vehicle i dels seients seran les precises per proporcionar a l’usuari la seguretat i comoditat suficients.

•Tant les portes davanteres com les posteriors tindran finestretes que garanteixin la visibilitat, lluminositat i ventilació.

•Les finestretes han ser de material transparent i laminats, igualment tindran mecanismes per accionar-les a voluntat dels particulars.

•Tenir instal•lat un enllumenat elèctric intern que suficient per a la visió de documents i monedes.

•Tenir extintors d’incendi, de conformitat amb la Legislació vigent aplicable.

•Poden dur instal·lat dispositius de seguretat.

•Tenir eines pròpies per reparar les avaries més freqüents.

•Portar en un lloc visible per a l’usuari les tarifes vigents i els suplements aplicables a cada quilometratge

•Estar equipats amb un aparell taxímetre d’un model degudament aprovat, correctament instal•lat i verificat, de conformitat amb el que disposa el Reial decret 889/2006, de 21 de juliol, mitjançant el qual es regula el control meteorològic de l’Estat sobre els instruments de mesura i a l’Ordre ITC/3709/2006, de 22 de novembre, mitjançant la qual es regula el control meteorològic de l’Estat sobre els aparells taxímetres, o en la normativa que els substitueixi. Igualment, tots els vehicles hauran de disposar d’un mòdul que indiqui, en l’interior i en l’exterior, tant la disponibilitat del vehicle com la tarifa.

Article 17. Conservació i neteja. Destí.

El titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present Reglament, així com en la resta de normes, bans i instruccions.

El vehicle destinat a la prestació del servei d’autotaxi en cap cas es podrà utilitzar per cap tipus d’activitat comercial o industrial. Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, llevat dels paquets i equipatge que porti l’usuari, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest darrer supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora. No obstant, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins familiars o particulars.

Article 18. Colors i distintius.

Els vehicles que prestin el servei de taxi dins de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament han de ser de color blanc. Portaran un distintiu de color blau, de 10 centímetres d’amplada, que creuarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu s’hi col•locarà l’escut municipal oficial i a la part inferior de l’escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre. El número de llicència municipal corresponent també es col•locarà a la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre.

A l’interior del vehicle duran, de forma visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat.

Article 19. Publicitat interior i exterior.

Amb l’autorització de l’Ajuntament i compliment dels demés requisits legals que procedeixin, els titulars de les llicències podran contractar i col•locar anuncis publicitaris a l’interior del vehicle, sempre que es conservi l’estètica d’aquest i no impedeixi la visibilitat.

La publicitat a l'exterior quedarà condicionada a l'autorització municipal conforme al que disposa el Codi de la circulació i altra normativa aplicable. La permesa s'haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes de darrere del vehicle amb unes dimensions màximes de 75 x 50 cm.

La publicitat haurà de ser respectuosa amb la dignitat de la persona, no vulnerar valors i drets constitucionalment reconeguts i, especialment, els que fan referència a la infància, a la joventut i a la dona. Tanmateix, es prohibeix la publicitat enganyosa i/o deslleial.

Article 20. Taxímetres.

Els autotaxis hauran d’anar proveïts d’un aparell taxímetre que permeti l’aplicació de les tarifes vigents en cada moment, degudament precintat i comprovat, situat a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a la qual cosa haurà d’estar il•luminat a partir de la posta fins a la sortida del sol.

El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d’accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a l’usuari o usuària, podent aquest aparell, després de resolt l’incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.

La implantació de l’esmentat taxímetre tindrà caràcter obligatori des de l’aprovació definitiva del present Reglament.

Article 21. Dispositius de seguretat.

L’Ajuntament podrà autoritzar la instal•lació en els vehicles que presten el servei d’autotaxi de dispositius de seguretat que estimi adients i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor i els usuaris.

Només es permetrà la col•locació d’aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l’alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.

L’òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col•locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l’interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor.

Tanmateix, l’Ajuntament està facultat per exigir, per justificades raons de seguretat, la instal•lació en els vehicles d’autotaxi d’’un sistema de connexió amb la Polícia Local.

Article 22. Revisió municipal.

En qualsevol moment l'Ajuntament podrà requerir la revisió dels vehicles adscrits al servei d'autotaxi per a comprovar si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècniques de comoditat, conservació i documentació.

A l’acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductors assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:

• Permís de circulació expedit per la Prefectura Provincial de Tràfic

.• Fitxa tècnica del vehicle expedida pel Servei Territorial d’Industria al corrent.

• Targeta de transport (VT) vigent.

• Llicència municipal.

• Permís de conducció exigit per la legislació vigent expedita per la Prefectura Provincial de Tràfic i vigent.

• Permís municipal de conductor o conductora de vehicles d’autotaxi.

• Documentació en vigor de l’aparell taxímetre

• Pòlissa d’assegurança en vigor que cobreixi els riscs exigits per la legislació vigent, acompanyat del justificant de pagament.

• Butlletí de cotització o certificació suficient per acreditar que el personal assalariat està d’alta a la Seguretat Social de forma permanent i ininterrompuda.

• Si escau, declaració responsable de no tenir conductor o conductora assalariats al seu servei, signada personalment pel o la titular de la llicència.

Si en qualsevol d’aquestes revisions els serveis municipals observen deficiències, atorgaran un termini de quinze dies per la seva esmena, sense perjudici, si escau, de l’inici d’un expedient sancionador.

TÍTOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTOTAXI.

Article 23. Explotació de la llicència.

Els titulars d’una llicència d’autotaxi l’han d’explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió.

Article 24. Inici de la prestació del servei.

Els titulars d’una llicència municipal d’autotaxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.

En el cas de no poder complir aquesta obligació, el o la titular justificarà davant l’Ajuntament els motius i sol•licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d’un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.

Article 25.- Documentació en el vehicle.

Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:

a) Relatius al vehicle:

• Llicència d’autotaxi.

• Placa amb el número de llicència municipal i la indicació del nombre de places.

• Permís de circulació del vehicle.

• Pòlisses d’assegurança en vigor.

• Targeta de transports VT vigent.

b) Relatius al conductor o conductora:

• Permís de conduir de la classe BTP legalment exigible.

• Permís municipal de conduir.

c) Relatius al servei:

• Llibre de reclamacions, segons model oficial.

• Un exemplar del present Reglament.

• Plànol i llistat de carrers.

• Exemplar oficial de la tarifa dels preus vigents.

• Talonari de rebuts homologats per la Corporació.

Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor als agents de l’autoritat o inspectors dels serveis municipals quan siguin requerits a fer-ho.

Article 26. Contractació del servei.

La contractació del servei d’autotaxi es pot realitzar:

• Mitjançant la realització d’un senyal que el conductor o conductora del vehicle el pugui percebre, moment en què s’entendrà contractat el servei.

• Mitjançant la realització d’una trucada al telèfon corresponent. En aquest cas, s’entendrà contractat el servei quan el conductor o conductora accepti prestar-lo. El taxímetre s’activarà al moment que el passatger o passatgera pugi al vehicle.

Cap autotaxi es pot contractar a una distància inferior a 50 metres d’una parada on existeixin vehicles lliures, llevat el cas de persones discapacitades o amb paquets.

Article 27. Parades.

S’estableix una aturada de taxis que estarà situada a l’avinguda Nicolau Oliver Fullana, núm. 1 de Campos.

Aquesta aturada i el número de vehicles que hi poden romandre podran ser modificades per l’Ajuntament, mitjançant Decret de Batlia, quan així es consideri oportú.

Quan els vehicles autotaxis en servei no estiguin ocupats per passatgers hauran d’estar circulant o situats a les aturades assenyalades a l’efecte, llevat que hagin d’estacionar en un altre lloc seguint instruccions de l’usuari o usuària, o per altres necessitats justificades, sempre que el lloc d’estacionament estigui autoritzat.

Les paredes son lliures. En elles hi pot fer l’espera qualsevol autotaxi. Els vehicles d’autotaxi es col•locaran a les parades un darrera l’altre, per estricte ordre d’arribada i format una filera. La preferència per recollir passatgers vendrà determinada per l’ordre d’arribada d’aquests i per l’ordre d’arribada de l’autotaxi a la parada.

Les parades han d’estar degudament ateses. En aquest sentit, l’Ajuntament podrà adoptar quantes mesures consideri oportunes per garantir la deguda atenció.

A les parades està prohibit efectuar reparacions que impedeixin la immediata posada en servei del vehicle i també efectuar-hi operacions de neteja.

Article 28.- Senyalitzacions.

Quan els vehicles autotaxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació mitjançant una torreta d’il•luminació i duran encesa una llum verda o vermella encesa segons la situació de “Lliure” o “Ocupat” del vehicle.

Els conductors o conductores d’autotaxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar als usuari o usuàries, i aquesta prohibició afectarà també al conductor o conductora.

Article 29. Negativa a prestar el servei.

El conductor o conductora de vehicles d’autotaxi que sigui sol•licitat personalment o per telèfon per prestar un servei, no s’hi podrà negar sense una causa justa.

A aquest efectes, es considerarà justa causa:

•Ser sol·licitat per transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.

•Ser requerit per prestar el servei per vies intransitables que ofereixin perill per a la seguretat i integritat tant dels ocupants com del mateix conductor o conductora.

•Quan qualsevol dels viatgers o viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa, llevat dels casos de perill greu o imminent per a la seva vida o integritat física.

•Quan les maletes, equipatges o paquets que portin els passatgers no càpiguen a la baca o al portaequipatges.

•Quan els viatgers vagin bruts d’arena i/o banyats.

•Quan els viatgers manifestin que no disposen de diners suficients per abonar el servei.

•Quan la vestimenta dels viatgers, o la naturalesa i caràcter de les maletes, equipatges o animals que portin, puguin deteriorar o causar mals a l’interior del vehicle.

En qualsevol cas, els conductors o conductores observaran amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de l’usuari o usuària, hauran de justificar la negativa davant un o una agent de l’autoritat.

Així mateix, els conductors o conductores podran sol•licitar la identificació de l’usuari o usuària davant l’agent de l’autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per fer-ho.

El conductor o conductora de l’auto-taxi que sigui requerit per prestar un servei a invidents o minusvàlids, no s’hi podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.

Article 30.- Maletes i equipatge.

Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d'equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca o del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap altra normativa en vigor.

Article 31.- Itinerari.

Els conductors o conductores hauran de seguir l’itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, en defecte d’indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.

A les zones d’urbanització incompleta o deficient, o a zones rurals d’habitatges vacacionals o similars, els conductor o conductores no estaran obligats a circular per les vies que siguin manifestament intransitables o que ofereixin perill evident per a la seguretat del vehicle o dels passatgers.

Article 32.- Comprovació.

Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si és precís, els conductors o conductores del vehicles els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s’hagin allunyat, per tal de comprovar si han oblidat o deixat res a dins.

Si posteriorment el conductor o conductora hi troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local de Campos de forma immediata.

Article 33.- Altres obligacions.

Quan els conductors o conductores prestin un servei:

• Ajudaran els infants, persones majors, minusvàlides o malaltes a pujar o baixar del vehicle.

• Recolliran o col•locaran adequadament les maletes, equipatge o altres paquets.

• Encendran el llum interior durant el vespres per tal de facilitar la pujada, baixada i pagament del servei.

• Baixarà el volum de l’aparell receptor de ràdio a petició del passatger per tal que pugui ser sentida només pel conductor o conductora i no pel passatge.

Durant la prestació del servei, en cap ocasió i sota cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l’ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb el públic en general.

Article 34.- Vestimenta.

Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei, hauran de tenir cura de la seva higiene personal i hauran d’utilitzar  indumentària adequada per donar una bona imatge del servei.

Article 35.- Horaris, calendaris i descansos.

El Batle, mitjançant Decret, establirà les mesures d’organització i d’ordenació del servei en matèria d’horaris, calendaris i descansos que consideri convenients, tenint en compte les necessitats del servei.

Article 36.- Impossibilitat de prestar el servei.

La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes per causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Corporació.

Article 37.- Llengua.

Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret de l’ús de les llengües catalana i castellana que facin els usuari o usuàries.

És indispensable conèixer-les totes dues a un nivell suficient per atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.

TÍTOL VI- RÈGIM TARIFARI

Article 38. Establiment i revisió de tarifes.

El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament serà fixat pel Ple de l’Ajuntament de Campos, amb l’autorització de la Comissió de Preus o l’òrgan que la substiteixi.

Aquestes tarifes, que entraran en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els seus conductor o conductora i els usuaris o usuàries.

En la fixació de tarifes, l’Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.

Per a la revisió de tarifes se seguirà el mateix procediment que pel seu establiment.

Pel que fa a les tarifes aplicables al transport interurbà s’estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 39. Visibilitat.

Les tarifes aplicables en cada moment seran públiques i se’ls donarà la difusió adequada; aquestes hauran de ser visibles des de l’interior dels vehicles com a informació per als usuaris o usuàries.

Article 40. Incorporació al taxímetre.

Les tarifes màximes autoritzades s’han d’incorporar obligatòriament al taxímetre.

TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.

Article 41. Procediment Sancionador. Legitimació.

L’exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present Reglament correspon als òrgans de l’Ajuntament de Campos i es desenvoluparà d’acord amb la legislació de procediment administratiu vigent.

Article 42. Òrgans competents.

El procediment s’iniciarà mitjançant Decret de Batlia, d’ofici o com a conseqüència d’ordre superior, comunicació d’altres òrgans o presentació de denúncia per qualsevol persona o entitat legitimada.

El Decret d’inici es pronunciarà, si escau, sobre l’adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l’afectat, que disposarà d’un termini de 2 dies per al•legar allò que estimi convenient al respecte.

La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon al Batle.

Article 43.- Resolució.

La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.

Article 44.- Responsables.

La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest Reglament correspondrà:

• A les persones titulars de la llicència municipal d’autotaxi.

• En les infraccions comeses en relació a l’activitat regulada en aquest reglament sense tenir la llicència corresponent, a la persona titular del vehicle amb el qual s’hagi efectuat el transport o al titular de l’establiment en el qual s’hagi efectuat la mediació no autoritzada.

• En les infraccions comeses per conductor o conductora de vehicles que no siguin els titulars de la llicència, a la persona a la qual vagi adreçat el precepte infringit.

La responsabilitat s’exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d’aquestes a al•legar, en descàrrec seu, qui n’és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.

Abans de l’inici d’un procés sancionador, s’obrirà un tràmit d’informació reservada amb audiència de l’interessat, entès aquest com a presumpte infractor, i de la part denunciant.

Article 45.- Prescripció.

Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos a comptar des del dia de la seva comissió.

Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l’any. El termini començarà a comptar des del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que imposa la sanció.

La prescripció s’apreciarà d’ofici, sense perjudici que pugui ser al•legada la seva declaració per l'interessat.

La prescripció de les infraccions o sancions no afecta l’obligació de restaurar la realitat física afectada ni la d’indemnitzar els danys i perjudicis causats.

Article 46.- Classificació de les infraccions.

Les infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament es classificaran en lleus, greus i molt greus.

Article 47. Infraccions lleus.

Tindran la consideració d’infraccions lleus, les següents accions, previstes a l'article 91 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

 a) Prestar un servei de transport sense disposar de les autoritzacions administratives prèvies que exigeix la normativa reguladora, sempre que s’acrediti degudament que es compleixen els requisits que s’exigeixen per obtenir-les en la forma que s’estableix en el darrer paràgraf de l’article 89.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

b) Prestar el servei sense disposar, a bord del vehicle, de la documentació preceptiva o sense portar els distintius al lloc establert, d’acord amb el que disposen la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i la normativa que la desplega, llevat que aquesta infracció s’hagi de qualificar com a falta molt greu o greu, d’acord amb el que disposen els articles 89 i 90 de l'esmentada.

 c) Transportar més viatgers que els que autoritza la llicència, llevat que aquesta infracció s’hagi de qualificar com a molt greu o greu, d’acord amb el que disposen els articles 89 i 90 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

 d) No exhibir les tarifes, els avisos o els altres documents d’exhibició obligada o situar-los en llocs diferents dels que preveuen aquesta llei o la normativa que la desplega, o exhibir-los de manera que, per les dimensions, la llegibilitat, la redacció o altres circumstàncies, dificultin o impedeixin que el públic hi accedeixi.

 e) Incomplir, els usuaris, les obligacions que s’estableixen en l’article 59.2 de la  Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

f) No comunicar, els titulars d’una llicència d’autotaxi o d’un permís municipal de taxista, el canvi de domicili. Quan la falta de comunicació de les dades a què fa referència aquest apartat sigui determinant perquè l’administració conegui els fets sancionables, el termini de prescripció s’ha de considerar interromput fins que es comuniquin aquestes dades.

 g) No mantenir el vehicle en condicions de netedat i salubritat adequades o no senyalitzar la prohibició de fumar.

 h) No disposar de canvi de moneda metàl•lica o de bitllets fins a la quantia que reglamentàriament es determini.

 i) Cometre qualsevol de les infraccions que preveu el següent article que, per la naturalesa, l’ocasió o la circumstància, no s’hagi de qualificar com a greu. Aquestes circumstàncies s’han de justificar i motivar en la resolució corresponent.

Article 48.- Infraccions greus.

Tindran la consideració d’infraccions greus, les següents accions, previstes a l’article 90 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

 a) No respectar els punts d’estacionament, els dies lliures o l’horari que estiguin establerts o l’itinerari que hagi marcat el client.

 b)  No prestar el servei, llevat que es disposi d’una autorització expressa.

 c) Cobrar quantitats diferents de les que resultin de les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats, com també cobrar individualment per seient en els supòsits no autoritzats, indicar-les inadequadament a la torreta o no facilitar a la persona usuària el rebut corresponent del servei realitzat.

 d) Manipular o falsejar de qualsevol manera el llibre de reclamacions o el talonari de rebuts, com també no diligenciar-los o no fer-hi constar les dades essencials.

e) Negar-se a l’actuació dels serveis d’inspecció o agents de l’autoritat o obstruirla, quan no es donin les circumstàncies que es preveuen en l'apartat i de l'article següent.

 f) Deixar de prestar el servei durant deu dies consecutius, quinze de no consecutius durant un mes o quaranta de no consecutius durant dotze mesos consecutius. No s’han de computar els períodes en què, per qualsevol causa, l’ajuntament hagi autoritzat expressament deixar de prestar el servei.

 g) En el cas de vehicles adaptats, no prestar el servei de manera preferent a les persones amb mobilitat reduïda, no permetre l’accés als vehicles als cans d’assistència que utilitzin les persones amb una discapacitat visual o negar-se a transportar les cadires de rodes o similars de les persones amb mobilitat reduïda.

 h) Contractar el servei de transport públic urbà de viatges amb vehicles de turisme per plaça, fora dels supòsits permesos legalment o reglamentàriament.

 i) Incomplir els requisits relatius a les condicions genèriques de seguretat, capacitat, confort, antiguitat màxima, prestacions mediambientals, imatge corporativa o, si escau, accessibilitat.

 j) No disposar del document preceptiu en el qual han de figurar les reclamacions dels usuaris o negar o obstaculitzar la seva disposició al públic, com també ocultar les reclamacions o les queixes que s’hi consignin, o demorar-ne injustificadament la comunicació a les administracions d’acord amb el que determina la  Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

 k) Començar serveis fora de l’àmbit territorial de l’autorització, llevat dels casos que estiguin autoritzats legalment o reglamentàriament, quan no s’hagi de considerar una infracció molt greu.

 l) Incomplir les prescripcions sobre l’exhibició de publicitat als vehicles.

 m)  Prestar el servei amb un vehicle d’antiguitat superior a 15 anys.

 n) Cometre qualsevol de les infraccions que es preveuen a l’article 49 que, per la naturalesa, l’ocasió o la circumstància, no s’hagi de qualificar com a molt greu, la qual cosa s’ha de justificar en la resolució corresponent.

 o) Cometre una infracció lleu d’acord amb el que preveu l’article 47, quan en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió s’hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma, per una infracció tipificada en un mateix apartat d’aquest article.

Article 49.- Infraccions molt greus.

Tindran la consideració d’infraccions molt greus, les següents accions, previstes a l'article 89 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears o a la norma que el substitueixi:

 a) Prestar el servei de transport públic de viatgers amb vehicles de turisme sense la llicència municipal preceptiva o el certificat d’aptitud.

 b) No disposar del permís municipal corresponent o no tenir-lo en vigor i circular amb un vehicle amb signes externs propis dels autotaxis de manera orientada a la captació de clients o captar clients sense disposar de la llicència preceptiva.Malgrat el que disposen l’apartat a) i el paràgraf anterior, quan l’infractor compleixi els requisits que s’exigeixen per obtenir l’autorització administrativa i aquesta s’obtingui abans que s’emeti la proposta de resolució de l’expedient, aquesta falta s’ha de sancionar com a infracció lleu.

c) No haver realitzat o superat les revisions que les entitats locals estableixin reglamentàriament.

 d) Prestar serveis de transport, amb mitjans propis o aliens, diferents dels que hagin autoritzat expressament les autoritats corresponents.

 e) Prestar serveis de transports fora dels límits territorials que emparen les autoritzacions, tret dels supòsits exceptuats legalment o reglamentàriament.

 f) Incomplir les condicions de prestació del servei d’autotaxi a què fa referència l’article 49 o les condicions o els requisits per a la transmissió de les llicències d’autotaxi que estableix l’article 54, ambdós de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

 g) Prestar el servei de transport públic urbà de viatgers amb vehicles de turisme que superin el nombre de places establert legalment o reglamentàriament o que consti en l’autorització.

 h) Prestar serveis utilitzant vehicles les condicions tècniques dels quals no permetin assegurar-ne un funcionament adequat i representin risc de danys a les persones.

 i) Negar o obstruir l’actuació dels serveis d’inspecció dels òrgans competents que impedeixi l’exercici de les funcions que legalment o reglamentàriament tinguin atribuïdes. Es considera inclosa en la infracció tipificada en aquest apartat la desobediència a les ordres impartides o la desatenció als requeriments realitzats pels òrgans competents o per les autoritats i els seus agents que directament realitzin la vigilància i el control del transport en l’ús de les facultats que els estan conferides i, especialment, el no compliment de les ordres d’immobilització dels vehicles en els supòsits legalment previstos.

 j) Usar títols expedits a nom d’altres persones sense fer-ne prèviament la transmissió conforme al que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i la resta de normativa aplicable.

 k) Deixar de prestar el servei durant més de trenta dies consecutius, o seixanta de no consecutius durant un any, llevat que es disposi d’una autorització expressa per fer-ho.

 l) Prestar el servei per mitjà de persones no autoritzades o que no compleixin les condicions que exigeixen aquesta llei i la resta de la normativa aplicable.

 m) No disposar d’un taxímetre, dels seus elements o d’altres instruments o mitjans de control que obligatòriament s’hagin de portar instal•lats en el vehicle, o disposar-ne d’uns que estiguin manipulats o que no funcionin adequadament per un motiu que sigui imputable al titular o a qui condueix, tret dels supòsits exceptuats legalment o reglamentàriament.

 n) Prestar el servei o circular en estat d’embriaguesa o sota els efectes d’estupefaents o similars.

 o) Abandonar un viatger sense prestar el servei pel qual se l’ha requerit o negar-se a prestar-lo sense una causa justificada.

 p) Conduir el vehicle adscrit a la llicència d’autotaxi una persona sense el permís municipal de taxista o amb el permís caducat, suspès o retirat temporalment, o incomplint les normes corresponents de la Seguretat Social.

 q) Prestar el servei o circular amb un vehicle sense haver corregit les deficiències de manera reiterada

 r) No disposar de l’assegurança corresponent.

 s) Cometre una infracció greu d’acord amb el que preveu l’article següent, quan en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió s’hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma, per una infracció tipificada en un mateix apartat d’aquest article.

Article 50.- Sancions.

Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:

a) Per a les faltes lleus:

• Amonestació

• Multa fins a 400 €

• Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini màxim de 15 dies.

b) Per a les faltes greus:

• Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 16 dies ni superior a 6 mesos.

• Multa des de 401€ i fins a 1.000€.

c) Per a les faltes molt greus:

• Suspensió de la llicència o del permís municipal de conductor o conductora durant un termini no inferior a 6 mesos i un dia ni superior a un any.

• Multa des de 1.001€ fins a 6.000€.

• Retirada definitiva de la llicència o permís municipal de conductor o conductora.

Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d’acord amb l'article 97 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s’aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.

Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de graduació de les sancions, les següents:

• La quantia del benefici il•lícit obtingut com a conseqüència directa de la infracció.

• Les conseqüències socials que hagin produït o siguin susceptibles de produir en el sector la conducta infractora.

• El volum de les operacions en què intervingui l’infractor i la seva eventual situació de predomini en el mercat.

• En atenció a l’especial caràcter de les persones transportades.

• La major o menor tendència infractora en el darrer any.

• El do o la culpa; la bona o mala fe.

• La reparació voluntària per part de l’infractor dels perjudicis ocasionats i la seva col•laboració amb l’Administració municipal.

A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’haurà de justificar expressament la concurrència i l’aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.

En cap cas la imposició d’una sanció no pot ésser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides.
Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o demés normativa sectorial, seran sancionades per l’autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del bé protegit.

Quan s’imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per tal d’assegurar el seu compliment s’exigirà que es lliuri la documentació corresponent a les oficines de l’Ajuntament de durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s’esborrin les calques que porti el vehicle.

Quan s’hagin comès infraccions a la Llei d’Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció General de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponents targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l’Ajuntament de Campos, es retiraran ambdues i es precintarà el vehicle.

Article 51. Reparació dels danys i reposició.

A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l’òrgan competent pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l’estat anterior a la comissió de la infracció.

En aquest cas, si l’infractor no reposa la situació a l’estat anterior voluntàriament, s’iniciarà la via de l’execució subsidiària.

Article 52. Anotació i Cancel•lació.

Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores.

Els titulars de llicències i conductor o conductora podran sol•licitar que es cancel•li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s’observi bona conducta i s’hagi complert la sanció, un cop transcorregut un any des de la seva imposició si es tracta d’una falta lleu, de dos anys si es tracta de falta greu i de quatre si es tracta d’una falta molt greu.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA.

El règim tarifari vigent actualment s’aplicarà als serveis urbans regulats en el present Reglament, fins que no es tramiti i aprovi un altre adaptat al present Reglament.

Les condicions i requeriments exigits en aquest Reglament pel que fa a vehicles ja adscrits a una llicència d’autotaxi i els respectius conductors  no els seran d’aplicació fins als propers canvis de vehicles o conductors adscrits. 

DISPOSICIÓ FINAL.

Aquest reglament entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagi transcorregut el termini de s’assenyala a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”

Campos,  1 de juny de 2018

El batle

Sebastià Sagreras Ballester